Програма з літератури рідного краю для учнів 5-9 класів



Скачати 146.04 Kb.
Дата конвертації17.01.2018
Розмір146.04 Kb.
ТипПротокол

Капустіна К.Д.

Літературними стежками Сторожинеччини

(Авторська програма з літератури рідного краю

для учнів 5-9 класів)



Департамент освіти і науки Чернівецької обласної державної адміністрації

Інститут післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області

Управління освіти, сім’ї,молоді та спорту Сторожинецької райдержадміністрації

Районний методичний кабінет

РОЗГЛЯНУТО СХВАЛЕНО

Радою районного методичного Вченою радою

кабінету управління освіти, сім’ї, Інституту післядипломної

молоді та спорту Сторожинецької педагогічної освіти

державної адміністрації Чернівецької області

Протокол № 4 від 28.05. 2015р. Протокол № від 25.09. 2015р.


Завідувач РМК В.В.Погрібна Директор ІППОЧО Г.І.Білянін
Літературними стежками Сторожинеччини

(Авторська програма з літератури рідного

краю для учнів 5-9 класів)

Автор: Капустіна Крістіна Дмитрівна,

учитель української мови та літератури

Сторожинецької ЗОШ І-ІІІ ступенів №1

СТОРОЖИНЕЦЬ

2015

Редактор :

Погрібна Валентина Василівна, завідувач РМК управління освіти, сім’ї, молоді та спорту Сторожинецької райдержадміністрації

Автор

Капустіна Крістіна Дмитрівна, учитель української мови та літератури Сторожинецької ЗОШ І-ІІІ ступенів №1

Рецензенти

Квітень Євгенія Дмитрівна, завідувач НМЦ суспільно-гуманітарних дисциплін ІППОЧО;

Савчук Руслана Олександрівна, методист РМК управління освіти, сім’ї, молоді та спорту Сторожинецької райдержадміністрації

Літературними стежками

Сторожинеччини

(Авторська програма з літератури рідног окраю

для учнів 5-9 класів)

Програма розрахована для вивчення рубрики «Література рідного краю»  в 5-9 класах загальноосвітніх навчальних закладів району. Вивчення української літератури рідного краю-це шлях до пізнання минулого, розуміння сучасного і прогнозування майбутнього. Автор пропонує ознайомити учнів із життям і творчістю письменників Сторожинеччини.. Програма укладена з урахуванням змісту діючої основної програмиз літератури, відповідно до вікових особливостей і теоретичних знань учнів, рівня сформованості їх уміння й навичок аналізу творів художньої літератури та розрахована для використання вчителями української мови та літератури на уроках та у позакласній роботі.



ЗМІСТ

1.Пояснювальна записка………………………………………………….5-6

2. Навчально-тематичний план………….………………………………..7

3.Основні вимоги до знань і вмінь учнів

(з урахуванням засвоєного у процесі вивчення основного курсу української літератури)………………………………………………………………….7

4.Програма…………………………………………………………………8-10

5. Для самостійного читання………………………………………………..11

6. Література………………………………………………………………….12

6.Для нотаток…………………………………………………………………13

ПРОГРАМА ВИВЧЕННЯ РУБРИКИ

«ЛІТЕРАТУРА РІДНОГО КРАЮ»

У ШКІЛЬНОМУ КУРСІ «УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА»

5-9 КЛАСИ
Часто трапляється так, що десь поруч живе неординарна, талановита людина, а школярі того й не знають. У їхній уяві склада­ється враження, що десь далеко, жили чи живуть відомі митці, про яких знає вся Україна, Європа, світ — тут же, у малій батьківщині, таких немає. На щастя, у нас є талановиті, неординарні особистості, треба тільки їх помічати та відкривати для себе, і тоді ще милішим, дорожчим і більш значущим стане рідний край.
Прищеплення любові до рідної землі, формування національно свідомого громадянина через осягнення краси рідного слова у творчій спадщині письменників-земляків — важливе завдання уроків літератури рідного краю як складової частини основного курсу літератури. . Саме  уроки літератури рідного краю допомагають збагатити духовний світ школяра, сформувати національну свідомість, викликати повагу до його щедрих, чесних і працьовитих людей, до славного минулого, до безцінних скарбів культурного надбання

Вивчення літератури рідного краю спрямоване на  ознайомлення учнів з творчістю письменників, що жили або живуть в районі, місті (селі), де розміщена школа, та посилення патріотичного виховання. На цих уроках учні повинні осягнути глибинну сутність спадщини митців рідного краю, сприймати і цінувати їх мистецький набуток, почувати гордість за творчих людей, славних краян Сторожинеччини. Безсумнівно, що такі уроки допоможуть учителеві-словеснику в розвитку літературної освіти школярів, наближатимуть до розуміння особливостей літературного процесу та специфіки художньої творчості, активізуватимуть читацькі інтереси, формуватимуть навички пошуково-дослідницької діяльності.

Відповідно до діючої програми з української літератури для 5−9 класів загальноосвітніх навчальних закладів відповідає Державному стандарту базової і повної загальної середньої освіти, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 р. № 1392,   відводиться 4 години на рік у 5 - 8 класах та 2 години у 9 класі. Дана програма є спробою допомогти педагогам – словесникам Сторожинецького району у підготовці до уроків літератури рідного краю.

В основу програми покладено такі методологічні принципи:

* вивчення літератури рідного краю в об’єктивному культурно-мистецькому контексті;

* урахування вікових, пізнавальних і психологічних можливостей учнів;

* доцільність у наростанні складності матеріалу;

* системна опора на різноплановий краєзнавчий матеріал;

* розвиток зв’язного мовлення та навичок виразного читання.

Зміст програми дає можливість учителеві використовувати як традиційні типи уроків та форми й методи навчання, так і нетрадиційні: зустрічі з письменниками, створення літературної карти Сторожинеччини, підготовка творчих папок про письменників, укладання альбому „Літературні місця району”, участь у наукових конференціях, підготовка проектів, презентацій, дослідницька діяльність учнів в рамках Буковинської Малої академії наук учнівської молоді тощо.


Програма розрахована для вивчення курсу « Література рідного краю»  в 5- 9 класах загальноосвітніх навчальних закладів району.

Запропонований зміст занять та розподіл годин орієнтовні. Учитель може вносити зміни в розподіл часу та вивчення окремих тем.



Навчально-тематичний план

Клас

Всього годин на рік

Кількість годин




І семестр

ІІ семестр

5

4

2

2




6

4

2

2




7

4

2

2




8

4

2

2




9

2

1

1




Основні вимоги до знань і вмінь учнів

(з урахуванням засвоєного у процесі вивчення основного курсу української літератури)
5 – 9 класи
Учні повинні знати:


  • Імена і твори найталановитіших митців, які народилися у рідному краї;

  • жанровіособливостінародноїказки, переказу, легенди, ліричнихтворів, прислів’я, приказки, загадки;

  • основні елементи виразності читання літературних творів;

  • імена письменників-земляків та їх твори, що вивчались, тему й ідею вивчених творів, особливості їх композиції та художньої мови.



Учні повинні вміти:


  • виразно читати літературні твори;

  • аналізувати твори за жанровими ознаками й художніми засобами;

  • давати усний і письмовий відгук про художній твір, з яким ознайомились самостійно.


5 клас ( 4год )

1

Тамара Лаврук. «Донечці» (колискова), «Я з того краю, де карпатські буки», « Зимова фантазія ».

Коротка розповідь про письменницю.

Висловлення поетичною мовою любові до дитини і турботи про неї («Донечці» (колискова)). Художні описи природи як вияв патріотичних почуттів автора у збірці

« Чебреці любові »( «Я з того краю, де карпатські буки»,

« Зимова фантазія »).


1 год.




2

Марія Єремійчук . «Моя Буковина », « Україно рідна » ,

« Сторожинець ».

Коротко про поетесу і край, де вона народилася. Майстерне відтворення краси природи, вираження життєрадісності, патріотичних почуттів засобами художнього слова у поезіях( «Моя Буковина », « Україно рідна » , « Сторожинець »).


1 год.




3

Омелян Столяр. «Мамо! Ми завжди з тобою »,

« Відбулися зміни », « Яка гарна Буковина».

Біографічні відомості. Поетична творчість.

Образ найдорожчої людини – мами ( «Мамо! Ми завжди з тобою »).Роздуми про долю, людське життя, почуття любові до рідної землі, свого народу (« Відбулися зміни », « Яка гарна Буковина»).




1 год.




4

Творчість однолітків та учнів школи.

1 год.




6 клас ( 4 год )

1

Анна Дущак. «Дивний світе ясноокий », « З усіх сторін зібрались темні хмари », « По житті упевнено іду ».

Короткі відомості про письменницю і її багатогранну творчість.

Кожен рядок щиро і щедро промениться людською добротою, душевним теплом і світлом у віршах «Дивний світе ясноокий », « З усіх сторін зібрались темні хмари », « По житті упевнено іду » із збірки « Понад вечірнім Дереглуєм »


1 год.




2

Марія Гулей. «Миле дитинство » , « Земле моя »,

« Ностальгія », « Моє село ».

Коротка розповідь про письменницю.



Патріотичні мотиви у творах. Щирість ліричного самовираження у збірці « Живу любов’ю ». Образ України, ідея нерозривної єдності людини з рідною землею ( «Миле дитинство » , « Земле моя », « Ностальгія », « Моє село »).


1 год.




3

Ярослав Лижник. « Різдво у Джурках »,« Балада про заграду », « Листи до тебе ».

Огляд життя і творчості митця.

Вірші – присвяти найріднішим людям – батькам, братові Івану, дружині Марії у збірці « І день гукає молодий ».

(« Різдво у Джурках », « Балада про заграду », « Листи до тебе »).



1 год.




4

Творчість однолітків та учнів школи.

1 год.




7 клас ( 4 год )

1

Самійло Слюсарчук. « Слово для настрою і душі ».

Коротко про митця.

Дотепні сатиричні оповіді сучасного письменника-гумориста як спонука до роздумів про довколишній світ і себе у циклі « Слово для настрою і душі » із збірки « Чисте світло сподівань ».

1 год.




2

Марія Гулей. « Фотографія у вікні ».

Розповідь про життя письменниці, її мужність і силу духу.

 Риси людського буття, оптимізм у новелі « Фотографія у вікні ».

1 год.




3

Борис Бунчук. « На Буковину, як у Палестину », « Як в рейках дзвін » (пам’яті Михайла Івасюка).

Розповідь про життя поета. Загальна характеристика його поетичної творчості.

Глибина думки, почуттів, оригінальне образне мислення у збірці «Замість центурій» (« На Буковину, як у Палестину », « Як в рейках дзвін » ( пам’яті Михайла Івасюка)).


1год.




4

Творчість однолітків та учнів школи.

1 год.




8 клас ( 4 год )

1

Володимир Сердюк. «Плач сумління ».

Цікаві сторінки життя письменника.

Художня розповідь про хлопчика, його життєву пригоду у філософській новелі «Плач сумління ».


1 год.




2

Ярослав Лижник. « Не кепський день ».

Коротко про автора

Герої збірки новел та оповідань, ймовірно, народилися під зодіаком, в якому найбільшою є планета Чорний острів. Чи не тому вони страждають, але знаходять в собі сили йти назустріч хай крихітному, але щастю. Новела « Не кепський день ».


1 год.




3

Марія Побіжан ( Марія Ружа ). « Чом тебе немає »,

« Прагнення щастя », « Вічна весна ».

Біографічні відомості.

Інтимна лірика поетеси. Важливість проблематики, щирість, вражаюча емоційність у збірці « Лист з минулого» (« Чом тебе немає », « Прагнення щастя », « Вічна весна »).



1год.




4

Творчість однолітків та учнів школи.

1 год




9 клас ( 2 год )

1

Анна Дущак. «Полинове щастя Трандафіри».

Складна доля письменниці.

Новела з народного життя «Полинове щастя Трандафіри», у центрі якої трагічна жіноча доля, тема кохання, зради і розплати за гріхи.

1 год.




2

Василь Кожелянко. Збірка новел « Логіка речей». «Логіка речей» — збірка жорстких реалістичних новел про виживання в умовах «речового тоталітаризму». П’ять новел про цікаві історії із життя Віктора Колобка

1 год.





Для самостійного читання

5 клас. Самійло Слюсарчук. « Хвалимо своє корито », « Закон підлості »,«Кому і за що ». Іронічно – пародійна , викривальна спрямованість гумористичних і сатиричних творів автора.
6 клас. Борис Бунчук.«Обличчя матері моєї ». Своєрідність форми його поезій. Людяністю, щирістю, чистотою синівських почуттів вражають поезії циклу «Обличчя матері моєї» із збірки «Міра істинного». Від кожного рядка циклу віє ніжністю, великою любов’ю сина до матері.
7 клас. Марія Побіжан ( Марія Ружа ). « Сон», « Сестрі»,

« Назарію Яремчуку ». Образ мужньої, сильної духом жінки у поезіях

( « Сон» (АничціДущак ), « Сестрі» ( Анні Дущак)). Вірш – присвята буковинському митцю « Назарію Яремчуку ».
8 клас. Роман Ходан.«Рідний край», «Літа мої, літа», « Мамо, люба мамо», «Сторожинець», «Батькова душа». Його вірші, які покладені на музику В.П.Верстюком, викликають почуття ностальгії за дитинством, за молодістю батьків, за тим високим і чистим небом, яке благословляло кожного з нас зі стін рідної школи у далекі світи.  «Рідний край», «Літа мої, літа», « Мамо, люба мамо», «Сторожинець», «Батькова душа».
9 клас. Василь Кожелянко. Новий роман творця жанру «українська альтернативна історія » « Срібний павук ».

Література



  1. Література Буковини. Посібник для вчителів української літератури та учнів 5 – 11 класів. Р. Й. Дуб, М. А. Богайчук. – Чернівці, 1997.- 228с.

  2. Література рідногот краю. 5 – 11 класи:Навчально – методичний посібник. Частина І /За ред. Р. К. Радчук, С. С. Тодорюке. – Чернівці: Прут, 2001. – 160 с.

  3. Літературно-мистецька Сторожинеччина. / Автори-упорядники: Т.Б. Катамай, Т.І. Ковбан, Ф.С. Кучережко . – Сторожинець, 2006. – 84 с. 

  4. Письменники Буковини. Хрестоматія. Частина І / Упоряд. Б.І. Мельничук, М.І. Юрійчук – Чернівці: Прут, 2001. – 800 с.

  5. Програми для гуртків, секцій, творчих об’єднань позашкільних закладів суспільно-громадського та художньо-естетичного напрямку/ Упоряд.: Л.І. Ковбасенко, Л.М. Павлова. – ІЗМН, 1996. – 400 с.


Д л я н о т а т о к

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Програма з літератури рідного краю для учнів 5-9 класів iconПояснювальна записка Вивчення української літератури за новою програмою містить рубрику «Література рідного краю», на яку
«Література рідного краю», на яку відводиться чотири години, що їх вчитель упродовж року має розподілити самостійно. Дана програма...
Програма з літератури рідного краю для учнів 5-9 класів iconПрограма з української літератури передбачає години для ознайомлення учнів з літературою рідного краю
Мета таких уроків – осягнення учнями глибинної сутності спадщини митців свого краю, національного духу, реалій дійсності, сприйняття...
Програма з літератури рідного краю для учнів 5-9 класів iconВідділ освіти Петрівської районної державної адміністрації Районний методичний кабінет Література рідного краю Розробки уроків з української літератури для 6-8 класів
Митько Н. П., учитель Петрівського нвк «загальноосвітня школа ІІ-ІІІ ступенів-гімназія»
Програма з літератури рідного краю для учнів 5-9 класів iconУроки літератури рідного краю: технологія підготовки та проведення Кіровоград 2015
У посібнику вміщено конспекти уроків та методичні рекомендації членів творчої групи вчителів української мови та літератури з проблеми...
Програма з літератури рідного краю для учнів 5-9 класів iconПрограма з української літератури передбачає години для ознайомлення учнів з літературою рідного краю. Мета таких уроків осягнення учнями глибинної сутності спадщини митців свого краю, національного духу, реалій дійсності
Мета таких уроків – осягнення учнями глибинної сутності спадщини митців свого краю, національного духу, реалій дійсності, сприйняття...
Програма з літератури рідного краю для учнів 5-9 класів iconУрок «Література рідного краю. Багатогранність поезії Світлани Іщенко»
Мета: ознайомити учнів із творчістю письменників рідного краю; формувати вміння самостійно працювати з літературою; розвивати увагу,...
Програма з літератури рідного краю для учнів 5-9 класів iconУрок з вивчення літератури рідного краю Мета: ознайомити учнів із творчістю Катерини Барановської
Тип уроку: урок-презентація для учнів 5 класу книги казок Катерини Барановської «Таємниця великого каменю»
Програма з літератури рідного краю для учнів 5-9 класів iconІ тобі, рідно Сумщино, вічно квітнути в віках (1-й слайд) Мета
Мета: ознайомити учнів з художниками Сумської області, центрами музичної культури Сумщини та їх композиторами, видатними письменниками,...
Програма з літератури рідного краю для учнів 5-9 класів iconУрок української літератури у 7 класі за творчістю Михайла Стельмаха «свята земля, святе моє дитинство…»
Мета: поглибити знання учнів про автобіографічну повість, закріпити їх шляхом групової роботи та самостійної роботи; ознайомити учнів...
Програма з літератури рідного краю для учнів 5-9 класів iconУрок літератури рідного краю, 8 клас Тема. «…Я в серці маю те, що не вмирає»
Поглибити кругозір учнів, створити умови для заохочення до розумової діяльності. Розвивати мовлення, творчу активність, вміння працювати...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка