Технологічні картки



Скачати 475.98 Kb.
Сторінка1/4
Дата конвертації05.02.2018
Розмір475.98 Kb.
  1   2   3   4

КЗ «Веселівська загальноосівтня школа І-ІІІ ступенів» Криворізької районної ради Дніпропетровської області
ТЕХНОЛОГІЧНІ КАРТКИ


Для роботи з текстами прогамового та позапрограмового матеріалу на уроках української літератури


c:\users\andron\documents\фоны презентации\галушка\malcik_s_knigami.jpg

Практико – орієнтовний посібник

Підготувала Ковалевська Г.М.

вчитель української мови

і літератури



Веселе – 2014___________________

c:\users\andron\documents\фоны презентации\295ed8023908.gif

Затверджено на засіданні шкільного методичного об’єднання учителів гуманітарного циклу Веселівської ЗОШ І-ІІІ ступенів.

Практико – орієнтовний посібник містить технологічні картки для використання на уроках української літератури під час вивчення біографії письменника та його творчості.

У збірці також подано пам’ятки та алгоритми роботи з художніми текстами, цитати, крилаті вислови, прислів’я для виконання самостійної творчої роботи.

Посібник призначено для учнів, студентів та учителів – філологів.

c:\users\andron\documents\фоны презентации\ed2435.png

c:\users\andron\documents\фоны презентации\295ed8023908.gif

ЗМІСТ


1.Вступ……………………………………………………....2

2.Технологічні картки………………………………..…......3

3.Пообразний аналіз художнього твору в 5-7 класах..…...3

4. Пообразний аналіз художнього твору в 8-9 класах…..12

4. Пообразний аналіз художнього твору в 10-11 класах..18

5. Пам’ятки для роботи з текстом………………………....40

6.Цитатник «Мудрості життя»……………..........................44

c:\users\andron\documents\фоны презентации\295ed8023908.gif

ВСТУП


Посібник містить технологічні картки як варіанти організації роботи учнів на уроках української літератури з використанням інноваційних технологій щодо вивчення особистості письменника та аналізу художнього твору. Полегшує запам’ятовування прочитаних текстів за програмовою та не програмовою літературою, дозволяє учням швидко повторювати опрацьований матеріал перед контрольними уроками, під час підготовки до ЗНО. Збірка також містить, пам’ятки для роботи з текстами, а також тематичні збірки цитат, крилатих висловів відомих людей. Запропоновані інноваційні зразки (схеми, плани, лабораторні роботи, анкети і пошукові розвідки) сприяють більш глибокому пізнанню української літератури, позитивно впливають на формування ключових компетентностей учнів,  моральних якостей і громадянської позиції, розвивають уяву, пізнавальну самостійність та розкривають творчі здібності школярів.

Даний посібник буде цікавим і корисним для школярів, також для молодих учителів – початківців і досвідчених колег – філологів.




Пообразний аналіз художнього твору

в 5 – 7 класах

(залучення до читання)



Завдання :

  • сформувати вміння характеризувати літературних героїв. Виявляти засоби виразності;

  • розвивати вміння і навички зв’язного мовлення (усногоі писемного) у процесі підготовки різних видів робіт (висловлення власної думки щодо прочитаного, характеристика образу, складання плану твору, написання твору на літературну тему тощо).

ТЕХНОЛОГІЧНІ

КАРТКИ
c:\users\andron\documents\фоны презентации\фони\1240557171_ya-v-shkole-1.jpgc:\users\andron\documents\фоны презентации\картинки\девочка с книгой.jpg


для самостійної роботи

з художніми текстами


Алгоритм роботи

з технологічними картками

1. Технологічні картки призначені для самостійного заповнювання учнями під час роботи над текстами програмової літератури та з додатковими джерелами у підготовці до уроків.

2. Подані картки можуть бути використані вителем для здійснення операцій на закріплення вивченого або контролю та обліку знань учня.

3. Робота з картками допоможе учням у підготовці домашніх завдань, до залікових контрольних уроків, іспитів та ЗНО, так як містить стислий зміст основних відомостей з літератури.

4. Якщо виникають труднощі під час виконання завдань, то загляньте в додаток , який має памятки, літературний довідничок та цитатник, вони зорієнтують вас у світі літературних термінів і понять.

5. Памятайте: праця і пошук – запорука успіху!

c:\users\andron\documents\фоны презентации\295ed8023908.gif

Коротка абетка рис характеру

Дайте характеристику героя, добираючи необхідні слова



  • Акуратність, активність.

  • Байдужість, безкорисливість, безтурботність, безініціативність, безкомпромісність, безхарактерність, безініціативність, боязкість.

  • Ввічливість, великодушність, вірність, веселість, вразливість, витривалість.

  • Гордість, гарячковість, грубість, гуманність.

  • Далекоглядність, дисциплінованість, доброзичливість, доброта, довірливість.

  • Жадібність, жорстокість, життєрадісність.

  • Заздрість, зарозумілість.

  • Ініціативність, інтелігентність.

  • Колективізм, критичність.

  • Легковажність, легкодумніість, лукавість.

  • Мрійливість, мовчазність, мякість.

  • Наївність, насмішливість, наполегливість, невибагливість, нерішучість.недовірливість. незалежність, невибагливість, нерішучість,нетерпимість.

  • Образливість, організованість, обережність.

c:\users\andron\documents\фоны презентации\295ed8023908.gif

  • Пасивність, песимістичність, підозріливість,постійність, привітність, підозріливість,постійність, пунктуальність.

  • Рішучість.

  • Самолюбність,самостійність,стриманість, скромність, сміливість, старанність.

  • Терпимість.

  • Флегматичність.

  • Хвалькуватість,хитрість, хоробрість.

  • Цілеспрямованість.

  • Чесність.

  • Егоїстичність.


Картка № 1

На кого схожий цей образ?

На яку квітку він схожий?

На яке дерево схожий?

На яку тваринку?

З яким кольором асоціюється?

Яка музик найтонше відтворює його духовні поривання?

З яким природним явищем він асоціюється?

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________



Картка № 2

Сходинки до художнього образу


7. Я і герой (Моє ставлення)



6. Ставлення інших персонажів до героя



5. Характер



4. Вчинки героя



3. Вислови героя



2. Портрет





    1. Хто герой?


Чому так багато сходинок треба подолати, щоб склалося твоє враження про героя?

На якій зі сходинок треба зупинитися на тривалий час?

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Катрка № 3

Таблиця антицінностей та цінностей героя

Інструкція

Відповідно до тексту твору та події, що змінили героя, впиши анти цінності та цінності героя.

Приклад


Антицінності та цінності Лиса Микити

Антицінності Лиса Микити

Цінності Лиса Микити

Хвалькуватість

Гарячковість

Обережність

Хитрість


Рішучість

Сміливість

Справедливість

Легкодумність





До події

Після події







Картка № 4

МЕТОД СЕНКАН

Метод СЕНКАН (п’ятивірш ) допомагає підсумувати інформацію,визначивши головні ідеї, думки, основні поняття, які були на уроці.

Сенкан – це білий вірш, невеликий слоган, у якому наявні п’ять рядків.

АЛГОРИТМ складання сенкану

1-й рядок – один іменник, назва поняття;

2-й рядок – два прикметники, опис поняття;

3-й рядок – три дієслова, визначення дії;

4-й рядок – фраза із чотирьох слів, що виражає ставлення до теми;

5-й рядок – одне слово, синонім або асоціація, у якому відображено суть поняття чи сформульовано висновок.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________



Картка № 5

ГРОНУВАННЯ

Гронування (асоціативний кущ, «бенгальський вогник»)

Напишіть центральне слово або фразу посередині аркуша.


  1. Записуйте з обраної теми слова та фрази, які спадають на думку.

  2. Пишіть стільки ідей, поки всі не будуть вичерпані або ж доки дозволяє час.

  3. Коли всі ідеї записані, установіть зв’язки між поняттями, де це можливо.

Картка № 6

Діаграма ВЕНА

Діаграма будується на основі двох або більше великих кіл, які частково накладаються одне на одного так, що посередині утворюється спільний простір. Вільний простір – ознаки відмінності, спільний простір – ознаки схожості.



Картка № 7

ВАГИ


ПРОТИ

ЗА


Спробуйте намалювати ваги , чаші яких заповніть умовними важелями «за» і «проти». Які вчинки героя переважають? Які висновки можна зробити?

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Картка № 8

Таблиця «Ставлення до персонажів твору»

Інструкція для учнів

Вам необхідно провести на безлюдному острові 1 рік. Кого з літературних героїв ви покличете з собою, які якості для вас важливі? Відповіді запишіть у таблицю.



ГЕРОЙ

Риси характеру ( 2-3)

1







2







3








4








5








Картка № 9

Таблиця «Слідом за автором»

Інструкція для учнів

Уважно читайте текст і визначайте риси характеру героя. Протягом уроку заповніть таблицю



Поведінка гароя

Риси характеру героя







Картка № 10

Валіза і кошик

Інструкція для учнів

Умовно заповни валізу цінностями, які ти взяв би у героя твору, і викинь у корзину непотрібні тобі анти цінності.





____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Картка № 11

Характеристика художнього образу – персонажа за простим планом

Інструкція для учнів

Дайте характеристику образу за планом, наводячи приклади з тексту та даючи йому власну оцінку.



  1. Хто такий герой?

  2. Портрет героя.

  3. Вчинки героя, що розкривають його внутрішній світ.

  4. Риси характеру.

  5. Ставлення до героя інших персонажів, автора.

  6. Оцінка героя читачем.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Картка № 12

Таблиця «Означення – епітети»

Інструкція для учнів

Добери з тексту епітети для характеристики героя твору.



Герой

Означення – епітети












































Картка № 13c:\users\andron\documents\фоны презентации\milash0t0161.gif

Анкета головного героя

  1. Ім’я__________________________________



  1. Вік__________________________________



  1. Батьки_______________________________



  1. Заняття______________________________



  1. Друзі_________________________________



  1. Вороги_______________________________



  1. Фізичний стан________________________



  1. Моральні якості______________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Хай це, можливо, і не найсуттєвіше,

але ти, дитино,

покликана захищати своїми долоньками

крихітну свічечку букви «і»,

а також, витягнувшись на пальчиках,

оберігати місячний серпик букви «є»,

що зрізаний з неба

разом із ниточкою.

Бо кажуть, дитино,c:\users\andron\documents\українське\50.jpgщо мова наша солов’їна.

Правильно кажуть.

Але затям собі, що колись

можуть настати і такі часи,

коли нашої мови не буде пам’ятати

навіть найменший соловейко.

Тому не можна покладатися

тільки на солов’їв, дитино.

І. Малкович




Завдання :

- поглибити вміння аналізу та інтерпретації творів літератури із застосуванням основних теоретичних понять;

- сформувати вміння виокремлювати компоненти змісту й форми, встановлювати зв’язки між ними;

- сприяти самоствердженню учнів, виробленню моральних якостей, громадської позиції;

- розвивати вміння й навички зв’язного мовлення (із застосуванням аргументації, елементів дискусії, оцінки щодо прочитаного та ін.);

-виховувати естетичні почуття та емоції, формувати здатність отримувати естетичне задоволення від прочитаного.


c:\users\andron\documents\мрія.jpg


Пообразний аналіз художнього твору

у 8 - 9 класах

(системне читання)


Коротка абетка рис характеру

Дайте характеристику героя, добираючи необхідні слова



  • Акуратність, активність, альтруїстичність, апатичність.

  • Байдужість, безвілля,безкорисливість, безтурботність, безініціативність, безкомпромісність, безхарактерність, боязкість, безцеремонність, безтактність,безстрашність.

  • Ввічливість, великодушність, вірність, веселість, владолюбство, вразливість, витривалість.

  • Гордість, гарячковість, грубість, гуманність.

  • Далекоглядність, дволикість, делікатність, діловитість, деспотичність, дисциплінованість, доброзичливість, доброта, довірливість.

  • Жадібність, жорстокість, життєрадісність.

  • Заздрість, зарозумілість.

  • Ідейність, ініціативність, інтелігентність.

  • Колективізм, критичність.

  • Легковажність, легкодумніість, лицемірство, лукавість.

  • Меланхолійність, мрійливість, мовчазність, мякість.

  • Наївність, насмішливість, наполегливість, недбалість, незворушність, недовірливість,некритичність, непрактичність, незалежність, невибагливість, нерішучість,нетерпимість.



  • Образливість, об’єктивність , організованість, обережність.

  • Пасивність, песимістичність, підозріливість,постійність, привітність, принциповість, підозріливість,постійність, пунктуальність, педантизм.

  • Рішучість.

  • Самолюбність,самостійність, самовпевненість, стриманість, скромність, сміливість, старанність.

  • Терпимість, тактовність, толерантність.

  • Флегматичність.

  • Халатність, хвалькуватість,хитрість, хоробрість.

  • Цілеспрямованість.

  • Чесність.

  • Егоїстичність, ексцентричність.


Картка м№ 1

Буквенна асоціаціативна характеристика

Через знакову систему намалюйте душевний портрет героя або героїні.



Приклад:

Н - ніжна

А – альтруїзм

Т – трудолюбива

А – активна

Л – людяна

К – красива

А – апатична

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Картка № 2

Анкета головного героя


  1. Ім’я, прізвище.

  2. Вік.

  3. Зовнішність.

  4. Сімейний стан.

  5. Місце мешкання.

  6. Соціальний клас.

  7. Основні риси характеру.

  8. Як Ви ставитесь до оточення?

  9. Що найбільше цінуєте в людях?

  10. Які книжки читаєте?

  11. Як ставитесь до релігії?

  12. Що для Вас значить кохання?

  13. Які риси приваблюють у коханій людині?

  14. У чому сенс Вашого життя?

  15. У який час Ви хотіли б жити?

  16. Чи здатні Ви на самопожертву заради кохання?

  17. Чи є у Вас акторські здібності?

  18. Що означають для Вас гроші?

Картка № 3

Характеристика художнього образу - персонажа за складним планом

Вступ. Місце персонажа в системі образів твору.

Головна частина. Характеристика персонажа як певного соціального типу.

  1. Соціальне й матеріальне становище.

  2. Зовнішній вигляд.

  3. Своєрідність світосприймання й світогляду, коло розумових інтересів, схильностей і звичок:

а) характер діяльності й основних життєвих устремлінь;

б) вплив на навколишніх (основна сфера, види й типи впливу).

4. Область почуттів:

а) тип ставлення до оточуючого;

б) особливості внутрішніх переживань.

5. Авторське ставлення до персонажа.

6. Які риси особистості героя виявляються в творі:

а) за допомогою портрета;

б) в авторській характеристиці;

в) через характеристику інших дійових осіб;

г) за допомогою передісторії або біографії;

д) через ланцюг;

е) у мовній характеристиці;

є) через «сусідство» з іншими персонажами;

ж) через навколишнє оточення.

Висновок. Яка суспільна проблема привела автора до створення даного образу.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________



Картка № 4

Характеристика образу героя

  1. Еволюція героя.

  2. Портрет.

  3. Як характеризують героя предмети, що їх оточують.

  4. Поведінка, вчинки героя.

  5. Зображення душевних переживань.

  6. Ставлення героя до інших персонажів, природи т ощо.

  7. Світогляд.

  8. Мова героя.

  9. Роль деталей у розкритті характеру.

  10. Авторська характеристика.

  11. Характеристика героя іншими персонажами.

  12. Читацьке сприйняття та оцінка образу в науково – критичній літературі.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Картка № 5

Діаманта

Діаманта – віршована форма із семи рядків, перший і останній із яких – поняття з протилежним значенням.

  1. Тема (іменник).

  2. Означення (2 прикметника).

  3. Дія (3 дієприкметника).

  4. Асоціація (4 іменника).

  5. Дія (3 дієприкметника).

  6. Означення (2 прикметника).

  7. Тема (іменник).

Приклад:

  1. Лукаш.

  2. Талановитий, чуйний.

  3. Замріяний, закоханий, зламаний.

  4. Кохання, боротьба, щастя, зрада, наука.

  5. Працьовитий, сумуючий, мріючий.

  6. Нещасливий, покараний.

  7. Примара.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Картка № 6

Характеристика персонажа «Дерево бажань»

Інструкція для учнів

Життя людини порівнюєть з деревом уявіть персонаж деревом… дерево гілками тягнеться до сонця, а корінням – в глибину Землі, п’є воду, дихає, радіє вітру. У нього є тепло, свій характер. У дерева є душа. Дослідіть причини деградації або народного визнання героя твору, якщо



КОРІНЬ - сенс життя персонажа.

СТОВБУР – зміст життя.

ГІЛКИ – якості людини, мрії, бажання.

ПЛОДИ – результати життя героя.

Які цілі – такі й плоди.

Як будувати, щоб отримати

достойні плоди?

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

c:\users\andron\downloads\тоже.jpg

c:\users\andron\downloads\я.png


Вивчення біографії письменника та пообразний аналіз художнього твору в 10 -11 класах

(тематично – критичне читання)


c:\users\andron\downloads\думмю.jpgc:\users\andron\documents\фоны презентации\галушка\р.jpg

Завдання :

  • давати пояснення літературних понять і термінів, необхідних для повноцінного аналізу й інтерпретації художніх текстів;

  • розвивати вміння висловлювати судження про місце творів в українській літературі;

  • вчити визначати національну своєрідність і загальнолюдську цінність творів української літератури;

  • розвивати мислення школярів (образне, асоціативне, абстрактне, логічне тощо);

  • виховувати повагу до духовних здобутків людства.

Картка №1

Літературний портрет митця

Схема вивчення біографії письменника

1.Справжнє прізвище, ім’я та по батькові, роки життя------


2.Псевдонім чи узагальнююче ім’я(причина його появи)---
3.Епіграф, цитата чи крилатий вираз про письменника------
4.Родина----------------------------------------------------------------

5.Освіта-----------------------------------------------------------------


6.Риси характеру-----------------------------------------------------
6. Захоплення: а) улюблені письменники, твори--------------

б) улюблені види мистецтва, митці (театр, музика, живопис)

в) улюблені заняття й природне обдарування -----------------
7.Сфера діяльності---------------------------------------------------
8. Світоглядна позиція----------------------------------------------
9. Твори-----------------------------------------------------------------
10. Своєрідність творчої манери (стилю)-----------------------

Дата_____________ Прізвище учня_________________

Літературний портрет письменника
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Оцінка__________ Підпис учителя________________
Картка № 2

Есе

Значення творчості письменника
1.Місце письменника в розвитку національної літератури--
2. Місце письменника в розвитку світової літератури-------
3.Основні проблеми епохи й відношення до них митця------
4.Традиції й новаторство письменника в області:

- ідейного наповнення--------------------------------------------


- тематики, проблематики---------------------------------------
- творчого методу й стилю--------------------------------------
- жанру--------------------------------------------------------------
- мовного стилю---------------------------------------------------
5. Оцінка творчості письменника класиками літератури, критики---------------------------------------------------------------


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4

Схожі:

Технологічні картки icon«Чоловік та Жінка. Хто ми є?» Мета: розкрити поняття «гендер», «гендерний стереотип»
«Якою мірою ви зорієнтовані на психологічні відмінності статей», картки з рисами, картки з міфами, картки з незакінченими реченнями,...
Технологічні картки iconПавло Тичина
Обладнання: ноутбук, проектор, сигнальні картки, картки із завданнями для роботи в групах, музичний центр, пастелі, флейта
Технологічні картки iconУрок алгебри, 7 клас Григор’єва Людмила Володимирівна вчитель математики «спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії»
Обладнання: портрет Л. А. Тумаркіна, мультимедійна презентація, картки з формулами скороченого множення, картки для роботи в групах,...
Технологічні картки iconМежі застосування законів Ньютона
Обладнання: мультимедійний проектор або дошка, комп'ютерна презентація, демонстраційні плакатні картки, картки із завданням для самостійної...
Технологічні картки iconЗа рідний край життя віддай
Портрет Грінченка Б., презентація до біографії письменника, орфоепічні таблиці, виставка художніх книжок, картки з текстами для...
Технологічні картки icon«Роки «застою» (1964 1985)»
Ппз «Всесвітня історія за програмою 11-х класів» видавництва «Дієз-продукт», атлас «Новітня історія (1939 – 2003 рр.) 11 клас., картки...
Технологічні картки iconЄвген Гуцало «Сім’я дикої качки»
Обладнання: портрет Є. Гуцала, підручники літератури для 7 класу, малюнки учнів до твору «Сім’я дикої качки» (домашнє завдання);...
Технологічні картки iconТема. Про красу, про стиль, про моду І хороший смак
Обладнання: ілюстрації одягу, журнали для роботи в проекті, бейджі для розподілу ролей, костюми для театральної групи, контроль –...
Технологічні картки iconТема. Про красу, про стиль, про моду І хороший смак
Обладнання: ілюстрації одягу, журнали для роботи в проекті, бейджі для розподілу ролей, костюми для театральної групи, контроль –...
Технологічні картки iconГеографія та екологія науки, які давно крокують разом
Адже, все, що відбувається на нашій планеті – відбувається у певному просторі-часі, поза який людина не може вийти попри всі технологічні...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка