«Празька школа» поетів. Євген Маланюк. Життєвий і творчий шлях. Мотиви творчості. Особливість художнього стилю



Скачати 63,39 Kb.
Дата конвертації15.07.2017
Розмір63,39 Kb.

Тема : «Празька школа» поетів. Євген Маланюк. Життєвий і творчий шлях. Мотиви творчості. Особливість художнього стилю.


Мета: розкрити учням значення творчості поетів «Празької школи» у розвитку національного літературного процесу; ознайомити з біографією та творчістю одного з найяскравіших представників «Празької школи», проаналізувати добірку віршів Е. Маланюка; виховувати духовність учнів засобами літератури.
Обладнання: портрет Є.Маланюка.
Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація знань.

Вступне слово вчителя. Протягом двох місяців ми з вами вивчали літературу 20-30-х років 20 століття, відродження літератури, яке назвали «Розстріляним», бо майже всі відомі письменники: М.Куліш, Г.Косинка, В.Підмогильний, М.Хвильовий - були розстріляні за те, що хотіли вільного розвитку української літератури, вільної й незалежної України, вірили у світле майбутнє. М.Рильський, В.Сосюра, Остап Вишня побували в застінках НКВС; усні попередження отримали Ю.Яновський, П.Тичина (останній зламався морально).

Давайте пригадаємо твори цих письменників, імена їх персонажів.
Вікторина.

а) «Він свято вірив у можливість рідкісного шлюбу. Він вірив, що вільна, незалежна, суверенна держава Україна, яку він виборював своєю суттю, може бути пошлюблена з червоним, справді ленінським комунізмом.» (М.Хвильовий)


б) «Від кларнета твого пофарбована дудка зосталась,

В окривавлений Жовтень твоя обернулась весна.» (Є.Маланюк про П.Тичину.)


в) «Батьки мої були нічого собі люди. Підходящі. За 24 роки спільного життя послав їм Бог усього тільки 17 дітей, бо вміли вони молитися милосердному.» (Остап Вишня).
г) «Тому роду нема переводу, в котрому браття милують згоду.» (Мусій Половець – герой новели «Подвійне коло» з роману Ю.Яновського «Вершники».
д) «Мати каже, що я (її м’ятежний син) зовсім замучив себе… Тоді я беру її милу голову з нальотом сріблястої сивини і тихо кладу на свої груди…» (М.Хвильовий, Я(Романтика) – чекіст.)
е) «Жде вас, поете милий, самітня дівчина. В країні вічного кохання. В країні, де на дверях два замки іржаві висять, московський і польський…Жде і мріє, що тому оддасть і душу й тіло, хто замки ті позбиває.» ( Марина Ступай «Патетична соната» М.Куліша )
Отже, це письменники бурхливих 20-х років та герої їх творів.

Якими ж були поети й прозаїки 30-х років?

Про це ми дізнаємося сьогодні.
ІІІ. Повідомлення теми і мети.

Записуємо в зошит.

«Празька школа» поетів. Є.Маланюк. Життєвий і творчий шлях. Мотиви творчості. Особливості стилю.

Епіграф уроку



Як в нації вождів нема,

Тоді вожді її – поети.

Є. Маланюк


Вступне слово вчителя.

У 1920 році УНР відступила до Польщі, в еміграції опинилися численні представники української інтелігенції. Для більшості з них боротьба за незалежність України стала змістом їх життя. Вони оселилися в Польщі, Чехословаччині, щоб бути ближче до України. У 1923 році Польща перестала бути гостинним притулком, і Чехословаччина тепло прийняла емігрантів: була надана можливість отримати вищу освіту молоді рідною мовою; у Подєбрадах – Українська господарська академія; у Празі - Вищий педінститут ім. М.Драгоманова; Український вільний університет, Українська мистецька студія.


Повідомлення учнів – літературознавців :
- Як утворилася « Празька школа».

- Хто такі неоромантики та неокласики.


- Стисла розповідь про найактивніших членів «Празької школи» : Ю. Драгана, Олега Ольжича, Олену Телігу, О.Лятуринську ( домашнє самостійне завдання).
Слухаємо поетичне слово «пражан».
Учні читають поезії О.Теліги «Гострі очі розкриті в морок»,

О.Лятуринської «Євшан- зілля»,

Ю.Драгана «Співає юний січовик»,

О.Ольжича «Воно зросло…».


- Що хвилювало поетів?

- Які настрої переважали в їх поезії?


Отже, волелюбність, патріотизм, відповідальність перед Батьківщиною – основний пафос їх творчості.
Одне з найпомітніших місць в історії української літератури 20 ст. належить

Є. Маланюку.

Хоча йому довелося перетерпіти майже півстоліття вимушеної еміграції, все ж мав не найгіршу долю: обминув Соловки й Колиму, уникнув світла «найяснішого сонця» з Кремля, а головне - не був переслідуваний творчими кон’юнктурами. Змушений жити поза Україною, він усе життя присвятив служінню рідному народу. (Останнє речення записуємо в зошит).
20 січня 1897 року на Херсонщині в Архангороді в родині інтелігентів чумацько- козацького роду народився син Євген.

- до 1914 року закінчив реальну гімназію в Єлисаветграді ( там навчалися брати Тобілевичі, М. Кропивницький, Ю. Яновський).

Розпочав навчання в Політехніці Петербурга. (Зачитую слова О. Семенка про цей період із книги « Українська література», автор Ю. Солод, ст.15).
- потім перша світова війна;

- Євген Маланюк, поручник, начальник кулеметної сотні, переходить на бік української революції;

- Внук кремезного чумака,

Січовика праправнук,

Закохавсь в гучних віках,

Я волю полюбив державну.

- Старшина УНР; поразка українського війська.

«Не забути тих днів ніколи», - пише у поезії «Ісход» Є.Маланюк, звертаючись до полишеної України і до свого покоління.


- Від того часу він особисто ніколи не повернеться на наддніпрянську землю, бував лише в Галичині.

- Далі життя як у калейдоскопі:


*табір інтернованих у Калиші;

*інтенсивне написання віршів;

*видання журналу «Веселка»;

*1923 рік – виїзд до Чехословаччини;

*навчання в Українській академії; освіта інженера.
1925 рік. У Подєбрадах виходить перша збірка «Стилет і стилос». (Наступну інформацію записуємо в зошит).

Назва збірки глибоко осяжна :

стилет – тригранний клинок (зброя);

стилос – мирне перо (загострена паличка, якою користувалися поети й літописці);

стилет – символ боротьби, символ дії;

стипос – світ мистецтва й краси.

Вони зливаються в єдиному образі, символізують боротьбу за ідеали народу, свідомий вибір і жертовне служіння красі й правді.
У наступні роки живе у Варшаві; у роки Другої світової війни – Німеччина, м. Регенсбург; згодом – Нью Йорк.

Тут він і помер 16 лютого 1968 року.


Перед вами опорна схема характеристики життя і творчості Є. Маланюка. Працюємо

2 хв.(Опорна схема додається).


-Що ж «боліло» Є. Маланюку? Чим він жив? Про що мріяв? Кого підтримував? – про це ми дізнаємося з поезій.
Творча робота в групах.
Учні читають вірші Маланюка, визначають їх тему, провідні мотиви, озвучують свої думки.

Є.Маланюк продовжив традиції Т. Шевченка, Лесі Українки, І.Франка, які підкреслювали важливість поезії у житті суспільства.

Завдання поета – служити Україні, втілювати загальнонаціональні ідеї

Як в нації вождів нема,

Тоді вожді її – поети.

Про це він напише у збірці « Стилет і стилос».


Провідні мотиви поезії Є. Маланюка:
а) роздуми над роллю митця в житті нації. ( Звучить поезія « Шевченко», написана у формі сонета; )

Автор захоплюється лірикою М. Рильського, раннього П. Тичини («Сучасники»)


б) біль за втратою батьківщини ( звучить «Варязька балада», де поет пише про трагічну історію України, що втратила волю;

«Знаю – медом сонця, ой Ладо…». Україна – мрія поета, він згадує її красу, її вишневі сади.


в) ностальгія за Україною ( Слухаємо поезії « Батьківщина», «Під чужим небом», «Лист»)
г) обурення рабським духом українців (Звучать вірші «Діва – Обида», «Псалми степу».
д) звучать автобіографічні мотиви, спогади про рідних, друзів по перу («Біографія»).
Висновок про тематику творчості записуємо в зошит.
Центральний образ лірики Є. Маланюка – вольова особистість, національно свідомий українець, який любить свою державу і має право сказати про неї навіть гірку правду.

Є. Маланюк сформував власний стиль, який живився джерелами антики, високо мистецькими здобутками класики, модерними мистецькими течіями (неоромантизм, символізм, експресіонізм).


4.Підсумок уроку.
Тести до теми « Життя і творчість Є. Маланюка».

1. Назвіть основні причини еміграції українських письменників:

а) розчарування в революції;

б) поразка УНР;

в) бажання виїхати за кордон.

2. Де осіли емігранти після 1923 роу:

а) в Угорщині;

б) у Німеччині;

в) у Чехословаччині.

3. Де народився Є. Маланюк:

а) в Архангороді;

б) у Кіровограді;

в) у Єлисаветграді.

4. Походження Маланюка:

а) робітниче;

б) селянське;

в) козацько – чумацьке.

5.Де здобував вищу освіту Є. Маланюк:

а) у Києві;

б) у Петрограді;

в) у Львові.

6.Яку назву мала перша збірка поета:

а) «Земна мадонна»;

б) «Стилет і стилос»;

в) « Влада».

7.Про кого писав Маланюк: «Від кларнета твого пофарбована дудка зосталась…»:

а) про Тичину;

б) про Сосюру;

в) про Рильського.

8.Чиї традиції в ліриці продовжив Є. Маланюк:

а) Т. Шевченка;

б) Лесі Українки4

в) І. Франка.

Домашнє завдання : підготувати розповідь про поетів « Празької школи», про життєвий і творчий шлях Є. Маланюка, вивчити напам’ять одну із поезій поетів – «пражан».


Використана література:

1.Історія української літератури 20 століття. Кн..1,2. –Ч. 1.- К., 1993.



2.Салига Т. З Україною в серці: Штрихи до портрета Є. Маланюка \\ УМЛШ. 1991. -№ 10. – с.56 – 64.

3.Неврилій М. Муза болю, гніву, боротьби: Є. Маланюк \\ Маланюк Є. Поезії. – К., 1992. –С. 5-30.
Каталог: attachments
attachments -> Урок-роздум після знайомства з інтимною лірикою Анни Ахматової та Ліни Костенко
attachments -> Вступ Література кінця XIX
attachments -> Усний журнал
attachments -> України Львівський коледж транспортної інфраструктури
attachments -> Проблема особистості людини у творчості А. П. Чехова
attachments -> Уроку : Антон Павлович Чехов «Товстий і тонкий»
attachments -> Позакласний захід із світової літератури На гостину до ювіляра
attachments -> Костенко Ліна Василівна
attachments -> Конспект відкритого уроку в 11 класі


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

«Празька школа» поетів. Євген Маланюк. Життєвий і творчий шлях. Мотиви творчості. Особливість художнього стилю iconУрок№65 євген маланюк. Життєвий І творчий шлях поета й літературознавця, яскравого представника «празької школи»
Вген маланюк. Життєвий І творчий шлях поета й літературознавця, яскравого представника «празької школи». Роль поета-патріота в суспільному...
«Празька школа» поетів. Євген Маланюк. Життєвий і творчий шлях. Мотиви творчості. Особливість художнього стилю iconУрок №31 Еміграційна література (оглядово). "Празька поетична школа "
Урок №31 Еміграційна література (оглядово). "Празька поетична школа " української поезії та її представники Євген Маланюк. Коротко...
«Празька школа» поетів. Євген Маланюк. Життєвий і творчий шлях. Мотиви творчості. Особливість художнього стилю iconАльбер Камю. Життєвий І творчий шлях. Філософські й естетичні погляди. Камю І екзистенціалізм. Провідні мотиви творчості
Мета уроку: формувати інформаційну компетентність учнів про життя та творчість Альбера Камю; визначити основні світоглядні позиції...
«Празька школа» поетів. Євген Маланюк. Життєвий і творчий шлях. Мотиви творчості. Особливість художнього стилю iconШістдесятництво
...
«Празька школа» поетів. Євген Маланюк. Життєвий і творчий шлях. Мотиви творчості. Особливість художнього стилю iconЄвген Маланюк
Художнє осмислення трагічної історії України, ностальгічні мотиви, філософічність поезій. Вірші про призначення поета І поезії. Символічні...
«Празька школа» поетів. Євген Маланюк. Життєвий і творчий шлях. Мотиви творчості. Особливість художнього стилю iconКиївські неокласики
Тема: «Київські «неокласики». М. Зеров. Життєвий І творчий шлях, тематика, проблематика, основні мотиви творчості»
«Празька школа» поетів. Євген Маланюк. Життєвий і творчий шлях. Мотиви творчості. Особливість художнього стилю iconУрок №14 Тема: Ліна Костенко. Життєвий І творчий щлях. Риси індивідуального стилю
Мета: ознайомити старшокласників із життєвим та творчим шляхом Ліни Костенко; розкрити жанрове й тематичне розмаїття її творчості;...
«Празька школа» поетів. Євген Маланюк. Життєвий і творчий шлях. Мотиви творчості. Особливість художнього стилю iconПроектна діяльність на уроках української літератури. Проект «Празька поетична школа»
Мета проекту: ознайомити одинадцятикласників із життєвим поетів «празької школи» та особливостями їх творчості; розвивати вміння...
«Празька школа» поетів. Євген Маланюк. Життєвий і творчий шлях. Мотиви творчості. Особливість художнього стилю iconПразька поетична школа
Л. “Празька школа” українських письменників (урок української літератури в 11 класі) / Л. Єрмолаєва // Українська література в школі:...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка