Навчальний посібник для вихованців гуртків позашкільних навчально-виховних закладів



Сторінка1/6
Дата конвертації09.08.2017
Розмір0,63 Mb.
ТипНавчальний посібник
  1   2   3   4   5   6




В. А. Бєлова

Зошит для занять гуртка «Юні ботаніки»

Навчальний посібник

для вихованців гуртків позашкільних

навчально-виховних закладів

м. Котовськ

2015

Бєлова Віта Аркадіївна, керівник гуртків Котовської міської станції юних натуралістів. Цікава ботаніка: Зошит для занять гуртка «Юні ботаніки»: Навчальний посібник для вихованців гуртків позашкільних навчально-виховних закладів. – Котовськ, 2015. – 91 ст.



Цей посібник допоможе дітям здійснити захоплюючу подорож у світ природи. Вони дізнаються багато цікавого про рослини.

Граючи, відповідаючи на запитання вікторин, розв’язуючи ребуси, кросворди, чайнворди, юні любителі ботаніки не тільки відкриють для себе багато нового, а й навчаться робити висновки, придумувати гіпотези, запам’ятають назви рослин. Посібник допоможе повторити і закріпити вивчений на заняттях гуртка матеріал.

Зміст «Цікавої ботаніки» відповідає чинній програмі гуртка «Юні ботаніки», рекомендованій Міністерством освіти і науки України (Лист Міністерства освіти і науки України № 1|11-10901 від 04.07.2013 р.)

Рекомендовано для учнів позашкільних навчально-виховних закладів, вихованців гуртка «Юні ботаніки».



Вступ.

Любі друзі!

Ви починаєте вивчати захопливу науку про життя рослин – ботаніку.

Навколишній світ рослин є неймовірно багатим і різноманітним. В ньому є ще багато таємниць, загадок, відкриттів. Результати досліджень, проведені з різними рослинами, вражають навіть самих досвідчених науковців.

Рослини не тільки прикрашають наше життя, а також встановлюють справжні світові рекорди!

Даний навчальний посібник допоможе вам здійснити захоплюючу подорож в світ рослин. Граючи, відповідаючи на запитання вікторин, розв’язуючи головоломки, ребуси, кросворди, криптограми, ви не тільки багато дізнаєтесь про дивовижний світ природи, але й навчитеся робити висновки, придумувати гіпотези, запам’ятаєте назви рослин.

Зміст «Цікавої ботаніки» відповідає діючій програмі гуртка «Юні ботаніки», рекомендованій Міністерством освіти і науки України. Тобто матеріал розміщено в тій послідовності, в якій він рекомендується для вивчення в позашкільному закладі. Структура кожного з розділів витримана в єдиному ключі – короткий опорний конспект найбільш важливих в цій області знань. Далі по кожному розділу представлено різноманітні цікаві завдання – ребуси, кросворди, головоломки та ін. Вибір тих чи інших завдань може здійснюватись керівником гуртка у відповідності до мети заняття.

Маю надію, що даний посібник надасть всім, хто буде працювати з ним, немало задоволення, дозволить цікаво займатись на занятті гуртка, а також з користю провести свій вільний час.

Буду рада, якщо він допоможе підготуватись, до занять в школі і продемонструвати свої знання на уроках.

Отже, успіхів вам у навчанні та нових відкриттів у різноманітному і цікавому світі живого!

Розділ 1. Будова та функції рослинної клітини

c:\documents and settings\user\мои документы\мои рисунки\ботаныка\random-141207041749-conversion-gate021.jpg

1. Розгадай кросворд.

Невелике щільне утворення в цитоплазмі.



  1. Багаточисельні дрібні тільця в цитоплазмі рослинної клітини.

  2. Щільне, прозоре утворення, що покриває рослинну клітину зовні.

  3. Густа в’язка речовина, в якій розміщуються всі інші частини клітини.

  4. Резервуар, в якому міститься клітинний сік і запасні поживні речовини.

  5. Стінка, що надає клітині певну форму і захищає її вміст.

2. Знайди на малюнку: ядро з ядерцем, пори, цитоплазму, вакуолю, пластиди, оболонку клітини. Вкажи відповідний номер.

Ядро з ядерцем _____

Пори _____

Цитоплазма _____

Вакуоля _____

Пластиди _____

Оболонка клітини _____

3. Ребуси

Розгадавши ці ребуси, ви дізнаєтесь, які органічні речовини входять до складу рослинних клітин.



c:\documents and settings\user\мои документы\мои рисунки\безымянный.bmp

4. Тест «Будова клітини»

1. Вона при сильному нагріванні і заморожуванні руйнується, що призводить до загибелі клітини.



  • цитоплазма

  • вакуоля

  • ядерце

2. Вчені встановили, що крохмаль накопичується в:

  • хлоропластах

  • хромопластах

  • лейкопластах

3. Живий вміст клітини представлено:

  • цитоплазмою

  • хлороплазмою

  • лейкоплазмою

4. В клітинах зрілого плоду помідора хлоропластів:

  • немає

  • є

  • не повинно бути

5. Тонкі ділянки оболонки клітини:

  • пігменти

  • пори

  • ядерця


5. Кросворд «Рослинна клітина»

Впишіть назви частин і органоїдів рослинної клітини так, щоб буква “о” була загальною для всіх рядочків. Цифрами пронумерованих слів вкажіть відповідні частини клітини на малюнку.


кроссворд “растительная клетка”

6. Графічне завдання «Клітина»

До кожного запитання доберіть правильну відповідь. З’єднайте лініями точки в тій послідовності, яка вказана в дужках. При правильному розв’язанні завдання ви отримаєте малюнок.



рис.27 а. точечный рисунок к заданию 27

1. Учень взяв для дослідження зірваний з дерева листок і почав розглядати його в мікроскоп. Нічого, крім темно-зеленого поля, він не побачив. Його помилка заключається в:

а) неправильній установці світла (1–3–5–4–2);


б) тому, що він не поставив велике збільшення (4–3–1–2–5);
в) тому, що він не зробив тонкий зріз листка (1–2–3–4–5).

2. Межею клітини і навколишнього середовища являється:

а) цитоплазма (5–7–6–1–8);


б) міжклітинна речовина (5–6–1–7–8);
в) оболонка (1–8–7–6–5).

3. Спільне між клітинами всіх організмів:

а) в будь-якій живій клітині відбувається обмін речовин (12–32–29);


б) всі рослинні клітини мають хлоропласти (29–12–32).
в) у всіх рослинних клітинах однакова кількість хромосом (32–29–12).

4. Цитоплазма в клітині:

а) повільно рухається (12–11–31–29);


б) рухається дуже швидко (29–11–31–12);
в) не рухається (11–29–12–31).

5. Пластиди в рослинних клітинах бувають:

а) синіми, фіолетовими, малиновими (25–26–27–10–25);


б) зеленими, жовтими, оранжевими, безбарвними (27–26–10–25–27);
в) зеленими, синіми, червоними, чорними (26–10–27–25–26).

6. Зелені пластиди називають:

а) хлоропластами (9–13–33–18);


б) хромопластами (33–9–13–18);
в) хромосомами (18–9–13–33).

7. Органи рослин збільшуються в розмірах завдяки:

а) збільшенню кількості клітин (21–18–9–22);


б) збільшенню кількості клітин та їх росту (9–21–22–18);
в) збільшенню кількості клітин і утворенню міжклітинників (22–21–18–9).

8. Клітинна оболонка не виконує вказану функцію:

а) поділу (35–34–14);


в) транспорту речовин (35–14–34);
б) зв’язку з іншими клітинами (34–14–35).

9. Правильно вказана послідовність поділу клітини:

а) поділ оболонки – поділ цитоплазми – подвоєння хромосом – поділ ядра (15–16–17–14);

б) подвоєння хромосом – поділ ядра – поділ цитоплазми і оболонки (15–14–16–17);

в) поділ цитоплазми і оболонки – поділ ядра – подвоєння хромосом (14–15–16–17).



10. Спадкова інформація в дочірніх клітинах:

а) зменшується в півтори рази (20–16–19);


б) зменшується в два рази (19–16–20);
в) зберігається незмінною (16–19–20).

11. Вакуолі заповнені:

а) клітинним соком (19–23–24);


б) повітрям (24–19–23);
в) цитоплазмою (23–24–19).

12. Якщо до свіжого препарату з клітинами луски цибулі додати трохи солоної води, то клітина трохи зморщиться, так як:

а) настане явище піноцитозу (30–34–28);


б) настане явище плазмолізу (34–28–30);
в) відбудеться обмін речовин (28–30–34).

13. Існування рослинної клітини відкрив:

а) Роберт Гук (28–36–23);


б) Антоній Ван Левенгук (36–23–28);
в) Роберт Кох (23–28–36).

7. Кросворд “Наука про клітину”

Впишіть в клітинки кросворда назви відповідних деталей мікроскопа і органоїдів клітини, а також прізвище вченого, який вперше виявив клітинну будову рослин.



Якщо завдання виконаєте правильно, то у виділеному вертикальном ряду ви прочитаєте назву науки, що вивчає будову і життєдіяльність клітини.
c:\documents and settings\user\мои документы\мои рисунки\ботаныка\krossword.png

Розділ 2. Біохімія та фізіологія рослинної клітини
c:\documents and settings\user\мои документы\downloads\08 функції листка.jpg


  1. Заповни таблицю :




Питання для порівняння

Фотосинтез

Дихання

1. Вихідні речовини







2. У яких клітинах відбувається







3. Енергія витрачається чи вивільняється







4. Кінцеві речовини







5. У який час доби відбувається







2. Придумай і запиши казку про Фотосинтез.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

3. «Так» чи «Ні»

Заповни таблицю. За допомогою знаків «+» чи «-» дай відповіді на запитання:



  1. Всі живі організми дихають.

  2. Газообмін у листках відбувається через сочевички.

  3. Рослини не мають спеціальних органів дихання.

  4. Газообмін листків відбувається через продихи.

  5. Водорості у воді не дихають.

  6. При фотосинтезі виділяється вуглекислий газ.

  7. Рослини дихають тільки в темряві.

  8. Кисень розщеплює глюкозу в мітохондріях.




1

2

3

4

5

6

7

8


























4. Розгадай кросворд


1




























2































3































4


































5

























  1. Що називають зеленою кров’ю планети?

  2. Вчений, який сказав, що хлорофіл – Прометей.

  3. Пластида зеленого кольору.

  4. Процес перетворення сонячної енергії в енергію хімічних зв’язків.

  5. Хто провів дослід з вербою?


5. Завдання. Поміркуй! Дай відповіді на запитання.

  1. До яких листків рослини, молодих чи старих, швидще надходить вода з розчиненими мінеральними речовинами?

  2. В яку пору дня в листках рослин найбільше органічних речовин?

  3. Що станеться з рослиною короткого світлового дня, якщо для неї продовжити світловий день?

  4. Чому зрізані рослини-сухолюби в’януть не так швидко, як рослини-вологолюби?

c:\documents and settings\user\мои документы\downloads\транспорт речовин.jpg

6 Завдання. Виписати з даного переліку елементів окремо макро- і мікроелементи.

Кальцій, магній, алюміній азот, калій, сірка, бор, фосфор, йод, залізо, мідь, марганець.


7 Завдання. Дати відповіді на запитання.

  1. Які грунти вапнують?

  2. Які грунти краще пропускають вологу?

  3. Які грунти називають «родючими»?


8. Заповнити таблицю.


Тип мінерального добрива

Розчинність у воді

Вплив на органи рослин

Строки внесення в грунт

Азотне










Фосфорне










Калійне











9. Записати навпроти кожного питання букви правильних відповідей.

  1. Які з перерахованих добрив належать до органічних?_________________

  2. Які з перерахованих добрив належать до мінеральних?________________

А)Попіл. Б)Пташиний послід. В)Перегній. Г)Суперфосфат. Д)Сечовина. Е)Гній. Ж)Сульфат амонію. З)Хлорид калію. І)Торф. К)Компост. Л)Селітра аміачна.

Розділ 3. Гістологія. Тканини рослин

Рослини пройшли величезний шлях історичного розвитку від доклітинних, одноклітинних і колоніальних форм життя до складних багатоклітинних організмів. У процесі еволюції наземних рослин клітини організму набули спеціалізацію: вони почали відрізняються в структурі і виконувати різні функції. Завдяки цьому вцілому клітини почали функціонувати більш ефективно, але в той же час збільшилася залежність одних частин тіла від інших.



c:\documents and settings\user\мои документы\downloads\1.jpg


Вперше термін «тканина» був введений в 1671 році англійським ботаніком Н. Грю. Він і італійський учений М. Мальпігі являються засновниками науки про тканини – гістології.


1.Головоломка-визначення

Коли ви знайдете ключ і початок головоломки, то без зусиль прочитаєте зашифроване в ній визначення.



c:\documents and settings\user\мои документы\мои рисунки\img006.jpg

2.Розгадай кросвордc:\documents and settings\user\мои документы\мои рисунки\8.png

  1. Вид тканини, що виконує захисну функцію.

  2. Тканина, що надає міцність рослині.

  3. Тканина, в клітинах якої накопичуються запасні речовини.

  4. Тканина, по якій переміщуються розчинені в воді поживні речовини.

  5. Функція цієї тканини – синтез і запасання різних речовин.

  6. Група клітин, які подібні за будовою і виконують однакові функції.

3. Визнач на малюнку види тканин.

c:\documents and settings\user\мои документы\мои рисунки\9.png

Якої ще ткани немає в таблиці? Відповідь:___________________



Каталог: library
library -> Біографія: Максим Рильський
library -> Бюлетень нових надходжень літератури у лютому 2015 року
library -> Бюлетень нових надходжень літератури
library -> Бюлетень нових надходжень літератури у липні 2015 року
library -> Національна бібліотека україни імені В. І. Вернадського центр бібліотечних електронних ресурсів І технологій Відділ технологій дистанційного обслуговування
library -> Д21 Дахно, І. І. Ділова кар'єра [Текст] : навч посіб. / І. І. Дахно. – К. Цул, 2011. – 528 с. У книзі розглядаються різноманітні аспекти ділової кар'єри на всіх її етапах
library -> Програма та плани семінарських занять з курсу "історія держави І права зарубіжних країн"
library -> Книга буде цікава професіоналам-кінознавцям, кіноредакторам телекомпаній, студентам кінофакультетів І всім, хто цікавиться кінематографом


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4   5   6

Схожі:

Навчальний посібник для вихованців гуртків позашкільних навчально-виховних закладів iconНавчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів
Навчальний посібник / За ред. С.І. Архієреєва, Н. Б. Решетняк. Харків: нту «хпі», 2007. 331 с
Навчальний посібник для вихованців гуртків позашкільних навчально-виховних закладів iconТа результати роботи з обдарованими дітьми в навчально-виховних закладах м. Хуста
Організація роботи з обдарованою молоддю у загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладах
Навчальний посібник для вихованців гуртків позашкільних навчально-виховних закладів iconНавчально-методичний посібник за кредитно-модульною системою для студентів вищих навчальних медичних закладів за спеціальністю «технологія парфюмерно-косметичних засобів»
Сторія україни: навчально-методичний посібник для студентів, працюючих за кредитно-модульною системою. (укладачі: кандидат історичних...
Навчальний посібник для вихованців гуртків позашкільних навчально-виховних закладів icon14 дошкільних навчальних закладів (745 вихованців)
«Про підсумки роботи закладів освіти у 2014-2015 навчальному році та основні завдання на 2015-2016 навчальний рік»
Навчальний посібник для вихованців гуртків позашкільних навчально-виховних закладів iconНавчально-методичний посібник для вчителів, учнів, студентів смт Муровані Курилівці 2014 р
«Загальноосвітній навчальний заклад дошкільний навчальний заклад» с. Вербовець Теорія літератури в 5-11 класах
Навчальний посібник для вихованців гуртків позашкільних навчально-виховних закладів iconКонкурсу художньої творчості «Таврійський барвограй»
«Таврійський барвограй» серед учнів, вихованців, слухачів загальноосвітніх, позашкільних навчальних закладів Херсонської області»,...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка