Сучасна патріотична поезія мета: Навчальна



Скачати 153.02 Kb.
Дата конвертації17.04.2017
Розмір153.02 Kb.

СУЧАСНА ПАТРІОТИЧНА ПОЕЗІЯ

Мета:

Навчальна: на конкретних прикладах показати учням можливості музичного мистецтва виражати різноманітні настрої та почуття людини; пропагувати читання сучасної поезії; закріплювати знання з теорії літератури;

Розвивальна: розвивати вміння учнів логічно мислити, інтерпретувати та виразно виконувати музичні та поетичні твори;

Виховна: розвивати в учнів зацікавленість сучасною українською піснею, глибоке відчуття настроїв і почуттів людини, утілених у музичних творах; виховувати почуття духовно осмисленого патріотизму, відданості своїй Батьківщині;
Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь.

Форма уроку: інтегрований урок (музика та українська література)

Методи і прийоми: фронтальне опитування, бесіда, декламування.

Форми та методи роботи:

  • виразне читання напам᾽ять

  • вихід на моральний вибір

  • творча робота

  • колективний спів

  • метод порівняння

  • вправи на розвиток слуху та голосу

  • метод художньо-образних асоціацій

  • особиста музична презентація.

  • «Мікрофон»

Мова завжди поряд з піснею. Наша мова – як чарівна пісня. А пісня – навиразніша мова. Українська пісня — це геніальна поетична біографія українського народу.



О. Довженко

ХІД УРОКУ

Учні входять до класу під музичний супровід української пісні «Їхав козак за Дунай»

Музичне привітання. Поспівка

  1. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

Щоб назвати головну героїню сьогоднішнього уроку, слід відгадати слово, що зашифроване в ребусі

http://magickey.com.ua/assets/images/magic/chudesa_13.02/88768768.png+http://s1.thingpic.com/images/jx/hfgsdgyn7bbf6o4q9klvlgnr.jpeg =



II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО! ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ

Учитель української літератури. Отож, яка ж пісня без музики. Тому й працюватимемо сьогодні у творчому союзі із повелителькою музики.

Українські пісні визнані наймелодійнішими після італійських. Перекладач українських пісень німецькою мовою Ф. Боденштедт ще в минулому столітті писав: «У жодній країні дерево народної поезії не дало таких великих плодів, ніде дух народу не виявився в піснях так живо і правдиво, як в українців...».



Учитель музики. Великий російський композитор П. І. Чайковський говорив: «Бувають щасливо обдаровані натури і бувають так само щасливо обдаровані народи. Я бачив такий народ-музикант — це українці».

Ну де ще є така чарівна пісня,

Серед яких на світі, славних мов ?

То серце від журби неначе стисне,

А то навіє радість та любов.
Учитель української літератури. Українських пісень складено дуже багато. Тільки тих, що вже записані фольклористами, науковці налічують понад двісті тисяч. І кожна з них неповторна. Та все ж існують певні закономірності. Давайте пригадаємо їх.

Результати своєї роботи ви можете позначити в листках самооцінювання.



III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

Клоуз-тести з літератури

  1. Те, що автор намагався своїм твором донести до людей. (ідея)

  2. Словесно-музичний твір, призначений для співу. (пісня)

  3. Те, про що говориться художньому творі. (тема)

  4. Людина, яка пише художні твори.(письменник)

  5. Твори, написані віршами, ритмізованою мовою (поезія)

  6. Зверніть увагу на епіграф нашого уроку. Прочитайте його уважно і назвіть, які художні засоби використано в ньому. (порівняння, епітет)

Клоуз-тести з музики

Учитель музики.

Народна музика, або музичний фольклор – це вокальна, інструментальна, вокально – інструментальна та музично – танцювальна творчість народу, що ґрунтується на історичних традиціях.

Народна обробка - видозмінювання музичного твору шляхом гармонізації, аранжування або транскрипції.

Стилізований фольклор -відтворення національного стилю композиторами і музикантами у народній манері виконання із внесенням певних змін (використання сучасних обробок та сучасного аранжування музичних творів).

Вчитель музики. Українська пісня супроводжувала людину все життя. Була вона і з козаками в звитяжних походах, і в турецькому полоні, і на жалібних тризнах ночувала, при чумацьких вогнищах під високими зорями, тамувала біль розлуки і заглушала брязкіт кайданів на сибірській каторзі, долинала покликом отчого дому до бідних емігрантів в заокеанській чужині.

Давайте згадаємо, як наш народ пояснював виникнення пісні.


Легенда про дівчину-Україну, яку Господь обдарував піснею

Якось Господь Бог вирішив наділити дітей світу талантами. Французи вибрали елегантність i красу, угорці — любов до господарювання, німці — дисципліну i порядок, італійці одержали хист до музики... Обдарувавши всіх, підвівся Господь Бог зі святого трону i раптом побачив у куточку дівчину. Вона була боса, одягнута у вишиванку, руса коса переплетена синьою стрічкою, на голові мала вінок із червоної калини.

— Хто ти? Чого плачеш? — запитав Господь.

— Я — Україна, а плачу, бо стогне моя земля від пролитої крові й пожеж. Сини мої на чужині, на чужій роботі, вороги знущаються з удів та сиріт, у своїй хаті немає правди й волі.

— Чого ж ти не підійшла до мене раніше? Я всі таланти роздав. Як же допомогти тобі?

Дівчина хотіла вже йти, та Господь Бог, піднявши правицю, зупинив її.

— Є у мене неоціненний дар, який уславить тебе на цілий світ. Це — пісня.

Узяла дівчина — Україна дарунок i міцно притиснула його до серця. Поклонилася низенько Всевишньому i з ясним обличчям i вірою понесла пісню в народ.


Пісня—наш паспорт вічний,

Пропуск у білий світ…

Ми не ховали обличчя,

Гордо йшли сотні літ

Завжди ми накривали

Дружби ясні столи

Нас по піснях пізнавали,

Де б ми таки не були.

Райдуга в небі висне,

Граючи в плесах вод.

Доки живе наша пісня,

Доти живе й народ.


Учитель музики. Ми почасти навіть не звертаємо уваги на те, що музика стала частиною нашого життя. Ми її чуємо у кіно та театрах, під час свят та театральних дій, у транспорті та вдома, музика лунає з екранів телевізорів, із приймачів та мобільних телефонів. Музику не можна відокремити від життя людини, адже музика є важливою складовою цього життя. Для того щоб зрозуміти й полюбити музику, необхідно навчитися її слухати. Але музичних творів так багато! Як же навчитися розбиратися у безмежному океані музики? Цього ми вчитимемося сьогодні на уроці. Ось наприклад, пісня, під яку ви заходили до класу. Як ви думаєте, це пісня народна чи літературна?
Романова Аріна підготувала історичну довідку про цей твір.

«Їхав козак за Дунай»,

Семен Климовський народився наприкінці ХVІІ ст., імовірно, на Харківщині і прославився на весь світ піснею «Їхав козак за Дунай».

Композицію пісні становить розгорнутий діалог між козаком, який їде на війну, і коханою дівчиною. Сцена розлуки хоч і драматична, проте в інтонаціях звучить козацький запал і оптимізм. Мотив прощання козака з коханою типовий для народних козацьких пісень. Варіації на пісню «Їхав козак за Дунай» створювали по всьому світу.

У 1808 р. у Чорному лісі під Баден-Баденом місцева знать влаштувала «садове свято», у якому брали участь і гості з Росії. На святі був присутній композитор Х.Тідге, який, почувши пісню про розлуку козака й дівчини, здійснив вільну переробку твору, — і з того часу німці вважають цю версію української пісні власним фольклорним скарбом. А ще через вісім років за обробку пісні взявся Бетховен!

Учитель музики. Слухання пісні в оригіналі та сучасних обробках

Аналіз музичного твору



  1. Розкажіть про свої враження від прослуханої музики?

  2. До якого жанру можна віднести цей твір?

  3. Засоби музичної виразності

  4. Чому прослуханий твір має таку назву?

  5. Про що розповідає цей твір?

  6. До якого виду пісень можна віднсти цей твір?

  7. Чим відрізняється оригінал від сучасного виконання?

Учитель літератури.

Який пафос цієї пісні? (Патріотичний)

Поняття патріотизму виражає найвищу і найсильнішу духовну силу, що зумовлює активну життєву позицію людини. Завдяки почуттю патріотизму людина стає сильною, здатною творити і розбудовувати свою національну державу, що виступає гарантом стабільності й могутності народу, його безсмертя.

Термін «патріотизм» від грецького «патріс» – батьківщина, вітчизна – означає любов до вітчизни, до свого народу, до національних традицій. Патріот – з грецької означає «земляк», «співвітчизник», людина, яка любить свою Батьківщину.



Учитель музики. Чи можна назвати патріотом людину, яка живе за межами своєї Батьківщини? (Учні висловлюють свої думки)

Яскравим прикладом такого ставлення до Батьківщини можна назвати Квітку Цісик.

Квітку Цісик народилася 1953 року в Нью-Йорку вродині емігрантів з України. Перший диск з українськими піснями «Kvitka» або «Songs of Ukraine» («Пісні України») був записаний 1980 року, другий «Two colors» («Два кольори») — 1989 року. Завдяки своїй професійності, душевній натурі та щедрості (на запис обох альбомів витратила 200 тис. доларів) Квітка зібрала для запису альбомів 40 найкращих студійних інструменталістів Нью-Йорка, тих, кого собі не могли дозволити відомі поп-зірки США. Ці альбоми не були бізнес-проектами, а скоріше родинною справою, це був подарунок для всіх українців, хоч би в якій частині світу вони жили, музика для душі, пам'ять про свою батьківщину.

Слухання творів

Квітка Цісик «Пісня весни»
Вчитель музики.Твори яких сучасних авторів, композиторів, гуртів нашої Батьківщини можна назвати патріотичними?

ТІК «Так я люблю Україну»

Скрябін «Не стидайся – то твоя земля»

«Ріка життя «А в Україні»

Театр пісні «Джерело» «Пісня на добро»

Світлана Весна «Діти України»

Тіна кароль «Україна - це ти»

ОЄ «Незалежність».

Бучинська «Я з людьми поділюся добром»
Короткі відомості про сучасні гурти (готують учні)
Учитель музики. Дійсно вони можуть вважатися патріотами
Учитель літератури. А з чого для вас починається Україна?

Учні

1. Це та стежина, що йду я ранком в школу нею. Це вулиці і будинки мого рідного села, це береги річки Гірський Тікич, це голубе плесо ставків, і всі ті кущики і дерева, що разом зі мною співають пісню мого дитинства.

2. Це мама рідна —

Подивіться символіку зі стікерами


IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Асоціативний кущ:

найдорожча

Вітчизна


ненька

незалежна

вільна

квітне


розбудовується

мій дім


Україна

тополина


захоплює

Давайте трохи перепочинемо. Фізкультхвилинка «Україно, ми твоя надія»



V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК
Вчитель музики. Українська пісня – це бездонна душа українського народу, його слава, гордість. Бо пісня – то невичерпне джерело, святиня і скарбниця.Тож не може існувати пісня без слова.

Учитель літератури.

Як ви думаєте, що відрізняє громадянина від патріота?



Громадянин - це людина, яка постійно живе в державі, користується її правами і виконує обов'язки, встановлені законами цієї держави! 

Кожен із нас у своїх серцях несе маленький вогник гордості за те, що ми українці, що ми народилися на цій прекрасній землі, єдиній і неповторній. Дай же нам, Боже, наснаги і здоров’я зберегти цей вогник на все життя. Любіть свою Батьківщину!



Повідомлення учнів 1) 8 травня 2015 року пішов з життя наш земляк, кам’янчанин Володимир Сіренко – автор декількох збірок віршів: “Корінь мого роду” , “Голгофа”, поет від Бога, що за свої твори (так само, як і Тарас Шевченко) провів 10 років на засланні в казахстанських степах. Кожна буква віршів цього поета написана буквально кров'ю серця: . g:\2016\школа\лит-ра\лрк\1236594346.jpg

* * *


Мені боляче дуже було в чужині.

І отам зрозумів я, у чому причина.

Всі у світі краї, всі красоти земні –

То ніщо, коли в серці твоїм Україна.g:\2016\школа\лит-ра\лрк\леся_степовичка.jpg


2) Степовичка Леся (Булах Олександра Несторівна) народилася 21 травня 1952 року в с. Петриківка Дніпропетровської області. Закінчила Дніпропетровський державний університет, аспірантуру. Тривалий час викладала на кафедрі німецької мови Металургійного інституту. Закінчила курси гідів-перекладачів. Конференц-перекладач, тривалий час працювала в Німеччині, Австрії, Бельгії. Голова Дніпропетровської організації Спілки письменників України. Засновник і головний редактор літературно-мистецького та публіцистичного часопису "Січеслав".

* * *


Цікавий місяць на колінах низько

припав до шибки, де кричить дитя.

Так у травневу нічку петриківську

зажевріло моє земне буття.

 

Дідівська хато, ти – моя колиско,



любові неповторний дивосвіт!

Мале дівча на берегах орільських

тут душу обпалило від краси. 


  1. Петро Ілліч Осадчук народився 1937 року в селі Острівець на Івано-Франківщині в сім'ї хліборобів. У 1955 році став студентом філологічного факультету Одеського університету ім. І. І. Мечникова, після закінчення якого вчителював у селі Стара Царичанка на Одещині.

З ТОБОЮhttp://chornomorka.com/_f/2014/085.jpg

Послухай, як струмок дзвенить,

Як гомонить ліщина.

З тобою всюди, кожну мить

Говорить Україна.
Послухай, як трава росте,

Напоєна дощами,

І як веде розмову степ

З тобою колосками.


Послухай, як вода шумить –

Дніпро до моря лине, -

З тобою всюди, кожну мить

Говорить Україна.



Серед учнів 7-А класу також є поети. Надаємо їм слово. (учні читають власні вірші)

*Бліц – турнір «Моя Батьківщина». 

 - А тепер проведемо змагання між рядами: Бліц - турнір «Моя Батьківщина». В якому ж ряду діти були уважнішими, спостережливішими, ми дізнаємось, коли отримаємо відповіді на поставлені запитання. 


1. Скільки кольорів має прапор України? (Два.) 
2. Як співають і слухають Гімн? (Стоячи.) 
3. Синонім до слова «держава»? (Країна.) 
4. Що зображено на державному Гербі? (Тризуб.) 
5. Яка головна річка України? (Дніпро.) 
6. Які моря є в Україні? (Чорне й Азовське) 
7. Коли святкується День Незалежності України? (24 серпня) 
8. Хто є Президентом нашої держави? (Петро Порошенко) 
9. Який вірш починається словами «Як умру, то поховате…»? ( «Заповіт») 
10. Як називають людину, що любить свою Батьківщину? (Патріот.) 
11. Закінчить прислів’я: «Нема без кореня рослини, а нас людей без …(Батьківщини.) 
12. Хто був, є і залишається в серцях українців Кобзарем? (Т. Шевченко.) 
Перемогу отримує той ряд, який виборов найбільше квіточок за правильні відповіді. Рахуються квіточки і підводиться підсумок змагання. 

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Рефлексія

Підсумкова бесіда

Вправа «Мікрофон». Продовжіть речення.

–       Чи сподобався вам урок? Чим саме?  Що найбільше запам’яталося? Який вид роботи найбільше зацікавив?

–       Які враження залишила зустріч з творчістю сучасних авторів?

–        Чи порадите ви своїм друзям познайомитися з творами поетів і виконавців?

Заключне слово

Звучить пісня «Це моя Україна» О. Заяць



Учитель музики. Рідний край. Починається він від батьківського порога, стежини, тополі, з барвінку, який ніжно стелиться в садочку . А ще він починається

з прадавніх коренів твого народу.



Вчитель літератури. А після такої пісні ми дійсно переконалися, що ви є справжні патріоти.

 IV. Підсумок уроку. 

Прекрасна наша українська земля, щедра, багатобарвна, рідна, єдина. Але, щоб наша держава була завжди вільною, незалежною, а її громадяни, незалежно від національності, - щасливими, потрібно наполегливо працювати кожному з нас, лишати після себе хороший слід на Землі, творити добро, вірити в щасливе майбутнє нашої країни, любити свою Батьківщину.

Красивий, щедрий рідний край 
І мова наша солов'їна. 
Люби, шануй, оберігай 
Усе
, що зветься Україна! 

Оцінки


Наша робота не завершується, ви її продовжите вдома.

V. Домашнє завдання (диференційоване)

З української літератури: написати твір-роздум «Що для мене означає любов до України»

З музики: вивчити другий куплет пісні «Це моя Україна»

Створити колаж до понять «Україна», «Рідне місто», «Родина», «Школа», «Друзі» (за бажанням)



ЛІТЕРАТУРА



  1. Авраменко О. М., Шабельникова Л. П. Українська література: Підручник. — К.: Грамота, 2006.

  2. Бияк Г. С, Бияк Н. Я. Українська мова. Іменник у прислів'ях та приказках, 3—6 класи. — Тернопіль: Навчальна книга — Богдан, 2004.

  3. Бойко А. Педагогічний потенціал національно-культурних традицій // Рідна шк. - 1999 - №10 - С. 12-15.

  4. Бугайцева Г. Принципи патріотичного виховання учнівської молоді (зі спадщини Григорія Ващенка) // Історія в шк. - 1999 - №5 - С. 7-10.

  5. Виховання громадянина: Сутність громадянського виховання / П. Ігнатенко, В. Поплужний, Н. Косарєва, Л. Крицька // Шк. б-ка.– 2003.– № 8.– С. 3–19.

  6. Гонський В. Патріотизм як основа сучасного виховання та ідеології держави / В. Гонський // Рідна шк.– 2001.– № 2.– С. 9–14. Роль, функції та структура патріотизму. Особливості та закономірності його формування.

  7. Гуменюк Г. Національна самосвідомість школярів та перспективи її розвитку // Рідна шк. - 1999 - №2 - С. 59-61.

  8. Еммеріх А. К. Жива Євангелія. Добра книжка. — Л., 2005.

  9. Збережемо пам'ять про подвиг : розробки уроків, позакласних заходів та дитячі творчі роботи, присвячені 65-й річниці перемоги у Великій Вітчизняній війні / ред. кол. – Кіровоград : КОІППО, 2010. – С. 6 – 12.

  10. Калініченко Н.А. Світлий геній Павлиша / Н.А.Калініченко. –Кіровоград : КОІППО, 2008. – С. 118 – 119.

  11. Когут О. І. Інноваційні технології навчання. — Тернопіль: Астон, 2005.

  12. Козловська О. Свято Воскресіння — перемога добра над злом // Початкова освіта. Методичний порадник. — 2009. — C. 28—30.

  13. Павлюк С. П., Горинь Г. Й., Кирчіва Р. Ф. Українське народознавство. — Л.: Фенікс, 1994.

  14. Руденко Ю. Ідеологія патріотизму і державотворення як основа духовності учнів / Ю. Руденко, В. Руденко // Рідна шк.– 1999.– № 10.– С. 8–10.

  15. Сухомлинський В.О. Народження громадянина / В.О. Сухомлинський // Т. 3. – К. : Радянська школа, 1977. – 433 с.

  16. Сухомлинський В.О. Павлиська середня школа / В.О. Сухомлинський // Т. 4. – К. : Радянська школа, 1977. – С. 145 – 154.

  17. Сучасний тлумачний словник української мови: 60000 слів / В. В. Дубічинського. — X.: Школа, 2008.

  18. : http://dovidka.biz.ua/vislovi-pro-ukrayinski-pisni/ Довідник цікавих фактів та корисних знань © dovidka.biz.ua



Побережна Г., Щериця Т. Загальна теорія музики: Підручник. – К.: Вища шк., 2004. – 303с.: іл.



Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Сучасна патріотична поезія мета: Навчальна iconКонтрольна робота №1 за темою «Казки народів світу» Мета: навчальна
Мета: навчальна: систематизувати, узагальнити й поглибити знання учнів із вивченої теми; виявити рівень умінь І навичок з метою контролю...
Сучасна патріотична поезія мета: Навчальна iconМета: Навчальна
Навчальна: ознайомити учнів з біографією І творчістю англійського драматурга та поета доби Відродження
Сучасна патріотична поезія мета: Навчальна iconУроку Тема уроку: Наші улюблені книги. Мета: Навчальна
Навчальна: навчити переводити наказові речення в непряму мову, формувати навички діалогічного мовлення
Сучасна патріотична поезія мета: Навчальна iconУрок рольова гра Підготувала: вчитель інформатики Бурдик Віра Миколаївна 2012 Тема уроку. Суд над Інтернетом. Інтернет: за І проти Мета уроку. Навчальна
...
Сучасна патріотична поезія мета: Навчальна iconПатріотична тематика та героїчний пафос у творчості О. Довженка воєнного періоду оповідання Мати
Тема уроку: Патріотична тематика та героїчний пафос у творчості О. Довженка воєнного періоду
Сучасна патріотична поезія мета: Навчальна iconУрок №13 Дата Тема уроку: І. Франко. Дитинство письменника. Іван франко-казкар. (Збірка «коли ще звірі говорили») Мета: Навчальна
Мета: Навчальна: ознайомити учнів із дитячими роками Івана Франка, його творами про дітей І для дітей, збіркою казок «Коли ще звірі...
Сучасна патріотична поезія мета: Навчальна iconУрок №7 Тема. Мова програмування як один із способів представлення алгоритму Мета. Навчальна
...
Сучасна патріотична поезія мета: Навчальна iconНавчальна мета
Розвиваюча мета: розвивати музичний слух, увагу, пам'ять, спостережливість, уміння поєднувати різні види мистецтва
Сучасна патріотична поезія мета: Навчальна iconСучасна світова культура”
Сходу І заходу. Сучасна культура – це поліфонія країн, традицій, мов, релігій, філософій, мистецьких практик
Сучасна патріотична поезія мета: Навчальна iconЛіна Костенко незаперечний талант, зірка першої величини не тільки в українській літературі, а й у безмежному просторі світової літератури
Поезія Ліни Костенко завжди сучасна, бо визначальною у її творчості є думка: поет повинен думати про вічні цінності, які можна передати...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка