Індивідуальний освітній маршрут
«Найголовнішого не побачиш очима…»
(комплексна система завдань за філософською казкою-притчею
А. де Сент-Екзюпері «Маленький принц»)
Юний друже!
«Час – ріка… Книжки – човни. Багато їх відпливають за течією, але розбиваються, тонуть та невідворотно губляться на її піщаних мілинах. І лише нечисленні, вкрай нечисленні витримують випробовування часом і залишаються жити на радість прийдешнім поколінням,» - ці рядки з філософських праць були написані ніби про твори відомого французького письменника Антуана де Сент-Екзюпері. Біографія митця яскрава, вона стала такою ж частиною його образу, як смерть Сократа – частиною сократичної філософії. Льотчик і філософ. Автор повістей «Нічний політ», «Планета людей», «Військовий льотчик»… Письменник бере сюжети із власного життя, життя своїх друзів і колег. Всі його книги об’єднує особлива філософія: уява про таємні внутрішні зв’язки між людиною і іншими людьми – те «саме головне, чого очима не побачиш»…
Одним з найкращих творів Екзюпері вважається казка «Маленький принц», написана в 1943 році. Вона стала духовним заповітом письменника юним і дорослим читачам. Запрошую тебе осмислити цей мудрий і людяний твір і «побачити», як просто і проникливо говорить письменник про важливі речі…
Бажаю успіху!
Варіант 1
Завдання 1. Виконуємо біографічне дослідження.
«Я родом з мого дитинства, - говорив Екзюпері, пояснюючи своє «походження», - я прийшов з дитинства, немов з країни». Здійсни біографічне дослідження та доведи або спростуй це твердження.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 2. Занурюємося до літературної кухні.
У сюжеті «Маленького принца» відбилися деякі деталі біографії автора (льотна служба, аварія в пустелі,захоплення малюванням, захоплення дитинством). Цікаво, однак, що із цих елементів письменник створив не реалістичну розповідь про власне життя, а казку про фантастичну мандрівку вигаданого персонажа. Назви художні особливості казки «Маленький принц». Дай визначення поняттям «алегорія», «притча».
Художні особливості казки «Маленький принц»___________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Алегорія ______________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
Притча_______________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
Завдання 3. Учимося аналізувати та порівнювати.
Казка-притча «Маленький принц» адресована двом світам, що складають гармонійну єдність буття, - світу дорослих і дітей. «Дорослі» і «діти» протиставляються у казці не за віковими ознаками (пілот теж дорослий, але він зберіг у собі дитячу душу), а за системою цінностей, що важлива для них. Проаналізуй та порівняй системи цінностей «дорослих» і «дітей». Визнач основний конфлікт казки.
Система цінностей «дорослих»_________________________________________________
______________________________________________________________________________
Система цінностей «дітей»____________________________________________________
______________________________________________________________________________
Основний конфлікт казки_______________________________________________________
______________________________________________________________________________
Завдання 4. Досліджуємо символічний зміст образів художнього твору.
Світ духовної культури А. де Сент-Екзюпері в його казці-притчі розкривається через ключові образи, що пронизують твір. Спробуй пояснити символічний зміст образів твору.
Символічний зміст образів казки-притчі «Маленький принц»
Алегоричні образи
|
Символічний зміст образів
|
Слон всередині удава
|
|
Пустеля
|
|
Вода
|
|
Колодязь
|
|
Змія
|
|
Лис
|
|
Троянда
|
|
Зірки
|
|
Астероїд
|
|
Вулкани
|
|
Баобаби
|
|
Завдання 5. Працюємо над художнім текстом.
Вирушивши зі своєї планети (далекого астероїда В-612), Маленький принц відвідав маленькі планети і познайомився з їх мешканцями. Назви хибні цінності людського життя, уособлені в образах мешканців планет. Визнач деталі, що підкреслюють комічність цих персонажів.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 6. Учимося характеризувати художній образ.
Маленький принц (зажурена дитина) вирушає у невідомий світ, щоб знайти друзів, зрозуміти сенс життя. Визнач основні риси характеру Маленького принца. Обґрунтуй відповідь прикладами з тексту.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 7. Висловлюємо власну думку.
Які життєві правила, що їх утверджує Маленький принц, ти вважаєш найважливішими? Обґрунтуй свою думку.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 8. Розвиваємо аналітичне мислення.
У пошуках сенсу життя Маленький принц усвідомлює, що призначення людини на Землі – любити і творити добро. Спробуй пояснити, що значить любити і творити добро.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 9. Учимося знаходити зв’язки між видами мистецтва.
Уважно прослухай пісню «Маленький принц» (сл. М. Добронравова, муз. О. Пахмутової). Чи вдалося, на твою думку, авторам чудової пісні глибоко проникнути в задум казки А. де Сент-Екзюпері. Проведи дослідження і дай відповідь.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 10. Учимося творити.
Використовуючи афоризми із казки «Маленький принц», створи власну притчу, провідним мотивом якої буде подарунок-настанова Лиса: «Лише серце добре бачить. Найголовнішого не побачиш очима».
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Варіант 2
Завдання 1. Досліджуємо цікаві подробиці.
Антуан де Сент-Екзюпері, французький письменник і професійний льотчик, 31 липня 1944 року відбув із аеродрому на острові Сардинія в розвідувальний політ – і не повернувся. Довгий час про його загибель не було нічого відомо. В його честь названо аеропорт в Ліоні та астероїд. Досліди таємницю загибелі А. де Сент-Екзюпері.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 2. Учимося визначати провідну думку твору.
Філософська казка «Маленький принц» - невелика за об’ємом, написана короткими фразами, проста і зрозуміла всім – самий глибокий і ліричний твір Екзюпері. Обдумай і дай відповідь, що є провідним мотивом (лейтмотивом) казки.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 3. Учимося розуміти задум автора.
В основі духовної культури А. де Сент-Екзюпері лежать біблійні цінності. Спираючись на них, митець склав власний символ віри. Його духовна культура утверджує рівність людей та повагу до кожного, любов до ближнього, відповідальність кожного за всіх. Подумай, що символізує мандрівка Маленького принца? Хто увиразнює ідею відповідальності у казці-притчі «Маленький принц». Процитуй.
Мандрівка маленького принца – це символ_______________________________________
______________________________________________________________________________
Персонаж, який увиразнює ідею відповідальності_________________________________
______________________________________________________________________________
Завдання 4. Створюємо ілюстративний супровід до художнього твору.
Працюючи над сюжетом своєї філософської казки, автор супроводжував її власними ілюстраціями. Створи свої малюнки за цитатними матеріалами твору.
-
Причепурився сам уранці – причепури гарненько і свою планету…
-
Усякого, кого я торкнусь, я повертаю землі, з якої він вийшов…
-
Коли ти даєш себе приручити, потім інколи доводиться плакати…
-
Завдання 5. Учимося мудрості у живої природи.
Мандруючи маленькими планетами, Маленький принц потрапляє на велику прекрасну Землю і зустрічається зі Змією, Квіткою, Лисом. Які мудрі поради приходять до нього не від людей? Аргументуй відповідь цитатами з тексту.
Мудрість живої природи
Мудрі порадники
|
Цитати з тексту
|
Змія
|
|
Квітка
|
|
Лис
|
|
Завдання 6. Аналізуємо та обмірковуємо.
Як ти розумієш такі твердження Лиса: «Мова – це джерело непорозуміння»; «Найголовнішого не побачиш очима». Визнач своє ставлення до цих міркувань.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 7. Учимося спостерігати за художнім образом.
Маленький принц пройшов довгий шлях до криниці з живою водою. Це був шлях не тільки через пустелю, а передусім – через власні сумніви і суперечності, це – духовний шлях. Розкрий інакомовний зміст образу Маленького принца.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 8. Розвиваємо творчі здібності.
Спробуйте предметно виразити світ Маленького принца за допомогою таких матеріалів: пластилін, глина, фарби, лоза, папір тощо.
Завдання 9. Проводимо психологічне дослідження.
«…Він більше не міг говорити. Він раптом заплакав. Стало темно. Я кинув роботу… На зірці, на планеті – на моїй планеті на ймення Земля – плакав Маленький принц, і треба було його втішити. Я взяв його на руки і став колихати… Як гукнути, щоб він почув, як наздогнати його душу, яка тікала від мене? Адже вона така таємнича і незвідана, ця країна сліз…». Подумай, яке значення мав Маленький принц для оповідача? Схарактеризуй ставлення льотчика до хлопчика. Які з життєвих «правил», засвоєних Маленьким принцом, підхоплює його старший товариш? Досліди і надай відповідь.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 10. Учимося творити.
Через рік після написання «Маленького принца» і зразу ж після його видання А. де Сент-Екзюпері написав другові: «Всією душею ненавиджу мою епоху. Людина гине в ній від спраги. О, на світі є тільки єдина проблема: повернути людям духовний сенс, духовні турботи… Неможливо більше жити холодильниками, політикою і кросвордами! Неможливо більше жити без поезії, кольорів, без любові. Достатньо почути селянську пісню XV століття, щоб відчути, як низько ми впали».
Письменник не міг вгамувати духовну спрагу, але в нього була духовна спрага. Чи є вона в тебе? Щоб напитися з криниці в пустелі, треба спочатку знайти цю криницю. Чи станеш ти займатися цими пошуками? Напиши невеликий твір-роздум з даної проблеми.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Любий друже!
Ти закінчив виконання всіх завдань.
Вітаю!
Сподіваюсь, тобі було цікаво.
Чекаю на твої враження.
Поділіться з Вашими друзьями: |