Олександр Довженко захисник гіркої правди війни



Дата конвертації01.03.2018
Розмір80 Kb.
ТипУрок


Олександр Довженко – захисник гіркої правди війни

(за кіноповістю «Україна в огні»)



План-конспект уроку

з української літератури

в 11-б класі

Харківської гімназії №13

учителя Куц Лариси Анатоліївни
Дата: 23.01.14

Клас: 11-б

Тема: Олександр Довженко – захисник гіркої правди війни (за кіноповістю «Україна в огні»)

Мета: Проаналізувати проблеми, порушені у творі; з’ясувати особливості авторської позиції щодо долі рідного народу; розвивати образне мислення учнів; виховувати повагу до історії народу України.

Обладнання: тексти твору, презентація до уроку, комп’ютери, роздавальні матеріали, кластери.

Тип уроку: Урок – дослідження.

"… я якось напівсвідомо…заступився за народ свій, що несе тяжкі втрати на війні. Кому ж, як не мені, сказати було слово на захист, коли отака велика загроза нависла над нещасною моєю землею?"

(О. Довженко «Щоденник», 28. XI. 1943).

Перебіг уроку

І.Організаційний момент.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

1. Захист ментальних карток (Родина Запорожців, Кравчина, Олеся)

МОТИВАЦІЯ

ІІІ. Обговорення епіграфу до уроку.

ІV. Оголошення теми та мети уроку.

VI . Сприйняття і засвоєння нового матеріалу

1. Згадайте, які епізоди твору про страхіття війни, про життя в тилу вам запам’яталися?

2. Визначте проблему, твердження кожного уривку. Аргументувати відповіді. (на столах роздатки)
1. Звиклі до типової безвідповідальності, позбавлені знання урочистої заборони і святості заклику, мляві їх натури не піднялися до висот розуміння ходу історії, що кликали їх до велетенського бою, до надзвичайного. І ніхто не став їм у пригоді з славних прадідів історії, великих воїнів, бо не вчили їх історії. ” (Автор)

Проблема:

2. „ ...Час інший, а народ той же. Я вивчав його історію. Їх життєздатність і зневага до смерті безмежні». (Ернст фон Крауз)

Проблема:

3. „ Але... у цього народу є нічим і ніколи не прикрита ахіллесова п’ята…Ти

знаєш, вони не вивчають історію. Дивовижно. Вони вже двадцять п’ять літ живуть негативними лозунгами одкидання бога, власності, сім’ї, дружби! У них від слова „нація” остався тільки прикметник. У них немає вічних істин.

Тому серед них багато зрадників... От ключ до скриньки, де схована їхня загибель”. (Ернст фон Крауз)

Проблема:

4. „ ... Що буде з народом нашим? Виживе він чи загине, що й сліду не стане ніякого... Горе нам... Народ безсмертний, ви казали, товаришу мій. Ой, важке наше безсмертя! Важка доля народна...” (Лаврін Запорожець)

Проблема:


Дійсно, О.Довженко у своєму творі чесно, чітко і гостро визначає помилки, яких припускались українці на тлі історії.

  • Довершіть вислів своєю думкою.

Я розумію, що історію потрібно пам’ятати, тому що…” (кожен з учнів записує свій варіант)
Автор чітко показує трагедію українського народу, який помиляється, захищається, відстоює, виборює свою свободу для України, для нації.

ДОВЖЕНКО - ОБСТОЮВАЧ ГІРКОЇ ПРАВДИ ВІЙНИ.

VII. Мотивація подальшого дослідження

"Україну" в огні»  називають "Довженковою Голгофою". Голгофа - череповище, гора, на якій було розіп'ято Ісуса Христа. Що говорить сам Довженко у "Щоденнику" про це?


VIII. РОБОТА У ГРУПАХ ЗА КОМП'ЮТЕРОМ (завдання лежать біля кожного комп’ютера)

Групи працюють над завданням на сайті учителя http://larysa-kuts.edu.kh.ua/

1,2,3 групи – робота над «Щоденником» Довженка

Завдання:

1група: Неподільність горя народного та особистого життя Довженка.

Записи у щоденнику від 26.10. 43; 28.10.43; 13.11.44



2група: Задум роману ішов врозріз з ідеологією.

Записи у щоденнику від 05.11.43; 06.11.43; 05.06.45; 27.07.45; 05.01.55



3 група: Творче кредо Довженка. Впевненість у майбутнє визнання кіноповісті «Україна в огні»

Записи у «Щоденнику» від 25.01.44; 01.03. 44; 30.06.45; 24. 11. 56.



4-5 група – генерування проблемних питань

6 група – робота з кластерами «Вогонь»
ПЕРЕД ТИМ, ЯК КОЖНА ГРУПА ПІДЕ ПРАЦЮВАТИ, ЗАПИШІТЬ НА КЛАСТЕРАХ АСОЦІАЦІЮ ДО СЛОВА «ВОГОНЬ» У РОЗУМІННІ МИРА ТА ВІЙНИ.


ВОГОНЬ




Теплий Холодний


Родина Катування Сльози

Кохання

Батьківщина

Заграви пожеж



Україна Земля Смерть

Віра в перемогу Зрада

Пам’ять героїв

Материна пісня Стогін землі

Український рід Війна

Блискавка - тривога

Дівоча честь

Тотальне знищення



Випробовування

IX. ВИСТУП ГРУП КОЖНА ГРУПА УЗАГАЛЬНЮЄ ВИСТУП, УЧНІ ЗАПИСУЮТЬ

X. Які проблемні питання можуть постати перед читачем, що перегорнув останню сторінку повісті?

1. Чи вдалося Довженку показати незламність духу українського народу?

2. У чому полягає національне питання, яке піднімає автор у творі?

3. У яких ганебних фактах Довженко вбачав глибоку народну драму?

4. Які „найжахливіші проблеми часу” визначає автор у творі?

5. У чому полягає вищість моральних цінностей українського народу?

6. Чи має право народ забувати свою історію?
XI. Підведення підсумків уроку. Оцінювання.

У повісті багато неприхованої символіки. Це і прізвища головних героїв — Запорожці, і назва села — Тополівка, і п'ять синів, як п'ять пальців руки (згадайте, що в Мусія Половця з роману "Вершники" Ю. Яновського теж п'ятеро синів). ВОГОНЬ. – Робота з кластерами

Головне – РОДИННЕ ВОГНИЩЕ

ЧИ ПОГАСЛО РОДИННЕ ВОГНИЩЕ ЗАПОРОЖЦІВ?
Заключний акорд кіноповісті — у сплюндрованій ворогом рідній Тополівці знов зібралися Запорожці, незважаючи на всі трагічні обставини, — пройнятий світлою думкою, що козацькому роду нема переводу. Як нема переводу на рідній землі Довженковій творчості.

Підсумок. вірш Стуса «О. Довженко»:

Прозаїки, поети, патріоти!


Давно опазурились солов'ї,
одзьобились на нашій Україні.
А як не чути їх? Немає сил…
Пустіть мене у молодість мою.
Пустіть поглянути. Пустіть хоч краєм,
хоч крихіткою ока ухопить
прогірклу землю. Звіхолили сни
мій день, і ніч мою, й життя прожите.
Пустіть мене до мене. Поможіть
ввібрать в голодні очі край полинний
і заховать на смерть. Пустіть мене -
прозаїки, поети, патріоти
VІІ. Домашнє завдання.

1. Дати відповіді на проблемні питання

2. Есе «Вогонь Довженкової війни»


Неподільність горя народного та особистого життя Довженка





Задум роману ішов врозріз з ідеологією.




Творче кредо Довженка. Впевненість у майбутнє визнання кіноповісті «Україна в огні»







Визначити проблему кожного уривка

1. Звиклі до типової безвідповідальності, позбавлені знання урочистої заборони і святості заклику, мляві їх натури не піднялися до висот розуміння ходу історії, що кликали їх до велетенського бою, до надзвичайного. І ніхто не став їм у пригоді з славних прадідів історії, великих воїнів, бо не вчили їх історії. ” (Автор)

Проблема: _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2. „ ...Час інший, а народ той же. Я вивчав його історію. Їх життєздатність і зневага до смерті безмежні». (Ернст фон Крауз)

Проблема:______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

3. „ Але... у цього народу є нічим і ніколи не прикрита ахіллесова п’ята…Ти

знаєш, вони не вивчають історію. Дивовижно. Вони вже двадцять п’ять літ живуть негативними лозунгами одкидання бога, власності, сім’ї, дружби! У них від слова „нація” остався тільки прикметник. У них немає вічних істин.

Тому серед них багато зрадників... От ключ до скриньки, де схована їхня загибель”. (Ернст фон Крауз)

Проблема:______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

4. „ ... Що буде з народом нашим? Виживе він чи загине, що й сліду не стане ніякого... Горе нам... Народ безсмертний, ви казали, товаришу мій. Ой, важке наше безсмертя! Важка доля народна...” (Лаврін Запорожець)

Проблема:___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
1група: Неподільність горя народного та особистого життя Довженка.

Записи у щоденнику від 26.10. 43; 28.10.43; 13.11.44



2група: Задум роману ішов врозріз з ідеологією.

Записи у щоденнику від 05.11.43; 06.11.43; 05.06.45; 27.07.45; 05.01.55



3 група: Творче кредо Довженка. Впевненість у майбутнє визнання кіноповісті «Україна в огні»

Записи у «Щоденнику» від 25.01.44; 01.03. 44; 30.06.45; 24. 11. 56.



4-5 група – генерування проблемних питань

6 група – робота з кластерами «Вогонь»




Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Олександр Довженко захисник гіркої правди війни iconОлександр Довженко (1894 1956)
Олександр Петрович Довженко відомий український письменник, кіносценарист І ре-жисер світового масштабу
Олександр Довженко захисник гіркої правди війни iconОлександр Петрович Довженко 29 серпня
Олександр Петрович Довженко (29 серпня (10 вересня) 1894, хутір В'юнище, тепер у межах смт. Сосниця Чернігівської обл. – 25 листопада...
Олександр Довженко захисник гіркої правди війни iconОлександр Довженко. Огляд життя І творчості письменника. Олександр Довженко – кінематографіст. Кіностудія імені О. Довженка Тип уроку
Тип уроку: урок-вивчення нового матеріалу з елементами повторення основних віх літературного процесу ХХ століття
Олександр Довженко захисник гіркої правди війни iconОлександр Довженко. Розповідь про письменника. Оповідання „Воля до життя
Правдиве зображення трагічних подій Другої Світової війни. Тема та ідея художнього твору
Олександр Довженко захисник гіркої правди війни iconІнтелектуальна гра для учнів 11 класів Мета: систематизувати знання учнів з теми «Олександр Довженко»
«Олександр Довженко», з’ясувати рівень знань біографії письменника та його творів, сприяти формуванню та розвитку інтелектуальних...
Олександр Довженко захисник гіркої правди війни iconДніпропетровський педагогічний коледж
Олександр Довженко. Загальний огляд творчості. Кіноповість „Україна в огні”: відображення у творі найтрагічніших сторінок історії...
Олександр Довженко захисник гіркої правди війни iconТема Олександр Довженко. Розповідь про видатного українського кінорежисера й письменника. Зачарована Десна
«Тема Олександр Довженко. Розповідь про видатного українського кінорежисера й письменника. «Зачарована Десна» — твір про великий...
Олександр Довженко захисник гіркої правди війни iconУкраїнське кіно. Сергій Параджанов, Олександр Довженко. Юрій Іллєнко, Кіра Муратова
Тема: Українське кіно. Сергій Параджанов, Олександр Довженко. Юрій Іллєнко, Кіра Муратова
Олександр Довженко захисник гіркої правди війни iconДитинство
Олександр Петрович Довженко (10 вересня 1894 — 25 листопада 1956) — український письменник, режисер, кінодраматург
Олександр Довженко захисник гіркої правди війни iconДовженко Олександр Петрович
Народився у багатодітній селянській сім'ї на хуторі В'юнище Сосницького повіту Чернігівської губернії


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка