«Розвиток креативного мислення на уроках математики»



Скачати 304,55 Kb.
Сторінка1/3
Дата конвертації27.04.2017
Розмір304,55 Kb.
  1   2   3


«Саксаганська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів »

Методична розробка на тему:

«Розвиток креативного мислення

на уроках математики»

Підготувала вчитель математики

Бальвас Марія Миронівна

Саксагань

2014р.

АНОТАЦІЯ


Перед Вами збірка завдань, спрямованих на розвиток логічного мислення, творчості, винахідливості, активності учнів.

Її мета – об’єднати вправи, які стимулюють учнів креативно мислити, знаходити нестандартні способи розв’язання, робити висновки та аналізувати .

У збірці зібрано цікавий матеріал з математики, який розвиває активність, пошукові здібності школярів, логічне мислення, та творчі задатки. Весь матеріал розбитий на групи. У методичній розробці Ви знайдете цікаві задачі, головоломки, кросворди, числові ребуси, цікаві математичні факти. Підібраний матеріал підходить для роботи на різних етапах уроку. Його можна використовувати як під час повідомлення теми уроку, так і під час закріплення набутих знань.

Підібраний матеріал допоможе учителям математики у підготовці та проведенні як уроків, так і виховних заходів з математики.

ЗМІСТ


  1. Вступ



  1. Цікаві задачі для учнів 5-7 класів



  1. Математичні головоломки і задачі для допитливих



  1. Задачі геометричного змісту



  1. Чи знаєте ви, що…



  1. Числові ребуси



  1. Кросворди з геометрії



  1. Література

ВСТУП


Підвищення інтелектуального потенціалу нації і розвиток творчої особистості є однією з найактуальніших цілей освіти. Необхідність формування особистості, яка володіє творчими уміннями, здібностями вирішувати нестандартні завдання, є на сьогодні замовленням суспільства, тому одним з основних завдань української школи є виховання творчої особистості учня. З цією метою мають бути створені максимально сприятливі умови для прояву та розвитку здібностей і таланту дитини, для самовизначення і самореалізації.

Проблема над якою я працюю – «Розвиток креативного мислення на уроках математики».

В своїй роботі я працюю саме над розвитком логічного мислення учнів, творчих здібностей, умінням критично мислити. Всі ці завдання я реалізовую шляхом використання елементів розвиваючого навчання на уроках математики. Специфіка предмета математики створює найбільш широкі можливості для цілеспрямованого формування не тільки практичних , але й інтелектуальних умінь для досягнення тих навчально–виховних цілей ,які постають перед сучасною школою.

На уроках математики практикую різні прийоми, щоб формувати в дітей критичне та логічне, творче мислення. Використовую на уроці цікаві задачі та задачі-жарти, числові, геометричні головоломки, математичні ребуси, які формують в дітей критичне та логічне мислення, творчу уяву. Інноваційні методи сприяють більш високому рівню засвоєння матеріалу учнями.

Під час проведення нестандартних уроків спостерігається велика зацікавленість учнів, вони активні, збуджені, працюють із задоволенням. Досвід роботи показує, що для поліпшення розуміння, закріплення та відтворення інформації доцільно проводити такі уроки як: урок-змагання; урок-вікторина, урок- “круглий стіл”; урок-гра, інтегровані уроки та ін.

Проте потенційна творчість, як свідчать психологічні дослідження, притаманна кожній дитині. Таким чином, завдання вчителя – створювати умови, за яких схильність дітей до нового, нестандартного, бажання самостійно вирішувати поставлені завдання можуть дістати розвитку.

Так, у своїй роботі на уроках математики я використовую систему запитань, створюючи різного роду проблемні ситуації або вносячи творчі елементи, завдяки чому учні отримають змогу активізувати розумову діяльність, зробити „відкриття”.

Математичні розвиваючі ігри, ребуси, логічні завдання дають можливість розвивати пізнавальні здібності, розвивати мислення, просторову уяву, фантазію, пам’ять, увагу дітей, допомагає дитині оволодіти вмінням аналізувати, порівнювати, узагальнювати, проявляти кмітливість і винахідливість.

Для цілеспрямованого і постійного розвитку творчих можливостей учнів необхідно , щоб методи , організаційні методи, форми та засоби навчання відповідали цілям і задачам навчально–творчої діяльності.

У повсякденній роботі використовую цікаві вправи з математики. Це „нестандартні” задачі і приклади, лічильні фігури, „магічні” квадрати, математичні фокуси, курйози, „лабіринти”, ребуси головоломки, логічні, віршовані вправи, „лічилки”, задачі-жарти, математичні ігри. Цікаво проходять групові змагання, коли клас розбивається на команди і представники від них вправляються у кмітливості і винахідливості. Решта учнів теж бере участь у грі, вони – „болільники”. Діти люблять розв’язувати цікавинки. „Цікавинки” часто бувають предметом довготривалих завдань додому. Це нестандартні задачі, головоломки, ребуси.

ЦІКАВІ ЗАДАЧІ ДЛЯ УЧНІВ 5 – 7 КЛАСІВ

1) Маємо 10 замків і 10 ключів до них. Скількома випробуваннями можна встановити відповідність між ключами і замками?default



Відповідь: 45 способів.

2) На прямій дано 7 різних точок. Скільки відрізків визначають ці точки на прямій?



Відповідь: 21 відрізок.

3) Квадрат поділений на 16 рівних квадратних клітинок. Розфарбуйте усі 16 клітинок у чотири кольори так, щоб на будь-якій горизонталі, на будь-якій вертикалі і двох великих діагоналях не було однакових букв.

4) Скільки можна скласти ланцюжків, маючи два блакитних кільця і три жовтих кільця, якщо кожний ланцюжок може містити тільки 5 кілець?

Відповідь: 10.

5) На фермі 1000 голів тварин (кролів та кур). У них 3150 лап. Кого більше на фермі чотирилапих чи дволапих тварин на фермі. images



Відповідь: 575 кролів та 425 кур.

6) Третина п'ятої частини деякого числа менша від третьої частини цього числа на 60. Знайти це число.



Відповідь: 225.

7) Деяке число поділили на 2, до результату додали 1, потім все це поділили на 5, результат помножили на 9 і знову отримали те саме число. Знайти це число.



Відповідь: 18.

8) Кенгуру купив три сорти шоколадок: великі, середні, і малі. Одна велика шоколадка коштує 4 гривні, одна середня шоколадка коштує 2 гривні, малі шоколадки по одній гривні. За16 гривень Кенгуру купив 10 шоколадок. Скільки великих шоколадок купив Кенгуру?default



Відповідь: 1 велику, 3 середні, 6 маленькі.

9) На високому банановому дереві сидить мавпочка Чі-Чі рахує банани, але це їй ніяк не вдається. Коли вона починає рахувати трійками, то два банана залишається не порахованими, а коли п'ятірками, то залишається 4 банани зайвими. Яка найбільша кількість бананів була на дереві, якщо мавпочка вміє рахувати тільки до 20?default



Відповідь: 59 бананів.

10) В пляшці, склянці, глечику, та банці знаходяться молоко, лимонад, вода і квас. Що в якій посудині, якщо:default



А)вода і молоко не в пляшці;

Б)посудина з лимонадом міститься між глечиком і посудиною з квасом.

В)в банці не лимонад і не вода;

Г)склянка між банкою і посудиною з молоком?

Відповідь:Пляшка – лимонад, глечик – молоко, склянка – вода, банка – квас.

11) Від двоцифрового числа відняли суму його цифр, одержали число, але записане тими самими цифрами, але у зворотному порядку. Яке початкове число?default



Відповідь: 54.

12) У двоцифровому числі число десятків у 2 рази менше від числа одиниць. Якщо від цього числа відняти суму його цифр, то дістанемо 18. Знайдіть це число.



Відповідь: 24.

13) Двоцифрове число в сумі з числом, записаним тими самими цифрами, але в зворотному порядку, дає квадрат натурального числа. Знайдіть всі такі двоцифрові числа.



Відповідь: 29, 38, 47, 56, 65, 74, 83, 92.

14) Якщо першу цифру трицифрового числа збільшити на n, а другу і третю цифри зменшити на n, то одержане число буде в n разів більше від шуканого. Знайдіть це число.



Відповідь: 178.

15) На фермі вирощують кроликів і фазанів. Зараз їх стільки, що у всіх разом 740 голів і 1980 ніг. Скільки ж зараз знаходиться на фермі кроликів і фазанів?fazan



Відповідь:250 кроликів, 490 фазанів.

16) П'ятнадцять років тому Наталя була в 5 разів старша своєї сестри Тані, а через 20 років Наталя буде в 1,5 рази старша за Таню. Знайдіть вік сестер.



Відповідь: Зараз Тані 20 років, а Наталі 40 років.

МАТЕМАТИЧНІ ГОЛОВОЛОМКИ І ЗАДАЧІ ДЛЯ ДОПИТЛИВИХ



Скільки було галок і скільки було палок?

Летіли галки і побачили палки. Якщо на кожну палку сяде одна галка, то для однієї галки не вистачить палки. Якщо на кожну палку сяде по дві галки, то одна з палок залишиться без галок. Скільки було галок і скільки було палок?default



Відповідь:3 палки, 4 галки.

Два автомобіліimages

Два автомобілі їхали по шосейній дорозі і проїхали 120 км. Скільки кілометрів проїхав кожний автомобіль?



Відповідь:120 км.

Як це могло трапитись?

Двоє батьків і двоє синів поділили між собою порівну 30 грн., причому кожен одержав по 10 грн. Як це могло трапитись?



Відповідь: Дід, батько, син.

Який знак поставити?

Який знак треба поставити між записаними цифрами 2 і 3, щоб мати число більше за 2, але менше за 3?



Відповідь: Кому.

Чому він такий потворний?

Один учень писав про себе: «...Пальців у мене двадцять п'ять на одній руці, стільки ж на другій, на ногах десять...» Чому він такий потворний?



Відповідь: Забув поставити двокрапку після слова двадцять.

Швачка

Швачка має кусок сукна 18 м і щодня відрізає по 3 м. На який день вона відріже останній раз?default



Відповідь: На п’ятий.

Скільки летіло качок?

Летіла група качок. Одна попереду, дві позаду; одна позаду і дві попереду; одна між двома і три в ряд. Скільки летіло качок?



Відповідь: 3 одна за одною.

10 апельсинів порівну361253_300

Розділити 10 апельсинів порівну між 12-ма особами, при умові, що різати кожний апельсин можна не більш як на 3 рівні частини.



Відповідь: 6 апельсинів ріжемо пополам, а кожний з решти — на 3 рівні частини, після чого даємо кожній особі по половині і одній третині апельсина.

Скільки горобців залишилося?

На дереві сиділо 6 горобців. Стрілець, вистріливши, влучив у двох із них. Скільки горобців залишилося на дереві?default



Відповідь: Жодного, всі полетіли.

Чи можна поділити яблука?default

У кошику лежать 5 яблук. Чи можна поділити їх порівну між 5 товаришами так, щоб одне яблуко залишилося в кошику?



Відповідь: Можна. Одному з товаришів дають яблуко з кошиком.

Скільки яєць знесуть кури?

Півтори курки за півтора дня знесуть півтора яйця. Скільки яєць знесуть 3 курки за 4 дні?



Відповідь:8.

За скільки хвилин можна зварити 5 яєць?default

Одне яйце варять протягом 4 хв. Тоді воно вважається звареним. За скільки хвилин можна зварити 5 яєць?



Відповідь: За 4 хвилини.

Яка вага щуки?

Щука важить стільки, скільки важить кілограм та півщуки. Яка вага щуки?default



Відповідь: 2 кілограми.

Пішов батько з чотирма синами в ліс

Пішов батько з чотирма синами в ліс по ягоди. Батько знайшов 45 ягід тоді, коли жодний з його синів, не знайшов жодної ягоди. Роздав батько всі зібрані ним ягоди дітям і всі знову розійшлися по лісу. Коли зібралися йти додому, виявилося, що один із синів знайшов ще стільки ягід, скільки одержав від батька, другий знайшов 2 ягоди, третій дві з'їв, а четвертий, не знайшовши жодної, з'їв половину того, що одержав від батька, після чого виявилося, що в усіх ягід стало порівну. Скільки ягід дав батько кожному з синів?



Відповідь:5, 8, 12, 20.

Череда

У пастуха, який вів 70 биків, запитали: "Яку частину биків своєї численної череди ти ведеш?" Він відповів: "Я веду дві третини від третини худоби". Скільки биків було у всій череді?



Відповідь: 315 биків.

Загадка про жабу

В одній кімнаті сидить жаба, яка кожну секунду подвоюється. Через 29 хвилин вона заповнила пів кімнати. Через скільки секунд вона заповнить цілу кімнату? default



Відповідь: Через 1 секунду.

Яка вартість барана?

Кілька чоловік разом купують барана. Якщо кожний внесе по 5 монет, то не вистачить до вартості барана 45. Якщо кожний внесе по 7, то не вистачить 3. Скільки людей і яка вартість барана?



Відповідь: 21 чоловік, а баран коштує 150.

Собака та кролик

Собака женеться за кроликом, який знаходиться в 150 футах від неї. Вона робить стрибок на 9 футів щоразу, коли кролик стрибає на 7 футів. Скільки стрибків має зробити собака, щоб наздогнати кролика? default



Відповідь: 75 стрибків.

ЗАДАЧІ ГЕОМЕТРИЧНОГО ЗМІСТУ

1) Аркуш паперу у формі правильного шестикутника. Його вершини за часовою стрілкою перенумерували від 1 до 6. Згодом цей папір зігнули так, що парні вершини збіглися з центром шестикутника. Яку фігуру отримали?

2) У трикутника усі сторони рівні. Трьома прямолінійними розрізами розділити його на три рівні трикутники.

3) У трикутника усі сторони рівні. Трьома прямолінійними розрізами розділити його на чотири рівні трикутники.

4) У трикутника усі сторони рівні. Трьома прямолінійними розрізами розділити його на три рівні чотирикутники, у яких є пари рівних сторін.

5) У трикутника усі сторони рівні. Трьома прямолінійними розрізами розділити його на три рівні чотирикутники, у яких є пара паралельних сторін.

6) У прямокутного трикутника середня сторона вдвічі більша від меншої. Розрізати цей трикутник на чотири рівних прямокутних трикутники.

7) У трикутника усі сторони рівні. Прямолінійними розрізами розділити його на сім гострокутних трикутників.

8) Тупокутний різносторонній трикутник розрізати на чотири рівнобедрені трикутники.

9) Кожну сторону прямокутника зі сторонами 4 см та 8 см поділили пополам і точки сполучили. Кожну сторону утвореного чотирикутника знову поділили пополам і точки з'єднали між собою. Отримали прямокутник зі сторонами 2 см та 4 см. Скільки пар рівних прямокутників є на цьому малюнку? Побудову виконай на папері в клітинку?

10) Полічіть, скільки трикутників у фігурі, яка зображена на малюнку:



ЧИ ЗНАЄТЕ ВИ, ЩО…

  • Чи знаєте ви, що Шарль Перро, автор «Червоної Шапочки», написав казку «Любов циркуля і лінійки»?



  • Чи знаєте ви, що Наполеон Бонапарт писав математичні роботи і один геометричний факт називається «Задача Наполеона»?



  • Чи знаєте ви, що одна з кривих ліній називається «Локон Аньєзі» на честь першої у світі жінки-професора математики Марії Гаетани Аньєзі?



  • Чи знаєте ви, що Л. М. Толстой, автор роману «Війна і мир», писав підручники для початкової школи і, зокрема, підручник арифметики?



  • Чи знаєте ви, що одна з мов програмування називається Ада на честь Ади Лавлейс, однієї з перших програмісток, яка працювала з математичними машинами і була дочкою відомого англійського поета Джорджа Байрона?



  • Чи знаєте ви, що квітку гортензію назвали на честь Гортензії Лепот, відомої обчислювальниці, що складала математичні таблиці? Вона привезла цю квітку з Індії.



  • Чи знаєте ви, що англійський математик Дж. Сильвестр написав сонет «Небесна муза», який він присвятив першій російській жінці-математику Софії Василівні Ковалевській?

  • Чи знаєте ви, що всі сучасні підручники з геометрії укладено на основі відомих «Начал» Евкліда, які написані в IV ст. до н. є.?

  • Чи знаєте ви, що О. С. Пушкін написав такі рядки: «Натхнення потрібно в геометрії, як і в поезії»?



  • Чи знаєте ви, що великий російський поет М. Ю. Лєрмонтов цікавився математикою і міг до пізньої ночі розв'язувати яку-небудь математичну задачу?



  • Чи знаєте ви, що Піфагор був переможцем з кулачного бою на 58-х Олімпійських іграх, які проходили в 548 році до н. є., а потім перемагав ще на декількох Олімпіадах?



  • Чи знаєте ви, що знаменитий Фалес був спортивним уболівальником і помер на трибуні олімпійського стадіону під час бою Піфагора?



  • Чи знаєте ви, що в 1940 році було надруковано книгу, в якій є 370 різних способів доведення теореми Піфагора, а серед них є доведення, яке запропонував президент США Гарфілд?



  • Чи знаєте ви, що англійська королева, прочитавши книгу Льюїса Керрола «Аліса в Країні див», так зацікавилась нею, що наказала принести їй всі книжки цього письменника, але була розчарована, тому що в інших книгах були математичні формули?



  • Чи знаєте ви, що зібрання творів Леонарда Ейлера становить 75 великих томів, і якщо кожного дня переписувати по десять годин його роботи, то не вистачить 76 років?



  • Чи знаєте ви, що Франсуа Вієта майже було відправлено на вогнище за те, що йому пощастило розшифрувати таємне листування іспанського уряду з командуванням своїх військ? Іспанці вважали, що розкриття їхнього шифру людському розуму не під силу і Вієтові допомагав сам Сатана.



  • Чи знаєте ви, що аристократи-театрали просили французького короля нагородити Рене Декарта, який першим запропонував метод нумерації крісел по рядах і місцях? Але король відповів: «Так, те, що винайшов Декарт, - чудово і гідно нагороди, але дати її філософу?! Ні, це вже занадто!»



  • Чи знаєте ви, що теорему Піфагора називали «ослячим мостом»? Учнів, що запам'ятовували теорему без розуміння, називали віслюками, оскільки вони не могли перейти через міст - теорему Піфагора.

ЧИСЛОВІ РЕБУСИ

У заданих буквених рівностях треба замінити букви цифрами, але так, щоб зробити цю рівність правильною і при цьому однаковим буквам відповідають рівні цифри, а різним буквам відповідають нерівні цифри. Наприклад:default

1) ПЛЯЖ+ШЛЯХ=ХВИЛЯ



Розв’язання. 3894+6895=10789, або 5687+4681=10368.

2) БОРЩ+КОРЖ=ОБІД



Розв’язання. 3651+2657=6308, 2657+ 3651=6308.

3) СИР+РИС=ЇЖА



Розв’язання. 273+372=645, або 293+392=685. default

4) РАК+БУГ=РІКА



Розв’язання. 152+973=1025.

5) МУХАх8=СЛОН



Розв’язання.1092х8=8736default

Ребуси для самостійного розвязання:

1)КОРОВА+ДОЯРКА+ТРАВА=МОЛОКО

2) ВОБЛАх2=ПЛОТВА

3) БУКВАх6=СЛОВОdefault

4) КОЗАх2=СТАДО

5) УДАР+УДАР=ДРАКА

6) ДРАМА+ДРАМА=ТЕАТР

7) МУХА+МУХА=СЛОН

8) ТОРГхГ=ГРОТ

9) КОКА+КОЛА=ВОДА

10) СИНУСх2+КОСИНУС=ТАНГЕНСdefault

11) БАЛЕТ+БАЛЕТ=ТЕАТР

12) КНИГАх3=НАУКА

13) ОКУНЬх8=СУДАК

14) НАТАША+ТОНЯ=СЕСТРИ

15) ЛІТОх2=ПОЛІТ

КРОСВОРДИ

Чотирикутники

Ключове слово: чотирикутник, у якого дві сторони паралельні, а дві- непаралельні. (трапеція)geometry

По горизонталі:

1. Найпростіша геометрична фігура. (точка)

2. Ромб, у якого всі кути прямі. (квадрат)

3. Чотирикутник, у якого сторони попарно паралельні. (паралелограм)

4. Непротилежні кути паралелограма. (прилеглі)

5. Промінь, що виходить з вершини кута, проходить між його сторонами і ділить цей кут навпіл. (бісектриса)

6. Точка, розміщена в середині кола. (центр)

7. Непаралельні сторони трапеції. (бічні)



8. Наука, що вивчає фігури та їх властивості. (геометрія)






















1

Т

 

 

 

 

























2

 

 

 

 

 Р

 

 


































3

 

 

 

 А

 

 

 

 

 

 

 

 

























4

 П

 

 

 

 

 

 

 



















5

 

 

 

 Е

 

 

 

 

 

 































6

 Ц

 

 

 

 

























7

 

 

 

 

 І




























 

 

 

 

 

 

 

 

 Я




























Каталог: uploads -> editor -> 2676
editor -> Методичні рекомендації щодо викладання української мови та літератури в навчальних закладах в 2016/2017н р
editor -> Тема. Олександр Олесь (О. Кандиба). Життя І творчість, світоглядні Переконання. Прагнення гармонії людини й природи, майстерність у відтворенні настрою І почуття в поезіях «З журбою радість обнялася»,
editor -> Па́уль Цела́н нім. Paul Celan; справжнє ім'я Пауль Анчель
editor -> Креативний підхід вчителя до підготовки уроків читання
editor -> Розділ 1 Загальні відомості
editor -> Урок №3 Тема. Гійом Аполлінер як чільна постать європейського авангарду
editor -> Тема. Шекспірівський театр. Трагедія «Гамлет»: її філософсько-етична проблематика. Особливості конфлікту, зображення світу у творі. Мета
2676 -> Український прозаїк


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3

Схожі:

«Розвиток креативного мислення на уроках математики» iconРозвиток критичного мислення на уроках історії Зміст
Розвиток критичного мислення школярів шляхом впровадження інноваційних методів навчання
«Розвиток креативного мислення на уроках математики» iconСватківська загальноосвітня школа I-III ступенів Гадяцької районної ради Полтавської області
Матеріали досвіду можуть допомоги в практичній діяльності вчителя у роботі з розвитку критичного та креативного мислення на уроках...
«Розвиток креативного мислення на уроках математики» iconРозвиток умінь креативного письма на заняттях з іноземної мови (07): 378. 147
У статті розглянуто питання розвитку умінь креативного письма, конкретизовано поняття «креативне письмо» з точки зору діяльнісного...
«Розвиток креативного мислення на уроках математики» iconРозвиток критичного мислення школярів на уроках української літератури: запитання які «пробуджують» думку
Критичне мислення допомагає людині адекватно оцінювати нові обставини та формувати стратегію подолання проблем, пристосовуватися...
«Розвиток креативного мислення на уроках математики» iconКомунальний заклад
Розвиток критичного мислення та формування моральних цінностей особистості на уроках світової літератури
«Розвиток креативного мислення на уроках математики» icon«Снігова королева Г. Х. Андерсена улюблена казка малечі»
Даний проект сприяє формуванню креативного мислення учнів, їх творчих здібностей,, творчої уяви, пошукової активності в їх дослідницькій...
«Розвиток креативного мислення на уроках математики» iconРозвиток критичного мислення учнів на уроках української мови та літератури
Сучасний підхід до мовної освіти вимагає формування всебічно розвиненої, духовно багатої особистості, спроможної до соціальної адаптації...
«Розвиток креативного мислення на уроках математики» iconШкола активного навчання вчителям історії Вивчення історичної особи на уроках історії. Політичний та історичний портрети
Оновлена програма з історії в 10-11 класах передбачає проведення практичних занять, які спрямовані на поглиблення предметних компетентностей...
«Розвиток креативного мислення на уроках математики» iconНаказ №35/О 05. 02. 2018 Про розвиток комунікативної компетенції школярів на уроках зарубіжної літератури, російської мови
Згідно з річним планом роботи школи, планом внутрішкільного контролю за діяльністю вчителів та рівнем знань, умінь І навичок учнів,...
«Розвиток креативного мислення на уроках математики» iconМетодичні рекомендації «Види нестандартних уроків з математики»
Методичні рекомендації містять матеріал про види нестандартних уроків з математики, визначена особливість їх, та інтерактивні методи...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка