План-конспект уроку з української літератури у 5 класі Тема уроку: Тарас Шевченко. Життєвий шлях. Мета уроку



Скачати 116,29 Kb.
Дата конвертації03.06.2017
Розмір116,29 Kb.
ТипПлан-конспект

ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКУ

з української літератури

у 5 класі

Тема уроку: Тарас Шевченко. Життєвий шлях.
Мета уроку:

  • освітня: поглибити знання школярів новими фактами з біографії Тараса Шевченка, особливу увагу звернути на дитячі роки, дослідити риси характеру малого Тараса за допомогою твору Степана Васильченка «Широкий шлях», систематизувати знання учнів із теми;

  • розвивальна: розвивати вміння виразного читання за ролями, розвивати мовлення дітей, розвивати вміння аналізувати прочитане, коротко переказувати, формувати головну думку; розвивати вміння працювати в групах, оцінювати власну участь у роботі групи;

  • виховна: виробляти літературні смаки, прищеплювати любов до літератури, виховувати любов до рідної мови, рідного слова, бути справжнім патріотом України, виховувати прагнення до духовно багатого життя.


Тип уроку: комбінований (урок вивчення нового матеріалу, урок формування й вдосконалення вмінь та навичок, урок-презентація виконаної роботи в групах).
Методична організація уроку:

  • евристичний метод (прийоми: евристична бесіда, самостійна робота учнів над запитаннями і завданнями вчителя, аналіз тексту твору про Шевченка, диспут);

  • дослідницький (прийоми: складання асоціативної схеми «Т. Шевченко. Розповідь про поета», складання з окремих слів прислів’їв про Шевченка)

  • метод творчого читання (прийоми: виразне читання твору учнями за ролями після підготовки; слово вчителя і цілеспрямована бесіда над прочитаним, постановка проблеми, що витікає із прочитаного, колективне заучування прислів’їв про Шевченка з метою вироблення у учнів розуміння значення цієї людини для українського народу).



    Шляхи аналізу уроку: цілісний шлях. Наш урок – це перший етап цілісного аналізу уроку, оскільки на ньому передбачається ознайомлення учнів з біографією письменника, підготовка учнів до розуміння його творів.



Обладнання уроку: парти учнів підготовлені для роботи в групах, на них таблички з назвою групи та прізвищами її членів; дошка, підручник, портрет письменника, «Кобзар», ноутбук з презентацією про Т.Шевченка, картки з правилами роботи в групі, картки з питаннями для груп, картки для виразного читання за ролями, картки для складання прислів’їв, картки для оцінювання, асоціативна схема «Т. Шевченко. Розповідь про поета»,
Використана література:

  1. Русанівський В.М. Шевченко Тарас Григорович // Українська мова. Енциклопедія: 2-ге вид. випр. і доп. — К. : Видавництво «Українсьа енциклопедія» імені М.П. Бажана, 2004. — С.83–84

  2. Творчість Т. Шевченка і духовний світ учнів сучасної школи / А. Лісовський // Волинь-Житомирщина. Історико-філологічний збірник з регіональних проблем. — 2010. — № 21. — С. 294–298.

  3. Ткачук Л. Ми чуємо тебе, Тарасе, скрізь століття (Позакласний захід з літератури) / Л. Ткачук // Волинь-Житомирщина. Історико-філологічний збірник з регіональних проблем. — 2010. — № 21. — С. 304–314.

  4. Шабельникова Л.П. Українська література: підручник для 5 класу. — К. : Грамота, 2005. — 296 с.



Хід уроку
І. Організаційний момент. (2 хв)

— Добрий день! Сідайте, будь ласка. Розпочинаємо наш урок.

Сьогодні ми з вами будемо працювати у групах. Сьогодні працюватимуть такі команди: Козачки, Кобзарики, Тарасики. У вас на столах лежать картки з правилами роботи в групах, перегляньте їх уважно, розподіліть обов’язки.

Правила роботи в групі:


1. Швидко розподіліть ролі в групі:

Керівник групи:

- зачитує завдання групи;

- організовує порядок виконання; о пропонує учасникам групи висловитись по черзі;

- заохочує групу до роботи;

- підводить підсумки роботи;

- за згодою всієї групи визначає доповідача.

Секретар:

- веде коротко і розбірливо записи результатів роботи своєї групи:

- як член групи має бути готовим висловити думку групи при підведенні підсумків або допомогти доповідачеві.

Спостерігач:

- слідкує за часом;

- заохочує групу до роботи

Доповідач (1 чи 2):

- чітко висловлює думку групи;

- доповідає про результати роботи групи.

2. Починайте висловлюватися спочатку за бажанням, а потім по черзі.

3. Дотримуйтесь одного з правил активного слухання, головне не перебивайте один одного'.

4. Обговорюйте ідеї, а не особи учнів, що висловили цю ідею.

5. Утримуйтесь від оцінок та образ учасників групи.

6. Намагайтеся в групі дійти спільної думки, хоча в деяких випадках у групі може бути особлива думка і вона має право на існування.



ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. (2 хв)

Слово вчителя.

— Сьогодні на уроці ми з вами будемо говорити про світоча нашого народу, великого сина України, славного Кобзаря – Тараса Григоровича Шевченка. Відкрийте зошити і напишіть число, класна робота і тему: «Тарас Шевченко. Життєвий шлях».

Завдання нашого уроку такі:


  • пригадати, якою була Україна за часів Шевченка;

  • ознайомитися з біографією Тараса Шевченка, особливу увагу звернути на дитячі роки;

  • дослідити риси характеру малого Тараса за допомогою твору Степана Васильченка «Широкий шлях»

  • скласти асоціативну схему «Т. Шевченко. Розповідь про поета».


ІІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності учнів. (3 хв)

Бесіда з учнями.

  1. Що ви пам’ятаєте про Шевченка?

  2. Що він зробив для України?

  3. Якою Україна була за часів Шевченка?

Слово вчителя.

— Тож в Україні у ті часи були пани і кріпаки-селяни. З раннього ранку до пізньої ночі працювали вони на панських ланах, відробляючи панщину. Часу для роботи на своєму полі майже не залишалося. Також кріпаки були змушені сплачувати різні податки, на які в них не було грошей. За борги пани били кріпаків різками, обмінювали їх на тварин (коней,собак), розлучали батьків і дітей, чоловіків і дружин.

Шевченко був перших, хто з такою сміливістю своїми віршами озвався до народу українського і покликав на боротьбу з неволею.

ІV. Вивчення нового матеріалу. (25 хв)

Слово вчителя.

— Сьогодні ми приділимо увагу біографії Тараса Шевченка.



Завдання 1. (12 хв)

— Кожна команда отримає питання з біографії поета, прочитає відомості про Шевченка у підручнику на сторінці 218-219 і після короткого обговорення дасть відповідь. На підготовку Вам 5 хв.


Питання І команді «Козачки»
1. Коли і де народився Шевченко?

(14 березня 1814 року, село Маринці на Черкащині)

2. Ким були батьки поета за соціальним статусом?

(Кріпаками)

3. Скільки років було Тарасові, коли померла його мати?

(9 років)

4. Скільки братів і сестер було у Тараса Шевченка?

(У нього було 2 братів і 5 сестер)

5. Що зробив Шевченко після того, як помер його батько?

(Пішов у найми)

6. До кого найнявся Шевченко після смерті батьків, яку роботу він там виконував?

(До шкільного дяка, який був п’яницею і примушував його красти)
Питання ІІ команди «Кобзарики»

1. Де опинився Шевченко після дякової науки?

(Став козачком у пана)

2. За що пан одного разу дуже покарав Тараса?

(За те, що той малював)

3. Скільки років було Тарасу, коли його викупили з неволі?

(24 роки, 22 квітня 1838 року)

4. Де Шевченко вчився після звільнення від кріпацтва? Знання з яких предметів він здобув?

(У Петербурзькій академії художеств, здобував знання із мови, літератури, історії, географії, навіть математики)

5. Як називається збірка поезій Шевченка? У якому році її вперше надруковано?

(«Кобзар», 1840 р.)

6. Чому царський уряд не злюбив поезію Шевченка?

(Вона будила прагнення до волі, будила національну гідність українців)
Питання ІІІ команди «Тарасики»

1. На скільки років Шевченка відправили у заслання?

(На 10 років, 1847 – 1857 рр.)

2. Що було заборонено робити Шевченку в засланні? Як ви гадаєте, чому?

(Писати й малювати)

3. Яку ще книжку за життя видав Шевченко? Чому вона була дуже дешевою?

(«Буквар південноруський». Продавався лише по 3 копійки, щоб могли купити й найбідніші селяни)

4. У якому році помер Шевченко і де його було поховано?

(10 березня 1861 року, Петербург, Смоленське кладовище)

5. Коли і де Тарас був перепохований?

(22 травня 1861 року, Чернеча гора, поблизу Канева)

6. Річка, біля якої похований поет.

(Дніпро).
Презентація роботи учнів.
Завдання 2. (9 хв)

— Щойно ми дізналися про життя Тараса Григоровича. А чи цікаво вам знати, який характер був у Шевченка, які були його зацікавлення, вподобання? Про це нам розкаже повість «Широкий шлях» українського письменника Степана Васильченка. Кожна група отримує уривок з цієї повісті про дитинство Тараса. Ваше завдання – виразно зачитати його за ролями. На підготовку – 3 хв.


(текст С.Васильченка перероблений для зручного читання за ролями)
Картка для І команди «Козачки»
(Ролі: Автор, батько, мати, сусід, Тарас)

Автор: Пісень веселих і вільних

Не співала мати.

Зранку йшла робить на пана,

Щоб сім'ю прогодувати.

Дома ж діток доглядала

Старша їх сестра Катруся.

Мати подає вечерю. Катря стоїть боса, похнюплена, плаче.

Батько (до Катрі). Про­гледіла дитину? То це така ти нянька...

Сусід Оце лише вечеряєте? Чого так пізно?

Мати Тож нам такий клопіт, що й вечеря - не вечеря, хлопець десь дівся. Зранку як пішов, то й досі немає. Бігали і до ставка, і до греблі, всі бур'яни обшукали.

Батько (злий). Догледіла...

Сусід. Знайдеться. Може, заснув десь у бур'яні. Проспиться, прийде!

(Сідають з батьком на лаві і розмов­ляють.)



Мати. Ну де б подівся?! Вечеряй, Катре, та знову підемо шукати. Хтось співає? (Прислухається).

Сусід. Та то, мабуть, чумаки...

Мати. А ось наш волоцюга! Де ж ти був? Де тебе но­сило?

Батько. Чому мовчиш? Де ти був?

Тарас. У полі був, та й заблукав.

Батько. Хто ж тебе додому допра­вив?

Тарас. Чумаки!

Мати. Хто?! Хто?!

Тарас. Стрінувся я з чумаками, питають: «Куди йдеш-мандруєш?» А я й кажу, що додому - в Кирилів­ку. А вони кажуть: «Це ти йдеш у Моринці, а в Кирилівку треба назад. Сідай, кажуть, з нами, дове­земо». Та й посадили мене на віз, ще й батіг дали волів поганяти.

Батько. Бачили таке? Чумакува­ти вже надумав! Чого тебе туди но­сило?

Тарас (похнюпливо). Хотів побачи­ти, де сонце сходить, подивитися на ті залізні стовпи, що підпирають небо, і ті ворота, куди сонце захо­дить.

Мати. Ой, Tapacе, що з тебе буде?

Сусід. Всі на кутку кажуть, що з вашого Тарасика, мабуть, щось добряче вийде.

Батько. Або велике ледаще. (Смі­ється).

Мати. Щось та й буде!
(Усі разом робимо висновок, що Шевченко був мрійливим, допитливим з дитинства)
Картка для ІІ команди «Кобзарики»

(Ролі: Автор, мати, Тарас, Оксана)

Автор: Після розповідей дідових Тарас вночi не спить, ворочається.

Мати: Чого не спиш, Тарасе?

Тарас: Мамо, гляньте: нiби щось горить у панських будинках?

Мати: Де? Вигадуєш, нiчого там не горить. То мiсяць... що це тобi в голову

зайшло? Спи!



Тарас: Мамо, а де тепер живуть гайдамаки?

Мати: Якi там гайдамаки? Наслухався, що старi говорять, а тодi щось йому

увижається, не спить! Це, мабуть, ходив сьогоднi до дiда? Еге ж - ходив?



Тарас: До дiда...

Мати: Я ж так i знала. То ж дiд теє розказує, що давно колись було, не

тепер. Тепер гайдамакiв уже немає. Половили та повбивали. Спи.



Автор: А на ранок в хлопця з насоняшничини рушниця за плечима, в руках загнута

з лозини шабля. Ходить у бур'янi, рубає панам мечем голови з плечей.



Оксана: Тарасе, що, ти робиш?

Тарас: Який я Тарас? Я - гайдамака!

Оксана: Що ж ти тут робиш?

Тарас: Не заважай! Бач - панам голови рубаю…
(Усі разом робимо висновок, що Шевченко захоплювався героїчною історією України, виступав проти панщини)
Картка для ІІІ команди «Тарасики»
(Ролі: Тарас, Оксана)

Оксана: Чом же плачеш ти? Не сумуй Тарасику, адже, кажуть, найкраще від усіх ти читаєш, співаєш, ще й, кажуть, малюєш. От виростеш і будеш малярем. Еге ж?

Тарас: Еге, ж…

Оксана: І розмалюєш нашу хату?

Тарас: Еге ж. А всі кажуть, що я ледащо і ні на що не здатний. Ні, я не ледащо! Я буду, буду таки малярем!

Оксана: Авжеж, будеш! А що ти ледащо, то правда. Дивись, де твої ягнята! Ой, бідні ягняточка, що чабан у них такий – вони ж питочки хочуть.
(Усі разом робимо висновок, що Шевченко був чутливим до творчості, першим його захопленням стало малювання)
Завдання 3. (4 хв)

Найкращим пам’ятником Тарасові є живе слово народу. Яке влучно відобразилося в прислів’ях та приказках про Тараса.

У цьому завданні в прислів’ях та приказках слова переставлені місцями, треба правильно скласти речення, і записати.

1. З Шевченком набирається той знається, розуму хто.

(Хто з Шевченком знається, той розуму набирається)

2. Прочитав, Шевченка хто став багатший серцем.

(Хто Шевченка прочитав, той багатий серцем став)

3. Тараса – наша слово окраса і зброя.

(Слово Тараса – наша зброя і окраса)

Розучування прислів’їв.
ІV. Закріплення знань, умінь і навичок учнів. (7 хв)

1) Складання асоціативної схеми «Т. Шевченко. Розповідь про поета»



2) Перегляд презентації, коментування вчителем.


V. Пояснення домашнього завдання. (3 хв)

Середній рівень: читати біографію Шевченка (ст. 218-219), вчити вірші «За сонцем хмаронька пливе», «Садок вишневий коло хати».

Достатній рівень: читати біографію Шевченка (ст. 218-219), читати «Широкий шлях» Степана Васильченка (ст. 202-210), вчити вірші «За сонцем хмаронька пливе», «Садок вишневий коло хати».

Творчий рівень: читати біографію Шевченка (ст. 218-219), читати «Широкий шлях» Степана Васильченка (ст. 202-210), вчити вірші «За сонцем хмаронька пливе», «Садок вишневий коло хати». Написати твір-роздум «Чим мені дорогий Шевченко» (1–1,5 ст.)
VІ. Підсумок уроку. (3 хв)

1) Оцінювання.

— На початку уроку кожна команда отримала картку з таблицею для підрахунку балів. Група з керівником на чолі повинна оцінити всіх учасників.




П.І.Б. учня

Оцінка команди

Фінальна оцінка
























































(Команди обґрунтовують свої оцінки. Вчитель, якщо вважає за потрібне, може зменшити або підвищити бал.)
2) Заключне слово вчителя.

— Закінчити сьогодні розмову про Шевченка хотілося б словами Миколи Палієнка:



Ти нам залишив прагнення високі,

Шляхи священні, по яких іти

Твого сумління й мужності уроки

Ми бережем і будем берегти!

Сьогодні ми з вами плідно попрацювали. Гарного вам настрою. Урок закінчено!






Каталог: Files -> downloads
downloads -> «Це склад книжок» так скептик говорив, «Це храм душі» естет йому відмовив, Тут джерело всіх радощів земних, І їх дарують нам без цінним словом…»
downloads -> Для вчителів зарубіжної літератури
downloads -> Методичні рекомендації щодо викладання світової літератури в загальноосвітніх навчальних закладах у 2013-2014 навчальному році // Зарубіжна літератури в школах України. 2013. №7-8
downloads -> Талант людини це божий дар
downloads -> Василь Стус постать,що єднає
downloads -> Антон павлович чехов
downloads -> Остап Вишня. Трагічна доля українського гумориста. Моя автобіографія
downloads -> Урок 1 т ема. Вступ. Роль художньої літератури у формуванні життєвих цінностей людини


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

План-конспект уроку з української літератури у 5 класі Тема уроку: Тарас Шевченко. Життєвий шлях. Мета уроку iconКонспект уроку з української літератури
Тема: Тарас Шевченко – геніальний поет, мислитель, пророк національного відродження в Україні. Його винятково велике значення. Життєвий...
План-конспект уроку з української літератури у 5 класі Тема уроку: Тарас Шевченко. Життєвий шлях. Мета уроку iconПлан-конспект уроку української літератури в 11 класі Тема уроку: Микола Хвильовий І літературна дискусія 1925-1928 років
...
План-конспект уроку з української літератури у 5 класі Тема уроку: Тарас Шевченко. Життєвий шлях. Мета уроку iconПлан-конспект уроку логіки в класі План-конспект уроку математики в класі
Матеріали оцінки роботи вчителя учнями, батьками, колегами по роботі, адміністрацією
План-конспект уроку з української літератури у 5 класі Тема уроку: Тарас Шевченко. Життєвий шлях. Мета уроку iconКонспект уроку з літературного читання Тема уроку: Тарас Григорович Шевченко Матеріал для читання Андрій М’ястківський
Мета уроку: ознайомлення з біографією Т. Г. Шевченка, його літературною творчістю, закріплення уміння складати партитуру, розвивати...
План-конспект уроку з української літератури у 5 класі Тема уроку: Тарас Шевченко. Життєвий шлях. Мета уроку icon4 клас Вчителя початкових класів Горішньослобідської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Іванців Ярослави Олексіївни Тема. Великий Кобзар. Вступ до теми “Тарас Шевченко”. Матеріал уроку. „ Тарас Шевченко”
Матеріал уроку. „ Тарас Шевченко” (про нього). Т. Г. Шевченко „ Вітер з гаєм розмовляє…”, „Садок вишневий коло хати”
План-конспект уроку з української літератури у 5 класі Тема уроку: Тарас Шевченко. Життєвий шлях. Мета уроку iconКонспект уроку української літератури в 11 класі учителя вищої кв категорії Марецької Л. П. Тема уроку: Провідні мотиви лірики В. Симоненка Мета уроку: Ознайомити старшокласників з найкращими зразками патріотичної
В. Симоненка та стійку громадянську позицію його ліричного героя. Прищеплювати любов до України, спонукати до прагнення мати в житті...
План-конспект уроку з української літератури у 5 класі Тема уроку: Тарас Шевченко. Життєвий шлях. Мета уроку iconПлан-конспект уроку музики 6 клас, ІІ семестр тема 4: Жанри симфонічної музики Тема уроку №2: Симфонія. Увертюра Мета уроку
Д. Шостаковича, на музичних прикладах продовжити ознайомлення дітей з можливості симфонічної музики
План-конспект уроку з української літератури у 5 класі Тема уроку: Тарас Шевченко. Життєвий шлях. Мета уроку iconПлан-конспект бінарного уроку української літератури та іноземної мови для 9 класу
Тема. Т. Г. Шевченко – геніальний український поет, мислитель, визнаний у всьому світі
План-конспект уроку з української літератури у 5 класі Тема уроку: Тарас Шевченко. Життєвий шлях. Мета уроку iconКонспект уроку з фізики (10 клас) Тема уроку: Розв’язування задач по темі "Закони Ньютона. Гравітаційна взаємодія" Мета уроку
Комп'ютер, мультимедійний проектор, презентація до уроку, програмне середовище «Жива фізика»


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка