Нове в програмі олександра Глазова



Скачати 109,95 Kb.
Дата конвертації09.10.2017
Розмір109,95 Kb.

НОВЕ В ПРОГРАМІ
Олександра Глазова,

доцент ІППО КУ імені Бориса Грінченка,

кандидат педагогічних наук
Робота над портретним нарисом у 7 класі
Крім роботи над традиційним твором-описом зовнішності людини за картиною в художньому стилі, чинною програмою Українська мова (з урахуванням змін у навчальній програмі, наказ МОН України від 29.05.2015 № 585)1 передбачено створення семикласниками портретного нарису.

Нарис – напівхудожній-напівдокументальний жанр, художньо-публіцистичне осмислення дійсності, у якому йдеться про реальних людей і реальні події. Героєм портретного нарису є людина, у якій типові для її часу та оточення риси поєднуються з оригінальністю мислення та своєрідністю вдачі. Завдання автора портретного нарису – розкрити внутрішній світ такої особи, виявити її індивідуальність, підкреслити «особливість». Як жоден інший жанр, портретний нарис наділений виховним потенціалом: аналізуючи прочитане, читач погоджується чи не погоджується з думками, почуттями, настроями героя нарису, вирішуючи: варто чи не варто наслідувати його вчинки, поведінку, стиль життя.

Насамперед слід застерегти семикласників від сплутування нарису з оповіданням, особливості якого відомі їм і з уроків літератури, і з уроків розвитку мовлення в 5-6 класах.

Якщо оповідання можна порівняти з картиною, тобто живописним зображенням людини, то портретний нарис – це її фотографія. Нарис ніби знаходиться на межі між художнім зображенням життя людини та документальним його засвідченням. Зазвичай у нарисі наводять статистичні дані, цифри, факти, імена та прізвища конкретних осіб, розповідають про конкретні ситуації, життєві епізоди, вчинки, які показують людей у дії. Мета нарису – розкрити характерне, актуальне, повчальне в сучасному житті.

На відміну від автора оповідання, нарисовець не має права на домисел, він працює виключно з документальними матеріалами. На перше місце виходить майстерність нарисовця: його вміння помітити й передати найсуттєвіше, найголовніше. Саме поєднання цілком правдивої розповіді про людину та вміння виявити й увиразнити в житті та вдачі героя нарису головне, цікаве для багатьох читачів, створює повноцінний і цікавий нарис.



Портретний нарис – це художній аналіз особистості, побудований на дослідженні різних її сторін: моральної, інтелектуальної, творчої і т. ін. У процесі виявлення рис вдачі героя нарису увагу нарисовця привертають передовсім біографічні факти та випадки з життя, які ці риси увиразнюють.

У тексті портретного нарису можуть поєднуватися всі типи мовлення. В основу має бути покладено розповідь про людину: її долю, обставини колишнього й сьогоднішнього життя.

Обов’язковим є її словесний портрет (або його елементи). Зазвичай у нарисі поєднано ознаки художнього та публіцистичного стилів, отже, портрет цілком може бути складений у художньому стилі - адже саме цього навчають у 7 класі. Підкреслення зовнішніх рис героя допомагає зазирнути в його душу, світ його почуттів і переживань. Зовнішність людини, її постава, одяг, жестикуляція, міміка, мовлення можуть багато про неї розказати.

Школярів необхідно застерегти: зображення зовнішності персонажа є в портретному нарисі важливим, але не головним. Портрет у нарисі – лише засіб розкриття внутрішнього світу людини. Мета нарису - виявити цінності героя, показати смисл його життя. На конкретних життєвих прикладах потрібно показати ті особливості характеру, які допомагають героєві цієї мети досягти. Необхідно виділити найбільш значущу, стрижневу рису вдачі героя нарису, виразно й емоційно про неї розповісти. Потрібно викликати до героя інтерес, змусити замислитися над його долею.

Портрет героя нарису не замінить портрета людської душі, змалювання внутрішнього світу людини, чим, по суті, і має бути портретний нарис. Висловлюючи свої думки про внутрішній світ героя, автор нарису підкріплює їх доказами, тобто вибудовує роздум.

Для повного розкриття образу героя можна використовувати пряму мову, діалоги, пейзажні замальовки, опис значущих деталей.

Важливо цікаво побудувати виклад: дібрати захопливий початок і несподіваний кінець. Образність та емоційність викладу зробить нарис цікавим.

На уроці необхідно опрацювати зразок нарису.


Її горду, подібну до натягнутої струни поставу ми щодня бачимо на екранах наших телевізорів. Європейська жінка із суперсучасним іміджем, елегантно вбрана, з вишуканою зачіскою та бездоганним мейк-апом. Упевнено й рвучко крокує вона назустріч глядачеві. Це ведуча «Телевізійної служби новин» на каналі «1+1» Наталія Мосейчук.

Людина публічна й авторитетна, така собі «залізна леді» телебачення, Наталія ні з ким не спілкується на «ти» - не «тикає» нікому: ні колегам, ні приятелям, ні давнім знайомим. Це засвідчують і колеги-телевізійники, і ті, хто її близько знає.

Звернення на «ви» – з одного боку, знак поваги до співрозмовника, з другого, - «захист від дурнів». Навіть вкрай невихованого співбесідника воно змусить бути чемним.

Спілкування на «ви» дозволяє тримати дистанцію. Така собі система самозбереження в сучасному жорстокому мегаполісі.

Своє приватне життя Наталія не афішує. «В ефірі я — публічна людина, все, що відбувається поза ефіром, — без коментарів. Моя робота — у кадрі», - пояснює вона.

Ходять чутки, що Наталія гарно співає, проте тільки для найближчих – для тих, кого любить.

Міцний внутрішній стрижень сформували в Наталії батьки. Тато – військовий, звично підтягнутий на службі й лагідний удома. Мати – вчителька, яка навчала й свою дочку, ось тільки в класі ніхто про їхні родинні зв’язки не знав. На уроках мама її просто не помічала, ретельно навчаючи інших. «Не уявляю, як ти навчилася читати й писати?» - дивується мама сьогодні. Саме вона привчила Наталію всього досягати власною працею, і дочка їй за це вдячна.

Наталія Мосейчук має двох синів. Як кожна мати, мріє про щасливу для них долю, хоч розуміє, що колись вони обов’язково наступлять на свої граблі. Де зможе, там підстелить їм соломки. Де не зможе, сподівається на Бога. Синів привчає сподіватися лише на себе і всього досягати власною працею.

Щодо цього вони мають чудовий приклад. Європейська селф-мейд вумен2 Наталія Мосейчук - типова українська жінка, яка віддано любить свою сім’ю, усього досягає працею і одержує від цього насолоду.
Після ознайомлення з текстом нарису можна запропонувати семикласникам відповісти на такі запитання:


  • Про які сфери життя героїні розказано в нарисі?

  • Чому саме ці сфери висвітлює автор?

  • Що становить стрижень характеру героїні? Хто такий стрижень виплекав?

  • Чи можна вважати героїню нарису успішною людиною? У чому вбачає її успіх автор?

  • Як ви розумієте вираз тримати дистанцію? Чи згодні ви з автором нарису, що це важливо в сучасному мегаполісі?

  • Які позитивні риси вдачі героїні увиразнено в нарисі? Чого можна в неї повчитися? Яка головна думка нарису?

  • Яке ставлення до героїні нарису формує в читача текст?

  • Які типи мовлення поєднано в тексті? Яка роль портрета в нарисі?

  • Визначте стиль тексту, свою думку доведіть.

Семикласники мають звернути увагу на будову тексту нарису, пояснити, чим «зачіпає» читача його початок, яким чином підбито підсумки викладеної в нарисі інформації. Учні мають дібрати до нарису кілька варіантів заголовка («Українська селф-мейд вумен Наталія Мосейчук»; «Залізна леді українського телебачення» і т.ін.), аргументовано обравши серед запропонованих найкращий.

Робота над портретним нарисом надає можливість поглибити знання школярів про види словесних описів зовнішності. Науковці (дослідження А.Б.Єсіна) виокремлюють портрет-опис, у якому з різним ступенем повноти дається перелік притаманних зовнішньому вигляду персонажа портретних деталей, та портрет-враження, який передає той вплив, який зовнішність персонажа здійснює на стороннього спостерігача. Важливо, що портретних рис і деталей у такому портреті може були обмаль або й узагалі не бути – основну увагу приділено почуттям, які образ людини викликає, а також його оцінкам. Відповідно виділяють три структурні групи портретів:


  • деталізовані портрети (докладний опис зовнішності особи: зріст, постава, риси обличчя, волосся, одяг, мовлення, міміка, жести, характерні індивідуальні ознаки);

  • портрети-штрихи (частковий опис зовнішності людини із приверненням уваги до кількох найбільш характерних рис);

  • узагальнені портрети (передають риси зовнішності, вдачі та поведінки, характерні для представників певної спільноти, вікової групи, професії і т. ін.).

Як бачимо, опис зовнішності Наталії Мосейчук можна віднести до портрета-штриха, який передає безпосереднє враження про неї як особистість, фіксуючи увагу на стрижневих рисах її вдачі передовсім як професіонала.

У нарисі може бути використано портрет будь-якого виду – вибір автора зумовлюється його творчим задумом. Семикласники збагнуть це, ознайомившись із поданим нижче нарисом.


Антон Святослав Грін  мешкає в Детройті. П’ять днів на тиждень хлопчик ходить до місцевої школи, а щосуботи долає 100 кілометрів до української школи вихідного дня. Батьки Антона - професори Мічиганського університету: мама Соломія – українка, тато Артур – американець.

Саме Антонові судилося виконати одну з головних ролей в українському блокбастері3 «Поводир», тоді хлопцеві було всього дев’ять.

Він невисокий, худорлявий, з блідим загостреним донизу личком, рівним, ніби ляльковим носиком, трохи капловухий. З-під картузика на високе чоло вибивається біляве волоссячко. Над сірими сумними очима – світлі рухливі брівки. Багата міміка, властива дитячому вікові жвавість рухів. Саме таким бачимо на початку фільму маленького американця Пітера, закинутого долею в чужу країну в страшний для цієї країни час.

Ось герой Антона втратив батька, хлопчика переслідують. Вираз обличчя малого щомиті змінюється. Спочатку на ньому - гіркі запитання: «За що? Як таке можливо?» Пізніше розгубленість змінюється бажанням вижити, за всяку ціну вистояти. І не просто вижити, а й допомогти тому, кому ще гірше, - сліпому кобзареві.

Насправді ж це сліпий, фізично безпомічний, але духовно незламний кобзар Іван Кочерга став поводирем і навчителем хлопчика-сироти. Кобзар гине, свою незламність у боротьбі зі злом передавши малому.

Фільм був презентований на багатьох світових кінофестивалях, відзначений кількома нагородами. «Іноземцям «Поводир» допоміг зрозуміти, які ми, українці, - розповідає режисер Олесь Санін. – Після перегляду картини мені казали: «Тепер ми знаємо, що ви робили на Майдані, за що й чому із самим камінням, під прикриттям дерев’яного щита йшли проти озброєної армії».

Антон - правнук Катерини Зарицької, зв’язкової ОУН, засудженої до 25 років радянських таборів, та онук відомого українського художника-графіка Богдана Сороки, який народився в 1940 р. у львівській тюрмі, де на той момент була ув’язнена його мати Катерина Зарицька. Таким чином, увиразнена в фільмі спадкоємність поколінь ґрунтується на спадкоємності реальній.

До честі авторів фільму, походження Антона Гріна в рекламі не використовували.

Щоб зіграти таку важку психологічно й фізично роль, потрібен і талант, і характер. Більшість сцен знімали на холоді й морозі, під дощем або снігом, але хлопець показував справжні чудеса витривалості. Антон довів, що здібності має великі, а характер у нього – дай Боже, одним словом, родинний.

Крім характеру, важлива глибина почуттів, бажання й уміння вчитися. «У Харкові, в запущеному особняку, де залишилися ще рештки старовинних меблів, готували зйомку для сцени в англійському торговому представництві, - розповідає дідусь юного актора, - Антон зауважив фортепіано, підійшов до нього і почав грати Баха. Режисер це побачив і пізніше використав у фільмі, хоча сценарій цього не передбачав».

Антон гордий з того, що його участь у фільмі сприяла тому, що про Україну дізнався світ. Хлопець вирішив стати професійним актором, і його перші кроки на цьому непростому шляху, без сумніву, успішні.
 З метою вироблення алгоритму роботи над нарисом словесник може використати пам’ятку4.



ЯК НАПИСАТИ НАРИС


  • Підготовча робота.

    • Якнайбільше дізнатися про героя майбутнього нарису: його долю, життєві цінності, риси вдачі, досягнення, плани на майбутнє.

    • Обміркувати головну думку нарису.

    • Визначити в житті героя період, епізод або вчинок, який яскраво виявив його риси характеру, цінності, ідеали.

    • Обміркувати послідовність викладу інформації. Наприклад: 1.Перше враження. 2.Портрет героя. 3.Що я про нього дізнався (від знайомих, з газет, з телепередач…). 4.Що він розповів про себе. 5. Як такі люди змінюють наше життя).

  • Робота на чернетці.

  • Скласти й записати на чернетці орієнтовний план нарису.

  • Скласти й записати опис зовнішності героя. Через портрет увиразнити важливі риси характеру.

  • Розповісти про епізод (вчинок), у якому характер героя нарису виявився найвиразніше.

  • Скласти оцінку героєві нарису, його вчинкам, досягненням (можливо, помилкам).

  • Підвести читача до висновку: у чому цю людину можна й треба наслідувати, чого слід берегтися й уникати.

  • Редагування нарису.

  • Виправити помилки. За потреби скористатися таблицею «Види помилок».

  • Переконатися, що дотримано вимог публіцистичного стилю. За потреби скористатися таблицею «Публіцистичний стиль».


Якщо відштовхнутися від порівняння оповідання з живописним полотном, а нарису з ескізом до такої картини, цікаво запропонувати семикласникам скласти про одну й ту особу і нарис, і художнє оповідання – таку творчі роботу можна організувати в групах.

Жанр нарису чудово виявляє літературні та аналітичні здібності автора, цим він зручний для олімпіад і всіляких мовних конкурсів. Восьмикласникам можна запропонувати створити портретний нарис на актуальну тему, окресливши актуальну ситуацію, яку вони мають висвітлити (діяльність волонтерів; підтримка школярів із сімей, які тимчасово покинули місце постійного проживання; організація допомоги воїнам АТО та ін.).

Роботу над нарисом як одним із найактуальніших і найбільш цікавих газетних жанрів можна продовжити на заняттях мовного гуртка. Спираючись на міжпредметні зв’язки (література, історія), словесник може уточнити поняття про найпоширеніші види нарисів:



  • подорожній (мандруючи, автор спостерігає життя, фіксує факти й події, осмислює вчинки й поведінку людей, передає особисті враження від побаченого),

  • проблемний (автор досліджує важливу для суспільства актуальну проблему, висвітлює історію питання, подає статистичні дані, передає своє розуміння ситуації, висловлює власні оцінки).

Зразки нарисів слід добирати якнайактуальніші, акцентуючи увагу школярів на такій ознаці жанру, як злободенність.
З журналу «Методичні діалоги»2015. – № 3. – С. 20-26


1 Українська мова. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання.- К.: Видавничий дім «Освіта», 2015 (зі змінами, затвердженими наказом Міністерства від 29.05.2015 № 585).

2 «Self-made woman» (англ.) - жінка, яка досягла успіху власними силами.

3 Блокбастер (від англ. block-baster - буквально: бомба великого калібру) багатокошторисний масштабний кінофільм зі спецефектами.

4 Див. Українська мова : підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів / О.П. Глазова. — Київ : Видавничий дім «Освіта», 2015.


Каталог: wp-content -> uploads -> 2015
2015 -> Зарубіжна література
2015 -> Тест №1 микола вороний. Олександр олесь. Павло тичина. Максим рильський. Богдан ігор антонич. Володимир сосюра
2015 -> Озповідає про своє життя Рим 1996 Генеральний Дім Дочок Милосердя Каносіянок Via Stazione Ottavia, 70 00135 Roma Назва оригіналу
2015 -> Ю. О. Матвієнко, С. В. Матвієнко еміль крепелін. До 160-річчя з дня народження
2015 -> FHI-25.docx [александър абт биография фигурист]
2015 -> Навчальний посібник За загальною редакцією ректора Національної академії Служби безпеки України
2015 -> Програма всеукраїнської наукової конференції " історія степової україни XVII хх століття"


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Нове в програмі олександра Глазова iconОлександра Глазова Українська мова Матеріали до уроків 9 клас частина друга
Слово І його лексичне значення. Групи слів за значенням, походженням І використанням
Нове в програмі олександра Глазова iconОлександра глазова
У добу Ренесансу співучим італійським словом портфоліо називали теку з малюнками чи кресленнями, яку возили з собою художник та архітектор,...
Нове в програмі олександра Глазова iconОлександра Глазова Українська мова Матеріали до уроків 9 клас частина третя: зв’язне мовлення
Повторення відомостей про види мовленнєвої діяльності. Різновиди читання й аудіювання
Нове в програмі олександра Глазова iconОлександра Глазова
...
Нове в програмі олександра Глазова icon11 б (профільний рівень) Українська мова Підручник. 
Підручник.  Глазова О. П., Кузнецов Ю. Б. Українська мова: Підруч для 11 класу загальноосвіт навч закл. / О. П. Глазова, Ю. Б. Кузнецов;...
Нове в програмі олександра Глазова iconЖінка в історії козацького Запорожжя” у навчально-виховному процесі Запорізького колегіуму “Елінт”
Кривошия Олександра Петровича та директора колегіуму Зайковської Олени Анатоліївни. Жінки Козацької України практично “невидимі”...
Нове в програмі олександра Глазова iconУрок української літератури в 11 класі тема життєвий І творчий шлях олександра довженка мета: ознайомити учнів із життєвим І творчим шляхом Олександра Довженка
Ладнання: портрет О. Довженка, карта «Історико-етнографічні регіони України», чистий аркуш (ватман із заголовком) «Велич І безсмертя...
Нове в програмі олександра Глазова iconТворчість Олександра Олеся. Володимир Винниченко. Новела
Опрацювати сторінки підручника (289-295), скласти хронологічну таблицю до біографії Олександра Олеся
Нове в програмі олександра Глазова iconМетодичні рекомендації для проведення у загальноосвітніх навчальних закладах Ніжинського району заходів, присвячених 120-річчю
«О. П. Довженко – письменник, режисер, кіномитець і художник», «Особливості вивчення окремих творів Олександра Довженка на уроках...
Нове в програмі олександра Глазова iconО. П. Глазова рідна мова плани-конспекти уроків 9 клас Другий семестр
Текст як поняття лінгвістики тексту. Змістова цілісність тексту


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка