Навчальний посібник з шкільного курсу сучасної української мови. Він призначений для вивчення і повторення основних правил української орфографії і пунктуації на матеріалі художніх текстів,



Скачати 203,69 Kb.
Дата конвертації08.09.2017
Розмір203,69 Kb.

Голубівська ЗОШ І-ІІІ ступенів

Новомосковської районної ради

Дніпропетровської області

51230 вул. Леніна, буд. 17, с. Голубівка

Новомосковський район,

Дніпропетровська область

тел. (05693)53193

E-mail: sndgolubovka@ukr.net

Учитель української мови та літератури

Дубчак Наталія Володимирівна

1912 н.р.

Передмова
Цей збірник диктантів пропонується вчителеві української мови як

навчальний посібник з шкільного курсу сучасної української мови. Він призначений для вивчення і повторення основних правил української орфографії і пунктуації на матеріалі художніх текстів, які розкривають безмежні можливості української мови, її мудрість і щирість, ніжність і чистоту.

Дібрані тексти відображають різноманітність синтаксичних конструкцій,

лексичну повноту і багатство стилістичних засобів, сприяють утвердженню

норм української літературної мови.

Зміст збірника і обсяг його матеріалу нададуть учителеві широкі можливості

для творчої роботи на уроці, використання різноманітних форм і методів активізації знань учнів, засвоєння ними вивченого матеріалу та для вироблення стійких умінь і навичок грамотного мовлення і письма.

Основу збірника складають тексти навчальних тренувальних диктантів та

добірки слів, словосполучень, речень, які диктуються для різноманітних граматичних і творчих завдань. Кожний тип і вид диктантів має своє призначення і певну методику їх проведення, яку вчитель може на розсуд своєї творчої уяви змінювати. Для цього є достатньо матеріалу на вибір про всі основні орфограми і пунктограми української мови.

Пропонований збірник диктантів можна використати як посібник до підручника з української мови. Він згодиться для роботи з розвитку мовлення, індивідуальних занять з учнями різних рівнів підготовки.

«Щоб мова тобі повністю відкрилася, маєш бути залюбленим у неї», - писав О.Гончар. Сподіваюся, що підібрані диктанти зацікавлять учнів, донесуть до них невичерпне багатство народної душі і досконалу красу української мови. А все це, безсумнівно, сприятиме успішному навчанню і духовному зростанню молодого покоління.
Творчі диктанти із завданням на розширення, доповнення тексту

1. Записати текст, додаючи прикметники, які б точно характеризували той чи інший предмет

Серед галявини ріс…дуб. Він був… . Задумливо шумів він своїм … гіллям. Одного разу почалася… гроза. Насунули хмари і небо прорізала… блискавка. Налетів… вітер, почав іти… дощ. Цілу ніч лютувала… буря, але… дуб вистояв у негоду. Вранці він радів… сонечку.



Високий, старий, могутній, розлогим, сильна, чорні, яскрава, нестримний, густий, страшна, величний, теплому.
2. Увести в текст іменники, які підходять за змістом, визначити їх відміну

Вінок

У вінку кожна … має своє значення. Вічнозелені листочки і голубі квіточки… уособлюють життя, білі пелюсточки і золота серединка…

символізують доброту і ніжність. Білий цвіт або червоні ягоди… означають гнучкість та розум. У народі кажуть, що особливе щастя принесе той вінок, у якому вплетено дванадцять… . Кожна з них - … від злих очей.

Квітка, барвінка, ромашки, калини, квіточок, оберіг.

3. Закінчити загадку, відгадати її, вказати та охарактеризувати числівники

Сидить баба, серед літа… (в сто сорочок вдіта). (Капуста) У двох матерів… (по п’ятеро синів). (Руки і пальці) Плету хлівець на четверо овець,… (а на п’яту окремо). (Рукавичка) Один біжить, другий лежить,… (третій кланяється). (Вода, берег, очерет) Сімсот соколят… (на одній подушці сплять). (Соняшник) Має шкір сім,… (витискає сльози всім). (Цибуля)



4. Закінчити прислівя, використовуючи дієслова наказового способу

За праве діло…(стій сміло). Говори мало, слухай багато, а…(думай ще більше). Хочеш їсти калачі - … (не сиди на печі). Людей питай, а… (свій розум май). Чесне діло… (роби сміло). За рідний край… (хоч помирай). Швець, знай своє шевство, а… (в кравецтво не мішайся). Не спитавши броду,… (не лізь у воду).



5. Поширити речення часткою не, усвідомити записане як правила життя

Десять не можна

(Не) можна ледарювати, коли всі працюють. (Не) можна сміятися над старістю і старими людьми; про старість треба говорити тільки з повагою. (Не) можна заходити в суперечку із шанованими і дорослими людьми, особливо із старшими. (Не) неможна виявляти незадоволення тим, що в тебе немає якоїсь речі. (Не) можна допускати, щоб мати давала тобі те, чого вона (не) бере собі. (Не) можна робити того, що осуджують старші. (Не) можна залишати старшу рідну людину одинокою. (Не) можна збиратися в дорогу, (не) спитавши дозволу і поради у старших. (Не) можна сидіти, коли стоїть доросла, особливо літня людина, тим більше жінка.

В. Сухомлинський



6. Вставити потрібні за змістом слова, пояснити спрощення в групах приголосних

Щоденник – це… план роботи учня. Луцьк - … центр Волині. Паспорт громадянин України отримує у … років. Білий та чорний – це … кольори. Під час посту віруючі їдять тільки … страви. В автобусі необхідно придбати… квиток. У Червону книгу занесено… види флори і фауни.



Тижневий, обласний, шістнадцять, контрастні, пісні, проїзний, рідкісні.

7. Поширте речення прикметниками-означеннями, дайте йому назву

Далеко за обрієм сонце кинуло останній промінь на виднокруг. Темінь припадала до землі. На небо поважно виплив місяць, змахнув диригентською паличкою. Враз ніжно заспівали зорі, озвалися соловейки, забриніли квіти в саду. Мелодія ночі забриніла переливами згуків, озвалася трелями і злилася із запахом матіоли.



Вечірнє, густа, втомленої, ясний, яскраві, голосні, ніжні, літньої, дивних, дзвінкими, пянким.

8. Впишіть у фразеологізми потрібні числівники, визначте їх відмінок

(з окремими можна скласти речення)

Як… краплі води. …чоботи пара. … п’ятниць на тиждень. До … півнів. Як свої… пальців. За… зайцями. Сидіти в… стінах. Дерти… шкур.



Дві, два, сім, перших, пять, двома, чотирьох, сім.

9. Відтворіть пропущені слова народної пісні, поясніть написання не з дієсловами.

  • Цвіте терен, цвіте терен.

  • Листя опадає.

  • Хто з любов’ю… (не знається),

  • Той горя… (не знає).

  • А я молода дівчина,

  • Та й горя зазнала:

  • Вечероньки… (недоїла),

  • Нічки… (недоспала).

10. Відтворіть пропущені звертання. Пригадайте, кому належать ці слова

  • …, чому ти не твердая криця, що серед бою так ясно іскриться?

  • За тобою, …, вся Вкраїна плаче.

  • …, де ти? Нема ніякої! Коли доброї жаль, то дай,...., злої, злої.

  • О …, хто без тебе я?

Слово (Леся Українка), Морозенку (народна пісня), доле, Боже (Т.Г.Шевченко), слово рідне (Д.Павличко).

11. Закінчити речення, указати автора і назву творів, визначити вид односкладних речень

  • Зоре моя вечірняя,…. (зійди над горою).

  • Мов прокинувся, дивлюся - …(село почорніло).

  • На панщині пшеницю… (жала).

  • І, не оплаканий своїми, в неволі…(плачучи, умру).

  • І мене в сім’ї великій, сім’ї вольній, новій… (не забудьте помянути незлим тихим словом).

Т.Г. Шевченко «Зоре моя вечірняя», «Мені тринадцятий минало», «Сон», «Мені однаково», «Заповіт».

12. Продовжте речення. З яких творів вони взяті? Вкажіть вид складних речень

Не поет,…, щоб собі на вільні руки золоті надіть кайдани (Леся Українка «Давня казка»).Досвітній огонь запали,… ( Леся Українка «Досвітні огні»). Мені однаково,… (Т.Г.Шевченко «Мені однаково»). І марили айстри в розкішнім півсні про трави шовкові, про сонячні дні, і в мріях ввижалась їм казка ясна,… (О.Олесь «Айстри»).



Хто забуває про страшні народні рани; коли ще зоря не заграла; чи буду я жить в Україні, чи ні; де квіти не вянуть, де вічна весна.

13. Доповніть речення з однорідними членами узагальнювальними словами, запишіть, поясніть розділові знаки

Раділо сонце, ниви, луки. Тягнуться хмари по травах, по обрію, по душі. І трави, і дерева, і кущі завмерли. Літали над нами голубі, червоні, жовті метелики. Кожен кущик, горбок, долинка, кожна стежечка були йому знайомі. Чарує мене і листя шум, і неба синь безкрая, і сльози роси.



14. Знайдіть потрібне слово та запишіть поширені речення. Що ви знаєте про ці слова як частину мови?

… ріжками вниз – на тепло й добрий урожай. Сині хмари – на тепло і… . Якщо проліски розкривають свої очка – буде хороша природа, а коли бутончики закриті – наближається… . Ластівки літають високо у небі – буде сонячний день, а низько над землею – чекай… . Рясна роса на траві і листі – буде сонячний… .



Місяць, негоду, дощ, дощу, день.

15. Поширте дані речення вставними словами із значенням припущення, почуття, джерела інформації, упевненості. Поясніть розділові знаки

Сонячні дні встановились… надовго. Дехто з учасників концерту не був… на репетиції. Особистість учителя… - наріжний камінь виховання. Під час канікул ми… добре відпочинемо.

Напевно, на жаль, вважають, звичайно.

16. Уведіть у речення пропущені сполучники та сполучні слова

Я ридаю,… згадую діла незабутні дідів ваших. Схаменіться! Будьте люди,… лихо вам буде. Мово рідна, слово рідне,… вас забуває, той у грудях не серденько, тілько камінь має . … б ви з нами подружились, багато б дечому навчились. Не можна любити народів других, … ти не любиш Вкраїну. Неначе хто її поставив на сторожі,… душу кожний час будить від сна. Ой не ходи, Грицю, та й на вечорниці,… на вечорницях дівки чарівниці! Хіба ревуть воли,… ясла повні? ... чисте сумління має, той спокійно спати лягає.

Як, бо, хто, якби, коли, щоб, бо, як, хто.

Творчі диктанти із завданням замінити в продиктованому тексті (реченні) слова, граматичні форми, будову речень

1. Переробити речення так, щоб підмети стали звертаннями, записати. Пояснити розділові знаки

Весняні дощі щедро поливають землю. Соловейко співає у зеленому гаї. Юнаки і дівчата дбають про чистоту довкілля. Рідна земля розквітає під мирним небом. Новорічна ялинка засвітила яскраві вогники. Ясний місяць зійшов над горою. Випускники завжди згадують рідну школу.



2. Замінити у продиктованому тексті окремі слова, вжиті у початковій формі, та такі, що вимагаються контекстом

Хлюпотіти, шелестіти, співати ріка. В білім цвіті стояти калина, віяти міцним солодким запахом. Защебетати соловейко в зеленому гаї. Полинути дзвінка пташина пісня далеко-далеко. На небі замерехтіли зорі, а місяць впевнено випливати і керувати нічною симфонією.

3. Утворити словосполучення способом керування

Поїхати (столиця); знемагати (спрага); спілкуватися (природа); покладатися (хлопці); кидатися (берег); думка (товариш); задоволений (життя); бажання (людина); повернення (Одеса); ожереди (солома); опановувати (техніка); екзамен (зрілість); плани (літо).



4. Знайти прикметники та іменники чоловічого роду та запис

у множині

Матеріал для гри; хоробрий хлопчик; темна ніч; український правопис; велике вікно; зимовий ранок; запашне сіно; голосний дзвоник; класна кімната; рясний дощ.



5. Поставте виділені іменники у кличному відмінку і запишіть

Пливе човен, води повен, та й накритий листом. Не хвалися, дівчинонька, червоним намистом. Червона калина, чого в лузі гнешся? Земля наша мила, щедра і багата, не роди для воєн жодного солдата. Не шуми, луг, зелений, байрак, не плач, не журися, молодий козак. Чумак, чому зажурився, чи воли пристали, чи з дороги збився? Зоря моя вечірняя, зійди над горою.



6. Замінити у реченнях неправильно вжиті займенники

Ми всенький день працювали у полі. Я в нікого ніщо не просила. Ніщо не сталося під час перерви. До неїної пісні мелодію написав відомий композитор. Гості приїхали до їх на всенький тиждень. На нього столі лежать улюблені книги. Максимко запитав, скільки зараз годин.



7. Поставте звертання у середину речення

Земле, як ти розквітла. Україно, ти завжди у моєму серці. Дитино, вчись організовувати своє дозвілля. Матусю, я схиляю голову перед твоїм терпінням. Донечко мила, бажаю тобі радості й добра. Учителю, будь завжди трішки учнем. Зоре ясна, світи нам щоночі. Кобзарю, навчи нас мудрості своєї.



8. Перетворіть просте речення у складне, охарактеризуйте його

Треба добре вчитися і все знати. Ясне проміння зі сходу простяглося до лісу, обняло його, засипало самоцвітами. Хтось підкинув угору сонечко і розсипав золоті промінчики повсюди. Зірочки сховались в синю безодню і пішли спочивати. Осінній ліс зустрів нас тривожною тишею і трішки налякав.



9. Перетворіть речення на складнопідрядні з підрядними обставинними

Була глибока зима, але надворі ще не було снігу (допустове). Зеленів пишний сад, а недавно на цьому місці було так непривітно (місце). Для володіння іноземною мовою людині треба досконало вивчити її лексику (мета). Закінчились уроки, і всі учні взяли участь у спортивних змаганнях (час). Екскурсію довелось перенести через несприятливі погодні умови (причини).



10. Поставити іменники в потрібній формі. Визначити їх рід, число, відмінок, відміну

Мені тринадцятий минало. Я пас (ягня) за селом. Чи давненько, мов клубочки вати, бігали (курча) жовтуваті? А тепер вони вже не (курча) – півнями пора їх величати. В дитинстві я заздрив стрімкому (орел), хотілося в небо летіти услід.



11. Записати текст, утворюючи імена по батькові

Високі здобутки мають наші література і мистецтво. Імена таких майстрів слова, як Павло (Григір) Тичина, Володимир (Микола) Сосюра, Андрій (Самійло) Малишко, Олесь (Терентій) Гончар, Олександр (Петро) Довженко широко відомі за межами нашої держави.Творчість таких духовних велетнів, Григорій (Сава) Сковорода, Тарас (Григір) Шевченко, Іван (Яків) Франко та ще багатьох синів і дочок нашого народу сформували нас як націю, забезпечили їй гідне місце у сім’ї європейських народів.



12. Перетворіть речення у безсполучникові, запишіть, поясніть розділові знаки

Повітря тремтить від спеки, і в срібнім мареві танцюють далекі тополі. Не кидай іскри в попел, бо і сама згорить, і все село спалить. Вмийся, Михайлику, та поїдемо жати. Ти знаєш, що ти – людина. Не придбаю честі, слави я в боях кривавих, бо не бачу я забави в свисті куль лукавих. Люди вірили, що перемога прийде. Мені усе здається, що ти тільки морочиш мене. Зрадів дідусь, що аж усміхавсь.



13. Замінити підрядні означальні речення відокремленими другорядними членами

Я дивлюся на квіти, які вкриті краплинами роси. Сніг падає з неба, яке вкрили біляві хмари. Ніколи не вмре рідна мова, якою співає твій син. Блакитна хмарина в край теплий пливе, що його звеселяють веселки. Будинок, який звели на самому березі річечки, ловив вікнами перші сонячні промені. Олеся щаслива їхала на велосипеді, що їй учора привезли із міста.



14. У поданих словосполученнях і реченнях замінити дієслова антонімами

Ми давно дружимо. Я тебе люблю. Несподівано він зник. Нема потреби перебільшувати. Досить уже сумувати! Я спішу привітатися. Свято наближається. Ти заважаєш мені працювати. Звичайно, простіше руйнувати. Я не буду з тобою сваритися.



Ворогуємо, ненавиджу, зявився, применшувати, веселитися, попрощатися, віддаляється, допомагаєш, будувати, миритися.

15. Запишіть вислови у вигляді цитат. Вкажіть, кому вони належать

Не минайте ані титли, ніже тії коми. Смутно, що не можеш ти своїм життям до себе дорівнятись. Я син народу, що вгору йде. Борітеся – поборете. Бути чи не бути.



Прізвища поетів: Т.Г.Шевченко, Леся Українка, І.Я.Франко, Т.Г.Шевченко, В.Шекспір.

16. Замінити пряму мову непрямою

«Молока треба!» - сказав суворо. «Хіба ти не знаєш, що я найдужчий у світі!» - закричав вітер. Дядько Захар гукає мені: «Дивись, як ллється зерно!» «Діду, а які у сонця ключі?» - ще більше дивуюсь я. «Ой, тримайте мене,бо впаду, - захиталася Люба від сміху. – Ти довго думав, доки таке зморозив?» Далі поцілувала маму й кажу: «Піду я, мамо, на вулицю до дівчат, побавлюся трохи». «Лежи, лежи, – придержала його тітка Марина. - Куди ж ти підеш отакий-то немічний».



Заміна в продиктованому тексті одних мовних конструкцій (слів, словосполучень, речень) іншими

1. У продиктованих реченнях замінити дієслово говорити словами-синонімами

Після проведеної екскурсії було про що говорити. Хлопці говорили про цікаву знахідку у лісі. Марійка й Оксанка говорили про смачнючий обід. Інші дівчатка говорили про необхідність дотримання чистоти і заходів пожежної безпеки. Учитель говорив про організаційні труднощі. Говорили всі, бо вражень було багато.



Розказували, хвалилися, звернули увагу, наголосив, виступали.

2. Замінити сполучення слів прикметниковими формами

Зроблений з дерева стіл; рослина, що росте у полі; магазин, де продають взуття; ложка із срібла; стіл для письма; місце для роботи; ягода, що росте в лісі; лопата, зроблена із заліза; мішок для спання; план на тиждень; сад біля школи.



Деревяний, польова, взуттєвий, срібна, письмовий, робоче, лісова, залізна, спальний, тижневий, пришкільний.

3. Від поданих слів утворити складні, запишіть

Машини будувати; зерно сховати; землю трусити; російський і український; правий берег; здатний до праці; чорний і білий; слово творити; життя давати; мовний і літературний; здатний; воду проводити; рівні права.



Машинобудування, зерносховище, землетрус, російсько-український, правобережжя, працездатний, чорно-білий, словотворчий, життєдайний, мовно-літературний, водопровідний, рівноправний.

4. Запишіть фразеологізм одним словом

Прикусити язика; держати язик за зубами; глек розбити; як корова язиком злизала; лебедина пісня; як риба уводі; поставити крапку над і; пускати півня; п’яте колесо до воза; гратися з вогнем; байдики бити; ніде голці впасти; як сніг на голову; сізіфова праця.



Замовкнути, мовчати, посваритися, зникнути, остання, зручно, довершити, підпалити, зайвий, небезпека, ледарювати, багато, несподівано, даремно.

5. Запишіть текст правильно, уникаючи зловживань

Будинок, побудований у центрі нового будівельного майданчика, був нижчий за інші. Напевно, будівельники не подумали про те, як він буде виглядати поряд з іншими будівлями. А забудовувати територію потрібно так, щоб потім не прийшлось добудовувати чи перебудовувати.



6. Дайте відповідь одним словом, поясніть написання власних іменників

  • Країна, де ти живеш?

  • Назва місяця, коли народився Т.Г. Шевченко?

  • Хто були батьки Шевченка?

  • Назва села, де народився поет?

  • Який музичний інструмент подобався Шевченку?

  • Хто був його першим учителем?

  • Яку річку поет оспівує у віршах?

  • Які жіночі імена зустрічаються у його творах?

  • Назви яких дерев зустрічаються найчастіше?

Україна, березень, кріпаки, Моринці, кобза, дяк, Дніпро, Катерина, Оксана, Ганна, Тополя, калина.

7. Замінити у тексті іменники займенниками для уникнення повторів

Сопілка – український народний духовий інструмент з дерева, очерету або бузини. Часто сопілку виготовляли з калини. Сопілка має форму трубки з отворами. Сопілкою пастухи скликали худобу. У народі існує повір’я, що звук сопілки люблять русалки.



8. Підбери прислівник (замінити словосполучення одним словом)

Кожного дня, у три рази, як ти, на швидку руку, кожний раз, як я, босими ногами, дуже тихо, при всіх людях, своїми руками, перший раз, дуже рідко, у призначену годину.



Щодня, утроє, по-твоєму, нашвидкуруч, раз у раз, по-моєму, босоніж, тихо-тихо, привселюдно, власноруч, вперше, коли-не-коли, вчасно.

9. Перетворити дієслова у дієприслівники, записати, дотримуючись пунктуаційних змін

Ми читали і виписували окремі уривки у зошити. Діти опівдні дійшли і вирішили зробити привал. Удома він понадіявся і не підготувався до уроку. Мій брат працював і давав корисні поради. Раптом декламатор забув і замовк. Наша команда програвала, не западала духом і на останній хвилині забила вирішальний гол. Ми втомились, повечеряли і міцно заснули.



10. Замінити у даних словосполученнях дієслова синонімами

Гратися з немовлям; опустити у воду; закрити двері; гордитися успіхами; думати над вирішенням задачі; надокучати балаканиною; попасти у ціль; записати відгуки; закрити очі.



Бавитися, занурити, зачинити, пишатися, міркувати, набридати, влучити, занотувати, заплющити.

11. Замінити займенники синонімічними або з одного розряду

Я візьму той рушник, простелю, наче долю,

В тихім шелесті трав, в щебетанні дібров.

І на тім рушничкові оживе все знайоме до болю:

І дитинство, й розлука, і вірна любов.
І на тім рушничкові оживе все знайоме до болю:

І дитинство, й розлука, й твоя материнська любов

А. Малишко
12. Замінити числівники словами-синонімами

Два дні тому у школі проводився фестиваль талантів. Я зберегла одну сімейну реліквію – прабабусину хустину. У дев’ятнадцятому столітті шили здебільшого з домотканого полотна. Три дні поспіль ідуть дощі. У кошику лежало десять яблук.



Позавчора, єдину, позаминулому, кілька, десяток.
13. Замініть фразеологізми сучасними відповідниками до них

У Петра волосся на голові дибки стало. Б’єшся, як риба об лід, а що з того заробітку? Наче холодною водою обдали ті слова Петра. Очі Петра налилися кров’ю. Так з жиру забавляются багаті люди. Діти повертаються тоді, як сонце геть підіб’єтся. (За творами Панаса Мирного)



Злякатися, працювати і старатися без віддачі, неприємно вразити, розізлитися , марнотратство, пізній ранок.
14. Від поданих слів утворити присвійні прикметники

Оксана, бригадир, Софія, Івась, Микола, дочка, Роман, Маня, Сергій, Пріся, лікар, Галя.



Оксанин, бригадирів, Софіїн, Івасів, Миколин, доччин, Романів, Манин, Сергіїв, Прісин, лікарів, Галин.
15. Замінити у словосполученнях прислівники синонімічними із дефісним написанням

Подивитись фільм колись; піти на прогулянку дуже рано; купити квиток кудись; знайти десь; завжди бути впевненим; працювати дружно; дерева ростуть рідко.



Коли-небудь, рано-вранці, хтозна-куди, казна-де, будь-коли, пліч-о-пліч, де-не-де.
16. Записати речення словом-відгадкою. Охарактеризувати записані іменники.

Сама мала, шубка пухка, з гілки на гілку стрибає, шишки, горішки збирає. Взимку ляже спати дядько волохатий, лиш тоді устане, як весна настане. Влітку носить сіру шубу, взимку – білого кожуха, має з тріщиною губу, косі очі й довгі вуха. Вона руденька і хитренька, не велика й не маленька, вона – вовчику сестричка, а зовуть її…



Білка, ведмідь, заєць, лисичка.
17. Відредагуйте речення і запишіть правильно

По білосніжному снігу пробігла лисичка. Побачивши друга, мене охопила радість. Цей будинок добре освітлений світлом. Патріот любить і бореться за Україну. У цій картинній галереї висять народні герої. У Києві з’явилася скульптура про цього героя. Музей вражає самобутністю, вишивками, українським фольклором. Вулицю забудовують у старому стилі. Підійшовши до берега, очі зачарувала краса довкілля.



Словникові та вибіркові творчі диктанти
1. Подані іменники записати у родовому (орудному чи іншому відмінку)

Ніч, мати, сіль, радість, любов, вірність, міць, радість, розкіш, тінь, сучасність, подорож, свідомість.


2. Додайте до кожного слова якомога більше префіксів

Дати, ділити, мити, носити, казати, читати, робити.


3. Прислівники замінити синонімами, пояснити правопис

Дружно, інколи, завжди.



Пліч-о-пліч, разом, абиколи, час від часу, вряди-годи, безперестанку, повсякчас.
4. Утворіть від поданих спільнокореневі слова і запишіть, поясніть спосіб творення

Білий, зима, трьох, мова, троє, міцно, писаний.



Біліти, зимовий, трьохярусний, мовити, втроє, міцність, писання.
5. Запишіть якомога більше слів, першою частиною яких є елементи

теле-, авіа-, біо-, гео-

Телевізор, телескоп, телебачення; авіарейс, авіалайнер, авіабілет; біографія, біосфера, біологія; геологія, геометрія, геодезія.


6. Записати дієслова у формі першої особи однини теперішнього часу, пояснити чергування

Ходити, носити, робити, просити, втекти, сидіти, любити, пекти



Ходжу, ношу, роблю, прошу, втечу, сиджу, люблю, печу.
7. Виписати з тексту іменники ІІ відміни, поставити їх у родовому відмінку однини

Останні дні листопада були по-зимовому сніжні й холодні. На тому березі озера росте старий бір. Над ставом низько пролетів лебідь, торкаючи воду білим крилом. Небо на заході почервоніло і вбралося у дивні хмари. Солдати чітким маршем проходили біля трибун, несучи прапори та лозунги.



Дня, листопада, берега, озера, бору, ставу, лебедя, крила, неба, заходу, солдата, маршу, прапора, лозунга.


8. Замінити словосполучення словами з префіксами пре-, при-

Місцевість біля Карпат, невеликий мороз, дуже поганий, лягти на кілька хвилин, дуже високий, посадка на землю, дуже великий, край біля моря, дуже глибокий, повернення птахів.



Прикарпаття, приморозок, препоганий, прилягти, превисокий, приземлення, превеликий, приморський, пре глибокий, приліт.
9. Від іменників утворити прикметники, пояснити правопис

Тиждень, проїзд, радість, щастя, якість, доблесть, швидкість, совість, піст, ненависть, пестощі, зап’ястя, заздрість.



Тижневий, проїзний, радісний, щасливий, якісний, доблесний, швидкісний, совісний, пісний, ненависний, пестливий, запястний, заздрісний.
10. Хто швидше перетворить іменники у прикметники?

Усно складіть міні-твір з утвореними словами

Зима, холод, мороз, дощ, сніг, вітер, січень, туман, рік, ялинка.



Зимовий, холодний, морозний, дощовий, сніговий (сніжний), вітряний, січневий, туманний, річний, ялинковий.
11. Замінити дієприслівники недоконаного виду дієприслівниками доконаного

Дбаючи, лежачи, програючи, погоджуючись, лягаючи, помічаючи, оздоблюючи, відстоюючи, питаючи, взуваючи.



Подбавши, полежавши, програвши, погодившись, лігши, помітивши, оздобивши, відстоявши, спитавши, взувши.
12. Замінити слова на спільнокореневі, що складаються лише з кореня

Бичок, грибочок, праліс, жаріти, дашок, льодовий, медовий, листочок, річний, несмачний, дубовий, садівник.



Бик, гриб, ліс, жар, дах, лід. Мед, лист, рік, смак, дуб, сад.
13. Записати іменники в орудному відмінку, пояснити правопис

Радість, зустріч, кров, доповідь, велич, діяльність, любов, чверть, матір, віддаль, суміш, бандероль, чесність, північ, розповідь.



Радістю, зустріччю, кровю, доповіддю, величчю, діяльністю, любовю, чвертю, матірю, віддаллю, сумішшю, бандероллю, чесністю, північчю, розповіддю.

14. До запропонованих слів дібрати якомога більше спільнокореневих

Їхати, бігти, йти.



Переїхати, приїхати, заїхати, виїхати, проїхати, доїхати, вїхати…

Прибігти, забігти, вибігти, підбігти, побігти, пробігти…

Зайти, пройти, зійти, відійти, прийти, увійти, перейти…
15. Подані іменники з префіксом не замінити синонімами

Незалежність, нещастя, несміливість, неволя, нещирість, незламність, недоля.



Самостійність, біда, соромливість, рабство, удаваність, стійкість, лихо.
16. Іменники – назви істот замінити на спільнокореневі назви неістот

Козак, гетьман, українець, побратим, друг, мати, поет, літератор, брат, родич.



Козацтво, гетьманщина, Україна, побратимство, дружба, материнство, поезія, література, братерство, рід.
17. Доберіть до слів українські відповідники

Експорт, імпорт, дискусія, білінгвізм, фіктивний, ілюзорний.



Вивіз, ввіз, суперечка, двомовність, несправжній, примарний.
18. Від поданих власних іменників утворіть прикметники з допомогою суфіксів –ськ, -цьк, -зьк

Кременчук, Острог, Калуш, Золотоноша, Гадяч, Збараж, Люксембург, Коломак, Краків, Байраки, Каланчак, Гамбург, Іванівка, Овруч, Ковель, Волноваха, Хмільник.



Кременчуцький, Острозький, Калуський, Золотоноський, Гадяцький, Збаразький, Люксембурзький, Коломацький, Краківський, Батрацький, Каланчацький, Гамбурзький, Іванівський, Овруцький, Ковельський, Волноваський, Хмільницький.
19. Подані прикметники записати у простій формі вищого ступеня порівняння

Високий, вузький, тугий, глибокий, малий, тісний, солодкий, гарний, далекий, білий, ніжний, милий, щирий, впевнений, сміливий, тихий, холодний.



Вищий, вужчий, тугіший, глибший, менший, тісніший, солодший, гарніший, дальший, біліший, ніжніший, миліший, щиріший, впевненіший, сміливіший, тихіший, холодніший.
Каталог: uploads -> editor -> 2020 -> 285258 -> sitepage 83 -> file
file -> Сага про великого детектива
2020 -> Голубівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Новомосковської районної ради Дніпропетровської області
2020 -> С. Голубівка Тема. Шекспірівський театр. Трагедія «Гамлет»: її філософсько-етична проблематика. Особливості конфлікту, зображення світу у творі. Мета
285258 -> Вчитель: Тацій Ольга Степанівна
2020 -> Вчитель : Тацій Ольга Степанівна
file -> С. Голубівка Інноваційне навчання — новий тип організації навчально-виховного процесу
285258 -> Булава Світлана Олександрівна Історична довідка


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Навчальний посібник з шкільного курсу сучасної української мови. Він призначений для вивчення і повторення основних правил української орфографії і пунктуації на матеріалі художніх текстів, iconМетодичні рекомендації до вивчення основних тем 2 Методичні рекомендації до повторення правил з орфографії та пунктуації української мови
«Українська мова» (диктант) для вступників до коледжу Чернівецького національного університету ім. Юрія Федьковича
Навчальний посібник з шкільного курсу сучасної української мови. Він призначений для вивчення і повторення основних правил української орфографії і пунктуації на матеріалі художніх текстів, iconМетодичні рекомендації до вивчення курсу сучасної української літератури.
Методичні рекомендації до вивчення курсу сучасної української літератури. (для студентів спеціальності «Мова І література (англійська)»)...
Навчальний посібник з шкільного курсу сучасної української мови. Він призначений для вивчення і повторення основних правил української орфографії і пунктуації на матеріалі художніх текстів, iconПрактикум з української мови навчальний посібник Кривий Ріг 015 ’35(075. 8)(076. 5) Ббк 81. Укр 9
Практикум з української мови : [навчальний посібник]. – Кривий Ріг : кпі двнз «кну», 2015. – 27с
Навчальний посібник з шкільного курсу сучасної української мови. Він призначений для вивчення і повторення основних правил української орфографії і пунктуації на матеріалі художніх текстів, iconПрограма вступного фахового випробування (співбесіди) з української мови І літератури для громадян України, іноземних громадян та осіб без громадянства, при вступі на навчання для здобуття освітньо-кваліфікаційного рівня «Спеціаліст»
...
Навчальний посібник з шкільного курсу сучасної української мови. Він призначений для вивчення і повторення основних правил української орфографії і пунктуації на матеріалі художніх текстів, iconО. Українська мова (орфографія) Посібник
У таблиці 2 вміщено винятки з усіх правил за орфограмами. У матеріалі використано умовні скорочення: сл сл. – слова, написання яких...
Навчальний посібник з шкільного курсу сучасної української мови. Він призначений для вивчення і повторення основних правил української орфографії і пунктуації на матеріалі художніх текстів, iconМета курсу – формування професійної компетентності, забезпечення фахової підготовки майбутніх педагогів до здійснення професійно-мовленнєвої діяльності в умовах навчання дітей другої української мови. Завдання курсу
Програма для студентів 3 курсу спеціальності 010101 дошкільна освіта з навчальної дисципліни: Методика навчання української мови...
Навчальний посібник з шкільного курсу сучасної української мови. Він призначений для вивчення і повторення основних правил української орфографії і пунктуації на матеріалі художніх текстів, iconОльга линь посібник з української мови
Пропонований посібник складається з двох частин: -а – це тексти диктантів краєзнавчої тематики, 2-а – ті ж тексти, які містять помилки,...
Навчальний посібник з шкільного курсу сучасної української мови. Він призначений для вивчення і повторення основних правил української орфографії і пунктуації на матеріалі художніх текстів, iconСловник літературознавчих понять І термінів посібник для профільної школи
Посібник містить адаптовані до шкільного курсу світової літератури літературознавчі терміни та поняття за чинними програмами профільної...
Навчальний посібник з шкільного курсу сучасної української мови. Він призначений для вивчення і повторення основних правил української орфографії і пунктуації на матеріалі художніх текстів, iconА. Ю. Кримського Шостак Г. С. Методика вивчення складних синтаксичних конструкцій на заняттях української мови методичний посібник Володимир-Волинський 2011
Шостак Г. С. Методика вивчення складних синтаксичних конструкцій на заняттях української мови: методичний посібник. – Ввпк, 2011....
Навчальний посібник з шкільного курсу сучасної української мови. Він призначений для вивчення і повторення основних правил української орфографії і пунктуації на матеріалі художніх текстів, iconВиховання національно свідомого громадянина України
Як зазначається в пояснювальній записці до «Програми з української літератури» для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка