Розвиток критичного мислення на уроках історії Зміст



Сторінка1/4
Дата конвертації09.10.2017
Розмір1 Mb.
  1   2   3   4

5c:\users\user\desktop\портфоліо в укр стилі\укрфон1.jpg


Розвиток критичного мислення на уроках історії


h:\img_3147.jpg

Зміст
c:\users\user\desktop\портфоліо в укр стилі\укрфон1.jpg

c:\users\user\desktop\портфоліо в укр стилі\укрфон1.jpg


Розвиток критичного мислення школярів шляхом впровадження інноваційних методів навчання



c:\users\user\desktop\портфоліо в укр стилі\укрфон1.jpg



Візитна картка


Прізвище, ім’я, по батькові –

Дячук Світлана Григорівна


Посада і предмет викладання –

вчитель історії


Рік народження – 1977 рік


Національність – українка


Освіта – вища


Стаж педагогічної роботи – 17 років


Кваліфікаційна категорія – друга


Звання – -----------

c:\users\user\desktop\портфоліо в укр стилі\укрфон1.jpg



Опис педагогічної та методичної діяльності учителя у між атестаційний період


Підготувала

заступник директора

з навчально-виховної

роботи навчально-виховного комплексу «загальноосвітня

школа І-ІІІ ступеня – дитячий садок» с.Датинь

Типець С.В.

c:\users\user\desktop\портфоліо в укр стилі\укрфон1.jpg


Звіт про роботу над проблемою


c:\users\user\desktop\портфоліо в укр стилі\укрфон1.jpg

Тиждень історії

в школі

Історична гра «Поле чудес»

за темою «Передня Азія, Індія та Китай у давнину»

6 клас

Спробуємо провести телевізійну гру в умовах шкільного кабінету. Для цього нам необхідно виготовити гральний барабан. Можна використати будь-яку стару музичну платівку, обклеїти її з одного боку білим папером, розбити на сектори білого і чорного кольорів: два сектори по 100 балів, два по 50, два по 0 і два з літерами «ДЗ».

Сектори з 50 і 100 балами означають, що гравець отримує саме цю кількість балів і має право назвати літеру в завданні. Якщо названа літера є у правильній відповіді, її відкривають, і гравець може продовжити гру або назвати повне слово відповіді(у разі правильної відповіді він оголошується переможцем). Попадання в сектор «0» означає, що гравець має пропустити хід. Якщо ж цей сектор ще й чорного кольору, то бали, набрані гравцем до цього моменту, згоряють. Сектори з літерами «ДЗ» означають «додаткове завдання». Гравець може назвати літеру в слові, якщо дасть правильну відповідь на додаткове запитання.

У виготовлений барабан уставляють олівець, прикріплюють його на столі за допомогою пластиліну. Між пластиліном і барабаном розміщують будь-яку перемичку, щоб барабан вільно рухався. Стрілка може бути виготовлена з паперу та прикріплена поряд із барабаном. Сектор, на який вказуватиме стрілка, грає.

У грі беруть участь три команди по три гравці. У фіналі гратимуть три переможці. Запитання зачитує вчитель, який і керує грою. Відповідь на нього записана на дошці, а кожна літера відповіді закрита окремим аркушем паперу.

Запитання.


  1. Яке слово в перекладі з індійської «пагорб смерті»? (Мохенджо-Даро.)

  2. Яку річку в давнину називали «річкою, що надриває серця»? (Хуанхе.)

  3. Багато земель, що перебували під владою Дарія,сплачували податки, і тільки одна була звільнена від них. Яка саме? (Персія.)

Фінальне запитання.

Назвіть місто, у якому були накопичені величезні скарби, награбовані у Вавилоні, Сирії, Палестині, Урарту, Єгипті та інших країнах. (Ніневія.)



Додаткові запитання.

  1. У якій країні правив цар Хаммурапі? (Вавилон.)

  2. Де виник міф про всесвітній потоп? (Дворіччя.)

  3. Яка країна досягла розквіту за правління Тіглатпаласара І? (Ассирія.)

  4. Чим уславилися фінікійці? (Морська торгівля.)

  5. У якому місті були побудовані ворота богині Іштар? (Вавилон.)

  6. Царем якої держави був цар Дарій І? (Перської.)

  7. Як називалася писемність стародавніх народів Передньої Азії? (Клинопис.)

  8. Що таке «зірукат»? (Священний храм Месопотанії.)

  9. Як в Індії називали вождя племені? (Раджа.)

  10. Яка країна уславилася виготовленням шовку? (Китай.)

  11. Яку єдину штучну споруду на Землі можна можна спостерігати з космічної орбіти? (Велика Китайська стіна.)

  12. У якій країні навчилися виготовляти папір? (Китай.)

Наприкінці гри підбиваю підсумки. Гравці, які набрали найбільшу кількість балів, нагороджуються грамотами або одержують високі оцінки.

h:\тиждень історії\фото тиждень історії\img_2597.jpg
h:\тиждень історії\фото тиждень історії\img_2605.jpg

h:\тиждень історії\фото тиждень історії\img_2607.jpg
h:\тиждень історії\фото тиждень історії\img_2610.jpg

Вікторина

«Любов до пізнання»

7 клас

У вікторині беруть участь дві команди. За кожну правильну відповідь гравці отримують 1 бал. Переможцем уважається команда, яка набере найбільшу кількість балів.


Конкурс «Ромашка».

Заздалегідь готую ромашку з паперу. Кожна команда по черзі відриває будь-яку пелюстку ромашки і дає відповідь на запитання, розміщені на її зворотному боці. Гравці можуть доповнювати відповідь члена своєї команди.



  1. Хто з великих київських князів склав перший писаний звід законів? (Ярослав Мудрий.)

  2. Хто з великих київських князів прибив свій щит до воріт Царграду? (Олег.)

  3. Хто заснував першу школу на Русі? (Володимир Великий.)

  4. Який князь Київської Русі мав найбільшу в ті часи бібліотеку? (Ярослав Мудрий.)

  5. Який князь заснував місто Львів? (Данило Галицький.)

  6. Із черепа якого князя хан печенігів зробив чашу, із якої пив вино? (Святослава.)

  7. Хто заснував Софіївський собор у Києві? (Ярослав Мудрий.)

  8. Хто вбив князя Аскольда і Діра в Києві? (Олег.)

  9. Який князь перед тим, як напасти на ворогів, завжди попереджав: «Іду на Ви!»? (Святослав.)

  10. Хто залишив нам «Повчання дітям»? (Володимир Мономах.)

  11. Хто помстився за смерть Ігоря? (Ольга.)

  12. Хто був автором «Повісті минулих літ»? (Нестор-літописець.)


Конкурс «Відгадай подію».

Команди мають відгадати, про яку подію йдеться в описі.



  1. Ця подія відбулася в місті Любечі. Її причиною була необхідність розв’язання проблеми князівських чвар. (Любецький з’їзд.)

  2. Ця подія відбулася в місті Любліні. Її наслідком стало створення держави Річ Посполита. (Люблінська унія 1569р.)

  3. Знову розгорілося нове повстання проти Польщі, яке підтримали не лише селяни й міська біднота, а й духівництво, заможне міщанство, дрібна українська шляхта. Завдяки цьому повстання швидко перетворилося на всенародну війну. (Національно-визвольна війна під проводом Б. Хмельницького.)

  4. Це сталося на Зелені свята. За наказом Катерини ІІ стотисячна російська армія, що поверталася з війни проти Туреччини, оточила Запорозьку Січ. Козаки не чекали такої підступності, оскільки неодноразово допомагали царським військам перемагати ворога в південних степах і на морі. (Ліквідація Запорозької Січі в 1775р.)

Конкурс «Пригадай поняття та імена».

  1. Наука, що вивчає способи обчислення часу. (Хронологія)



  1. Батько української історії, автор десятитомної «Історії України-Руси». (М.Грушевський.)

  2. Наука, що вивчає минуле за речовими джерелами. (Археологія.)

  3. Учений, що написав «Історію міста Києва», яка стала першим науковим дослідженням минулого української столиці. (М.Берлинський.)

  4. Обожнення сил природи. (Язичництво.)

  5. Обов’язкове надання князеві підлеглим населенням збіжжя, меду, воску, хутра тощо. (Данина.)

  6. Козацькі символи-відзнаки. (Клейноди.)

  7. Матеріал для рукописних книг, що виготовлявся з спеціально оброблених шкур телят або овець. (Пергамент.)

  8. Центральна укріплена частина давньоруського міста. (Дитинець.)

  9. Лічба років від певної події. (Літочислення.)


Конкурс «На рибалці»

Конкурс потребує попередньої підготовки. На підлозі крейдою обводяться контури озера, куди поміщуються іграшкові рибки, до кожної з яких прикріплюється завдання. Учасник за допомогою спеціально зробленої для цієї гри вудки «ловить рибу». Завдання, прикріплені до рибок, можуть бути різноманітними. Пропонується написати на них імена князів, гетьманів тощо, про яких ішлося на уроках. Команди мають, витягнувши рибку з будь-яким ім’ям, відповісти, що це за людина, чим вона уславилася в історії. Якщо гравець відповідає правильно, то він може забрати рибку. За кожну пійману рибку команда отримує 1 бал.



Рибки-завдання.

Святослав (964-1972 рр., київський князь, розгромив Хозарський каганат, підкорив в’ятичів , ясів, касогів тощо.)

Володимир Мономах (1113-1125 рр., київський князь, написав «Повчання дітям», скликав з’їзд князів у Любечі.)

Іван Мазепа (1687-1710 рр.. український гетьман, що підтримав шведського короля Карла ХІІ у війні проти Росії, дбав про розвиток культури в Україні.)

Данило Галицький (1238-1264 рр., князь, а пізніше король Галицько-Волинського князівства, що побудував міста Львів, Холм, боровся проти монголо-татар.)

Богдан Хмельницький (1648-1657 рр., гетьман, очолив війну українського народу проти польського гніту в 1648 р.)

Роман Мстиславич (1168-1208 рр., волинський князь, який у 1199 р. об’єднав Волинське та Галицьке князівства в єдине Галицько-Волинське князівство.)

Пилип Орлик (український гетьман у вигнанні, автор першої Конституції «Пакти і Конституція прав вольностей війська Запорозького» від 5 квітня 1710р.)



h:\тиждень історії\фото тиждень історії\img_2620.jpg
h:\тиждень історії\фото тиждень історії\img_2617.jpg

h:\тиждень історії\фото тиждень історії\img_2623.jpg
h:\тиждень історії\фото тиждень історії\img_2616.jpg

Козацький аукціон

8 клас

Лот №1. Зовнішній вигляд козака.

Орієнтовні відповіді учнів:вуса, оселедець, шаровари, шапка, чоботи, пояс, люлька, свита, жупан, кожух. Сорочка тощо.
Лот №2. Зброя та військове мистецтво козаків.

Орієнтовні відповіді учнів: шабля; рушниця; пістолі; спис; гармата; чайка; гуляй-город; сигнальний маяк; три шеренгова піхота; «галас»; «рухома фортеця» тощо.
Лот №3. Риси характеру козака.

Орієнтовні відповіді учнів: військова доблесть, мужність, хоробрість, спритність, байдужість до смерті, винахідливість, чесність, щирість, щедрість, безкорисливість, повага до старших, побратимство, почуття патріотизму, почуття гумору, любов до музики і пісень, хвастощі подвигами, зброєю. Безпечність, легковажність, схильність до лінощів тощо.
Лот №4. Козацькі символи.

У цьому лоті учні мають не тільки назвати козацькі символи, а й пояснити їх.



Орієнтовні відповіді учнів: клейноди(військові знаки, регалії або атрибути козацтва. Уперше були надані Війську Запорозькому польським королем Стефаном Баторієм у 1576р.); булава(вид зброї, що являє собою металевий стержень із кулею на кінці, символ влади гетьмана та кошового отамана); бунчук(мідна або позолочена куля на мідній палиці з прикріпленим пучком кінського волосся); корогви(різнокольорові козацькі прапори із зображенням святих, хрестів, зброї); перначі(менші ребристі булави, символи влади козацьких полковників); печатка(мала круглу форму із зображенням козака в гостроверхній шапці на голові, у кафтані, із шаблею, порохівницею, із самопалом на лівому плечі, а навколо надпис: «Печать славного Війська Запорозького Низового»); литаври(великі мідні котли, обтягнуті шкірою, що служили для подання різних сигналів тощо).
Лот №5. Козацькі звичаї.

Орієнтовні відповіді учнів: смертна кара за зрадництво й невиконання наказу; позбавлення звання козака і вигнання з Січі за втрату зброї; суворе покарання за пияцтво під час військових походів; звичай збиратися на козацьку раду; звичай обирати гетьмана та козацьку старшину; дотримання старовинних звичаїв; побожність, сповідування православної віри; тримання куренів відчиненими; суворе покарання за крадіжку(прив’язування до стовпа) тощо.
Лот №6. Козацькі повстання та походи.

У цьому лоті учні мають не тільки назвати козацькі повстання та походи, а й сказати, у якому році вони відбулися.



Орієнтовні відповіді учнів: молдовський похід Івана Підкови(1577р.); повстання під проводом Криштофа Косинського (1591-1593рр.); повстання під проводом Северина Наливайка(1593-1596рр.); здобуття запорожцями міста Кафа(1616р.); похід Сагайдачного на Москву(1618р.); Хотинська війна(1612р.); битва біля Курукова озера(1625р.); повстання під проводом Тараса Трясила(1630р.); зруйнування Кодака(1635р.); повстання під проводом Павла Павлюка(1638р.) тощо.
Лот №7. Козацькі ватажки та гетьмани.

Орієнтовні відповіді учнів: Д.Вишневецький, М.Жмайло, М.Дорошенко, П.Сагайдачний, Т.Трясило, І.Сулима, Я.Остриця, Б.Хмельницький, І.Богун, М.Кривоніс, Ю.Хмельницький, І.Виговський тощо.
Лот №8. Події Національно-визвольної війни.

Орієнтовні відповіді учнів: битва під Жовтими Водами, битва під Берестечком, битва під Пилявцями, облога Львова, облога Замостя, вступ Б.Хмельницького до Києва, битва під Лоєвом, Збаразька битва, битва під Зборовом, Зборівський мирний договір, утворення Української козацької держави, Берестецька битва, битва під Батогом, Білоцерківський мирний договір тощо.
Лот №9. Дати з історії українського козацтва.

Орієнтовні відповіді учнів: 1492р. – перша писемна згадка про козацтво; 1556р. – заснування першої Запорозької Січі Д.Вишневецьким; 1578р. – козацька реформа Стефана Баторія; 1625р. – Куруківська угода; 1638р. – «Ординація Війська Запорозького реєстрового»; 1648р. – початок Національно-визвольної війни українського народу; 1659р. – битва під Конотопом; 1663р. – Чорна Рада у Ніжині; 1667р. – Андрусівська угода тощо.
Лот №10. Пам’ятки культури козацької доби.

Орієнтовні відповіді учнів: Пересопницьке Євангіліє, Острозька академія, Острозька біблія, Острозький замок, Києво-Могилянська академія, «Апостол» І.Федорова, «Буквар» І.Федорова, «Граматика словенська» Л.Зизанія, «Лексикон славеноруський» П.Беринди, «Граматика» М.Смотрицького, козацькі думи, козацькі пісні, «Маруся Богуславка», «Самійло Кішка», «Роксоланія» С.Кленовича, «Тренос» М.Смотрицького, Густинський літопис, вертеп, Церква Всіх Святих над брамою Києво-Печерської лаври, Катеринська церква в Чернігові, Георгіївський собор в Видубицького монастиря тощо.
Лот №11. Прислів’я про козаків.

Орієнтовні відповіді учнів: коли козак у полі, то він на волі; піду на Низ, щоб ніхто головки не гриз; як кущ розів’ється, то й козак розживеться; хліб та вода – то козацька їда; береженого Бог береже, а козака шабля стереже; козак хороший, та нема грошей; що там холод, як козак молод; козак із біди не заплаче; козацькому роду нема переводу; козак не боїться ні туч, ні грому; не той козак, що за водой пливе, а той, що проти води; не вийде, ляше. На ваше; козача потилиця панам-ляхам не хилиться тощо.

h:\тиждень історії\фото тиждень історії\img_2640.jpg
h:\тиждень історії\фото тиждень історії\img_2643.jpg

Вікторина «Подорож Київською Руссю»

7 клас
У вікторині беруть участь три команди. Кожна правильна відповідь оцінюється 1-2 бали(залежно від складності). Переможцем уважається команда, яка набере найбільшу кількість балів.
Конкурс «Розминка».

Кожній команді по черзі ставляться запитання. Правильна відповідь оцінюється в 1 бал.



  1. Хто запровадив християнство на Русі? (Володимир Великий.)

  2. Якого князя покарало плем’я деревлян? (Ігоря.)

  3. Столиця Візантії. (Константинополь.)

  4. Слов’янський бог грози. (Перун.)

  5. Син княгині Ольги та князя Ігоря. (Святослав.)

  6. Перший збірник законів Київської Русі. («Руська правда».)

  7. Кочові народи, які часто нападали на східні кордони Київської Русі. (Печеніги, половці.)

  8. Якого київського князя прозвали «Окаянним»? (Святополка Володимировича.)

  9. На що за «Руською правдою» замінювалася кровна помста? (На штраф.)

  10. Кого на Русі називали «Красним Сонечком»? (Володимира Великого.)

  11. Хто з київських князів був «тестем Європи»? (Ярослав Мудрий.)

  12. Найбільший транспортний шлях Київської Русі. (Шлях «із варягів у греки».)

  13. Легендарний засновник Києва. (Князь Кий.)

  14. Автор «Повісті минулих літ». (Нестор-літописець.)

  15. Який князь приби щит на воротах Царграда? (Олег.)

  16. Перша кам’яна церква Київської Русі. (Десятинна.)

  17. Скільки синів мав київський князь Володимир Великий? (Дванадцять.)

  18. Яку династію київських князів започаткував князь Ігор? (Рюриковичі.)

  19. Дружина Ярослава Мудрого. (Інгігерда.)

  20. Князь Київської Русі, який боровся з дунайськими болгарами. (Святослав.)

  21. Князь, який, за легендою, загинув від укусу змії. (Олег.)


Конкурс «Міста Київської Русі».

Кожна команда отримує картинку із завданням. Вони мають відгадати назву міста й показати на карті місце його розташування. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал, за показ міста на карті додатково нараховується ще один бал.



  1. Іноземців вражала велич цього міста, вони назвали його «суперником Константинополя». (Київ.)

  2. Народний переказ оповідає, що Ольга взяла місто таким підступом: вона зажадала від кожної хати данини по парі голубів і сказала, «що з таким окупом піде собі назад». Про яке місто говорить автор літопису? (Іскоростень.)

  3. Місто, звідки прийшов князь, який започаткував династію Рюриковичів. (Новгород.)

  4. Святослав, син Ольги та Ігоря, хотів перенести свою столицю до заснованого ним міста в Подунав`ї . Яку назву мало місто? (Переяславець.)

  5. Син Святослава заснував на землях волинян нове місто й назвав його від свого імені. Як воно називалось? (Володимир.)

  6. Місто, яке зруйнував князь Володимир Великий, щоб взяти собі за дружину гордовиту княжну Рогнеду. (Полоцьк.)

  7. Де зійшлися в бою за київський престол два брати: Ярослав і Мстислав Володимировичі? (Листвен.)

  8. Місто, яке заснував Ярослав Мудрий унаслідок походів на чудь. (Юріїв.)

  9. Місто, яке було побудоване на честь перемоги Кирила Кожум’яки над печенігом. (Переяслав.)


Конкурс «Кроки».

Задаю командам назви, терміни та поняття, а вони розкривають їхній зміст. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.



  1. Торгівля. (Продаж товару.)

  2. Гривня. (Грошова одиниця.)

  3. Дружина. (Постійний збройний загін князя.)

  4. Полюддя. (Збір данини.)

  5. Капище. (Місце жертвоприношення слов’ян.)

  6. Митрополит. (Голова православної церкви у великій області або кількох областях.)

  7. Монотеїзм. (Єдинобожжя.)

  8. Нестор. (Автор «Повіті минулих літ».)

  9. Літопис. (Хронологічний виклад подій «із року в рік».)

  10. Ідол. (Зображення божества, що є об’єктивом релігійного поклоніння.)

  11. Келія. (Житло ченців.)

  12. «Грецький вогонь». (Набої з горючою сумішшю, які за допомогою катапульти перекидали на корабель ворога.)


Конкурс «Як закінчилися історичні події».

Кожна команда отримує завдання. Правильна відповідь оцінюється у 2 бали. При цьому враховується чіткість та оформлення відповіді.



  1. За літописом, хозари прийшли до полян вимагати данини. Полян послали як данину мечі. Хозарські старці побачили в цьому погане знамення. Чому? (У хозар шаблі були однолезовими, а в полян мечі були гострими з обох боків. Старці передбачили, що слов’яни самі будуть брати данину з хозар та інших народів. Так і сталося.)

  2. У 882р. Олег із малолітнім княжичем вирушив на південь дорогою «із варягів у греки». Він захопив Смоленськ – місто кривичів у верхів’ях Дніпра, Любеч – під Києвом, і підійшов до самого Києва. Олег дізнався, що в Києві княжать відважні Аскольд і Дір. Що він зробив, щоб виманити їх з укріпленого міста? (Олег удав із себе купця, що йде до греків, відрядив до князів послів, які запросили поглянути на товари. Правителі Києва вийшли на торг на берег Дніпра, де «купці» розіпнули намет. Сховані дружинники Олега вийшли з лодій і вбили Аскольда і Діра, а сам він почав правити в Києві.)

  3. Підкоривши свавільних деревлян і провівши державну реформу, Ольга вирушила в Царград, але пішла туди не воювати, а з місією миру. Її приймає імператор Констянтин Багрянородний. За літописом, Ольга дуже сподобалась імператору, і він захотів із нею одружитися. Як Ользі вдалося не стати імператрицею? (Хитра княгиня висунула вимогу, щоб Констянтин спочатку охрестив її. Ольга стала хрещеною дочкою імператора, і він уже не міг вимагати від неї стати його дружиною.)

  4. Люди прозвали Олега Віщим, тобто провидцем, але він не був християнином. Волхви-жреці язичників передбачили князю смерть від власного коня. Олег наказав відвести коня на пасовище. Що сталось далі? (Олег поцікавився про нього лише через багато років. Однак князю сказали, що кінь помер. Олег посміявся над волхвами, які неправильно передбачили його долю. Він вирушив подивитися на кістки коня та наступив на його череп. Звідти виповзла змія та вжалила князя. Невдовзі він помер.)

  5. Старий воєвода Свенельд порадив князю Святославу повертатися суходолом на конях, а не Дніпром через пороги, оскільки там чекали вороги-печеніги. Греки попередили їх, що Святослав повертається на Русь. Як учинив князь? (Святослав не послухав мудрої поради. Печеніги підстерегли русичів на Дніпровських порогах біля острова Хортиця та напали на них. Загинула вся дружина і сам князь Святослав. Як оповідає легенда, печенізький хан Куря, прагнучи стати таким же хоробрим, як князь-русич, наказав зробити із черепа вбитого Святослава чашу, оздобив її золотом і пив із неї вино на бенкетах. На тій чаші був надпис:»Чужого шукаючи – своє загубив».)

  6. У 988 р. князь Володимир Великий вирушив у похід на візантійське місто Корсунь (Херсонес). Князь дав клятву: якщо візьме місто, то прийме християнство. Херсонес упав, і Володимир направив до імператорів Василія та Константина послів, вимагаючи собі за дружину їхню сестру – Анну. В іншому разі князь погрожував іти війною на Царград. Чим закінчилась ця подія? (Імператори зажадали, щоб князь охрестився. Володимир прийняв віру Христову в Корсуні в храмі Святого Василя (християнським іменем Володимира стало Василь). Він одружився з Анною, а місто повернув грекам як весільний подарунок, у подяку за наречену.)


h:\тиждень історії\фото тиждень історії\img_2627.jpg
h:\тиждень історії\фото тиждень історії\img_2629.jpg

c:\users\user\desktop\портфоліо в укр стилі\укрфон1.jpg

Навчальні ігри

на уроках історії

та в позакласній роботі

Важливою умовою досягнення успіхів на уроках та позакласній роботі з історії є формування інтересу до предмета. Тиждень історії в школі, історичні олімпіади, інтелектуальні ігри, конкурси ерудитів — підготовка та участь у таких заходах збагачує учнів новими знаннями, розширює їхній світогляд.

Враховуючи вікові особливості учнів 6-9 класів, всі ці заходи повинні містити елементи гри, проводитися в цікавій формі, в атмосфері змагання.

Хочу поділитися досвідом і запропонувати приклади завдань для учнів 6-9 класів у рамках тижня історії.



1. «Незвичайні імена»

Назвати ім’я історичного діяча, місце і час, коли він жив. Пояснити, звідки походить його прізвисько.


6 клас

«Батько історії» — Геродот, давньогрецький учений історик. Багато мандрував. Його перша книга — «Історія греко-перських воєн».

«Блискавка» — талановитий полководець армії Карфагену Ганнібал Барка під час Пунічних воєн. Непримиренний ворог Риму.

«Божественний» — Октавіан захопив владу в Римі після вбивства Цезаря. Таке ім’я дав сенат, латинською мовою «Август».
7 клас

«Тесть усієї Європи» — Ярослав Мудрий, князь Київської Русі XI ст. Своїх дочок і синів одружив з представниками правлячих династій європейських країн.

«Красне Сонечко» — Володимир Великий, князь Київської Русі X—XI ст. Перетворив Київську Русь на найпотужнішу державу Європи.

«Страшний сліпець» — Ян Жижка, очолив таборитів в гуситських війнах. Внаслідок поранення втратив зір, проте продовжував керівництво військовими операціями. Його ім’я викликало жах у ворогів.
8 клас

«Зухвалий Віттенберзький ченець» — Мартін Лютер, доктор богослов’я з Німеччини. Виступив проти католицького духовенства. Ця подія вважається початком Реформації.

«Мовчазний» — Вільгельм Оранський, німецький принц, діяч нідерландської революції XVI ст. Мав таке прізвисько, хоча знав сім мов, був наділений природою красномовністю.

«Сонце Руїни» — Петро Дорошенко, гетьман Правобережної України XVII ст. Прагнув об’єднати українські землі, розділені по Дніпру між Польщею та Московським царством.
9 клас

«Друг народу» — Жан Поль Марат, активний учасник Французької революції кінця XVIII ст., якобінець. Прізвисько отримав від назви газети, яку він видавав.

«Непідкупний» — Максиміліан Робесп’єр, активний учасник Французької революції кінця XVIII ст. Один із найбільш впливових якобінців.

2. «Незвичайні назви»

Указати подію, що прихована під назвою, вказати час, країну, пояснити її походження.


6 клас

«Батько жаху» — так називали араби Великого Сфінкса в Давньому Єгипті. Це фантастична істота з тулубом лева і головою фараона.

«Країна телят» — так давні греки називали країну Італію.

«Блукаюча річка» — так у Давньому Китаї називали річку Хуанхе через те, що вона часто змінювала своє русло.

«Живі вбиті» — назва рабів у Давньому Єгипті.


7 клас

Руське море — так за часів Київської Русі слов’яни називали Чорне море.

«Битва шпор» у 1302 р. французькі рицарі зазнали поразки у битві з народом Фландрії. На полі бою було зібрано 700 золотих шпор, що належали французьким рицарям.

«Війна Червоної та Білої троянд» — це феодальні війни в Англії між династією Йорків, на гербі яких була біла троянда, та Ланкастерами, герб яких прикрашала червона троянда.


8 клас

Варфоломіївська ніч — події 24 серпня 1572 р. в Парижі. Прихильники католицької церкви влаштували різанину протестантів.

«Золотий спокій» — це період 1638-1648 рр. коли в українських землях встановився десятилітній спокій, якому передувала низка козацьких повстань 20-30-х рр. XVII ст. проти Польщі.

«Бостонське чаювання» — у 1773 р. до міста Бостон у Північній Америці прибув вантаж з чаєм, але податки на товар були надто високими, тому обурені жителі скинули чай в океан.
9 клас

«Майстерня світу» — така назва закріпилася за Англією наприкінці XVIII—XIX ст., коли вона лідирувала у світовому у промисловому виробництві.

«Весна народів» — це назва революційних подій в Європі 1848-1849 рр.

«Битва народів» у 1813 р. біля м. Лейпцига війська європейських країн завдали поразки армії Наполеона.

Підземна залізниця — так у Північній Америці називали в XIX ст. шлях, яким раби тікали з Півдня на Північ США.


  1. «Крилаті вислови»

Конкурс проводиться як естафета. Команда або окремі учні називають, пояснюють історію виникнення крилатого вислову.
6 клас

  1. Вираз, що означає вихід із скрутного становища. (Нитка Аріадни)

  2. Вираз, що означає подорож з великими і небезпечними пригодами. (Одіссея)

  3. Вирази, що означають здійснити рішучий вчинок. (Перейти Рубікон, жереб кинуто)

  4. Вираз, що означає підступну хитрість, обманні дії. (Троянський кінь)

  5. Вираз, що означає швидке розв’язання складної проблеми. (Гордіїв вузол)

  6. Вираз, що означає говорити чітко, коротко зрозуміло. (Говорити лаконічно)

  7. Вираз, що означає нескінченну безглузду роботу. (Робота ГІенелопи, Сизифова праця)

  8. Вираз, що означає нескінченні страждання. (Танталові муки)

  9. Вираз, що означає нещиру людину. (Дволикий Янус)

  10. Вираз, що означає перемогу, яка дорівнюється поразці, бо здобута надто дорогою ціною. (Піррова перемога)

  11. Вираз, що означає усунення від відповідальності. (Умивати руки)

  12. Вираз, що означає близьку і грізну небезпеку. (Ганнібал біля воріт)

  13. Вираз, що означає досягти слави, могутності, розквіту. {Досягти апогею)

  14. Вираз, що означає непохитність у боротьбі, стійкість. (Ганнібалова клятва)

  15. Вираз, що означає коротку розповідь про значний, великий успіх. (Прийшов, побачив, переміг)


7 клас

  1. Принизливе вимолювання чого-небудь. (Ходити в Каноссу)

  2. Викликати на суперечку, змагання. (Кинути рукавицю)

  3. Запекла боротьба, жорстокий поєдинок. (Ламати списи)

  4. Правитель, що прийшов до влади випадково і ненадовго. (Каліф на годину)

  5. Навчальний заклад в середні віки — університет. (Альма-матер)

  6. Відкриті дії, чесна поведінка. (З відкритим забралом)

  7. Відкласти на невизначений термін. (Відкласти в довгий ящик, покласти під сукно)


8 клас

  1. Вчинити підступно щодо інакомислячих. (Варфоломіївська ніч)

  2. Означає суть чогось, постійну прикмету. (Проходити червоною ниткою)

  3. Удавати видимість того, чого насправді немає (дурити). (Потьомкінські села)




  1. «Історична вікторина»

Відповіді на запитання вікторини вимагають знань поза межами шкільної програми.

  1. В якій країні вперше почали пити чай з порцелянових чашок? (Китай)

  2. Коли в Давній Греції припинялись усі війни? (Під час Олімпійських ігор)

  3. Де була бібліотека з книгами, що не горіли? (В Ассирії, бо книги були з глини)

  4. Назвіть коня, що виграв війну? (Троянський кінь в однойменній війні)

  5. В яких країнах звели довгі стіни? (Китай, Греція)

  6. В якій країні жителі підкорялись мандарину? (У Китаї так називали великих чиновників.)

  7. Чи можна потрапити морем із Трої в Іліон? (Ні, це назви одного міста)

  8. Яка назва цифр, якими ми користуємося? (Арабські, хоча їх винайшли в Індії)

  9. Коли в історії воювали квіти? (В Англії, війська Червоної і Білої троянди)

  10. Правитель якої середньовічної держави жив в Сараї? (Хан Батий, столиця Сарай-Бату)

  11. З якої династії походив князь Київської Русі Ярослав Мудрий? (Рюрикович)

  12. Яка «ракета» мала швидкість 8 км/год? (Перший паровоз Стеффенсона, називався «Ракета»)

  13. Кажуть, що він зупинив Сонце і зрушив Землю? (М. Копернік заявив: «Земля обертається навколо Сонця».)

  14. Яка відстань між Царградом і Константинополем? (Це назви одного міста)

  15. Назви яких воєн вказують на їх тривалість? (Семилітня, Тридцятилітня, Столітня)

  16. Коли у воєнній історії була небезпечною свиня? (1240 р. Льодове побоїщенімецькі рицарі наступали клином або свинею)

  17. Де чай заварювали прямо в морі? (У Бостоні, 1773 р.Бостонське чаювання)

  18. В якій країні жили «скажені»? (У Франції за часів Французької революції так називали найбільш радикально налаштованих революціонерів)

  19. Проти кого воювали лудити? (Проти перших машин в Англії)

  20. Коли на Русі правив грошовий мішок? (У XIV ст. Іван Калита)




  1. «Історичні задачі»

Учні заздалегідь ознайомлюються з умовами задачі. Її розв’язання вимагає знайомство з довідковою літературою, вміння логічно мислити, встановлювати зв’язки між історичними подіями, співвідносити відомі факти з невідомими.

  1. Скільки імен було у княгині Ольги? (Від народження її ім’я невідомо, коли вона стала дружиною Ігоря, варяги назвали її Ольгою; після хрещення вона отримала від імператора Константина ім’я Єлена.)

  2. Через яких людей заочно були знайомі Ярослав Мудрий і Римський Папа Григорій VII? (У німецького імператора Генріха IV дружина Євпраксія, онука Ярослава Мудрого. А суперечки Генріха IV і Григорія VII були відомі всій Європі.)

  3. Чому руські князі не брали участі в хрестових походах? (Хрестові походи організовувала католицька церква.)

  4. Існує версія, що Володимир Мономах мав право на англійський трон. Так чи ні? (Дружина Мономаха Гіта Саксонка була донькою останнього англосаксонського короля Гарольда, вбитого біля Гастінгса Вільгельмом Завойовником. Тому сам Володимир не мав права, а його сини мали право на англійський трон, але Вільгельм Завойовник цього право не визнав.)

  5. Які битви на руських землях вперше були виграні за допомогою гармат та рушниць? (1480 р. за Івана III, московський князь переміг монголо-татар гарматами на річці Угра 1552 р. За Івана IV Грозного під час взяття Казані вперше було використано рушниці.)




  1. Чи знаєш ти історичних діячів?

Учневі або команді пропонується портрет історичного діяча без підпису. Необхідно надати відповіді на запитання.

  1. Хто зображений?

  2. Назвати дати його життя або століття або епоху, коли він жив.

  3. Чим уславився, який слід в історії залишив?

  1. «Кому належать ці слова»

Учні або команда мають визначити, кому належить висловлювання.

6 клас

1. «Прийди й візьми». (Відповідь спартанського царя Леоніда перському царю Ксерксу)



  1. «Краще вмерти від заліза, ніж від голоду». (Спартак, керівник повстання рабів в Римі)

  2. «Вік живи — вік учись». (Римський філософ Сенека).

  3. «Правитель мусить бути правителем, батько — батьком, а син сином». (китайський філософ Конфуцій)


7 клас

  1. «Іду на ви». (Київський князь Святослав)

  2. «Що вмієте, того не забувайте, а чого не вмієте, того навчайтесь». (Мономах)

  3. «Так і ти вчинив з моєю чашею». (Слова воїна на адресу Хлодвіга)

  4. «Шабля і релігія нероздільні». (Турецький султан Мехмед II)

  5. «Дворяни — головний нерв держави». (Французький кардинал Рішельє)


8 клас

  1. «Держава — це я». (Французький король Людовік XIV)

  2. «На цьому стою і не можу інакше». (Мартін Лютер)

  3. «Пакти і Конституція прав і вольностей Війська Запорозького». (Пилип Орлик)

  4. «Коли в Малоросії зникнуть гетьмани, треба зробити все, щоб зітерти з пам’яті їх та їхню добу». (Російська цариця Катерина II)

  5. «Світ ловив мене, та не спіймав». (Г. Сковорода)


9 клас

  1. «Від молдованина до фіна на всіх язиках все мовчить, бо благоденствує». (Т. Шевченко)

  2. «Університет Святого Володимира — моє творіння. Але я першим ліквідую його, якщо він не виконуватиме своєї мети — поширювати російську освіту». (Міністр освіти Росії XIX ст. С. Уваров)

  3. «Краще скасувати кріпацтво згори, ніж чекати, доки кріпаки скасують його знизу». (Російський цар Олександр II)

  4. «Української мови ніколи не було, нема і бути не може». (Міністр внутрішніх справ Валуєв)

  1. Чи знаєш ти мистецтво

Учневі або команді пропонується ілюстрація, на якій зображено певний пам’ятника мистецтва. Треба його назвати, указати місцезнаходження, історію створення.

Підсумком заходів повинно бути відзначення переможців, найбільш активних учнів. Елементом гри може бути нагородження грамотами, складеними в історичному дусі, наприклад на взірець грамот часів Київської Русі.




Дидактичні завдання по історії України
8 клас

І. Розв’яжіть задачу:

а) 1) Складіть дати: початку гетьманування П.Сагайдачного і Хотинської війни;

2) Відніміть від суми дату початку гетьманування П.Дорошенка. Дату якої події ви одержали?

б) 1) Складіть дати: битви під Корсунем і битви під Батогом;

2) Суму поділіть на четверту цифру дати утворення формувань реєстрового козацтва;

3) До числа, яке ви одержали, додайте кількість років гетьманування Д.Многогрішного. Яку дату ви одержали?

4) Опишіть всі події, які сталися цього року.

ІІ. Намалюйте квадрат, розділіть його внутрішню частину на 16 клітин. Дайте відповідь на запитання і впишіть їх у квадрат так, щоб по діагоналі № = 4-5 і 1-3 можна було б прочитати:

№ = 4-5 – дату гетьманування Д.Гуні;

№ = 1-3 – дату кінця Північної війни.


  1. Коліївщина.

  2. Битва під Пилявцями.

  3. Поділ Лівобережної України на намісництва.

  4. Битва під містечком Берестечком.

















































Завдання

І. Які з цих дат відносяться до однієї і тієї ж історичної події:

1648, 1651, 1667, 1663, 1649, 1652, 1686?



ІІ. Розділіть наступні дати за подіями, до яких вони відносяться:

1700, 1648, 1772, 1721, 1652, 1793, 1709, 1654, 1795.



ІІІ. Якщо ви даєте правильні відповіді на запитання кросворду, то у виділених клітинках прочитаєте прізвище гетьмана, який правив в Україні у 1727 – 1734рр.

  1. Який гетьман правив у 1687 – 1708 рр.?

  2. Хто з російських царів наказав зруйнувати гетьманську столицю Батурин?

  3. Хто був автором першої української Конституції?

  4. Хто був гетьманом України після смерті Б.Хмельницького?

  5. Біля якого українського міста відбулася битва у 1709 р.?

  6. Хто був гетьманом Лівобережної України у 1663 – 1668 рр.?

  7. Якого гетьмана після невдалого походу у Крим (1687 р.) князь Голіцин відправив до Москви, де його допитували, а потім заслали у Сибір?

Відповіді:

1






















2
















3
















4


































5

























6


































7


































  1. Мазепа. 2. Петро. 3. Орлик. 4. Виговський. 5. Полтава. 6. Брюховецький. 7. Самойлович.


І. Розв’яжіть задачі

1. Якщо від дати козацько-селянського повстання під проводом С.Наливайка відняти дату повстання під проводом Мухи, одержимо число. Додайте до нього дату створення Січі на о. Хортиця. Скільки потрібно додати до числа, яке ви одержали, щоб отримати дати двох договорів (ІІ половина ХVІІ ст.), дуже важливих для України?

2. Якщо від дати ліквідації Запорозької Січі відняти дату підписання Люблінської унії і до отриманого числа додати дату остаточної ліквідації монгольського іга на Русі, дату якої події ви отримаєте?

3. Якщо від дати підписання Гадяцького договору відняти дату підписання Зборівського і додати дату битви під Пилявцями, отримаєте дату…



ІІ. Дайте відповідь

  1. Початок Північної війни.

  2. Остаточна ліквідація монгольського іга на Русі.

  3. Грюнвальдська битва.

  4. Зборівський договір.

  5. Переяславська рада.

  6. «Вічний мир» був підписаний у _____ році.




1










2










4 3










6 5































Кросворд

Якщо ви дасте вірні відповіді на запитання кросворду то у виділених клітинах прочитаєте ім’я православного гетьмана України, який «дістав» від московського царя орден Святого Андрія.



  1. Гетьман, який правив Україною у 1648 – 1657 рр.

  2. Який гетьман був предком одного з керівників повстання декабристів 1825 р.?

  3. Гетьман, який у 18 років став Президентом академії наук Росії.

  4. Гетьман України у 1663 – 1665 рр.

  5. Хто був гетьманом України з 1708 р.?

  6. Хто з українських гетьманів був братчиком Київського Богоявлінського братства?




5













4




6

1




3













2



























































































































































Завдання

Назвіть п’ять гетьманів з ім’ям Іван, які гетьманували у 1658, 1663, 1672, 1687, 1708 рр., запишіть їх прізвища у хронологічному порядку. З кожного прізвища гетьмана виберіть букви під наступними цифрами:

І. 1) 7; 2) 6; 3) 4,7; 4) 6; 5) 8,12.

ІІ. В їх іменах використайте 4 букву. Складіть з цих букв слово. Що воно означає?


Завдання

  1. З першого та другого ряду чисел складіть відомі вам дати:

І. 16, 16, 17, 17, 16.

ІІ. 58, 50, 63, 67, 64.



  1. З наступних чисел складіть шість дат кінця ХVІІ ст.

1, 1, 1, 1, 1, 1, 1.

4, 4, 4.


5, 5, 5.

6, 6, 6, 6, 6, 6, 6.

8, 8.

9.

3. З даних чисел складіть дати трьох договорів, дуже важливих для України:



1, 1, 1.

6, 6, 6, 6, 6.



4, 5.

7, 8.


Ігрові моменти на уроках історії у 5 класі

Розділ І. Знайомство з історією

«Піраміда давнини» (чайнворд)





1
















2






















3










4






















5



















6

























7
















8






















9













10










11




























12






















13

























14






















15
















  1. Найхоробріший слов’янський союз племен, який мешкав на території від Дністра до Дніпра в V – VІІ ст. (Анти)

  2. Грецьке місто-держава, засноване в VІ – V ст. до н.е. (Танаїс)

  3. Грецьке місто-держава, засноване в VІ – V ст. до н.е. (Тіра)

  4. Одне з перших грецьких міст-держав, яке знаходилось на березі Бузького лиману. (Ольвія)

  5. Плем’я, яке розгромило Скіфію у ІІ ст. до н. е. (Сармати)

  6. Середньокам'яний вік. (Мезоліт)

  7. Новокам’яний вік. (Неоліт)

  8. Грецьке місто-держава, засноване в VІ – V ст. до н.е. в Тавриді. (Теодосія)

  9. Плем’я, яке в І ст. до н.е. спалило місто Ольвію та Тір. (Готи)

  10. Плем’я, яке брало участь у знищенні міст-держав Північного Причорномор’я в ІV ст. (Гуни)

  11. Грецьке місто-колонія, засноване в VІ – V ст. до н. е., столиця держави. (Пантікапей)

  12. Стародавній кам’яний вік. (Палеоліт)

  13. Доба, що не залишила до письмових пам'яток. (Дописемна)

  14. Грецьке місто-держава, засноване в VІ – V ст. до н.е. в Тавриді. (Херсонес)

  15. Індоєвропейські племена (іраномовні), які заснували державу на півдні Східної Європи у ранньому залізному віці. (Скіфи).


Розділ ІІ. Княжа Русь-Україна

«Знайди ім’я» (головоломка)

Завдання: заповнивши по горизонталі пропущені слова, в центрі по вертикалі ви отримаєте ім’я «батька історії».

  1. Початок писемності у малюнках. (Піктографія)

  2. Східнослов’янське плем’я. (Древляни)

  3. Бог вітру у стародавніх слов'ян. (Стрибог)

  4. Місто у Стародавній Греції. (Троя)

  5. Східнослов’янське плем’я. (Дуліби)

  6. Стародавній географ. (Птолемей)

  7. Нагрудна прикраса скіфської цариці. (Пектораль)

1


































2

























3

























4
















5



















6






















7

























«Чи знаєте ви хронологію?» (кросворд)
По вертикалі:

  1. (1016) – Перше вокняжіння в Києві Ярослава Мудрого.

3.(988) – прийняття Руссю християнства.

4. (941) – похід Ігоря на Візантію.

5. (1113) – князювання Володимира Мономаха.

8. (1205) – початок князювання Данила Галицького.


По горизонталі:

  1. (969) – князювання Ольги.

6.(1068) – князювання Ізяслава.

7. (1201) – князювання Рюрика Ростиславовича.






1

























2 3




4



















6 5










7







8


































c:\users\user\desktop\портфоліо в укр стилі\укрфон1.jpg


Нестандартні уроки

Перший урок 2014 року у 5 класі



Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4

Схожі:

Розвиток критичного мислення на уроках історії Зміст iconШкола активного навчання вчителям історії Вивчення історичної особи на уроках історії. Політичний та історичний портрети
Оновлена програма з історії в 10-11 класах передбачає проведення практичних занять, які спрямовані на поглиблення предметних компетентностей...
Розвиток критичного мислення на уроках історії Зміст iconКомунальний заклад
Розвиток критичного мислення та формування моральних цінностей особистості на уроках світової літератури
Розвиток критичного мислення на уроках історії Зміст iconРозвиток критичного мислення школярів на уроках української літератури: запитання які «пробуджують» думку
Критичне мислення допомагає людині адекватно оцінювати нові обставини та формувати стратегію подолання проблем, пристосовуватися...
Розвиток критичного мислення на уроках історії Зміст icon«Розвиток креативного мислення на уроках математики»
Перед Вами збірка завдань, спрямованих на розвиток логічного мислення, творчості, винахідливості, активності учнів
Розвиток критичного мислення на уроках історії Зміст iconРозвиток техніки у другу половину індустріального суспільства. Короткі відомості з історії розвитку техніки
Мета. Засвоєння знань про історію розвитку техніки та роль машин у сучасному виробництві І побуті як знарядь праці; поглиблення І...
Розвиток критичного мислення на уроках історії Зміст iconРозвиток критичного мислення учнів на уроках української мови та літератури
Сучасний підхід до мовної освіти вимагає формування всебічно розвиненої, духовно багатої особистості, спроможної до соціальної адаптації...
Розвиток критичного мислення на уроках історії Зміст iconА. Тарковський Використання елементів технології критичного мислення на уроках світової літератури та російської мови
Використання елементів технології критичного мислення на уроках світової літератури та російської мови
Розвиток критичного мислення на уроках історії Зміст iconСучасні шляхи формування критичного мислення учнів на уроках світової літератури в умовах формування креативної освіти Матющенко Світлана Феодосіївна
Сучасні шляхи формування критичного мислення учнів на уроках світової літератури в умовах формування креативної освіти
Розвиток критичного мислення на уроках історії Зміст iconЗвіт про роботу вчителя української мови та літератури в міжатестаційний період Курдибайло Людмила Іванівна, освіта вища, стаж 40 років, кваліфікаційна категорія вища
...
Розвиток критичного мислення на уроках історії Зміст iconКнму «П’ятихатський районний методичний кабінет» П’ятихатської районної ради Дніпропетровської області
Шеремет Т. А. Розвиток критичного мислення учнів під час розв’язування задач з фізики


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка