Слайд №1 Формування національної ідентичності учнівської молоді засобами краєзнавчої роботи



Дата конвертації01.07.2017
Розмір80.6 Kb.

Слайд №1 Формування національної ідентичності учнівської молоді засобами краєзнавчої роботи

1. Демонстрація відеофрагменту з фільму Є. Гофмана «Ми – нація».

2. На виклик Є. Гофмана хочеться відповісти словами з статті С. Терно «Як знайти виважений спосіб викладання національної ідентичності та культурної різноманітності в шкільному курсі історії»: «Факт залишається фактом: наша самоповага, на жаль, не є настільки високою, як у інших європейських націй. Це й не дивно, оскільки такий стан речей пов'язаний з так званим постколоніальним синдромом. Тому наша новонароджена українська нація не дуже впевнена у свій самодостатності та має комплекси, пов’язані із проявом меншовартості.

Найкращим проявом подолання меншовартості є, з одного боку, економічні й політичні боку, з іншого – вивчення славетних сторінок історії України.

Якщо ми хочемо жити в єдиній державі, то нам вкрай необхідно забезпечити формування національної ідентичності під час вивчення історії та суспільствознавства в школі.

… перед нами, викладачами історії, стоїть важливе завдання: прищепити учням спільні національні цінності, сприяти формуванню національної ідентичності, при цьому забезпечуючи толерантне ставлення до наявної в Україні культурної різноманітності».

Слайд №2 Найважливіші завдання формування національної самосвідомості

- глибоке й свідоме засвоєння знань;

- опанування національних і загальнолюдських цінностей;

- формування позитивної самооцінки учнів;

- досягнення національної само ідентифікації, усвідомлення приналежності до українського народу;

- виховання любові до України, рідної землі, народу;

- толерантне ставлення до всіх народів, що проживають на території нашої країни;

- формування готовності до повсякденної роботи задля процвітання країни.

На прикладі уроку з теми «Активізація опозиційного руху в 60-х на початку 70-х років форми діяльності дисидентів» розглянемо форми і методи роботи формування національної ідентичності на краєзнавчих матеріалах.

Слайд №3. Очікувані результати

На цьому занятті учні можуть навчитись:

- характеризувати діяльність шістдесятників та дисидентів на Миколаївщині, прогнозувати наслідки цього історичного явища;

- висловлювати ставлення до шістдесятників та дисидентів;

- визначати їх роль в формування нашої самоповаги, самодостатності.

Актуалізація опорних знань. Підготовка до сприйняття нової теми

Вступна бесіда за запитаннями:

1. Коли почалась «відлига»в українській літературі?

2. Хто такі «шістдесятники»?

3. Які чинники суспільно-політичного життя зумовили їх появу?

4. Хто такі дисиденти?

5. Назвіть імена відомих вам українських «шістдесятників» та дисидентів?

Слайд № 4 Мотивація навчальної діяльності

У письменника М. Олійника в романі «Хрест» є такі слова: «Мов метелики на світло летіли самозречені юнаки і дівчата за теплим вітром під стужним віянням зими, що так і не спромоглася на омріяну весну».

Запитання: Кому , на вашу думку, присвятив ці рядки український письменник?

Проблемне запитання: В Україні налічувалось близько 1000 дисидентів та шістдесятників. Яким був внесок незначної когорти сміливців у формування національної ідентичності українців?

Вивчення матеріалу здійснюємо шляхом роботи в групах

Слайд №5 .1 група. Літературна вітальня

Завдання 1. Використовуючи уривки із творів М. Вінграновського, доведіть або спростуйте думку про те, що митець у своїй творчості звертається до неповторної ментальності наддніпрянської України, до історії народу з метою повернення українському народу майбутнього.

Перший з-поміж рівних М. Вінграновський у плеяді шістдесятників. Вінграновський витворив художній світ, законом якого є краса. Тут красиве все: національна гідність і повага до співземлян, ніжність і обурення.

Слайд №6 Микола Вінграновський

М. Вінграновський народився 7 листопада 1936 р. у селище Богополі, що разом із Голтою та Орликом утворили згодом надбужанське містечко Первомайськ на Миколаївщині. Ще за окупації 1943р. пішов у нульовий румунський клас початкової школи в Кумарах, а після війни продовжував навчання в Богопільській десятирічці, яку закінчив 1955р. тоді ж вступив до Київського інституту театрального мистецтва імені Карпенка-Карого на акторський відділ. За два тижні від початку занять показного українця-степовика прослухав О.Довженко і забрав його до Москви. Відео із спогадами Вінграновського про першу зустріч з О.Довженком.

Через рік учителя не стало. Але прилучення до його світу позначилось на всій творчій долі Миколи. Ще студентом він зіграє головну роль у «Повісті полум’яних літ», обере своїм фахом кінорежисуру.

Вінграновський не покидав літературну діяльність. У 1962 р. вийшла в світ книжка «Атомні прелюди» і стала одним із головних побудників полемічного виру навколо нової поетичної генерації.

Система зустріла новаторство негативно, на поета посипались звинувачення в абстракціонізмі та сюрреалізмі.

Десятиліттями ходи у списках і лише нещодавно був уперше опублікований його вірш «Остання сповідь С.Наливайка» 1966р.

В суцільних ворогах пройшли роки-рої,

Руїна захлинається руїною.

Ми на Вкраїні хворі Україною,

На Україні в пошуках її.

…Забудьмо все у цю священну мить,

Забудьмо наші розбрати і чвари.

Я – вас веду, і воля нам горить,

Вона горить нам вічно, як Стожари.

Уривок із ранньої збірки Вінграновського

Не маю зла до жодного народу,

До жодного народу в світі зла не маю.

Чому ж тоді все важчає мені

На світі жити в множині душевній?

Тоді від чого ж так мені стає,

Неначе я чомусь завинився

Перед своїм народом немаленьким,

Я завинив, бо не доніс чогось,

Чогось такого необхідного, одного,

Що міг нести один лиш тільки я…

Чи, може, це шмат хліба, того хліба,

Що їсть душа із першим молоком,

А потім дивиться на світ очима правди

І, не затуркана, з незламаним хребтом,

Живе і множить правду і добро

У себе в білій хаті і планеті?

Чи, може, сам не випростаний я,

Не маю мужності і того духу в слові,

що пропікає світ і все на світ

і стверджує і волю, і любов?!

Завдання 2. На карті «Літературна карта Миколаївщини» зазначити місця, пов’язані іх життям М. Вінграновського

Слайд №7. 2 група.

Завдання 1. Ознайомившись із статтею доктора історичних наук, професора Ю.В. Котляра «Боротьба за українську національну ідею на Миколаївщині», проаналізувати історично-політичну ситуацію 50-60-х рр.. на Миколаївщині та питання боротьби за українську національну ідею. Висловити своє ставлення до дисидентів. Дати оцінку діяльності опозиційно налаштованих громадян.

Стаття додається.

Завдання 2. На карті Миколаївської області зазначити місця діяльності дисидентів.

Слайд №8. 3 група. Художня майстерня А. Антонюка

Завдання: Написати статтю до газети «Вечірній Миколаїв», присвячену А. Антонюку, використовуючи джерело.

«Моя біографія – то мої картини: химерні чи реальні, хороші чи погані – судити не мені. Але вони перед вами, як душа митця перед лампадою. Прийміть їх, моїх рідних дітей».

Безсумнівно: він став неперевершеним класиком за життя, хоча для нього, випускника Первомайської школи №17, Одеського художнього училища імені М.Грекова, воно не було з легких. Роки «застою», творчі хліби, дрібні заробітки, нонконформізм, вільнодумство, тривала скрута, поїздки по країні, визнання, водночас – нестримна жага до малювання, сформували у ньому, за висловом В.Коротича, гарного, «живого», перемінного художника, не закостенілого класика, якого розуміли без перекладу на всіх континентах.

Антонюкові картини виставлялися як на квартирниках, зокрема, в опального нобелівського лауреата А.Сахарова, так і в найбільших галереях світу.

У 1975 р. український художник В. Стрельніков запропонував Андрію Даниловичу взяти участь у виставці українського незалежного мистецтва, яку проводив А. Сахаров з міністром уряду Ізраїля Н. Щеранськи. В сусідній залі була розміщена виставка незалежного єврейського мистецтв. Потім ця виставка побувала в Мюнхені, Лондоні, Парижі.

«Коли в 1977 р. відправляли нас туди, то виписали квиток в один кінець. Я сказав: «Ні, братці, я ще дочекаюсь того часу, коли буду їздити куди захочу із закритого Миколаєва»», - згадує Антонюк.

В 70-х роках йому відкрито загрожували репресіями і арештом.

А.Антонюк писав геніальні полотна, хоча казав, що не розуміється на творчості. Тільки недавно він вивів для себе універсальну формулу: «живопис – це продовження материнської молитви: за живих і мертвих, за злих і добрих. За весь світ наш. За все, що є». Говорили, що в творчості майстра переважали народні мотиви, художнє осмислення історичного минулого народу, його моральні пошуки. Не оминав А.Антонюк традицій наївного мистецтва, символіки імпресіонізму, естетики модернізму. Серед хрестоматійних картин митця – «Зачарований млин», «Тарасова книжка», «Моя Венеція», «Очищення вод», «Великий плуг», «На Голгофу», «Учителю, хто ми?», «Поклоніння землі та водам», «Богопільська мадонна», «Розмова з Всесвітом».

Картини на слайдах будуть?На жаль, вони розкидані по світу та навряд чи будуть повернуті до України. Дрібніють наші меценати.

У радянські часи про картини А.Антонюка говорили скупо та несміливо, відверто і всерйоз - хіба що на заборонених в СРСР хвилях «Голосу Америки» та «Радіо «Свобода», а в роки гласності та перебудови – на сторінках популярного журналу «Огонек». Найбільше - у творчому середовищі, де він завжди був своїм. Серед його прихильників був навіть В.Васляєв, який, буваючи в його майстерні із бабусиною лампадкою та затертою іконою в щойно збудованому Будинку художника, добре розумівся на мистецтві. Найталановитіший з керівників області підтримував його, разом із тим – чи не всіх поетів та артистів, скульпторів та архітекторів, які приїздили до Миколаєва на помешкання з усієї країни. Такого ніколи раніше не було та навряд чи буде.

Зрештою, А.Антонюк, як свідчать мистецтвознавці, створив міф прадавнього Надчорномор’я,

"Бог у всьому".у таїні образності мислення якого – віщунство, етнопоетизм, золотоміфічність думок українців (М.Маричевський). Поруч із тим – «малярські сновидіння», «візії рідної прадавнини», «багатозначні етапи героїчної, хоч і пошматованої горе-сусідами з усіх чотирьох сторін історії». Безперечно: завдяки А.Антонюку сприймали український живопис, разом із тим – нашу країну, яка повільно відкривається світові. Можливо, через оцю відданість родовому корінню, національній історії, її доленосним сторінкам, а також родині, яку він любив понад усе, його шедеври увійшли до авторитетної антології образотворчого мистецтва ХХ століття «Від Бойчука до Антонюка». Там він – поруч зі славетними нашими К.Білокур, М.Приймаченко, І.Марчуком, Ф.Гуменюком. Справді, він став популярним ще за життя, а його картини – «найдорожча» мрія колекціонерів. Втім, він не прагнув «золотого дощу», уперто йшов проти течії,тому річка часу його не знесла.

Душа художника була відчиненою, тому постійні виставки А.Антонюка як у Миколаєві, так і в усьому світі завше відзначалися щирістю, велелюдністю, гостинністю. Вони завжди були очікуваними та збирали тисячі відгуків. До речі, А.Антонюк єдиний, хто своїми виставками відзначав день народження учня О.Довженка, поета-земляка та свого друга М.Вінграновського. До речі, за свій кошт. На більше не спромігся ніхто.



Маестро мав океан недосяжних для більшості високих відзнак, починаючи від звання народного художника України, Державної премії України імені Т.Г.Шевченка, Всеукраїнської премії імені Василя Стуса, ордена "Золотий тризуб”, золотої медалі Національної академії мистецтв України, золотої медалі Санкт-Петербурзької академії мистецтв, ювілейної медалі до 60-річчя ООН, обласної премії імені М.М.Аркаса, загальноміської відзнаки «Людина року». Найцінніше з-поміж того – звання «Почесний громадянин м. Первомайська». Найкращий із каталогів його картин – антологія 100 робіт А.Антонюка та 100 віршів Д.Креміня «Лампада над Синюхою», видана за підтримки вірних друзів, давно стала колекційним раритетом.

Кожна група презентує результати своєї роботи. Обговорення проблемного питання.

Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Слайд №1 Формування національної ідентичності учнівської молоді засобами краєзнавчої роботи iconЗакарпатський центр туризму, краєзнавства,екскурсій І спорту учнівської молоді діяльність освітянських музеїв як спосіб формування національної свідомості учнівської молоді ужгород 2017 зміст
Завдання музеїв при закладах освіти на сучасному етапі по формуванню національної свідомості учнівської молоді
Слайд №1 Формування національної ідентичності учнівської молоді засобами краєзнавчої роботи iconОбласний центр туризму, краєзнавства І екскурсій учнівської молоді черкаської обласної ради інформаційний збірник Укладач: Турченюк С. П. Черкаси
Аний з метою допомоги методистам та організаторам туристсько-краєзнавчої роботи при закладах освіти області, керівникам гуртків та...
Слайд №1 Формування національної ідентичності учнівської молоді засобами краєзнавчої роботи iconКонкурс «обласний етап Всеукраїнської туристсько краєзнавчої експедиції учнівської молоді «Краса і біль України»
Чортківський районний відділ освіти Чортківської районної державної адміністрації
Слайд №1 Формування національної ідентичності учнівської молоді засобами краєзнавчої роботи iconНовопетрівська зош І-ІІІ ступенів «Соціалізація дітей та учнівської молоді в сучасному освітньому просторі»
...
Слайд №1 Формування національної ідентичності учнівської молоді засобами краєзнавчої роботи iconПоложення про Всеукраїнську експедицію учнівської та студентської молоді
України, формування гармонійно розвиненої особистості шляхом залучення молоді до активної діяльності з вивчення історичної та культурної...
Слайд №1 Формування національної ідентичності учнівської молоді засобами краєзнавчої роботи iconКозацтва в українській
Збірник матеріалів учасників обласної краєзнавчої конференції учнівської молоді «Київщина козацька» – Біла Церква: кз кор «Центр...
Слайд №1 Формування національної ідентичності учнівської молоді засобами краєзнавчої роботи iconПро підсумки обласного сходження учнівської молоді Львівщини на гору Високий Верх Сколівського району, присвяченого 160-й річниці від дня народження І. Франка
«Львівський обласний Центр краєзнавства, екскурсій І туризму учнівської молоді» (надалі – кз лор лоцкетум) 0 вересня – жовтня 2016...
Слайд №1 Формування національної ідентичності учнівської молоді засобами краєзнавчої роботи iconКиївської обласної державної адміністрації
Збірник виступів учасників обласної краєзнавчої конференції учнівської молоді «Київщина – мій заповітний край» у секції «Шевченко...
Слайд №1 Формування національної ідентичності учнівської молоді засобами краєзнавчої роботи iconЗвіт Івано-Франківської Малої академії наук учнівської молоді Івано-Франківської міської ради Івано-Франківської області про підсумки навчально-виховної роботи у 2015-2016 навчальному році Кадровий склад
Франківської Малої академії наук учнівської молоді Івано-Франківської міської ради Івано-Франківської області
Слайд №1 Формування національної ідентичності учнівської молоді засобами краєзнавчої роботи iconЗвіт Івано-Франківської Малої академії наук учнівської молоді Івано-Франківської міської ради Івано-Франківської області про підсумки навчально-виховної роботи у 2015-2016 навчальному році Кадровий склад
Франківської Малої академії наук учнівської молоді Івано-Франківської міської ради Івано-Франківської області


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка