Рожищенська районна державна адміністрація відділ освіти



Сторінка1/4
Дата конвертації15.05.2017
Розмір0,57 Mb.
ТипПротокол засідання
  1   2   3   4


РОЖИЩЕНСЬКА РАЙОННА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ

ВІДДІЛ ОСВІТИ

РОЖИЩЕНСЬКИЙ БУДИНОК ДИТЯЧОЇ ТВОРЧОСТІ

ПОГОДЖЕНО ЗАТВЕРДЖЕНО

Протокол засідання науково- Наказ відділу освіти

методичної ради Рожищенського Рожищенської

районного методичного кабінету райдержадміністрації

___ _____________№_______ ___ _______________№_______

Навчальна програма з позашкільної освіти

художньо-естетичного напряму

«Вокальний спів»

6 років навчання

м.Рожище -2014

Автор:

Cемера Людмила Леонтіївна – керівник гуртків вокального і сольного співу Рожищенського Будинку дитячої творчості.



Рецензент:

Павлічук В.І. – викладач-методист, голова предметної комісії викладачів постановки голосу Луцького педагогічного коледжу.



ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

З усіх музичних жанрів найбільш поширеним є пісня. Музика та пісня – доступний масовий вид мистецтва, як для дорослих, так і для дітей різного віку. Пісня має свої чари, свою магічну силу в суспільному житті. Вона передбачає свій потік через людський організм, через його думку, його почуття. Пісня є чимось вимріяним, уявною красою, вартістю, чимось ідеальним, абстрактним і абсолютним. А вже пісня зі словами, із забавою, пісня-жарт або пісня-гра – це вже щось зовсім реальне, що людина може переживати цілим своїм єством, всією душею.

Програма роботи вокального гуртка є надзвичайно актуальною, оскільки сучасна пісня стала найпопулярнішим музичним жанром. Під час занять у колективі діти отримують необхідні знання у галузі світової та української культури, акторські навички, уміння досконало володіти голосовим апаратом. Актуальність навчальної програми полягає у музичному вихованні через розвиток вокальної, сценічної майстерності шляхом участі вихованців у концертах, конкурсах, проведення тематичних вечорів.

Необхідністю створення програми є потреба пристосування її до умов закладу, можливостей та природних здібностей дітей краю, також вивченням пісенної творчості, музичної грамоти, мистецтва вокалу, адже воно є основним із засобів музично-творчого розвитку дітей, яке навчає вокальним прийомам виконання, формує почуття колективізму і дружби, сприяє гармонійному розвитку особистості..

Навчальна програма реалізується у вокальному гуртку та спрямована на вихованців віком – 5-18 років. Навчальні групи формуються з урахуванням віку та року навчання, вокальної підготовки. Наповнюваність груп -15 учнів.

Вокальний спів сприяє координуванню слуху,голосу, розвитку вокально-технічних навичок, розвитку дихання, гнучкості голосу.

Навчальна програма побудована на основі програми для гуртка «Вокальний спів», схваленої комісією з проблем позашкільної освіти науково-методичної ради з питань освіти МОН України, 2007 рік, програми шкіл допрофесійної підготовки Рівненського палацу дітей та молоді « Постановка голосу» (Кузь О.І., Калінкіна Є.М., 2000 рік),адаптованої програми вокально-фольклорного колективу « Веселі нотки» (Г. Карпова, К.Павлова, М.Марганець), програми з позашкільної освіти «Програма дівочого хору» та « Програма колективу естрадної пісні» рекомендовані МОН України, 2008 рік..

Мета програми полягає у вихованні художньої уяви , творчої ініціативи до самостійного музикування, забезпечення вільного розвитку дітей вдосконалення їх здібностей, талантів та обдарувань, стимулювання творчої самореалізації кожної особистості.

Завдання:


  • ознайомити з найкращими зразками авторської пісні та співаної поезії ( світової , вітчизняної, класичної та естрадно-музичної культури);

  • розвинути навички класичного сольного, ансамблевого та хорового співу, естрадного та авторського вокалу, співу з мікрофоном та під фонограму із виконанням різноманітних сценічних рухів.

  • розвинути художній смак, уяву та фантазію, зацікавленість в обраному виді мистецтва шляхом стимулювання та розвитку творчої активності дітей ( формування інтересів, створення власних віршів або пісень, потреба у творчій самореалізації та духовному самовдосконаленню).

  • сприяти професійному самовизначенню.

Програма передбачає проведення занять, виховних заходів, концертів, індивідуальних занять, репетицій, екскурсій. Формами контролю навчання є підсумкові заняття, участь у конкурсах, концертах.

Навчальна програма передбачає 6 років навчання:
- І рік навчання – початковий рівень - 144 год. на рік, 4 год. на тиждень).

- ІІ рік навчання – початковий рівень – 144 год. на рік ( 4 год. на тиждень).

- І рік навчання – основний рівень – 216 год. на рік ( 6 год. на тиждень).

- ІІ рік навчання – основний рівень – 216 год. на рік ( 6 год. на тиждень).

- ІІІ – ІV роки навчання – основний рівень – 216 год. на рік ( 6 год. на тиждень).


Початковий рівень,перший рік навчання

НАВЧАЛЬНО- ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН


п/п


Тема

Кількість годин

теоретичних

практичних

усього

1.

Вступ

1

-

1

2.

Робота над постановкою голосу

2

20

22

3.

Вокально-хорова робота:

  • народна пісня;

  • сучасна дитяча пісня;

  • класика

2

8

10

6

39

45

2

8

10

4.

Музично-творча діяльність. Імпровізація

1

9

10

5.

Слухання музики

6

-

6

6.

Музична грамота

3

9

12

7.

Музично-ритмічні рухи

2

14

16

8.

Концертна діяльність

-

10

10

9.

Підсумок

2

-

2




Разом

27

117

144



ЗМІСТ ПРОГРАМИ

1. Вступ (1 год.)

  • Знайомство з дітьми. Перевірка вокальних даних. Правила поведінки в Будинку дитячої творчості та на занятті. Ознайомлення з планом роботи вокального колективу.


2. Робота над постановкою голосу (22 год.)

Теоретична частина

  • Вправи для розвитку голосового апарату.

  • Будова голосового апарату.

  • Вправи для розвитку діапазону.

  • Правила співочої постави.

  • Вдих та економний видих ( ланцюгове дихання).

  • Атака звуку та її види.

АТАКА

(іт. attacca - наступай, нападай, зв’язувай) - 1. В співі - перехід голосового апарату від дихального стану до звукоутворення; початок звуку. Існують три основні типи А.: м’яка, коли голосові складки змикаються одночасно з надходженням повітря з легенів; тверда, коли складки змикаються, а повітря сильним поштовхом 'проривається' з легенів та придихальна, коли повітря з легенів проходить між складок і вони, змикаючись, переривають його потік. Від типу А. залежить співацька техніка та створення художнього образу.



Будова дитячого голосового апарату. В процесі співу повітря із легенів поступає в бронхи, потім в трахею, гортань та ротову порожнину. Спів – це коливання голосових зв'язок. Чим частіші коливання, тим вищий голос і навпаки. Дитячий голосовий апарат в 2 – 2,5 рази менший, ніж у дорослого. Голосові зв’язки ще несформовані, тонкі та ніжні. До 7-9 років відсутні спеціальні голосові м’язи, тому дитина співає за рахунок натягнення голосових зв'язок. Голосовий апарат не пристосований до тривалого та гучного співу, швидко перевтомлюється.
Умови охорони дитячого голосу:

Не можна співати в прохолодну або сиру погоду на свіжому повітрі.

Не можна співати дуже голосно, форсованим звуком.

Необхідно враховувати діапазон.


Співочий діапазон – це обсяг звуків від найнижчого до найвищого, в межах яких добре звучить голос.

1 клас - ре1 – ре2

2 клас – до1 – мі2

3-4 класи – до1 – мі, фа2

5-7 класи – хлопці дискант – ре1- фа2

(11-13років) альти сім – до2

10-11 класи – до1 –соль2 (сопрано)

(16-19 років) – лям – ре2(альпи)



Практична частина

  • Вправи на оволодіння навичками співочого дихання.

  • Розучування вокальних вправ на розвиток артикуляції.

  • Вправи на формування правильної співочої постави.

  • Вправи на розвиток колективного співу.

  • Вправи для чіткої дикції.

  • Спів вправ для розвитку діапазону.

  • Вокальні вправи на розвиток навичок звукоутворення.



Дихання – це один з основних факторів голосоутворення. Співацьке дихання відрізняється від звичайного вольовим управлінням, особливо процесом видихання. Співацьке дихання складається з трьох фаз:

Вдих – береться через ніс, або через ніс та рот одночасно, спокійно та безшумно; Затримка дихання – це миттєвість, коли мобілізуються голосові зв’язки, відчуття щільності взятого дихання. Видихання – повинно бути спокійним, рівномірним, економним, з відчуттям стану вдихання, на опорі звуку.

Існують три типи дихання: ключичне, грудне та нижньореберне (діафрагмальне). Правильне дихання змішане – грудно-діафрагмальне.

Звукоутворення – це процес виникнення звуку, який пов'язаний з чотирма його характеристиками: висота, сила, тривалість та тембр. В момент звукоутворення повітря проривається крізь голосову щілину, голосові зв’язки починають вібрувати і потік повітря підлягає цьому коливанню.

3. Вокально-хорова робота:

Народна пісня (10 год.)

Теоретична частина

  • Розповідь або бесіда про зміст твору, про роль пісні в житті народу.

  • Аналіз музичної структури.

  • Розкриття художнього образу.

Практична частина

  • Вивчення українських народних пісень.

  • Запис сімейних традицій.

  • Робота над текстом, мелодією, характером.

  • Розучування літературного тексту з дотриманням чіткої дикції та точного відтворення ритмічного малюнка.

  • Робота над темпом, ритмом, динамікою.

  • Виконання з супроводом, широко, наспівно, урочисто.

  • Взаємозв'язок динаміки і темпу, зміна нюансів.

Сучасна дитяча пісня (45 год.)

Теоретична частина

  • Бесіда про музику і текст пісні, розкриття її

художнього змісту.

  • Розкриття художнього образу.

  • Динамічні відтінки та їх розвиток.


Вокально-хорові навички – це комплекс автоматизованих дій різних частин голосового апарату. Передусім треба звертати увагу на співацьку поставу. До вокальних навичок належать дихання, дикція та звукоутворення; до хорових – стрій та ансамбль.

Практична частина

  • Вивчення сучасних дитячих пісень.

  • Розбір музичного твору.

  • Розучування літературного тексту з дотриманням чіткої дикції та точного відтворення ритмічного малюнка.

  • Робота над текстом, мелодією, характером.

  • Ознайомлення з вокальними партіями.

  • Робота над злагодженістю звучання.

  • Робота над чистотою інтонування.

  • Виконання пісень з супроводом та без нього.

  • Робота над усуненням ритмічних неточностей.


Стрій (чистота інтонування) – це правильне відтворення звуковисотного малюнку мелодії. Основою чистоти інтонування є здатність розрізняти ладовисотні співвідношення звуків, відчувати стійкі та нестійкі звуки мелодії. Чистота інтонування залежить від взаємодії вокальних та слухових навичок, від дикції, діапазону та звукоутворення.

Ансамбль – це злагодженість, узгодженість всіх елементів, насамперед вили та висоти звучання. Види ансамблю: метроритмічний, динамічний, дикційний, темповий, тембровий.

Класика (10 год.)

Теоретична частина

  • Розповідь про життя та діяльність композитора.

  • Бесіда про музику і тексти пісень.

  • Виділення теми та ідеї.

  • Бесіда про особливості художніх образів.

Практична частина

  • Розбір музичного твору

  • Вивчення класичних творів (М.Лисенко «Тарас Бульба», С.Гулак-Артемовський «Запорожець за Дунаєм», Моцарт «Літній вечір»)

  • Характеристика засобів музичної виразності.

  • Робота над художнім образом.


4. Музично-творча діяльність. Імпровізації (10 год.)

Теоретична частина

- Образне розкриття суті імпровізації.



Практична частина

- Складання мелодії на віршовий текст.

- Складання музики на ритм.
5. Слухання музики (6 год.)

Теоретична частина


  • Слухання вокально-хорових та інструментальних творів з метою

виховання емоційно-естетичного відгуку на музику.

- Розповідь про композиторів.



6. Музична грамота (12 год.)

Теоретична частина

  • Ознайомлення вихованців з основними музично-виразними

засобами, динамікою ( ритм, темп, тембр, динамічні відтінки) .

  • Вивчення музичних термінів, нот.

  • Аналіз музичних творів.

Ритм – послідовність звуків різної тривалості.

Темп – швидкість, з якою виконується музичний твір.

Тембр – забарвлення звуку.

Динамічні відтінки – відтінки сили звучання : форте ( голосно), піано ( тихо), меццо піано ( не дуже тихо), меццо форте( не дуже голосно).

Нотний стан - 5 паралельних ліній, в яких записуються ноти.

Скрипковий ключ –( ключ соль) записується на початку нотного стану.

Тривалості нот – ціла, половинна, четвертна, восьма, шістнадцята.

Звукоряд – послідовне розміщення звуків.

Практична частина

- Вправи на розвиток навичок вокально-інтонаційного слуху.

- Вправи на вміння писати , аналізувати та уявляти рух мелодії.

- Спів по нотах простих мелодій у розмірах 2/4 та 3/4 з нескладними ритмічними групами.



7. Музично-ритмічні рухи (16 год.)

Теоретична частина

  • Робота над постановкою рук та ніг.

Практична частина

  • Робота над рухами під музику.


8. Концертна діяльність групи (10 год.)

  • Участь у заходах пізнавально-виховного характеру.


9. Підсумок (2 год.)

  • Підведення підсумків вивченого протягом року.


ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці мають знати:

- засоби музичної виразності;

- будову та гігієну дитячого голосу;

- основні музичні терміни, ноти;

- правила сценічної культури та постави.

Вихованці мають вміти:

- правильно користуватися диханням;

- співати в діапазоні;

- правильно і чітко вимовляти слова пісні;

- співати чисто та злагоджено твори в унісон, з супроводом та без нього.
Вихованці мають набути досвід:


  • колективного співу;

  • сценічної культури та майстерності;

  • співу в унісон.


Початковий рівень, другий рік навчання

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН


п/п


Тема

Кількість годин

теоретичних

практичних

усього

1.

Вступ

2

-

2

2.

Вправи для розвитку голосового апарату

2

18

20

3.

Навчально-тренувальні вправи

-

18

18

4.

Музично-творча діяльність.Імпровізація

1

9

10

5.

Слухання музики

2

8

10

6.

Музична грамота

2

8

10

7.

Вивчення музичних творів:

  • народна пісня;

  • сучасна пісня;

  • класика




2

8

10

6

28

34

2

6

8

8.

Музично - ритмічні рухи

2

8

10

9.

Концертна діяльність

-

10

10

10.

Підсумкове заняття

2

-

2




Разом

23

121

144



ЗМІСТ ПРОГРАМИ
1. Вступ ( 2 год.)

  • Ознайомлення з планом роботи гуртка, організаційні питання.

  • Виразний і емоційний спів пісень.

  • Вміння правильно використовувати дихання.


2. Вправи для розвитку голосового апарату (20 год.)

Теоретична частина

  • Вправи для розвитку голосового апарату.

Практична частина

  • Вправи на «стакатто».

  • Вправи на «легато».

  • Вправи на «двоголосся».

  • Групові вправи на різні види та прийоми дихання (легато, стакато). Спів короткий і протяжний. Спів м'яким, нефорсованим голосом. Спів із одночасним диханням та атакою звука.Вправи на вокалізацію голосних звуків. Спів з єдиною підтекстовкою.

Stacatto – ( чітко, уривчасто)- прийом звуковедення, під час якого всі звуки ніби розділені паузами.



Legato – ( зв’язно)- спосіб виконання, під час якого звуки ідуть один за одним, не відокремлюються.

Non legato – ( не зв’язно) – спосіб звуковедення, під час якого кожен звук відокремлюється, без будь-якого поштовху і перерви.
3. Вокальні навчально-тренувальні вправи (18 год.)

  • Розспівування.

  • Вправи на вдосконалення вокальної дикції.

  • Вправи на артикуляцію.

  • Вправи на дихання.

  • Вправи на розширення діапазону голосу.

Артикуляція — спосіб виконання на музичному інструменті чи голосом послідовного ряду звуків, наприклад легато — зв'язано чи стаккато — уривчасто. У співі — взаємодія вокальних і мовних прийомів звукоутворення. Чітка артикуляція не лише правильно формує звук або слово, а й стимулює роботу дихального апарату. До артикуляційного апарату належать: рот, губи, зуби, язик, тверде і м'яке піднебіння.

Каталог: doc
doc -> Адам міцкевич (1798—1855)
doc -> Урок позакласного читання в 2 класі за повістю-казкою В. Нестайка
doc -> Дубовенко Ірина Володимирівна, Скремінська Світлана Миколаївна, класні керівники днз «Житомирське вище професійне технологічне училище»
doc -> Конспект уроку української літератури у 9 класі Мистецтво бачити слово. Візуальна (зорова) поезія сьогодні
doc -> Куп’янська гімназія №1 Куп’янської міської ради Харківської області мій рідний край – моя земля
doc -> Остроградський Михайло Васильович


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4

Схожі:

Рожищенська районна державна адміністрація відділ освіти iconУкраїна красилівська районна державна адміністрація хмельницької області відділ освіти

Рожищенська районна державна адміністрація відділ освіти iconЧемеровецька районна державна адміністрація Чемеровецький районний відділ освіти Районний методичний кабінет

Рожищенська районна державна адміністрація відділ освіти iconМаловисківська районна державна адміністрація відділ освіти
Про підсумки розвитку освіти Маловисківського району у 2011-2012 навчальному році, перспективи на 2012-2013 навчальний рік та готовність...
Рожищенська районна державна адміністрація відділ освіти iconВідділ освіти Костянтинівська районна державна адміністрація Донецька область
Активізація пізнавальної діяльності учнів на уроках української мови І літератури та в позаурочний час
Рожищенська районна державна адміністрація відділ освіти iconУкраїна єланецька районна державна адміністрація відділ освіти популяризація сучасної української літературИ
...
Рожищенська районна державна адміністрація відділ освіти iconЯготинська районна державна адміністрація Відділ освіти Яготинський районний будинок дитячої та юнацької творчості Методична розробка Козацтво на Яготинщині
Прилуцьким районом Чернігівської області, на сході з Пирятинським районом Полтавської області, на південному сході з Драбівським...
Рожищенська районна державна адміністрація відділ освіти iconТомаківська районна державна адміністрація

Рожищенська районна державна адміністрація відділ освіти iconВалківська районна державна адміністрація харківської області

Рожищенська районна державна адміністрація відділ освіти iconУкраїна ямпільська районна державна адміністрація вінницької області

Рожищенська районна державна адміністрація відділ освіти iconНемирівська районна державна адміністрація вінницької області відділосвіт и



База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка