Музичне мистецтво ХХ століття



Скачати 86,86 Kb.
Дата конвертації23.04.2017
Розмір86,86 Kb.
ТипУрок

Урок з художньої культури

на тему:

«Музичне мистецтво ХХ століття»

10 класі

З досвіду роботи вчителя вищої категорії

Великомацевицького НВК

Якуби Тетяни Василівни

Тема: «Музична культура ХХ століття»


Мета: Поширити і поглибити знання учнів про творців хорового мистецтва, вокально-симфонічного, камерного, естрадного жанру та їхню творчу спадщину; розвивати творчі здібності учнів, навички аналізу музичних творів та вміння виступати перед аудиторією, аргументувати власні судження; виховувати патріотизм, національну гордість, самосвідомість, повагу до творчості українських митців.
Обладнання: музичний центр, баян, аудіо записи. Українська народна пісня «Ой гиля, гиля…», Л. Ревуцький симфонія №2 І частина, М.Скорик «Гуцульський триптих», В. Барвінський. Прелюдія №4 «Хорал», В.Косенко «Дощик», В.Івасюк «Червона рута», записи Софії Ротару, О.Пономарьова, А.Лорак, гурту «ВВ» та «Океану Ельзи».

Портрети: Г. Верьовки, Б.Лятошинського, Л.Ревуцького, М.Скорика, С.Людкевича, Є.Станковича, В.Барвінського, В.Косенка, В.Іваська, С.Ротару, О.Пономарьова, А. Лорак, «ВВ», «Океану Ельзи».


Тип уроку: Подорож в минуле музичним потягом.
Хід уроку
І. Оголошення теми і мети уроку

«Справжнє мистецтво не має часових меж.

Воно – вічне.»

П. Майборода

Учитель: – Доброго дня. Сьогодні ми з вами здійснимо віртуальну подорож в минуле музичним потягом. А допоможуть нам помандрувати стежками минулого ось ці ноти. Кожна нота означає станцію, де ми будемо зупинятися, знайомитися з її представниками. Прошу пасажирів зайняти місця в купе і не забудьте взяти з собою записничок і ручку, щоб занотувати з ким ви будете зустрічатися.

І першим вашим записом буде число і місяць, коли ви вирушили в дорогу та девіз нашої подорожі «Музичне мистецтво ХХ століття».

Так, як наша мандрівка музична, то в дорогу ми візьмемо з собою … (що?) пісню. Тож, щасливої дороги!

(Звучить хорова пісня «Ой, гиля, гиля гусоньки на став».

Учитель: - Ви прослухали українську народну пісню «Ой, гиля, гиля…». На вашу думку, хто її виконував? Соліст, ансамбль чи хор?

(Відповідь: хор)

Учитель: – Саме так, хор імені Григорія Верьовки. І ми з вами, за допомогою ноти ДО відкрили першу доріжку у музичне мистецтво ХХ століття і має вона назву «Хорова музика».

Від тріумфальної поїздки за кордон 1919 року Української республіканської хорової капели під керуванням О.Кошиця розпочалося знайомство світової громадськості з професійним хоровим мистецтвом України. Надалі національну хорову й музично-пісенну культуру розвивали професійні колективи – «Думка», «Трембіта», український народний хор, організований і керований Г.Верьовкою.

У 1930 – 1960-х роках хорове мистецтво України розвивалося завдяки діяльності визначних хормейстерів Г.Верьовки, М.Вериківського, Т.Козицького. Національний академічний народний хор імені Г.Верьовки протягом всіх років свого існування був і залишається центром народної музичної культури.

Також запишіть у свої записнички. «Хорове мистецтво. Г.Верьовка – засновник українського народного хору, який продовжив розвивати традиції народного хорового співу».

Учитель: – Коли ми вели розмову, то не вгледіли, що наблизились до 2-ї станції. Назву свою вона заховала під нотою РЕ. Хто з вас відкриє нам таємницю загадкової станції?

(Учні перевертають ноту на інший бік, де написано «Вокально-симфонічна музика»)

Учитель: – Перед вами на дошці розміщені жанри музики. Поставте правильно стрілки, який жанр відноситься до вокальної, а який до симфонічної музики?


симфонічна вокальна
увертюра

пісня


симфонія

кантата


концерт

ораторія


Учитель: – Молодці, ви справилися із завданням.

  • Хто із українських композиторів працював у жанрі вокально-симфонічної музики?

(Відповідь: Борис Лятошинський)

  • Які відомості про цього композитора ви знаєте?

(Розповідь про Б.Лятошинського)

Учитель: – У вокально-симфонічному жанрі багато також працював Левко Ревуцький.



  • Що ви знаєте про творчість Левка Ревуцького?

(Розповідь учнів про композиторів)

  • Послухайте І частину симфонії №2. Основні теми симфонії – це фольклорні мелодії.

(Слухання симфонії №2)

  • Яку картину намалювала у вашій уяві ця музика? (Втілено образ весняного пробудження сил, розквіту української природи).

  • Дякую за розповідь. А наш музичний потяг набирає швидкості. І ми бачимо на цьому краю дошки зашифровані прізвища композиторів, розгадайте ці прізвища йдучи послідовно по лінії.

К Р К Л С

Ю А

Д Т Н


С О И К В О

Е К


В И

И Ч


Ч

Учитель: – Ви розгадали зашифровані прізвища і при цьому відвідаєте зразу дві станції, які розміщені зовсім поруч. Це нота МІ і ФА.

Отож, у свої записнички запишемо. Представники вокально-симфонічної музики: Л.Ревуцький, Б.Лятошинський, М.Скорик, Є.Станкович, Людкевич.

Про Ревуцького і Лятошинського ви вже говорили. А чи знаєте ви щось про творчість Є.Станковича та С. Людкевича? Слухання:



  1. Скорик

  2. Станкович

(Розповідь учнів)

Учитель: – Дякую за розповідь. А наш музичний потяг знову покликав у дорогу. А щоб ви не сумували , дайте відповідь на запитання: «Що таке камерна музика?»

(Відповідь: Камерна музика – це твір, який написаний для одного або кількох інструментів. Призначалася для виконання в невеликих приміщеннях).


  • Які жанри камерної музики ви знаєте?

(Відповідь: соната, романс фантазія, прелюдія)

  • Увага! Наш потяг прибув до пункту призначення.

(Учень відкриває ноту СОЛЬ)

«Камерні жанри вокальної та інструментальної музики»

  • Ми уже з вами познайомились з жанрами камерної музики. А давайте познайомимося з композитором, який писав камерну музику – це Василь Барвінський.

  • Хто продовжить розповідь про композитора?

(Розповідь учнів)

Учитель: – Прелюдія №4 «Хорал» має традиційну тричастинну форму з кодою (закінченням). Основна тема прелюдії нагадує хоральний спів, що поступово починає виявляти риси ліричної пісні. Згодом початкова тема зазнає певного ритмічного розвитку. Завершується прелюдія темою дзвонів, що надають твору релігійного, духовного піднесення.



  • Послухайте цей твір.

(Слухання).

  • Чи можна відчути і зрозуміти духовний світ композитора, його настрій, почуття, слухаючи цю музику?

  • Всі ви нещодавно були дітьми і полюбляли гратися, особливо влітку, коли ішов дощ. Тому спробуймо зараз повернутися в дитинство. Візьмемо в руки ручки і вистукаємо ритмічний малюнок дощу. Спершу, як він починається, а потім – рясний, рясний.

  • Ви гарно справились із завданням.

  • А тепер послухайте твір композитора Віктора Косенка «Дощик».

(Слухання).

  • Чи співпав ваш ритмічний малюнок із ритмом п’єси «Дощик»? Віктор Косенко писав твори для дітей, а можливо хтось з вас більше розповість про цього композитора? (Розповідь учнів).

  • Дякую за цікаву розповідь. А до своїх записів внесіть. Василь Барвінський та Віктор Косенко – композитори, творчість яких пов’язана з камерними жанрами. Наша подорож триває і ми вже наближаємось до наступної зупинки. Та що це? Зазвучала якась мелодія (звучить мелодія пісні «Червона рута»).

  • Чи знайома вам ця мелодія?

Учні: – Так!

  • Так? Як називається пісня?

Учні: - «Червона рута».

  • А спробуймо її заспівати! (Звучить один куплет і приспів). Молодці! Хто ж є автором цієї знаменитої пісні?

Учні: - Володимир Івасюк.

  • Отож, ми прибули на місце зупинки. Хто нам відкриє її назву?

(Учень відкриває ноту ЛЯ).

«Напрями популярної музики»

Композитор – Пісенник.

Основоположником естрадної української пісні у 60 – 70-х роках ХХст. був молодий композитор В. Івасюк. Його можна назвати ровесником гурту «Бітлз», що уособлював розквіт популярної музики того часу. Як і основна частина молоді 60-х років, Івасюк сприймав новітні музичні форми, творчо осмислював і втілював їх у своїй музиці.

Приготуйте свої записнички і запишіть це ім’я. Володимир Івасюк – основоположник української естрадної пісні та творець музики 70-х років.


  • А що ви знаєте про цього композитора? (Розповідь)

Учитель: - А наша подорож завершується, залишилося побувати на двох станціях. І передостання станція – найбільша. Відкрийте двері цієї зупинки і ви дізнаєтесь, чому вона найдовша.

(Учень відкриває ноту СІ).

«Відомі сучасні виконавці та гурти естрадної пісні»

(На дошці розміщені портрети сучасних співаків та гуртів)

Софія Ротару О. Пономарьов Ани Лорак


Гурт «ВВ» Гурт «Океан Ельзи»

Учитель: - Упізнайте цих людей та розкажіть про їхню творчість.

(Відповіді учнів)

Учитель: - Ось ви бачите на цьому фото відому співачку Софію Ротару – народну артистку СРСР, Молдови, України, лауреата численних премій та фестивалів, кавалер багатьох орденів і Герой України. Одна з кращих виконавців пісень Володимира Івасюка, зокрема, «Червоної рути». Хто продовжить мою розповідь? (Розповідь про Софію Ротару)


  • Хто є найкращим виконавцем Гімну України? (Олександр Пономарьов)

  • Так. Але чи зразу О.Пономарьов став на стежку співацької кар’єри? (Розповідь про О.Пономарьова)

  • Ви бачите, що серед співаків залишилась ще Анні Лорак. Чи багато ви знаєте про цю співачку? (Розповідь)

  • Українські гурти стали популярними значно пізніше. Довгий час тримається на сцені української естради гурт «ВВ» або «Воплі Водоплясова», а ось гурт «Океан Ельзи» ще зовсім молодий, здобув він популярність уже на початку ХХІ століття. Давайте познайомимось ближче із представниками цих гуртів. Прошу до слова.

(Розповідь про гурт «ВВ» та «Океан Ельзи». Слухання творів.)

  • Ви щойно послухали пісні у виконанні відомих сучасних співаків. Творчість якої зірки української естради вам найбільше подобається? Чому? Наш музичний потяг повертає свій шлях додому. Чи сподобалась вам подорож?

Учні: - Так!

Учитель: - А щоб ви не забули з ким зустрічались на станції СІ, запишіть у свої записи: «Відомі сучасні виконавці та гурти естрадної української пісні»: Софія Ротару, Олександр Пономарьов, А. Лорак, гурт «ВВ» та «Океан Ельзи».



  • Ось і підійшла до кінця наша подорож. Наближається та мить, коли потрібно нам прощатись. Ми повернулись на станцію ДО – в 21 століття.

(Учень повертає ноту.)

Кода. Підсумок.

  • Зробимо підсумок нашої мандрівки. Чи зуміли композитори і співаки ХХ століття внести вагомий вклад у розвиток української музики?

  • Що було провідним у їх творчості? (Фольклорні мотиви)

  • Останнім вашим записом буде: Підготуватися до наступної подорожі під назвою «Пісенний вернісаж». А сьогодні, я дякую за цікаву мандрівку і хай музика звучить у ваших серцях. А насамкінець скажу словами з епіграфа нашої подорожі:

«Справжнє мистецтво

не має часових меж. Воно – вічне.»
Каталог: Files -> downloads
downloads -> «Це склад книжок» так скептик говорив, «Це храм душі» естет йому відмовив, Тут джерело всіх радощів земних, І їх дарують нам без цінним словом…»
downloads -> Для вчителів зарубіжної літератури
downloads -> Методичні рекомендації щодо викладання світової літератури в загальноосвітніх навчальних закладах у 2013-2014 навчальному році // Зарубіжна літератури в школах України. 2013. №7-8
downloads -> Талант людини це божий дар
downloads -> Василь Стус постать,що єднає
downloads -> Антон павлович чехов
downloads -> Остап Вишня. Трагічна доля українського гумориста. Моя автобіографія
downloads -> Урок 1 т ема. Вступ. Роль художньої літератури у формуванні життєвих цінностей людини


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Музичне мистецтво ХХ століття iconКонкурсу за обраним фахом Галузь знань 02 «Культура і мистецтво» Спеціальність 025 «Музичне мистецтво»
Творчий конкурс з фаху «Музичне мистецтво» складають абітурієнти, які вступають на спеціальність «Музичне мистецтво», спеціалізації:...
Музичне мистецтво ХХ століття iconКультури І мистецтв
«Бакалавр» 020204 «Музичне мистецтво», 020104 «Народна художня творчість» та освітньо-кваліфікаційним рівнем «Спеціаліст» 02020401...
Музичне мистецтво ХХ століття iconПрограма вступних випробувань на здобуття освітньо ступеня «Магістр» Галузь знань 02 «Культура І мистецтво»
На дану спеціальність приймаються особи, які мають вищу освіту за освітнім ступенем «Бакалавр» 020204 «Музичне мистецтво», 020104...
Музичне мистецтво ХХ століття iconРобоча програма «Світова музична література» для студентів галузі знань 0202 Мистецтво, спеціальності 02020401 Музичне мистецтво

Музичне мистецтво ХХ століття iconІмені в. Г. Короленка
Музичне мистецтво Західної Європи кінця XVI – початку XIX століття: Тексти лекцій з курсу «Історія зарубіжної музики» для студентів...
Музичне мистецтво ХХ століття iconМетодичні рекомендації для вивчення, організації самостійної роботи студентів та практичних модулів з дисципліни «Історія хорової музики»
«Культура і мистецтво» спеціальності 025 «Музичне мистецтво», фахове спрямування «Диригування»
Музичне мистецтво ХХ століття iconКлас Музичне мистецтво. Тема:інтонація : Знайомство з феєю інтонацією. Дата Мета:• ознайомити учнів з поняттям
Клас Музичне мистецтво. Тема:інтонація : Знайомство з феєю інтонацією. Дата
Музичне мистецтво ХХ століття iconАналіз вокальних методик другої половини ХХ століття: на прикаді методичного досвіду І. Прянішникова, В. Луканіна, В. Самарцева Магістерська робота За спеціальністю 02207 „Музичне мистецтво”
Аналіз вокальних методик другої половини ХХ століття: на прикаді методичного досвіду І. Прянішникова, В. Луканіна, В. Самарцева
Музичне мистецтво ХХ століття iconПрограма для загальноосвітніх навчальних закладів "Музичне мистецтво" (5-8 класи)
Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів “Музичне мистецтво” (5-8 класи)


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка