Олександра Глазова
Українська мова
Матеріали до уроків
9 клас
ЧАСТИНА ДРУГА
2003
ЗМІСТ
ЛІНГВІСТИКА ТЕКСТУ
|
| ТЕКСТ ЯК ПОНЯТТЯ ЛІНГВІСТИКИ ТЕКСТУ |
67
| АКТУАЛЬНЕ ЧЛЕНУВАННЯ РЕЧЕННЯ: “ДАНЕ”(«ВІДОМЕ») І “НОВЕ” |
70
|
ПОНЯТТЯ ПРО СКЛАДНЕ СИНТАКСИЧНЕ ЦІЛЕ (ССЦ)
|
79
|
УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО
|
|
ЗВУКИ МОВИ І ЗНАКИ ПИСЬМА, СПІВВІДНОШЕННЯ ЇХ
|
84
|
ВИМОВА ГОЛОСНИХ І ПРИГОЛОСНИХ ЗВУКІВ У СЛОВАХ
|
86
|
ТИПИ ОРФОГРАМ
|
89
|
УЖИВАННЯ М’ЯКОГО ЗНАКА
|
92
| УЖИВАННЯ АПОСТРОФА |
95
|
СЛОВО І ЙОГО ЛЕКСИЧНЕ ЗНАЧЕННЯ. ГРУПИ СЛІВ ЗА ЗНАЧЕННЯМ, ПОХОДЖЕННЯМ І ВИКОРИСТАННЯМ
|
98
|
ЗНАЧУЩІ ЧАСТИНИ СЛОВА
|
115
|
ОСНОВНІ СПОСОБИ СЛОВОТВОРУ
|
117
|
ОРФОГРАМИ В ПРЕФІКСАХ І СУФІКСАХ
|
125
|
ЧАСТИНИ МОВИ В УКРАЇНСЬКІЙ МОВІ
|
138
|
ПРАВОПИС ВІДМІНКОВИХ ЗАКІНЧЕНЬ ІМЕННИКІВ
|
141
|
ПРАВОПИС ВІДМІНКОВИХ ЗАКІНЧЕНЬ ПРИКМЕТНИКІВ
|
146
|
ПРАВОПИС ЧИСЛІВНИКІВ
|
148
|
ПРАВОПИС ЗАЙМЕННИКІВ
|
149
|
ДІЄСЛОВО ТА ЙОГО ОСОБЛИВІ ФОРМИ
(ДІЄПРИКМЕТНИК, ДІЄПРИСЛІВНИК)
ПРАВОПИС ОСОБОВИХ ЗАКІНЧЕНЬ ДІЄСЛІВ
|
151
|
Н, НН У РІЗНИХ ЧАСТИНАХ МОВИ
|
154
|
НЕ З РІЗНИМИ ЧАСТИНАМИ МОВИ
|
158
|
НАПИСАННЯ СЛІВ ЧЕРЕЗ ДЕФІС
|
163
|
СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ. РЕЧЕННЯ, ЙОГО ГРАМАТИЧНА ОСНОВА.
ВИДИ РЕЧЕНЬ
|
170
|
ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ ГОЛОВНІ Й ДРУГОРЯДНІ
|
177
|
ОДНОРІДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ
|
180
|
ВІДОКРЕМЛЕНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ
|
185
|
ЗВЕРТАННЯ. ВСТАВНІ СЛОВА
|
188
|
СПОСОБИ ПЕРЕДАЧІ ЧУЖОЇ МОВИ
|
193
|
ЛІНГВІСТИКА ТЕКСТУ
ТЕКСТ ЯК ПОНЯТТЯ ЛІНГВІСТИКИ ТЕКСТУ
* Прочитати висловлювання, пояснити, чи можна вважати його текстом. Свою думку обгрунтувати.
І. Новий рік – одне з найдавніших і найпопулярніших календарних свят.
У давніх слов’ян, як і в багатьох землеробських народів Європи, рік розпочинався навесні. Після прийняття християнства за греко-візантійським обрядом початком церковного та громадянського року стало 1 вересня. З 1700 р. Петро І увів в Росії січневе літочислення.
Серед українського селянства аж до початку ХХ ст. зберігалися новорічні традиції змішаного язичницько-християнського походження. Так, новорічні свята вважалися чарівним часом, коли пробуджувалася й ставала небезпечною нечиста сила. Вірили, що на святках присутні душі померлих родичів, яких намагалися умилостивити. Дуже довго жила віра в те, що характер новорічного свята впливає на долю всього року.
Традиційна новорічна обрядовість українців – це низка зимових свят, черед яких виділяється період двадцятидення з кульмінаційними точками 25 грудня (Різдво), 1 січня (Новий рік) і 6 січня (Хрещення).
З довідника.
ІІ. Як святкують Різдво в Україні, ми загалом знаємо. А як відзначають це свято в інших країнах?
Мешканці Риму, столиці Італії, ставлять в центрі міста високу, тридцятиметрову ялинку, а перед палатою папи – на площі Святого Петра – будують великий вертеп, заввишки як житловий будинок. Постаті ляльок у ньому сягають двох метрів. Уявіть собі, святкової вечері італійці не їдять.
У Венесуелі (Південна Америка) люди на Святвечір діляться виноградом. Кожна людина з’їдає по 12 виноградин, які символізують місяці. З’їдаючи їх, загадують бажання на кожен місяць, вірячи, що вони мають здійснитися.
В Угорщині на різдво проводять бали для дітей. На Святвечір угорці обов’язково їдять печеного індика, рибний суп і розсіл. Під скатертину кладуть гребінь.
Незважаючи на відмінність у звичаях, всі народи вважають Різдво найважливішим з-поміж свят.
З календаря.
МАТЕРІАЛ ДЛЯ ВЧИТЕЛЯ
Лінгвістика тексту – галузь науки про мову, що почала активно розвиватися з 70-х років минулого століття. Основним поняттям лінгвістики тексту є текст, а предметом вивчення – зміст і структура (будова) тексту. Завдання лінгвістики тексту – виявити й дослідити загальні закономірності побудови тексту.
Єдиного визначення поняття тексту в сучасній науковій літературі не існує. Найпоширенішим є визначення тексту як групи речень, об’єднаних спільним змістом, головною думкою та граматично. Отже, на думку більшості мовознавців, текст має складатися хоча б із двох речень. Іншими науковцями висловлюється така думка: текст цілком може утворюватися з одного речення. Прикладом текстів, що складаються з одного речення, можуть бути лозунги (Слава Україні!), заклики (Будьмо в усьому чесними!), прислів’я (Аби розум – щастя буде), загадки (Зроду рук своїх не має, а узори вишиває (Мороз), коломийки (Ой мала я миленького, ой мала я, мала, поставила за ворота, та й ворона вкрала), крилаті вислови, афоризми (І чужому научайтесь, й свого не цурайтесь), вірші-мініатюри2 (Над пуголовком Жаба поглумилась: і в кого ти таке гидкеньке уродилось? (В.Симоненко).
Текст обов’язково висвітлює певну тему. Для того, щоб зміст тексту було викладено зв’язно, послідовно, повно, автор тексту виділяє складові частини загальної теми – підтеми й мікротеми. Таким чином, зміст загальної теми тексту вичерпується сукупністю змісту мікротем.
До визначення теми тексту дев’ятикласники вдаються досить часто, наприклад, у процесі підготовки до роботи над переказом. Підтеми тексту визначають у процесі складання простого плану тексту (чітко сформульовані підтеми відповідають пунктам простого плану), підтеми й мікротеми – у процесі роботи над побудовою складного плану тексту (мікротеми є підпунктами складного плану).
Проте суть тексту не вичерпується лише його темою. Важливим є не лише те, ЩО висвітлює текст, а те, ЯК це в ньому висвітлено, адже автор обов’язково виявляє власне ставлення до передаваної в тексті інформації. Комунікативну мету тексту (навіщо створено текст: схвалити, засудити, ствердити, заперечити, закликати, спонукати, застерегти тощо) у навчальній практиці прийнято називати головною думкою тексту.
Якщо висловлювання не є тематично цілісним (підтеми й мікротеми не є частинами загальної теми), не об’єднане головною думкою, воно не є текстом.
Крім тематичної (змістової) цілісності, визначають такі ознаки тексту: зв’язність, певна послідовність речень, використання мовних засобів зв’язку між реченнями, завершеність.
*Прочитати (прослухати) текст, визначити його тему й головну думку. З чим співвідносний заголовок – з темою чи з головною думкою тексту? Пояснити, що забезпечує змістову цілісність тексту та яким чином виявляється авторська установка (задум, намір). Сформулювати визначення тексту.
Поділіться з Вашими друзьями: |