Сучасні шляхи формування критичного мислення учнів на уроках світової літератури в умовах формування креативної освіти Матющенко Світлана Феодосіївна



Скачати 211,63 Kb.
Дата конвертації27.04.2018
Розмір211,63 Kb.

Сучасні шляхи формування критичного мислення учнів на уроках світової літератури в умовах формування креативної освіти
Матющенко Світлана Феодосіївна,

учитель світової літератури

Криворізької загальноосвітньої

школи І-ІІІ ступенів № 68,

учитель-методист
Робота вчителя - одна з найскладніших і найпрекрасніших. Ця професія вимагає щоденної кропіткої роботи насамперед над самим собою, самоосвіти і самовдосконалення. Пошук, постійний пошук методів, технік, прийомів, стратегій, технологій. У сучасній науці вже вкорінився термін креативна освіта. В деяких джерелах інформації слово креативний ототожнюється з творчим. В інших - креативність має відмінні ознаки від творчості. За структурою творчого потенціалу, розробленою В. Моляко, центральною його складовою є креативність - здатність до творчості. Здібності за А.Маслоу, це - потреба. Потреби мають бути задіяні повною мірою. Як відомо, ще Г. Сковорода наголошував на ідеї сродної праці.

Властивості конституції людини зумовлюють її вибір щодо реалізації повних здібностей. Завдання вчителя: допомогти дитині задіяти свої задатки, вроджені здібності, пробудити її творчий потенціал. Це означає - створити умови для креативної освіти.

Аби розвивати дитину, треба вивчити всі її грані, тому звертаюся до вивчення типів мислення. Важливо озброїтись технологією, бездоганно знати програмовий матеріал, але й необхідно створити креативні умови для розвитку критичного мислення на уроці світової літератури.

Перший етап (якою б технологією я не послуговувалась у практичній діяльності) є діагностика особистості — мотивація та самомотивація — підбір завдань — реалізація (продукт). Мені важливо розпізнати індивідуальні особливості учня, щоб формувати навички та вміння, передбачені «Концепцією літературної освіти». Починаю з тесту «Розкажіть про себе» (тест професора Е. Грегорека, адаптивний до української школи) [14, 35].

З кожної групи слів виберіть два слова, що найбільш точно описують вас.

Я:

а) маю розвинену уяву; б) дослідник;



в) реаліст; г) аналітик.

2) а)організований; б) легко адаптуюся;

в) критичний; г) допитливий.

3) а)сперечальник; б) прямолінійний;

в) творчий; г) дружелюбний.

4) а) зосереджений на собі; б) критичний;

в) освічений; г) люблю пригоди.

5) а)точний; б)гнучкий;

в) систематичний; г) винахідливий.

6) а) щедрий; б) акуратний;

в) чутливий; г) незалежний.

7) а) люблю змагатися; б) перфекціоніст;

в) співпрацюючий; г) логічний.

8) а) інтелектуальний; б) чутливий;

в) працьовитий; г) ризиковий.

9) а) люблю читати; б) товариський;

в) вирішувач проблем; г) плануючий.

10) а) той, хто запам’ятовує; б) той, хто асоціює;

в) той, хто продумує; г) той, хто створює.

11) а) той, хто любить зміни; б) той, хто осуджує інших;

в) спонтанний; г) той, хто чекає вказівки.

12) а) товариський; б) першовідкривач;

в) обережний; г) розважливий.

13) а) той, хто кидає виклик; б) практикуючий;

в) турботливий; г) той, хто перевіряє.

14) а) той, хто доводить роботу до кінця; б) той, хто бачить можливості;

в) той, хто придумує ідеї; г) той, хто інтерпретує.

15) а) той, хто робить; б) той, хто відчуває;

в) той, хто думає; г)той, хто експериментує.

За визначеною схильністю до навчання я об’єдную дітей у групи для виконання завдань.

Важливо визначити стиль навчання. Спочатку учень заповнює анкету -табличку: [14, 37].

1.Коли я навчався, то:

А)орієнтуюся на свої почуття;

Б) люблю спостерігати та слухати;

В)люблю міркувати над ідеями;

Г) люблю діяти.

2.Мені легше навчатися, коли я:

А)спираюсь на свої почуття, інтуїцію;

Б) уважно слухаю та спостерігаю;

В)покладаюся на логіку висловлювання;

Г) докладаю зусиль для виконання завдань

3.Коли я навчаюся, то:

А)реагую емоційно на те, що відбувається;

Б) залишаюся спокійним і врівноваженим;

В)багато обмірковую;

Г) відповідаю за свої практичні дії.

4.Я навчаюся за допомогою:

А)чуттєвого сприймання;

Б) спостережень;

В)міркувань;

Г) практичних дій.

5.Коли я навчаюся, то

А)відкритий для сприйняття нового;

Б) вивчаю проблему з різних боків;

В)аналізую завдання, розділяючи його на частини;

Г) намагаюсь випробувати на практиці.

6.У процесі навчання:

А)слухаю інтуїцію;

Б) спостерігаю;

В)дотримуюсь логіки;

Г) виявляю активність;

7.Я найкраще вчуся за допомогою:

А)спілкування;

Б) спостереження;

В)раціональних теорій;

Г) можливості перевірити на практиці.

8.Коли я навчаюся:

А)відчуваю себе особисто залученим до процесу;

Б) думаю деякий час перед тим, як діяти;

В)люблю гіпотези і теорії;

Г) люблю бачити конкретні результати своєї роботи.

9.Найкраще я вчуся, коли:

А)спираюся на почуття;

Б) спостерігаю;

В)обмірковую;

Г) маю можливість випробувати на практиці.

10.У процесі навчання я:

А)емоційний;

Б) стриманий;

В)раціональний;

Г) відповідальний.

11. Коли я навчаюся:

А)повністю у процесі навчання;

Б) люблю спостерігати;

В)оцінюю речі;

Г) люблю бути активним.

12. Найкраще я навчаюся, коли:

А)відкритий до сприйняття;

Б) уважний;

В)аналізую ідеї;

Г) практичний.

Після обробки інформації виокремлюю 4 типи мислення моїх учнів.

А - конкретний досвід;

Б - рефлективне спостереження;

В - абстрактна концептуалізація;

Г - активне експериментування.

Діти з конкретним досвідом найкраще навчаються за допомогою конкретних прикладів, які люблять обговорювати в групі. Учні з абстрактним мисленням найкраще навчаються, спираючись на раціональні судження та логічні міркування, люблять працювати наодинці. Діти, які належать до експериментального типу, виявляють здібності до участі в групових проектах, виконують творчі завдання. Учні з рефлективним типом мислення спираються на ретельні спостереження й надають перевагу постійній внутрішній роботі думки. Враховуючи досягнення зарубіжних і вітчизняних теоретиків, вибудовую алгоритм власних дій, спрямованих на розвиток природних здібностей дитини.

Після вивчення природних порухів серця дитини та структурування по групах за типами мислення берусь за щоденне формування мотиваційної сфери.

Важливим моментом у розвитку критичного мислення є усвідомлення учнем ближньої та дальньої мети. Варто вмотивувати учня з першої хвилини уроку. Для цього використовую різні прийоми пробудження внутрішньої мотивації, яка є найсильнішим двигуном творчості.

На дошці - постійне нагадування: ДЧЦМП – для чого це мені потрібно?

Цікаві відповіді: хочу розвивати своє мовлення, удосконалити рівень спілкування, хочу знати нове, вчитися переказувати, розвивати артистичні здібності, брати участь у обговоренні, висловлювати думки після прочитаного, працювати в групі, в парі, хочу малювати, отримати оцінку, мати успіх тощо.

Яка користь з отриманих знань?



  • Я буду розвивати інтелектуальний рівень;

  • Я буду формувати в собі впевненість;

  • Я колись стану мамою і буду гарно розказувати своїй дитині вірші, казки;

  • Мені важливо бути культурним, освіченим.

Часто розпочинаю урок з фрази, яку пропоную записати дітям: «Я прийшов на урок світової літератури, щоб… ». Ще на початку уроку спонукаю учнів до позитивного програмування:

  • Хочеш мати оцінку високого рівня зі світової літератури?

  • Напиши свій алгоритм дій, як ти цього досягатимеш, використовуючи запропоновані поради.

Діти висловлюють найрізноманітніші думки з приводу своїх мотивів. А вмотивовані – значить керовані. Створюю на уроці мотиваційні провокації, ніби кидаючи виклик. Це власноруч написані тексти, діалоги, що збуджують аналізувати ставлення дитини до процесу навчання.

Наприклад, діалог двох учнів:



  1. -Знання не мають ваги, смаку.

-Знання не блищать, як прикраси.

-Знання, врешті - решт, - не їстівні і навіщо вони мені? Не можу збагнути.

2 -Як навіщо? Ти ж знаєш народну мудрість: Зустрічають за одягом, проводжають по розуму.


  1. - Знаю. Ну то й шо?

  2. -Знання - інтелектуальна страва, розум треба теж годувати. Подумай про це!

1 -Гаразд

1 – Недарма в народі кажуть, що наука не в ліс веде, а з лісу виводить.

Поява героя в масці (важливий момент здивування).

1 – І що ви тут зібрались? Обговорювати героїв твору? Без цього можна прожити!



  1. – Ні, не можна. Обговорюючи героїв, ми намагаємось удосконалити всій характер та світ навколо нас.

Пробуджуючи глибинні шари психіки, вдаюсь до метафори, яка міститься в притчі про мудреця. Ця історія відбулася дуже давно в стародавньому місті, у якому жив великий мудрець. Слава його рознеслась далеко. Але була людина, що заздрила його славі, і ось вирішила вона придумати таке запитання, щоб мудрець не зміг на нього відповісти. Вона пішла на луки, піймала метелика, посадила його між зімкнутих долонь і подумала: «Запитаю я в мудреця:, який метелик у мене в руках – живий чи мертвий? Якщо він скаже : живий, - я зімкну долоні, і метелик помре, а якщо він скаже: мертвий, - я розкрию долоні, і метелик полетить. Тоді всі зрозуміють, хто з нас розумніший». Так усе і сталось. Заздрісний піймав метелика, посадив його між долонями і пішов до мудреця. Він запитав: «Який метелик у мене в руках, о премудрий, - живий чи мертвий?» І тоді мудрець, який справді був дуже розумною людиною, сказав: «Усе в твоїх руках…» Тлумачень безліч, а зміст один: мислення – процес індивідуальний, мудрості треба набиратися кожному.

Переходжу до моменту актуалізації опорних знань. На даному етапі використовую літературні диктанти типу «Хибне - істинне», «Так - ні», «Вільне письмо», створення запитань до прочитаного, вікторину, розгадування кросвордів.

На етапі вивчення нового матеріалу (фаза побудови знань) намагаюсь створити проблемну ситуацію, що спонукає учнів до діалогічного мовлення. «Чи був щасливий Гобсек?» Думки розділяються. Так логічно вступає в етап уроку стратегія “Займи позицію!” А обговорення закінчується монологом самого Г обсека.

Монолог Гобсека (рольове письмо учениці ЛітковськоїТ.)

«Мене звуть Гобсек, людина - автомат, як кажуть про мене люди, але я ніколи не зважаю на думку інших. Для мене це не має ніякого значення, тому що люди - це маріонетки у великому театрі, і в деякій мірі я можу керувати цим театром. У мене багато грошей, як це не дивно, вони самі пливуть до мене. Ви запитаєте: «Як?» Дуже легко: даю під відсотки. Ви не здивуєтесь, як це приємно, коли чоловік або жінка плазують переді мною, щоб я їм відстрочив борг. Таким чином, я знаю всі таємниці тих, хто бере у мене в борг, це дуже цікаво. Люди такі наївні і вірять усьому, що їм скажуть. А я не вірю нічому і нікому. Щастя знаходить людину, яка вміє застосувати свої здібності з користю для себе. Мене знайшло щастя, я здатний заробляти гроші, а гроші - це золото, це все, що мені потрібно, бо я люблю цей метал, це - найкраще, що може бути у житті, а інше – омана».

Таке завдання під силу учням з абстрактним типом мислення.

Найвищим рівнем осягнення змістової лінії тексту є дистанціювання від твору.



Діалог Дзеркала та Шкатулки

Кімната Гобсека наступного дня після його смерті.

Дзеркало: Не знаю, змогли ви уявити собі з моїх слів обличчя цього чоловіка. Його маленькі очі, жовті, як у куниці, були майже зовсім без вій і боялися світла, тому він захищав їх козирком старого картуза. Кінчик гострого носа був так поритий віспою, що скидався на буравчик. Губи були у нього тонкі, як у алхіміків та старезних дідів на картинах Рембрандта. І таким був мій господар. Як я потрапило сюди, вже не пам’ятаю, але один його дім викликав у мене побоювання. І навіть після його смерті у цій темній кімнаті нічого не змінилося.

Шкатулка: Так... Нічого не змінилося. Я, як була найгарнішою річчю у цій кімнаті, так і залишаюся. Мій хазяїн мав добрий смак до цінних та дорогих речей. Він дорожив мною, довіряв мені різні коштовності, які мали для нього найважливіше значення.

Дзеркало: Так, твій хазяїн тільки й вважав найціннішим у житті лише коштовності. Він не бачив справжнього: довіри, дружби, любові, ним оволоділа золота лихоманка.

Шкатулка: Ти просто заздриш мені! Він ніколи не помічав тебе. Ти нічого не значило для нього. Він не бачив у тобі цінності. І поки ти висіло в темному куточку його кімнати, я тішилась у його тремтливих руках.

Дзеркало: Ти така, як він! Для вас найголовніше - золото.

Шкатулка: І вважаєш, що цим світом керують не гроші? Що не все можна продати і купити? Ти не бачиш цього світу, у своєму куточку, а я бачу жадібні погляди людей, які колись заходили до цієї кімнати.

Дзеркало: О! Якби ти знала, як морально впав твій хазяїн! Ти думаєш, що він любить тебе?

Ні, він не кохає нікого і нічого, крім золота.

Гобсек - морально зруйнована особистість, і він ніколи не зможе зрозуміти справжніх цінностей. А ти просто потураєш своєму господарю. Ти - гарна на вигляд, але всередині - порожня. І я не маю на увазі коштовності, яким тісно в тобі, я говорю про мораль. Ти дуже схожа на пані де Ресто, яка заходила колись у цю кімнату.

Шкатулка: Все! Ти мені набридло! Яке ти маєш право з кимось мене порівнювати? Яке ти маєш право сумніватися у словах господаря?! Так, цей світ складний, і в ньому є щось більше золота, але я не хочу міркувати над цим. Мені все одно. Зараз мене відвезуть у антикварний магазин, а ти зі своїми моралями поїдеш на смітник.

Дзеркало: Але, де б я не було, сподіваюсь, що ніколи більше в житті не зустріну настільки цинічної людини, як Гобсек! ( Автор даного діалогу, Петренко А., стала першокурсницею факультету дизайну та реклами Дніпропетровського державного університету).

Для розвитку асоціативного мислення широко застосовую гронування. Учні утворюють гроно життя письменника, поета, зображують його світоглядні засади, естетичні принципи, характеризують образи, складають гроно болю, радості, успіху тощо. Автором малюнку є учениця Розинкіна І.

Цікавою формою розвитку мислення є створення сенканів за певним алгоритмом. Складати їх можна індивідуально, в парах, групах. Головне тут те, що учні вчаться висловлювати власні судження. Наприклад:

Мить,

Неповторна, радісна.

Заворожує, привертає, спопеляє.

Погляд очі в очі.



Кохання.

Петрарка.

Пристрасний, благородний.

Кохав, мріяв, оспівував.

Шляхетне почуття до Лаури.



Вічність.

Бароко.

Суперечливе, химерне ,

Прагнуло, намагалось зазирнути

В глибини людської душі.



Комедія.

Весела, жартівлива.

Розважала і викривала

Вади людські в іронічному світлі.



Сміх.

На завершальному етапі уроку (фаза консолідації) створюємо акровірші:



П-і шов до Зевса Прометей,

Р-адів, що жив він для людей!

О-лімп - високая гора, -

М-іг бачити все він довкола!

Е-ге ж! До Зевса він сказав:

Т-и дай вогонь, а Зевс не дав.

Е-ге ж! - сказав тут Прометей,

Й-ого й поцупив для людей.

* * *


Р-адість нам несе Різдво:

І-дарунки, і увагу, і тепло.

З-любов’ю ставитись до ближніх,

Д-бати про них, як Всевишній.

В-еселий настрій, гарний дім

О-чистить нас для добрих діл.
* * *

С-кнара Скрудж

К-опив Фінанси,

Р-адощів не визнавав,

У-конторі пропадав

Д-ля бідниз і сиріт

Ж-алкував він навіть лід.

* * *
В-они на місці не сиділи,



А-все по світу бродили,

Г- уляли, веселились,

А- між тим латину вчили,

Н-і вроку собі жили

Т-а складали дотепні вірші

* * *


Е - рудитом був Езоп

З - нав багато він байок.

О - сь одна із них ,

П - рочитаймо для усіх!

На перших етапах навчання дитині мало лише запропонувати завдання, їй треба дати інформацію, настанови. Назвемо їх: картка - інструктор. Наприклад: зобрази, опиши зустріч трьох письменників у літературній кав'ярні. При цьому не забудь, що предмет їхньої розмови: а) епоха, в яку кожен з них жив (задоволення, нарікання на політику, критика можновладців); б) літературний напрям епохи, в яку митець творив; в) проблематика написаних творів; г) що хотіли сказати світові або які ідеї пропагували письменники.

Зустріч має відбутись у формі діалогу. Намагайся уявити одяг, зовнішність, інтер’єр кав'ярні. Побажання вчителя: ні трішечки не сумніваюсь, що ти (ви) добре впораєтесь з цим завданням (11клас). Головне у складанні таких карток - чіткість завдань та психологічна підтримка учня (така зустріч відбулася: Кафка, Гоголь, Маркес).

У 10 класі вивчається творчість Шарля Бодлера. Знайомство з життєвим та творчим шляхом поста розпочинаю з портрета, переходжу до назви збірки. Пропоную дітям розтлумачити назву. Квіти зла! Діти висловлюють різні точки зору, але сходяться в одному, що вже в назві твору відбиваються два протилежні почуття, які жили в його серці: жах перед життям та захоплення життям. Розв’язання поставлених перед учнями задач часто потребує багатьох джерел інформації. Завдання вчителя: навчити дитину аналізувати отриману інформацію та творчо її опрацьовувати. Цей процес трудомісткий та доволі ефективний, тому залучаю учнів до створення презентацій,захист яких проводжу в кабінеті, обладнаному сучасною технікою. Це викликає в учнів інтерес до предмета дослідження, бажання обговорити почуте й побачене.

Допомогти учневі осягнути далекий від їхнього чуттєвого досвіду матеріал допомагають вправи, пов’язані з трактуванням лексичного навантаження (прийоми знакової системи). Це відбувається як на етапі первинного знайомства, так і на етапі рефлексії:

Світла Громадянин

МАгічна пОет



Прекрасна Майстер

Феміністка Еллада

БОжественна Рапсод.

Скільки учнів - стільки ж варіантів, народжених думкою дитини. А той, хто мислить самостійно, проектує себе на успіх.

Одним із видів роботи у процесі пізнання точки зору автора, характеристики образів, сюжетних елементів, стильових особливостей, відчуттів і вражень учнів є щоденники та щоденникові записи. Ця стратегія не тільки формує читача, а й розрахована на учня, який має низьку техніку читання, конкретний тип мислення, певні труднощі. Щоденниковий запис поєднуємо з вільним письмом. Пропоную написати те, що в них на серці в дану хвилину. Головне те, що дитина має право не читати вголос, вона ніколи не отримає двійку. Щоденниковий запис у кінці уроку може змінитися: «я працював на уроці і думаю, що заслуговую на оцінку». При перевірці зошита я обов’язково оцінюю роботу учня. Це завдання під силу й інтровертам. Більш високого рівня є завдання створити щоденник героя твору (прочитання твору не уникнути!). Учні створюють анкети героїв, епохи, стилю, пишуть листи письменникам.

«Любий Адаме Міцкевичу!

Мені дуже сподобалась Ваша балада « Рибка» Але я глибоко вражений тими подіями, які Ви зобразили. Ви описали справжні страждання дівчини, яку зрадили. Але вона не зникає безслідно, не вмирає, а перетворюється, поперемінно живучи, як рибка у воді, і певну мить на землі, годуючи своє немовля.

Використані Вами метафори створюють своєрідний художній малюнок. Ви - справжній художник слова. Цей твір збагатив моє внутрішнє єство, змусив задуматись над усім тим, що і сьогодні відбувається у світі.

З великою повагою, Ваш

вірний прихильник.»

Критичне мислення сприяє розвитку всіх видів розумової діяльності, самостійності, оригінальності суджень. Мої учні - це активні учасники уроку, а я - лише їхній партнер, який скеровує й направляє процес пізнання. Ось якими інструктивними приписами користуються учні при вивченні теми



«Романтизм» в 9 класі:

Ви - модельєри. Ваше завдання дослідити і представити моду епохи романтизму. Що збереглося в нашій моді з часів романтизму?



Ви - літературні критики.

Вам необхідно знайти риси романтизму у творі, який ви вивчали. Що саме створює романтичний конфлікт у творі? Розшифруйте слово романтизм по вертикалі:



Спробуйте себе в ролі філософа.

  1. Визначте, який філософський напрям став основою романтизму.

  2. Пригадайте, яка філософія лежить в основі класицизму.

  3. Користуючись словником, дайте тлумачення філософії ідеалізму.

  4. Що зближує поняття ідеалізму з філософією епохи Відродження?Не соромтесь висловлювати думки, навіть якщо вони не збігатимуться зі словником.

Ви – аналітики.

Ваше завдання: створити образ романтичного героя, проаналізувати вже давно відомі вам вірші М. Лєрмонтова «Парус» та Г. Гете «Самотній кедр на стромині».

- Як почуває себе герой? До чого він прагне?

- Чи є у нього мрії? Який провідний мотив твору?

Своє дослідження представте стратегією «Кола Вена».

Будьте впевнені - і все у вас вийде!

Саме такий підхід пробуджує приховані потенційні можливості учнів, унеможливлює байдуже ставлення до особистісного розвитку, змушує працювати учнів злагоджено та конструктивно

Досліджуючи дану проблему, я помітила, що на таких уроках дитина формує спонтанність та гнучкість мислення, стає здатною рекламувати знання, набуває навичок працювати в команді.

Для швидкого і грунтовного оволодіння стратегіями створила методичну підказку.

На етапах вивчення біографії письменника: У музеї поета, письменника. Тут можуть розмовляти навіть речі («Я - перо поета», «Я - рукопис», «Я - мрія». Стратегії критичного мислення поєдную з тренінговою технологією) Спогади друзів, близьких письменника. Інтерв’ю з письменником. Прес - конференція. Учні створюють телепередачі під рубрикою: «На нашому каналі». Монологи письменників. Комп’ютерні презентації. Листи письменнику, дружні шаржі. Щоденникові записи автора тощо.

У роботі над текстом твору:


  • читання з обдумуванням;

  • «незакінчені речення»;

  • « відкритий мікрофон»;

  • «дошка запитань»;

  • «формула» початку;

  • інформаційний вісник;

  • гронування, асоціативний кущ;

  • вільне письмо, павутина тощо.

Над образом твору: щоденник героя, анкета героя, сітка Елвермана, інтерв’ю з героєм, драматичні ролі, карта персонажів, сенкан, «мозковий штурм», точка зору, письмо в рамках навчальної програми, павутинка дискусії.

На різних етапах уроку вдаюся до проміжної рефлексії. Формуючи адекватну самооцінку, вдаюсь до самоекспертизи.

Технологія критичного мислення перевірена практикою і має проекцію в майбутнє. Ось уже дев'ять років поспіль в нашій школі відбувається регіональна гра для старшокласників «Модель ООН». Разом з учнями ми випускаємо газету «Вісник ООН». Матеріали газети «Вісник ООН» надсилаються у видання «Пріоритет», «Джерело» та на сайт Представництва ООН в Україні.

Формувати критичне мислення допомагає мені репертуар Криворізького театру музичної комедії і драми ім. Т. Г. Шевченка. Переглянуті вистави «Декамерон», «Моя прекрасна леді», «Гамлет», «Мауглі» спонукають учнів до роздумів, осмислення побаченого і почутого у вигляді рецензій, творів. Завдяки використанню технологій розвитку критичного мислення я сповна реалізую своє професійне кредо: «Мій вир, моя стихія - це зрежисований урок, де головна подія, - народження думок».

Багатолітній досвід щодо використання технології розвитку критичного мислення дозволив виробити методичні рекомендації щодо використання стратегії критичного мислення.

1.Дослідіть грані особистісного розвитку дитини.

2.Сприймайте учня як неповторну особистість.

3.Пробуджуйте мотиваційну сферу діяльності учнів шляхом анкетування та визначення тактичних завдань.

4.Підтримуйте учня психологічно, формуючи адекватну самооцінку.

5.Майте в педагогічному лексиконі: «Молодець!», «Так тримати!», «Будь певен!», «Розумничка!», «Варто зосередитись!», «Приємно вразили!», «Це маленьке відкриття!», «Чудово!», «Супер!», «Відмінно!», «Це - успіх!», «Вітаю!», «Бажаю успіху!» й щось подібне.

6.Не цурайтеся проміжної рефлексії уроку. (Які відчуття? Чи виправдались ваші сподівання? Яких зерен мудрості додали у власний кошик?)

7.Запропонуйте учням створити власне портфоліо.

8.Провокуйте себе на творчість.

9.Створюйте атмосферу партнерства, прогнозованого успіху та досягайте поставленої мети.

10.Створіть власний банк прийомів, технік, стратегій критичного мислення.

11.Пам’ятайте, що урок за даною технологією не завжди ефективний. Для цього потрібні, яких ви навчили так працювати.

12. Для оцінювання індивідуальної роботи учня використовуйте самоекспертизу.

13.Культивуйте любов до навчання.

В умовах демократизації суспільства, оновлення змісту освіти, наповнення його інноваційними тенденціями використання технології критичного мислення є для мене професійною потребою. Критичне мислення акумулює в собі елементи інтерактивного навчання, містить особистісно - зорієнтований підхід.

Використовуючи технологію розвитку критичного мислення я сприяю



  • розвитку інтелектуальних здібностей;

  • розширенню світогляду, збагаченню новою інформацією;

  • забезпеченню продуктивного психічного й особистісного розвитку обдарованих дітей;

  • формуванню організаторських і лідерських якостей учнів;

  • стимулюванню дослідницької активності;

  • розвитку творчого мислення;

  • створенню умов для творчої самореалізації, саморозкриття й самовираження кожної дитини;

  • пробудженню мотиваційної сфери діяльності кожного учня з урахуванням типів мислення.

Переваги критичного мислення над іншими технологіями полягають у тому, що їх можна застосувати на уроках всього шкільного циклу наук. А це означає, що учень при багаторазовому відпрацюванні навичок і вмінь розширяє зв’язки опанування навчальним матеріалом, вміє знаходити спільне та відмінне в явищах, подіях, процесах, образах тощо. Безумовно, важливим моментом у досягненні мети кожного уроку є ретельна підготовка видів завдань. По - новому звучить і мета уроку: сприяти осмисленню, спонукати до..., порівняти..., створити умови для...

Але скільки б я не працювала над конспектом уроку, в моєму педагогічному житті відіграють велику роль натхнення, творча інтуїція, прагнення самовдосконалюватись. А для цього подорожую разом з дітьми: музей Булгакова М. в м. Києві, батьківщина М. Гоголя, музеї І. Котляревського,П. Мирного в м. Полтаві, Софіївський парк м. Умані та прекрасна оаза Криворіжжя «Сад В. Білоусова». Під час екскурсії «Підпільники Криворіжжя» нас чекало нове відкриття: людина, яка стала прообразом А. Соколова з оповідання «Доля людини» перебувала в концентраційному таборі Криворіжжя в роки війни. І тоді народжуються рядки учнівських творів:

Я і світ

Есе


Хто я? Що таке світ? Хто я в цьому світі? Піщинка,

Цеглинка, маленька людина, що є важливою частиною

Світу, але, якщо вона зникне, чи помітить хто - небудь?

Хто я? Свічка, що згорає, залишаючи світло і тепло, а

Може й без сліду згоріти…

Хто я? Риба, що плаває в своєму морі, та варто лише

Розлучити її з водою…

Хто я? Музикант, що гратиме для перехожих, поки не

Розірветься струна.

Я можу бути ким завгодно, та світ залишиться тим

Самим.

Ми тліємо чи догораємо, дихаємо чи задихаємось,



Стираємо струни. Чи рвемо їх. Важливо одне – залишити

Слід у цьому світі. Довести, що ти був невід’ємною його

Складовою.

Так яскраво горять і так швидко згоряють…

Грядун Н., учениця 10-бкласу.
Бути активним - один із принципів технології критичного мислення. Без цього не обійтись і в житті. Вся робота вчителя - словесника, всі методи і прийоми спрямовані на те, щоб зі стін школи виходили грамотні, творчі, мислячі, креативні люди, не байдужі до того, що відбувається в суспільстві.

Список використаних джерел



  • Баєв Б. В. Психологічне вивчення учнів - К. Радянська школа, 1977. 109с.

  • Гін А. Прийоми педагогічної техніки \посібник для вчителя \ - 5-е видання: Віта - Прес, 2003 - 88 г.

  • Горбатенко О. Проблеми навчання як засіб критично мислячої особистості II Всесвітня література в середніх навчальних закладах України - 2008 - №9 - с.8-10

  • Державний освітній стандарт базової і повної загальної освіти \ Довідник вчителя української мови та літератури в запитаннях та відповідях \ Ранок, Веста, 2006 - 631с.

  • Інноваційна діяльність педагога: від теорії до успіху. Інформаційно - методичний збірник 1 Упорядник Г. О. Сиротенко. - Полтава: ПОІППО, 2006 - 124с.

  • Інноваційні технології та сучасний урок літератури 1 Упорядник І. Кузьменчук - К.: Видавничий дім. «Шкільний світ», 2006 - 128с.

  • Концепція загальної середньої освіти (12-річна школа) \ Довідник вчителя української мови та літератури в запитаннях та відповідях \ Ранок, Веста, 2006 - 631с.

  • Костюк Г. С. Навчально - виховний процес і психічний розвиток особистості - К.: Радянська школа, 1989 - 608с.

  • Кроуфорд А., Саул В. Технології розвитку критичного мислення учнів \ науково - методичний посібник для вчителів загальноосвітніх навчальних закладів \ - К.: Плеяди, 2006-217с.

  • Макаренко В. М., Тумцова О. Як опанувати технологію формування критичного мислення учнів - Харків: Видавництво група «Основа», 2008 - 91с.

  • Марганець А. М. Сучасний урок зарубіжної літератури

  1. Харків: Видавнича група «Основа», 2005 - 176с.

  • Мірошниченко Л. Ф. Методика викладання світової літератури в середніх навчальних закладах. - К.: Ленвіт, 200.

  • Підласий І. П. Продуктивний педагог \ настільна книга вчителя \ - Харків: Видавнича група « Основа», 2009 - 360с.

  • Тягло О. В. Критичне мислення: \ навчальний посібник \ - Харків: Видавнича група «Основа», 2008 - 189с.

  • Хелперн Д. Психологія критичного мислення. - Пітер, 2000.-512с.

Каталог: images
images -> Програма співбесіди для осіб, які мають базову або повну вищу освіту з української мови І літератури для громадян України, іноземних громадян та осіб без громадянства, при вступі на навчання для здобуття ступеня
images -> Державна науково-педагогічна бібліотека україни
images -> Програма для загальноосвітніх навчальних закладів
images -> Вступного випробування
images -> 1 бібліографія – Таня Гаев, Алла Татаренко лютий 2013 Аналітична частина
images -> Агропромисловий комплекс, лісове І садово-паркове господарство, ветеринарія


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Сучасні шляхи формування критичного мислення учнів на уроках світової літератури в умовах формування креативної освіти Матющенко Світлана Феодосіївна iconКомунальний заклад
Розвиток критичного мислення та формування моральних цінностей особистості на уроках світової літератури
Сучасні шляхи формування критичного мислення учнів на уроках світової літератури в умовах формування креативної освіти Матющенко Світлана Феодосіївна iconРозвиток критичного мислення учнів на уроках української мови та літератури
Сучасний підхід до мовної освіти вимагає формування всебічно розвиненої, духовно багатої особистості, спроможної до соціальної адаптації...
Сучасні шляхи формування критичного мислення учнів на уроках світової літератури в умовах формування креативної освіти Матющенко Світлана Феодосіївна iconМатеріали районного науково-практичного семінару вчителів історії «Науково-дослідницька діяльність учнів як засіб формування креативної компетентності на уроках історії»
Тема: «Науково-дослідницька діяльність учнів як засіб формування креативної компетентності на уроках історії»
Сучасні шляхи формування критичного мислення учнів на уроках світової літератури в умовах формування креативної освіти Матющенко Світлана Феодосіївна iconЗвіт про роботу вчителя української мови та літератури в міжатестаційний період Курдибайло Людмила Іванівна, освіта вища, стаж 40 років, кваліфікаційна категорія вища
...
Сучасні шляхи формування критичного мислення учнів на уроках світової літератури в умовах формування креативної освіти Матющенко Світлана Феодосіївна iconА. Тарковський Використання елементів технології критичного мислення на уроках світової літератури та російської мови
Використання елементів технології критичного мислення на уроках світової літератури та російської мови
Сучасні шляхи формування критичного мислення учнів на уроках світової літератури в умовах формування креативної освіти Матющенко Світлана Феодосіївна iconСьогодні освіта повинна забезпечувати формування І розвиток розумної, творчої та ініціативної особистості, здатної жити в сучасних умовах, реалізувати себе сприяти розвитку суспільства
«Формування літературної та комунікативної компетентностей на уроках зарубіжної літератури»
Сучасні шляхи формування критичного мислення учнів на уроках світової літератури в умовах формування креативної освіти Матющенко Світлана Феодосіївна iconМетодичні рекомендації щодо викладання світової літератури в загальноосвітніх навчальних закладах у 2013-2014 навчальному році // Зарубіжна літератури в школах України. 2013. №7-8
Синтез мистецтв на уроках світової літератури як засіб формування особистості учнів
Сучасні шляхи формування критичного мислення учнів на уроках світової літератури в умовах формування креативної освіти Матющенко Світлана Феодосіївна iconОпис досвіду «формування естетичної компетентності учнів шляхом використання елементів інноваційних технологій та підготовки особистості до життя в сучасних умовах»
Тема досвіду «Формування естетичної компетентності учнів на уроках української мови І літератури шляхом використання елементів інноваційних...
Сучасні шляхи формування критичного мислення учнів на уроках світової літератури в умовах формування креативної освіти Матющенко Світлана Феодосіївна iconАктуальність. Однією з важливих цілей навчання історії в школі є формування історичного мислення
Тема досвіду: Візуальні джерела як засоби формування інформаційної компетенції на уроках історії
Сучасні шляхи формування критичного мислення учнів на уроках світової літератури в умовах формування креативної освіти Матющенко Світлана Феодосіївна iconРозвиток критичного мислення на уроках історії Зміст
Розвиток критичного мислення школярів шляхом впровадження інноваційних методів навчання


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка