Олександр Довженко. Огляд життя І творчості письменника. Олександр Довженко – кінематографіст. Кіностудія імені О. Довженка Тип уроку



Скачати 100,15 Kb.
Дата конвертації18.08.2017
Розмір100,15 Kb.

Олександр Довженко. Огляд життя і творчості письменника.

Олександр Довженко – кінематографіст.

Кіностудія імені О. Довженка

Тип уроку: урок-вивчення нового матеріалу з елементами повторення основних віх літературного процесу ХХ століття (1940-1950рр.).
Мета:

  • продовжувати знайомити учнів з літературним процесом 40-х років ХХ століття;

  • ознайомити учнів із життєвим та творчим шляхом “Гомера ХХ століття”, сформувати інтерес до особи митця та його творчості;

  • продовжувати розвивати в них уміння визначати зв’язок між змінами у суспільному житті та розвитком літератури;

  • ознайомити учнів із станом тогочасної кінематографії, оглядово розповісти про Київську кіностудію;

  • виховувати повагу до чужої але аргументованої думки;

  • продовжувати формувати навички творчого читання, пошукової та самостійної підготовки цікавого додаткового матеріалу до уроку, активно брати участь в обговоренні ключових питань, уміти слухати і чути інших;

  • продовжувати виховувати любов до літератури як до мистецтва слова.


Обладнання:

  • портрет і фотокартки Олександра Петровича Довженка;

  • Довженко О. Зачарована Десна. Україна в огні. Щоденник. – К., 1995;

  • фотокартка меморіальної дошки на кіностудії імені О. Довженка;

  • таблиця “Фільмографія митця”.


Література:

  1. Артеменко В. Зустрічі з Олександром Довженком. // Дніпро №9-10, 1995;

  2. Голуб Н. Життя і творчість О. Довженка. //Українська мова і література в школі №1, 1999;

  3. Довженко О. Зачарована Десна. Україна в огні. Щоденник. – К., 1995;

  4. Корогодський Р. Довженко вчора, сьогодні, завтра в країні національної культури. // Диво слово №5, 2001;

  5. http://dovzhenko.kinoexpert.ru


Орієнтовний план і методи проведення уроку:

    1. Організаційний момент (1-2 хвилини).

    2. Оголошення теми, мети та очікуваних результатів уроку (2-3 хвилини).

    3. Складання та обговорення плану роботи на уроці (3-4 хвилини).

    4. Актуалізація опорних знань (10 хвилин).

    5. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу (учитель і учні при цьому виступають як співавтори уроку, доповнюючи один одного) (10 хвилин).

    6. Систематизація й узагальнення вивченого (6 хвилин).

    7. Підсумки (2-3 хвилини).

    8. Оцінювання (2-3 хвилини).

    9. Домашнє завдання (решта часу)


Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
ІІІ. Складання та обговорення плану роботи на уроці.
ІV. Актуалізація опорних знань учнів у формі міні-опитування.
Розкрити зміст питань:

    1. Участь письменників у Другій світовій війні: друкування в періодиці, окремі видання нових творів про бої, героїчні подвиги рядових бійців, командирів, партизанів.

    2. Прихід у літературу молодих письменників з фронтовиків та партизанів (О. Гончар, М. Стельмах, П. Воронько, О. Підсуха).

    3. Твори письменників, що загинули у боротьбі з фашизмом (О.Теліга, О. Ольжич...).

    4. Творчі набутки письменників-емігрантів (І. Багряний, Т.Осьмачка, В. Барка...).

    5. Слабкі сторони тогочасної літератури: декларативність, помпезність, недостатній рівень художності.

    6. Розвиток української літератури у тісному зв’язку із суспільними процесами, новими проблемами життя, настроями в народі (відбудова зруйнованого війною народного господарства, ідеологічна боротьба, возз’єднання Закарпаття із землями Східної України).


V. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

На дошці учитель записує вислів:



З бентежся рідного Полісся,

З веселки срібної Десни

Довженка слава, наче пісня,

Іде в безсмертя літ ясних.

Олесь Гончар

1. Вступне слово учителя

На сьогоднішньому уроці ми розпочинаємо вивчати творчість Олександра Довженка – класика світового кіно, фільми якого є візитівкою нашого національного кінематографа, чудового письменника оригінального, самобутнього майстра слова, художника, великого патріота свого народу і сина свого часу, державного та громадського діяча.

Олександр Петрович Довженко народився 30 серпня 1894 року в селянській родині на Чернігівщині, в мальовничому містечку Сосниця. Дітей у сім’ї було багато – чотирнадцять, але в живих залишилось тільки двоє. Довженко писав у своїй автобіографії: “Коли я зараз пригадую своє дитинство і свою хату, в моїй уяві – плач, похорон. Вони проходять по всіх моїх сценаріях, по всіх картинах... Друге, що в моєму дитинстві було вирішальним для характеру моєї творчості – це любов до природи, правильне відчуття краси природи. Я завжди думав і думаю, що без гарячої любові до природи людина не може бути митцем.”

Дитинство його проходило серед казкової природи Придесення, колоритних постатей, житейських трагедій і свят своїх земляків. Пізніше цей побачений, почутий, пережитий у дитинстві світ знайде своє втілення у довженківських фільмах, що золотими літерами впишуться у скарбницю світового кіно. У Сосниці Сашко, як звали його рідні, здобуває початкову освіту. Згодом навчається у Глухівському учительському та київському комерційному інститутах, був слухачем Київської академії мистецтв. У буремне лихоліття 1918-1920 років Довженко перебуває на службі у Червоній Армії. Після дворічного проживання за кордоном повертається до колишньої столиці України міста Харкова, де влаштовується на роботу у газету “Вісті”, працюючи там карикатуристом та художником-ілюстратором.

На тридцять третьому році (33 роки – той вік, перебуваючи у якому було розп’ято Ісуса Христа) життя Олександра Довженка круто змінюється. Він приїжджає до Одеси, де влаштовується режисером на кіностудії.
Запитання до учнів класу


  1. Хто такий режисер?

  2. Що таке кіностудія? (міркування учнів)


Режисер – постановник спектаклю, кінофільму, естрадно-концертної програми, циркової вистави і т.ін.

Кіностудія – підприємство, що створює кінофільми.
Нічого (як згодом він сам відверто скаже) не вміючи в кіно, але відчуваючи, що саме у мистецтві екрана зможе само реалізуватися він з головою поринає у роботу.
2. Повідомлення учнів про кінематографічну діяльність О.Довженка (при цьому можна використати презентацію)

1-й учень

Розпочавши свою роботу на Одеській кіностудії, Довженко прагнув перш за все кардинальних змін у галузі комедійних кінофільмів. “У нас комедійних персонажів чомусь позбавляють розуму, а треба робити зовсім навпаки. Комедійний характер нічого спільного з розумовою недоладністю не має”. Та життя розпорядилось по-своєму: жодної комедії він так і не зробив.

Першою спробою Олександра Довженка став фільм “Ягідка кохання”, але точкою відліку свого кінематографічного життя він вважав фільм “Сумка дипкур’єра”, в якому окрім всього ще й знявся в ролі кочегара. Про свій перший фільм автор говорив так: “Я ще не працюю. Я вчуся роботи”. Після цієї стрічки були зняті й “Звенигора” – останній фільм митця, знятий за чужим сценарієм (у стрічці подавалась історія українського народу від сивої давнини до сучасності), “Арсенал” ( під час зйомок цього кінофільму Довженко знайомиться з Юлією Солнцевою, актрисою, яка згодом стає його найближчим другом і супутницею на все життя, продовжувачкою його справи) , “Щорс”, “Аероград”, “Мічурін”. новатор у кінорежисурі, він, шукаючи шляхів поєднання кіно з іншими видами мистецтва, в першу чергу – з літературою, став і новатором-письменником, що створив новий прозовий жанр – кіноповість. Зміст кіноповісті відтворюється на екрані технічними засобами кіномистецтва. Крім того, кіноповість має самостійне літературне значення. Цей невеликий за обсягом прозовий твір – місткий і стислий. Характеристика героїв і їхніх стосунків подається тут через діалог і авторський коментар. Кіноповісті Довженка несли в собі такий заряд філософських роздумів, оригінальних думок, міркувань, спостережень, що перетворювались в глибокі трактати про життя і смерть, добро і зло, прекрасне і потворне, про те, що є близьке людям усього світу. У 1930 році Довженко створює свою знамениту картину “Земля”, яка демонструвалась на Всесвітній олімпіаді мистецтв у Москві, а потім з тріумфом пройшла екранами світу: в Англії, Америці, Італії, Японії, Франції “Землю” порівнювали з “Дев’ятою симфонією Бетховена”. Це останній “німий” фільм Олександра Довженка, який називають вершинним фільмом “німої епохи”. У 1958 році картину “Земля” на Брюссельському кінофестивалі назвали в числі 12 видатних стрічок всіх часів і народів.
Під час розповіді учнів діти креслять у зошитах і заповнюють таблицю “Фільмографія митця”
2-й учень

Напередодні війни Довженко активно працює над кіноповістю “Щорс”, з основною темою – народ у війні. Після виходу цієї кіноповісті Довженко був прийнятий до Спілки радянських письменників. За цю ж роботу митець був удостоєний і Державної премії СРСР.

До спогадів про дитячі роки Довженко вперше звернувся у 1942 році, працюючи над повістю “Зачарована Десна”, яку сам автор назвав автобіографічним кінооповіданням.

1943 рік. “Україна в огні”. Переломний етап у житті і творчості Олександра Довженка, який перестає бути самим собою. Спочатку Довженко, будучи за характером романтиком, свідомо підтримував ідеї нового ладу, але потім внутрішня вільна природа митця активно противилася тому, що родили можновладці з українським народом, нацією. На екран чи в ткст почала активно прориватися болюча правда, яка так мучила його. Він написав правду спочатку в “Щоденнику”, а потім в “Україні в огні” – творі про трагедію українського народу, про Україну, яка стала руїною, про тих, хто “топче кованим чоботом рідну землю, паплюжить її, обливає кров’ю”, про смертельний двобій з фашизмом, про заперечення війни, про заперечення постулатів сталінізму, про різке протиставлення окупантів, патріотів і зрадників. Звичайно, ця правда правлячій верхівці не сподобалася. Почалося цькування письменника. Відтоді ніщо з того, що писав Довженко, не могло видаватися без спеціального дозволу. Його звільнили з посади художнього керівника Київської кіностудії, перевели з режисера першої категорії на режисера третьої і приписали до Московської кіностудії. Він міг їздити до Києва тільки з візитами, але мав жити в Москві. Довженко відчував, що з Москви йому не вирватись. “Я вмру в Москві, так і не побачивши України”, - записав він 1945 року – і побажав, щоб до спалення його в крематорії “з грудей мох вийняли серце і закопали його в рідну землю у Києві десь над Дніпром на горі. Пошли, доле, щастя людям на поруйнованій, скривавленій землі!”

25 листопада серце митця зупинилося. Зупинилося на завершальних зйомках його останньої кіноповісті “Поема про море”. Не стало генія, розп’ятого на хресті суперечностей епохи, режисера, який і досі залишається найзагадковішою і найнезбагненнішою особистістю ХХ століття. За словами кінознавця Сергія Тримбача, “значною мірою Довженко ще не прочитаний та не проінтерпретований”. Більшість матеріалів й архівів Довженка та його дружини досі знаходиться у Москві, де й похований режисер, а частина архіву, зокрема щоденник Довженка періоду роботи над картиною “Земля”, взагалі закрита для доступу до 2009 року.
3-й учень

У 1995 році була заснована Державна премія України імені Олександра Довженка. А рішенням вищої національної ради загальнонаціональної програми “Людина року-99” Олександра Довженка (разом з М. Грушевським і В. Вернадським) визнали Людиною України ХХ століття.

А до 110-річниці від дня народження фундатора української національної школи кінематографії, письменника, художника було випущено 30-тисячним тиражем пам’ятні монети номіналом 2 гривні, які вийшли в обіг 5 липня 2004 року. На аверсі монети зображено хлопчика, який стоїть на човні зі свічкою у руці і пливе по річці часу назустріч своїй долі. На реверсі монети зображено портрет Олександра Довженка.


Учитель

Щойно ми з вами ознайомились зі сторінками життя та творчості Олександра Довженка, але не поговорили про Київську кіностудію, яка з 1957 року носить ім’я ім. О. Довженка.

Отже, Київська кіностудія ім. О. Довженка була створена у 1927-1928 роках. У жовтні 1927 року почались зйомки першого фільму “Ванька і Месник” (режисер А. Лунін). У1929 році було знято уже 10 фільмів. Найвідоміший із них – “Земля” О.Довженка. У 30-роках у кіно з’являється звук і колір. Першою кольоровою кінострічкою кіностудії став фільм “Сорочинський ярмарок” М. Екка, 1939 року. Серед досягнень кіностудії – нагороди 75 Міжнародних і 65 Всесоюзних кінофестивалів.

60-70 роки стали найпродуктивнішими в історії українського кіно: “Тіні забутих предків” С. Параджанова, “Білий птах з чорною міткою” Ю.Ільєнка, “Вавилон ХХ” І. Миколайчука. У кінці 60-років на кіностудії починає працювати телевізійний художній кінематограф. У той же час відкривається Театр-студія кіноактора, де починали свою діяльність Г.Гринько, Б. Брондуков, І. Миколайчук, Р. Недашковська, М. Криницина...

Територія кіностудії займає площу більше ніж в 17,5 га. Кіностудія має вісім знімальних павільйонів. Один із них, площею в 2520 кв.м, є найбільшим у Європі.

Після Олександра Довженка, а саме з 1987 року, генеральним директором і художнім керівником кіностудії став Микола Павлович Мащенко – народний артист України, кінорежисер, голова Комітету з видачі Державних премій України ім. О. Довженка.

Віктор Приходько очолив кіностудію ім.О.Довженка у 2003 році, але через непорозуміння з міністром культури Оксаною Білозір у серпні 2005 року написав заяву про звільнення з посади генерального директора кіностудії за власним бажанням. За два тижні заяву було підписано, і пан приходьмо склав свої повноваження генерального директора. Відтоді виконуючого обов’язки гендиректора кіностудії було призначено підприємця Ігоря Старчанського.


VІ. Систематизація й узагальнення вивченого
Бліц-опитування

  1. Де народився Олександр Довженко?

  2. Назвіть найвідоміші його кінороботи.

  3. Який новий прозовий жанр був започаткований О. Довженком?

  4. Дайте визначення повісті, кіноповісті?

  5. Що ви запам’ятали з історії існування Київської кіностудії ім.О.Довженка?


VІІ. Підсумки уроку

На сьогоднішньому уроці ми коротко ознайомились з життєвим і творчим шляхом Олександра Петровича Довженка, про який можна сказати словами Андрія Малишка:

Як посадить яблуню кожна людина

Заваляться війни й важкі фронти.

То була Довженкова втіха єдина,

В мудреця поезії і доброти.



Сподіваюсь що сьогоднішній урок-екскурс у маловідоме й незвідане зацікавив вас і надалі спонукатиме до творчих пошуків.
За допомогою методу “Мікрофон” учитель може запропонувати учням закінчити речення:

  • На цьому уроці я довідався нове...

  • Цей урок був для мене інформативним ...

  • Цей урок спонукає мене до ...


VІІІ. Оцінювання
ІХ. Домашнє завдання


  1. Прочитати кіноповість “Зачарована Десна”, звернувши увагу на автобіографічність твору, образ оповідача, реалізм побутових деталей.




  1. Записати у зошити і вивчити тлумачення слова “кіноповість”.

Каталог: attachments
attachments -> Урок-роздум після знайомства з інтимною лірикою Анни Ахматової та Ліни Костенко
attachments -> Вступ Література кінця XIX
attachments -> Усний журнал
attachments -> України Львівський коледж транспортної інфраструктури
attachments -> Проблема особистості людини у творчості А. П. Чехова
attachments -> Уроку : Антон Павлович Чехов «Товстий і тонкий»
attachments -> Позакласний захід із світової літератури На гостину до ювіляра
attachments -> Костенко Ліна Василівна
attachments -> Конспект відкритого уроку в 11 класі


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Олександр Довженко. Огляд життя І творчості письменника. Олександр Довженко – кінематографіст. Кіностудія імені О. Довженка Тип уроку iconОлександр Довженко (1894 1956)
Олександр Петрович Довженко відомий український письменник, кіносценарист І ре-жисер світового масштабу
Олександр Довженко. Огляд життя І творчості письменника. Олександр Довженко – кінематографіст. Кіностудія імені О. Довженка Тип уроку iconОлександр Довженко (1894-1956). Огляд життя І творчості
Мета: показати вплив народної творчості, трудового ото­чення на розвиток таланту І формування світогля­ду письменника; розвивати...
Олександр Довженко. Огляд життя І творчості письменника. Олександр Довженко – кінематографіст. Кіностудія імені О. Довженка Тип уроку iconІнтелектуальна гра для учнів 11 класів Мета: систематизувати знання учнів з теми «Олександр Довженко»
«Олександр Довженко», з’ясувати рівень знань біографії письменника та його творів, сприяти формуванню та розвитку інтелектуальних...
Олександр Довженко. Огляд життя І творчості письменника. Олександр Довженко – кінематографіст. Кіностудія імені О. Довженка Тип уроку iconТема. «Я народився І жив для добра І любові» О. Довженко
Огляд життя І творчості Олександра Довженка
Олександр Довженко. Огляд життя І творчості письменника. Олександр Довженко – кінематографіст. Кіностудія імені О. Довженка Тип уроку iconОлександр Петрович Довженко 29 серпня
Олександр Петрович Довженко (29 серпня (10 вересня) 1894, хутір В'юнище, тепер у межах смт. Сосниця Чернігівської обл. – 25 листопада...
Олександр Довженко. Огляд життя І творчості письменника. Олександр Довженко – кінематографіст. Кіностудія імені О. Довженка Тип уроку iconТема Олександр Довженко. Розповідь про видатного українського кінорежисера й письменника. Зачарована Десна
«Тема Олександр Довженко. Розповідь про видатного українського кінорежисера й письменника. «Зачарована Десна» — твір про великий...
Олександр Довженко. Огляд життя І творчості письменника. Олександр Довженко – кінематографіст. Кіностудія імені О. Довженка Тип уроку iconДніпропетровський педагогічний коледж
Олександр Довженко. Загальний огляд творчості. Кіноповість „Україна в огні”: відображення у творі найтрагічніших сторінок історії...
Олександр Довженко. Огляд життя І творчості письменника. Олександр Довженко – кінематографіст. Кіностудія імені О. Довженка Тип уроку iconОлександр Довженко. Розповідь про письменника. Оповідання „Воля до життя
Правдиве зображення трагічних подій Другої Світової війни. Тема та ідея художнього твору
Олександр Довженко. Огляд життя І творчості письменника. Олександр Довженко – кінематографіст. Кіностудія імені О. Довженка Тип уроку iconОлександр Довженко письменник, відомий у світі кінорежисер
Осінньої пори ми будемо говорити про незвичайну, дещо загадкову постать Олександра Петровича Довженка. Літературознавець М. Наєнко...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка