Програма з формування ціннісного ставлення до праці



Скачати 158.4 Kb.
Дата конвертації09.10.2017
Розмір158.4 Kb.
ТипПрограма



Експериментальна виховна програма з формування ціннісного ставлення до праці « Орієнтир»

Педагог – організатор Семидубського аграрного ліцею і ЗОШ І-ІІ ступенів Пшенична Я. С.
Пояснювальна записка
 Розбудова Української держави ставить на порядок        денний надзвичайно важливе і невідкладне завдання - виховання нового покоління, здатного не тільки осягнути загальнолюдський зміст сутності існування людини, а й творчо вирішувати їх згідно з духом свого часу.

     Програма виховної роботи «Орієнтир» розроблена відповідно до Конституції України, Законів України «Про загальну середню освіту», «Про позашкільну освіту», «Про охорону дитинства», «Про молодіжні та дитячі громадські організації», Національної програми "Діти України", 

наказу Міністерства освіти і науки України «Про затвердження «Основних орієнтирів виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України», Конвенції ООН про права дитини, Національної програми виховання дітей та учнівської молоді .

Головною метою програми є допомога учнівській молоді у їх життєвому самовизначенні, самореалізації, життєтворчості згідно з національними цінностями та в контексті ідеї інтеграції української держави у Європейський простір.
Програма «Орієнтир» розрахована на учнів 1 – 11класів з врахуванням їх вікових, індивідуальних та психолого-педагогічних особливостей.

Дібрані до неї методи роботи: словесні (розповіді, бесіди), креативні (мозковий штурм), проблемно-ситуаційні, творча діяльність, практичні, наочні, ігрові, пошуково-дослідницькі, застосування набутих знань, технології організації виховної діяльності ґрунтуються на взаємодії вихователя та вихованця .

Програма включає комплекс заходів, які забезпечують можливість досягнення найоптимальнішого результату у розвитку дитини і формуванні ціннісного ставлення до праці, а також у психічній і духовно-моральній сферах.

Завдання програми:

- виховання працелюбства, свідомого ставлен­ня до праці як до вищої цінності людини і суспільства;

- виховання цивілізованого господаря, формування культури трудових стосунків;

- ознайомлення з трудовим законодавством;

- виховання дисциплінованості, організованості, вміння включатися у виробничі відносини;

- формування розуміння загальних основ сучасного виробництва, прагнення розширювати свій кругозір, оволодівати загальною трудовою культурою;

- сприяння формуванню мотивів праці та заповзятливості;

- розвиток потреб особистості до самореалізації та професійного самовизначення;

- створення умов для розкриття потенційних можливостей учнів, їхнього інтелектуального розвитку, самоствердження.
Структура програми відображає наступність у роботі з учнями та складається з трьох кроків:

перший крок «Зернята істини»;

другий крок Знайди себе»;

третій крок «Сходинки у доросле життя».


Перший крок «Зернята істини»

1-4 класи.

Мета, цілі, завдання:

- оволодіння трудовими навичками та навиками працьовитості;

- включення в спільну господарську діяльність, виховання бажання допомагати дорослим і один одному;

- формування навичок господарювання, сумлінного ставлення до праці, поваги до людини праці;

- розвиток рис творчої, працелюбної особистості, формування навичок самообслуговування;

- виховання негативного ставлення до ледарів;

- введення дітей у світ професій, поглиблення уявлення про їх розмаїтість і значущість кожної для держави і особистості.
В основу програми виховної роботи з учнями 1 – 4 класів «Зернята істини»покладено педагогічні ідеї В. Сухомлинського.

«Хто знайде Золоте Зернятко Істини, той зрозуміє, для чого людина живе на світі», –писав педагог у«Легенді про Золоте Зернятко Істини».

Декому потрібно працювати все життя, щоб знайти таке зерно. Завдання вчителя, вихователя та учнівського активу - допомогти учням віднайти та зібрати ці зернята, щоб вони проросли у вихованцях могутніми паростками працьовитості, добра, чуйності, людяності, поваги до свого роду, нації, її культури та побуту.

Програма допоможе учням зрозуміти себе, розібратися в навколишньому світі і тим самим зробити перші кроки до пошуку «золотих зерняток істини».



Кожний з учнів знайде на цьому шляху свою неповторну зірочку, яка засяє над дитиною майбутнього особливим сяйвом впевненості у собі, комунікабельності, самостійності, вимогливості, співчуття, патріотизму, працьовитості.



Орієнтовний тематичний зміст

організації життєдіяльності учнівських колективів:

1 клас

  • Години спілкування «Без трудів не їстимеш пирогів», «Професії наших батьків», «Важливість праці», «Трудові династії родини».

  • Майстерня Діда Мороза. Виготовлення подарунків-сюрпризів.

  • Екскурсії, прогулянки: «У полі», «До тваринницької ферми», «Місто веселих майстрів».

  • Конкурс малюнків на тему: «Професії моїх батьків».

  • Рольові ігри: «Турботи хлібороба», «Велика радість – праця».

  • Збір-знайомство «Естафета улюблених справ».

  • Збір-гра: «Я в їдальні», «Я чергую в класі», «Я доглядаю квіти», «Я мамин(а) помічник(ця)».

  • Конкурс «Ми сьогодні перевіряємо, що ми вміємо і що ми знаємо».

2 клас

  • Виховна година на тему: «Хліб – наше багатство, бережіть його!».

  • Бесіда «Землю сонце прикрашає, а людину – праця», «Добрими справами славна людина».

  • Хвилинка взаємодопомоги.

  • Конкурс «Прислів'я про працю».

  • Свято «Наші мами – трудівниці», „Буду працьовитим як тато”.

  • День веселих майстрів.

  • Міні-виставка «Містечко дитячої творчості».

  • Трудові операції «Наш клас», «Шкіль­не подвір'я», «Зона піклування».

  • Колективна творча справа за мотивами казки «Колосок».

3 клас

  • Участь в акції «Зелений паросток майбутнього».

  • Уроки гарної поведінки: «Так працюють наші батьки».

  • Година спілкування на тему: «Хочеш бути щасливим, не будь ледачим».

  • Бесіди: «Твоє робоче місце», «Професії твоїх батьків».

  • Операція «Живи, книго!», «Книжкова лікарня».

  • Трудовий десант «Допоможи прибрати у дворі».

  • Заняття-практикум «Я в класі черговий».

  • Трудові операції: «Радість – людям», «Радість - один одному».

  • День добрих справ.

  • Майстерня творчих виробів.

4 клас

  • Виховна година на тему: «Народне мистецтво та промисли».

  • Бесіда на тему: «Поважай свою і чужу працю».

  • Обговорення притч: «Без труда нема плода», «Батькові поради та прислів’я про працю».

  • Трудовий десант „Прибирання класної кімнати і території шкільного подвір'я”.

  • Виставка – презентація «Світ моїх захоплень».

  • Конкурс загадок та приказок про працю.

  • Конкурс виробів класних умільців.

  • Зустріч з сільськими умільцями.

  • Трудовий десант «Яке подвір'я, такий і господар».

  • Лялькове ательє.

  • Майстерня «Умілі руки».

  • Святкова майстерня «Сюрприз для друзів (мами, вчителя...)».


Орієнтовна модель випускника початкової школи:

- позитивне ставлення до праці;

- дбайливе ставлення до результатів людської праці;

- усвідомлення значущості праці в житті людини;

- звичка до самообслуговування, робити все акуратно і красиво;

- виявлення вимогливості до себе, обов’язковості, охайності, бережливості, дисциплінованості, старанності;

- відповідальність за результати власної праці та праці однолітків;

-прагнення і здатність співпрацювати в спільній діяльності, крок до професійного самовизначення.


Другий крок «Знайди себе»

5-9 класи.

Мета, цілі, завдання:

- виховання працелюбства, свідомого ставлен­ня до праці як до вищої цінності людини і суспільства;

- виховання цивілізованого господаря, формування культури трудових стосунків;

- ознайомлення з трудовим законодавством;

- виховання дисциплінованості, організованості, вміння включатися у виробничі відносини;

- формування розуміння загальних основ сучасного виробництва, прагнення розширювати свій кругозір, оволодівати загальною трудовою культурою;

- сприяння формуванню мотивів праці та заповзятливості;

- розвиток потреб особистості до самореалізації та професійного самовизначення;

- створення умов для розкриття потенційних можливостей учнів, їхнього інтелектуального розвитку, самоствердження.

Ніщо в житті не дається без зусиль, важкої праці. Людина, яка з дитинства навчилася долати перешкоди, допомагати іншим, не піддаватися спокусам,перемагати власну лінь, може стати справжньою Людиною, домогтися в житті того, чого вона хоче.

Ми живемо у світі, який стрімко розвивається, у світі, де кожний ранок нового дня народжує нові ідеї для побудови майбутнього. І основна складова цього світу - це суспільство; це людина, яка має в собі високий розумовий потенціал, вірить у свою справу і чітко знає, чого хоче у цьому житті. Свої прагнення і переконання вона робить реальністю крок за кроком. Але справа, розпочата нею, потребує численних сил і невичерпної наполегливості, а головне - досвіду. Причому досвіду не лише дідів і прадідів, а головним чином - нового, набутого у процесі власних учинків і помилок, виправляючи які , людина щоразу здобуває щось нове. Нове в житті, нове в навчанні. Основа для цього - в першу чергу ,звичайно , освіта.

На другому етапі програми «Знайди себе» учні роблять найвеличніше своє відкриття — відкривають самих себе. А відкриття самого себе — найпрекрасніше, що може відчувати людина. У цих пошуках - глибокий зміст: кожен може розкрити свої реальні, досі незнані можливості. Щоб виявити і розкрити їх, щоб знайти себе, треба себе пізнати, тобто вивчити і змогти оцінити.



Орієнтовний тематичний зміст

організації життєдіяльності учнівських колективів:

5 клас

  • Захист колективного проекту «Я – господар».

  • Колективні творчі справи «Слово полова – праця диво», «У колективі чужої роботи нема», «Трудовий сюрприз», «Місто веселих майстрів», «Професія мого роду».

  • Читацька конференція «Всі професії хороші, вибирай на смак».

  • Трудові операції «Помагайко», «Чистота», «Озеленення класу», «Даруйте радість людям».

  • Конкурс для дівчаток «Вчимося господарювати».

  • Вернісаж аплікацій з природного матеріалу.

  • Тренінг «Вибір професії».

  • Екскурсії на місцеві підприємства.

  • Акції «Бур’ян», «Листя», «Затишок».

  • Анкета-скарбничка «Думаю, мрію, пропоную, можу виконати».

  • Батьківські збори за участю дітей на тему «Трудове виховання дітей у сім'ї, моральний зміст праці».

6 клас

  • Години спілкування «Ким працюють Ваші батьки?», «Чому у нашому місті (селі, районі) є безробітні?».

  • Уроки-тренінги «Роль професії у суспільстві, в якому я живу», «Яка професія важливіша?», «Чому люди різних професій не можуть обійтись один без одного».

  • Гра клубу веселих та кмітливих «Навчання і труд – поруч ідуть».

  • Зустрічі з ветеранами праці.

  • Випуск шкільної стінгазети «Ветерани праці – наша гордість».

  • Трудовий десант «Зробимо наше місто (село) чистим».

  • Трудові операції «Квіти навколо нас», «Посади дерево».

  • Акція «Зроби чистою свою вулицю».

  • Акція «Діти, допоможіть дітям».

  • Виставка-презентація «Світ моїх захоплень», «Моя майбутня професія».

  • Майстерня з виготовлення сувенірів.

7 клас

  • Бесіди «Щастя у праці», «Всі професії важливі».

  • Інтерв’ю з працівниками школи (вчителем, бібліотекарем, поваром, техпрацівником) «Що для Вас ваша праця?».

  • Трудові десанти «Турбота», «Милосердя», «Світ навколо мене», «Біля мого будинку».

  • Трудові операції «Розширення зеленої зони» - догляд за квітами, «Калина у моєму дворі», «Посади шкільний сад».

  • Акція «П'є журавка воду» (допомога вдовам).

  • Рольова гра «У світі професій».

  • Рейд «Шкільне обладнання».

  • Фестиваль дитячої та юнацької творчості (образотворчого, декоративно-прикладного мистецтва) «Чисті роси».

  • Обговорення проблеми «Моя майбутня професія», «В моєму домі так», «Бабусин рушник у сучасній оселі», «Я сам (а)».

  • Фотоколаж «Професії наших батьків», «Чарівна краса вишиванки».

  • Дискусія «З магазину чи власними руками?».

  • Виставка-ярмарок дитячих поробок.

  • Батьківські збори за участю дітей на тему: «Я це можу», «Мої обов`язки в родині».

8 клас

  • Години спілкування «Що я знаю про майбутню професію?», «Виконуй свою справу добре сьогодні і можеш не турбуватись про завтра».

  • Дні праці і доброчинності.

  • Трудові десанти «Очистимо ліс (річку, водоймище)», «Посадимо алею Пам’яті», «Школа – місто – дім».

  • Конкурс-захист майбутньої професії.

  • Дискусія «Чи можемо ми полегшити їх працю?».

  • Турнір знавців професій.

  • Рольова гра «Якби я був ...».

  • Акція «Посади сад».

  • Виставка робіт дитячої художньої творчості «З вірою в майбутнє».

  • Захист проекту «Економіка мого краю сьогодні і завтра».

  • Прес-конференція «Освіта – шлях до майбутньої професії».

  • Тренінг «Здібності людини і професії».

  • Фоторепортаж «Школа мій дім – я господар в нім».

  • Ділова гра «Приміряй на себе професію».

9 клас

  • Години спілкування «Професійний вибір: хто його має здійснювати?», «Світ професій: праця та покликання», «Освіта і професія», «Великий світ професій: як почати пошук своєї?», «Вибір професії – це вибір шляху навчання професії».

  • Вечір «Праці ми шану співаємо».

  • Захист колективного проекту «Трудові справи для школи».

  • Підготовка проекту «Школа-місто-сім'я».

  • Колективні творчі справи «Естафета улюблених занять», «Презентація професій», «Ярмарок професій», «Трудовий сюрприз ветеранам війни і праці»

  • Трудовий десант «Ігровий майданчик – для малят».

  • Диспути «Ким бути чи яким бути?», «Чи є професії найважливіші?», «Чи буває професійний вибір неправильним?», «Чи завжди людина може реалізувати свої потенційні можливості?».

  • Робота «книжкової лікарні», рейди-огляди стану збереження підручників.

  • Конкурс на кращий твір «Трудова біографія моєї родини».

  • Конкурс-огляд «Красу і затишок шкільній оселі».

  • Місячник благоустрою (впорядкування та догляд за шкільним подвір'ям, вулицею, зонами відпочинку тощо).

  • Вікторина «Хто більше знає професій і про професії».

  • Виставка-конкурс юних майстрів народних ремесел «Єднаймо зусилля на добрі діла».

  • Тренінг «Твій вибір – життєвий успіх».

Орієнтовна модель випускника основної школи:

- сформованість чітких уявлень про світ сучасних професій, про свої можливості в оволодінні різними видами професійної діяльності;

- правова грамотність з питань праці, професійної діяльності;

- поінформованість про загальну ситуацію на ринку праці, тенденції трудової зайнятості, труднощі професійної адаптації на початку трудової діяльності;

- володіння навичками практичної професійної діяльності;

- володіння комп’ютером, уміння самостійно користуватися інформаційними джерелами з питань професійного самовизначення;

- здатність до свідомого професійного самовизначення згідно зі своїми особистісними можливостями, здібностями та інтересами.

Третій крок « Сходинки у доросле життя»

10-11класи

Кожен із старшокласників стоїть зараз на порозі самостійного, дорослого життя. Період, який вони переживають, психологи пов’язують із життєвим самовизначенням і професійним вибором. Як не розгубити себе по життю, залишитися вірним своїм ідеалам, цінностям, життєвим принципам? На ці та інші запитання ми спробуємо знайти відповідь на третьому етапі програми «Крок у доросле життя». Кого з них не хвилює питання власного майбутнього. Хто не піддався спокусі заглянути у своє майбутнє. Важливо розібратися у своїх мріях, надіях, життєвій програмі, цілях, щоб частково спрогнозувати майбутнє. За висловом Джона Леннона, життя – це те , що відбувається в той час, коли ми плануємо майбутнє. Плануючи це майбутнє, ми оперуємо такими поняттями, як мрія,надія, життєва програма, життєві цілі.

Ставши учнями старших класів, хлопець чи дівчина розуміють, що до самостійного дорослого життя їм залишається лише два кроки - останні шкільні роки. Наступає час, коли не школі, не вчителям і навіть не їхнім батькам, а саме їм потрібно визначити свій подальший життєвий шлях, зробити вибір долі і нести відповідальність за цей вибір. Самим доведеться шукати відповіді на запитання, які поставить життя.

Мета, цілі, завдання:

- виховання цивілізованого господаря, який свідомо ставиться до праці як вищої цінності людини і суспільства в умовах ринкових відносин;

- виховання дисциплінованості, організованості, вміння включатися у виробничі відносини;

- виховання особистісних рис характеру: самоорганізації, лідерства, бережливості, ініціативності, діловитості, дисциплінованості, бачення перспективи;

- озброєння учнів теоретичними знаннями, практичними вміннями та навичками культури праці, розвиток здібностей до певного виду діяльності;

- формування нового економічного мислення, готовності діяти творчо, застосовувати отримані знання на практиці;

- формування розуміння загальних основ сучасного виробництва, прагнення розширювати свій кругозір, оволодівати загальною трудовою культурою;

- формування підприємницької компетентності та культури, умінь вести домашнє господарство;

- виховання свідомого ставлення до вибору майбутньої професії в умовах ринкових відносин;

- освоєння учнями через рольові ігри економічних ролей і позицій у сучасному світі;



- виховання психологічної го­товності до праці (позитивна установка на трудову діяльність, уміння швидко адапту­ватися до нових умов праці).

Орієнтовний тематичний зміст

організації життєдіяльності учнівських колективів:

10 клас

  • Година спілкування «Праця – найголовніше у моєму житті».

  • Конференція «Різні погляди на один факт».

  • Захист колективного проекту «Трудові справи для міста (села)».

  • Захист майбутніх професій «Всі професії хороші – вибирай на смак».

  • Свято науки, техніки та винахідництва серед учнівської молоді.

  • Виставка «Все про професії».

  • Зустріч з людьми різних професій.

  • Ділова гра «Я бізнесмен».

  • Конкурс умільців.

  • Ремонт школи та обладнання кабінетів.

  • Місячник благоустрою.

  • Виготовлення виробів прикладного мистецтва, оволодіння навичками народ­ної творчості.

  • Виставка-конкурс юних майстрів народних ремесел «Єднаймо зусилля на добрі діла».

  • Тренінги «Вибір професії», «Самооцінка своїх можливостей і їх узгодженість з професійними намірами», «Труднощі, які виникають при виборі професії. Помилки при виборі професії», «Здоров'я і вибір професії».

  • Шкільна толока.

  • Вечір-зустріч «Цікавий світ професій».

  • Екскурсії на місцеві підприємства, до вищих навчальних закладів, професійно-технічних училищ, технікумів, сільськогосподарських підприємств, фермерських господарств.

11 клас

  • Науково-практична конференція «Україні - науковий пошук юних».

  • Виховні години «Що я знаю про майбутню професію?», «Хочу, можу і треба при виборі професії», «Захист професії».

  • Зустріч з представниками районного центру зайнятості з метою ознайомлення з ситуацією на ринку праці.

  • Захист проектів «Моя майбутня професія».

  • Цикл бесід з трудового законодавства.

  • Зустрічі з випускниками школи – людьми різних професій.

  • Екскурсії-зустрічі на місцеві підприємства «Таємниця майстерності”; до професійно-технічного училища «Що таке ПТУ?”, ,,Як отримати робітничу спеціальність?».

  • Бесіди «Що треба знати, обираючи фах?», «Країна потребує професіо­налів. Як ними стати?», «Сфера обслуговування. Що це таке?».

  • Батьківські та учнівські посиденьки «Здібності людини і професія».

  • Свято праці, День урожаю, Тиждень саду.

  • Вечір запитань і відповідей «Обличчя мого фаху».

  • Вечори-зустрічі з молодими спеціалістами міста і ветеранами праці.

  • Захист колективного проекту «Економіка нашої держави сьогодні й на перспективу».

  • Шкільні кооперативи «Новорічні іграшки», «Ляльковий одяг», «Сувеніри».

  • Дискусії «Як я уявляю свою професію», «Чи обов'язково бути студентом?».


Модель випускника старшої школи:

- сформованість ціннісного ставлення до праці;

- наявність уявлень про свої інтереси і можливості щодо майбутньої професійно-трудової діяльності;

- знання основних положень законодавства про працю, прав і обов’язків неповнолітніх у трудовій сфері;

- володіння навичками самообслуговування;

- дбайливе ставлення до продуктів людської діяльності;

- дотримання правил безпеки в роботі та естетики праці;

- володіння практичними навичками професійно-трудової діяльності;



- свідомий вибір професії.
Робота за програмою «Орієнтир» ґрунтується на організації різнопланової діяльності школярів і тісній співпраці класного керівника з педагогом-організатором, практичним психологом, соціальним педагогом, учителями, медичною сестрою та лікарем-педіатром, батьками та громадськістю.

Крок за кроком допомогти дитині знайти себе у житті - основне завдання кожного педагога, виховника та учнівського колективу. Працюючи за такою програмою ми забезпечимо успіх кожного учня і вкажемо шлях до самовдосконалення, котрому немає меж.

Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Програма з формування ціннісного ставлення до праці iconПро підведення підсумків моніторингу щодо ціннісного ставлення до праці у загальноосвітніх навчальних закладах району
Ставлення до праці у загальноосвітніх навчальних закладах району, моніторинг проведено в таких загальноосвітніх навчальних закладах:...
Програма з формування ціннісного ставлення до праці iconПрограма творчого розвитку особистості Мета програми
Програма включає сім стежин – основних напрямків ціннісного ставлення до себе та навколишнього світу
Програма з формування ціннісного ставлення до праці iconНаціонально-патріотичне виховання на уроках математики
Найважливішим пріоритетом національно-патріотичного виховання є формування ціннісного ставлення особистості до українського народу,...
Програма з формування ціннісного ставлення до праці iconУрок Майстер-клас «Приготування ролів та суші»
Виховувати любов до праці, до обраної професії; виховання культури праці; до обраної праці; бережливе ставлення до сировини; устаткування...
Програма з формування ціннісного ставлення до праці iconМетодика проведення профорієнтаційного уроку Підготовка до проведення профорієнтаційного уроку
Основний акцент профорієнтаційних заходів – формування позитивного ставлення до професій, що користуються попитом на ринку праці
Програма з формування ціннісного ставлення до праці iconОлександр Михайлович Павленко, методист нмц здоров’я, фізичної та естетичної культури
Головною метою художньо-естетичної освіти в загальноосвітній школі є розвиток особистісно-ціннісного ставлення до мистецтва та навколишнього...
Програма з формування ціннісного ставлення до праці iconКруглий стіл на тему: ‘’Історична пам’ять у творах О. Довженка’’
Мета: Поглибити знання учасників круглого столу з історії українського кінематогрофа,виховання емоційно-ціннісного ставлення до творчості...
Програма з формування ціннісного ставлення до праці iconМета: Сприяти вихованню патріотизму, любові до рідної країни
Виховувати бережне та економне ставлення до грошей, прививати почуття поваги до людей праці
Програма з формування ціннісного ставлення до праці iconГалина Малик. «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Проблема відповідальності людини за свої вчинки. Формування дбайливого ставлення до свого життя, інших людей. Мета
Галина Малик. «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Проблема відповідальності людини за свої вчинки. Формування дбайливого...
Програма з формування ціннісного ставлення до праці iconРобоча програма навчальної дисципліни всмпп 16 психологіяіміджу
Робоча програма навчальної дисципліни «Психологія іміджу» для студентів спеціальності 03050501 «Управління персоналом та економіка...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка