Руденко валентина іванівна



Сторінка1/6
Дата конвертації02.05.2017
Розмір1,38 Mb.
  1   2   3   4   5   6

РУДЕНКО ВАЛЕНТИНА ІВАНІВНА – вчитель української мови та літератури, зарубіжної літератури, спеціаліст вищої категорії, педагогічний стаж 28 років.


ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА

Методичний посібник

Особистість письменника

та його літературних героїв

як зразок для формування

духовного світу особистості учня

У посібнику вміщено зразки уроків по вивченню біографії письменника, не традиційних за формою організації навчального процесу.

Мета посібника – допомогти вчителю урізноманітнити структуру уроків і методи роботи при вивченні біографії письменника, відійти від шаблонів, навчити учнів сприймати письменника як особистість, створити умови для духовного самовдосконалення, самореалізації і самоутвердження дитини.
ВСТУП

Вивчення біографії письменника – це багатющий матеріал життя і творчості кращих представників своєї нації, непересічних особистостей, творчих індивідуальностей. Доля кожного із них тісно пов’язана з долею своєї країни, народу, укладом його життя. Знайомлячи школярів із життям і творчістю зарубіжних митців, слід акцентувати увагу на фактах їхнього життєпису, де найяскравіше визначається громадянськість та духовність особистості. Дуже важливо озброїти учнів теоретичними поняттями, виробити в них уміння розглядати художній образ як цілісність, аналізувати його духовний світ. Кожен учень має пам’ятки, схеми аналізу духовного світу особистості письменника чи героїв його творів (Довідник для учнів «Учись учитись»). Щоб охарактеризувати духовний світ письменника, треба з’ясувати його уявлення про мету життя, щастя, визначити, яким він бачив ідеал людини, яке місце серед почуттів займали обов’язок, патріотизм, честь, гідність, самоповага тощо; чи була сформована в нього національна самосвідомість, дієвою чи декларативною була його любов до своєї землі, вольовою чи безвольною людиною він був, чи втілював у життя свої ідеї, чи тільки проголошував їх. Так само складаємо характеристику на головних героїв твору. Ця робота глибоко проводиться у старших класах, але необхідно поступово залучати учнів середньої школи. При складанні характеристики як письменника так і літературного героя значну роль відіграє словничок «Азбука моралі». Знання точного змісту слів допоможе учневі належним чином оцінити особистість, яку він характеризує, допоможе в повному обсязі зрозуміти ті контексти, в яких вони вживаються. Мета словничка - не лише розтлумачити значення слова, а й викликати бажання досягти досконалості. Аналізуючи позитивні та негативні якості персонажа, добре знаючи значення кожного слова, учень мимоволі отримує практичні поради як покращити свою поведінку та стосунки з оточуючими, як працювати над вдосконаленням своєї особистості.

Вивчаючи біографію будь-якого письменника, створюю в класі пошукову групу, яка знайомиться з листами, щоденниками, спогадами та, користуючись таблицями-схемами аналізу особистості, висвітлює цього письменника як Людину. Учні повинні зрозуміти, що за літературним образом стоїть автор – людина, а сам твір – це частина його душі. Зрозумівши особливості світосприйняття, світовідчуття автора, учні зможуть повноцінно сприйняти і його витвір, і самого письменника як неповторну особистість. Стають у пригоді і пакети ключових слів, які слугують учням опорою для побудови власної розповіді. Ось ПКС до теми «Лев Толстой як особистість»: скромність, принциповість, сила волі, самокритичність і самовиховання, цілеспрямованість, милосердя, невсипущість, жертовність, спромога до боротьби, геній, ідеал. Перед учнями завдання:

Ліна Костенко написала : «Є таланти, є явища, є особистості європейського рівня», покажіть як сформувалася така особистість і дайте відповідь на запитання «Чи може Лев Толстой бути нашим ідеалом?». Учні спочатку звертаються до словничка «Азбука моралі». (Словникова робота:1.Ідеал – найвища мета, до якої прагнуть люди і яка керує їхньою діяльністю; взірець досконалості, довершення, приклад. 2. Геній – найвищий ступінь обдарованості, таланту людини, виразом якої є творчість, що має історичне значення для життя суспільства; або це людина великого духу.) Потім клас ділиться на групи і досліджує за даною схемою грані життя, наводить конкретні приклади і доводить, що Лев Толстой дав нам приклад відповідності духу і слова, вчинку і вчення, він – переможець у боротьбі за себе, за людину. Спираючись на ПКС, учні упевнено складають характеристику, аналізують ідейний зміст твору, збагачують свою лексику новими словами, а знання – новими поняттями. Наприклад, при вивченні творчості Олександра Блока учні складають хронологічну таблицю «Життєвий і творчий шлях поета-символіста», а пошукова група складає тези « Блок як особистість», «Його життя може бути прикладом для нас».

Урок вивчення біографії письменника завершую словами: «Тож подивіться уважно на портрети і на дошці, і в підручнику, зверніть увагу на епіграф, і задумайтеся: чи збагатило вас духовно ознайомлення з життям письменника? Чи може служити його життєвий шлях прикладом для формування сильної особистості?

Дома учні повинні написати твір : «Що імпонує мені в … як особистості?», «Чи може письменник бути нашим ідеалом?»

Прагну показувати учням ціннісні орієнтації особистості, активізую формування ідеалу. Для учнів таким ідеалом може бути конкретна особистість письменника ( Е.Хемінгуей, Сент-Екзюпері, Лев Толстой, Ф.Достоєвський тощо). Через прагнення наслідувати ідеал починає діяти механізм волі, особистість формує себе, свій характер, маючи перед собою зразок. Таким же ідеалом може бути і літературний герой. Для скількох людей ідеалом був Павка Корчагін! А скільки сильних особистостей ми можемо знайти у зарубіжній літературі! Особливо герої Д. Лондона, Ж. Верна. А галерея «вічних образів»? Аналізуючи образи героїв твору, складаючи характеристику чи порівняльну характеристику, використовую ті ж самі схеми, що і до вивчення біографії письменника.

Як організувати таку роботу на уроці? Способів знайомства з особистістю письменника (героя) багато: інтерв’ю з письменником, учнівське дослідження, прес-конференція, літературна вітальня, гронування, бліц-опитування, розповідь про життя письменника від його імені, від імені друга, сучасника, критика; зустріч з літературним героєм тощо.



Вивчення біографії письменника.

Тема. Творчість Олександра Блока – вершина російського символізму.

Мета:ознайомити учнів із життям і творчістю Блока як одного з найталановитіших представників російського символізму, визначити головні мотиви і провідні символи блоківської лірики, дослідити, що впливає на духовний світ людини взагалі і що вплинуло на формування багатого духовного світу письменника, зокрема, зрозуміти, відчути його, аби знайти в ньому те, що має стати опорою у власному житті, формувати нову особистість – сильну, вольову, духовно багату, прилучати до дива поезії.

Епіграф : «Жити варто тільки так, аби висувати непомірні вимоги до життя;    все або ніщо; очікувати несподіваного…життя віддасть нам це, бо воно –   прекрасне» (О.Блок)

Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок.

Обладнання: портрети О. Блока різних років, ілюстрації «Робочий стіл», «Сниться Шахматово», схема «Символізм», фото батька і матері поета, фото Л. Менделєєвої, Н.Волохової, фото мертвого Блока.

Хід уроку

І. З’ясування ступеня емоційної готовності учнів до уроку. («Давайте говорити компліменти». Вчитель говорить компліменти учням, учні – вчителю, так вчитель завершує: Ви любите поезію і готові мене послухати уважно).

ІІ. Мотивація учбової діяльності.

1.Вступне слово вчителя.

Не так вже їх багато на Землі –

Тих іскор Божих творчого горіння.

Сяйне одна чи дві на покоління

Метеоритним спалахом в імлі…

Яке блаженство і який то біль –

Людської пристрасті терпке причастя.

Але чи є, скажіть, великим щастям

Творить шедеври у краю рабів?

Віншують нобелістів королі,

У троннім залі – урочисті речі,

Та не тобі. У тебе – хрест предтечі

Лауреатів вільної землі.

Так печально і яскраво водночас відтворила історичну несправедливість талановита письменниця Лідія Рибенко. Трагічно склалася доля митців, що прийшли в російську літературу «Срібної доби». Пригадайте:

1.На що була спрямована політика більшовицької влади після жовтневого перевороту?(на руйнацію духовної спадщини царської Росії та знищення творчої інтелігенції)

2.В яких умовах жили поети? (в умовах штучної ізоляції, постійних ідеологічних переслідувань, багатьох закатовано у в’язницях та таборах радянської Росії, багато пройшли через поневіряння та розчарування емігрантського життя)

3.Як назвав це століття О.Мандельштам? («століття – вовкодав»)

4.Блок і Гумільов – зірки на небосхилі «Срібного століття» і всієї світової літератури. Що в них спільного? (обидва починали як символісти, обидва прийняли революцію, обидва померли в серпні 1921 року)

Блоку йшов 41-й рік… 10 серпня 1921 року, в середу, Петроград проводжав його в останній путь.(Демонструється портрет Блока в труні,фото з газети «Література»-додаток «Перше вересня»№4(9),1993, стислий зміст статті «Канцелярське вбивство»). Передсмертні страждання змінили обличчя Блока до невпізнаності, воно зовсім не було схоже на всі відомі портрети.

2.Презентація портретів Блока.

Учитель. Перше, що ми бачимо в людині – це її зовнішність. Розгляньте портрети Блока, знайдіть у спогадах опис зовнішності і зачитайте. (Учні розповідають, зачитують, вчитель при необхідності доповнює. Наприклад, «Блок был невысокого роста, ладный, с шапкой темно-медных вьющихся волос и малоподвижным античным лицом. В людных собраниях держался он обособленно и с подчеркнутой коректностью. Стихи читал усталым медленным голосом с равными паузами между словами, и это монотонное чтение в согласии с обликом поэта до конца дней своих запомнили те, кому посчастливилось слушать его.» А К.Чуковский писал: «Когда я познакомился с ним, он казался несокрушимо здоровым – широкоплечий, рослый, красногубый, спокойный, и даже меланхоличность его неторопливой походки, даже тяжелая грубость его зеленоватых, неподвижных, задумчивых глаз не разрушали впечатления юношеской победительной силы. Буйное цветение молодости чувствовалось и в его великолепных кудрях, которые каштановыми короткими прядями окружали его лоб, как венок. От него ощутимо и зримо исходил магнетизм. Трудно представить себе, что на свете есть девушки, которые могут не влюбиться в него… печальным, обиженным и даже чуть-чуть презрительным голосом читал он свои стихи о любви».А вот каким увидел его Б.Зайцев в 1921: «Что осталось в нем от прежнего пажа и юноши, поэта с отложным воротничком и белой шеей! Лицо землистое, огромный лоб, рыжеватые волосы, стеклянные глаза, резко очерченные скулы, острый нос, тяжелая походка и нескладная, угластая фигура. Он зашел в угол и, полузакрыв усталые глаза, начал читать. Сбивался, путал иногда… футуристы и имажинисты прямо кричали ему: - Мертвец! Мертвец!» )

3. «Мікрофон». (Метод асоціації, продовж речення вчителя)

- Дивлячись на портрет, я можу сказати про цю людину, що…

- Від цього уроку я очікую…

- На цьому уроці я хочу дізнаится про…



ІІІ. Цілевизначення та планування. Сьогодні на уроці ми спробуємо самостійно зробити деякі дослідження. Знайомлячись з життям і творчістю О.Блока, ми основну увагу приділимо не стільки перебігу подій, скільки дослідженню тих чинників, які вплинули на формування духовного світу письменника і, заглядаючи в потаємні закутки його особистого життя, заглянемо й у свої душі. Спитаємо: «А що цінуємо ми? Для чого живемо? Що нас цікавить? Чого прагнемо? Як ставимось до своєї Батьківщини?». Може, на якісь питання знайдемо відповідь і для себе. Цілі й план роботи має на парті кожен учень. Перегляньте. Чи є в кого доповнення, зміни?

Клас поділений на 4 групи, кожна з яких провела дослідження і зібрала необхідні матеріали, цитати до отриманого заздалегідь завдання. Перш ніж бажаючі зможуть виступити, поставте зараз собі в листок власного оцінювання кількість балів, які ви вже отримали.



ІV. Актуалізація опорних знань учнів. Щоб успішно працювати над сьогоднішньою темою, ви повинні добре знати біографію поета, пригадаємо деякі відомості з біографії Блока. 1.(Літературний диктант тестового характеру)

(кожен учень отримує листочок з тестами і відмічає правильну відповідь)

Літературний диктант.

І.Знайдіть правильну відповідь:

1.Коли і де народився Блок:

а) 26 листопада 1881 року у Петербурзі;

б) 16 листопада 1880 року у Петербурзі;

в) 6 листопада 1882 року у Москві.

2.Родинний маєток Бекетових: а)Михайлівське;

б) Шахматово; в)Ясна Поляна.

3.У роки дитинства на формування світобачення поета вплинули: а) батько; б) мати; в) вчителі гімназії.

4. Творчість Блока розвивалась у річищі:

а) реалізму; б) символізму; в) футуризму.

5.У Петербурзькому університеті О.Блок не студіював: а)юриспруденцію; б) ботаніку та хімію; в)слов’яно-російську філологію.

6.Втілення Вічної Жіночності, муза поета:

а) Зінаїда Гіппіус; б) Любов Менделєєва;

в) вигаданий образ Прекрасної Дами.

7.Різко контрастувала з «Віршами про Прекрасну Даму» збірка «Сніжна маска», присвячена актрисі :

а) Л.Менделєєвій, б) Н.Волоховій; в)Коломбіні.



ІІ.Знайдіть зайве:

8.Тема Вічної Жіночності :

      • а)сформувалася під впливом філософських ідей В.Соловйова;

      • б)була вичерпана на першому етапі блоківської творчості;

      • в)набуваючи різних модифікацій, проходила крізь усю лірику.

9.Поезії Блока притаманні:

*а)апокаліптичні передчуття; пафос викриття «страшного світу»;



  • б)настрої ствердження ідеї будівництва соціалістичного суспільства;

  • в)зображення внутрішнього роздвоєння ліричного героя між «світлом» і «пітьмою»;

  • г)урбаністичні мотиви; романтично-піднесене змалювання революційної бурі.

10.Перу О.Блока належать поетичні цикли:

  • а) «Аnte lucem», «Вірші про Прекрасну Даму»;

  • б) «Алкоголі», «Нове життя»;

  • в) «Розпуття», «Бульбашки землі»;

  • г) «Батьківщина», « Страшний світ»

11.Тема історичних потрясінь розроблялася у таких блоківських творах:

  • а) «Скіфи»;

  • б) «Балаганчик»;

  • в) «Дванадцять».

12.Починаючи з другої половини 1900-х років творчість Блока розвивалася за трьома головними тематичними напрямами:

  • а) тема «страшного світу», апокаліпсису;

  • б) тема єдності людини і природи;

  • в) тема романтичного двобою з життям;

  • г) тема батьківщини.

2. Взаємоперевірка. Обміняйтеся листочками і перевірте завдання. Ключ до тестів – літера б). Скільки разів виділена літера б) – така і оцінка. Поставте ці оцінки в листки власного оцінювання.

V. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

1.Вступне слово вчителя. Я думаю, ви добре справилися з завданням. А тепер запишемо у зошити тему уроку, епіграф і питання, відповіді на які ви повинні підготувати дома, а матеріалом для них буде сьогоднішній урок.(Учні списують)

- Пригадайте, що значить охарактеризувати духовний світ людини взагалі?

- Що впливає на формування духовного світу особистості? (вроджені нахили, природа, родинне оточення. Історія, культура рідного краю)

(на парті у кожного учня схеми аналізу духовного світу особистості).

Творчі групи учнів повинні були зробити психологічні дослідження, з якими вони нас ознайомлять.



2. Виступи представників творчих груп з повідомленнями про результати психологічного дослідження.

Учитель. Чи впливають обставини і час на формування особистості?

Повідомлення учнів 1 групи. Обставини відіграють значну роль в житті людини. Можливо, Блок не став би поетом, якби не розлучення батьків, через яке потрапив до високоосвіченої родини Бекетових. Якби не знайомство із філософсько – релігійною спадщиною В. Соловйова і не всепоглинаюче кохання до Л. Менделєєвої, то не з’явилася б збірка його символістських «Віршів про Прекрасну Даму». Якби не закохався Андрій Бєлий у дружину Блока, не було б гіркоти розчарування у шлюбі, не так би боляче сприймалася криза у суспільному житті країни (ганебна війна з Японією, революція 1905 року), і не було б тоді у поезії Блока теми «страшного світу», апокаліптичних передчуттів. Якби не сприймав революцію 1917 року як кінець старого світу і не вірив так гаряче у те, що народиться новий світ – чистий від гріхів і бруду історії, то не кинувся б так у громадську діяльність, яка перевершувала фізичні можливості людини – і не захворів би. Революцію зустрів із захопленням – але з Шахматовим покінчено враз: розграбований маєток, спалена безцінна бекетовська бібліотека, на довершення всього Блока арештували, 2 дні в камері Петроградського ЧК. Незадовго до смерті Блока Луначарський писав про нього в ЦК до В.І.Леніна: «Поет Блок на протязі цих 4 років тримався абсолютно лояльно до радянської влади і написав ряд творів, які за рубежем сприйняли як революційні , на даний час захворів: нервовий розлад.» І жодного слова про смертельну хворобу серця, цингу, голодне виснаження, пухлини суглобів. Лікуватися за кордон його не відпустили. Якби вчасно відпустили, то можливо і вдалося б його врятувати. Але дозвіл на виїзд прийшов після смерті. Йому надали можливість померти від голоду, холоду і душевного незадоволення, духовної спустошеності. (Учні з інших груп і вчитель задають запитання, якщо знайшли ще якісь цікаві матеріали – доповнюють. Учні записують висновок у зошит)

- Що вам відомо про позицію письменника? Як це характеризує його як людину і громадянина?

Учитель. Ми теж живемо на початку ХХІ століття і відчуваємо на собі зміни в житті суспільства. Нещодавні події виборів президента України дають підстави сподіватися, що нове століття оздоровить душі українців, їхню мораль. Ми є свідками пробудження національної свідомості українців, які хочуть жити у багатій і щасливій європейській державі, а не шукати кращої долі за кордоном.

Надаємо слово учням 2 групи. Доведіть, що оточення має великий вплив на формування особистості. Хто із оточуючих і як впливали на Блока?



Повідомлення учнів 2 групи. (Про батька, матір, діда, бабусю, тітку, кузенів, знайомих. Про дитинство, родину, сімейні стосунки, - підручник Євгенії Волощук, стор.132, 133.)Захоплення і обдарування поета: Любив читати, із власних коротеньких віршів, оповідань та ребусів укладав домашній журнал, пізніше був провідним автором і головним редактором цього домашнього видання, цікавився театром, захоплено декламував монологи із шекспірівських трагедій «Гамлет», «Отелло», грав у домашніх спектаклях. Любив прогулянки окраїнами Петербургу, мав слабкість до кінематографу, із задоволенням відвідував цирк: дивився французьку боротьбу, цікавився грою клоунів. В Шахматово годинами об’їздив верхи поля, ліси, прилеглі до маєтку, вдихав на повні груди настояне на травах чисте повітря Підмосков’я. Спокій…тиша… і не треба відповідати на звинувачення у «зраді загальній справі» Вячеславу Іванову чи з’ясовувати стосунки з Андрієм Бєлим. (Запитання учнів і вчителя, доповнення.)Висновок щодо захоплень і обдарувань поета. Отже, ми бачимо, що і вроджене і набуте вплинуло на формування духовного світу письменника. Оточення надзвичайно впливає на формування особистості, на розвиток обдарувань, захоплень, світогляду, на характер, рівень освіченості. І, можливо, найважливішу роль відіграє найближче оточення – родина, де дитина росте і розвивається. Врахуйте це, майбутні мами і батьки.

Учитель. Чи актуальна проблема родинного виховання зараз? Співставте сучасне виховання з вихованням дітей у дворянських сім’ях (учні відповідають)

Учитель. Вашій групі належить довести, що освіта – один з найважливіших чинників формування особистості.

Виступи учнів 3 групи. (Де і як навчався, вплив інших поетів, вплив теорії В.Соловйова на формування світогляду. Кохання як дивовижне втілення Вічної Жіночності, містичної «Володарки Всесвіту».Інсценівка вірша «Поет».)Питання та доповнення. Висновок. Блок – високоосвічена ерудована людина…

Вчитель. Яка була вдача поета і яким сформувався його характер?

( Пристрасність, емоційна неусталеність, екзальтованість(словникова робота), внутрішня роздвоєність, страждання, акивна громадська діяльність, любов до батьківщини і самовіддане служіння їй, чесний, безкомпромісний(словникова робота), прагнення до багатого внутрішнього життя і краси духу…і т.д.(Звертаємося до словничка «Азбука моралі»:безкомпромісний- який не визнає компромісів, який виключає можливість примирення;екзальтований – який перебуває в стані екзальтації: надмірного захоплення чимось, надмірне збудження, захопленість, захват, піднесення, вибух емоцій; палкий, піднесений.)



Вчитель. Для багатьох своїх сучасників Блок був культовою постаттю. Деякі твердження щодо його літературної спрямованості були суперечливими. Завершальним етапом роботи буде кредо поета – поетичне і життєве. Як і під чиїм впливом формувався світогляд, ми вже з’ясували. Нам належить тепер визначити світоглядну позицію уже сформованої особистості. Отож, запрошуємо до слова останню групу, яка повинна з’ясувати як впливало особисте життя на його творчість. (Словничок: кредо – основні погляди, переконання.) А яке ваше життєве кредо?

Виступ учнів 4 групи. Сам Блок був переконаний, що повнота творчості досягається лише тоді, коли «особистісний» і «епохальний « її зміст збігаються (зачитують слова Блока – підручник, стор.132, кінець 1 абзацу, розповідь про духовно-благоговійне служіння Прекрасній Дамі, про внутрішнє роздвоєння між «світлом» і «пітьмою», прийняття бурхливої стихії земного життя, нерозривний зв’язок з долею батьківщини, громадська активність як віра в народження нового світу – чистого від гріхів і бруду історії, як віра в прекрасне життя. Втрата надій – глибока творча криза. Свої думки підтверджують словами самого Блока.

Висновок. Кредо Блока – «…лети й поривайся, інакше - на всіх шляхах загибель» має оптимістичне начало. Ми також повинні прагнути «переробити все. Влаштовувати так, аби все стало новим, аби брехливе, брудне, нудне , потворне наше життя стало справедливим, чистим, веселим і прекрасним життям. Зверніть увагу на епіграф до уроку (учні пояснюють, звідки ці слова і в який період були написані )

    • Що вам відомо про позицію письменника? Як це характеризує його як людину і як громадянина?

    • У чому виявилася громадянська мужність митця?

    • Чи може письменник жити лише власними інтересами, забувши про загальнонародні? (Блок як публіцист декларував у статтях необхідність подолання прірви між інтелігенцією та народом, привертав увагу до громадянського обов’язку митця.)

    • Який наш громадянський обов’язок ?

VI.Рефлексія та оцінювання.

Вчитель . Отже, наша робота була плідною. І тепер належить зробити висновок, що впливає на формування особистості людини?

- Чи можна духовний світ Блока назвати гармонійним? Якою ж особистістю постав перед нами Блок? Скористайтеся для відповіді своїми схемами, які, сподіваюсь, ви «оживили» під час уроку завдяки матеріалам, які представляли групи.

- Продовжити речення, написане на дошці (усно чи письмово, якщо є час): духовний світ – це...(звернення до словничка «Азбука моралі»: духовний – зв’язаний з внутрішнім психічним життям людини, моральним світом її.)

Гра «Мікрофон»

- Чи захотілося вам змінити своє висловлювання на початку уроку «Дивлячись на портрет, я можу сказати про цю людину…(коментар учнів)

- Чи справдилися ваші очікування щодо уроку? «На сьогоднішньому уроці я зрозумів..

Самооцінювання( учні називють ту оцінку, яка в них у листках самооцінювання, вчитель корегує, коментує, добавляє бали за виступи: ваші дослідження і виступи заслуговують відповідної винагороди, мотивування оцінок, знову кожному комплімент)
VII. Домашнє завдання. 1. Гадаю, що ви встигли занотувати найцікавіші та найголовніші думки, і дома напишіть відповідь на запитання «Духовний світ Блока – який він?» або твір – роздум «Душа не спить!» (О.Блок), пам’ятайте слова Сократа: «Заговори, щоб я тебе побачив».

2.Вивчити напам’ять, виразно прочитати та проаналізувати поезію Блока:

1 група – «Незнайома»,

2 група - «Весно, весно, без меж і без краю…»

3 група - «Про доблесті, про подвиги, про

славу…»


3.Для аналізу поезій скористатися статтею підручника «І дар видінь в душі моїй натхненній…», стор.146-149 та пам’яткою «Ідейно-художній аналіз вірша»(довідник для учнів «Учись учитись», с.70)


Каталог: download -> version
version -> Зміст Біографія
version -> Методичні рекомендації щодо вивчення світової літератури в загальноосвітніх навчальних закладах у 2010-2011 навчальному році
version -> Методичні вказівки для роботи студентів розроблені відповідно до робочої програмою дисципліни "Історія української культури" для студентів денної форми
version -> Ведуча: Дивися, безкрайнєє, синєє небо, Стоїть над землею, неначе шатро. Воно посилає любов нескінченну І щиро дарує надію й любов ведуча
version -> Курс лекцій Кесоттеїкіесі Ьу Ле Міпізігу о Есіисаіїоп аз а Іехі-Ьоок ґог зішіепуз оґЬізіогісаі зресіііііез оґШе
version -> Розділ І. Лексичне значення іменника лексичні групи іменників ключові питання
version -> Від особистості письменника або особистості героя літературного твору до особистості учня
version -> Павленко Марина «Русалонька із 7 – В. В тенетах лабіринту»


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4   5   6

Схожі:

Руденко валентина іванівна icon2014 руденко валентина Іванівна
Руденко валентина Іванівна – вчитель методист світової літератури, спеціаліст вищої категорії, стаж 34 роки
Руденко валентина іванівна icon2015 рік Руденко Валентина Іванівна
Руденко Валентина Іванівна, учитель світової літератури Водянської сзш широківського району
Руденко валентина іванівна iconРуденко валентина Іванівна
Руденко валентина Іванівна – вчитель методист зарубіжної літератури, спеціаліст вищої категорії, стаж 30 років
Руденко валентина іванівна iconРуденко Валентина Іванівна, учитель зарубіжної літератури Водянської сзш широківського району. Зарубіжна література у 7 класі. Опитувальник книга
Руденко Валентина Іванівна, учитель зарубіжної літератури Водянської сзш широківського району
Руденко валентина іванівна iconКнига для вчителя. Читання крок до пізнання. 2014. 100 стор. Методичні рекомендації
Руденко Валентина Іванівна, учитель- методист російської мови та світової літератури Водянської сзш широківського району
Руденко валентина іванівна iconВід особистості письменника або особистості героя літературного твору до особистості учня
...
Руденко валентина іванівна iconУрок української літератури в 9 класі
Підготувала І провела вчитель української мови та літератури Салата Валентина Іванівна
Руденко валентина іванівна iconАртемівський коледж транспортної інфраструктури
Розробник викладач вищої категорії двнз "Артемівський коледж транспортної інфраструктури" руденко тетяна іванівна
Руденко валентина іванівна iconЗагальноосвітній навчальний заклад І – ІІІ ступенів опитування учнів на уроках української літератури у 7 класі методичнийпосібни к
...
Руденко валентина іванівна iconРозвиток естетичного сприймання предметів та явищ навколишнього світу Харченко Валентина Іванівна
Компонувати свої задуми учитель вчить дітей на спостереженні І вивченні відповідних життєвих явищ, на систематичному вивченні художньої...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка