Районний відділ освіти широківської районної державної адміністрації математичний вечір присвячений с. В. Ковалевській



Скачати 246.61 Kb.
Дата конвертації16.03.2018
Розмір246.61 Kb.


РАЙОННИЙ ВІДДІЛ ОСВІТИ

ШИРОКІВСЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ

МАТЕМАТИЧНИЙ ВЕЧІР
ПРИСВЯЧЕНИЙ С.В.КОВАЛЕВСЬКІЙ


с. Запоріжжя

2010

Автор: Мерончук З.А. вчитель математики, вищої категорії Запорізької СЗШ Широківського району Дніпропетровської області.

У посібнику зібрані матеріали для проведення математичного вечора присвяченого С.В. Ковалевській.


Рекомендовано учням СЕРЕДНІХ ШКІЛ ТА ВЧИТЕЛЯМ ПОЧАТКІВЦЯМ.


З тих пір пройшло більше 100років. Ім’я С.В.Ковалевської займає достатнє місце в ряду імен великих російських вчених якими по праву гордиться Росія.

Президент Академії наук СРСР С.І.Вавилов сказав 13січня 1950року на урочистому засіданні, присвяченому 100річчю з дня народження С.В.Ковалевської:

«Вклад, внесений в науку Ковалевською за її недовге життя, дуже повнодійнний і багатозначний. Її фундаментальні дослідження по обертанню твердого тіла послужила основою для дальшого розвитку найважливіших питань механіки в нашій країні і у всьому світі. Її дослідження по теорії диференціальних рівнянь і по деяким питаннях математичної фізики і теоретичної астрономії зберігають своє значення і сьогодні...»

С.В.Ковалевська показала всьому світу можливості жінок в області математичного творчості.

Переробивши багато літератури, я відібрала самі яскраві сторінки з життя Софії Василівни.

В пошуках кращих варіантів підбиралися і опробувались питання вікторини, софізми, «номера» розважальної частини.

Проводячи вечір, я не просто старалась розповісти, вчити чомусь дітей, а одночасно проводили психологічні спостереження.

Я задавала собі питання:

- Як, слухається урочиста частина?

Добре, легко, цікаво, але ж я старалася не просто розповісти учням біографію Софії Василівни, я хотіла піднести це в іншій формі. Тому з біографії С.В.Ковалевської я вибрала самі цікаві, самі яскраві, нехай не зовсім зв’язані між собою сторінки.

Звичайно автор цієї роботи не вважає, що розробка вечора ідеальна, вона може допрацьовуватись і удосконалюватись, але користується популярністю.


1. Математичний вечір присвячений С.В.Ковалевській

В вік, коли підсиленими темпами розвивається наука кібернетика, космонавтика, ввік атома і прогресу не мислили життя без математики. І в шкільних стінах потрібно зміцнювати любов до точних математичних наук. Розуміння математики збагачує і розвиває розум людини. Тому необхідно з малих років розвивати у дитини математичну смекалку.

Однією з цікавих форм позакласної роботи з дітьми є математичний вечір в школі.

Але для того, щоб цікаво провести математичний вечір в школі, потрібно в першу чергу добре продумати програму. Приведу програму і зміст вечора, присвяченого С.В.Ковалевській, який був проведений за роки мого навчання та роботи.



2. Програма вечора

1. Урочиста частина



  1. Вступне слово

  2. В історії людства

  3. Перші кроки в математиці

  4. Робота під керівництвом Вейєрштрасса

  5. На батьківщині

  6. Сум за батьківщиною

  7. В Стокгольмському університеті

  8. Літературна діяльність

  9. Вивчення іноземних мов

  10. Математик на льоду

  11. Останні роки життя

  12. Ф.Леффлер, вірш «На смерть Ковалевськії»

2. Розважальна частина

  1. Математична вікторина

  2. Відгадування дат народження

  3. Вгадай ученого

  4. Перекладання чисел через одне

  5. Софізми

  6. Відгадування на пяти стрічках

  7. Феноменальна память

  8. Задачі з сірниками

  9. Математична вудочка

  10. Дивний годинник

  11. Математичний атракціон

  12. Гра «Хто швидше?»

  13. гра «Рахуй не лови гав».

3. Оформлення залу

  1. Виказування видатних людей про математику

  2. Математична газета

  3. Виставка книг і статей



В історії людства

До Ковалевської не було жінки рівної по силі і своєрідності математичного таланту.

Спонукання особистого інтересу до науки, до математики і природознавству, крім її особистих здібностей. Сприяли перед революційні настрої і прагнення серед російської інтелігенції 60-х років.

Ці роки були початком діяльності багатьох видатних вчених нашої Батьківщини. В тому числі Менделєєва, Тіміризьєва, Сєченова, братів Ковалевських та багатьох інших.

Серед них славетне місце займає Софія Василівна Ковалевська.
Перші кроки в математиці

Софія Василівна народилася в Москві З(15) січня 1850року.

Її батько-генерал В.В.Корвін-Круковський, начальник московського арсеналу, вів свій рід від угорського короля Матвія Корвіна. Мати Єлизавета Федорівна, походила з вченої сімьї - її батько Ф.Ф.Шуберт був почесним членом Академії наук, а дід, академік Ф.І.Шуберт, відомим астрономом і математиком.

В 1858році Василь Васильович Корвін-Круковський був звільнений у відставку в чині генерал-лейтенант і перебрався разом з сім’єю в свій маєток Палібіно Невельського уїзду Вітебської області. Своїм дітям він дав домашню освіту.

Наставниками Соні були англієць М.Ф.Сміт і домашній учитель І.І. Малевич. Але інтерес до математики з’явився у дівчинки під впливом дядька, Петра Васильовича Корвін-Круковського.

«Від нього почула я, наприклад, в перший раз про квадратуру круга, про асимптоти, до яких крива постійно наближається ніколи їх не досягаючи, і про «багато інших речей подібного роду»- згадувала потім Софія Василівна.

Крім бесід з дядьком, було ще одна обставина, доволі кумедна, пробудивши інтерес Соні до математики. Ось як описала цей епізод С.В.Ковалевська в своїх спогадах.

«Коли ми переїхали на проживання в село, весь дім прийшлося клеїти шпалерами заново. Але... на одну з дитячих кімнат шпалер не вистачило.

Ця кімната так і простояла багато років з однієї сторони обклеєною папером. Але по щасливому випадку на цю попередню обклейку пішли листи літографічних лекцій Остроградського про диференціальне і інтегральне обчислення, які здобув мій батько в молодості».

Листи ці записані дивними не зрозумілими формулами, скоро звернули увагу на себе мою увагу. Я памятаю, як я в дитинстві проводила цілі години перед цією таємничою стіною, силуючись розібрати хоча б окремі фрази і знайти той порядок, в якому листи повинні б слідувати один за одним. Від довгого, щоденного споглядання зовнішній вигляд багатьох з формул так і врізався в моїй памяті, і сам текст залишить по собі глибокий слід в мозку, хоча в самий момент прочитання він і залишився для мене незрозумілими.

Коли багато років потому, вже пятнадцятилітньою дівчинкою я брала перший урок диференціального числення у відомого викладача в Петербурзі, Олександра Миколайовича Странкомобського, він здивувався як швидко я засвоїла поняття про границю і похідну, наче наперед їх знала.»
Робота під керівництвом Вейерштрасса

Тяжко було жінці в дореволюційній Росії. Насправді вона була безправною істотою.

Її інтереси замикались сімейним побутом. Доступ жінки до вищих навчальних закладів був закритий.

Так дочка В.В.Корвін-Круковського, Софія, не могла в умовах царської Росії вступити в університет і змушена була поїхати за кордон.

Скільки прийшлося пережити і вистраждати, щоб допомогтися мети! Щоб одержати паспорт заміжньої жінки, а він потрібний був для виїзду за кордон, вона вступила у фіктивний шлюб (який став згодом і фактичним) з Володимиром Онуфрієвичем Ковалевським (1868р).

Заручившись паспортом заміжньої жінки, Софія Василівна їде у Берлін, щоб послухати лекції всесвітньо відомого професора математики Карла Вейерштрасса.

Але доступ жінок в Берлінський університет був закритий.

Тоді Софія взяла адресу великого вченого до нього додому.

Він прийняв її холодно, так як був противником жіночої освіти.

Він дав їй декілька задач, в надії, що вона не справиться з ними. Але яке було його здивування, коли в точно назначений час Софія прийшла з блискучим розвязком задач.

Після цього Вейерштрасс згодився займатися з нею приватним чином. Скоро Софія стала його улюбленою ученицею. Вона вчилася у нього чотири роки.

На заняттях Вейерштрасс повторив зміст своїх лекцій, прочитаних студентам, ділився планами і обговорював новини науки.

Роки наполегливої праці закінчилися для Ковалевської першими самостійними роботами. За ці праці за клопотанням Вейерштрасса в 1874році Ковалекській була присвоєна степінь доктора філософії з «найвищою похвалою» ціною великої наполегливістю і завзятості, подолавши багато труднощів, Софія Ковалевська одержала вищу освіту і навіть учену степінь доктора.

За кордоном вона прославила себе рядом видатних відкриттів в області математики, стала знаменитою.


На Батьківщині

В липні 1874року С.В.Ковалевська повернулася в Росію.

В той же час на батьківщину приїхала і її сестра Ганна разом зі своїм чоловіком Шарлем Віктором Жаклером, який був дієвим членом 1 Інтернаціоналу.

Коли весною 1871року відбулися події Паризької комуни Жеклери прийняли в них безпосередню участь.

Віктор був обраний в ц к Національної гвардії і командував її 17-легіоном. Він керував збройними силами комунарів в районі Монмартра.

Ганна разом з приїхавшою з Берліна в обложений Париж Софією доглядала за пораненими.

Так, три роки потому, всі знову зібралися разом в Палібіно.

В старій садибі панувала атмосфера загальної любові і дружби.

Софія була б щасливою, якби не думки про майбутнє.

Як складеться її подальша доля? Чи одержить вона посаду викладача в університеті?

За законами Російської імперії жінка могла викладати математику тільки в початкових класах гімназії.

Відпочивши в Палібіно, Ковалевські поїхали в Петербург. Почалися клопоти про одержанні місця викладача в якому не будь вищому учбовому закладі.

Вони закінчилися провалом. Софії Василівні не дозволили викладати навіть на вищих жіночих курсах.

Розповідають, що під час своїх поневірянь по бюрократичних закладах Петербурга Софія Василівна якось попала в кабінет одного чиновника, який у відповідь на її прохання дозволити викладати в університеті відповів відмовою, грубо добавив: «У нас завжди цим займалися чоловіки. Справляються вони зі своїми обовязками, слава богу, добре, тому не потрібно нам ніяких нововведень!» На що обурена Софія Василівна сказала: «Коли Піфагор відкрив свою знамениту теорему, він приніс в жертву богам 100 биків. З тих пір скотина боїться всього нового».

Пристрасне її бажання працювати на користь російської науки не було підтримане царським урядом. Їй дали зрозуміти, що в жінках професорах царська Росія не потребує.
Туга за батьківщиною

З чим би не стикалася Софія Василівна, все нагадувало їй про Росію, все повертало її в думках до рідної землі. Повертаючись у Стокгольм, вона не бажаючи турбувати вчителя, Карла Вейерштрасса, призналась тільки одному з берлінських приятелів: «Я звичайно, дуже щаслива, що мені трапляється така при красна діяльність в Стокгольмі: Там є люди, які до мене добре відносяться і виявили мене за короткий час мого перебування так багато люб’язностей.

Але я все рівно почуваю себе одинокою.

Стає дуже сумно, як подумаєш, що прийдеться на протязі великого проміжку часу, залишитися далеко від людей, які мені дорогі.

Власне кажучи, мені більше, чим коли б то не було слідувало б привикнути до самостійності, і тим не менш це не вдається.

Чим менш у мене на світі залишається друзів, тим важче мені розлучатися з ними.

Нещасна, кохана, жалюгідна і велика неповторна країна моя, моя батьківщина. Неможливо бути щасливою вдалині від тебе...»
В Стокгольмському університеті

Софія Василівна прийняла активну участь в VII з’їзді російських природослідників і лікарів, виступивши зі своєю роботою 4вересня 1883року «Заломлення світла в кристалічному середовищі».

Втративши всяку надію одержати кафедру в Росії, в 1883році Ковалевська за дорученням видного вченого-математика професора Міттаг-Леффлера, зайняли посаду приват доцента в Стокгольмському університеті.

В 1888р Софія Василівна закінчила нову наукову роботу, яка називалась «Задача про обертання твердого тіла навколо нерухомої точки».

Ця робота стала тріумфом Ковалевської. Вона розв’язала проблему, над якою вчені билися безуспішно на протязі багатьох років. Софія Василівна послала роботу на конкурс, оголошений на цю тему Паризькою Академією наук. Всіх робіт було 15. але достойною була признана робота Софії Ковалевської. Її зразу ж сповістили про це і вона поїхала в Париж, щоб бути присутньою, на призначеному з цього приводу засіданні Академії наук.

Софія Василівна прийняли дуже урочисто. Їй була присуджена премія в розмірі 5000 франків.

В 1889році Ковалевській була присуджена ще одна премія, за другу роботу про обертання твердого тіла. Чебишев в 1889році разом з академіками Імшемицьким і Буняковським домоглися що Софія Василівна була обрана членом - кориспондентом Російської Академії наук, про що Чибешев сповістив Ковалевську спеціальною телеграмою.

Літературна діяльність С.В.Ковалевської

Не тільки математикою займалася в ті роки Софія Василівна. Вона проявила і незаурядний літературний талант: написала ряд оповідань, повість «Нігілістка», драму «Боротьба за щастья і багато віршів.

Писати вірші Соня почала рано. Ось як виразила вона свої почуття в момент від’їзду з батьківського дому.

…но не жалко героине

Оставлять места родные,

И не мил ей и не дорог

Вид родимого селения,

Вызывает в ней о только

Неприязнь и озлобленья.

Вспоминаются ей годы

Жизни, страстных порываний

И борьбы глухой и тайной,

И подавленных желаний.

Предо ней картины рабства

Вьются мрачной вереницей,

Рвется вон она из дома,

Словно пленник из темницы…»
Вивчення іноземних мов

Вивчення іноземних мов давалось їй (Софії) с незавидною легкістю.

З самого дитинства вона володіла французькими і англійськими мовами нарівні з рідним російським. В цьому відношенні вона була б спростована розповсюджена думка, що вроджені здібності до точних наук в розріз з здібностями філологічними.

Вивчити досконало незнайому їй мову не складало для Соні ніяких труднощів. Так у першу свою поїздку в Швейцарію після деяких уроків німецької мови у місцевого вчителя вона навчилася за короткий час шляхом практики та читання книг. Але самий вражаючий приклад виняткових філологічних здібностей, які запамяталися у всіх хто близько знав Софу, вона проявила вже будучи дорослою. Коли її запросили в Стокгольм для читання лекції в університеті, вона ні слова не знала по шведські. Для неї зробили виключення, і дозволили в першому семестрі читати на німецькій мові.

Але скоро вона оволоділа шведською мовою, що стала вже вільно читати на ній лекції і навіть надрукувала на цій мові літературні твори.

Математик на льоду

Імя видатної жінки математика С.В.Ковалевської відомо всьому світові, а те що вона захоплювалась катанням на ковзанах, знають мало хто. Софія Ковалевська вперше стала на ковзани вже будучи дорослою жінкою, професором Стокгольмського університету. Вона захоплювалась фігурним катанням дякуючи професору Леффлеру з яким разом працювала. В збірнику Академії наук СРСР, присвяченому Ковалевській, вміщені листи і спогади, звідки ми беремо рядки розповіді Марії Лекке - дочки професора зоології Стокгольмського королівського університету.

«Коли я приходила після школи на ковзанку, разом з професором С.В.Ковалевською, яку він всюди супроводжував, як лицар. Вони нагадували мені одну пару, про яку я читала в якомусь російському романі: «Его богатая шевелюра выбивалась из-под меховой шапки, а она со своими локонами походила на Анну Каренину, на ней была широкая с меховой опушкой юбка и фолдистый жакет, обрамленный тем же мехом». Про них розповідали, що весь час вони вели математичну бесіду, вони і ковзанами виписували математичні формули, але правдивість цього мені ніколи не вдавалося побачити».

В цьому ж збірнику по містяться записи сестри професора Лефлера Анни-Шарлоти Леффлер-Єдгерей.

«Той, хто в ці зими зустрічався з Ковалевською, міг зрозуміти, що вона відрізнялася незвичайним умінням в катані на ковзанах, так що вона могла б навіть брати призи в змаганнях з самими вправними ковзанярами.

Вона з таким жаром і з таким інтересом відзивалась завжди про цей вид спорту і так гордилася найменшими успіхами, так як ніколи не гордилася своїми научними роботами не дивлячись на світову славу



Промова на могилі С.В.Ковалевської

Вертаючись в січень 1891року в Стокгольм з Франції, де вона проводила зимові канікули, Софія Василівна застудилась і 29 січня (10 лютого) померла від запалення легенів.

На її похоронах були викладачі Стокгольмського університету, студенти, багато друзів і знайомих.

Максиму Ковалевському, такому ж бездоганному сину Росії, як і славетна вчена, випала нелегка честь сказати останні слова від тих співвітчизників Ковалевської, з якими вона була зв’язана почуттями, думками і справами.

«Софія Василівна, сказав він, - дякуючи вашим знанням, вашому таланту і вашому характеру ви завжди були і будете славою нашої батьківщини. Вам не судилося було працювати в рідній країні, Швеція прийняла вас. Честь цій країні, другу науки!»

Особливо честь молодому Стокгольмському університету!

Але, працюючи за необхідністю далеко від батьківщини, ви зберегли свою національність, ви залишились вірною і відданою сьогоднішній нашій Росії, Росії мирній, справедливій і вільній, тій Росії, якій належить майбутнє. Від її імені прощаються з вами останній раз.

Ведучий: Думки всіх присутніх знайшли відображення в віршах поета Фріда Леффлера

На смерть Софії Василівни Ковалевської



«Ф. ЛЕФФЛЕР «НА СМЕРТЬ С.В.КОВАЛЕВСКОЙ».

Душа из пламени и дум!

Пристал ли твой корабль воздушный

К стране, куда парил твой ум,

Призыву истины послушный?

…………………………………….

Прощай! Тебя мы свято чтим,

Твой прах в могиле оставляя:

Пусть шведская земля над ним

Лежит легко не подавляя…

Прощай со славою твоей

Ты, навсегда расставшись с нами,

Жить будешь в памяти людей

С другими славными делами.

Покуда чудный звездный свет

С небес на землю будет литься

И в сояме блещущих планет

Кольцо Сатурна не затмится.



Попередня вікторина

Красиво, оформлені питання вікторини на великому листі ватмана вивісити за 10 днів до проведення вечора. Для цієї вікторини підібрані задачі і питання підвищеної складності.



  1. Назвіть прізвища видатних жінок-математиків. Що ви про них знаєте?

  2. За яку працю С.В.Ковалевській була присуджена премія Парижської Академії наук?

  3. Яку драму написала С.В.Ковалевська?

  4. Катети прямокутного трикутника відносяться як 5:6, а гіпотенуза рівна 122см. Визначте відрізки, на які гіпотенуза ділиться висотою?

  5. Розмістіть числа 1,2,3,4,5,6, по одному навколо вершини трикутника і навколо середини його сторін так, щоб сума трьох чисел розміщених навколо любої сторони була однакова.

  6. чи ділиться число 9999931999-5555571997на 5?

  7. Довести, що n3-n ділиться на 3 при n-1

  8. За якою формулою Ви будете обчислювати радіус кола, вписаної в трикутник, якщо відомо його сторони а,в,с?

  9. Заштрихована фігура називається арбелоном. Довести, що площа арбелона рівна площі круга (О3). Діаметр круга (О1) S1=20, круга (О2)S2=2в.


Вікторина на самому вечорі

Я вважаю, що на математичному вечорі з його масовістю і властивим йому деякими рисами вечора відпочинку, краще запропонувати вікторину приблизно 8-10 різнохарактерними і неважкими питаннями.

1.Хто написав вірші «На смерть С.В.Ковалевської»?

Відповідь: Фриц Леффлер

2. Назвіть дату народження С.В.Ковалевської

3. Розділити підкову двома прямими на 6 частин

4. Якщо в 24години ночі йде дощ, то можна чекати що через 72години буде сонячна погода?

5. Розділити циферблат годинника двома прямими лініями на три частини так, щоб склавши числа в кожній частині, одержати одинакові суми.

6. В скільки разів сходи, на 6 поверх довші за сходи на другий поверх?

7. Дев’ять точок з’єднати ламаною лінією з чотирьох відрізків, не відриваючи руки.

8. Що дорожче: 1кг 10копійочних монет або 0,5кг 20копійчаних монет?

9. Провести пряму, щоб вона перетинала всі сторони трикутника?

10. Ковалю принесли 5 ланок цепу по 3 кільця в кожній ланці. Як за допомогою розєднання найменшого числа кільце зєднати всі ланки в один цеп?
Відгадування дати народження

Ведучий цієї гри виходить на сцену, і звертається до учнів: «Діти! Я можу відгадати дату народження любого з вас. Для цього досить, щоб бажаючий, вийшов до дошки і як можна вище, лівіше, розбірливо і акуратно записати число, коли він народився, потім місяць в родовому відмінку, потім відкрийте дужку і арабськими цифрами запишіть порядковий номер місяця народження, закрийте дужку, поставте крапку з комою і запишіть число ваших повних років.

Після цього я запропоную провести деякі обчислення, які вт повинні виконати усно, записуючи результати в ствбчик. Кінцевий результат скажіть мені, і я назву дату вашого народження».

Після виходу учня ведучий пропонує йому виконати



Слідуючи дії: Порядковий номер місяця народження помножте на 100, до одержаного результату додайте число місяця, коли ви народилися, одержану суму помножте на 2, додайте 8, помножте на 5, до добутку додайте4, помножте на 10, додайте 4 і, додайте число ваших повних років. При цьому ведучий стоїть спиною до дошки, щоб він не міг бачити, що написано на дошці.

Приклад: Учень народився 8 листопада 1992 року



    1. 11∙100=1100

    2. 1100+8=1108

    3. 1108∙2=2216

    4. 2216+8=2224

    5. 2224∙5=11120

    6. 11120+4=11124

    7. 11124∙10=111240

    8. 111240+4=111244

    9. 111244+14=111258

Одержали число 111258, завжди від одержаного результату віднімається число 444, і результат розбивається на грані з права наліво по дві цифри в кожній. Останні дві цифри вказують число повних років, друге-число місяця, останні порядковий номер місяця 111258-444=110814

Учневі 14 років він народився 8 листопада.

Великий інтерес в учнів завжди викликала гра на відгадування прізвищ вчених-математиків, в основному знайомим учням, якщо не всім, то тим, які цікавляться математикою. Для проведення цієї гри використовується диск, який складається з двох концентричних кругів.
Відгадування вченого

Ведучий гри виходить на сцену, тримає в руках диск і звертається до учнів: «Ви бачите круг на якому написані прізвища учених математиків.

Сподіваюсь, що серед них є і її, вклад який в науку ви особливо цінуєте. Напроти кожного прізвища вченого на малому крузі стоїть число. Стоїть воно і проти прізвища вченого, якого ви собі відмітили. Той з вас, котрий хоче, щоб я вгадав задуманого ним вченого, повинен по моєму дозволу вийти до дошки, до якої я стою спиною, і на ній великими буквами і розбірливо написати прізвище вибраного ним вченого. Потім підійти до мене, взяти в мене круг і повернути малий круг в напряму, вказаному стрілкою, на стільки секторів, яке число стоїть проти прізвища задуманого ним вченого.

Наприклад, якщо ви вибрали Піфагора, то проти його прізвища на малому крузі стоїть число 3. значить, ви повинні повернути малий круг на 3 сектори. Ведучий показує, як це потрібно робити.

Потім ви повертаєте мені і я назве вченого, прізвище якого ви записали на дошці.

Після цього все так і робиться, і учні кожен раз після «вгадування» нагороджуються «вгадавшого» аплодисментами. Відгадати ж вченого не важко, так як кожен раз його прізвище буде стояти проти числа 8. це буде втому випадку, коли все зроблено правильно. А забезпечити, щоб все було «правильно», значно важче. З цією метою, перш за все, чим викликати учня, ведучий при загальній увазі розповідає, що і як потрібно робити. Крім того, у ведучого повинен бути «асистент», який за спиною ведучого показує, як і де треба записати прізвище вченого, як потрібно повернути маленький круг, як стояти, щоб всім було видно і чути.

Ведучий теж повинен вміти і стояти, як потрібно (лицем до залу, спиною до дошки) і показати так, щоб все і було видно і чітко все розповісти з самого початку, і голосно, чітко при загальній увазі і тиші. Виговорюючи кожний склад і в кінці сказати: «Вченого, прізвище, якого ви записали на дошці, ПІ-ФА-ГОР!» Ви дивитесь на дошку і переконуєтесь, що це так.

Перекладання чисел через одне

Ведучий виходить на сцену, у нього є картки, на яких написані числа від 1 до 10. Він показує картки через одну, а числа йдуть підряд.

Потім він звертається до учнів з словами: «Тут, звичайно, є математична закономірність, і ваша задача в тім, щоб знайти цю закономірність». Після цього асистенти роздають присутнім конверти з цифрами і вони повинні будуть знайти загадкове розміщення чисел. Той, хто правильно розмістить всі числа, демонструє це перед всіма учнями. Загадкове розміщення

1,6,2,10,3,7,4,9,5,8


Математичні софізми

Велику цікавість в учнів викликають софізми. Ми приведемо приклад деяких математичних софізмів.



Софізм – це судження, в якому неправильні (хибні) положення видаються за істинні, в результаті чого приходимо до (нелепым) умозаключений.В математичному софізмі допускається замаскована помилка, яка в процесі висновку, приводить до абсурдного результату. Розібрати софізм - значить знайти цю помилку.

1. В сяке число рівне своїй подвоєній величині

Припустимо, що маємо два рівних числа а=в, помножимо обидві частини рівності на а одержимо а2=ав. Від обох частин віднімаємо в2: а22=ав-в2 або (а-в)(а+в)=в(а-в) поділимо обидві частини на (а-в), одержали а+в=в, не так як в умові а=в, приходимо до висновку, що 2а=в.

Якщо розділити обидві частини на а, одержимо 2=1.

Абсурдний висновок пояснюється тим, що було допущено ділення на а-в=0.

На 0 ділити не можна!

2. Доведення, що 2=3

Очевидно, що 4-10=9-15 або 4-10+6=9-15+6∙. обидві частини рівності можна представити як квадрат різниці: 22-2∙2∙+=32-2∙3∙+т.б. =якщо добути корінь з обох частин, одержимо, що 2-=3-, звідки 2=3

Помилка заключається в тому, що неправильно добути корінь з обох частин.

Це здобуття було б справедливим, якби в обох частинах були додатні числа. Рівність степенів, не завжди говорить про рівність основ.

3. Слон і моська

Нехай х-вага слона



У-вага моськи

х+у=2

З цієї рівності одержуємо



х-2=-у

х=-у+2

Почленно помножимо перше рівняння на х, друге на у



х2-2х=у2-2у додамо до обох частин 2:

х2-2х+2=у2-2у+2

(х- )2=(у- )2

Добудемо корінь квадратний, з обох частин, одержимо х- =у-

звідси х=у.

Вага слона рівна вазі Моськи . помилка заключається в тому, що неправильно добутий корінь.


Феноменальна пам’ять

Відомо, що у різних людей різна память. Ось Гриша тренував свою память з дитинства і досяг результатів.

У нього, як ви побачите феноменальна память. Я роздам вам карточки, на яких записані девятизначні числа.

По моїй команді ви піднімете ці карточки над головою так, щоб Гриша міг побачити всі записані на них числа і запамятати їх. Потім ви опускайте їх, а той, хто хоче, щоб Гриша записав на дошці, яке на його карточці число після мого дозволу виходить вперед, стає спиною до всіх, а карточку піднімає вверх над головою так, щоб і йому і всім було видно, яке в нього на карточці число. Гриша демонструє свою феноменальну память на декількох карточках, номера йому говорять учні.

Звичайно Гриша не запамятовував їх, а робив в умі деякі операції, виходячи з названого номера карточки.

А саме:


  • До названого номера карточки додав 9 і одержане число записував з права на ліво.

  • Дві останні цифри цього числа додавав і одержану суму приписував з права.

  • Поступово складав останні дві цифри і одиниці одержаного числа приписував до тих пір, поки не утворилось дев,ятизначне число.

Наприклад, якщо номер карточки 76, то він записував число 583145943

Задачі з сірниками

  1. Будинок складено з одинадцяти сірників


Потрібно повернути його до нас другою стороною, переложивши один сірник.



  1. Із сірників складена сокира


Перекладіть 4 стрічки так, щоб одержалося 3 різних трикутники.

  1. Жук складено з 10 сірників. Потрібно повернути його до нас другою стороною, при цьому перекласти 3 сірники.


Математична вудочка

Ведучий виходить на сцену з вудочкою і звертається до учнів: «Друзі, серед вас є багато любителів риболовлі. Багато з вас люблять і математику. А тому любов до рибалка і математики ми вирішили об’єднати в конкурсі «Математична вудочка». Представте зараз, що у нас на сцені знаходиться невелике озеро. В ньому знаходиться багато рибок, але ці рибки не прості а «золоті» і задають математичні задачі».

Потім ведучий запрошує на сцену бажаючого «порибалити». Учень закидає «вудочку», ловить «золоту» рибку і відповідає на поставлене нею питання.

При правильній відповіді відповідаючи й нагороджується призом.



  1. Написати число 100 чотирма однаковими числами

[99+=100]

  1. Написати число 2 трьома пятірками

[5+=2]

  1. написати число 11 пятьма одиницями

[111-11=100]

4. Скільки десятків одержиться, якщо два десятки помножити на три десятки 20∙30=600 (60 десятків)


Математичний атракціон

Ведучий показує учням на різні математичні фігури, підвішені на нитці (це можуть бути куби, конуси, циліндри). Всередині цих фігур знаходяться цікаві питання і задачі, причому такі, що на них може відповісти як учень 10, так учень і 5 класу. Бажаючий повинен вийти на сцену і зрізати фігуру що йому сподобалася. За правильну відповідь учень одержить приз.



  1. Скільки буде півтори третіх від ста. [50]

  2. Перший супутник землі зробив перший виток за 1год 40хв. А другий він зробив за 100хв. Чим це пояснити? [1год 40хв=100хв]

  3. Горіло 7свічок. Три погасли. Скільки залишилось?

[3(останні згоріли)]

  1. Три кішки за 3хв. ловлять трех мишок. Скільки потрібно кішок, щоб за 100хв зловити 100мишок?[3кішки, тому що за 1хв це кішка ловить 1мишку].


Хто швидше?

Це дуже захоплююча, розвиваюча гра. Для проведення гри необхідно мати два однакових плакати з хаотично розміщеними на них числами від одного до тридцяти.

Плакати виконуються на стандартних листах. Плакат повинен бути красивим, чітко виконаним. Числа виконуються в геометричні фігури різної величини. Для проведення гри необхідно мати дві указки. Ведучий повинен мати двох асистентів, які контролюють кожного з учасників гри. Перед початком гри ведучий розповідає учасникам слідуючи:

«Ось перед вами два однакових плакати, на яких в безпорядку записані числа від одного до тридцяти. (Плакати на одну хвилину показуються, потім оберненою стороною вішаються по обидві сторони дошки, повище). Коли за моєю командою вийдуть змагатися, два учні, вони зразу станють спиною до плакатів. Я дам їм указки і за моєю командою «Раз, два, три!» вони повинні будуть повернутися, до плакатів, які асистенти повернуть до цього часу, і кожен указкою на своєму плакаті повинен буде знайти і показати числа по порядку. Перший, хто покаже число 30 буде переможцем.


«Рахуй-не лови гав»

Ця гра заключається в тому що в ній беруть участь 20 учнів дві команди по 10 чоловіків в кожній (команда дівчаток і хлопчиків). Команди виходять на сцену і стають лицем один до одного.

Учасником обох команд ведучий роздає карточки з цифрами від 1 до 9. потім ведучий називає число, бажано у віршованій формі, яке учасники команди повинні будуть скласти і, швидко побудувати в такому порядку, щоб глядачі змогли прочитати вірну відповідь.


  • Триста сорок пять у вас, збільшить їх у десять раз, з права двійку припишіть.

Результат нам покажіть

34502


  • Девятсот та двадцять пять, зліва вісім приписати. Розділити тепер на три скільки?

Швидко покажіть!

2975


  • До пятсот додати сім,

Результат відомий всім,

Іще тисячу додайте

Результат нам представте

1507
Відгадування на п,яти стрічках

Для проведення цього номера необхідно виготовити 5 стрічок. Ведучий показує учням ці пять стрічок, і звертатися до них:

«Дорогі діти! Ви бачите 5 стрічок, на кожній з яких по 16 чисел. Кожен з Вас може загадати любе число від 1 до 31. І я його відгадаю. Для цього бажаючий повинен написати на дошці число, задумане ним і назвати мені номери стрічок, в яких знаходиться це число. Точність моєї відповіді буде залежати від точності вказаних номерів».

В основі такого відгадування лежить постійна закономірність

Нехай х-задумане число,

тоді х=20+21+22+23+24

наприклад число 11 знаходиться в 1,2 і 4 стрічці, значить

х=22+2123=11

наприклад х=31 знаходиться на 1,2,3,4 і 5 стрічках

х=20+21+22+23+24=1+2+4+8+16=31
Дивовижний годинник

Ведучий звертається до присутніх: «Дітей, у кожного вас є улюблена година доби. Я можу вгадати цей час. Для цього я запрошую на сцену одного учня. Він повинен на дошці написати улюблену години доби. Наприклад, якщо це 6годин вечора, по пишуть 6, а не 18. я указкою буду вдаряти по годиннику, а ви повинні після кожного мого удару додайте до записаного числа одиницю, незалежно від того, яку годину я вкажу. Коли ви, додаючи після кожного удару одиницю в результаті одержите 20, говоріть мені»Стоп!» В цей момент моя указка на годиннику вкаже записаний вами час.

Секрет відгадування простий: спочатку потрібно вдарити 7 раз по любих поділках, 8 ударом показати число 12, а потім з кожним ударом переміщатися вліво (12,11,10,9...).

В момент, коли скажуть «Стоп», указка буде вказувати потрібний час.



Зміст

1. Математичний вечір присвячений С.В.Ковалевській……………………………............6

  1. Програма вечора……………………………….....7

  2. В історії людства…………………………………..8

  3. Перші кроки в математиці…………………........8

  4. Робота під керівництвом Вейерштрасса……....10

  5. На Батьківщині…………………………………...11

  6. Туга за батьківщиною В Стокгольмському університеті………………………………………..13

  7. В Стокгольмському університеті………………14

  8. Літературна діяльність С.В.Ковалевської……14

  9. Вивчення іноземних мов…………………...........15

  10. Математик на льоду……………………………...16

  11. Промова на могилі С.В.Ковалевської………...16

  12. Попередня вікторина……………………............17

  13. Вікторина на самому вечорі………………........18

  14. Відгадування дати народження…………..........19

  15. Відгадування вченого……………………...........20

  16. Перекладання чисел через одне………….........20

  17. Математичні софізми……………………...........21

  18. Феноменальна пам’ять……………………........22

  19. Задачі з сірниками…………………………........24

  20. Математична вудочка……………………..........25

  21. Математичний атракціон………………............25

  22. Хто швидше?..........................................................26

  23. «Рахуй-не лови гав»………………………..........27

  24. Відгадування на п,яти стрічках…………..........27

  25. Дивовижний годинник…………………….........28

ЛІТЕРАТУРА


  1. Абубакиров Н. Абу Райхан Бируни. «Наука й жизнь», 1973, № 9.

  2. Артоболевский Й., Левитский Н. П. Л. Чебишев — создатель синтеза

  3. механизмов. «Наука й жизнь», 1972, № 1.

  4. Багратуни Г. Г. Карл Фридрих Гаусе. М., Гиз, 1956.

  5. Басов Н. Г. Мстислав Всеволодович Келдьіш. «Природа», 1971, № 2.

  6. Бородін О., Бугай А. Біографічний словник діячів у галузі математики.

  7. К., «Радянська школа», 1973.

  8. Ван дер Варден. Пробуждающаяся наука. М., Физматгиз, 1953.

  9. Вилейтнер Г. История математики от Декарта до середини XIX столетия. М.,

  10. Физматгиз, 1956.

  11. Воронцова А. А. Софья Ковалевская. М., 1959.

  12. Голованов Я. Світочі науки. Етюди про вчених. К., «Веселка», 1970.

  13. Епйфанова А. П., Йльйна В. П. Михаил Александрович Лаврентьев. М.,

  14. «Наука», 1971.

  15. Инфельд Д. Зварист Галуа — избранник богов. М., «Молодая гвардия», 1960





Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Районний відділ освіти широківської районної державної адміністрації математичний вечір присвячений с. В. Ковалевській iconВідділ освіти Широківської районної державної адміністрації

Районний відділ освіти широківської районної державної адміністрації математичний вечір присвячений с. В. Ковалевській iconВідділ освіти черкаської районної державної адміністрації районний методичний кабінет
Схвалено радою районного методичного кабінету відділу освіти Черкаської районної державної адміністрації
Районний відділ освіти широківської районної державної адміністрації математичний вечір присвячений с. В. Ковалевській iconВідділ освіти черкаської районної державної адміністрації районний методичний кабінет
Схвалено радою районного методичного кабінету відділу освіти Черкаської районної державної адміністрації
Районний відділ освіти широківської районної державної адміністрації математичний вечір присвячений с. В. Ковалевській iconВітаємо переможців ІV (всеукраїнського) етапу олімпіад з предметів
Відділ освіти Києво-Святошинської районної державної адміністрації. Районний методичний центр
Районний відділ освіти широківської районної державної адміністрації математичний вечір присвячений с. В. Ковалевській iconВітаємо переможців ІV (всеукраїнського) етапу олімпіад з предметів
Відділ освіти Києво-Святошинської районної державної адміністрації. Районний методичний центр
Районний відділ освіти широківської районної державної адміністрації математичний вечір присвячений с. В. Ковалевській iconВітаємо переможців ІV (всеукраїнського) етапу олімпіад з предметів
Відділ освіти Києво-Святошинської районної державної адміністрації. Районний методичний центр
Районний відділ освіти широківської районної державної адміністрації математичний вечір присвячений с. В. Ковалевській iconЛітературне краєзнавство як один із шляхів національно патріотичного виховання в школі
Відділ освіти Бердичівської районної державної адміністрації Районний методичний кабінет
Районний відділ освіти широківської районної державної адміністрації математичний вечір присвячений с. В. Ковалевській iconВідділ освіти Криворізької районної державної адміністрації ку «Криворізький районний науково-методичний кабінет» Криворізької районної ради
Персонажі як на долоні. – Укл. Петросян-Чиркінян І. А.– с. Красіне: Красінська зош І-ІІІ ступенів, 2016. – 36 с
Районний відділ освіти широківської районної державної адміністрації математичний вечір присвячений с. В. Ковалевській iconКонкурс «обласний етап Всеукраїнської туристсько краєзнавчої експедиції учнівської молоді «Краса і біль України»
Чортківський районний відділ освіти Чортківської районної державної адміністрації
Районний відділ освіти широківської районної державної адміністрації математичний вечір присвячений с. В. Ковалевській iconВідділ освіти Березанської районної державної адміністрації Районний методичний кабінет Березанська загальноосвітня школа І- ііі ступенів Березанської районної ради Миколаївської області
Березанської зош І – ІІІ ступенів. Кваліфікаційна категорія – «спеціаліст вищої категорії»


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка