На формування та удосконалення



Скачати 244,12 Kb.
Дата конвертації11.05.2017
Розмір244,12 Kb.

Вправи


на формування

та удосконалення

орфографічних навичок

http://shkolabuduschego.ru/wp-content/uploads/2016/05/167921397157375a072b1480.42949262.jpg

Упорядник учитель української мови та літератури

ЗОШ І-ІІІ ступенів №6

м.Жмеринки

Гребенюк Олена Анатоліївна
2016-2017 н.р.

Основна мета роботи з орфографії та пунктуації в школі – сформувати в учнів відносну правописну грамотність, що ґрунтується на засвоєнні й практичному застосуванні знань про правописні норми.

У 5-7 класах здійснюється системна робота з орфографії: передбачається засвоєння ключових орфографічних понять і правил, формуються основні орфографічні вміння й навички.

У посібнику пропонуються вправи на вироблення та удосконалення орфографічних навичок: різноманітні за змістом зміцнюють орфографічні навички і разом з тим підвищують рівень знань і загальний розвиток учнів.

У центрі уваги робота над удосконаленням орфографічних умінь і навичок, оскільки помилкам краще запобігти, ніж працювати над їх виправленням. Запропоновані вправи зацікавлять учнів, викличуть бажання виконати їх, дадуть змогу осмислено засвоїти нову інформацію і водночас запам'ятати відповідні орфограми.

Розвиток уваги, пам'яті, формування в учнів установки на запам'ятовування, опора на усвідомлення суті досліджуваного явища - це і є основні передумови, що сприяють вироблення орфографічних умінь і навичок. http://www.passport-visa.com.ua/wp-content/uploads/2015/09/%d0%bf%d0%be%d0%b4%d1%82%d0%b2%d0%b5%d1%80%d0%b6%d0%b4%d0%b5%d0%bd%d0%b8%d0%b5-%d0%b3%d1%80%d0%b0%d0%b6%d0%b4%d0%b0%d0%bd%d1%81%d1%82%d0%b2%d0%b0-%d1%80%d0%b5%d0%b1%d0%b5%d0%bd%d0%ba%d0%b0.jpg

Вправи на формування та удосконалення

орфографічних навичок


   Закони   літер — не   разок   намиста:        

Одну   хитнеш — і   поміняєш   суть.

                                         Б. Олійник



 

 1. Згрупуйте   слова   за   вивченими   правилами  орфографії. Поясніть   свій   вибір, наведіть   власні   приклади.



 1 група. Спритність, кігті, легкий, бадилля, спекти, сфотографувати, зшити, розпитати, очерет, плече, метро, сердитий, плаття, череда, вечоріє, приблудний, метал, приладдя, безлад, пилосос, пам'ять, морквяний, синька, баєчці, з'їздити, розібрати, бездоріжжя, свавілля, черв'як, прізвисько, озброєння, ниточці, скриньці.

2 група. Кур’єр, зчистив, безсилля, зносити, поселення, узлісся, сколихнув, зшиток, любов'ю, радістю, в’янути, реп'ях, знання, торф’яний, сфальсифікувати, святковий, цвях, зеленіє, зчорнити, березовий, тихесенький, об'ява, щебетання, грибки, пиріг, лимон, возз’єднання, голубка, мережка, безплановий. міжрядний, лимонний.
2.  Вправа «Коректор». В основу цих завдань покладений принцип розподілу мовного матеріалу на дві колонки. Так, наприклад, на опрацювання орфограм «Вживання апострофу» та «Написання м'якого знаку» відповідно до вживання або невживання м'якого знака, апострофа для кращого засвоєння орфограм та миттєвої перевірки виконаного завдання самим учнем використовується вислів, закодований у тексті вправи. Ці вправи органічно вплітаються в будь-який урок мови, а завдяки закодованим висловам є можливість при відповідному доборі мовного матеріалу реалізовувати виховний потенціал стійких виразів та загадок.

1. Завдання. Запишіть слова у дві колонки:

1) з м'яким знаком;

2) без м'якого знака.

  • Мален..кий, остроз..кий, н..юанс, японс..кий, іл..юзія, чотиріч..чя, художниц..кий, арал..-ський, Олен..чин, т..охкати, астраханс..кий, голуб.., освітян..ський, с..омий, Натал..я, кал..ка, естон..ський, рис.., ал..батрос, зал..п, насип.., юніст.., алжир..ський, ювіляр..ка.

Із перших букв слів у колонках має утворитися фразеологізм, що означає: «це мене зовсім не стосується, це не моя справа». (Відповідь: моя хата скраю — нічого не знаю).

  • Гір..кий, бул..йон, італійс..кий, лан.., намагаєш..ся, австро-угор..ский, винос.., туш.., Хар..ків, одес..кий, ручен..ка, ріж.., освітян..ский, степ.., низ..кий, радіс..ть, авіапромисловіст...., піч.., посміхаєш..ся.

Із перших букв слів у першій колонці має утворитися фразеологізм, що називає того, хто виділяється серед інших чимось незвичайним. (Відповідь: біла ворона).

  • Сибір.., латвієц.., ескадрил..я, куз..мя, ц..вях, голівон..ка, ковал..ський, вес..няний, обживают..ся, тон..ший, народознавец,., кін..чик, Артемівс..к, барабан..щик, дизел.., удар.., уважніс..т.., Січ.., шампун.., сип.., ісламс..кий, тепер..

Із перших букв слів у першій колонці має утворитися фразеологізм, що вказує на відчуття заспокоєння, задоволення, радості. (Відповідь: легко на душі.)

  • Замкненіст.., голуб.., напівт..ма, арбатс..кий, кров.., навчают..ся, ніч.., змаж.., натоміст.., посаг.., язичниц..кий, Сибір...

Із перших букв слів у першій колонці прочитаєте відповідь на загадку: «На базарі не знайти, на вагах не зважити». (Відповідь: знання.)


  • Хар..ків, ритмічніст.., вір..те, оселедец.., заєц.., куз..ня, умиваєт..ся, ц..вях, мален..кий, вес..няний.

Із перших букв слів у першій колонці прочитаєте відповідь на загадку: «На вагах не зважиш, на базарі не купиш». (Відповідь: розум.)

  • Сяд..те, ел..ф, тон..ший, револ..вер, кін..чик, ц..кувати, барабан..щик, емул..сія, Січ.., піч...

Із перших букв слів у першій колонці прочитаєте відповідь на загадку: «Що воно за штука, що день і ніч стука?». (Відповідь: серце.)

  • Шампін..йон, вікон..ця, сон..ця, латвійс..кий, четвер.., ячмін.., піс..ня, ханс..кий.

Із перших букв слів у першій колонці прочитаєте відповідь на загадку: «Йде з села до села, а з місця і кроку не зробить». (Відповідь: шлях.)

2. Запишіть слова у дві колонки: 1) з апострофом;

2) без апострофа

  • Чверть на дев..яту, д..як, ув..язати, довір..я, скрон..я, екс-прем..єр, танц..юрист, с..яяння, слив..янка, авіазв..язок, т..юхтій, в..язниця, д..ятел, ст...юардеса, роз..юшити, д..юйм, екстер..єр, с..юртук, шість п..ятих, умовл..яння, т..яжкохворий, електрозв..язок, ст..яг, тер..єр, д..юраль, інтер..єр.

Із перших букв слів у першій колонці має утворитися фразеологізм, що вживається для вираження здивування з приводу чогось. (Відповідь: чудеса в решеті.)

  • Дистриб..ютор, цв..ях, уп..яте, св..ято, моркв..яний, міжслов..янський, р..яска, кон..юктура, бур..я, арф..яр.

Із перших букв слів у першій колонці прочитаєте відповідь на загадку: «Що в людині найшвидше?». (Відповідь: думка.)

  • Пір..я, окам..яніти, р..кзак, розм..якати, р..ясний, мавп..ячий, інтер..єр, медв..яний, гороб..ята, св..ятковий.

Із перших букв слів у першій колонці прочитаєте відповідь на загадку: «Куди йдеш, то ногами товчеш». (Відповідь: поріг.)

  • З..їсти, духм..яний, електром..ясорубка, вд..яч.ність, міжгір..я, повітр..я, Лук..янчук, тьм..яний, яструб..ята, пор..ядок.

Із перших букв слів у першій колонці прочитаєте відповідь на загадку: «Менеріжуть, мене б'ють, я не злюсь, стаю добрішою». (Відповідь: земля.)

  • З..єднати, л..юди, над..їсти, останн..є, ад..ютант, р..яд, нав..язування, кр..якати, р..ябий, напівкам.. яний, кр..юк, яструб..ятник.

Із перших букв слів у першій колонці прочитаєте відповідь на загадку: «На уроках, у книжці, у школі почерпнеш ти їх доволі». (Відповідь: знання.)

  • Інтерв..ю, Р..єпін, м..яч, нічч..ю, яструб..я, дзв..якнути.

Із перших букв слів у першій колонці прочитаєте відповідь на загадку: «Де б не був, воно зі мною, я ношу його з собою, знаю, що мене гукають, коли його називають». (Відповідь: ім 'я.)
3. Гра   " Цікаві   пасажири "

  "Посадіть"  слова-пасажири   у   такі  "купе": власні  назви   та  похідні   від   них; складні іменники, складні  прикметники, прислівники, уподібнення, спрощення, подовження. Чи   маєте  ви  можливість  взяти   своїх  "пасажирів"? Обґрунтуйте  правопис.

   Мовно(літературний), далеко(далеко), планета (З,з)емля, районний, оновлення, озеленення, (П,псалтир), (З,з)запоріжжя, (З,з)запорізький край, (С,с)іччю, (Г,г)реція, (Г,г)грецький, народ (В,в)єтнаму, (В,в)єтнамський народ, синьо(синьо), червоно(гарячий), золото(верхий), врешті(решт), журнал (Б,б)арвінок, жовто(блакитний), жовто(гарячий), турис(т)ський, виї(з,зд)ний, боре(ш,сс)я, ле(г,х)кість, бли(с,ск)нути, контра(с,ст)ний, (П,п)резидент (У,у)країни, (Г,г)рузинський (П,п)резидент, (П,п)резидент (Б,б)ізнес(клубу), хва(с,ст)ливий, (У,у)країнські   простори, вряди(годи), серди(тьс,цц)я, (К,к)онституція держави, (К,к)онституційний   лад, неждано(негадано).

 4. Знайдіть  відповідну   назву  таким  "купе"- орфограмам.

  1. Південно-західний, осінньо-зимовий, жовтогарячий, червоногарячий, світло-жовтий, доброзичливий, життєрадісний, вічнозелений.

  2. Нехтувати, негода, нероба, незабаром, невтомний, незчутися, нехотя.

  3. Недочувати, недобачати, недокурок, недовипуск, недоліток.

4. П’ятисотий, сорокашестимільйонний, багатотисячний, сто шістдесят шість, сімдесятирічний, чотиризначний, чотиригранний, двохтисячний, шестисотий.

  5. Праворуч, післязавтра, силоміць, навприсядки, звисока, узимку, пліч-о-пліч, учора, наперекір, напоказ, занадто, звисока, на  біс, без  пуття, рано-вранці, у  стократ.

  6. Вимкнули-таки, таки  вимкнули, скажи-но, якийсь, хтозна-кого, казна  до  кого, скільки-то, скільки  ж  бо, немовбито, тільки  що.

  7. От  тобі  й  на, до  побачення, боронь  Боже, ку-ку, будь  ласка, кукуріку, ку-ку-рі-ку, їй-богу, день-дзелень, ще  б  пак.

Алгоритм   роботи   над   помилками

 1. Прочитайте   те, що   написано.

2. Запиши   слово   правильно.

3. Підкресліть  букву, визначте, на   яку   орфограму  зроблено  помилку.

4.Складіть та запишіть речення з цим словом або наведи аналогічні власні приклади на це правило

 

5. Виправте допущені граматичні помилки. Поясніть за  допомогою правил



 1 група.

Ось  ви виїхали на  не високу гору. Невідомим змієм плазує шлях  згори в  долину поміж не високою, але густою травою. Золоте сонце  підбилося геть в гору. розсіває своє соняшне мариво по  зиленій долині. Ні пиром не списати, ні словом не сказати тієї несподіваної краси, якою до нас усміхаєцця долина.

 Ви дивитесь і дивуїтесь; вам здається, що ви їдите не по не відомій дорозі степу, а якимсь краєм несказанної краси. Вам лехко дишиться, лехко живецця. (П.Мирний).

 2 група.

Каміння  виблискувало  проти місяця  холодними тьм'яними брисками. 2. Мати дістала з  гардиропа  демісезоне дончине  пальто.3. Дорога —це  завжди тайна. В її незвіданності  є  щось спільне з людьською  долию. 4. Бородьба за мир — найсвятіша наша справа. 5. Як розбешчує Людину сама можливість пренижувати інших, топтати, росстрілювати бескарно (З творів О.Гончара).

 

6. Списування. Підкресліть  орфограми, вжиті   в   тексті. Покласифікуйте  їх, наведіть  власні   приклади



1 група.

Надворі осіння місячна ніч. Низько у небі стримить, як золотий серп, пізній місяць. Блискучий-блискучий, мов недавно викупаний. Через нього спотикаються прудкі хмаринки. Біжать вони кудись отарами й табунами, розгойдуючи по землі хвостатими тінями. А внизу видно заплакане дерево. Вітер ганяє, а вітер гасає. Утомиться, притихне на хмаринку, далі зашумить, загуде люто-люто. Ущухне вітер, і воно примовкне, дрімає. А поміж ним ходить щось невидимкою (С. Васильченко).

  2 група.

Подвір'я й хати в сніжно-білій, незаймано-чистій заметілі  вишневого квітування. Холодними сніговими кучугурами, ніби клапті недоталого снігу, цвіли по ровах і видолинках терни.

А по широкій долині, на рівних, синювато-чорних підметах біліли  з гори до низу облиті кетягами в цвіту столітні груші-дички.

Світ навколо кипів піною квітування, дзвенів пташиним щебетом, повнився мелодійним бджолиним гудінням. І так само кипіло, дзвеніло, гуло й виспівувало в Максимовій душі( В.Козаченко).



3 група.

Так щовесни — йдуть вони до свого човна, одмикають і веслують до незатоплених горбочків та острівців. Ось перше сухе місце, начіплялось навколо кущів галуззя приплилого сміття, буряну, проте не видно жодного зайця. Може, ген там, де високий пеньок чорніє? І під високим пеньком нічого. Скоро таки надибають зайця — бігає по мокрій латці землі, до якої вода ласочкою горнеться, ось-ось ізлиже, і вуха в нього так жалісливо стирчать… Батько бере його обома руками. заєць здригається, вигляд у нього зляканий і безпорадний.(Є. Гуцало)

 

7. Коментований диктант або "думання вголос". Перепишіть, розкриваючи дужки. Поясніть орфограми.


 1 текст

Затоплю (не)долю дрібними сльозами, затоплю (не)волю босими ногами. 2. Дивіться на мене: я виплакав очі, мені їх (не)школа, мені їх (не)жаль. 3. (Не)гріє сонце на чужині, а дома надто вже пекло. 4. Мені (не)весело було й на нашій славній Україні. 5. (Не)має гірше, як в (не)волі про згадувать. 6. ніде (не)весело мені, та, мабуть, весело й (не)буде. 7. То (не) вітер, то (не) буйний, що дуба ламає (З творів Т.Шевченка.)

 2 текст

Звали її Килиною. Була вона невеличка, висохла й тонка, наче горстка конопель, недотіпана на терниці. На темному її обличчі життя зоставило зморшкувате своє письмо, в очах випалило живий дух, і вони були схожі на дві бездонні криниці. На руках щоденна робота повирубувала борозни, репані розсипища мозолів. Варила вона такий смачний борщ, що від нього не  можна було відірватись. Баба Калина завжди стежила, щоб їли спокійно, не поспішаючи, щоб під ложку  підставляли  кусень  хліба, щоб із миски не  вигрібали  гущу, не  виловлювали  мяса, щоб  за  столом  не  теревенили, не  крутились, не  штовхались ( Є.Гуцало).

Пам'ятка

Орфографія   чи   правопис

Орфографія — 1.Історично сформована, уніфікована система правил, що визначають написання  слів  згідно  з  усталеними  нормами. 2. Розділ мовознавства. який вивчає і формулює відповідну систему правил, які забезпечують  нормативність  написань.

Правопис — система загальноприйнятих правил, що  визначають способи  передачі  мови  на  письмі; дотримання правильного написання слів.

 

8. Самоперевірний  словниковий  диктант.



  І. Метушня, мереживо. спідлоба, будь-який, казна-хто, нічого, ні  до  чого, абикому, абияк, заввишки, кріпаччина, кисломолочний, синьо-жовтий, Київський   національний   університет, не  добрий, а поганий, мавпячий, зчистити, не  ллється, недовчити, до  побачення, пішов-таки, таки   пішов.

 ІІ. Близенько, оселитися, недочитав, спророкував, Київський ляльковий   театр, від'їжджає, будь ласка. хтозна-чий, півстежини, пів'ямки, Донеччина, роззява, щонаймиліший, роз'ятрити, спросоння, попідтинню, пів-Києва, по-сусідському, по  сусідському  звичаю, густо-малиновий, по-перше.

 

9. Розподільні  словникові  диктанти



І. Вставте пропущені букви. Запишіть слова в  дві колонки: слова з префіксом при- та  пре-. Чим  зумовлена відмінність у написанні слів?

 Пр..глухий — пр..глушений, пр..жовтий — пр..жовклий, пр..мудрий —пр..мудрити, пр..малий — пр..меншений, пр..добрити — пр..добрий, пр..тихий — пр..тишений, пр..хороший — пр..хорошити, пр..исвітити —пр..світлий, пр..старий — пр..старкуватий, пр..красний — пр..красити, пр..смачний — пр..смачити, пр..мудрити — пр..мудрий, пр..гнилий —пр..гнити.

 ІІ.Запишіть слова в  дві  колонки   відповідно  до  правил  вживання та невживання м'якого знака. Обґрунтуйте написання за допомогою правил.

Різ..ба, вчител..ці, шіст..десят, ковал..с..кий, залиш..ся, кін..чик, рибин..ці, Марин..ці, зупин..ці, дз..обик. їхн..ого, домен..щик, видел..ці, нен..ка, нен..чин, яблун..ці, крижин..ці, Натал..ці, сл..озин..ці, зупин..ка, зупин..ці, ласун..ці, черешен..ка, черешен..ці, появляєш..ся, з'являєт..ся.

 ІІІ.Запишіть  слова   в  три   колонки   відповідно  правил  написання слів з  префіксами з-, с-  та  з  початковою  буквою  с-  в  корені.

Світ, скарб, спростити, сказання, зморшка, з'єднатись, світло, збоку, спитати, звеселити, спроста, стілець, стид, змінний, знадвору, згори, схованка, зліт, збори, звіт, стосунки, спочатку, спочинок, сфальшивити, зміїний, здавна, стіл, сніг, сниться, згірклий, спрощення.

 ІV. Запишіть слова у дві  колонки: 1 — з префіксом не-, 2 —з  часткою не-. З двома останніми складіть речення.

Сказав (не)впевнено, розгулялась (не)года, клас (не)прибраний, сюди (не)підемо, вжито (не)гайних заходів, здивувався (не)випадково, писав (не)думаючи, зник (не)несподівано, давно (не)здужає, книжку (не)прочитано, такого ще (не)чувано, (не)прочитана книга, (не)прочитана мною книга, (не)покоїтись дуже, (не)славити людей.

 V. Запишіть словосполучення, замінивши цифри словами у колонки: 1 — порядкові числівники, 2 — складні прикметники, 3 —складені числівники.

2, 94  млн. км, 50-й градус широти, під  36-м  градусом довготи, за  25 год. 18 хв. польоту, 100  000( житель), 100 млн.(екземпляр), на  168  га, у серпні 2009 року,

200-річний ювілей, на 125-річний ювілей, близько 2300 км., із 8 планетами, від 147 тисяч км., на 66 відсотків, у 60-х роках, у жовтні 1989 (рік), серед 600 членів, 66-річному, 16-й рік, у 16-поверховому будинку, 2-ярусні ліжка, 2-складні речення, 3-кратні числа.

10. Розподільний диктант. Вправа з ключем.

Записати слова у дві колонки: у першу з подвоєнням букв, у другу — без подвоєння.


  • Мит..ю, огнен..ий, скажен..ий, височен..ий, антен..ий, тьмян..ий, вроджен..ий, ден..ий, орлин..ий, узбіч..я, Хмельнич..ина, неждан..ий, адресован..ий, однозмін..ий, вікон..ий, роз’єднай..ий, олов’ян..ий, нескінчен..ий, електрон..ий, дерев’ян..ий, умотивован..ість, без..ахисний, аграрно-сировин..ий, гіл..я, антропоген..ий, туман..ий.

Ключ: Підкресліть у кожному слові третю букву — прочитаєте народну мудрість. (Відповідь. Мова — духовне багатство народу).

11. «Відремонтуй слова». Перепишіть, замість крапок вставляючи, де потрібно, пропущені літери.

Буквен...ий, стат...ею, востан...є, дзвін...иця, від...зеркален...я, натхнен...я, світан...я, бездоріж...я, стат...ей, оголошен...ь, весіл...я, лист...ям, без...смерт...я, священ...ик, оголошен...я, священ...ий, шален...ий, знан...я, якіст...ю, безмеж...я, воз’єднан...я.

12. Пояснювальний диктант. Розкрийте дужки, поясніть різне написання слів (по варіантах).

1 варіант.

1. І (не)має маленьких людей — є лиш душі малі(В.Коротич). 2. (Не)має на світі нічого огиднішого за підлість людську. 3. (Не)має ніхто більшої любові. як той, хто душу поклада за друзів(Л.Українка). 4. (Не)має щастя вічного, (не)має (М.Нагнибіда). 5. Хто нічого не робить, той ніколи (не)має часу. 6. (Не)має пісні  без  любові, (не)має пісні без  труда (В.Сосюра).7. Хто розуму (не)має, тому   коваль не вкує (Народна творчість). 8… Бо жаль ваги (не)має. 9. Лихо сили (не)має в сю ніч. 10. Щастя такого людина (не)має ніколи (З творів Л. Українки).



2 варіант.

1. Ми  подалися (в)двох на річку. Ми подалися (в)двох напрямках. 2. Кожен ішов (по)своєму маршруту. Кожен ішов (по)своєму до мети. 3. Хлопці повернули (в)бік дороги. Хлопці повернули (в)бік із дороги. 4. Не пізно (до)дому свого й опівночі. Всім хотілось (до)дому. 5. (В)горі хвилі вигризли глибокі гроти. (В)горі яскраво світило сонце.

 

 13. Гра  " П’яте   зайве"



Випишіть тільки слово, яке, на вашу думку, є зайвим (відповідно  до  певної  орфограми) в рядку. Поясніть написання. 

1. Здоров..я, м..якість, св..ященний, розіп..ятий, з..єднання.

2. Бур..як, подвір..я, бур..ян, повір..я, сузір..я.

3. Зчорніти, зжовкнути, зберегти, звеліти, збори.

4. Щебетання, навчання, кохання, збереження, юннат.

5. Облас..ний, пес..ливий, шіс..надцять, хвас..ливий, балас..ний.

6. Жін..ці, квіт..ці, галуз..ці, мис..ці, жмен..ці.

7. Тон..а, ман..а, фін..и, пан..о, барок..о.

8. Ніжніст..ю, вічніст..ю, міц..ю, старанніст..ю, наполегливіст..ю.

9.Дж..нси, д..іалект, д..станція, д..сципліна, д..ктатура.

10.Леміш, кишеня, пшениця, далечина, лимон.

 

 14.Словниковий   самодиктант.



Запишіть  приклади   на   запропоновані   орфограми  або   випишіть їх із   словника ( по  5  прикладів).

1. Правопис  власних   іменників,

2. Правопис   складних   прикметників.

3. Правопис   кількісних  числівників.

4. Правопис   прислівників.

5. Правопис   неозначених  та  заперечних   займенників.

6. Правопис  часток   не  та  ні  з  різними   частинами   мови.

 15. Вибірковий   творчий  диктант.


І. Випишіть  ті  слова, в  яких   в  О. відмінку   буде  подовження.

    Сіль, любов, міць, листя, вишня, гривня, совість, молодість, тінь, мати, відомість, подорож, розкіш, вісь.

ІІ. Запишіть  слова   в  О.  та  Д. відмінках,  поясніть   орфограми.

     Олена  Олексіївна, Марія  Дмитрівна, Олег  Григорович, межа, поштар, кобзар, олівець, секретар, бригадир, товариш, кіно, журі, пальто, плече, кофе, гончар.

ІІІ. Поставте  дієслова  у  формі  1 особи  однини  теперішнього  часу, обґрунтуйте  правопис.

    Ходити, носити, косити, просити, чесати, садити, пекти, робити, сидіти, втікати, їздити.


 16. Написання не з іменниками. Диктанти

Словниковий диктант.

Незабудка, недогляд, невільник, непокора, нечупара, неспокій, незнайомець, недогризок, невидимка, непосида, неуцтво.


Попереджувальний диктант.

1. Хай забудеться недоля і неслава давніх літ, щастя рівне й рівна воля засіяють на весь світ! (М. Вороний.) Клянемося хлібом і водою, що всі мови нашої землі житимуть добром, не ворождою, в чесному сестринстві, а не злі. (Д. Павличко.) Не кидайте весла, гребіть що є сили, ми тую негоду минем… (Г. Романченко.) Для інших  і доля, і щастя хай буде, собі я бажаю не сну, а життя. (Леся Українка.) Лихе слово вуста опіка, як недопалок. (В. Кузьмич.) Ненависть пильна, і стріла безлика. (Л. Костенко.) Тиша ловить у невід хвилин переплин. (Б. Олійник.) Був день, коли ніхто не плаче, був ясний день, мов немовля. (Д. Павличко.)

2. Великі душі мають силу волі, а слабодухи гинуть у неволі. Через незгоду тратять люди свободу. Краще на волі на вітці, ніж у неволі в золотій клітці. Догоджай не людям, а своїй совісті. Правду говорить не язик, а душа. Невігласу і гроші не допоможуть. Щастя із нещастям в однім дворі живуть. Дорогий не дарунок, а увага. Тобі забава, а мені неслава. Кров не вода, а серце не камінь. (Народна творчість).

Диктант з коментуванням.

1. Будь не рабом, громадянином будь! (Д. Загул.) Намагайтеся власні недоліки пізнавати. (П. Могила.) Та не співцем віднині я по полю, а сіячем і воїном іду. (С. Голованівський.) Осіння негода за вікном глухо  шуміла вербами, дощ стікав по шибках. (О. Гончар.) По небу не хмари, а клоччя білої з сірим бавовни. (В. Ярошенко.) У лісі яличку зрубали, за нею заплакав дубок, не роси, а сльози упали на чисту траву із гілок. (Д. Павличко.)

2. Його совість чиста, як поцілунок немовляти. Краще втонути, як за нелюбом бути. Не смерть страшна, а недуга. Дурість – причина нещастя. Не море топить, а калюжа. Учений іде, а неук  слідом спотикається.  Чоловік – не горіх, його не розкусиш.  Не чоловік, а варивода. Люди – не раки, з горя не почервоніють. Не журися, милий, не журися. Як прийде неділя, приберися. Узяв козак невдашечку за білую ручку, привів її за невістку до матері в хатку. (Нар. творч.)
17. Гра  "Я — вам, ви — мені"

Із тексту випишіть слова-приклади на  озвучене вчителем  правило або самі  озвучте  знайдену орфограму .

 1 текст.

Сонце схилилося  на захід  і  не пекло так немилосердно, як  раніше. Тихий вечір дихав із-за Баєвої гори, приносив із  степу свіжий запах  трав і  денну прохолоду  Манилівського  лісу, що  зеленів  на  горбах. Сивий полин  і  листатий  подорожник  кущилися  обабіч  дороги, злегенька припорошені  пилом. Зелені  хліба  котили  хвилі з  горба  на  горб, як море в легкий бриз. Незважаючи  на  малесенький  вітерець, парило і робилося  душно. Ластівки  літали  високо, мовчки. без  щебету. Шуліка, розпластавши  крила, висів непорушно  у  синім  небі (Г.Тютюнник).

 2 текст.

 Прилітають солов'ї   не  всі  одразу, напровесні, десь  надвечір. Чуємо: пробують  в гущавині голоси  лиш  поодинокі  солісти. Це  він  прилетів, господар, а її ще нема, вона  з'явиться   десь  пізніше. Як справжній лицар  і глава  сім'ї, він  огляне   свої  володіння. переконавшись, що  все  на  місці, приготує гніздечко, заховавши  його  між   віттям  так, щоб ніякий шуліка  не  помітив. А  після  того  вже  зволить   прибути вона, пані солов’їха чи  молоденька соловейкова  наречена. Верба  з  віттям — то їхня  планета! Там панують їхні  співи й  любов…Спершу долинає  звідти голосок мовби  несмілий, зробить новачок   кілька витьохтів і прислухається…Потім чичиркне — ніби горлечко  прочищає. Тоді враз заллється  вільно, голосисто, а  вечори  все  тепліші — чого  ж  не   співати! (О.Гончар)


Пам'ятка

 Орфограма — графічний  знак (буквений  і  небуквений), вживання якого  визначається  орфографічним   правилом. За специфікою графічного знака  орфограми   поділяються  на  два  типи: буквені  і  небуквені. До  небуквених  належать:

- орфограма-дефіс (написання  слів  через   дефіс);

- орфограма-пропуск (роздільне  написання  слів);

- орфограма-контакт (написання  складних  слів  разом);

- орфограма-апостроф;

- орфограма-рисочка ( знаки   переносу  слів).

Орфографічне   правило — це  особливі  інструкції, у  яких  називаються умови  вибору  тих  чи  інших   єдино  прийнятих  написань (З  довідника).

 

18. Проект  "Укладання  орфографічного  словника"



І варіант. Скориставшись наведеною вище  пам’яткою, укладіть  власний словник   найтиповіших  орфограм.

1 група — орфограма-дефіс.

2 група — орфограма-контакт.

3 група — орфограма-апостроф.


 ІІ варіант. Погрупуйте орфограми   відповідно  до  пам’ятки. Сформулюйте орфографічне  правило, доповніть власними прикладами.

Береговий, паперовий, стержневий, сизокрила, голубка. братерський, гігантський. шляхетчина, накопичується, зап’ястний, безкорисливий, розжувати, льодохід, їжджу, доверху, узлісся, узвишшя, криворізький, по-нашому, ллється, щовечора, портьєра, ін’єкція, розм’якає, нашвидку, багатоскладовий, міні-маркет, комп’ютер, комюніке, трансмісія, Київщина, по-змовницьки, Галичина, інтелігенція, бароко, Ізабелла, бессарабський, свідчення, освічений, досвідчений, неждано-негадано, всюдисущий, запорізький, зореносний, світоглядний.


 ІІІ варіант. З наведених слів виберіть слова з правильним переносом. Доповніть прикладами з найважчими випадками переносу.

Стеж-ка — сте-жка, яг-ня — я-гня, сі-м'я — сім'я, їж-джу — ї-жджу, ча-йка — чай-ка, гіл-ка — гі-лка, цін-ний — цін-ний, па-сся — пас-ся, рі-лля —ріл-ля, під-жак — пі-джак, хло-пчик — хлоп-чик, хо-джу — ход-жу, роз-дріб — ро-здріб, ви-йшов — вий-шов, кукуру-дза — кукуруд-за, за-дзеркалля — зад-зеркалля, на-дземний — над-земний, юнаць-кий — юна-цький, стій-кий — сті-йкий, ви-йти — вий-ти, різ-ний — рі-зний,по-двір'я — под-вір'я, го-джусь — год-жусь, розі-рвані — розір-вані, у-пряж — уп-ряж, рад-жусь — ра-джусь, у-щелина — уще-лина, у-міє — умі-є, над-звичайне — на-дзвичайне.


 19. Логічний   диктант

Запишіть пари  слів — власне  українські  та  іншомовні. Підкресліть та   поясніть  орфограми.

     Життєпис — біографія, вивіз — експорт, пересадка — трансплантація, припущення — гіпотеза, незалежність — автономія, розум — інтелект, щеплення — вакцинація, свобода — демократія, видноколо — горизонт, угода — комюніке, абетка — алфавіт, говірка — діалект, порядок — дисципліна, квиток — білет, наклад — тираж, книгозбірня — бібліотека, ввіз — імпорт, бесіда — діалог, посильний — кур’єр, постава — фігура, мітинг — демонстрація, відстань — дистанція.
  20. Гра "Знайдіть   пастку". Обґрунтуйте  свій вибір.

Ключ-підказка: у реченнях є слова, написані правильно і неправильно.

1.Загинув би, напевно, люд нещасний, якби погасла та маленька іскра любові братньої (Л.Українка). Якби не крутила хуртовина, але пройшла її пора. Як би мені черевики, то пішла б на музики.

 2. Що  б  не  робив, та  роби  тільки   найкраще. Щоб чогось добитись, треба потрудитись.

3. Тимчасом як інші хлопці билися між собою, то Остап тим часом усе походжав та поглядав (М.Вовчок).

4. Наша сила — то ж лавина. Блискавки тримав поет в руці — тож блискавками кидав і з трибуни (П.Тичина). Та то ж було за чорних днів, за темряви тяжкої (М.Рильський).

5. Таж ми з тобою колись були товариші (Л. Українка). Вночі все таж декорація світу ( О.Гончар).

6. Я люблю тебе, друже, зате, що в очах твоїх небо синіє. Я люблю  тебе, друже, за те, що не можу тебе не любити. (В. Сосюра).

7. Вітри проспівають над хвилями про те, як  рідний   край  він  боронив. Я  завжди буду згадувати про  те, що  мені  найдорожче.

 21. Проблемне  завдання "Чи завжди велике залишається  великим".

Обґрунтуйте різне написання однакових слів. Введіть ці слова в речення.

 1. Антонівка, Білий  налив, Паперівка ( сорти  яблунь); Лісова  красуня, Угорка(сливи) — антонівка, глива, угорка, паперівка.

2. Донжуан, Максим, Рентген, Бонапарт, Мічурін, Шевченко, Наполеон, Колумб, Магеллан, Дантес, Аполон, Геркулес, Робінзон, Дизель — донжуани, максим, рентген, мічуріни, шевченкіана, наполеони, колумби, магелани, робінзони, геркулеси, дантеси, дизель.

3. Сонце, Місяць, Земля — сонце, місяць, земля.

4. Країни Заходу, традиції  Сходу, курорти  Півдня, народи  Півночі —північ, південь, захід, схід.

5. Дід Мороз, Ворон, Щука, Осел, Лісовик, Будяк, Русалка, Фіалочка —дід-мороз, ворон, щука, осел, лісовик, русалка, будяк, фіалочка.

6. Шевченкова поезія, Білашева  пісня, Довженкова студія, Сосюрина родина, Тичинине слово, Франкова лірика — тичинівський стиль, шевченківські традиції, довженківський підхід.

7. Юда, Архімед, Ахіллес, Езоп, Піфагор,Сізіф — юдині  срібняки, архімедова  спіраль, піфагорові  штани, езопівська  мова, сізіфова  робота.

  

22. Розкрийте  дужки. Поясніть  правопис.



1. Спасибі (в)ам, мамо, за (в)аше тепло і довгі недоспані ночі (Д.Луценко). 2. Я єсть народ, якого (п)равди сила ніким звойована  ще не була (П.Тичина). 3. Скільки віків у людині зростає (л)юдина (І.Жиленко). 4. Земле (ш)евченкова, земле (ф)ранкова, ниво,засіяна щастям-добром(Д.Павличко). 5.Народжує (а)нтеїв (земля) (Л.Забашта). 6. Прийдешні (с)ократи ітимуть крізь сутінь (Б.Олійник). 7.Нескінченний (ч)чумацький (ш)лях простягся у вічність двома велетенськими кривими коліями (О.Довженко). 8. Тяглись повільно в сутінки підводи (ч)чумацьким (ш)ляхом млявої доби (Б.Олійник). 9. З боків назустріч пароплаву (д)дніпровські береги пливуть (П.Дорошко). 10. До (д)ніпра  бредуть, як  (г)уллівери з (о)болоні зведені доми (Д.Луценко). 11. Лебединою піснею літа айстри в (к)київських парках цвітуть (М.Нагнибіда). 12. Уже (в)олосожар піднявся, (в)із на небі вниз повертавсь (І.Котляревський). 13. Цвіли над шляхом (п)етрові батоги (І.Цюпа). 14. Всяк (ш)отландець вільний своєї (б)атьківщини (Л.Українка).

 

23. Перепишіть. Визначте, за якою правописною нормою їх об’єднано в групи. Знайдіть слово, яке не відповідає цій нормі.



1. Ярослав Мудрий, Авгієві стайні, Данило  Галицький, Нестор Літописець.

2. Рябко, Гнідий, Красень, Бульдог, Сніжинка.

3. Південне  Полісся, Країни  Заходу, Північна  Буковина, Далекий  Схід.

4. "Євангеліє", Біблія, Коран, Псалтир, Божа  Матір, Господь  Бог, Святий  Дух.

5. Великий Піст, Спасівка, Пасха, паска, Івана Купала, Різдво, свято Петра й Павла.

6. Кабінет Міністрів, Верховний суд України, Всесвітня Рада Миру, проспект Дружби  народів, Верховна  Рада  України,

7. Софійський  собор, Андріївська  церква, Києво-Печерська  лавра, Десятинна  церква, Золоті  ворота, Хотинський  замок, Коліївщина.

 

24. Пояснювальні математичні диктанти. Запишіть текст, замінивши цифри словами, поясніть  орфограми



1 текст.

Уявімо собі автостраду від Землі до Місяця. Ясної ночі здається: до нашого супутника рукою подати, настільки чітко простежується його поверхня. А пішки добиралися  б  туди   7700 діб (21 рік), поїздом — 321 добу. А  щоб  дочимчикувати   аж  до  самого   Сонця, потрібно  було  б  8219 років. Їхати  поїздом довелося  б  три з половиною століття.

До Плутона — 5909 мільйонів  кілометрів. Тут цифри взагалі астрономічні. З'ясовується, що ця мандрівка тривала  би 324876 років. А поїзд мчав би до Плутона 13536 років. Порахуйте, наскільки Плутон далі від  нас, ніж  Місяць  та  Сонце.

 2 текст

Чемпіон з бігу серед  усіх  тварин — гепард. Він уміє бігати  зі швидкістю  сто сорок чотири кілометри   за  годину. Але  витримувати таку швидкість гепард може лише однак  хвилину. Антилопи на  старті можуть  бігти  зі  швидкістю  96  км/годину, а  вже  приморившись — від  70 до  78 км. Кінь  бігає  трохи   повільніше, ніж  антилопа, зате протягом години  він може  мчати   галопом  зі  швидкістю  54 км/год. Скільки кілометрів подолають ці  тварини  за 5 год? За  скільки годин  вони пробіжать 616  км?

3 текст.

Людина робить  за  день  в  середньому  20 тис. кроків. Скільки кроків зробить  за  рік  і  за  70  років?

 

25. Гра  «Невмійки   та   Незнайки».

Прочитайте тексти. Що  вас  у  них  стривожило? Які б поради ви дали б?  Запишіть відредаговані   тексти. Чи є у вас такі Невмійки та  Незнайки?


1 текст.

"Любий Сашко! Пишу  тобі  з  великої  печі. Тут  я живу у нашого доброго знайомого  півня  Миколи  Панасовича. Село  дуже  гарне. За селом простяглися поля, є лісок, протікає  прут. Я подружився з вовком  Васильком. Він вчиться  у  п’ятому  класі. У  вовка  є  стріла. Ми плавали на  ній  на  рибалку. Там  так   цікаво, що можна просидіти  цілий  день.

А вчора  я  пас  коні  і  їздив  верхи   на  стрілі. Дуже мені хотілось стрілою  промчатись  верхи  на  коні"

2 текст.

Я народився   і  живу   в  селі  Пісках. Зрозумілою  є  походження   назви. На піщаних   берегах  річки  побудували  хати. На Пісках вирощуємо непогані  врожаї.



Особливо красиво  виглядає  село  зимою: біло-біло кругом. Осінню виглядає багато: сади  гнуться  під  вагою  соковитих   плодів. Мічуріними  звуть  наших  сусідів,  хоча   носять  вони   прізвище  Чайки. Я  часто  відпочиваю на  річці    із  чайкою  Дмитром. Його ще всі прозивають  Мічуріним-молодшим, бо  він  любить  сіяти  квіти  і  дерева. Не хочу товаришувати  із  Голубом   Мишком. Він дуже гордовитий і  задерикуватий.

Та  в  нас  найбільше   Горобчиків. Звичайно, не  тих, що  літають, а  тих, що до школи  ходять. Ось  горобчик  під  вікном   цвірінькнув. Виглянув у вікно, там Вітько Горобчик  зернята  в  годівницю  підсипає. Добряк та й годі!
Каталог: wp-content -> uploads -> 2017
2017 -> Українська музична література
2017 -> Українська музична література
2017 -> Програма вступних випробувань з англійської мови для навчання за освітньо-кваліфікаційною програмою
2017 -> Конспект лекцій з дисципліни „Історія театру України для студентів 3 курсу спеціальності 02020101 «Театральне мистецтво» спеціальності «Актор драматичного театру»
2017 -> Галузь знань 101 Педагогічна освіта Спеціальність 010101 Дошкільна освіта І семестр – 32 год. (іспит) дитяча література з методикою навчання теми І плани лекцій (середа, пара
2017 -> Програма фахового вступного випробування для вступників на навчання за окр
2017 -> №1 Ф. Стендаль (1783-1842). “ Червоне і чорне ”


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

На формування та удосконалення iconРозвиток хронологічних компетенцій учнів на уроках історії для підготовки до зно та дпа
Удосконалення однієї з ланок освітньої системи загальної середньої освіти – спрямоване на формування компетентностей учня, який має...
На формування та удосконалення iconНаказ №2цз про удосконалення системи цивільного захисту кнуба
«Про затвердження Положення про єдину державну систему цивільного захисту» та з метою удосконалення управління і виконання завдань...
На формування та удосконалення iconНаказ №5 цз про удосконалення організації цивільного захисту
Про затвердження Положення про єдину державну систему цивільного захисту та з метою удосконалення організації цивільного захисту...
На формування та удосконалення iconТема. Жанрові особливості оповідання. В. Нестайко «Тореадори з Васюківки». Чим ти зараз займаєшся? Удосконалення навичок діалогічного мовлення. Павленко-Черниченко бакитні птахи І квіти. Осінній натюрморт. Мета
Рення уявлень школярів про життєвий та творчий шлях В. Нестайка; формування вміння грамотно висловлювати свої думки, виділяти з інформації...
На формування та удосконалення iconПід час вивчення теми «дієслово» учитель початкових класів
Одним із напрямків удосконалення сучасного уроку є побудова його на основі зінтегрованого змісту кількох навчальних дисциплін, об’єднаних...
На формування та удосконалення iconМетодичні рекомендації щодо впровадження «Основних орієнтирів виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України»
Схвалено на засіданні кафедри психолого-педагогічної та суспільно-гуманітарної освіти Одеського обласного інституту удосконалення...
На формування та удосконалення icon«Любов і доброта це дужі два крила»
Мета: сприяти усвідомленню школярами важливості морального удосконалення, виховувати в підлітках почуття добра І любові; усвідомлення...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка