Розробка уроку з теми



Скачати 82.08 Kb.
Дата конвертації16.08.2017
Розмір82.08 Kb.

Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 10

Дзержинської міської ради Донецької області



Розробка уроку з теми:

«Розвиток зв’язного мовлення (усно). Власні роздуми про сенс людського буття,патріотизм,романтичний максималізм,почуття власної гідності й самодостатності»

підготувала:

учитель української мови

та літератури

Білориха С.В.

Тема:

Розвиток зв’язного мовлення (усно). Власні роздуми про сенс людського буття,патріотизм,романтичний максималізм,почуття власної гідності й самодостатності.



Мета:

- перейняти душі дітей ліричними творами В.Симоненка;

- удосконалювати навички виразного та вдумливого читання поезій,стимулювати до власних висновків; формувати структуру особистості школяра, в основі якої – ідеал, що стає усвідомленим мотивом життєдіяльності,

- розвивати мовленнєві навички,логічне мислення;

- виховувати любов до рідного краю,морально – естетичні якості,плекати почуття патріотизму, власної гідності та самодостатності.

Тип уроку: застосування набутих знань та вмінь.

Обладнання: презентація біографії В.Симоненка, музичний супровід пісні «Лебеді материнства» (Таїсія Повалій), малюнки учнів, збірки поезій В.Симоненка.

Хід уроку

Епіграф



Скільки б не судилося страждати,

Все одно благословлю завжди

День ,коли мене родила мати

Для життя,для щастя,для біди…

В.Симоненко



І.Організаційний момент

- Нумо, діти, підведіться!

Всі приємно посміхніться.

Пролунав уже дзвінок,

Починаємо урок!

ІІ. Актуалізація опорних знань

- Отож, ми сьогодні зриваємо останній листочок від теми про В. Симоненка та його творчість. Пропоную вам бліц - опитування (біографічні відомості)



Бліц - опитування

  1. Коли народився В.Симоненко? ( 1935р.)

  2. Де народився поет? (На Полтавщині)

  3. Що відповів В.Симоненко про себе на одному з літературних вечорів? («Я – українець»)

  4. Сучасники його називали… (Витязем)

  5. Першими вчителями були…(Мати, дід Федір)

  6. За скільки кілометрів ходив до школи? (9км)

  7. Як часто запізнювався на урок? (Ніколи)

  8. Як закінчив школу? ( Із золотою медаллю)

  9. Як називав свою матусю? (Мадонна)

  10. Коли народився син, яку поему він присвятив йому? («Кирпатий барометр»)

  11. Як називався вірш, присвячений дідусеві? («Дід умер»)

  12. У скільки років обірвалося життя поета? (28 років)

ІІІ. Мотивація навчання . Оголошення теми, мети уроку.

Від народження і до останньої хвилини

Є мить прекрасна – це життя людини,

По – різному йдемо життєвим шляхом:

Хтось пролітає непомітним сірим птахом,

Комусь доводиться пливти за течією,

А хтось горить яскравою зорею…

- Аби знайти своє місце під сонцем,людина ніколи не повинна зупинятися ні у своєму навчанні,ні у творчості,оволодівати новими знаннями. Вона постійно має себе вдосконалювати, адже невпинний пошук – це потреби її душі.

Тож поринемо у світ прекрасного, чаруючого, у світ ліричних творів

В. Симоненка.



ІV. Сприйняття навчального матеріалу. Поглиблена робота над творами.

  1. Робота над епіграфом.

- Згадавши біографію поета,підтвердить правильність цього твердження(відповіді учнів).

2. Робота з підручником. Теорія літератури (роди літератури,ознаки лірики)

Роди літератури

Епос Лірика Драма

Ознаки лірики:

  • розкриття переживання людини;

  • естетичне сприйняття дійсності;

  • емоційність,сердечність,схвильованість;

  • відтворення духовної краси.

Отже, лірика – один із основних видів літератури,який відображає життя за допомогою окремих думок, почуттів,переживань людини.

3.Робота в групах (Кожна група обирає вірш, над яким буде працювати).

1. «Лебеді материнства»

2. «Гей, Колумби й Магеллани…»

3. «Ти знаєш, що ти - людина..?»

4. «Перехожий »

(Кожна група розмірковує над питаннями свого обраного вірша)

А тепер давайте пригадаємо засоби виразного читання, щоб відчути красу слова, зворушливість почуттів ліричних творів неперевершеного В.Симоненка (відповіді учнів).

Пам’ятка «Як навчитися виразно читати віршові твори»


  1. Вдумливо прочитай текст.

  2. З’ясуй лексичне значення незрозумілих тобі слів.

  3. За змістом та ідеєю твору визначай настрій, з яким читатимеш твір.

  4. У кожному рядку визнач (підкресли олівцем) стрижневе слово, тобто слово, на яке падає наголос (слово, яке слід інтонаційно голосом відокремити, бо воно найвагоміше в порядку чи в реченні).

  5. Познач олівцем паузи:

а) кома – ледь помітна пауза (позначка - /);

б) двокрапка й тире – помітна пауза (позначка //);

в) крапка – явна пауза із інтонацією завершеності (позначка - ///).


  1. Ліворуч від кожного рядка постав стрілку, що передає тон читання:

а) підвищення тону – стрілка вгору ( );

б) зниження тону – стрілка вниз ( );

в) рівний тон – горизонтальна стрілка ( ).


  1. Прочитай кілька разів вірш з дотриманням вимог усіх позначок.

  2. Читаючи вірш, уявляй картини, які виникають, і запам’ятовуй їх послідовність.



  1. «Лебеді материнства»

-У світі багато творів присвячено матері, але цей вірш настільки зворушливий і переконливий, що не залишаються сумнівів про синівські почуття автора(читання вірша вголос,по можливості прослуховування пісні у виконанні Таїсії Повалій)

Питання :

  1. Що нагадує цей вірш?

  2. Чому саме колискову?

  3. Від чого застерігає мати свого сина?

  4. Які цінності в житті мати вважає найголовнішими?

  5. Які рядки вказують на основну думку?

  6. Який символічний образ птаха втілено у вірші? Чому?

  7. Чого навчає вірш?

-Тільки – но мати провела сина в далеку дорогу…І він уже першопрохідник, першовідкривач. За дитинством – юність, за юністю – молодість.

2. «Гей, Колумби й Магеллани…»

Питання:

1.Чому В.Симоненко назвав цей вірш саме так?

2.Хто такий Колумб,Магеллан?

3.До кого звертається поет ?З якою метою?

4.У яких рядках основна думка? Поясніть,як ви розумієте ці рядки?

5.До чого закликає В. Симоненко?

6.Чого навчає вірш?

3. «Ти знаєш, що ти – людина…»

Питання:


  1. Про що йдеться мова в поезії?

  2. Яка головна думка?

  3. Чому цей вірш написаний у формі звертання?

  4. Над чим заставляє замислитися нас поет?



  1. «Перехожий»

Питання:

  1. Кому присвячена поезія «Перехожий»?

  2. Про що йдеться мова в цьому вірші?

  3. Чим відрізняється перехожий – одинак від натовпу?

  4. Яке враження справили на Вас ті люди, які споглядали на героя вірша?

  5. Яким є цей герой?

  6. Доведіть, що поезія «Перехожий» має глибокий філософський зміст?

У чому він полягає?

V. Рефлексія

  • Чим вразила поезія Василя Симоненка?

  • Чого вчать вірші поета?



VI. Підсумок уроку

«Мікрофон»

-Сьогодні на уроці я навчився…

-Я зрозумів…

- Я вражений…

- Я назавжди збережу в пам’яті…

- Після закінчення уроку я…



VIІ. Самооцінка (командири груп)

Командири груп коментують активність своїх учасників.



VIІІ. Домашнє завдання

Написати твір-мініатюру «За що я хочу подякувати В.Симоненку…?»



Заключне слово вчителя (настанова)

Живіть й творіть законами краси,

Зумійте душі почути голоси.

Любіть себе, а у собі – Людину,

І все буде прекрасно у житті!

Дидактичне забеспечення уроку

Гей, новіКолумби й Магеллани

Гей, новіКолумби й Магеллани,


Напнемовітрила наших мрій!
Кличуть нас у мандриокеани,
Бухту спокоюоблизуєприбій.

Хто сказав, що все уже відкрито?


Нащо ж ми народженітоді?
Як нам помістити у корито
Нашісподіванаямолоді?

Кораблі! Шикуйтесьдо походу!


Мрійництво! Жаго моя! Живи!
В океанірідного народу
Відкривайдуховніострови!

Гетьіз мулу якорііржаві —


Нидіє на якорі душа!..
Б’ються груди обвітритужаві,
Каравела в мандривируша.

Жоденвітерсонця не остудить,


Півень землю всю не розгребе!
Україно! Доки жити буду,
Дотивідкриватиму тебе.

Мріяти й шукати, доки жити,


Шкваритибайдужість на вогні!..
А якщовідкриювжевідкрите,
Друзі! Ви підкажетемені...  

"Тизнаєш, щоти — людина?.."

Ти  знаєш,  що  ти  —  людина?  


Ти  знаєш  про  це  чи  ні?  
Усмішка  твоя  —  єдина,  
Мука  твоя  —  єдина,  
Очі  твої  —  одні.  

Більше  тебе  не  буде.  


Завтра  на  цій  землі  
Інші  ходитимуть  люди,  
Інші  кохатимуть  люди  —  
Добрі,  ласкаві  й  злі.  

Сьогодні  усе  для  тебе  —  


Озера,  гаї,  степи.  
І  жити  спішити  треба,  
Кохати  спішити  треба  —  
Гляди  ж  не  проспи!  

Бо  ти  на  землі  —  людина,  


І  хочеш  того  чи  ні  —  
Усмішка  твоя  —  єдина,  
Мука  твоя  —  єдина,  
Очі  твої  —  одні.  

ЛЕБЕДІ МАТЕРИНСТВА

Мріють  крилами  з  туману  лебеді  рожеві,  


Сиплють  ночі  у  лимани  зорі  сургучеві.  
Заглядає  в  шибку  казка  сивими  очима,  
Материнська  добра  ласка  в  неї  за  плечима.  
Ой  біжи,  біжи,  досадо,  не  вертай  до  хати,  
Не  пущу  тебе  колиску  синову  гойдати.  
Припливайте  до  колиски,  лебеді,  як  мрії,  
Опустіться,  тихі  зорі,  синові  під  вії.  
Темряву  тривожили  криками  півні,  
Танцювали  лебеді  в  хаті  на  стіні,  
Лопотіли  крилати  і  рожевим  пір'ям,  
Лоскотали  марево  золотим  сузір'ям.  
Виростеш  ти,  сину,  вирушиш  в  дорогу,  
Виростуть  з  тобою  приспані  тривоги.  
У  хмельні  смеркання  мавки  чорноброві  
Ждатимуть  твоєї  ніжності  й  любові.  
Будуть  тебе  кликать  у  сади  зелені  
Хлопців  чорночубих  диво-наречені.  
Можеш  вибирати  друзів  і  дружину,  
Вибрати  не  можна  тільки  Батьківщину.  
Можна  вибрать  друга  і  по  духу  брата,  
Та  не  можна  рідну  матір  вибирати.  
За  тобою  завше  будуть  мандрувати  
Очі  материнські  і  білява  хата.  
І  якщо  впадеш  ти  на  чужому  полі,  
Прийдуть  з  України  верби  і  тополі.  
Стануть  над  тобою,  листям  затріпочуть,  
Тугою  прощання  душу  залоскочуть.  
Можна  все  на  світі  вибирати,  сину,  
Вибрати  не  можна  тільки  Батьківщину.  
ПЕРЕХОЖИЙ

Як  він  ішов!


Струменіла  дорога,
Далеч  у  жадібні  очі  текла.
Не  просто  ступали  -
Співали  ноги,
І  тиша  музику  берегла.
Як  він  ішов!
Зачарований  світом,
Надхненно  і  мудро  творив  ходу  -
так  нові  плянети  грядуть  на  орбіти
З  шаленою  радістю  на  виду!
З  шаленим  щастям  і  сміхом  гарячим,
З  гімном  вулканним  без  музики  й  слів!
Як  він  ішов!
І  ніхто  не  побачив,
І  ніхто  від  краси  не  зомлів.
В  землю  полускану  втюпився  кожен,
Очі  в  пилюці  бездумно  волік...
Раптом  -  
Шепіт  поміж  перехожих:
-  Що  там?
-  Спіткнувсь  чоловік...  -
Одні  співчували  йому  убого,
Інші  не  втримались  докорять:
-  Треба  дивитись  ото  під  ноги,
Так  можна  голову  потерять...  -
Трохи  в  футбола  пограли  словами,
Обсмакували  чужу  біду.
А  він  знову  йшов.
І  дивився  прямо.
І  знову
Надхненно  творив  ходу! 

http://www.litgazeta.com.ua/sites/default/files/imagecache/front_article/photo.jpg

http://svitppt.com.ua/images/30/29026/770/img1.jpg

http://svitppt.com.ua/images/34/33378/770/img4.jpg

http://images.myshared.ru/409649/slide_2.jpg

http://kotygoroshko.com.ua/_dr/4/429.jpg

http://dok.znaimo.com.ua/pars_docs/refs/24/23638/img1.jpg

Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Розробка уроку з теми iconЗакон всесвітнього тяжіння Розробка уроку з фізики з комп’ютерною підтримкою для 10 класу Кривий Ріг 2011
Кожен етап уроку: перевірка домашнього завдання, викладання нового матеріалу, закріплення супроводжується комп’ютерною підтримкою,...
Розробка уроку з теми iconМетодична розробка з теми
...
Розробка уроку з теми icon«Методика навчання учнів інформатики у школі»
Розділ ІІ розробка змісту, форм І засобів методики викладання теми «Комп’ютерні мережі» в 9-му класі
Розробка уроку з теми iconРозробка відкритого уроку української літератури спеціаліста вищої категорії Степанової Світлани Вікторівни Тема уроку: Краса врятує світ
Портрет О. Довженка, його батьків. Книжкова виставка по творчості письменника, рекомендаційний список літератури
Розробка уроку з теми iconРозробка першого уроку 1 вересня 2012 року До 80 – річчя Донеччини Мета уроку
Ми всі горді з того, що на Донецькій землі, овіяній легендами від скіфських поселень, козацької слави до сучасної вугільно-металургійної...
Розробка уроку з теми iconУроку з української літератури на тему: Павло Тичина. Огляд життєвого і творчого шляху
Організаційна частина. Оголошення теми та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів
Розробка уроку з теми iconХід уроку І. Оголошення теми І мети уроку. ІІ. Вивчення нового матеріалу
Бібліотекар. Кожна освічена І культурна людина повинна знати свою історію, витоки писемності свого народу
Розробка уроку з теми iconМетодична розробка уроку
Видеофрагменті з художніх фільмів «Цирк», «Светлый путь», «Утомленные солнцем», «Член правительства»
Розробка уроку з теми iconСценарій Олімпійського уроку у харківській загальноосвітній школі №53 Тема уроку: Олімпійські цінності цінності життя. Мета уроку
Технічне та інше забезпечення: мультимедійний проектор, комп'ютер, мультимедійна презентація з теми «Олімпійські цінності – цінності...
Розробка уроку з теми iconМетодична розробка відкритого заняття з теми: Франц Кафка. Проблема
Перед викладачем зарубіжної літератури завжди крім загальних цілей навчання стоять ще власні цілі, зумовлені особливостями викладання...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка