Рекомендації для вітчизняних товаровиробників щодо роботи на ринках країн Африки



Скачати 258.54 Kb.
Дата конвертації04.02.2018
Розмір258.54 Kb.

Рекомендації для вітчизняних товаровиробників щодо роботи на ринках країн Африки

Федеративна Демократична Республіка Ефіопія

Одним з проблемних питань у торговельно-економічному співробітництві України з Ефіопією є відсутність договірно-правової бази в цих сферах. Станом на грудень 2015 р. на розгляді сторін продовжують перебувати проекти міжурядових угод про торговельне та економічне співробітництво, уникнення подвійного оподаткування та сприяння і взаємний захист інвестицій. Через це, українські компанії, які можуть прийняти участь в тендерах, є юридично незахищеними через відсутність відповідної двосторонньої нормативно-правової бази.

Іншими обмеженнями та потенційними перешкодами для вітчизняних експортерів, які слід враховувати при опрацюванні питання експорту продукції до Ефіопії, є специфічна фіскальна політика країни, відстала банківська система, заборона обігу іноземної валюти та вільного виведення валюти, а також заборона передоплати, як форми взаєморозрахунку. Країною-членом Світової організації торгівлі Ефіопія не є. Для участі у тендерах, що оголошуються в Ефіопії, бажано мати місцевого, уповноваженого компанією представника.

При веденні переговорів з потенційними ефіопськими замовниками, зацікавленими в закупівлі української продукції, велике значення має наявність індикативних цін на продукцію та її зразків для проведення, передусім для сільськогосподарської продукції, відповідних експертиз. Перевагою користуються постачальники, які здійснюють пробну відправку своєї продукції, що відповідає усім вимогам якості та за результатами перевірки якої потенційний покупець приймає рішення.

Ефіопія є однією з країн Африки, яка отримує великі обсяги зовнішньої допомоги. Відповідно, країни, що здійснюють фінансування, залучають до виконання проектів свої національні або афілійовані компанії. У сфері постачання продуктів харчування українські компанії мають також враховувати, що Ефіопія є країною, яка страждає від посух, активно користується допомогою Всесвітньої продовольчої програми ООН. Продовольча та сільськогосподарська організація ООН періодично звертається до іноземних країн з пропозицією про поставки продуктів харчування, у т.ч. продовольчої пшениці, до цих країн. Так, у 2009 р., з огляду на критичну ситуацію, що склалася в Ефіопії внаслідок важких погодних умов, через Всесвітню продовольчу програму ООН в якості гуманітарної допомоги Україна надала Ефіопії 1000 тон пшениці для забезпечення харчування населення.

Наявність у підприємств якісних веб-сторінок з перекладом англійською мовою, що пов’язується з іміджем успішної та серйозної компанії, стає однією з необхідних умов при виборі іноземцями партнера для ведення бізнесу.



Арабська Республіка Єгипет

Для просування вітчизняної продукції на ринок Єгипту доцільно використовувати наступні традиційні методи:



  • реклама у профільних місцевих ЗМІ, економічних бюлетенях АРЄ;

  • забезпечення участі у спеціалізованих виставках;

  • обов’язкова організація візитів та переговорів з галузевими бізнес-об’єднаннями Єгипту;

  • відкриття в Єгипті представництв українських виробників.

Самі підприємства мають вживати активних маркетингових заходів, здійснювати презентації на базі профільних галузевих асоціацій та бізнес-об’єднань. Причому тим, хто орієнтується на крупних імпортерів, слід позиціонувати себе на всесвітньо відомих заходах; для компаній, орієнтованих на встановлення контактів з дрібнооптовими постачальниками в Єгипті, слід виставлятися на місцевих виставках, як універсальних, так і спеціалізованих.

У разі наявності достатнього обсягу обігових коштів та готовності до зниження темпів обороту валютних ресурсів, є сенс розглянути питання про заснування спільного підприємства в Єгипті для отримання права роботи на внутрішньому ринку і можливості продавати продукцію безпосередньо кінцевим споживачам в Єгипті.



Процедура відкриття в АРЄ представництв і дочірніх компаній для українських підприємств

Відповідно до встановленого порядку Генерального управління вільних зон та інвестицій (GAFI) при Міністерстві інвестицій АРЄ українським бізнесменам необхідно мати на увазі наступне:



  • господарська діяльність (у форматі однієї особи) представництв іноземних компаній в Єгипті заборонена;

  • реєстрація єгипетських юридичних осіб, статутні документи яких передбачають імпорт товарів для перепродажу на внутрішньому ринку, не здійснюється.

Разом з тим, в Єгипті існує можливість відкриття представництв і дочірніх/залежних організацій, яким буде дозволена господарська діяльність на території Єгипту. Визначальною підставою для реєстрації є наявність у головної організації контракту з будь-якою єгипетською державною структурою або компанією. Однак після закінчення дії контракту відділення буде закрито. Для продовження функціонування представництва необхідно відновлення контракту, або укладення нового контракту з іншим єгипетським господарюючим суб’єктом.

Представництво компанії в Єгипті реєструється відповідно до закону №159/1981 «Про компанії» або закону №17/1999 «Про комерційні агентства», з урахуванням положень «Закону про організацію контролю за діяльністю комерційних агентів і брокерів». У разі якщо представництво реєструється згідно з законом «Про компанії», заявка на реєстрацію повинна бути представлена в державний орган у справах компаній (якщо представництво реєструється на базі закону «Про комерційні агентства» - іноземна компанія зобов’язана призначити комерційного агента, який буде представляти її інтереси).

Будь яких особливостей, які б відрізняли процес перевірки та репутації компаній в АРЄ від загальносвітової практики, не існує. Відтак, в ході переговорів вважається за доцільне на начальному етапі запросити у контрагента копії установчих документів. При необхідності перевірити наявність у компанії ліцензій на будь-які види діяльності. Отримання ліцензій в Єгипті - складний і дорогий процес. Якщо компанія йде на це, значить її наміри є серйозними, і їй можна довіряти. Дата реєстрації компанії покаже, скільки часу вона вже знаходиться на ринку. Розвинена філіальна мережа - свідчення сильної компанії, що веде активну політику на ринку. За складом акціонерів, або засновників можливо оцінити, наскільки вони є надійними та здатними розрахуватися за її зобов'язаннями.

У деяких іноземних державах реєстр компаній є загальнодоступним в мережі інтернет. Нажаль, в Єгипті він відсутній. Для отримання інформації з реєстру необхідно звертатися із запитом до відповідних органів, де можна отримати більш розширену інформацію про ділового партнера. Водночас, в Єгипті на запит можуть не відповісти, або надати формальну відповідь.

Згідно з рішенням Міністерства промисловості, торгівлі, малих та середніх підприємств АРЄ № 278 від 2015 року запроваджено застосування захисного мита щодо імпорту до АРЄ сталевої арматури з 02.05.2015 р. строком на три роки (включаючи період застосування тимчасових захисних заходів - до 13.10.2017 р.).

Наразі в АРЄ ведеться захисне розслідування стосовно імпорту в Єгипет автомобільних акумуляторів та білого цукру.



Республіка Кенія

Форма пошуку кенійської компанії-партнера або варіантів прямого продажу продукції різнитиметься в залежності від запланованого напрямку діяльності, обсягів імпорту, способів організації діяльності компанії в Кенії тощо.

У випадку, якщо українська компанія зацікавлена лише у поставці продукту кенійському покупцю-посереднику без подальшого супроводу чи сервісного обслуговування товару, доцільно скористатися можливостями Національної ТПП Кенії (KNCC&I), яка, з моменту свого заснування у 1965 р., вже відкрила до 200 інституцій, має представників у кожному міністерстві та кожному з 47 Адміністративних округів країни і є своєрідним «хабом» не тільки для кенійських підприємців, але і для усіх країн Східної Африки.

Взаємодія з кенійською ТПП буде цікава, перш за все, представникам великого та середнього бізнесу.

У випадку орієнтації на менші об’єми поставок продукції, а також для компаній, які планують розпочати спільний українсько-кенійський бізнес, ефективним вбачається налагодження контактів з Альянсом приватного сектору Кенії (KEPSA) – організацією, яка виконує об’єднуючу, консультативну та інформаційну функції для представників середнього та малого бізнесу країни.

Додаткові можливості може принести взаємодія з Кенійською асоціацією виробників (KAM). Хоча діяльність організації в першу чергу направлена на розширення національного виробництва, перенесення виробничих потужностей в Кенію, вона також бере активну учать у налагоджені зв’язків для імпорту та експорту.

Звертатися до Державного агентства з інвестицій Кенії (KenInvest) доцільно у випадку перенесення виробництва до країни чи залучення інвестицій в кенійську економіку. Організація надає юридичну підтримка та інформаційний супровід при започаткуванні бізнесу в Кенії.

Першим кроком на шляху збуту української продукції в Кенії слід визначити звернення до Кенійського бюро стандартів (KEBS), урядової організації, яка несе відповідальність за прийняття і застосування стандартів для імпортної та національної продукції.

Процес перевірки продукції на відповідність регламентується законодавством Кенії: «Standards Act Cap 496, Laws of Kenya» та «the Quality Imports Order No.78 July 2005». З вересня 2005 року KEBS передбачається «передекспортна» перевірка відповідності стандартам (PVoC). Це програма оцінки продукції на предмет відповідності до чинних кенійських технічних регламентів і стандартів або затверджених еквівалентів. Практична реалізація PVoC відбувається за посередництва агенств на ліцензійній основі, яка видається KEBS агентам щороку.

Станом на 2015 р. KEBS призначено агентство Intertek, в якості одного з агентів для ряду країн, України зокрема. Представництва агентства відкриті в Україні - Intertek Kiev (Intertek Ukraine DP, Office 3, 43/11, Moskovskaya Street, Kyiv,T: +(38)0444964690, Division: Industry & Assurance) і Intertek Odessa (Intertek Ukraine DP, 115 Chernomorskogo Kazachestva, Odessa, 65003, T: +(38) 0487202475, F:+(38)0487786868, Division: Commodities).

Всі вантажі, що підлягають PVoC повинні отримати сертифікати відповідності (COC), видані агентом PVoC до початку відвантаження. Сертифікат є обов'язковим документом для проходження митного контролю, вантажі, що прибувають в кенійські порти без цього документа не будуть допущені в країну або будуть піддані перевірці на отримання COC за додаткову плату, еквівалентно 15% від вартості CIF вантажу. Всі інші витрати, пов’язані зі зберіганням вантажу, переміщенням коштів тощо, нестиме виключно імпортер.

Окрему увагу слід приділяти питанню сплати мита. Митний збір і податки при ввезенні товарів до Кенії варіюються в залежності від того, ким ввозиться товар - приватною особою або комерційним підприємством. Вони обраховуються від вартості CIF, тобто суми вартості імпортованих товарів, вартості транспортування і страхування.



Ставки податку. Кенія застосовує ставки відповідно до загального зовнішнього тарифу (Common External Tariff) Східно-Африканського співтовариства (EAC). Мито стягується за ставками від 0% до 100%, з середнім рівнем 25%.

Податок з продажів. Імпорт в Кенію підлягає стандартному оподаткуванню ПДВ у розмірі 16%, що стягується з суми вартості CIF, митного збору та інших застосовних податків.

Мінімальний поріг. Мінімальний поріг імпорту в Кенії відсутній, тому імпорт обов’язково підлягає сплаті митного збору і податків незалежно від вартості.

Інші податки та митні збори. Акциз стягується на продукти, такі як алкогольні напої та тютюн. Акциз може бути адвалерний, тобто стягується як відсоток на суму сукупної вартості або питомий, тобто заснований на одиницю виміру.

Плата за декларацію імпорту стягується з усього імпорту в розмірі 2,25% від сукупної вартості.

У випадку започаткування бізнесу в Кенії, слід здійснити наступні практичні кроки.

Крок 1. Отримати дозвіл на назву компанії у Реєстратора компаній

Час виконання: 3 дні

Коментар: Бронювання назви компанії триває 30 днів, але може бути продовжено на аналогічний період.

Реєстрація здійснюється згідно із законом Кенії №486

Форми можуть бути завантажені із сайту (вимагається реєстрація) http://www.attorney-general.go.ke/index.php?option=com_content&task =view&id=100&Itemid=138

Вартість процедури близько 100 доларів США.

Крок 2. Легалізація договору щодо заснування компанії, статуту, статутного капіталу

Час виконання: 8 днів

Вартість: 1% від статутного капіталу, додатково 30 доларів за гербовий збір за Договір щодо заснування і Статут, банківська комісія на одну операцію становлять біля 1 дол.

Коментар: Вимагається персональний ідентифікаційний номер платника податків в Кенії (PIN) для усіх сторін (для іноземців PIN можливо отримати протягом 1-3 днів). Також документи повинні мати відмітку про сплату гербового збору та оброблені податковою адміністрацією. Цей процес займає 5-10 днів.

Крок 3. Оплата гербового збору в банку

Час виконання: 1 день (входить в попередній процедурі)

Вартість для завершення: комісія банку біля 1 дол. за операцію.

Крок 4. Нотаріально завірена заява про відповідність (форма 208)

Час виконання: 1 день

Вартість: біля 3 дол.

Коментар: Відповідно до Закону про компанії (№ 486), засновник компанії повинні підписати декларацію про відповідність (форма 208), яка додається до реєстраційних документів до органу Реєстрації компаній.

Крок 5. Заведення файлу, внесення до бази Реєстратора компаній в Палаті Генеральної прокуратури в м. Найробі

Час виконання: 7-14 днів

Вартість реєстрації: За перші 100 тис. шилінгів (близько 1000 дол.) – вартість 2200 шилінгів (близько 22 дол.). За кожні наступні 20 тис. шилінгів – вартість 120 шилінгів (1,2 дол.), але не більше 60 тис. шилінгів (600 дол.). Додатково 600 шилінгів (6 дол.) за заповнення трьох форм.

Коментар: Засновник повинен подати справу реєстрації, необхідні документи та форми (див. нижче) до Реєстру компаній, а саме договір щодо заснування компанії, Статут, заяву про статутний капітал, Форми №№ 201, 203, 208 та копію про затвердження назви компанії (всі бланки доступні на Інтернет сторінці, що вказана в п.1 цього алгоритму).

Крок 6. Отримання коду платника податків (PIN) в Податковому Департаменті

Час виконання: 1-3 дні

Вартість: безкоштовно

Коментар: Засновник повинен подати свідоцтво про реєстрацію та копію меморандуму і статуту.

Крок 7. Реєстрація в офісі платників ПДВ

Час виконання: 1 день

Вартість: безкоштовно

Коментар: можливо одночасне із отриманням PIN-коду і цій же будівлі.

Крок 8. Подати заявку на бізнес-дозволи

Час виконання: 1 день

Коментар: Вартість заяви на ведення бізнесу залежить від типу бізнесу, чисельності працівників та розміру приміщення компанії. Мито сплачується до місцевого відділу, який видає ліцензію.

Вартість на бізнес-дозвіл: Середній трейдер, магазин, або надання роздрібних послуг: від 5 до 20 співробітників і / або приміщення 50-300 кв.м.: близько 60 дол.

Середній бізнес, співробітників 50 осіб і приміщення більше 300 кв.м.: в залежності від характеру бізнесу від 245 до 610 дол.

Отримання бізнес-дозволу від місцевої влади не вимагає отримання іншого дозволу для діяльності в іншій місцевості.

Крок 9. Реєстрація в Національному фонді соціального страхування.

Час виконання: 1 день

Вартість: безкоштовно

Коментар: Національний фонд соціального забезпечення дає працівникові одноразової пенсійні. Роботодавець оплачує стандартний внесок близько 1% від заробітної плати, але не більше 400 шилінгів (близько 4 дол.) в місяць. Половина вкладу віднімаються із заробітної плати працівника.

Крок 10. Реєстрація в Національному фонді страхування

Час виконання: 1 день

Вартість: безкоштовно

Коментар: Співробітник вносить фіксовану суму до Національного фонду страхування, яка повинна бути віднята роботодавцем із заробітної плати працівників. Максимальний внесок 320 шилінгів (3,2 долара) в місяць. Внески використовуються для компенсації витрат на лікування, але вони охоплюють тільки частину фактичних витрат. Таким чином, більшість компаній додатково надають співробітникам медичну страховку.

Крок 11. Реєстрація в департаменті PAYE (оплата податків по заробітній платні співробітників) Податкової адміністрації.

Час виконання: 1 день

Вартість: безкоштовно

Он-Лайн калькулятор http://www.aren.co.ke/calculators/payecalc.htm

Буклет http://www.kra.go.ke/incometax/pdf/PAYEGuide2009.pdf

Крок 12. Виробництво печатки компанії (після видачі свідоцтва про реєстрацію)

Час виконання: 2 дня

Вартість: Від 5 до 30 доларів

Коментар: Печатки Найвищої якості виробляють в компанії Seal Honey Stationers

Примітка: У вихідній інформації всі ціни вказані у кенійських шилінгах, оскільки всі платежі мають бути зроблені у національній валюті. В цьому алгоритмі для зручності були переведені ціни у доларах США за орієнтовним курсом 1 дол. = 100 шилінгів.

Окремо необхідно привернути увагу зернотрейдерів та суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності, які зацікавлені у виході на ринок Кенії, Танзанії чи інших країн Східно-африканського регіону на необхідність надіслати до Посольства:


    • електронні каталоги (англійською мовою) сільськогосподарської та харчової продукції, які пропонуються, а також загальну інформацію щодо підприємства;

    • друковані каталоги та рекламні проспекти щодо підприємства (компанії), товарів та послуг які пропонуються (англійською мовою);

    • специфікацію сільськогосподарської та харчової продукції, скановані копії сертифікатів (наприклад ISO 3093-2009, SGS на попередні партії, сертифікат відповідності тощо), окремо чи в каталогах продукції;

    • комерційні пропозиції з цінами на товари на умовах поставки CIF (Інкотермс 2000 чи 2010) порт Момбаса (Кенія) та окремо CIF порт Дар ес Салам (Танзанія); надання цін саме на таких умовах доставки дозволить африканським бізнесменам порівнювати ціни, та вирішувати щодо конкурентоспроможності вітчизняних товарів.


Королівство Марокко

Просування продукції до Марокко залежить від таких чинників:

1) співвідношення якості та ціни продукції;

2) рівень попиту на марокканському ринку, який визначається структурою сільськогосподарського виробництва та коливаннями врожайності;

3) рівень контактів та довіри між експортерами та імпортерами.

4) імпорт зернових та насіння, відповідно до фітосанітарних вимог Національного бюро з питань санітарної безпеки харчових продуктів, має, зокрема, відповідати таким критеріям:

• імпортуючі структури повинні мати ліцензію від Міністерства сільського господарства та морського риболовства;

• сорти мають бути внесені до переліків Офіційного каталогу Марокко;

• насіння повинно мати етикетку сертифікації у відповідності до системи Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР) та відповідати нормам СЕЕ;

• насіння не має бути імунномодифікованим.

Пропозиції мають бути підготовлені французькою або англійською мовами. У листі зверненні мають бути прописані базові ціни, надані необхідні сертифікати якості продукції, вказані шляхи та терміни доставки продукції до Марокко, підготовлені проспекти мовою країни, надані повні адресні дані.

Важливим компонентом просування продукції на марокканський ринок має бути проведення маркетингових досліджень та здійснення ознайомчих поїздок, проведення в Марокко об’єднаннями українських експортерів семінарів-презентацій своєї продукції, виставок, а також встановлення прямих фахових контактів із імпортерами, створення спільних підприємств, участь українських підприємств у міжнародних виставках і ярмарках, які проводяться в Марокко, зокрема в Касабланці, Мекнесі, Марракеші.



Федеративна Республіка Нігерія

Нігерія посідає 136 із 177 країн світу за рейтингом корупції, що оприлюднюється щорічно міжнародною організацією Transparency International. Корупція поширена у різних сферах життєдіяльності країни. Населенням Нігерії це сприймається як певна звичаєва норма. Кожен проект на території Нігерії та більшості інших країн Африки, передбачає відповідні витратні статті.

З метою забезпечення захисту інвестицій у економіку Нігерії та уникнення можливих правових проблем у цій країні, варто ознайомитися з умовами життя у цій країні, особливостями її інфраструктури, роботою засобів комунікації та звичаєвими нормами.

Для більш ефективного оцінювання ділового середовища у галузі, що цікавить, доцільно відвідати профільні виставково-ярмаркові заходи, конференції, семінари, що проводять місцеві компанії або їх спілки. У той же час, отриману на таких заходах інформацію слід ретельно перевіряти. Як правило, анонси таких заходів є у вільному доступі у мережі Інтернет.

Слід звернути увагу на те, що нігерійськими посередники пропонуються також послуги, що не передбачені чинним законодавством цієї країни.

Варто утримуватися від звернення за консультаціями до Нігерійських юристів, оскільки відомі прецеденти, коли нігерійські адвокати навмисне вводять в оману своїх клієнтів, заводячи їх у «правові пастки», а потім вимагають додаткових грошей за вирішення саморуч створених проблем. Натомість рекомендується залучати кваліфікованих українських юристів для досконалого врахування нормативної бази, що регулює зовнішньоекономічну діяльність.

Іноземні компанії, як правило, відряджають своїх власних юристів, або залучають за контрактом відповідні міжнародні юридичні компанії до країн Африки за кілька місяців до початку планування інвестиційних проектів у регіоні, з метою вивчення законодавства Нігерії, проведення відповідних консультацій з представниками федеральних та місцевих органів влади. Після вивчення можливих ризиків можна розпочинати процес інтеграції інвестицій у відповідну галузь Нігерії.

Треба відзначити численні факти шахрайства по відношенню до іноземних бізнесменів та інвесторів. За скаргами потерпілих, органи влади не проводять належного розслідування. Контракти на постачання товарів до країн Африки варто здійснювати на основі передплати.

Рекомендовано вживати багаторівневих заходів захисту своїх коштів та майна у разі надходження пропозицій про інвестування або співпрацю. Не намагатися заощаджувати на дослідженнях ринку Західної Африки, юридичній, фіскальній, фінансовій безпеці майбутніх проектів.

Не зважаючи на складні умови для «старту», існуючі бізнес проекти, започатковані у Нігерії німецькими, китайськими, індійськими, бразильськими, ліванськими, французькими та іншими компаніями зі всього світу показують доволі успішну динаміку розвитку та прибутку.

Доволі гострим залишається питання залучення українських товаровиробників до виставково-ярмаркових заходів, що відбуваються у регіоні. Представлення потенціалу української промисловості та сфери послуг з метою диверсифікації ринків збуту українських товарів на нових ринках набуває особливої актуальності з огляду на останні події, пов’язані зі зміною напрямків торгових інтересів українських товаровиробників у зв’язку з агресією Росії.

З огляду на особливості менталітету Африканських партнерів, більш актуальними пропозиціями до співробітництва вважаються ті товари, що представлені «наживо», з можливістю їх тестування безпосередньо потенційним покупцем. У той же час, презентації влаштовані за допомогою друкованих матеріалів або фото-відео ряду не створюють достатнього ефекту для їх сприйняття.

Найбільш дієвими інструментами просування товарів, є «прямі продажі» та облаштування демонстраційних майданчиків у місцях ділової активності (власні експозиції у діловій частині міста, виставкові експозиції під час проведення профільних заходів, спеціалізовані майданчики Торговельно Промислових Палат, бізнес-центри та інші місця масового відвідування бізнесменами та потенційними партнерами).

У рамках політичних подій, що відбувались на континенті останнім часом, була прийняті низка програм розвитку регіону, у тому числі, програма розвитку сільського господарства та продовольчої безпеки, програма розвитку транспортної інфраструктура, програма щодо посилення безпекової ситуації, що у свою чергу передбачає модернізацію та додаткове оснащення силових структур держав континенту, розвиток галузей освіти, охорони здоров’я, легкої та важкої промисловості.

Інформацію, щодо можливостей інвестування у нігерійську економіку, можна отримати на веб-порталі урядової федеральної агенції з розвитку інвестицій (Nigerian Investment Promotion Commission) http://www.nipc.gov.ng/

Варто ознайомитися з митним законодавством Нігерії. На сайті митної служби (NCS) www.customs.gov.ng/ можна отримати інформацію про основні вимоги щодо оформлення товарів, що перетинають митний кордон цієї країни.

Треба зазначити, що усі товари продовольчої групи, медично-косметичного призначення, що імпортуються до Нігерії, мають пройти обов’язкову сертифікацію у Національному агентстві з регулювання та контролю продуктів харчування та лікарських засобів (NAFDAC): www.nafdac.gov.ng/regulation/food-regulations (посилання на розділ сайту, де описані основні регулюючі нормативи, щодо імпорту та реалізації деяких видів товарів у Нігерії).

Ознайомитися з нормативно-правовою базою Нігерії можливо на веб-сайті http://www.nigeria-law.org/.

Одночасно, слід врахувати, що Нігерія – Федерація, що складається із 36 штатів і кожен із суб’єктів має власний Парламент, Уряд та законодавчі відмінності. Місцеві правові акти можуть суттєво відрізнятися від федеральних, а подекуди навіть суперечити їм. З огляду на це, варто спиратися саме на місцеве законодавство.

Позитивним фактором, що однозначно сприятиме покращенню іміджу українських товарів та послуг, буде підвищення культури ведення ділових переговорів, дотримання умов укладених угод, прозорість у схемах співпраці та спрощення процедур сплати вартості і передачі товарів від виробника до покупця, впровадження системи заохочення покупців та користувачів української продукції, налагодження ефективного сервісу та післяпродажного обслуговування складних машин та механізмів, організація процесів навчання відповідних фахівців та налагодження системи ліцензованих сервісних центрів, що могли би узяти на себе відповідні функції.

Компаніям, зацікавленим у продажу своєї продукції на зазначених ринках, рекомендується наступне:

- подбати про відкриття у країні перебування повноцінного представництва. Запроваджувати відповідні іміджеві програми, спрямовані на створення позитивного образу українського товаровиробника;

- зацікавленим експортерам вітчизняної продукції необхідно розробити гнучку систему розрахунків за поставлену на експорт продукцію українських товаровиробників, з урахуванням відповідних норм експортно-імпортного, митного, податкового законодавства України та міжнародних норм і правил, що регулюють такі правовідносини;

- активізувати пошук надійних бізнес-партнерів на території країн, де планується розпочати реалізацію бізнес-проектів та діяти за їх підтримки, не послабляючи, у той самий час, власний пильний контроль та присутність.

На адресу Посольства можна надсилати власні бізнес-пропозиції:

- асортимент продукції українських виробників, що експортує ваша компанія, з стислим описанням кожної позиції, її переваги перед найближчими іноземними конкурентами, а також зазначати коди УКТЗЕД (Української кодифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності) та коди відповідно до HCDCS (Harmonized commodity description and coding system - Міжнародної гармонізованої системи опису та кодифікації товарів);

- приблизні ціни з урахуванням поставок на умовах FOB (українські порти) та CIF (порт Лагос або порт Порт-Харкорт (Port-Harcourt);

- інформацію про наявність міжнародних сертифікатів на товари, що експортуються з України;

- обсяги мінімальної та максимальної партії та її пакування.

Інформація має бути надана англійською та українською мовами.

Додатково рекомендовано відвідати веб-портал уряду Нігерії за посиланням: http://services.gov.ng/ . Цей портал надає сервіс «Єдиного Вікна», де можна отримати інформацію про всі державні органи та національні служби Нігерії та послуги, що надаються громадянам, Урядам, представникам бізнесу і влади іноземних держав та громадянам Нігерії. Зміст цього порталу управляється Федеральним міністерством комунікаційних технологій. Портал доступний на трьох мовах (англійською, французькою та іспанською).

Усі наведені вище заходи спрямовані на сприяння зовнішньоекономічній діяльності українських товаровиробників.



Південно-Африканська Республіка

Під час проведення заходів, спрямованих на вихід на ринки Південно-Африканської Республіки, українським компаніям рекомендовано враховувати специфіку ведення бізнесу в ПАР як в ході контактів з потенційними партнерами, так і в рамках отримання сприяння з боку Посольства.

Зокрема, згідно з висновками незалежних міжнародних експертів, найголовнішими поточними внутрішніми проблемами ПАР залишаюся високий рівень корупції, яка стоїть на заваді як збільшенню інвестицій до країни, так і ефективному освоєнню наданих кредитних коштів, а також високий рівень злочинності. Крім того, системною проблемою ведення бізнесу в ПАР є значна забюрократизованість у питаннях отримання відповідних дозволів на імпорт продукції, а також повільність та подекуди недбалість відповідних посадовців у процесі ухвалення відповідних рішень.

В той же час, попри об’єктивні та суб’єктивні перепони на шляху виходу на ринки Південно-Африканської Республіки, на сьогоднішній день ця країна є одним із найбільш перспективних ринків серед всіх країн Африканського регіону, що, насамперед, пояснюється наявністю розвиненої економічної інфраструктури, широкої технологічної бази, висококваліфікованого управлінського і інженерно-технічного персоналу, а також значного ринку досить дешевої кваліфікованої і некваліфікованої робочої сили.

Також слід врахувати посилену увагу уряду ПАР до питань залучення іноземних інвестицій в основний капітал, збільшення реальних доходів населення, а також постійного зростання експорту країни.

Одним із найбільш дієвих способів просування вітчизняної продукції на ринки Південної Африки є участь компаній у міжнародних виставкових заходах, які регулярно проводяться в ПАР. В рамках цих заходів підприємства не лише можуть представити зразки власної продукції, але й мають змогу провести ділові переговори та встановити контакти із потенційними імпортерами товарів до ПАР. При цьому, існує можливість як індивідуальної участі компанії у міжнародних виставкових заходах так і створення окремого національного павільйону під егідою ТПП або інших об’єднань. Останнім часом започаткована практика направлення цільових місій представників потенційних експортерів з метою сприяння продажу товарів, дослідження ринку, проведення переговорів, здійснення лобіювання тощо.

Серед основних вимог, які необхідно виконати для забезпечення виходу продукції на ринки ПАР, слід відзначити такі:

Сертифікація. Головний орган в ПАР, який опікується питаннями сертифікації походження товарів є Південноафриканське Бюро стандартів (The South African Bureau of Standards (SABS), веб-сайт https://www.sabs.co.za), яке є спеціалізованою установою Міністерства торгівлі та промисловості ПАР. SABS є державною установою, яка була створена відповідно до Закону «Про стандартизацію» 1945 року зі змінами та доповненнями 2008 року. Товари, які імпортуються до ПАР, мають відповідати таким основним стандартам:

- упаковка продукції з природних матеріалів та тканин повинна мати офіційний сертифікат дезінфекції пакувального матеріалу;

- назва товару має вказуватися англійською мовою;

- на товарах та в їхніх супровідних документах можуть використовуватися різні стандарти одиниць виміру об’єму та ваги, проте бажано використовувати метричні стандарти;

- продукція повинна мати назву, назву торговельної марки та опис, а також містити інформацію про назву та повну адресу виробника/пакувальника, імпортера, країну походження;

- в партіях товару повинні бути вказані вага нетто, кількість та об’єм, номери серії, партії або кодовий номер лоту;

- на продукції мають бути вказані місяць та рік виробництва і пакування, а також місяць та рік закінчення терміну придатності.

Слід зазначити, що більшість стандартів SABS є добровільними, зокрема із майже 5 тис. національних стандартів ПАР обов’язковими є лише ті, які стосуються сфери громадської безпеки (хімічні речовини, їжа та ліки, електричні та електронні прилади тощо). З метою перевірки необхідності сертифікації відповідної продукції необхідно звертатися до регіональних офісів SABS.



Ліцензування. Окрім сертифікації відповідних товарів, в ПАР існує контроль за ввезенням імпорту. Зокрема, компанія-імпортер має отримати спеціальний дозвіл на ввезення товару в країну у відповідних державних установах, зокрема в Південноафриканській Службі доходів (South African Revenue Service – SARS) та Міжнародній Комісії торговельній адміністрації ПАР (International Trade Administration Commission of South Africa - ITAC).

Одержання ліцензії на здійснення зовнішньоекономічної діяльності є обов’язковою процедурою для здійснення імпортних операцій, На основі ліцензії компанія подає документи на сертифікацію імпортованого в ПАР товару. Слід зазначити, що експортно-імпортну діяльність в ПАР можуть вести також компанії-нерезиденти, проте для них застосовується значно вища процентна ставка оподаткування (28% замість 7% для компаній-резидентів).

Термін отримання ліцензії становить зазвичай 45 календарних дні та дозволяє здійснювати імпорт – експорт більшості продуктів після їхньої сертифікації. Водночас, для імпорту певних продуктів необхідно отримати спеціальні дозволи (зокрема це стосується м’яса, фармацевтичних препаратів, дорогоцінних металів, автомобілів, мобільні телефонів тощо).

Декларування та розмитнення товарів. Процедура митного оформлення включає декларування товару, оплату митних платежів, здійснення заходів щодо дотримання визначених умов пакування товарів, а також відповідності безпековим вимогам. Також товари, які імпортуються / експортуються з та до ПАР, певний час завжди перебувають під митним режимом, та зберігаються на спеціальному митному складі. Отримання товару з митного складу можливе лише після оплати відповідних мит та отримання всіх необхідних дозволів (в т.ч. сертифікації продукції).

З огляду на наведене, найбільш оптимальним механізмом виходу на ринки ПАР є знаходження місцевого дилера, який обізнаний із особливостями ведення бізнесу, та зможе на місці пришвидшити процедури отримання дозволів на імпорт, сертифікації, розмитнення та реалізації відповідної продукції.

У питанні просування продукції високотехнологічних підприємств, зокрема машинобудування, на думку Посольства, існує доцільність створення спільних підприємств із провідними галузевими підприємствами ПАР, а також розгляду можливостей перенесення частини українських виробничих потужностей, у т.ч. комплектувальних потужностей – у вільні економічні зони. Це вимагатиме здійснення комплексних заходів в контексті забезпечення відповідного нормативно-правового супроводу діяльності цих підприємств, а також приведення вітчизняної промислової продукції до стандартів якості та технічних вимог ПАР.

Республіка Сенегал

Протягом останнього року українські експортери роблять певні і, як на думку ПУ в Сенегалі, досить нерішучі кроки, спрямовані на просування їхньої продукції на ринки країн Центральної та Західної Африки. Слід констатувати, що активних дій вживає дуже незначна їхня кількість.

Однією з найбільш сучасних форм роботи була б презентація продукції українського виробника через створення у портових столицях країн регіональних торгових представництв українських підприємств (окремих або у кооперації і відповідно до сфер діяльності).

Головна мета, яку мають реалізувати подібні структури, це популяризація наявної у них продукції, демонстрація її місцевому споживачеві, який оцінить її якість і зробити висновок щодо доцільності придбання.

Іншою формою пошуку імпортерів української продукції є участь представників українських товаровиробників у міжнародних виставках (регіональних або субрегіональних, тематичних і загального характеру). Участь у подібних заходах беруть представники урядів, провідних компаній, окремі підприємці. Для українських експортерів це є виключна можливість для демонстрації їхньої продукції і укладання відповідних контрактів. Інформацію про подібні заходи можна отримати на сайті www.eventseye.com.

Готується до відкриття в Дакарі представництво Міжнародної торгової палати України, яке також доцільно використати вітчизняному виробнику з метою пошуку потенційних партнерів.

Обмежень або потенційних перешкод для вітчизняних експортерів, наприклад, в Сенегалі, не існує за виключенням експорту курятини та продуктів, вироблених на її основі. Решта продукції може бути імпортована за умов її відповідності існуючим національним нормам Сенегалу щодо імпортованих товарів.

Туніська Республіка

Нормативно-правові акти Туніської Республіки, які регулюють діяльність іноземних компаній на туніському ринку. Закон № 129 від 5 жовтня 1959 р. про торгівлю, Закон № 44 від 01 липня 1991 р. стосовно організації дистриб'юторської торгівлі, Закон № 64 від 29 липня 1991 р. стосовно конкуренції та ціноутворення, Закон № 117 від 07 грудня 1992 р. стосовно захисту прав споживача, Закон № 41 від 07 березня 1994 р. стосовно зовнішньої торгівлі, Закон № 66 від 10 липня 2001р. стосовно переліку адміністративних дозволів, що надаються структурами Міністерства торгівлі, Наказ Міністерства торгівлі Тунісу від 26.07.2001 р. № 62 про умови ведення діяльності торговельного агента (визначає порядок дистриб'юторства товарів іноземного походження у Тунісі).

Основні засади ведення іноземною компанією комерційної діяльності на туніському ринку. Комерційна діяльність на ринку Тунісу може вестися через торговельного агента-резидента на території Тунісу або в якості концесіонера у співтоваристві з компанією-резидентом у Тунісі. При цьому компанія-резидент у Тунісі у початковий період концесії має 51% акцій такого співтовариства.

Усталені методи пошуку партнерів на туніському ринку, перевірки їх надійності передбачають налаштування контактів з місцевими бізнес-асоціаціями, торговельно-промисловими палатами, Національним експортно-торговельним домом (Maison de l’Exportateur - Tunisie), Національним союзом промисловості, торгівлі та ремесел (Union Tunisienne de l’Industrie, du Commerce et de l’Artisanat).

Початку здійснення імпорту на туніський ринок іноземної продукції, яка ввозиться вперше, передує процедура сертифікації кожного виду товару на його відповідність туніським технічним та санітарним нормативам. Сертифікація проводиться спеціально створеною комісією у складі Департаменту внутрішньої торгівлі Міністерства торгівлі Тунісу, Офісу з питань торгівлі при Мінторгівлі Тунісу, інших причетних державних структур та підрозділів в залежності від виду товару та специфіки його виробництва.

Туніський імпорт здебільшого орієнтований на продукцію країн ЄС, Туреччини, Марокко, з якими Туніська Республіка має зону вільної торгівлі і відповідні процедури сертифікації та введення товару на туніський ринок є значно легшим для виробників цих країн, а також виробників тих країн, які мають сертифікати для експорту своєї продукції до держав, з якими Туніс має ЗВТ.



У разі наявності національного туніського виробника, який випускає аналогічну імпортованій продукцію, у Тунісі діє закон з захисту прав національних виробників, що може стати перешкодою для допуску на туніський ринок відповідних товарів іноземного походження.

У Туніській Республіці існують застереження щодо імпорту певної продукції з Китаю, зокрема, продукції машинобудування. Відповідна продукція, що більш, ніж на 60% складається з деталей китайського походження, може не отримати сертифікат для продажу в Тунісі.

Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Рекомендації для вітчизняних товаровиробників щодо роботи на ринках країн Африки iconМатерик Африка
Південна Африка природна область Африки, що знаходиться на південь від водороздільного плато Конго Замбезі ( південніше 12-13 градусів...
Рекомендації для вітчизняних товаровиробників щодо роботи на ринках країн Африки iconМетодичні рекомендації щодо організації самостійної роботи студентів, глосарій, список літератури. Для студентів напряму підготовки 130102 «Соціальна робота»

Рекомендації для вітчизняних товаровиробників щодо роботи на ринках країн Африки iconМетодичні рекомендації щодо проведення контролю знань
Усе це в сукупності створює сприятливі умови для розвитку пізнавальних здібностей учнів І активізації їхньої самостійної роботи на...
Рекомендації для вітчизняних товаровиробників щодо роботи на ринках країн Африки iconМетодичні вказівки щодо проведення семінарських занять з навчальної дисципліни «сучасна література країн, мова яких вивчається»
Методичні вказівки щодо проведення семінарських занять з навчальної дисципліни «Сучасна література країн, мова яких вивчається» для...
Рекомендації для вітчизняних товаровиробників щодо роботи на ринках країн Африки iconМетодичні рекомендації щодо викладання зарубіжної літератури в загальноосвітніх навчальних закладах м. Чернівці у 2017/2018 навчальному році Шкільний курс «Зарубіжна література»
«свого», «рідного» і відкритість до здобутків інших країн, народів, національностей; прилучення учнів до шедеврів вітчизняного та...
Рекомендації для вітчизняних товаровиробників щодо роботи на ринках країн Африки iconМетодичні рекомендації щодо організації профорієнтаційної роботи з учнями у позакласний час

Рекомендації для вітчизняних товаровиробників щодо роботи на ринках країн Африки iconМетодичні рекомендації з організації самостійної роботи та виконання контрольних робіт студентами-бакалаврами заочної форми навчання
Структура курсу «Філософія» та загальні рекомендації для організації самостійної роботи студентів
Рекомендації для вітчизняних товаровиробників щодо роботи на ринках країн Африки iconПсихологічні рекомендації вчителям щодо роботи з дітьми-переселенцями у конфліктний та постконфліктний період

Рекомендації для вітчизняних товаровиробників щодо роботи на ринках країн Африки iconРекомендації щодо планування роботи шкільних бібліотек загальноосвітніх навчальних закладів на 2015/2016 н р

Рекомендації для вітчизняних товаровиробників щодо роботи на ринках країн Африки iconМетодичні рекомендації щодо організації роботи у мережевих педагогічних спільнотах веб-порталу «Освіта Рівненщини»



База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка