Магнітна діяструму. Дослід Ерстеда. Магнітне поле провідника зі струмом. Мета уроку: навчальна



Скачати 102.54 Kb.
Дата конвертації23.01.2018
Розмір102.54 Kb.



Магнітна діяструму. Дослід Ерстеда. Магнітне поле провідника зі струмом.

Мета уроку:

навчальна: поглибити знання школярів про магнітне поле, довести зв'язок між магнітним полем та електричним струмом, розширити поняття магнітного поля; навчити учнів визначати напрямок силових ліній магнітного поля провідника зі струмом, користуючись правилом свердлика;

розвивальна: продовжити формування у свідомості школярів наукової картини світу шляхом висвітлення взаємозв’язку явищ природи; розвивати логічне мислення та творчі здібності школярів; формувати їхнє вміння застосовувати набуті теоретичні знання для розв’язування навчальних задач і пояснення явищ природи;

виховна: продовжити виховувати зацікавленість школярів у вивченні фізики, також таких якостей особистості, як цікавість, спостережливість, працездатність.

Обладнання: джерело струму, реостат, провідники, ключ, магнітна стрілка, штабовий магніт загорнутий у аркуш паперу, портрет Ерстеда, залізні ошурки, прилад для демонстрації магнітного спектра прямого провідника.

Тип уроку:урок вивчення нового матеріалу

ХІД УРОКУ

Збиратися разом – це початок,

Триматися разом –це процес,

Працювати разом – це успіх

Генрі Форд

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

На попередньому уроці ми з вами почали вивчати розділ фізики, який називається « Магнітне поле».

Для повторення матеріалу, я пропоную зіграти в гру яка називається « Фізичне доміно.»Перед вами картки з незакінченими фразами й із закінченням фраз. Вам необхідно дібрати правильні закінчення і через декілька хвилин зіграти у гру.

1.Якщо піднести магнітну стрілку до середини штабового магніту, то вона…

(…розташується вздовж магніту, указуючи на північний полюс магніту своїм південним полюсом).

2. Однойменні полюси магніту…(…відштовхуються)

3. Якщо два цвяхи притягнуться до одного полюса магніту

то їхні вільні кінці…(…відштовхуються)

4. Південний магнітний полюс Землі розташований…

(…біля північного географічного полюса Землі)

5. Думку про те, що Земля є магнітом, висловив та довів…(…В. Гілберт)

6. Якщо розрізати штабовий магніт навпіл, то утворюються… (…два штабові магніти меншої сили)

7. Полярне сяйво найчастіше виникає…(…у період найвищої сонячної активності)

Молодці! Із даним завданням ви справилися і тим самим ми повторили тему «Постійні магніти. Магнітне поле Землі. Взаємодія магнітів»

А тепер спробуємо розв’язати експериментальне завдання:

У нас на столі є штабовий магніт, загорнутий в аркуш паперу.

- Як за допомогою магнітної стрілки визначити полюси магніту?

(Піднесемо магніт до південного полюса магнітної стрілки, якщо притягуються, то це північний полюс, а якщо відштовхуються, то це південний полюс магніту. Відповідно з іншого боку знаходиться інший полюс.)



ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Виявляється для того, щоб створити магнітне поле, не обов’язково мати магніт. На сьогоднішньому уроці ми дізнаємося про те, що магнітне поле можна отримати, маючи провідник зі струмом.

Урок наш незвичайний. Наша редакційна колегія газети «Магнітне поле» в особі головного редактора, заступника головного редактора, штатних і позаштатних кореспондентів працювала над черговим номером газети, яка буде називатися «Магнітна дія струму.Дослід Ерстеда.Магнітне поле провідника зі струмом.» ( Слайд №2)

Знати :


•визначення магнітного поля;

•зв'язок між магнітним полем та електричним струмом;

• формулювати правила свердлика та правої руки;

Вміти:


• визначати напрямок силових ліній магнітного поля провідника зі струмом, користуючись правилом свердлика;

•застосовувати набуті теоретичні знання для розв’язування навчальних задач;

• пояснювати явища природи; ( Слайд №3)

Наша газета матиме такі рубрики:(Слайд №4)



  1. Історична довідка

  2. Біографічна довідка

  3. Дослід Ерстеда

  4. Силові лінії магнітного поля провідника зі струмом

  5. Правило свердлика (буравчика)

  6. Перевір своє ІQ

Ці рубрики протягом уроку нам потрібно заповнити.

Якось учений Домінік Франсуа Араго (1786- 1853рр.) бачив, як у порт Майорки причалив корабель, який був у жахливому стані. Як виявилося, причиною нещастя стала блискавка. Коли науковець піднявся на борт, перш за все він поспішив оглянути компаси. Як він й очікував, стрілки компасів були перемагнічені блискавкою. Д.Ф.Араго старанно шукав подібні факти і скоро в нього зібралася велика колекція. Наприклад, коли блискавка вдарила в крамницю одного шевця, то його інструменти та цвяхи так намагнітилися, що прилипали один до одного. А ось іще один випадок. У скрині купця містилися цінні – як на той час (1731рік) – набори столового приладдя. Після удару блискавки одні предмети розплавилися, а другі – намагнітилися. Учений відчував, що повинен існувати зв'язок між електричним струмом і магнітними явищами, але розв'язок задачі знайшов інший…

Отже, це і була історична довідка – перша рубрика нашої газети. ( Слайд №5)

Про цього іншого нам представить свою презентацію наш кориспондент, який займався рубрикою газети яка називається « Біографічна довідка».

( Презентація учня)

Ганс Крістіан Ерстед народився 14 серпня 1777 р. в маленькому містечку Рудкебінге, розташованому на датському острові Лангеланн. Його батько був аптекарем, грошей у сім'ї не було. Початкову освіту брати Ганс Крістіан і Андерс отримували де доведеться: міський перукар вчив їх німецькому, його дружина - датському; пастор маленької церкви навчив їх правилам граматики, познайомив з історією і літературою; землемір навчив додаванню і вирахуванню, а приїжджий студент вперше розповів їм про властивості мінералів.

З 12 років Ганс допомагає своєму батькові в аптеці. Тут він зацікавлюється природничими науками і вирішує вступати до університет.


  • В 1794 р. (17 років) Ерстед в якості абітурієнта виїжджає в Копенгаген і цілий рік готується до іспитів, які потім успішно витримує. Під час навчанняЕрстедзаймається практично всімаможливимидисциплінами. Золота медаль університетубулаприсудженайому за есе "Кордонипоезії та прози".

  • Післязакінчення 3-річного навчання в університетіЕрстедотримуєзвання фармацевтавищогоступеня. Фізику та хімію, фундаментальні для натураліста науки, викладав в університеті за сумісництвомпрофесормедицини.

  •  Найважливішанаукова заслуга Ерстеда – встановленнязв'язкуміжелектричними і магнітнимиявищами в дослідах по відхиленнюмагнітноїстрілкипіддієюпровідникаізструмом. 

  • В 1822 – 1823рр. Відкривтермоелектричнийефект і створив перший термоелемент. Намагавсявиявитиелектричніефектипіддією звуку. Займавсятакожмолекулярною фізикою.

  • Ерстедмав не тількинауковий, але і педагогічний талант, вівпросвітницькудіяльність: в 1824 створив Товариство з розповсюдженняприродознавства, в1829 став директором організованої за йогоініціативоюПолітехнічноїшколи вКопенгагені.

  • Вінбувобраний членом багатьохнайбільшавторитетнихнауковихтовариств: ЛондонськогоКоролівськоготовариства і ПаризькоїАкадемії. Зокрема в 1830 р. Йогообралипочесним членом Петербурзькоїакадемій наук. Англійці присудили йому медаль за науковідосягнення, а з Франціївінотримавпремію в 3000 золотихфранків, колись призначену Наполеоном для авторівнайбільшихвідкриттіввобластіелектрики.Помер Ерстед в Копенгагені 9 березня 1851. Його ховали як національного героя

Ерстед вбачав подібність електричних і магнітних явищ, а тому поставив собі за мету дослідити, чи не впливає якимось чином електричний струм на магніт. Оповідають, що Г.Х. Ерстед не розлучався з магнітом він весь час носив його в кишені, який мав нагадувати йому про необхідність міркувати над цим питанням.

Але магніт так і не знадобився…15 лютого 1820 р. учений читав своїм студентам лекцію, під час якої мав намір продемонструвати властивість електричного струму нагрівати провідник, яким він проходить. Поруч із дротом, на який було звернено увагу студентів, містився компас, й один із них помітив, що під час проходження струму стрілка компаса відхиляється. Студент звернув увагу професора на це явище, чекаючи на пояснення. Пояснення в той час наука ще не мала, але цей (випадковий) дослід Г. Х. Ерстед повторив іще багато разів, використавши вже потужніші джерела струму та магніти. Таким чином, було доведено взаємозв’язок електричних і магнітних явищ, що стало початком нової ери в розвитку вчення про магнетизм. (Слайд №6)

Наші кореспонденти добре попрацювали, але кажуть: «Краще один раз побачити, ніж сто разів почути.» Зараз ми спробуємо повторити дослід Ерстеда.

Демонстрація

Складемо коло за схемою, наведеною на рисунку.( Слайд №7) На короткий час замкнемо ключ. Спостерігаємо за відхиленням магнітної стрілки.

Змінимо напрямок струму в провіднику. Зверніть увагу на відхилення магнітної стрілки. Зробіть висновок.


  1. Навколо провідника зі струмом існує магнітне поле.

  2. За зміни напрямку струму в провіднику напрямок магнітного поля змінюється.

На основі проведеного досліду ми впевнилися, що навколо провідника зі струмом утворюється магнітне поле. Тепер можемо розширити поняття магнітного поля і сказати, що... ( Слайд № 8)

Магнітне поле – це:



  1. особлива форма матерії, яка існує незалежно від нас;

  2. виникає між:

  • постійними магнітами

  • провідниками зі струмом

  • рухомими зарядженими частинка

  1. створюється:

  • магнітами

  • стумами

  • рухомими зарядами

Редакцію газети було запрошено в інститут досліджень на конференцію, де розглядались питання магнітного поля. Наші кореспонденти теж побували там і зараз вони поділяться своїми спостереженнями у рубриці «Силові лінії магнітного поля провідника зі струмом.»

Віртуальна демонстрація досліду ( Відео)

УченьСпостерігаючи за роботою конференції, ми підготували цікавий матеріал, який пропонуємо вам для перегляду.

Коментар учня



УчительОтже, ми можемо сказати, що напрямок силових ліній магнітного поля провідника зі струмом залежить від напряму струму в провіднику, а визначити його можна, якщо звернемось, шановні кореспонденти, за інформацією до підручника( Фізика 9 клас ) ст.140.яку ви запишете до газети.

Хто із кореспондентів хоче виступити?

Учень(Якщо напрям поступального руху свердлика збігається з напрямом струму в провіднику, то напрям обертання кінця ручки свердлика вкаже на напрям силових ліній магнітного поля.) Відео

Таким чином, ми підійшли до наступної рубрики нашої газети «Правило свердлика (буравчика)»

Правило правої руки: якщо спрямувати великий палець правої руки за напрямком струму в провіднику, то чотири зігнуті пальці вкажуть напрямок ліній магнітного поля струму.(Слайд №9)

Введемо умовні позначення. Переріз провідника ми зображуватимемо як коло. Якщо в центрі цього кола поставити точку, то це означатиме, що струм напрямлений до нас ( немов ми бачимо вістря стріли, яка летить на нас), якщо струм у колі напрямлений від нас, то в коло ставлять хрестик ( ніби ми бачимо оперення стріли, яка летить від нас) Відео( Слайд №10)



ІV. Закріплення нового матеріалу

Майже кожна газета закінчується кросвордами, загадками, тобто матеріалом для розвитку пам’яті, інтелекту для підвищення свого ІQ. Наша редакційна колегія пропонує питання та задачі вікторини « Перевір своє ІQ»( Слайд №11)



  1. У який спосіб можна дізнатися,чи є струм у провіднику, не користуючись амперметром чи вольтметром?

2. На рисунку зображена силова лінія магнітного поля, утвореного провідником зі струмом. Визначте напрямок струму.

Відповідь: зправа на ліво

3.. Визначте напрямок струму в провіднику, переріз якого і магнітне поле показані на рисунку.

 

Відповідь: від нас.



4.Стальний корпус морських суден намагнічується в магнітному полі Землі. Міни які плавають в морі , вибухають коли до них наближається таке судно .Щоб зберегти корабель від мін, його корпус оббивають кабелем із струмом . У чому суть такого способу захисту судна.

Відповідь: магнітне поле струму в кабелі діє на міни на великій відстані міни вибухають, а судно залишається неушкодженим .

5.Через складений удвоє гнучкий провід пропускають постійний електричний струм. Як поводитиметься при цьому провідник?

Відповідь: провідник деформується в кільце

6.За допомогою приладів, що у вас на столі відтворити дослід Ерстеда.

V. Підсумок уроку

Що нового ви дізналися на сьогоднішньому уроці?

А чого навчилися?

Виставлення оцінок

Урок добігає кінця. Звернемо особливу увагу на те, що магніт і магнітне поле настільки дивні,що вчені досі не зуміли остаточно визначитись у деяких питаннях. Можливо, дехто з вас це зробить. Бажаю вам успіху.

Домашнє завдання



Вивчити § 34,35

Тема




Історична довідка

Г. К.Ерстед відкрив

Висновок:






Магнітне поле -це

1.

2.







3.







Силові лінії магнітного поля провідника зі струмом

Напрям силових ліній




Правило свердлика (буравчика)













Правило правої руки










Умовні позначення

Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Магнітна діяструму. Дослід Ерстеда. Магнітне поле провідника зі струмом. Мета уроку: навчальна iconУрок рольова гра Підготувала: вчитель інформатики Бурдик Віра Миколаївна 2012 Тема уроку. Суд над Інтернетом. Інтернет: за І проти Мета уроку. Навчальна
...
Магнітна діяструму. Дослід Ерстеда. Магнітне поле провідника зі струмом. Мета уроку: навчальна iconУроку Тема уроку: Наші улюблені книги. Мета: Навчальна
Навчальна: навчити переводити наказові речення в непряму мову, формувати навички діалогічного мовлення
Магнітна діяструму. Дослід Ерстеда. Магнітне поле провідника зі струмом. Мета уроку: навчальна iconЕлектричне поле. Напруженість електричного поля
Мета уроку: ознайомити учнів з електричними взаємодіями; роз'яснити їм фізичний зміст закону збереження заряду й закону Кулона;...
Магнітна діяструму. Дослід Ерстеда. Магнітне поле провідника зі струмом. Мета уроку: навчальна iconТекст завдання Розрахувати схему резонансного трансформатора Тесла та практично виготовити його. Опис принципу дії пристрою
Тесла складається з двох обмоток первинної (Lp) І вторинної (Ls). До превинної обмотки підводиться змінна напруга І вона створює...
Магнітна діяструму. Дослід Ерстеда. Магнітне поле провідника зі струмом. Мета уроку: навчальна iconАтом І атомне ядро. Дослід Резерфорда. Ядерна модель атома
Мета: Навчальна: ознайомити учнів із основними етапами розвитку вчення про будову атома, сформувати первинні поняття про будову атома,...
Магнітна діяструму. Дослід Ерстеда. Магнітне поле провідника зі струмом. Мета уроку: навчальна iconУрок №13 Дата Тема уроку: І. Франко. Дитинство письменника. Іван франко-казкар. (Збірка «коли ще звірі говорили») Мета: Навчальна
Мета: Навчальна: ознайомити учнів із дитячими роками Івана Франка, його творами про дітей І для дітей, збіркою казок «Коли ще звірі...
Магнітна діяструму. Дослід Ерстеда. Магнітне поле провідника зі струмом. Мета уроку: навчальна iconТема уроку. Пошук у Всесвітній мережі Мета уроку: навчальна
Електронна пошта, групи новин (телеконференції), пошук І перегляд інформації на Web-сторінках, Інтерактивне спілкування)
Магнітна діяструму. Дослід Ерстеда. Магнітне поле провідника зі струмом. Мета уроку: навчальна iconУрок №1/1 Дата проведення: Тема уроку: Абетка електростатики. Електричне поле. Напруженість електричного поля. Силові лінії електричного поля
Сформувати уявлення про електричне поле, пояснити властивості електричного поля, дати поняття напруженості електричного, навчити...
Магнітна діяструму. Дослід Ерстеда. Магнітне поле провідника зі струмом. Мета уроку: навчальна iconКонтрольна робота №1 за темою «Казки народів світу» Мета: навчальна
Мета: навчальна: систематизувати, узагальнити й поглибити знання учнів із вивченої теми; виявити рівень умінь І навичок з метою контролю...
Магнітна діяструму. Дослід Ерстеда. Магнітне поле провідника зі струмом. Мета уроку: навчальна iconУроку. Л. Костенко. "Дощ полив","Кольорові миші"
Мета уроку. Навчальна –продовжити знайомство з поетичною творчістю Л. Костенко, навчити учнів вдумливо читати й аналізувати, коментувати...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка