Марко Вовчок „Горпина, Життя матері кріпачки



Скачати 108,26 Kb.
Дата конвертації19.07.2017
Розмір108,26 Kb.


Тема : Марко Вовчок „Горпина ” , Життя матері – кріпачки .

Мета : через виразне читання оповідання показати тяжке життя матері – кріпачки . силу материнського почуття , виробляти вміння відшукувати портретні деталі , характеризувати образ героїні , зацікавити дітей творами письменниці .

Обладнання : портрет письменниці , збірка „Народні оповідання ”.

Методи і прийоми : виразне читання , бесіда , робота над текстом твору .
Хід уроку

І. Оргмомент .

ІІ .Повідомлення теми і мети уроку .

  • Чи знайомі ви з ім’ям письменниці ?

  • Які твори знаєте ?

ІІІ. Робота з портретом письменниці .

  1. Біографія письменниці .

Перша батьківщина видатної української письменниці Марка Вовчка – Росія , Орловщина , хоча рід її , за переказами , веде початок з Чернігівщини – від Петра Могили . Народилася Марія Олександрівна Вілінська 22 грудня 1833 р. В селі Єкатериненське Євецького повіту . Батько її – збіднілий дворянин . майор у відставці . Мати володіла кількома мовами , глибоко розуміла музику , дуже любила українські пісні , була першою вчителькою своєї доньки . І те . що „панську ” дитину потягло не до модних вбрань і пишних зачісок , а до книжки , є великою заслугою матері .

Коли Марії було 6 років , помер батько . Мати вийшла заміж вдруге . Вітчим , лютий кріпосник , знущався не тільки з кріпаків , а й зі своєї сім’ї , яка жила у вічному страху і мусила терпіти . Програвши в карти маєток дружини , цей нелюд покинув сім’ю .

На 12 році віддала доньку до Харківського пансіону . Кмітлива і жадібна до знань , Марія вчилася залюбки . Дівчина запам’ятала мамині слова : „не знатимеш хоч кількох мов – не вважай себе культурною людиною ”. Навколо Харківського університету , зі студентами якого дружила Марія , групувалися українські письменники , фольклористи .

Ця обставина , безперечно , посилювала інтерес Вілінської до України , її мови , фольклору . На жаль , навчання майбутньої письменниці тривало тільки три неповних роки .

Наступні три роки Марія провела в Орлі , у тітки Мордованої , виховувала її дітей , брала участь у літературних вечорах , які організовувала багата тітка . На них були визначні письменники , фольклористи . Під їхнім впливом Марія почала збирати народні пісні . На тих вечорах вона зустріла і свого майбутнього чоловіка , Опанаса Марковича – студента Київського університету , палкого аматора етнографії та фольклору . Після весілля молоді виїхали в Україну . Через матеріальну скруту Опанас часто міняв посади і місце проживання .

Виїжджаючи на села збирати фольклорні матеріали , чоловік брав з собою й дружину . Там Марія Олександрівна вивчила мову українського народу , його побут , звичаї , фольклор , а головне збагнула серцем його життя . Страждання українців стали її власними , вона зрозуміла , що треба якось протидіяти рабству , яким кріпосники , немов ланцюгами обпутали селянство . І вона почала писати .

У Немирові , що на Вінниччині , де Марковичі жили три роки , Опанас працював учителем гімназії . Щонеділі сім’я виїжджала в Ковалівку , в Мухівці , Вовчок та інші навколишні села для збирання фольклорних матеріалів . Знайомі Марковичам селяни відвідували їх у Немирові , не раз траплялася нагода записати якусь пісню , легенду , приказку . Тут Марко Вовчок і відсвяткувала свій письменницький дебют : у 1857 р. в Петербурзі виходять її „народні оповідання ”, що стали знаменитими . У 1859 р. Марковичі переїжджають до Петербурга , де Марія Олександрівна незабаром стала своєрідним осердям гурту діячів культури , його окрасою . Під впливом Шевченка та передових діячів культури ширшає світогляд Марка Вовчка , це видно з творів „Ледащиця ”, „Три долі ”, „Інститутка ” тощо .

У 1859 році Марко Вовчок , тяжко захворівши , їде на лікування до Німеччини . 1860-1866 роки Марко Вовчок провела в Парижі . Жилося їй не легко . Матеріальна скрута примушувала шукати додаткову роботу .

Знаючи французьку мову письменниця друкує у паризьких журналах свої твори .

Після восьми років закордонного життя Марія Олександрівна повертається в Росію і майже 10 років живе в Петербурзі .це були роки активного літературного життя .За повість „Кармелюк ” і оповіданні „Два сини ” царська цензура вимагає притягнути Марка Вовчка до суду . Авторка назавжди виїжджає з Петербурга . Оскільки Опанас Маркович помер письменниця вийшла заміж вдруге . Другого чоловіка Михайла Лобача - Жученка часто переводили по службі , тому доводилось вести мало не кочовий спосіб життя .

Осінь життя письменниця провела на Кавказі через хворобу серця . Останній притулок письменниці – місто Нальчик .

Літературна спадщина Марка Вовчка велика . Всього письменниця створила близько ста оригінальних творів , майже стільки ж переклала .В своїх творах письменниця зображувала життя покріпаченого селянства і ставила основне питання того часу – боротьба проти кріпацтва .Як згадують сучасники , читачі плакали над гіркою долею її героїнь –селянок . Оповідання „Горпина ” вражає трагізмом життя жінки – кріпачки , бо страждання Горпини такі жахливі , що не знайдеться серця , яке б не здригнулося , не пройнялося співчуттям до матері , що збожеволіла від горя .



2. Виразне читання оповідання „Горпина”.

3.Словникова робота .
Десятник – виборна особа з селян , яка виконувала поліцейські обов’язки у дореволюційному селі .

Толока – робота гуртом не за плату , а за частування ;поміщики використовували цей давній народний звичай для того , щоб примусити своїх кріпаків працювати у вільні від панщини дні , але ніякого частування при цьому не виставляли .

4. Орієнтування учнів у змісті твору .

Завдання :

Перекажіть послідовність розвитку дії твору із наближенням до тексту ( таблицю можна роздати як дидактичний матеріал )






Розвиток подій




Цитата з твору

1.

Портрет Горпини

1.

„Білолиця , гарна й весела , прудка , як зайчик .”

...

Занедужала дитина

...

„Занедужала дитинка : кричить , плаче . Горпина й сама плаче над нею ,та нічого не врадить .”

2.

Щастя молодої матері

2

„Аж ось послав їм Господь : уродилась дівчинка .Так - то вже кохає та пестить Горпина свою первичку ...”

...

Кріпацьке лихо

...

„День при дні , день при дні робимо . Перше все сподівалися : молодий пан буде добрий –тай дождали собі „доброго” ... все село як за стіну засунулось , такі смутні всі , що сумно й глянути ! ”

...

Смерть дитини

...

„Біжить вона додому , біжить ... Убігла в хату : тихо й темно . Вона до колиски , за дитину – дитина холодна лежить : не ворухнеться , не дише ”

...

Ліки дитині

...

„Згадала Горпина , що чула колись , як дитина не спить , то настояти макові головки на молоці та й дать випити ”

...

Божевілля Горпини

...

„Якось Господь помилував вернув здоров’я , та розум не вернувсь ! Така вона стала , якась не при умі ”







...

„та як стали ховати , Боже мій милий ! так і кинулася за дитям у яму ”

Поміркуйте :

Хто розповідає про Горпину і її трагедію ?( очевидно , сусідка , односельчанка , така ж жінка , що зазнала кріпацького лиха , - свідок подій . Така розповідь і є розповіддю від третьої особи )

Запитання до учнів :

В оповіданні Марка Вовчка розповідач чи оповідач ?

Із чого видно , що ... добре знає життя Горпини ?
Народна мудрість засвідчує
Чула Горпина , що лікують дітей маковим настоєм , не могла дивитися , як мучиться її дитя . „Згадала , ... що ... як дитина не спить , то настояти макові головки та й дать випити . Так вона й зробила .”


  • Справді, мак вважався добрим лікарським засобом від безсоння , виразки шлунку .

  • У народі мак виступав оберегом особливо польовий мак – видюк .

  • Дівчата мак вплітали у віночки , вишивали на рушниках .


Загляньмо в Словник символів

  • Мак – це символ безмежності зоряного світу ; сну і смерті ; безвинно пролитої крові .

  • У християнстві вважалося , що мак – це квітка , яка виросла на крові Ісуса Христа .Отже , символізував безвинно пролиту кров .

  • На Різдво обов’язково споживають кутю з маком – обрядову страву , в якій макові зернятка символізують безкінечну множинність зірок Всесвіту .


Запитання до учнів :

  • Чи винен мак у смерті Горпининої дитини ?

Щоб відповісти на це запитання , запропонуймо школярам поміркувати , про що свідчать слова : „Одно й журило їх , що діток Господь не дає . Вона , було , як де попаде чужу дитинку то вже й цілує , й милує , а сама зітхне тяжко ?”

Так , у цих словах – велика любов Горпини до дітей .Жінка страждала , що в неї не було дитини . Уявляєте , яким було щастя Горпини , коли нарешті народилося у неї дитя ? Справжньою трагедією стала смерть дитини . Така страхітлива втрата ! Збожеволіла Горпина

Очевидно , сама Горпина вважала і себе винною , мак винний .Адже влітку не виходила з маків на городі . Може , й справді мак винен ? Ні ! Уважний читач зумів побачити ... Що ?


  • Чи було кому доглядати дитину ? Чи оберігала тогочасна держава материнство .

  • Знайдіть розмову Горпини з панськими посіпаками . Як холодно , жорстоко заявили вони : „панові треба робити , а про твою дитину байдуже .” Автор передає відчай матері звичними словами : „Мусила йти .”

  • Уважно перечитайте місце в творі , коли убити горем , зневірена жінка в розпуці і відчаї вирішила дати маковий настій своїй донечці . То хто ж винен ?

Панщина ... Це справді страшне лихо . не давала вона право на щасливе материнство жінкам кріпачкам , прирікала їх на тяжку працю , злидні і страждання .
Головна героїня твору –Горпина

Даймо їй характеристику за допомогою кросворда .







Г




























О

























Р










П








































И































Н




























А



Знайти в тексті оповідання епітети до портрета та характеру Горпини , вписати їх по горизонталі , тоді по вертикалі вийде ім’я героїні .



Слова для перевірки : гарна , білолиця , добра , прудка , працьовита ,енергійна , любляча .
Творча робота

  • За епітетами із кросворда складіть усну характеристику героїні .

  • Використайте тезу : образ Горпини подається в розвитку :чудова жінка –господиня , щаслива мати , мати – страдниця , жертва кріпосницького ладу .


Завдання

  • Заповніть таблиці .

  • Порівняйте характеристики персонажів .





Горпина




Мова твору

Художній засіб

Портрет

„Білолиця , гарна й весела .”

епітети

Працьовитість

„І в хаті , й на дворі в’ється , порядкує , господарює.”

Синоніми

Весела вдача , лагідність

„І співає , і сміється .”

„І свекру догодить –услужить.”



...

Велика любов до дитини

„Кохає та пестить свою дитину. ” „дитинка ”, „донечка ”,”долонечки ”,”рученята ”, „оченята ”,

„Сама робить , а око біжить до дитини ”.



...



Пан - кріпосник

Вдача

„лихий ”, „гнівний”, „недобрий”

Синоніми

Жорстокість

„Так людей жене , гірш , як тих волів ”.

Порівняння

Брехливість

„Говорив , що хати нові поставлю у три віконця , а потім - то й старі розвалились ”.

...

Розгульне життя

„жити пишно , у розкоші великій хотів , по - панськи !”

...

Марко Вовчок назвала свою героїню іменем , що було надзвичайно поширене серед жінок – селянок того часу .



Етимологи стверджують ...

  • Був час , коли це ім’я носили короновані особи – і не тільки жінки , а й чоловіки .

  • Горпина , Агрипина - це латинське ім’я походить від римського родового імені Агріпппа . Отже , жінка з роду Агріппа .

  • Легенда розповідає , що родоначальник цієї сім’ї народився вперед ногами , звідси й дістав своє ім’я , первісне значення якого й було „важко народжений , народжений вперед ногами ” .

Горпина ж Марка Вовчка теж мала важку долю .
Домашнє завдання :
Відшукати в творі фразеологізми , пояснити їх значення .


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Марко Вовчок „Горпина, Життя матері кріпачки iconНові надходження підручників для 6-х класів
Вовчок Марко Вибрані твори/Марко Вовчок; передмова Ліпницької І. М. К.: Шанс,2013. 224с
Марко Вовчок „Горпина, Життя матері кріпачки iconЛітература рідного краю. Марко Вовчок. Повість казка
Мета: ознайомити дітей із життям І творчістю Марко Вовчок; виховувати почуття національної гідності, любові до рідної мови; викликати...
Марко Вовчок „Горпина, Життя матері кріпачки iconМарко Вовчок знавець народного життя, прозаїк, борець проти кріпосництва, геніальна донька українського народу
Тема: Марко Вовчок знавець народного життя, прозаїк, борець проти кріпосництва, геніальна донька українського народу
Марко Вовчок „Горпина, Життя матері кріпачки iconПлан Біографія Марко Поло. Подорожі Марко Поло. «Книга про різноманітність світу» Література Біографія Марко Поло
Марко Поло народився близько 1254, у Венеції або на острові Корчула
Марко Вовчок „Горпина, Життя матері кріпачки iconМарко Вовчок «кроткий пророк» (Т. Шевченко)
«кроткого пророка і обличителя жестоких людей неситих» (Т. Шевченко); розвивати навички активного слухання, виразного та художнього...
Марко Вовчок „Горпина, Життя матері кріпачки iconПлан іван Петрович Котляревський. Іван Якович Франко. Ліна Костенко. Марко Вовчок. Микола Григорович Хвильовий. Олександр Петрович Довженко. Ольга Кобилянська. Панас Мирний. Пантелеймон Куліш. Тарас Шевченко
...
Марко Вовчок „Горпина, Життя матері кріпачки iconСценарій виховної години у 2 (6) класі «Я берегтиму тебе, мамо» Монастирська Надія Михайлівна
Мета: виховувати в учнів почуття любові, шани, поваги до рідної матері, матері України та Божої Матері
Марко Вовчок „Горпина, Життя матері кріпачки iconВасиль Симоненко: життя, мов спалах блискавки. Образ України матері у творчості поета
Тема: Василь Симоненко: життя, мов спалах блискавки. Образ України матері у творчості поета
Марко Вовчок „Горпина, Життя матері кріпачки iconШарль Бодлер 1821-1867 Зміст
Заміжжя матері наклало важкий відбиток на характер Шарля, який в підлітковому віці І в юності в піку думкам вітчима та матері часто...
Марко Вовчок „Горпина, Життя матері кріпачки iconОбраз матері у творчості Бориса Олійника
Б. Олійника; формувати уяву про головні життєві цінності; розвивати естетичне сприйняття художніх образів, фантазію, образне мислення;...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка