Мета: познайомити з особистістю поета-мудреця; увести у світ його поезії; повторити відомості з теорії літератури; вчити аналізувати поетичний твір; розвивати увагу до художнього слова



Скачати 57,65 Kb.
Дата конвертації31.05.2017
Розмір57,65 Kb.

Тема. Омар Хайям. Рубаї. Увага до внутрішнього світу людини, найточніших відтінків її почуттів, оспівування жінки

Мета: познайомити з особистістю поета-мудреця; увести у світ його поезії; повторити відомості з теорії літератури; вчити аналізувати поетичний твір; розвивати увагу до художнього слова, образне мислення; виховувати інтерес до філософської лірики О. Хайяма.

Обладнання: портрет О. Хайяма, зображення перських мініатюр.

Четыре строчки источают яд,



Когда живет в них злая эпиграмма,

Но раны сердца лечит Рубайят —

Четверостишья старого Хайяма.

С. Я. Маршак

ХІД УРОКУ

  1. Актуалізація опорних знань

  1. Фронтальне опитування:

  • Особливості лірики Лі Бо.

  • Особливості лірики Ду Фу.

  • Тематика поезії Лі Бо, Ду Фу.

2. Перевірка домашнього завдання

А) Ґроно на теми: «Рудакі», «Гафіз» (записати на дошці та потім розповідати про поетів).



Рудакі

Походження з народу

Псевдонім – назва рідного села

На любив панегріників (хвалебна поезія)

Творча спадщина – до 1 млн. 300 тис. двовіршів

Легенди про поетичний талант поета

Осліплений за наказом еміра Бухари

Батько персько-таджицької літератури (рубаї, газелі)

Могила Рудакі

Гафіз

Народився в сім’ї купця

Після сметрі батька – підмайстер

Вивчив напам’ять увесь Коран

вимовив поетичний хист на гробниці поета Ширазі

особливості поетики лірики Гафіза (увага до внутрішнього світу людини;

оспівування жінки, кохання, алегорична багатозначність образів)

Б) Виразне читання віршів Рудакі на с. 124, 125, Гафіза на с.13, 132

II. Мотивація навчальної діяльності

- Як ви гадаєте, що необхідно людині, щоб мудро прожити життя? (Провести

інтерактивне опитування за рядами. Три учні, що збирали інформацію, оголошують результати.)

- А чи цікаво вам, які правила вважав найголовнішими вчений, поет, філософ Омар Хайям?

Він сказав про це у своєму рубаї.

Чтоб мудро жизнь прожить, знать надобно немало,

Два важных правила запомни для начала:

Ты лучше будь голодным, чем что попало есть,

И лучше будь один, чем вместе с кем попало.

III. Вивчення нового матеріалу

1. Слово вчителя

— Білі та рожеві пелюстки плодових дерев падають на могилу Хайяма кожної весни, як і вісім з половиною століть тому...

Сучасник Хайяма пише: «Одного разу у місті Балсі, у палаті еміра, під час пиру за бесідою наш учитель Омар Хайям сказав: “Мене поховають у такому місці, де завжди навесні свіжий вітер буде осипати квіти плодових дерев”. Через двадцять чотири роки я побував у Нішапурі, де була похована ця велика людина, і попросив показати мені його могилу. Мене привели на кладовище Хайри, і я побачив могилу біля підніжжя садової стіни, затінену грушевими та абрикосовими деревами та засипану пелюстками квітів так, що вона була майже повністю схована під ними. Я пригадав слова, почуті у Балсі, і заплакав. Ніде в усьому світі не бувало людини, подібної до нього». Так розповідають легенди про Омара Хайяма, про його мудрість, прозорливість, наближену до ясновидіння.

Він передбачав погоду, сонячні та місячні затемнення, він перевів стрілку світового годинника на дні весняного рівнодення.

Імам Хорасана, Найрозумніший муж століття, Доказ Істини, Знавець грецької науки, Цар філософів Сходу і Заходу — такими іменами називали Омара Хайяма у зеніті його слави.

Про життя Омара Хайяма відомо небагато, але завдяки численним легендам, свідченням сучасників та повідомленням істориків ми можемо уявити основні етапи його біографії. Зберігся гороскоп поета, саме за ним індійський дослідник Свамі Говінда Тіртха визначив, що Хайям народився 18 травня 1048 року.

Омар Хайям народився у Хорасані, у давньому місті Нішапурі, в сім’ї ремісника, можливо, старійшини цеха ткачів, що виготовляли тканини для шатрів та палаток. Звідси і прізвище поета — Хайям, що походить від слова хайма — шатро, палатка.

Здобувши початкову освіту у рідному місті, Хайям переїжджає навчатися у Балх. Пізніше оселяється у Самарканді — науковому центрі того часу.

З усіх наук молодого Хайяма найбільше захоплювала математика. У 25 років він пише перший алгебраїчний трактат — «Трактат доведень проблем алгебри», яким уславив себе як вчений.

За часів правління султана Малік-шаха Хайям отримує запрошення стати наближеним султана і переселяється до Ісфахану. За одною з легенд, йому було запропоновано управляти містом Нішапуром. Але Хайям відповів: «Не хочу управляти людьми, наказувати й забороняти, а хочу весь свій розум присвятити науці на користь людям».

На цей час Хайям відомий як видатний астроном свого століття. Йому було доручено будівництво найбільшої у світі обсерваторії. У результаті багаторічних спостережень за зірковим небом він здійснив реформу календаря за 500 років до реформи Папи Григорія XIII.

До речі, цей календар є навіть точнішім від сучасного, за яким живе увесь світ.

Хайяму належить чимало наукових робіт. До нас дійшли 8 учених праць — із математики, астрономії, філософії та медицини. Вісімнадцятирічний період життя Хайяма у Ісфахані був найщасливішим і найбільш плідним у його житті під захистом могутніх покровителів.

Все змінилося зі смертю Малік-шаха. Імперія почала ділитися на окремі держави. Кошти на обсерваторію перестали надходити. Хайям переїжджає до Нішапура, здійснює паломництво до Мекки. Останні роки життя він провів на батьківщині, у Хорасані, оточений повагою кращих людей свого часу.



(За В. Державіним) ДОПОВНЕННЯ – СТ. ПІДРУЧНИКА НА С.126,127

  1. Перевірка прослуханого

«Відгадайте слово»

1. Місто, в якому народився О. Хайям. (Нішапур)

2. Літературний жанр, який розвинув і вдосконалив поет. (Рубаї)

3. За його допомогою була визначена дата народження О. Хайяма. (Гороскоп)

4. Ім’я батька поета. (Ібрагім)

5. Найулюбленіша наука О. Хайяма. (Алгебра)

3. Повторення літературознавчих термінів

Рубаї Омара Хайяма — класика середньовічної східної поезії, яка і в наш час приваблює усіх поціновувачів мудрого слова.

- Хто уперше використав жанр рубаї? (Рудакі)

- Що таке рубаї?

- Доведіть, що вірш Хайяма, прочитаний на початку уроку, відповідає особливостям жанру рубаї

4. Читання та обговорення рубаї на с. 127-129



Робота у групах

Завдання для кожної групи:

1. Прочитати рубаї, зрозуміти зміст.

2. Визначити теми та ідеї віршів.

3. Назвати художні засоби.

4. Зробити висновок, якою темою об’єднані ці рубаї.



IV. Підсумок уроку

1. Опитування

- Які факти з життя О. Хайяма вам запам’яталися найбільше?

- Майстром якого поетичного жанру вважається Хайям?

- Які головні теми його поезій?



2. Робота з епіграфом

— Як ви розумієте слова С. Я. Маршака щодо поезії Хайяма? (Маршак хоче привернути увагу читача до мудрості поета, його філософського погляду на світ. Хайям, розуміючи усю недосконалість світу, прагне заспокоїти свого читача хоча б тим, що безліч поколінь до нього і після нього будуть так, як і він, радіти і страждати, розгадувати таємниці Всесвіту. Поет закликає нас радіти кожній миті життя, бо воно швидкоплинне й повернути його неможливо.)



V. Домашнє завдання

Вивчити напам’ять 2 рубаї, намалювати ілюстрації до нього (за вибором учня); підготуватися до презентації своєї роботи, підготуватися до КР на тему: «Середньовічна література»
Каталог: attachments
attachments -> Урок-роздум після знайомства з інтимною лірикою Анни Ахматової та Ліни Костенко
attachments -> Вступ Література кінця XIX
attachments -> Усний журнал
attachments -> України Львівський коледж транспортної інфраструктури
attachments -> Проблема особистості людини у творчості А. П. Чехова
attachments -> Уроку : Антон Павлович Чехов «Товстий і тонкий»
attachments -> Позакласний захід із світової літератури На гостину до ювіляра
attachments -> Костенко Ліна Василівна
attachments -> Конспект відкритого уроку в 11 класі


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Мета: познайомити з особистістю поета-мудреця; увести у світ його поезії; повторити відомості з теорії літератури; вчити аналізувати поетичний твір; розвивати увагу до художнього слова iconУрок № Тема. Омар Хайям корифей персько-таджицької лірики. Рубаї
Мета. Презентувати учням ім’я Омара Хайяма, познайомити з особистістю поета-мудреця, математика, астронома, ввести у світ його поезії;...
Мета: познайомити з особистістю поета-мудреця; увести у світ його поезії; повторити відомості з теорії літератури; вчити аналізувати поетичний твір; розвивати увагу до художнього слова icon"Я тільки знаю, що знання шукаю…"
Мета. Познайомити учнів з творчістю класика персько – таджицької літератури Омара Хайяма, його особистістю; розвивати навички виразного...
Мета: познайомити з особистістю поета-мудреця; увести у світ його поезії; повторити відомості з теорії літератури; вчити аналізувати поетичний твір; розвивати увагу до художнього слова iconУрок №17. Дата 11. 11. 14. Клас Світова література. Тема. Давньогрецька лірика та її особливості. Творчість тіртея
Мета: ознайомити з особливостями давньогрецької лірики, її жанрами, головними представниками; зацікавити особистістю Тіртея, його...
Мета: познайомити з особистістю поета-мудреця; увести у світ його поезії; повторити відомості з теорії літератури; вчити аналізувати поетичний твір; розвивати увагу до художнього слова iconСторінками біографії М. Ю. Лермонтова. Лірика
Мета: познайомити учнів з біографією російського поета М. Ю лермонтова; розкрити світоглядну позицію поета; розвивати вміння бачити...
Мета: познайомити з особистістю поета-мудреця; увести у світ його поезії; повторити відомості з теорії літератури; вчити аналізувати поетичний твір; розвивати увагу до художнього слова iconТема. Шандор Петефі – видатний угорський поет (1823-1849) Вірш «Коли ти муж, будь мужнім…» Дидактична мета
Дидактична мета: познайомити учнів з біографією Ш. Петефі, навчати аналізувати поетичний твір
Мета: познайомити з особистістю поета-мудреця; увести у світ його поезії; повторити відомості з теорії літератури; вчити аналізувати поетичний твір; розвивати увагу до художнього слова iconУрок української літератури в 7-а класі Тема уроку: Борис Харчук. «Планетник» Образ Планетника. Інші образи повісті
Мета: вчити семикласників аналізувати художній образ; розвивати естетичне чуття слова, вчити бачити й розуміти красу в природі, людині...
Мета: познайомити з особистістю поета-мудреця; увести у світ його поезії; повторити відомості з теорії літератури; вчити аналізувати поетичний твір; розвивати увагу до художнього слова iconПозакласне читання. Євген Гуцало. Поезії
Гуцала; художньою М. Приймаченко; вчити аналізувати вірші; розвивати чуття поетичного слова; розвивати вміння читати твори мистецтва;...
Мета: познайомити з особистістю поета-мудреця; увести у світ його поезії; повторити відомості з теорії літератури; вчити аналізувати поетичний твір; розвивати увагу до художнього слова iconТема. Особливості долі середньовічного поета. Життя Лі Бо як ідеал служіння мистецтву й істині. Творчість Лі Бо — вершина китайської лірики. Мета
Про епоху Середньовіччя в Китаї, отримані на уроках історії; ознайомити із життям та творчістю китайського поета Лі Бо; показати...
Мета: познайомити з особистістю поета-мудреця; увести у світ його поезії; повторити відомості з теорії літератури; вчити аналізувати поетичний твір; розвивати увагу до художнього слова iconКлас: 9 Урок №39 Тема романтичний світ поезії г. Гейне
Мета: ознайомити учнів з поетичним доробком Г. Гейне; розвивати вміння аналізувати ліричний твір, знаходити приклади конкретного...
Мета: познайомити з особистістю поета-мудреця; увести у світ його поезії; повторити відомості з теорії літератури; вчити аналізувати поетичний твір; розвивати увагу до художнього слова iconУрок Письменник та його твір
Мета: нагадати учням ідеї просвітництва, познайомити з із життям та творчістю Гете, навчати ідейно-тематичного аналізу твору, розвивати...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка