План-конспект уроку в класі Урок №15 Тема: Неологізми. Мета



Скачати 393,14 Kb.
Сторінка1/5
Дата конвертації15.05.2017
Розмір393,14 Kb.
ТипПлан-конспект
  1   2   3   4   5

ВИВЧЕННЯ НЕОЛОГІЗМІВ У 6 КЛАСІ




План-конспект уроку в 6 класі

Урок № 151

Тема: Неологізми.


Мета: сформувати поняття про неологізми, пояснити відмінність між загальномовними та художньо-індивідуальними (авторськими) неологізмами, витлумачити особливості їхнього використання, формувати вміння визначати неологізми в реченнях і текстах, удосконалювати навички користування словниками, збагачувати словниковий запас учнів, розвивати спостережливість, культуру усного й писемного мовлення.

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

Перебіг уроку
І. Перевірка домашнього завдання.
*Вибірковий диктант. Виписати застарілі слова2. До архаїзмів чи історизмів вони належать? Витлумачити лексичне значення кожного зі слів.

Тільки тупіт, пил над степом чистим. Все зникає і зринає знов: над списами гордо й урочисто плине малинова корогов. Тихо. Військо ніби на молитві, ніби ноги в землю уросли. Прапор, що водив у люті битви, у курінь козацький понесли. Тут вози і зброя, люди й коні. Вогнище. У казанах куліш. Янголами на святій іконі просто неба розгорнувся кіш. (П.Дорошко).


*Робота біля дошки.

Записати речення, визначити в них застарілі слова. Витлумачити лексичні значення цих слів, за потреби скориставшись словником. До архаїзмів чи історизмів вони належать?


І. 1. Хай Господь посилає нам мудрості й сили і хранить Україну нині, прісно й вовік. (В.Крищенко). 2. На прю! Без ляку і зневіри за правду, волю, за наш край! (М.Старицький). 3. Люди добрі! Пожалійте бідолашного піїту, що від горя, від наруги за слізьми не бачить світу. (В.Самійленко).

ІІ. 1. Пісне наша рідна! З роду і до роду днесь живи і з віку у віки пребудь. (М.Олійник). 2. Ридван шестернею під’їхав до панського рундука. (О.Кониський). 3. Роззули козака із чобіт у постоли! (Народна творчість). 4. Річка свічадо своє розгорнула і красувалась, цвіла, усміхалась. (Олександр Олесь).


ІІ. Підготовка до сприйняття нового матеріалу.
* Вибірковий диктант. Виписати слова, які з’явилися в мові недавно. Витлумачити лексичне значення кожного. Пояснити, чому серед неологізмів багато іншомовних слів.
1. Головна особливість Аутернету полягає в тому, що він працюватиме на всій території земної кулі, навіть у тих точках, які сучасний Інтернет не покриває. (З підручника). 2. Активних користувачів Інтернету все частіше називають нетизянами. (З журналу). 3. За правилами нетикету, слід уникати трьох Х: хамства, хакерства, халяви. Ще одне правило: не створюй і не розсилай спаму, флуду та флейму. (З правил нетикету).
Словник. Аутернет (від англ. outer — зовнішній + net — мережа) - альтернатива Інтернету, його гігантський за рівнем охоплення аналог, який нью-йоркська некомерційна компанія MDIF (Media Development Investment Fund) планує запустити до літа 2015 року. Outernet забезпечуватиме безоплатний доступ до інформації. Головна мета проекту – подолання інформаційної нерівності. Нетикет (від англ. net – мережа + etiquette - етикет) – правила поведінки користувачів мережі Інтернет. Хакерство (англ. hacker, від to hack — рубати) - комп’ютерне шахрайство. Халява (жарг.) - те, що досягається без зусиль, за чужий рахунок або нахабством. Спам (від англ. spam - ковбасний фарш) – «інформаційне сміття», нікому не потрібна інформація, яку надсилають без згоди на те адресата. Флуд ( від англ. flood — повінь, затоплення) – повідомлення, які не містять корисної інформації і лише ускладнює обмін інформацією та спілкування в Інтернеті. Флейм (від англ. flame — «полум’я») - бурхливі обговорення на форумах і чатах, які переходять у сварки.
ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчання.
ІV. Ознайомлення з новим матеріалом, його осмислення (загальномовні неологізми).
*Робота з підручником3.

Ознайомлення з теоретичним матеріалом (с. 45).

Усне виконання вправи 78.
V. Виконання вправ на застосування і закріплення знань, формування умінь і навичок.
* Прослухати речення. Визначити загальномовні неологізми, витлумачити їхні лексичні значення.
1. Майданівці – це ті, хто стояли на Майдані вдень і вночі – воїни Небесної і земних Сотень. (І.Роздобудько). 2. Активістів Євромайдану на автівках назвали автомайданом, і ця назва міцно закріпилась у мовленні. (З журналу). 3. Незаконне копіювання кінофільмів, музичних творів, відеокліпів називають цифровим піратством. 4. Саме завдяки ЗМІ освоюються неологізми: хіт-парад, хітова пісня, хітова програма, хітова дівчина. Навряд чи затримаються в мові слова «брехлама» або «чатнутий»4, але сьогодні їх відносять до неологізмів. (З журналу).

*Дібрати й записати слова, що відповідають поданим лексичним значенням. Які з них можна вважати неологізмами? Які ще недавно ними були? Походження дібраних слів зясуйте за словником.
1.Фільм, який має приголомшливий касовий успіх. 2. Електрона пошта. 3. Онлайн-щоденник (електронний журнал). 4. Програма для безпосереднього спілкування через Інтернет з використанням веб-камери. 5. Неправдива інформація, яку ЗМІ подають як реальну новину. 6. Коротке повідомлення (до 140 знаків) у сервісі мікроблогів Twitter. 7. Фотоавтопортрет, зроблений за допомогою камери смартфону чи веб-камери.
Довідка. Блокбастер, і-мейл (е-mail), блог, скайп, фейк, твіт, селфі.
Ознайомлення з новим матеріалом, його осмислення (авторські неологізми).
*Робота з підручником.

Ознайомлення з теоретичним матеріалом (с. 46).

Письмове виконання вправи 79.
Виконання вправ на застосування і закріплення знань, формування умінь і навичок.
*Робота біля дошки.

*Записати речення. Визначити авторські неологізми. Яка їхня роль у поетичному мовленні?
І.1.Журавлиниться просинь, баболітиться осінь. (А.Камінчук.) 2. Листя падає – осінь листопадує (П.Тичина). 3.А діти весело сміються у баболітньому теплі. (П.Воронько.)

ІІ. 1. Народна хвиля піднеслась на гребінь! Мільйонновільна Україна є! (В.Колодій.) 2. Стою серед усіх калинокровних родичів моїх. (П.Перебийніс.) 3. А нам лиш сміхотерапія упасти в розпач не дає. (В.Бровченко.)


*Прочитати. Розповісти про авторські неологізми, використовуючи наведені в тексті приклади.
Причини виникнення неологізмів загалом відомі: це пошуки авторами найдосконалішої форми для вираження свої думок, настроїв, почуттів, це потреба в більш виразних словах порівняно з усталеною лексикою, це прагнення до оновлення й поетизації мови, прагнення “відсвіжити” вислів.

Мовотворчість Олеся Гончара це яскраво ілюструє. Рясніють індивідуальними новотворами всі його романи та повісті.

Більша частина письменникових неологізмів поетизує трудовий український народ: завжденна праця, мудрочоле життя, українську природу: зеленорогий місяць, кетяжисті акації, садки безшелесні, надзахідне сонце, хмаростяги та ін., сучасний індустріальний пейзаж: червононеба ніч, кінецьсвітній хаос, ятриво домен, вулканиться червоно та ін.

Зі збірника “Культура слова”.


VІ. Підбиття підсумків уроку.
*З опорою на таблицю розповісти про активну й пасивну лексику української мови.



АКТИВНА

ЛЕКСИКА

ПАСИВНА ЛЕКСИКА

зрозуміла усім, але маловживана у живому щоденному спілкуванні




вільно вживається в живому щоденному спілкуванні в усіх сферах людського суспільства в різних стилях і жанрах

ЗАСТАРІЛІ СЛОВА
вийшли або виходять

з активного словника



НОВІ СЛОВА

(НЕОЛОГІЗМИ)

входять до активного словника

для називання нових

предметів і явищ:




хліб


вода

пшениця


мати

стіл


сорочка

зелений



ІСТОРИЗМИ

вийшли з ужитку

у зв’язку

зі зникненням понять,

що ними називалися


АРХАЇЗМИ

назви


понять і явищ, витіснені іншими

словами,

які є

сьогодні загальновжива



ними

гаджет

автомайдан

АТО

беркутівець



вікіпедист

відеопіратство

перфоманс





боярин

кметь


панщина


пря (боротьба)

тать (злодій)

ниткоплут (ткач)







*Диктант із коментуванням.

Визначити застарілі слова та неологізми (загальномовні й авторські).


1.Чумацький Шлях лежав над головою як стезя вічності, по котрій ішли в давнину, йдуть сьогодні, йтимуть завтра. (Є.Гуцало.) 2. Шабля свиснула сталево, розбудила булаву. А бояни буйночубі поклонились батьку Хмелю. (П.Перебийніс). 3. А за вікном дівчатко у вінку – таке українне, чисте і травневе. (Г.Лютий.) 4. Емотиконів було в електронному листі більше, ніж слів. (З розмови). 5. На родинне свято я несу італійський торт тирамісу. (В.Петренко.) 6. Що це з тобою? Затовстошкурився вже? (О.Гончар.)
Довідка. Стезя (заст.) – стежка. Перен. – життєвий шлях. Булава (іст.)символ гетьманської влади, старовинна зброя, має форму палиці з кулястим потовщенням на кінці. Боян (заст.) – співець, поет. Емотикон – смайлик, знак (зображення личка), що, позначаючи певну емоцію, сприяє пожвавленню електронного листування.
VІІ. Домашнє завдання. П.6, вправа 80.
Додатки

ОНОВЛЮЙМО ДИДАКТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ


Ми живемо в шаленому темпі. Швидко змінюється все: цілі, погляди, оцінки, герої, пріоритети. Змінюємося ми - змінюється мова. З’являються нові слова, а слова звичні вживаються в іншому, часом несподіваному значенні.



Пропонуємо ознайомитись зі словничком неологізмів, які з’явились у мові недавно. Деякі з цих слів учитель може використати на уроках як дидактичний матеріал.



Укотре про неологізми: словничок на щодень

І взагалі, у мене великий словниковий... цей... як його...


Анекдот із Інтернету.
Неологізми, породжені політичною ситуацією в країні


Каталог: wp-content -> uploads -> 2014
2014 -> Біографія: Максим Рильський
2014 -> Спортивна слава україни (довідково-інформаційний матеріал для лекторсько-просвітницьких груп народних домів про спортсменів Героїв України)
2014 -> Управління культури, національностей та релігій київської облдержадміністрації київська обласна бібліотека для юнацтва «Світлий шлях духовного прозріння»
2014 -> Святе Письмо Старого та Нового Завіту / перекл о. Івана Хоменка, Львів: «Місіонер» убт «Свічадо», 2007 (1-е вид.: Рим: видавництво оо. Василіян, 1963). Барщевський Т. П’ятикнижжя конспект
2014 -> Тема. Джон Кітс- англійський поет-лірик. Сонет «Про коника та цвіркуна»
2014 -> Програма навчальної дисципліни
2014 -> Конкурсу за обраним фахом Галузь знань 02 «Культура і мистецтво» Спеціальність 025 «Музичне мистецтво»
2014 -> При мзс україни


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4   5

Схожі:

План-конспект уроку в класі Урок №15 Тема: Неологізми. Мета iconПлан-конспект уроку логіки в класі План-конспект уроку математики в класі
Матеріали оцінки роботи вчителя учнями, батьками, колегами по роботі, адміністрацією
План-конспект уроку в класі Урок №15 Тема: Неологізми. Мета iconПлан-конспект уроку української літератури в 11 класі Тема уроку: Микола Хвильовий І літературна дискусія 1925-1928 років
...
План-конспект уроку в класі Урок №15 Тема: Неологізми. Мета iconПлан-конспект уроку з української літератури у 5 класі Тема уроку: Тарас Шевченко. Життєвий шлях. Мета уроку
Тараса Шевченка, особливу увагу звернути на дитячі роки, дослідити риси характеру малого Тараса за допомогою твору Степана Васильченка...
План-конспект уроку в класі Урок №15 Тема: Неологізми. Мета iconУрок №8 27. 09. 13 План-конспект уроку німецької мови Тема: Jugend und Berufsauswahl Підтема: Jeder Beruf ist wichtig Тип уроку: комбінований Мета
Навчальна: вивчити нову лексику та закріпити її на практиці, повторити слабку відміну прикметників, формувати вміння вести розгорнутий...
План-конспект уроку в класі Урок №15 Тема: Неологізми. Мета iconПлан-конспект уроку музики 6 клас, ІІ семестр тема 4: Жанри симфонічної музики Тема уроку №2: Симфонія. Увертюра Мета уроку
Д. Шостаковича, на музичних прикладах продовжити ознайомлення дітей з можливості симфонічної музики
План-конспект уроку в класі Урок №15 Тема: Неологізми. Мета iconПлан-конспект уроку в 9-му класі Тема: О. Пушкін великий російський поет. Аналіз вірша «До моря » Мета
Практична: формувати знання учнів про життя та творчість О. С. Пушкіна; удосконалювати виразне читання, зв’язне мовлення; визначити...
План-конспект уроку в класі Урок №15 Тема: Неологізми. Мета iconКонспект уроку клас. І семестр урок. Образний зміст музики тема уроку. Виражальність та зображальність образів. Мета
Мета: поглибити уявлення учнів про виражальні та зображальні можливості музики
План-конспект уроку в класі Урок №15 Тема: Неологізми. Мета iconПлан-конспект уроку з геометрії в 8 класі Тема. Теорема Піфагора Мета: сформувати в учнів розуміння змісту теореми Піфагора та її доведення. Формувати вміння
Піфагора, застосовувати її формулювання для розв'язування задач на знаходження невідомих сторін прямокутних трикутників. Розширювати...
План-конспект уроку в класі Урок №15 Тема: Неологізми. Мета iconКонспект уроку читання у 4 класі Мелодії природи Підготувала Лугова Олена Нифонівна, учитель початкових класів
Особливості проведення уроку: урок розроблений з використанням елементів інтерактивної
План-конспект уроку в класі Урок №15 Тема: Неологізми. Мета iconКонспект уроку образотворчого мистецтва у 6 класі тема уроку: Творча спадщина Катерини Білокур
Мета: ознайомити учнів з творчістю К. Білокур, особливостями її робіт; навчити створенню робіт з квітковими мотивами; розвивати творче...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка