Омар Хайям корифей персько-таджицької поезії



Скачати 128.08 Kb.
Дата конвертації19.04.2017
Розмір128.08 Kb.



Берестовецька ЗОШ І-ІІІ ступенів

d:\фото 1\img_5110.jpg
Учитель Мазур В.М.
Тема: Омар Хайям – корифей персько-таджицької поезії.

Мета: ознайомити учнів з особистістю поета-мудреця, увести у світ його поезій; сприяти усвідомленню учнями загальнолюдського значення віршів поета; розвивати вміння аналізувати поетичні твори, навички дослідницької роботи, виховувати почуття любові до життя, високі моральні якості, людяність, порядність, почуття власної гідності.

Обладнання: портрет Омара Хайяма; презентація до уроку; аудіо/відеоматеріали, вислови -мудрі поради Омара Хайяма

Тип уроку:урок засвоєння нових знань та формування на їхній основі вмінь і навичок

Девіз уроку: Хай живе Життя!
Епіграф: Світ не знає кінця і початку не зна.

Нас не стане, зітруться в віках імена.

Буде сонце вставати і зірка зоріти

Сотні тисячі літ. Після нас і без нас.


Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Для створення відповідного настрою звучить східна музика та ідуть на екрані рядки з творів Омара Хайяма. (Відео)



Учитель

-Прислухайтесь…Ніжно ль’ється мелодія…вона бентежить, вона зачаровує, вона таємнича. Це мелодія перська. Протягом двох уроків ми говорили про персько-таджицьких поетів і мені цікаво, які асоціації у вас викликають слова Персія, Іран, поділіться своєю фантазією.

От і сьогодні ми ознайомимося з незвичайною постаттю, яка має відношення як до світової літератури, так і до математики, астрономії, філософії. Він був генієм, наділеним здібностями у всіх сферах людської діяльності. І все ж людству Омар Хайям відомий насамперед як геніальний поет, а вірніше поет-філософ. Темою уроку є «Омар Хайям – корифей персько-таджицької поезії» (Слайд 1). Діти, ми будемо вчитися розуміти рубаї Омара Хайяма, дослідимо його погляди на життя, світ, людину в ньому. Я спонукатиму вас до роздумів і хочу, щоб ви вчились цінувати і любити життя, кожну його мить і хвилину. Такою буде благородна мета нашого уроку.

Епіграфом нашого уроку будуть слова Омара Хайяма, які ви бачите на екрані (Слайд 2). До них ми звернемося ще раз наприкінці нашого уроку.

Хай живе Життя! – такий міг би бути девіз життя самого мудреця. Ці слова стануть гаслом нашого уроку.

Тож запишіть у зошитах число , тему, епіграф уроку.



ІІІ. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ

1. Вивчення біографії Омара Хайяма

Учитель (Слайд 3)

-Про нього поет Ахмат Дашнакі писав: «Він був таким самим, як усі ми: інколи мерзнув і голодував, інколи жив прекрасно, багато думав і багато працював. Але водночас встигав і любити. Кого? Я б сказав так: людину загалом…»

Його геній порівнюють з великим італійським художником Леонардо да Вінчі, автором «Джоконди». Сучасники називали Омара Хайяма «перекладачем думок неба на мову людей», «доказом істини», «знавцем грецької науки», «царем філософів Сходу і Заходу», «вченим мужем століття», «перлиною Сходу».

Таким перед нами постає найвідоміший поет Сходу Омар Хайям. Чим же заслужив поет таку високу оцінку?

Точної дати народження і смерті Омара Хайяма вчені не знають. Але відомо, що народився він близько 1048 року в м. Нішапур, що на сході Ірану, помер близько 1131 року. Справжнє його ім′я Гійяс ад-Дін Абу-л-Фатх Омар ібн Ібрагім Хайям. Його прізвище в перекладі означає «майстер, що шиє намети».

Дитячі та юнацькі роки О.Хайяма пройшли в Нішапурі, що на той час став одним із найголовніших культурних центрів країни. Його батько був ремісником, робив намети. Саме прізвисько «хайям» («наметник») пристало до юнака під час навчання в Нішапурському медресе (школа середнього і вищого типу), де готували чиновників державної служби. Як здібний учень, О.Хайям продовжував освіту в Балдасі та Самарканді. Він оволодів значною кількістю точних і природничих наук, та найбільшою його пристрастю стала математика.



А зараз хочу надати слово групі «біографів», які своїми цікавими повідомленнями доповнять ваші знання про Омара Хайяма.

1-й учень. Омар Хайям був не єдиною дитиною в сім′ї, у нього була ще молодша сестра Аїша. У 8 років він уже знав напам′ять Коран, цікавився математикою, астрономією і навіть філософією. У 12 років він став учнем Нішапурського медресе (релігійної школи), де блискуче закінчив курс мусульманського права і медицини, отримавши кваліфікацію хакіма, тобто лікаря. Проте медична справа мало цікавила Хайяма. Він наполегливо вивчав твори відомого математика й астронома Сабіт ібн Куррі, праці грецьких математиків, у тому числі Архімеда та Евкліда. У 16 років Хайям пережив першу у своєму житті втрату: під час епідемії помер його батько, а потім і мати. Юнак продав батьківський дім і майстерню з виготовлення наметів і подався до Самарканду. Там Хайям спочатку став учнем одного з медресе, але після кількох виступів на диспутах він настільки вразив усіх своєю вченістю, що його відразу ж зробили наставником, тобто вчителем.

2-й учень. Відомий факт, що візир сельджуцького султана Малік-Шаха був другом дитинства Омара Хайяма. Тому, за наполегливим проханням візира, Хайяма запросили в Ісхафан до двору султана, де він став духовним наставником правителя. Зібравши при дворі найкращих астрономів століття і виділивши великі кошти для придбання найкращого устаткування, султан призначив саме Омара Хайяма керувати обсерваторією, однією з найбільших у ті часи, та поставив перед ними завдання – розробити новий календар. Над ним Хайям працював з групою вчених. Сонячний календар, запропонований Хайямом, був на 7 секунд точніший від нині діючих, у тому числі й григоріанського, яким користуємося ми. Замість циклу «один високосний рік на 4 роки» Омар Хайям обрав більш точний дріб – «вісім високосних років на 33 роки». Іншими словами, за період із 33 років буде 8 високосних років і 25 звичайних. Помилка в один день накопичується тоді за 4500 років. Проект такого календаря Омара Хайяма був затверджений і ліг в основу календаря, який є в Ірані офіційним з 1079 року. Сучасні вчені, до речі, календарну реформу Омара Хайяма вважають великим досягненням.

3-й учень. Відомо, що вже у 17 років Омар Хайям здобув знання з багатьох наук: математики, історії, медицини, філософії. Він добре знав багато мов, у тому числі грецьку та латину. У 20 років Омар Хайям приїхав до Бухари, де почав працювати у книгосховищах. За 10 років, які він прожив у Бухарі, науковець написав 4 трактати з математики. Перший математичний трактат, який мав назву «Трактат про докази проблем з алгебри», Хайям написав у 25 років. У перших розділах роботи Хайям виклав алгебраїчний метод розв′язання квадратних рівнянь. У наступних розділах Хайям розвиває геометричний метод розв′язання кубічних рівнянь. Ще одна математична праця Хайяма – «Труднощі в арифметиці» - була присвячена методу знаходження коренів будь-якого ступеня із цілих чисел. В основі цього методу лежала формула, що пізніше одержала назву бінома Ньютона.

Наукову діяльність Омар Хайям проводив скрізь, де жив. Його вважали найавторитетнішим серед астрологів свого часу, з ним консультувалися найвпливовіші люди Сходу, а бухарський емір, розмовляючи з Хайямом, на знак особливої пошани садив його поруч із собою на трон. Омар Хайям – один з небагатьох учених світу, який ще за життя був удостоєний багатьох почесних титулів.



4-й учень. Про останні години Хайяма відомо зі слів молодшого сучасника поета Бехакі, який посилається на розповідь родича Хайяма: «Одного разу під час читання «Книги про зцілення» Абу Алі ібн Сіни (Авіценни) Хайям відчув наближення смерті (йому було 83 роки). Зупинився він, заклав між листків золоту зубочистку, яку тримав у руці, і закрив книжку. Потім він покликав своїх близьких і учнів, склав заповіт і після цього вже не їв і нічого не пив. Виконавши молитву, він поклав земний уклін і, стоячи на колінах, промовив: «Боже! Тобі відомо, що я пізнав Тебе в міру своїх сил. Прости мене, моє знання – мій путь до Тебе!». Із цими словами на вустах Омар Хайям і помер…» Поховали його в рідному місті Нішапурі. 1934 року на кошти, зібрані шанувальниками творчості Омара Хайяма у різних країнах, на його могилі було встановлено обеліск. (Слайд 4 )

Напис на ньому проголошує:

Біля могили Хайяма присядь й свою мету вимагай,

Єдину мить дозвілля від горя світу вимагай.

Таємниці душі та віри біля могили Хайяма вимагай.

Якщо ти хочеш знати дату побудови обеліска,

Таємниці душі та віри біля могили Хайяма вимагай.

Бесіда


  • Що ви відчули і про що думали, коли слухали про життя Омара Хайяма?

  • Який слід залишив по собі Хайям як вчений?

  • Які питання хвилювали поета?

2. Повідомлення групи «літературознавців»

Учитель

- А тепер ми послухаємо повідомлення про те, яку творчу спадщину нам залишив Омар Хайям. Розкажуть нам про це наші «літературознавці»



1-й учень (Слайд 5) Творчість Омара Хайяма як поета стала відомою в Європі у ХІХ ст. завдяки Едварду Фітцджеральду, який 1959 року видав 24-сторінкову книжечку «Рубайят Омара Хайяма». У ній було 100 рубаї, які перекладач розмістив так, що в перших чотиривіршах звучали заклики до життя, а вже потім лунало розчарування у житті. Це й створювало враження тимчасового плину творчості. Від цієї книжечки у великому захопленні була не тільки Європа, а й Америка та країни Сходу. Переклади, переспіви лірики Хайяма після цієї книжечки з’явилися німецькою, французькою, іспанською, італійською мовами. Виникла мода на східну поезію (особливо на форму вірша – рубаї) і в слов’янських літературах. Скільки ж поезій, лірико-філософських чотиривіршів – рубаї – написав Омар Хайям? Достеменно не відомо нікому. Одні дослідники стверджують, що їх близько 400, інші – що їх майже 1000, ще одні зазначили, що цих поезій майже 5000. Чому такі різні відомості? Напевно, тому, що свої римовані лірико-філософські перлини мислитель за життя ніколи не видавав, на відміну від наукових праць. Він їх просто записував на полях своїх наукових досліджень у хвилини роздумів.

3. Робота з підручником

Учитель

-Як бачите, доля поетичного таланту і визнання Омара Хайяма склалася так, що як поет він став відомий світу лише понад сім століть після того, як жив і творив. Його твори люблять і читають у багатьох країнах світу. Люблять читати вірші Омара Хайяма і в Україні.

Робота з підручником:



  • Хто з українських перекладачів перекладав на українську мову рубаї Омара Хайяма?

4. Бесіда

  • Що таке рубаї?

  • Чому рубаї називають філософськими чотиривіршами?

5. Прослуховування та читання напам’ять учнями рубаї О.Хайяма

Учитель

- Якщо Рудакі, Фірдоусі, Нізамі, Сааді оспівували звитяжність, волелюбність, духовну красу перського народу, то Омар Хайям знаходив вічне у швидкоплинному буденному житті. Відомо, що рубаї він писав на полях своїх наукових праць, проте кожний його поетичний твір – це маленька поема, у якій розкривається багатогранний світ душевних переживань Хайяма. Його поезія – сповідь сміливої духом, допитливої людини, яка жила інтересами свого часу, виношувала протест проти всього, що обмежувало й гнітило її на землі

Учні читають напам’ять рубаї О.Хайяма.

Бесіда


  • Які ваші враження від його поезії?

6. Робота в парах:

  • Робота з підручником: за змістом рубаї Омара Хайяма окресліть коло найважливіших для нього проблем

7.Мудрі поради від Омара Хайяма

Учитель

- Вірші звучать як афоризми, короткі вислови, які містять повчання. Я хочу запропонувати завдання: із підбірки рубаї , що лежать перед вами, знайдіть поради від Омара Хайяма і адресуйте їх від щирої душі своїм друзям.

1. Хіба у Всесвіті найкращий твір – не ми?

В очах у розуму зіниця й зір – не ми ?

Це коло Всесвіту скидається на перстень,

А камінь, що горить ясніш од зір, - це ми.

(Цінуйте життя!)

2. Ні , не гнітять мене перестрахи й жалі ,

Що вмерти мушу я , що строки в нас малі.

Того, що суджено, боятися не треба.

Боюсь неправедно прожити на землі.

( Живіть праведно!)

3. Що світ міняється — чи варто цим журитись?

Нехай міняється — ми будем веселитись!

Якби незмінною була природа, друже,

Ніколи б не діждав ти черги народитись!

(Радійте життю!)

4. Ти до зла не хились, а роби лиш добро!

Бо не зло тобі друг, а добро, лиш добро.

Якщо зло і добро тобі в друзі прибились,

Вибирай однозначно - добро, лиш добро!

(Будьте добрими і творіть лише добро!)

5.Не годиться вдаватись до лайки й образ,

А люб'язність тримати лише про запас.

Не розумно хвалитись нажитим багатством,

Не годиться знання виставлять напоказ.

(Будьте люб’язними, скромними!)

6. У судний день, либонь, не буде зла:

Якщо твоя душа всякчас жила

Високим, чистим, добрим і святим,

Тобі воздасться слава й похвала.

(Душа хай буде високою, чистою, доброю і святою!)

Учитель:


  • Я хочу вам теж запропонувати пораду від Омара Хайяма і прочитати свої улюблені рубаї

Чтоб мудро жизнь прожить, знать надобно немало.

Два важных правила запомни для начала:

Ты лучше голодай, чем что попало есть,

Ты лучше будь один, чем вместе с кем попало.



8. Презентація проектних робіт

«Якби мені до рук скрижалі долі… »

Як би мені до рук — скрижалі Долі ,

Я розписав би їх по власній волі.

Із світу вигнав би всі смутки й болі ,

Чолом небес досяг, не жив би долі!

Учитель


  • Хочу запитати у вас , діти, якби перед вами поклали книгу вашої долі, що ви хотіли б в неї записати?

9.Учитель

- Омар Хайям - співець прекрасного. Низку рядків своєї поезії він присвятив вічній темі в літературі.

- Як вам здається, що лежить в основі життя людини?

Так, це любов, вважав Омар Хайям. Цьому прекрасному почуттю поет присвятив багато своїх рубаї. Він ніжно говорить про те , як потрібно берегти і цінувати кохання

Прослуховування аудіозапису «Рубаї»

Бесіда


  • А як вам здається , чи «ставить кохання вимоги» до закоханих? Яким потрібно бути в коханні?

Учитель

- Любов лікує всі душевні рани, без любові не існувало б ні добра, ні щастя, ні радощів, ні теплоти. А без цього світ не існує. Прийде час і я запрошу вас у світ Ромео і Джульєтти, Майстра і Маргарити, Ассоль і Грея.

Дійсно, рубаї Омара Хайяма викликають захоплення й спонукають замислитися над багатьма питаннями: ким ми є у цьому безмежному світі; як потрібно поводитися з тими, хто навколо тебе; спілкуванню з якими людьми надавати перевагу; чому життя таке швидкоплинне; що в ньому потрібно цінувати, людина – творіння Бога, то чому вона приречена на страждання, чому лише після смерті людині обіцяно рай, у чому сенс життя людини , та багато інших, на які іноді важко знайти відповіді.
10. Сенкан:

Учитель

- На початку уроку я називала вам титули Омара Хайяма. А які б ви присвоїли поету, адже ви вже більше знаєте про нього. Учитель

- Бачите, скільки хорошого можна сказати про людину. Складіть усний сенкан.

- Омар Хайям

- мудрий, розумний

- повчає, розмірковує, радить

- залишив знак і слід в житті, філософії, поезії, науці

- мудрець



11.Презентація проектно – пошукової роботи «Рубаї українських поетів»

Учень:

-Я знаю, що в Омара Хайяма були гідні учні, серед них і наш український поет – Дмитро Павличко. Він написав рубаї і надав їм сучасного звучання.

Не поспішай, як розум твій горить,

Від гніву серце рветься і болить,

Жалітимеш ти все життя потому

За тим, що натворив у мстиву мить



Учитель

- Як ви зрозуміли цю правду?



12. Перегляд відео «Омар Хайям»

13. Літературний диктант

  1. Багато століть Хайям був відомий як математик, фізик, астроном (Так)

  2. Народився в місті Самарканд (Ні)

  3. Його батько був ремісником (Так)

  4. Про молоді роки Хайяма достовірних відомостей мало, але відомо, що він народився у місті Нішапурі (Так)

  5. Дату народження Омара Хайяма дослідники знайшли в архівах (Ні)

  6. Хайям розробив найкращий у світі сонячний календар (Так)

  7. У першому математичному трактаті Хайяма була формула, яку через кілька століть назвуть біномом Ньютона (Так)

  8. Свої рубаї Хайям видавав ще за життя окремими книгами (Ні)

  9. Хайям був скромною і м’якою людиною, яка полюбляла самотність (Так)


IV. РЕФЛЕКСІЯ. ПІДСУМКИ УРОКУ

1. Робота з епіграфом уроку

- У чому, на вашу думку, мав рацію Омар Хайям, а в чому він помилявся?



2. Рефлексійно-оцінний аспект

- У вас на партах лежать піктограми настрою – смайлики. Підніміть ту піктограму, яка відповідає вашому настрою після нашого уроку.



Учитель

- Дорогі гості, я разом зі своїми учнями дарую Вам цих яскравих метеликів з написами рубаї ( подарунки колегам)

Нехай прекрасні крила ваших душ завжди будуть барвистими, яскравими, щоб вони підносили вас над буденністю, спонукали творити добро, примножувати любов.

У Омара Хайяма я навчилася жити,

Почуття цінувати, як некуплений скарб,

Що зробила в житті і що треба зробити

Малювати життя, не шкодуючи фарб.

Бажаю всім малювати своє життя яскравими фарбами. Бажаю, щоб миттєвості вашого життя були щасливі, сповнені сенсу, кохання, добра і миру.



«Мікрофон»:

- Чи сподобався вам цей урок і що найбільше запам’яталося?

- Який вид роботи був найцікавішим?

- Які у вас є побажання щодо уроку?

Учням оголошуються бали за роботу на уроці

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Виписати до зошитів мудрості життя – із рубаї Омара Хайяма;

повторити визначення понять рубаї, газелі, касида, бейти
Мудрі поради від Омара Хайяма

- Живи праведно

- Не губи розуму

- Не будь блюдолизом

- Будь високий духом

- Цінуй життя

- Радій життю

- Будь люб’язним,



скромним

- Будь добрим і твори

лише добро


d:\фото 1\img_5118.jpg

d:\фото 1\img_5114.jpg


d:\фото 1\img_5112.jpg




Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Омар Хайям корифей персько-таджицької поезії iconУрок № Тема. Омар Хайям корифей персько-таджицької лірики. Рубаї
Мета. Презентувати учням ім’я Омара Хайяма, познайомити з особистістю поета-мудреця, математика, астронома, ввести у світ його поезії;...
Омар Хайям корифей персько-таджицької поезії iconОмар Хайям – корифей персько-таджицької літератури Бакумець Оксана Василівна
Бакумець Оксана Василівна, вчитель світової літератури Сушківського навчально-виховного комплексу "Дошкільний навчальний заклад загальноосвітня...
Омар Хайям корифей персько-таджицької поезії iconТема уроку. Золота доба персько таджицької лірики, її характерні особливості, видатні представники. Омар Хайям. Рубаї. Лаконізм І місткість жанру рубаї. Основні теми й мотиви творчості. Мета
Тема уроку. Золота доба персько таджицької лірики, її характерні особливості, видатні представники. Омар Хайям. Рубаї. Лаконізм І...
Омар Хайям корифей персько-таджицької поезії iconОмар хайям біографія скорочено на українській мові наведена в цій статті. Омар Хайям біографія коротко Омар Хайям (18 травня 048 грудня 1131) перський поет, математик, філософ
Кошти на обсерваторію перестали надходити. Хайям переїжджає до Нішапура, здійснює паломництво до Мекки. Останні роки життя він провів...
Омар Хайям корифей персько-таджицької поезії iconОмар Хайям (близько 1048 – після 1122) Повне ім’я – Гійяс ад – Дін Абу-аль-Фатх Омар ібн Ібрагім аль – Хайям Нішапурі
Повне ім’я – Гійяс ад – Дін Абу-аль-Фатх Омар ібн Ібрагім аль – Хайям Нішапурі – видатний філософ, науковець, поет ХІ-ХІІ ст
Омар Хайям корифей персько-таджицької поезії iconМудрець Омар Хайям (до 965-річчя з дня народження вченого та поета)
Мудрець Омар Хайям (до 65-річчя від дня народження вченого та поета) : реком список / уклад. Н. Гуцул; дз «Держ б-ка України для...
Омар Хайям корифей персько-таджицької поезії iconМета: познайомити з особистістю поета-мудреця; увести у світ його поезії; повторити відомості з теорії літератури; вчити аналізувати поетичний твір; розвивати увагу до художнього слова
Тема. Омар Хайям. Рубаї. Увага до внутрішнього світу людини, найточніших відтінків її почуттів, оспівування жінки
Омар Хайям корифей персько-таджицької поезії icon"Я тільки знаю, що знання шукаю…"
Мета. Познайомити учнів з творчістю класика персько – таджицької літератури Омара Хайяма, його особистістю; розвивати навички виразного...
Омар Хайям корифей персько-таджицької поезії iconЛітературознавства, фольклористики та мистецтвознавства секція: зарубіжна література базова дисципліна
Ралф Уолдо Емерсон, іспанець Мігель де Унамуно, українець Василь Стус…Добре подумавши, можна пригадати ще кілька імен. Саме до цієї...
Омар Хайям корифей персько-таджицької поезії iconОмар Хайам. Рубаї
Мета: Розказати учням про Омара Хайама як великого представника літератури Сходу. Допомогти розкрити головні мотиви його поезії,...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка