Методична розробка уроку світової літератури. Тема: Оскар Уайльд – письменник англійського раннього модернізму. Життєвий І творчий шлях митця. Роман «Портрет Доріана Грея»



Скачати 117,67 Kb.
Дата конвертації10.10.2017
Розмір117,67 Kb.

Світлана Хомич, викладач світової літератури Володимир-Волинського вищого професійного училища.

Методична розробка уроку світової літератури.

Тема: Оскар Уайльд – письменник англійського раннього модернізму. Життєвий і творчий шлях митця. Роман «Портрет Доріана Грея» - осереддя творчості письменника.

Мета уроку:

навчальна - висвітлити головні віхи життєвого та творчого шляху О.Уайльда, розкрити особливості естетики письменника, розглянути головні аспекти роману «Портрет Доріана Грея»; розвиваюча - розвивати літературний інтерес, вміння працювати з біографічним та текстовим матеріалом; мовленнєві навички учнів;

виховна - виховувати інтерес до особи і творчості письменника.

Обладнання та дидактичне забезпечення уроку: портрети письменника, фото і відеоматеріали, схеми, комп’ютерні слайди, тексти творів.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Міжпредметні зв’язки: українська література, художня культура.
Хід уроку:

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

Викладач: Оскар Уайльд пізнав вершину слави і безодню падіння. Він належить до тих митців, яких спочатку називають «забутими і невизнаними», а потім «поверненими і культовими». Епатуючою була поведінка письменника, трагічною –його смерть, незвичними і неприйнятими суспільством – його твори. О. Уайльд любив контрасти, завжди балансував між витонченим і скандальним, реальним і уявним. Навмисно доводячи усталені принципи до абсурду, письменник намагався врятувати суспільство від духовного занепаду, байдужості та сліпої віри в прописні істини.

Епіграфи до уроку відкриють ключ до сьогоднішньої теми, присвяченої вивченню життя і творчості Оскара Уайльда.




  • Бажаєте знати, у чому полягає найбільша драма мого життя? – Вона в тому, що свій геній я вклав у моє життя, і тільки талант – у мої твори. (О.Уайльд)

  • Б
    Слайд 6
    ути великим – значить бути таким, якого не розуміють. (О.Уайльд)

  • Визначає долю людини те, як вона розуміє себе. (Торо)

  • Ми всі – тільки наслідки того, що ми думаємо. (Будда)

  • Художник – той, хто творить прекрасне. (О.Уайльд)

Який з них ви взяли б за основу уроку і чому? Чи запропонували б його після вивчення теми наприкінці уроку? Поясність свій вибір.



(Запишіть в зошит вибраний вами епіграф до уроку).

Визначення з учнями мети та очікуваних результатів уроку.



ІІІ. Засвоєння нових знань.

План

  1. Оскар Уайльд – майстер парадоксу.

  2. Життєвий і творчий шлях О.Уайльда.

  3. Роман «Портрет Доріана Грея» - осереддя творчості письменника.

  1. Оскар Уайльд – майстер парадоксу.

Викладач: За життя Оскара Уайльда називали «Принцом Парадоксу».

  • Що вам відомо про парадокс?

Словникова робота.

Парадокс (з гр. мови – дивне, несподіване):

- вислів, що суперечить загальноприйнятій точки зору або здоровому глузду;



  • незвичне явище, що не відповідає загальноприйнятим уявленням, міркуванням, що приводить до наслідків, внутрішньо суперечливих чи несподіваних, які мають фатальну форму;

  • оригінальність мислення його автора.

Викладач: Перед вами портрет О.Уайльда. (слайд 1, 2)

(Презентація портретів Оскара Уайльда).

«Бліде, безкровне обличчя, широкі вилиці, виголене обличчя, хоча в ту пору модними були пишні вуса й бороди. З під важких повік дивляться темно-карі очі, в яких криється іронія.»

«Черевики із сріблястими пряжками, коротенькі оксамитові бриджі, шовкові панчохи, жилет у квіточки, берет набакир, волошка, фіалка або соняшник у петельці». (Із спогадів письменників).

Парадоксальними є його зображення, співіснування двох дат народження (1854р. та 1856р.), думки.

Цитатна доріжка (познайомтеся з парадоксальними висловами О.Уайльда).


  • Того, що потрібно знати, не навчить ніхто.

  • Лише пусті, обмежені люди не судять по зовнішності.

  • Який творець, таке і творіння.

  • Всі жінки з часом стають схожими на своїх матерів. У цьому їхня трагедія. Жоден чоловік не буває схожим на свою матір. У цьому його трагедія.

  • Бути греком – означає не мати одягу, бути людиною Середньовіччя – не мати тіла, бути сучасною людиною – не мати душі.

  • Найгірші вороги людини – її близькі.

Викладач: К. Чуковський назвав парадокси О.Уайльда «загальними місцями навиворіт».

- Чи погоджуєтеся ви зі словами К.Чуковського?





  1. Життєвий і творчий шлях О.Уайльда.

Виступи учнів з розповідями про життя і творчість письменника (під час розповіді застосовуються такі види робіт: перегляд фотографій, карикатур Дж.Уістлера, М.Бірбма, відеоуривки за романом «Портрет Доріана Грея», читання уривків із збірки «Задуми»).

Викладач: В якості домашнього завдання ви опрацьовували статтю підручника про життєвий і творчий шлях Оскара Уайльда, але деякі учні вивчали його біографію більш глибоко, бо були попереджені, що виступлять на сьогоднішньому уроці в ролі біографів.

Отже, життя і творчість письменника у відеопрезентації його біографів.

Можливо, будуть зустрічатися незрозумілі поняття (гедонізм, аскетизм, естетизм) відповіді на них ви прочитаєте у літературному словнику, який є на ваших партах.

1-й біограф. Оскар – Фінгал – О’Флаерті – Уілс – Уайльд народився 16 жовтня 1854р. (15 жовтня 1856р.) в сім’ї дублінського лікаря-офтальмолога (окуліста). Людина обдарована: археолог-аматор, видавець журналу, знавець кельтського фольклору, письменник. Мати була теж оригіналкою Джейн Елдж письменниця, відома під псевдонімом «Сперанца» (Надія). В домі часто були поетичні вечори, гучні банкети, де збиралися цікаві, творчо обдаровані люди, які обговорювали патріотичні ідеї звільнення Ірландії. Леді Джейн завжди супроводжував хлопчик з довгим волоссям та дорослим поглядом – це був майбутній «Король життя», який пішов далі від своїх батьків. (слайд 3)

2-й біограф. В одинадцять років його віддали до дублінської школи, а після закінчення до Трініті-коледжу. Усі три роки він ні з ким не приятелював, був самотнім, бо не терпів грубості, байдужості до краси. Існує легенда, як ні на кого не схожого Оскара школярі потягли на розправу та побили на високому пагорбі. В забрудненому вбранні, подряпанний до крові, Оскар, знявши з голови циліндр, вказав на краєвид, який відкрився з пагорба, і вигукнув: «Який звідси чудовий краєвид!»

Навчався відмінно і закінчив коледж із золотою медаллю. Це відкрило йому двері до Оксфордського університету, який нагадував на той час Аристократичний клуб молоді. Одягався вишукано, мав витончені манери, жести.

Бачивши постійно за вікном жебрака в лахміттях, Оскар з ним пішов до найкращого кравця й одягнув його за останньою модою, а потім, де треба було, прорізав дірки і зробив гармонійні плями. (слайд 4, 5)

3-й біограф. В Оксфорді О.Уайльд перейнявся поглядами Джона Раскіна та Волтера Пейтера і став членом елітного клубу знавців мистецтва. (в яких уславлялася краса в усіх її проявах). З естетики Д.Раскіна і В.Пейтера митець засвоїв положення, що мудрість досягається лише через досвід, «те, що дійсно треба знати, не розтлумачить ніхто». Саме на такому грунті зародився естетичний рух, який ототожнювався в Англії з ім’ям О.Уайльда, якого називали Апостолом Естетизму. (слайд 6)

Словникова робота.

Естетизм – назва літературно-мистецьких течій, представники яких у своїх творах стверджували, що мистецтво у своїх художніх формах автономне від дійсності і що тільки воно здатне утверджувати красу (схильність до краси).

Викладач: Своє творче кредо, свою філософію мистецтва краси, теорію естетики О.Уайльд виклав у книзі «Задуми» (1891р.), зокрема у трактаті «Занепад мистецтва брехні», побудованому у формі діалогу. Прибічник «чистого мистецтва», він не лише був переконаний, що мистецтво розвивається за власними законами, а й ставив життя у залежність від мистецтва. Так, на його думку, песимізм був вигаданий Гамлетом, нігіліста вигадав Тургенєв, а все ХІХ століття вигадане Бальзаком.

Самостійна робота.

Опрацюйте уривки з есе О.Уайльда «Занепад брехні» та запишіть головні тези в зошити (уривки з есе на парті кожного учня).



«Мозкова атака»: «У чому Естетизм за О.Уайльдом?»

(головні тези, висловлені учнями, записуються в зошити).



  • проголошення насолоди як вищого сенсу існування;

  • зображення краси в усіх її проявах;

  • самодосконалість мистецтва;

  • краса найвища цінність буття;

  • велич і вічність мистецтва;

  • замилування прекрасним;

  • мистецтво вище від істини і моралі.

4-й біограф. В 24 роки Уайльд отримав літературну премію за поезію «Равена», читаючи її зі сцени, вперше почув оплески на свою честь. Ексцентричний, оригінальний в одязі, поведінці, рухах, манерах він шокує консервативних англійців і на таку реакцію очікує.

1881р. – збірка «Вірші» - «це векселі, яких ніколи не оплачують». У 1882р. Оскар вирушив на «завоювання» Америки, читаючи блискучі лекції про англійське мистецтво ХІХст. Зустрічався з Генрі Лонгфелло, Волтом Вітменом. (слайд 7).



5-й біограф. 1883р. – живе в Парижі, знайомиться з В.Гюго, Е.Дега, П.Верленом (слайд 8).

Повернувшись до Ірландії, читає лекції в Дублінському університеті та знайомиться з майбутньою дружиною – Констанцією Ллойд, дочкою адвоката. 29 травня 1884р. вони обвінчалися (слайд 9)

Перші роки щасливі: народження 2 синів – Сиріла і Вів’єна.

У 80-ті роки відбулося становлення Уайльда як журналіста. Він редагує журнал «Світ жінки». Його запрошують до англійських салонів як неперевершеного співрозмовника. Крихтами зі столу Уайльдової дотепності живилася не одна письменницька кар’єра.



Викладач: Хоча його талантом живилися інші, О.Уайльд залишив чималу літературну спадщину.

Письменник звертається до драматургії 1892р. приніс успіх і визнання – комедія «Віяло леді Уїндемір», «Саломея» (1894р.), п’єса «Ідеальний чоловік», «Як важливо бути серйозним» (1894р.).

Письменник живе, насолоджуючись життям, беручи для себе філософію гедонізму.

Словникова робота.

Гедонізм (філософія насолоди) – філософсько-естетичне вчення, де насолода, задоволення – найвище благо. Саме до цього повинна прагнути людина в житті.

Але незабаром один із його парадоксів стане пророчим: «Життєвий шлях генія був би недосконалим і безглуздим без трагедії під кінець: хто живе повною мірою, мусить бути розп’ятий». Силу цих слів письменник зміг повною мірою відчути на собі.



Викладач: У вас є змога поговорити з письменником.

Рольова гра: «Розповідь від імені Оскара Уайльда»

(роль митця виконує учень) (слайд 10, 11)

Розпочав судовий процес я через письмову образу на мою адресу лорда Куїнсберрі з приводу забороненої цензурою моєї драми «Саломея». Але на лаву підсудних потрапив я внаслідок хитрої гри старого лорда, який звинувачував мене в аморальності – розбещенні його сина Альфреда Дугласа. Він знайшов свідків. Мене засудили на 2 роки в’язниці. Це пекельні страждання душі і тіла. Мати померла. Дружина пішла з дітьми з дому. Я був в кандалах, голодний і стомлений, від важкої праці зрікся гедонізму та став аскетом у повсякденному житті.

Бесіда з учнями:


  • Чому О.Уайльд опинився в судовій залі?

  • Який злочин він скоїв?

  • Чому його, Принца Парадоксу, Апостола Естетизму, Короля життя Оскара Уайльда скинули з трону?

Словникова робота

Аскетизм – суворий спосіб життя з відмовою від життєвих благ і задоволення, відмова від гедонізму.

Викладач: У 1897р. О.Уайльда звільнено з в’язниці. Повернення до колишнього життя не відбулося. Зачинилися всі двері Англії. Сім’я і друзі зреклися його. Книги не друкувалися і вилучалися із бібліотек. Вигнання.

1897р. – твір «Балада Редінзької в’язниці». Оселяється в Парижі. Матеріальна і духовна скрута.

В останньому творі «Сповіді із в’язниці» «De Profundis», тобто «З глибини», він пише: «Тільки Любов, якою б вона не була, може пояснити той неймовірний надлишок страждання, яким переповнений світ».

Людина стоїть на краю безодні, з глибини могили, з темряви смерті звертається до Бога з каяттям.



Відеопрочитання початку найтрагічнішого псалма: «З глибини, о Господи, до Тебе я благаю».

Викладач: 30 листопада 1900р. помер О.Уайльд. Поховано його на цвинтарі для бідняків, а потім, завдяки П.Россу, перепоховано на кладовищі Пер-Лашезу в 1909 р., де встановлено пам’ятник (слайд 12)

Експрес-вікторина.

  1. Де і коли народився Оскар Уайльд?

  2. Ким були його батьки?

  3. Яку освіту здобув майбутній письменник?

  4. Хто вплинув на особистість письменника?

  5. Назвіть твори з літературного доробку митця?

  6. Основні естетичні положення викладені в книзі …?

  7. Які твори принесли успіх О.Уайльду?

  8. Чому письменник був засуджений на 2 роки ув’язнення?

  9. Яке життя вів О.Уайльд після звільнення?

  10. Як письменник закінчив своє життя?

  11. Чим митець шокував англійське суспільство?

  12. Чому О.Уайльда назвали «Принцом Парадоксу»?

  • Чи мав вплив О.Уайльд на нашу українську літературу?

Викладач: З творами О.Уайльда в Україні познайомилися наприкінці 1890-х, на початку 1900-х років. Погляди письменника вплинули на формування модернізму М.Вороного. Український критик М.Євшан в рецензії на п’єсу О.Олеся «На порозі в казку» стверджує, що «герой твору повторює ідеї, схожі на уайльдську проповідь «Нового гедонізму», принцип якого – жити чудовим життям, яке є в нас, не відмовляти собі ні в чому, шугати безперестанку за новими почуваннями».

Твори О.Уайльда надихнули на створення сонетів П.Филиповича і М.Зерова, українських неокласиків. Переспівом легенди про Саламею є однойменна поема сучасного поета І.Андрусяка.



Мистецька зупинка.

Перед вами картина французького художника імпресіоніста Поля Гогена «Видіння після проповіді» («Битва Іакова з ангелом») (1888р.) (слайд 13)



  • Чи не нагадує вам ця картина деякі епізоди з життя Уайльда?

  • Які саме?

Складіть асоціативний портрет. (слайд 14)

Оскар Уайльд - … («Принц Парадоксу», «Апостол Естетизму», «Король життя», письменник, в’язень, інтелектуал, денді, знавець прекрасного, художник, «поет, той, що творить прекрасне», драматург, мораліст).



  1. Роман «Портрет Доріана Грея» - осереддя творчості письменника.

Викладач:

Де коноплі були – батарея.

За клунями – чати.

Може, «Портрет Доріана Грея»

Почитати?

Є.Плужник

У передмові до роману «Портрет Доріана Грея» - естетичному маніфесті письменника – Уайльд використовує образ мистецтва – дзеркала з роману Стендаля «Червоне і чорне». Роман – це дзеркало, яке несуть уздовж битого шляху і в якому відбивається весь придорожній бруд. Для Оскара Уайльда мистецтво – люстро, що віддзеркалює лише того, хто в нього дивиться, а не загалом життя.

Роман «Портрет Доріана Грея» - це єдиний роман з життєвих кредо (системою переконань) письменника. Це взірець інтелектуального роману «Розум Уайльда», «Біблія Естетів» з’явився на світ в 1891р. внаслідок імпровізації: лише за три тижні (із-за укладеного парі) (слайд 15)

Коментоване читання та обговорення передмови до роману (основні естетичні засади автора) з 25 парадоксальних афоризмів.

Словникова робота

Афоризм – влучний вислів.

Інтелектуальний роман – прозовий твір у якому виявляється схильність персонажів, ліричного героя до розумового самоаналізу, до абстрактного мислення.

Робота у творчих групах (завдання за варіантами).

Прочитайте передмову до роману. Заповніть таблицю, вписавши у відповідну колонку умовний номер вислову (текст передмови на парті кожного учня).



Бесіда з учнями після виконання завдання:

  • Чи можна уявити з «Передумови» погляди Уайльда на мистецтво?

  • Яких висловів у вас більше? Чому?

  • Які вислови ви вважаєте істиною?

  • З якими висловами ви не згодні? Чому?

  • Які судження є парадоксальними лише на перший погляд: чому?

ІV. Підведення підсумків уроку. Рефлексія.

Викладач: Гадаю, що уявлення про О.Уайльда як про письменника і людину у вас склалося. Він пішов з життя на зламі століть. Його вважають попередником раннього модернізму. Імпресіоністичність стилю Уайльда полягає у відмові від «програми» в мистецтві та створенні культу кожної миті, культу краси.

  • Чи вибраний вами епіграф оправдав мету та завдання уроку?

Поділіться враженнями від почутого на уроці, використавши такий алгоритм:











V. Домашнє завдання.

  • Опрацювати відповідні сторінки підручника (ст..187 – 197).

  • Підготуватися до літературного диктанту.

  • Читати роман «Портрет Доріана Грея» (ХІ – ХХ розділи).



Каталог: doc
doc -> Адам міцкевич (1798—1855)
doc -> Урок позакласного читання в 2 класі за повістю-казкою В. Нестайка
doc -> Дубовенко Ірина Володимирівна, Скремінська Світлана Миколаївна, класні керівники днз «Житомирське вище професійне технологічне училище»
doc -> Конспект уроку української літератури у 9 класі Мистецтво бачити слово. Візуальна (зорова) поезія сьогодні
doc -> Куп’янська гімназія №1 Куп’янської міської ради Харківської області мій рідний край – моя земля
doc -> Остроградський Михайло Васильович


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Методична розробка уроку світової літератури. Тема: Оскар Уайльд – письменник англійського раннього модернізму. Життєвий І творчий шлях митця. Роман «Портрет Доріана Грея» iconУрок зарубіжної літератури у 10 класі Тема уроку: «Життя, присвячене красі…» Оскар Уайльд. «Портрет Доріана Грея». Від тексту до контексту…
Сьогоднішній урок у нас, діти, буде таким, яким ви його самі створите. Зазвичай сценарій до кожного уроку пише вчитель. А ви, як...
Методична розробка уроку світової літератури. Тема: Оскар Уайльд – письменник англійського раннього модернізму. Життєвий І творчий шлях митця. Роман «Портрет Доріана Грея» iconОскар Уайльд Портрет Доріана Грея
Критик — це той, хто спроможний передати в інший спосіб або в іншому матеріалі своє враження від прекрасного
Методична розробка уроку світової літератури. Тема: Оскар Уайльд – письменник англійського раннього модернізму. Життєвий І творчий шлях митця. Роман «Портрет Доріана Грея» iconТема. Роман «Портрет Доріана Грея» пам’ятка декадентської доби й автопортрет естета й інтелектуала Оскара Вайльда. Мета
Тема. Роман «Портрет Доріана Грея» пам’ятка декадентської доби й автопортрет естета й інтелектуала Оскара Вайльда
Методична розробка уроку світової літератури. Тема: Оскар Уайльд – письменник англійського раннього модернізму. Життєвий І творчий шлях митця. Роман «Портрет Доріана Грея» iconКафедра зарубіжної літератури курсова робота з теми: Роль фантастики у романі Оскара Уайльда "Портрет Доріана Грея" І повісті Миколи Гоголя "Портрет"
Роль фантастики у романі Оскара Уайльда "Портрет Доріана Грея" І повісті Миколи Гоголя "Портрет"
Методична розробка уроку світової літератури. Тема: Оскар Уайльд – письменник англійського раннього модернізму. Життєвий І творчий шлях митця. Роман «Портрет Доріана Грея» iconУрок світової літератури в 11 класі Тема. Михайло Булгаков. Життєвий І творчий шлях письменника. Роман «Майстер І Маргарита» вершина творчості письменника
Тема. Михайло Булгаков. Життєвий І творчий шлях письменника. Роман «Майстер І маргарита» – вершина творчості письменника
Методична розробка уроку світової літератури. Тема: Оскар Уайльд – письменник англійського раннього модернізму. Життєвий І творчий шлях митця. Роман «Портрет Доріана Грея» iconВідкриті уроки зі світової літератури з застосуванням мультимедійних технологій
Нтегрований урок світової літератури І англійської мови "урок радісного дня. Життєвий І творчий шлях елеанор портер. "Полліанна"...
Методична розробка уроку світової літератури. Тема: Оскар Уайльд – письменник англійського раннього модернізму. Життєвий І творчий шлях митця. Роман «Портрет Доріана Грея» iconКонспект уроку Альбер Камю. Життєвий І творчий шлях письменника. Його філософські й естетичні погляди. Роман
Тема. Альбер Камю. Життєвий І творчий шлях письменника. Його філософські І естетичні погляди. Камю й екзистенціалізм. Роман
Методична розробка уроку світової літератури. Тема: Оскар Уайльд – письменник англійського раннього модернізму. Життєвий І творчий шлях митця. Роман «Портрет Доріана Грея» iconТема. Оскар Уайльд. «Хлопчик-зірка». Еволюція образу головного героя. Мета
Обладнання: портрет О. Вайльда, музика Антоніо Вівальді «Пори року (Зима)» зірочки, репродукція картини Н. Гольц «Нарцис», короткий...
Методична розробка уроку світової літератури. Тема: Оскар Уайльд – письменник англійського раннього модернізму. Життєвий І творчий шлях митця. Роман «Портрет Доріана Грея» iconТема Життєвий І творчий шлях Дж. Б. Шоу. «Театральна революція» англійського драматурга, його «драми ідей». Шоу та «ібсенізм» Мета
Тема Життєвий І творчий шлях Дж. Б. Шоу. «Театральна революція» англійського драматурга, його «драми ідей». Шоу та
Методична розробка уроку світової літератури. Тема: Оскар Уайльд – письменник англійського раннього модернізму. Життєвий І творчий шлях митця. Роман «Портрет Доріана Грея» iconУрок радісного дня. Життєвий І творчий шлях Елеанор Портер. Полліанна
Тема уроку: Урок радісного дня. Життєвий І творчий шлях Елеанор Портер. “Полліанна” – роман – бестселер для дітей


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка