Поетичні роздуми про доброту, людське щастя І шляхи до нього



Скачати 102,61 Kb.
Дата конвертації12.08.2017
Розмір102,61 Kb.

Тема: Поетичні роздуми про доброту, людське щастя і шляхи до нього

(За твором І. Жиленко «Жар-птиця»)



Мета: ознайомити з цікавими фактами біографії І. Жиленко; вдосконалювати вміння виразно читати поезію поетеси; коментувати її зміст через комплексне сприймання різних видів мистецтва; висловлювати власті роздуми про щастя; розвивати увагу, зв’язне мовлення, логічне мислення, сприяти усвідомленню того, що слід дитинства – вічне джерело сили, натхнення, мрій; сформувати власні поняття про щастя; виховувати доброту, взаємоповагу, вчити цінувати красу навколишнього світу.

Очікувані результати: після уроку учні знатимуть: цікаві відомості про І. Жиленко, ідейно-художній зміст поезії; умітимуть: розповідати найважливіші відомості з біографії І. Жиленко, виразно читати поезію; коментувати її зміст, знаходити й пояснювати художні засоби, розкриють роль кольору в поезії; зможуть: висловлювати власні роздуми про щастя, розвивати увагу, зв’язне мовлення, логічне мислення, цінувати доброту, красу навколишнього світу.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: портрет І. Жиленко, ілюстративний матеріал, музичний звукозапис, мультимедійна дошка, презентація до уроку, підручник «Українська література», Р. Мовчан, 6-й клас.

Методи і прийоми: пояснення, демонстрація, виразне читання поезії та бесіда за прочитаним, випереджувальне завдання, робота в парах, групах, технологія «Мікрофон», літературне доміно.

Міжпредметні зв’язки: етика, образотворче мистецтво, основи здоров’я.
Зміст уроку:

І. Мотиваційний етап

а) З’ясування емоційної готовності учнів до уроку: (Учні бажають успіху на уроці сусіду по групі).

Учитель. Обов’язковою умовою на уроці є гарний настрій. Бажаю успіхів у роботі.

б) актуалізація суб’єктивного досвіду та опорних знань:

  • Кого б ви назвали щасливою людиною? Чому?

  • А ви щасливі? Обґрунтуйте.

ІІ. Оголошення теми уроку, цілевизначення, планування діяльності (використання мультимедійної дошки)

ІІІ. Сприйняття й первинне усвідомлення нового матеріалу

  1. Пояснення епіграфа: Прокоментуйте вислів А. Макаренка, що є епіграфом до нашого уроку:

Навчити людину бути щасливою не можна, але виховати її так, щоб вона була щасливою, можна.

Питання: 1. Поясніть поняття «щастя». (Щастя – психоемоційний стан цілковитого задоволення життям, відчуття глибокого вдоволення та безмежної радості).

  1. Яка людина є щасливою? (Щаслива людина – це людина, яка задовольняє всі потреби. Оскільки найвищою є потреба самореалізації, можна припустити, що люди щасливі – це люди самореалізовані).

Учитель. Вивчаючи твори І. Жиленко, ми усвідомимо, що таке щастя, навчимося цінувати доброту.

Нехай вам стануть у пригоді слова К. Пруткова:



Хочеш бути щасливим – будь ним!

2. Розповідь учителя (під музичний супровід)

  • Яка вона, Ірина Жиленко?

Невисокого зросту, з очима, веселими й печальними водночас, здивована дівчинка і зріла мудра жінка в одній іпостасі, зі школярською стрижкою, в якій поблискує сивина. А ще – емоційна та іронічна, усміхнена і печальна, проста й оптимістична, як сама Поезія – такою знають її люди.

Матеріал для вчителя:

Ірина (Іраїда) Володимирівна Жиленко (28 квітня 1941, Київ3 серпня 2013) – українська поетеса, дитяча письменниця, журналістка та мемуарист. Учасниця антиколоніального руху шістдесятництва, хоча залишилася «явищем не дисидентського, а суто літературного шістдесятництва». Була близькою із Євгеном Сверстюком, Опанасом Заливахою, Василем Симоненком, Іваном Дзюбою, Михайлиною Коцюбинською. Працювала у жанрі «міської української прози» в умовах форсованої русифікації Києва у 1980-тих роках. Авторка автобіографічної книги спогадів «Homo Feriens».



Дитинство

Народилася під час Другої світової війни у Києві. Виховувалася у родичів в Звенигороді.


Освіта

1964 року заочно закінчила Київський державний університет імені Тараса Шевченка.



Творчість

Працювала у редакціях газет і журналів. Перший вірш написала у восьмирічному віці. Дебютувала 1965 року збіркою «Соло на сольфі», яка спричинила тривалу дискусію у пресі. Одружилася із відомим українським письменником Володимиром Дроздом.

З 1997 року в журналі «Сучасність» Ірина Жиленко почала публікацію своїх спогадів та листів під загальною назвою «Homo Feriens» (з лат. «Людина святкуюча»). Спогади частинами з'являлися на журнальних сторінках упродовж 10 років. Єдиним виданням були опубліковані 2011 року у видавництві «Смолоскип».

Твори І. Жиленко виходили в перекладі багатьма мовами світу, зокрема російською.



Для дітей

Авторка низки дитячих творів: повістей для дітей «Двічі по два дорівнює кульбабці» (1983) і «Новорічна історія про двері, яких нема, і про те, як корисно іноді помилитися номером» (1986), «Достигають колосочки», «Вуличка мого дитинства», «Казки про буфетного гнома», збірників дитячих віршів «Достигають колосочки» (1964), «Вуличка мого дитинства», (1979), «Казки буфетного гнома», (1985).

Критика

Головна тематика лірики Жиленко – обійстя та домашній сад, шлюб та родина, природа, доброта і сковородининська проповідь «повсякденних малих справ». У її поезії критики вбачають щирий ліризм, сполучений із вразливістю та винятковим смаком, насолоду життям з меланхолійним пізнанням мінливості світу, обережний еротизм та роздуми про смерть. Інші критикували її нібито угодовську життєву позицію, помітний гедонізм та естетство.

У своїх спогадах, виданих видавництвом «Смолоскип» 2011 року, тверезо оцінює трагедію творчості в умовах радянської окупації та всепоглинаючої цензури. Робить болюче зізнання:

Померла у Києві, чин відспівування відбувся у Київському Фролівському монастирі УПЦ МП.

Писати для дітей, вважає письменниця, – велика честь, бо для неї дитина – це чудо, а дитинство – святкова казка.
Дитинство – це пора казкова:

цікава, добра, золота

У ньому вічність дріб’язкова,

Живе лиш мрія молода.

Учитель.

Бесіда.


  • У дорослому світі лукавство давно переросло в підступність, неправда – в кривду, а кривда – в біду. У казковій же країні добро – нездоланне. І як би зло не хитрувало, не маскувалося, воно все одно недовговічне. Тож помандруємо чарівною країною Дитинства, а щоб подорож була цікавою, візьмемо з собою у далеку мандрівку твори поетеси.

  • Подорож у життя в кожної людини починається по-різному – з маминої колискової, бабусиною казки… І щаслива та людина, яка через ціле життя, незважаючи на всі труднощі, пронесла в серці казку дитинства.

І. Жиленко саме та щаслива людина. І нині своїм щастям вона поділиться з нами.

- Ви спитаєте, чим цікава поезія І. Жиленко?

Багатьма речами. Наприклад, І. Жиленко вважають найбагатшою на кольори поетесою. Підраховано, що в її збірках назви кольорів вжито 1059 разів.

І кольорів життя палітру

Збирала з духом запальним.


  • А ще поетеса дуже любить рослини, особливо квіти, і щедро описує їх у своїх віршах.

  1. Робота з підручником, с. 123

(під час роботи учні проводять необхідні записи в робочих зошитах)

  1. Літературне доміно

І. Жиленко: народилася у м. Києві; вихователь, редактор; українська поетеса, дитяча письменниця, журналістка; лауреат Національної премії України ім. Т. Шевченка, літературної премії ім. В. Сосюри; її твори перекладені багатьма мовами світу.

Учитель узагальнює сказане, прочитане про письменницю.

  1. Вірш «Жар-птиця»

    1. Читання поезії (вчителем, потім підготовленим учнем).

    2. Словникова робота

  1. Родзинки – сушені ягоди винограду.

  2. Ґава – хижий птах із чорним або сірим пір’ям, що живе на деревах поблизу населених пунктів.

Матеріал для вчителя.

Жар-птиця у східнослов’янській народній творчості – казковий птах сонячного царства із сліпучо-золотавим, мов жар, пір’ям.



    1. Робота над змістом вірша І. Жиленко «Жар-птиця»

  • Про що ця поезія?

  • Що символізує жар-птиця у вірші? Зачитайте.

Отже, жар-птиця завжди уособлювала добро та допомагала людям.

  • Де і в яких умовах живе жар-птиця? Підкресліть рядками з твору.

  • Чому птаха покинула чарівницю?

  • Як люди сприйняли появу жар-птиці?

  • А як ґава?

Учитель. Сьогодні ми вже згадували, що І. Жиленко – поетеса, яка у своїх поезіях використовувала кольори.

  • Пригадайте, якого кольору була гала?

  • Що ж треба зробити, щоб у нашому житті було менше чорноти? (запросити жар-птицю).

  • Тож давайте покличемо її.

Учні:

  • Жар-птице, прилети.

    1. Чарівна гостя (з’являється пташка).


Дитинство

Радість
У
Щастя

Теплота

Світло

Добро
читель:


  • Сьогодні жар-птиця – наша гостя.

  • Що ти нам принесла?

Жар-птиця:

Радість, світло, теплоту, щастя, добро.



    1. Робота на дошці

овал 8

Жар-птиця:

  • Діти, світ навколо нас повний краси. Краса – це радість Вашого життя. Людина стала людиною тому, що побачила глибину блакитного неба, ніжну стеблинку й голубий дзвіночок і, вражена, пішла по землі, створюючи нову красу.

Природа є школою добра і краси.

Учитель:

  • Який колір використовує поетеса, описуючи жар-птицю? Ґаву?

  • Що символізують ці кольори?

Чорний Жовтий

зло добро

(Показує ці кольори).


  • За легендою, хто знайде чарівну жар-птицю, тому вона принесе щастя.

    1. Робота з прислів’ями

  • Діти, пригадайте приказки та прислів’я про щастя.

    1. Характеристика образів

Гра «Ланцюжок»

Жар-птиця Ґава

золотава трьохсотлітня

очі – намистинки старезна

чудесна без ока

непристойно яскрава кульгава

нескромна

екзотична

південна

незвична до снігів



  • Який із цих образів – позитивний?

    1. Складання таблиці «Добро і зло в поезії»

ДОБРО

ЗЛО

Жар-птиця

Ґава-пава

сусідка

вороняча орава

дорослі




діти




Композиція твору

Поезія побудована на протиставлення добра і зла, світлого і темного.



Учитель:

З’ясуємо тему цього вірша. (Тема: Зображення жар-птиці, яка принесла людям радість і щастя)



    1. Робота в групах

І. Знайти художні засоби, за допомогою яких зображено Жар-птицю.

ІІ. Знайти відомі вам художні засоби, за допомогою яких зображено Ґаву.

Перевірка роботи в групах

  • Які художні засоби допомагають відтворити образ Жар-птиці? (Епітети – золота, нескромна, чудесна, екзотична, південна; порівняння – очі-намистинки; метафори – птаха лежить у ліжку, п’є молоко, читає журнали; повтори – яскра-яскра-яскра).

  • Ґава (епітети – трьохсотлітня, старезна, кульгава).

Учитель:

Отже, проблема добра і зла, їхньої природи й сутності – одне з одвічних питань. Між цими силами постійно відбувається боротьба, але всупереч усьому добро завжди перемагає зло. Добро завжди там, де панують працелюбність і людяність.



ІV. Підсумок уроку

  1. Узагальнююча бесіда

  • Чи сподобалася вам поезія І. Жиленко? Чим?

  • Який образ уособлює добро?

  • Який настрій переважає в поезії?

  • Хто перемагає?

  1. Різнорівневі завдання:

а) тестування в режимі он-лайн на сайті школи:

http://bestschool2.ucoz.ru/tests/ukrajinska_literatura/3-8-0
(високий рівень);


б) робота в парах (для решти учнів).

Учні об’єднуються в пари. Вони ставлять одне одному по 2-3 запитання.



  1. Оцінювання


V. Рефлексія та оцінювання

Сьогодні на уроці…

  • Я дізнався…

  • Я здивувався…

  • Я уявив…

  • Я навчився…

(Висловлювання учнів)

VI. Домашнє завдання

Опрацювати с. 123-126; аналізувати вірш (усно); творче завдання на вибір одне з двох:

а) намалювати ілюстрації до поезії;

б) написати твір на тему «Розфарбуй сірі будні!»



ТЕСТУВАННЯ

  1. Укажіть місто, де народилася І. Жиленко:

а) м. Харків;

б) м. Київ;

в) м. Чернігів.



  1. І. Жиленко – авторка близько:

а) 20 книг;

б) 30 книг;

в) 40 книг.


  1. До шістдесятників належить:

а) Т. Шевченко;

б) І. Жиленко;

в) О. Довженко.



  1. Які квіти найбільше любила поетеса:

а) троянди;

б) фіалки;

в) ромашки.



  1. Чим цікава поезія І. Жиленко:

а) змістом;

б) композицією;



в) кольоровою палітрою.

  1. Які кольори переважають у поезії «Жар-птиця»:

а) чорні та зелені;

б) чорні та жовті;

в) чорні та сині.



  1. Що символізує жовтий колір:

а) тепло;

б) добро;

в) світло.



  1. Що трапилося з пташкою:

а) вона загинула;

б) полетіла у вирій;



в) вона захворіла.

  1. Який журнал читала Жар-птиця:

а) «Барвінок»;

б) «Малятко»;



в) «Мурзилка».

  1. Жанр твору «Жар-птиця»:

а) вірш;

б) байка;

в) казка.


  1. Птаха п’є молоко, читає журнали, лежить у ліжку – це…

а) епітети;

б) метафори;

в) порівняння.



  1. Що уособлює Жар-птиця:

а) світло й тепло;

б) доброту, людяність;

в) зло, темряву.
Каталог: doc -> files -> news -> 493
news -> Дубовенко Ірина Володимирівна, Скремінська Світлана Миколаївна, класні керівники днз «Житомирське вище професійне технологічне училище»
news -> Я це хтось інший…
news -> Памятка для кожного учня (додаток ); листок з початками речень для гри «Продовж речення»(додаток 4); листки для роботи в парах (додаток 5); листочки з словами для складання розповіді (додаток 6), читанка клас, ІІ частина
news -> Світова література клас Усього – 0 годин; розвиток мовлення – години; позакласне читання – години; контрольних робіт – годин
news -> Тема: олександр олесь. Поезії з книги «Княжа Україна»
news -> Тема. Тема спадкоємності поколінь, вірності волелюбним традиціям народу, збереження світлої пам’яті про захисників І борців за волю рідної землі. Г. Могильницька «Цвіт неспалимий»
news -> «Семінар читачів» (знайомство з творчістю Олександра Олеся)
news -> Методичні рекомендації щодо вивчення зарубіжної літератури в загальноосвітніх навчальних закладах у 2009-2010 навчальному році лист мон
493 -> «Тільки пам'ять не сивіє»


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Поетичні роздуми про доброту, людське щастя І шляхи до нього iconІрина Жиленко. «Жар-птиця», «Підкова», «Гном у буфеті»
Жиленко. «Жар-птиця», «Підкова», «Гном у буфеті». Поетичні роздуми про дружбу, доброту, красу, про людське щастя І шляхи до нього,...
Поетичні роздуми про доброту, людське щастя І шляхи до нього iconУрок №7 клас Тема. Позакласне читання. Прагнення кожної людини бути щасливою
«Легендою про щастя», формувати світогляд, кругозір, висловлювати власні роздуми про щастя людини; розвивати творчу уяву учнів, прищеплювати...
Поетичні роздуми про доброту, людське щастя І шляхи до нього iconКонспект уроку з української літератури для 7 класу Тема: Ліна Костенко. Коротко про письменницю. Уявне, фантастичне І реальне в її поезіях. «Дощ полив…»
Вати поетичні смаки, доброту, любов до природи; розвивати вміння виразно читати поетичні твори, грамотно висловлювати власні думки,...
Поетичні роздуми про доброту, людське щастя І шляхи до нього iconШляхи до щасливого життя
Великого Корану й Мудрого Пророчого Керівництва. Власне, таким І є щастя для віруючої людини – щастя, яке впорядковує суспільне життя,...
Поетичні роздуми про доброту, людське щастя І шляхи до нього iconУрок світової літератури. 8 клас
Тема. Роздуми, життєві спостереження та їх узагальнення у творчості Омара Хайяма. Утвердження ідеї права людини на щастя, прагнення...
Поетичні роздуми про доброту, людське щастя І шляхи до нього iconУрок позакласного читання
Тема. Б. Лепкий. Коротко про письменника. «Цвіт щастя». Прагнення кожної людини бути щасливою, істинні та фальшиві цінності на дорозі...
Поетичні роздуми про доброту, людське щастя І шляхи до нього iconПроблематика роману К. Вольф «Роздуми про Крісту Т.» у літературній критиці зміст вступ – 4 Проблематика роману К. Вольф «Роздуми про Крісту Т.»
Крісти Вольф досліджували багато науковців, зокрема, М. Рудницький, Г. Е. Воротнікова, Д. Затонський та ін. Зокрема низька критиків...
Поетичні роздуми про доброту, людське щастя І шляхи до нього iconБогдан лепкий. Коротко про письменника. «Цвіт щастя». Прагнення кожної людини бути щасливою, істинні та фальшиві цінності на дорозі до щастя мета
Б. Лепкого, проаналізувати новелу «Цвіт щастя», дослідити реальне І уявне у творі; розвивати логічне мислення, пам’ять, творчу уяву,...
Поетичні роздуми про доброту, людське щастя І шляхи до нього iconТема. Утвердження ідеї права людини на щастя, прагнення до втіхи та радощів життя у творчості Омара Хайяма
Тема. Із персидської лірики. Роздуми, життєві спостереження та їх узагальнення в творчості Омара Хайяма
Поетичні роздуми про доброту, людське щастя І шляхи до нього iconПейзаж. Поетичні пейзажі Алкмана й Гете
Алкмана «Сплять усі верховини гірські…» – та із суголосним до нього віршем Гете; розвивати навички виразного читання поезій, аналізу...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка