Мистецька спадщина Шевченка-художника



Скачати 91.43 Kb.
Дата конвертації11.04.2017
Розмір91.43 Kb.

Тема : Мистецька спадщина Шевченка-художника

Мета: ознайомити учнів з цікавими фактами біографії Т.Г.Шевченка-художника ; розкрити багатий світ його душі, глибину почуттів; розвивати допитливість школярів, уміння зіставляти факти і робити висновки; виховувати любов і повагу до творчості Кобзаря.

Обладнання: портрет Т.Шевченка , виставка творів художньої літератури, ілюстрації

Хід уроку

Вільний художник настільки ж обмежений оточуючою його природою, наскільки природа обмежена своїми вічними, сталими законами.

Т.Шевченко



І. Організація класу

ІІ. Повідомлення теми й мети уроку

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Слово бібліотекаря

Наш сьогоднішній урок – незвичайний. До нього ми готувалися заздалегідь, адже в ролі екскурсоводів спробуєте себе ви. А відвідаємо ми з вашою допомогою картинні галереї, де ознайомимось з творчістю Шевченка-художника.

ІV. Опрацювання навчального матеріалу

Розігрування сцени «Інтервю з Т.Шевченком»

Кореспондент (звертається до Т.Шевченка ): Коли у Вас з’явився потяг до малювання ?

Шевченко : У дитинстві, бажання малювати було сильнішим за мене.

Кореспондент: Коли здійснилася Ваша мрія бути художником?

Шевченко : Після викупу з кріпацтва 1836р.,як я став вільним слухачем Академії мистецтв.

Кореспондент: Хто з видатних діячів української та російської культур допоміг Вам звільнитися від кріпацтва?

Шевченко : Це Карл Брюллов, Василь Жуковський, Олексій Венеціанов, Василь Григорович, Євген Гребінка.

Кореспондент: А у своїх творах Ви розповідаєте про ці події?

Шевченко :У повісті «Художник», яку я написав російською мовою 1856 року в Новопетрівському укріпленні. Про це також можна дізнатись із записів у моєму «Щоденнику» та листів.

Кореспондент: А чи багато Ви створили картин?

Шевченко : Близько 1200 робіт (олійних картин, акварелей, сепій, офортів, малюнків)



Група знавців творчості Т.Шевченка

Учень-екскурсовод 1. Мистецька спадщина Т.Г. Шевченка – твори живопису і графіки, що їх виконав Шевченко в різній техніці протягом усього життя. Збереглося 835 творів, що дійшли до нашого часу в оригіналах і частково в гравюрах на металі й дереві вітчизняних і зарубіжних граверів, а також у копіях, що їх виконали художники ще за життя Шевченка.. Мистецька спадщина Шевченка - художника: 210 акварелей, передусім пейзажів; 150 портретів, з яких 43 автопортрети; 27 офортів, з яких - 6 серій "Живописна Україна"; понад 230 олівцевих рисунків ландшафтів України; ескізи, етюди, начерки - на 360 сторінках рукописів та альбомів. Уявлення про мистецьку спадщину Шевченка доповнюють дані про понад 270 втрачених і досі не знайдених робіт.

За часом виконання всі живописні й графічні твори Шевченка можна поділити на три періоди: від перших робіт доакадемічного часу і до заслання (1830-1847рр), твори років заслання (1847-1857рр) і роботи, виконані після повернення з заслання до смерті художника (1857- 1861рр). В межах кожного з цих періодів простежуються й коротші за часом етапи, які об’єднують твори не тільки за певною тематикою, а й за художньою вартістю їх і за технічними засобами виконання.

За свідченням самого Шевченка, малювати він почав з раннього дитинства – “хрестами й візерунками з квітками” (вірш “А.О. Козачковському”), обводив сторінки в саморобному зошиті (1822-1826рр), а коли був у пана

П. Енгельгардта козачком, - перемальовував лубки (1829). З доакадемічних робіт збереглися малюнок олівцем “Погруддя жінки”(1830), акварельний портрет П. Енгельгардта (1833), “Голова жінки”(1834), портрети Катерини Абази і Є. Гребінки (обидва – 1837), серія композицій на історичні теми – “Смерть Лукреції” (1835), “Смерть Олега, князя древлянського”, “Александр Македонський виявляє довір’я своєму лікареві Філіппу” і “Смерть Віргінії”(всі - 1836), “Смерть Богдана Хмельницького” (1836-1837) і “Смерть Сократа” (1837).



Учень-екскурсовод 2. За півроку до смерті Шевченка, 2 вересня 1860р., рада Петербурзької академії мистецтв присвоїла йому звання академіка гравюри. Мистецька спадщина художника тривалий час перебувала у приватних колекціях і не була доступна широким масам. Митець писав невеликі полотна. Серед них найбільша і найвідоміша – «Катерина». Ця картина написана 1842 р. олією, за мотивами однойменної поеми.

На вродливому обличчі юної Катерини – глибока образа, сором і водночас покора. Постать дівчини освітлює яскраве сонце. На другому плані картини, затемненому, - спокусник-офіцер на коні. Як і в поемі, на картині краса дівчини протиставляється її тяжкій долі. Святково вбрана, йде повільно, низько схиливши голову, трохи підібравши запаску. Вона по-справжньому гарна, а рисунок її ніг, на що варто звернути увагу, - майже точно копіює ноги «Сикстинської мадонни» Рафаеля. Тут ми бачимо своєрідний діалог живописців, наповнення класичної композиції новим, сучасним Шевченкові й болючим для нього змістом. Художник відтворив лише один момент життя Катерини – розлуку з її коханим.



Учень-екскурсовод 3. Альбом “Живописна Україна” 1844

1-ое Виды по красоте или по историческим воспоминаниям примечательные: храмы, укрепления, курганы и все, что время пощадило.

«Видубецький монастир» Олівець(1843) «Аскольдова могила» Сепія, акварель (1846)

2-ое Народный быт настоящего времени – обычаи, обряды, поверья, сказки и песни.

«Старости» Офорт (1844) «Селянська родина» Олія(1843).

3-ье Исторически важнейшие события от Гедимина до уничтожения гетьманства

« Дари в Чигирині1649»Туш (1844) «Судна рада» Офорт (1844)

Учень-екскурсовод 4. Ретельне вивчення мистецької спадщини Шевченка, зосередження всіх його творів у спеціальному музеї, публікація їх в академічному виданні (1961-1964) дали змогу об’єктивно оцінити великий за обсягом і значний за мистецькою вартістю доробок художника періоду заслання. Незважаючи на царську заборону, Шевченко в роки недолі працював плідно в усіх властивих йому й раніше жанрах. Всього відомо 124 завершені твори й 220 екскізів та начерків, створених тоді. Змінилися тільки співвідношення між жанрами, питома вага кожного з них у загальному доробку митця. Найплідніше він працював у жанрі пейзажу – цьому великою мірою сприяла участь в Аральській і Каратауській експедиціях.

Найчастіше художникові доводилося фіксувати натуру нашвидку – звідси начерковий характер робіт, особливо рисунків у художніх альбомах. Ці рисунки дуже лаконічні, часто це лише контури або контур з незначною штриховкою. Деякі пейзажі часу Аральської експедиції Шевченко завершував вже в Оренбурзі за олівцевими рисунками з помітками “для пам’яті”, а частіше покладався на свою виняткову зорову пам’ять. Про велику спостережливість художника говорять і численні пейзажі, на яких надзвичайно тонко зображено деталі не тільки на першому плані, а й на другому і третьому. З особливою силою спостережливість митця виявляється в численних малюнках науково-допоміжного характеру з зображенням структури берегів Аральського моря та скель і урвищ, що були важливими для геологічної характеристики місцевості. Такий філігранний рисунок, не позбавлений і великої художньої цінності, очевидно, прислужився митцеві для пізнішої роботи в офорті.



Учень-екскурсовод 5. Особливу увагу привертають малюнки одинокого дерева як символ самотності митця. Про дерево джангис-агач, або жангиз-агаш (що означає «одиноке дерево»), Шевченко розповідає в повісті «Близнецы»: «...верстах в двух от дороги, в ложбине, зеленело тополевое старое дерево. Я застал уже вокруг него порядочную [толпу], с удивлением и даже (так мне казалося) с благоговением смотревшую на зеленую гостью пустыни. Вокруг дерева и на ветках его навешано набожными киргизами кусочки разноцветных материй, ленточки, пасма крашеных лошадиных волос и самая богатая жертва — это шкура дикой кошки, крепко привязанная к ветке...»

Т. Г. Шевченко дає і поетичний опис цього дерева у вірші «У бога за дверима лежала сокира»:

І кайзаки не минають

Дерева святого.

На долину заїжджають.

Дивуються з його,

І моляться, і жертвами

Дерево благають,

Щоб парості розпустило

У їх біднім краї…



Учень-екскурсовод 6. Портретам належить велике місце в Шевченковому доробку. Він почав працювати над ними ще кріпаком. В академії продовжував роботу в цій галузі. Незабаром він стає одним із відомих і популярних портретистів. Створені ним образи відзначаються невимушеністю, природністю, вдалою композиційною побудовою і свіжістю барв, намаганням дати психологічну характеристику людині. Шевченко зробив великий внесок у розвиток побутового жанру і став його основоположником в українському мистецтві. Особливе місце в мистецькій спадщині Т.Шевченка посідає портретний жанр (портрети Петра І, Гребінки, Жуковського). Особливо хвилювало художника підневільне, часто трагічне становище жінки. Вишуканість і романтичність притаманні його жіночим портретам (Г. Закревської, Л. Полусмакової , А.Усакової)

Учень-екскурсовод 7. Ось олійний автопортрет 1840-1841рр., зроблений у брюлловській манері. У центрі надзвичайно тонке, натхненне обличчя юнака, що повернув голову в бік глядача. Темне вбрання контрастує з блідим обличчям. Високе розумне чоло , проникливий погляд глибоких очей спрямований на глядача, але й заглиблений у себе. Це надає образові таємничості та романтичної піднесеності.

Узагалі впродовж свого короткого життя художник створив цілу серію автопортретів. Від романтичного юнака ( 1840р.) до збагаченої досвідом, але вже хворої, виснаженої людини ( 1861р.).

Кінець серпня 1845 1853 Червень 1860

Останній автопортрет – у шапці й кожусі, створений не пізніше 4/12 1860 за фотографією А. Деньєра, зробленою 1859, дає узагальнений образ портретованого. Твір вражає глибиною і цілісністю характеристики. Недаремно сучасники поета вважали його найвдалішим і найбільш схожим з усіх прижиттєвих зображень Шевченка, і він здобув найширшу популярність. Технічно портрет виконано бездоганно. Офортний штрих набув тут виняткової експресії. Штрихуванням вкрито не лише тло навколо голови, а й усе зображення; перегукуючись з енергійним штрихом, яким передано смушеву шапку й комір кожуха, воно надає портретові своєрідної суворості. На портреті є авторський підпис і дата виконання, а також монограма з облямованих колом літер, написаних енергійним розчерком. Офортні автопортрети Шевченка (естампи різних станів) зберігаються в кількох музеях, більшість – в ДМШ. В останні роки життя Шевченко малював і олійними фарбами. З чотирьох тогочасних полотен, що дійшли до нас, три – автопортрети. В них помітний вплив Рембрандта, творчістю якого Шевченко захоплювався замолоду і яку тепер, працюючи над офортами, вивчав особливо старанно.



V. Підсумок

Бліц-турнір «Хто краще знає біографію Т. Шевченка»

1. У скількох дяків-малярів побував Тарас, прагнучи навчитись малювати? (Трьох)

2. Скільки творів і які ввійшли до першого видання «Кобзаря» (8), («Думи мої думи…», «Перебендя», «Катерина», «Тополя», «Нащо мені чорні брови», «До Основ’яненка», «Іван Підкова», «Тарасова ніч»)

3. Коли було видано 2-е видання «Кобзаря»? (1860 року)

4. Хто був ілюстратором другого видання «Кобзаря»? (Михайло Йосипович Микешин)

5. Скільки робіт складає мистецька спадщина Т. Шевченка як художника? (1200, 60 з них-автопортрети)

6. Коли було викуплено Т. Шевченка з кріпацтва? (22 квітня 1838 року)

7. Чий портрет було розіграно в лотерею? (поета Жуковського)

8. Хто автор цього портрета? (К. Брюллов)

9. За які картини під час навчання в Петербурзькій академії мистецтва Т. Шевченко одержав три срібних і одну золоту медалі? («Хлопчик-жебрак, що дає хліб собаці», «Циганка-ворожка», «Катерина»)

10. Якого року Т. Шевченко закінчив Академію мистецтв? (1845р.)

11. На які чотири періоду поділив І. Франко творчість Т. Шевченка? ( ранній-1838-1843рр.; період трьох літ-1843-1847 рр.: «невольнича муза»-1847-1857 рр.; пізній період-1857-1861 рр.)

12. Коли і де помер Т. Шевченко? ( 10 березня 1861 року у Петербурзі)

Вправа «Озвуч картину»

Завдання дібрати поетичні рядки з творів Шевченка, які б відповідали запропонованій ілюстрації.

«Свище полем завірюха, «Мені тринадцятий минало,

Іде Катерина…» Я пас ягнята за селом…»

«І квилить, плаче Ярославна

В Путивлі рано на валу…»



Слово бібліотекаря

Небагато з тих, кому випало безсмертя, здобули його такою дорогою ціною, як Тарас Шевченко. Доля не шкодувала для нього найжорстокіших випробувань і страждань. Прожив Шевченко лише 47 років, з них 25 – у кріпосному рабстві, 10 – у тюрмах та на засланні. А решту – постійно перебував під недремним жандармським оком, воюючи із нестатками. Помер він самотнім у казенній комірчині, не здійснивши навіть природної людської мрії про сімейний затишок у власному домі.

Тим-то вся Україна шанує Тараса Шевченка як свого найбільшого сина, як найбільшого оборонця свого народу, як найбільшого поета, як свій прапор і найбільший ідеал.

ЛІТЕРАТУРА

Шевченко Т.Г. Кобзар. – Донецьк:ТОВ ВКФ «БАО», 2008.- 480 с.

ukrlit.vn.ua/5klas/16/sunset.html

shkola.ostriv.in.ua/publication/cod...

svboda-vo.at.ua



http://neskoreni.lviv.ua

Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Мистецька спадщина Шевченка-художника iconУсний журнал до 200 річчя з дня народження поета І художника
Обладнання : Портрет Т. Г. Шевченка, твори поета, вишиті рушники, ілюстрації Т. Шевченка І про Шевченка, дитячі малюнки – ілюстрації...
Мистецька спадщина Шевченка-художника icon«Знайомий і незнайомий Т. Шевченко» Стаднік Марина Анатоліївна
Гомер І шекспір, Пушкін І толстой, Гете І байрон, Шіллер І гейне, Бальзак І гюго, Міцкевич І бернс, Руставелі І нізамі, чия мистецька...
Мистецька спадщина Шевченка-художника iconТарас Шевченко! Це ім’я дорогоціною перлиною виблискує у золотій скарбниці світової культури
Гомер І шекспір, Пушкін І толстой, Гете І байрон, Шіллер І гейне, Бальзак І гюго, Міцкевич І бернс, Руставелі І нізамі, чия мистецька...
Мистецька спадщина Шевченка-художника iconУрок української літератури 9 клас Учитель Смуток Наталя Володимирівна Тема уроку. Тарас Григорович Шевченко. Огляд життя І творчості
Обладнання: портрет поета, «Кобзар», виставка творів Шевченка, репродукції картин Шевченка – художника, автопортрети Шевченка, білий...
Мистецька спадщина Шевченка-художника icon«Віч-на-віч із собою». (Екскурсія до автопортретної галереї Тараса Григоровича Шевченка)
Ведучий. У перші березневі дні ми знову згадуємо ім’я великого генія словесності, талановитого художника Тараса Григоровича Шевченка....
Мистецька спадщина Шевченка-художника iconА. П. Гайдара Відділ інформаційних, довідково-бібліографічних послуг та краєзнавства
Тараса Григоровича Шевченка – поета, художника, мислителя, палкого патріота України
Мистецька спадщина Шевченка-художника iconШевченко – художник Тематичний список літератури
Анісов В. В. Від підмайстра до академіка : нарис про Шевченка-художника / В. В. Анісов, Е. О. – К. Мистецтво, 1967. – 78 с
Мистецька спадщина Шевченка-художника iconТарас Григорович Шевченко (1814-1861)
Багатогранний талант Т. Г. Шевченка поета, прозаїка, драматурга й художника найбільш повно виявився в поезії, хоча він був професійним...
Мистецька спадщина Шевченка-художника iconТарас шевченко гордість українського народу
Безсмертне ім’я великого поета І художника Т. Г. Шевченка відоме скрізь як ім’я людини, яка присвятила своє життя просвітницькій...
Мистецька спадщина Шевченка-художника iconКультурна спадщина. Світ казковий І правдивий
Мета: ознайомити учнів із поняттям «культурна спадщина», культурно-історичними пам’ятками України та свого села, творчістю відомої...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка