Прикметник як частина мови. Закріплення набутих знань



Скачати 90,93 Kb.
Дата конвертації09.07.2017
Розмір90,93 Kb.


Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №91

Предмет: українська мова

Клас: 6-А

Тема: Прикметник як самостійна частина мови. Закріплення набутих знань (тренувальні вправи)
Авторська розробка уроку з української мови

Учитель: Григор’єва Людмила Валентинівна


Запоріжжя,2012-2013 н.р.

Клас: 6-й

Тип уроку: урок-подорож

Тема: Прикметник як частина мови. Закріплення набутих знань (тренувальні вправи).

Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про прикметник як частину мови,виробити в учнів навички розбору прикметника як частини мови, повторити основні орфограми; розвивати спостережливість, логічне мислення, вміння аналізувати, узагальнювати, підтримувати інтерес до вивчення рідної мови; виховувати в учнів любов до рідного краю.

Обладнання: ілюстративний матеріал “Запоріжжя- моє кохане…”, Інтернет ресурс, електронна презентація, орфографічні словники, підручник, зошити, картки із завданнями, таблиця.

Тип уроку: узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок.

Міжпредметні зв’язки: література: теорія літератури (епітети), музичне мистецтво.

Хід уроку

І. Організаційний момент


  • Доброго дня, любі діти! Сьогодні у нас з вами буде незвичайний урок. Це- урок-подорож. На нашому уроці присутні гості. Отож, давайте разом сьогодні й розкажемо нашим гостям про наш рідний край, про наше місто Запоріжжя. Саме тому епіграфом нашого уроку ми обрали слова із пісні Анатолія Сердюка «Запоріжжя моє кохане».

Нам дух волелюбний від скіфів дістався,

Широка душа – від безмежжя степів.

Хто серцем тебе, Запоріжжя, торкався,

Той душу твою осягнути зумів.



ІІ. Перевірка домашнього завдання

1.Домашнє завдання: написати твір на тему «Моя мала батьківщина», вживаючи прикметники (учні читають твори).

2.Питання ( метод : Мікрофон)

Учитель.


- Діти, назвіть прикметники, які …. Використав учень у своєму творі?

-А як називаються прикметники у художніх творах? (Епітети).

-Дайте визначення, що називається епітетами?

-Для чого, на вашу думку, письменники використовують у своїх творах епітети?



ІІІ. Повідомлення теми, мети, уроку

Учитель.


Саме прикметнику, як самостійної частини мови, ми присвячуємо наш урок. Мета нашого уроку: повторити увесь матеріал про прикметник як частину мови. Також, виконуючи практичні завдання, ми дізнаємось більше і ознайомимо наших гостей з історією виникнення міста Запоріжжя та його видатними діячами. Тому урок проходитиме у незвичній формі – уявній подорожі. А подорожувати ми будемо на ось цьому автобусі (малюнок на дошці). Наприкінці уроку, після виконаних завдань, кожен з вас отримає «водійські права».

1.Настановчий момент.

- Діти


  • який у вас настрій?

  • асоціюйте його з кольором ?

  • які результати ви очікуєте від даного уроку?

  • таким чином, чи готові ви вирушити у подорож?

IV. Актуалізація опорних знань

(Звучить мелодія пісні “Запоріжжя моє кохане”)

1.Доповідь учня про історію міста Запоріжжя.

Учитель.


-Рідний край! Дорога серцю земля батьків і прадідів наших. Оспівані в піснях народних безмежні степи, зелені ліси, високі блакитні небеса. Хіба є в світі щось краще за рідний дім, батьківську хату. Зверніть увагу. Скільки гарних слів, а саме прикметників, можна дібрати про край, де ти народився і живеш.

Але перед тим як вирушити в дорогу, ми повинні отримати дозвіл. Для цього потрібно дати відповіді на питання.



  • Яку частину мови ми називаємо прикметником?

  • Розкажіть його «біографію».

Отож, із завданнями ви впоралися. Дозвіл отримано. Рушаймо!

V. Тренувальні вправи

Учитель.


  • Наші зупинки мають назви : “Легенди нашого краю” ,“Пісенний вернісаж”, “ Майстерня”, «Парк» «Літературне кафе».

Перша зупинка – “Легенди нашого краю”.

Учитель.


  • Запорізький край славиться не тільки видатними діячами у сфері літератури, спорту, естради, а ще й легендами, які пов’язано з історією виникнення міста Запоріжжя.

Виконуючи завдання, ми познайомимося з історією і легендами нашого краю. А на цій зупинці ми отримаємо такі завдання:

1.Визначити-

А)Групи прикметників за значенням.

Б)Ступені порівняння якісних прикметників.

2.Вибірковий диктант

(учитель зачитує текст легенди )

Острів Хортиця

Запорізький край овіяний легендами та казковими історіями. Чи не найцікавіші з них пов'язані з перлиною нашої землі - островом Хортиця.

Досі невідомо точно, звідки походить ця назва. За однією версією, вона походить від слова "хорт", що означало вовка, або від імені язичницького бога сонця Хорса, який був покровителем вовків. Справді, у степу навколо Хортиці було безліч вовків.Котелево

Цей найбільший на Дніпрі острів описав ще славнозвісний Геродот - давньогрецький учений-історик. Тут, біля Дніпровських порогів, були північні кордони відомого грекам світу.

Острів Байда

Байда — герой однієї з найпоширеніших українських народних пісень «В Цареграді на риночку» («Пісня про Байду»), узагальнений образ патріота рідної землі, борця проти турецько-татарського гніту. В українських народних переказах образ Байди інколи пов'язують з історичною особою 16 ст. Дмитром Вишневецьким, прозваного теж Байдою. "Байдар"= Бай+дар, де –д’ар - словоотворчий суфікс (тюрк). Такий ж суфікс як в іменах Ельдар, Алідар, Ільдар, Айдар, Мадар, Самандар. «Ар» позначає «чоловік, воїн», а «бай» – «багатий, могутній».

Завдання


  • Визначити ступені порівняння цих прикметників. Які є ступені порівняння прикметників? (діти пояснюють, опираючись на правила).

3.Проблемне питання

  • Діти, а що відбувається при утворенні ступенів порівняння?



  • А на які групи за характером кінцевого приголосного основи поділяються прикметники?

  • Які прикметники належать до твердої групи?

  • Які прикметники належать до м’якої групи?

4.Розподільний диктант

Учитель


  • Пригадайте, на які групи за значенням поділяються прикметники?

  • Які прикметники називаються якісними, присвійними, відносними?

  • За яким принципом ми ще можемо відрізнити якісні прикметники від відносних? (тільки якісні прикметники мають ступені порівняння, можуть бути у переносному значенні: залізні нерви, залізні rрати.

5.Практичне завдання

  • Виписати в першу колонку словосполучення з якісними прикметниками, у другу – з присвійними, у третю – з відносними.

Прибережні села, міська площа, медичне училище, щедрі люди, пташиний крик, журавлине крило, залізнична станція, лісостепова зона, слов’янські племена, гарний краєвид, Софіїні пісні.

ІІ. Друга зупинка - “Пісенний вернісаж”

Учитель.

Наше завдання - це повторити:



  • Повна і коротка форми прикметників;

  • Способи творення прикметників.

Учитель.

  • Назвіть, яких відомих співаків, композиторів ви знаєте ?

Перед вами приспів славнозвісної пісні “Червона рута”, яку виконували у свій час В. Івасюк, С. Ротару. Пісня, яка облетіла увесь світ і зачарувала багатьох.

(Звучить пісня «Червона рута»)

1. Вибірковий диктант


  • Знайти і виписати з тексту прикметники, визначити їх форму.

Червону руту

Не шукай вечорами, -

Ти у мене єдина,

Тільки ти, повір.

Бо твоя врода –

То є чистая вода,

То є бистрая вода

З синіх гір.



  • Назвіть коротку форму прикметників.

2. Робота біля дошки

  • Виконати морфологічний розбір прикметника (за зразком)

Синіх гір – прикметник…

ІІІ зупинка : “ Майстерня”

Учитель.


  • Давайте разом пригадаємо способи творення прикметників. Назвіть їх.

  • Визначити, яким способом утворені подані прикметники.

Найкраще місто, Запорізький край, Зоряне небо, швидкоплинний Дніпро.

Фізкульт хвилинка

ІУ. Наступна зупинка : «Парк».



  • Тепер давайте трішки відпочинемо. Уявіть собі, що ви прийшли у місцевий парк – відпочити. А тепер уявіть, що ви вітер...повторіть його рухи.

Перепочили? Тепер знову рушаємо вперед, адже на нас чекає ще одна зупинка – найскладніша : “Літературне кафе ”. На цій зупинці ми повторимо орфограми: «Не з прикметниками», «Н і НН у прикметниках», «Правопис складних прикметників».

1.Завдання



  • Зачитати вірш В. Васкана «Незгасна пісня»

Володимиру Івасюку – в день 50-річчя

…Серед моря усміхнених мрій

Неповторну мелодію чути,

Грає вітер на скрипці твоїй

Невмирущу мелодію руди…

…Закипає бузок навесні,

І дзвенять чарівні водограї,

Незрівнянні, незгасні пісні

Кожне серце сьогодні співає…


  • Назвати орфограми , які ви знайшли?

  • Озвучте правила на дані орфограми.

Учитель.

  • Назвіть з видатних письменників, поетів нашого міста?

2. Завдання

Творча робота

  • Дібрати до поданих прикметників антоніми, синоніми

Холодний, зимовий, солодкий, веселий, ніжний.

  • Зверніть увагу, яким способом утворені прикметники .

  • Уведіть антонім, синонім (на вибір ) у речення.

3.Завдання

  • Визначити у тексті прикметники.

Хортицький район міста Запоріжжя, розташований на правому березі широкого Дніпра. Офіційна назва Хортицький район була надана новоствореному 19 січня 1995 р. району м. Запоріжжя. З півдня і південного заходу масив обмежений залізницею, що іде через Марганець і Нікополь на Кривий Ріг. На заході масиву — промислова зона. З півночі межує з Верхньою Хортицею. На сході має крутий спуск до Старого Дніпра з видом на острів Хортиця, що відокремлює його від центра й великих металургійних комплексів.

  • Поясніть правопис прикметників , аргументуючи відповідь правилами.

4.Завдання

  • Записати складні прикметники.

Синьо/ блакитний прапор, зелено/ окий чоловік, п’яти/поверхові будинки; воле/любний народ; ніжно/блакитне небо; жовто/гаряче сонечко; ніжно/білі нарциси.

VI. Підсумок уроку

Учитель.


- А)Назвати орфограми, які ми повторювали на цьому уроці.

Б) Визначити художні засоби, які є в поезії Надії Красоткіної

Люблю цю землю нашу найріднішу.

Жили ми тут, як вміли, як могли.

В дитячу пору, пору світанкову

Хіба ми тут щасливі не були?

Хіба не слухали ми пісню соловейка,

Чи не лічила нам зозуленька літа?

Життєва ноша в нас була легенька,

Дорога в світ здавалася проста.

Люблю цю землю я найкращю.

Жили ми тут, як вміли, як могли.

В дитячу пору, пору світанкову

Хіба ми тут щасливі не були?

Хіба не слухали ми пісню соловейка,

Чи не лічила нам зозуленька літа?

Життєва ноша в нас була легенька,

Дорога в світ здавалася більш проста.



VІІ. Рефлексія

Учитель.


Метод «Мікрофон»

  • Діти, чи отримали ви те, що очікували від сьогоднішнього уроку?

  • У кого виникли проблеми на виконання завдань : назвіть зупинки.

VIIІ. Оцінювання. (Видача « водійських прав»).

ІХ. Домашнє завдання (диференційоване).

1.Написати відгук на урок-подорож.

2.Виконання вправи.

3.Скласти кросворд.



4.Підготувати питання для однокласників на тему «Прикметник – самостійна частина мови».


Каталог: attachments
attachments -> Урок-роздум після знайомства з інтимною лірикою Анни Ахматової та Ліни Костенко
attachments -> Вступ Література кінця XIX
attachments -> Усний журнал
attachments -> України Львівський коледж транспортної інфраструктури
attachments -> Проблема особистості людини у творчості А. П. Чехова
attachments -> Уроку : Антон Павлович Чехов «Товстий і тонкий»
attachments -> Позакласний захід із світової літератури На гостину до ювіляра
attachments -> Костенко Ліна Василівна
attachments -> Конспект відкритого уроку в 11 класі


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Прикметник як частина мови. Закріплення набутих знань iconПалітра музичних образів
Мета: підвести підсумки щодо набутих знань та вмінь, виявити рівень знань з даної теми
Прикметник як частина мови. Закріплення набутих знань iconПідволочиська зош І-ІІІ ступенів Вчителеві на пораду Форми проведення перевірки І закріплення знань на уроках світової літератури у 9 класі Підготувала: Добрунова М. А., Вчитель світової літератури
Форми проведення перевірки І закріплення знань на уроках світової літератури у 9 класі
Прикметник як частина мови. Закріплення набутих знань icon2 клас: Українська мова Повторити «Іменник» (с. 66) – Вміти розрізняти іменники, які відповідають на питання хто? що? «Прикметник»
«Прикметник» (с. 87) – Вміти упізнавати слова, які відповідають на питання який? яка? яке? які? окремо та в реченнях, у тексті
Прикметник як частина мови. Закріплення набутих знань iconПрограма фахового вступного випробування
...
Прикметник як частина мови. Закріплення набутих знань iconКнига Українська література Систематизований шкільний курс Закріплення навичок застосування теоретичних знань
Універсальне видання для успішної підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання
Прикметник як частина мови. Закріплення набутих знань iconПоложення про рейтингову систему оцінювання набутих студентом знань та вмінь з навчальної дисципліни «Психологічне забезпечення переговорного процесу» смя нау п рсо іздн 12. 01. 08-01-2013
Положення обговорено та схвалена на засіданні кафедри політології та соціальних технологій
Прикметник як частина мови. Закріплення набутих знань iconУрок №44 Клас 10 Тема уроку. Закон Гука. Дата
Мета: Освітня: продовжити характеризувати деформоване тіло, ввести закон Гука, розглянути діаграму розтягу твердих тіл; Розвивальна:...
Прикметник як частина мови. Закріплення набутих знань iconМетодичні рекомендації для студентів ІІІ курсу антична література. Еврипід полтава 2007
Гомера, Есхіла, Софокла, Еврипіда, контрольні питання для перевірки якості набутих знань, пропонується література, з якою повинен...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка