    Тема 1: Предмет, завдання і методи вікової психології
План:
-
Предмет вікової психології.
-
Завдання вікової психології.
-
Основні категорії вікової психології ─ розвиток, онтогенез, дизонтогенез.
-
Специфіка методів дослідження у віковій психології.
Основні поняття теми: акмеологія, розвиток, онтогенез, дизонтогенез, ріст, формування, регрес, вік, «поперечний» зріз, лонгітюди, спостереження, експеримент, тестування, інтерв'ю.
Обговорення проблемних питань:
-
В чому полягає специфіка вікової психології порівняно із загальною та генетичною? Які особливості її вивчення?
-
З'ясуйте значення вікової психології для практичної діяльності психолога.
-
Чим зумовлена низка проблем вікової психології та які у зв'язку з цим її основні завдання?
-
Дайте пояснення такому твердженню К. Д. Ушинського: «Якщо педагогіка хоче виховати людину в усіх відносинах, то вона повинна, насамперед, пізнати її також в усіх відношеннях.» Які методи для цього є в арсеналі вікової психології?
-
Чим викликані основні вимоги до організації і проведення наукового дослідження онтогенезу дитини?
-
Доведіть, що психологічна спостережливість ─ складова частина професійної майстерності психолога.
Індивідуальна робота студентів.
-
Обґрунтуйте, чому дитинство є соціально-історичним феноменом. Поясніть, як історичні, соціально-економічні та культурні фактори впливають на наше уявлення про розвиток людини.
-
Поясніть, як упродовж історії змінювалось ставлення до дітей та методів їх виховання. Покажіть роль сім'ї у цих змінах.
-
Поясніть причини виникнення дитячої психології як науки.
-
Що є об'єктом вікової психології, а що може бути предметом її вивчення? Наведіть приклади.
-
Назвіть галузі вікової психології.
-
Розкрийте основні положення К. Д. Ушинського про розвиток психіки та порівняйте їх з основними положеннями П. П. Блонського.
-
Розкрийте основні положення Л. С. Виготського про розвиток психіки дитини та порівняйте їх з поглядами С. Л. Рубінштейна, О. М. Леонтьєва.
-
Поясніть, чому потрібна об'єктивність для створення точної науки про психічний розвиток.
-
Назвіть принципи побудови психологічного дослідження.
-
Уявіть, що ви берете участь у вивченні впливу фактора комп'ютеризації суспільства на людей різних вікових категорій (за угодою з дослідницькою фірмою). Ви припускаєте, що вплив «комп'ютерної революції» на суспільство значно глибший, ніж вважають, і цей вплив на дітей, молодь і людей похилого віку різний. Ваше завдання ─ визначити, про що ви хочете довідатись у процесі дослідження, і допомогти фірмі його спланувати.
Для цього ви повинні поставити собі такі запитання:
-
Які основні завдання дослідження?
-
Які з ваших інтуїтивних здогадок можна було б сформулювати?
-
Представників яких вікових груп ви будете вивчати?...
Продовжте формулювати запитання, відповіді на які дозволять вам спрямувати діяльність дослідницької фірми на отримання надійних і вигідних результатів.
-
Як ви вважаєте, які із запропонованих запитань не відповідають вимогам анкетного методу? Чому?
-
У тебе є друзі?
-
Ти коли-небудь брав участь у бійках?
-
У тебе часто буває поганий апетит?
-
Ти можеш себе відстояти?
-
Кого ти більше любиш ─ маму чи татка?
-
Ти любиш ходити до школи?
-
Ти можеш назвати себе розумним?
-
Ти ніколи не помиляєшся в людях?
-
Ти хотів би жити дома з батьками чи з бабусею?
-
Хто з учителів тобі подобається більше?
-
Проаналізуйте, які закономірності і фактори психічного розвитку ілюструє таке висловлення: «Щоб сформувати в учня нову рису характеру, перш за все необхідно створити ситуацію, при якій учень вперше пережив би відповідно цій рисі психічний стан, а потім цей стан закріпити, зробити стійкою рисою особистості учня»
(М. Д. Левітов, 1964).
-
Для оцінки стійкості уваги учнів потрібно розробити шкалу критеріїв, наприклад:
-
Бали
|
Показники стійкості уваги
|
«5»
|
Уважний, абсолютно не відволікається, виконує всі вимоги педагога, вказівки, вправи, помилок не допускає, дисциплінований
|
«4»
|
Уважний, рідко відволікається. Сумлінно виконує вимоги, помиляється рідко.
|
«3»
|
|
«2»
|
|
«1»
|
|
Продовжте визначення показників стійкості уваги.
-
У таблиці наведено дані про психологічний план розв'язання задач учнями 1─ 3 класів, отримані в дослідженні О. В. Скрипченка:
Умовна назва психологічних характеристик способу розв'язання задач
|
Класи і кількість учнів, %
|
Експериментальні
|
Контрольні
|
І
|
ІІ
|
ІІІ
|
І
|
ІІ
|
ІІІ
|
Абстрактно-символічний
|
|
3
|
12
|
|
|
|
Узагальнено-мовленнєвий
|
76
|
79
|
81
|
|
|
|
Образно-мовленнєвий
(з опорою на уявлення)
|
12
|
10
|
4
|
71
|
80
|
89
|
Наочно- мовленнєвий
(з опорою на схеми, моделі)
|
8
|
7
|
4
|
22
|
16
|
11
|
Наочно-практичний
|
4
|
1
|
–
|
7
|
4
|
|
Спосіб розв'язання задач є одним із показників розумового розвитку дітей. Проаналізуйте дані експерименту, проведеного О. В. Скрипченком, порівнюючи результати експериментальних класів, де з 1-го класу вводились теоретичні положення (елементи теорії додавання, віднімання, множення і ділення, буквена символіка, записи у формі схем), а задачі розв'язувалися як арифметичним способом, так і за допомогою рівнянь тощо, з результатами контрольних класів, де подібна робота не проводилась.
Питання, які виносяться на практичне заняття.
-
Предмет вікової психології, її місце серед інших наук. Зв'язок вікової психології з іншими науками.
-
Завдання вікової психології.
-
Історія виникнення і розвитку вікової психології.
-
Методи вікової психології.
Самостійна робота студента
-
Опрацювати першоджерела (за рекомендацією викладача).
-
Визначити основні поняття теми та виписати їх з поясненням у тематичний словник.
-
Порівняти поняття: хронологічний вік, психологічний вік.
-
Визначити позитивні сторони й обмеження кожної із зазначених форм організації дослідження:
а) лонгітюдне дослідження;
б) поперечний зір (метод порівняння)
-
Зробити аналіз конкурентної методики дослідження (на прикладі наукової статті або автореферату) за таким планом:
-
постановка проблеми дослідження;
-
тема дослідження, її предмет;
-
мета, гіпотеза, завдання дослідження;
-
методи і методика дослідження.
Література
-
Титаренко Т. М. Життєвий світ особистості у межах і за межами буденності. К., 2003.
-
Поліщук В.М. Виховання особистості: повсякдення і стереотипи. Глухів, 2004.
-
Максимова Н. Ю. Психологія адитивної поведінки. ─ К., 2002.
Тестова перевірка
-
Вікова психологія ─ це:
а) наука про мистецтво впливу вихователя на поведінку вихованців;
б) наука, що вивчає закономірності розвитку психічних процесів, станів, властивостей особистості, зміни провідного виду діяльності;
в) наука про виховання людини відповідно до потреб суспільного розвитку;
г) наука, яка займається організацією спільної діяльності вихователя і вихованця.
-
Родоначальником вікової психології є:
а) М. Ф. Каптєрєв;
б) Арієс;
в) К. Д. Ушинський;
г) Л. С. Виготський.
-
Метод тестів ─ це:
а) емпіричний метод;
б) комплексний метод;
в) генетичний метод;
г) психодіагностичний метод.
-
Характеристика природного експерименту:
а) проводиться в лабораторних умовах;
б) учні створюють або змінюють конкретні умови, не порушуючи звичайних життєвих обставин;
в) урахування дії багатьох середовищних змінних;
г) одні й ті ж самі досліджувані спостерігаються упродовж певного періоду.
-
Культурно-історична теорія психічного розвитку дитини належить:
а) Ж.-Ж. Руссо;
б) І. М. Сєченову;
в) П. П. Блонському;
г) Л. С. Виготському.
-
Інтеріоризація ─ це:
а) критерій вікової періодизації;
б) принцип науки;
в) механізм засвоєння соціального досвіду та психічного розвитку;
г) суб'єктивна криза.
-
Вікова психологія займається:
а) закономірностями психічного розвитку;
б) механізмами розуміння людей;
в) актуальними проблемами існування людини;
г) розвитком і навчанням підростаючого покоління.
-
Спостереження ─ це:
а) емпіричний метод;
б) комплексний метод;
в) генетичний метод;
г) організаційний метод.
-
Основні сторони розвитку ─ це:
а) фізичний розвиток;
б) переднатальний розвиток;
в) когнітивний розвиток;
г) психосоціальний розвиток.
-
У віковій психології домінують такі методи:
а) експеримент, бесіда;
б) тестування, спостереження;
в) спостереження і природний експеримент;
г) опитувальні методи.
Тема 2: Динаміка і закономірності психічного
розвитку в онтогенезі
План:
-
Умови, джерела та рушійні сили розвитку, суперечності та детермінанти психічного розвитку.
-
Загальні закономірності психічного розвитку.
-
Зарубіжні теорії психічного розвитку.
-
Проблеми психічного розвитку у вітчизняній психології.
-
Періодизація психічного розвитку.
Основні поняття теми: акмеологія, геронтопсихологія, загальні закономірності психічного розвитку, преформізм, теорія конвергенції, періодизація , вік, кризи дитячого розвитку, сенситивні й критичні періоди.
Обговорення проблемних питань:
-
В чому полягають принципові відмінності у сучасних підходах до вікової періодизації психічного розвитку у психології?
-
Чи обов’язково психічний розвиток людини протягом її життєвого шляху супроводжується кризами і критичними періодами? Від чого це залежить?
-
В чому відмінність між емпіричною та теоретичною періодизацією психічного розвитку? Який підхід найбільш прийнятий для розв’язання запитів практичної психології?
-
Які причини вікових та індивідуально-психологічних відмінностей між дітьми? Як змінюється їх співвідношення з віком людини?
Індивідуальна робота студентів
-
Що означають терміни «розвиток», «психічний розвиток»?
-
Яку роль у розвитку відіграють біологічні процеси і навколишнє середовище?
-
Який зв'язок існує між біологічними процесами розвитку і процесами розвитку, що викликаються впливами середовища? Яку роль у зв’язку між ними відіграють фактори часу й готовності?
-
З якими процесами ви пов'язали б поняття «дозрівання», а з якими ─ «научіння», «соціалізація»?
-
Балтес (1987; 1988) вважає, що розвиток індивіда впродовж життя ─ це взаємодія 3-х типів факторів. Нормативні вікові фактори ─ це ті біологічні і соціальні зміни, які, зазвичай, відбуваються в певному віці (наприклад, вступ до школи). Нормативні історичні фактори ─ це такі історичні події, як війни, економічні спади, епідемії, які практично одночасно зачіпають всю вікову когорту. Ненормативні фактори відповідають тільки особистим подіям у житті людини (втрата роботи, хвороба тощо). Подумайте над цими факторами, поясніть їх суть та наведіть власні приклади їх взаємодії.
-
Поясніть сутність теорій рекапітуляції, конвергенції, біхевіоризму з огляду співвідношення в психічному розвитку біологічного і соціального.
-
Поясніть основні принципи психоаналітичної школи, беручи до уваги роботи З. Фрейда та Е. Еріксона.
-
Чим когнітивні теорії відрізняються від теорій научіння?
-
Охарактеризуйте стадії когнітивного розвитку згідно Піаже, пояснюючи такі його терміни, як схема, асиміляція, акомодація та врівноважування.
-
Порівняйте вклад Л. С. Виготського, Г. С. Костюка і Ж. Піаже в когнітивний підхід до розвитку.
-
Поясніть такі поняття, як зона найближчого розвитку, рівень актуального і перспективного розвитку. Як вони пов’язані з поняттям розвивального навчання?
-
Психічний розвиток відбувається за такими закономірностями: стрибкоподібність, цілісність, асинхронність, сензитивність, наступність, послідовність, необоротність та за загальними закономірностями розвитку всього, зокрема переходу кількісних змін у якісні, заперечення заперечень, єдності і боротьби суперечностей. Поясніть, як ви їх розумієте.
-
Що є рушійною силою психічного розвитку?
-
Назвіть основні критерії вікової періодизації. Поясніть, як ви їх розумієте.
-
Визначте, до якого віку належать перелічені новоутворення в психіці, та в якому провідному виді діяльності дітей вони виникають:
-
комплекс пожвавлення;
-
поведінка за уявленнями;
-
розвиток фізичного образу Я;
-
виникнення почуття прихильності.
-
Визначте, до якого віку належать нижче названі новоутворення в психіці, і в якому провідному виді діяльності дітей вони виникають:
-
предметне і константне сприймання;
-
оволодіння усним мовленням та збільшення його функцій;
-
розвиток самосвідомості: «Я-сам», «Я-сама»;
-
перші потреби в автономності, самостійності;
-
поява почуття власної гідності.
-
Визначте, до якого віку належать такі новоутворення в психіці дитини, та в якому провідному виді діяльності вони виникають:
-
уява (пізнавальна й емоційна);
-
знаково-симолічна функція мислення;
-
переборення егоцентризму, виникнення децентрації мислення;
-
довільна поведінка та система саморегуляції;
-
об’єктивна самооцінка;
-
внутрішні етичні інстанції та супідрядність мотивів.
-
Для психіки учнів кого віку характерні такі новоутворення, та в якому провідному виді діяльності вони виникають:
-
внутрішній план дії;
-
рефлексія;
-
довільність пізнавальних процесів;
-
понятійне мислення?
-
Для психіки учнів якого віку характерні такі новоутворення, та в якому провідному виді діяльності вони виникають:
-
почуття дорослості;
-
потреба в самоповазі, самоствердженні;
-
почуття дружби, формування кодексу дружби, товаришування;
-
формується соціальна спрямованість і моральна свідомість;
-
інтенсивний розвиток самосвідомості, образу Я, самооцінки, самоконтролю, рівня домагань?
-
Для психіки учнів якого віку характерні такі новоутворення, та в якому провідному виді діяльності вони виникають:
-
набуття почуття особистої самовизначеності, ідентифікації;
-
професійна самовизначеність;
-
розвиток ціннісних світоглядних орієнтацій, самоцінності, самоповаги;
-
психосексуальної ідентичності;
-
виникнення індивідуально стилю розумової діяльності?
Поняття, які виносяться на практичне заняття.
-
Поняття розвитку, психічного розвитку. Теорії психічного розвитку.
-
Основні фактори психічного розвитку.
-
Передумови та умови психічного розвитку.
-
Психічний розвиток та навчання (Л. С. Виготський).
-
Основні закономірності психічного розвитку.
-
Вікова періодизація. Основні критерії вікової періодизації.
-
Вікові та індивідуальні особливості психічного розвитку.
Самостійна робота студента.
-
Опрацювати першоджерела (за рекомендацією викладача).
-
Визначити основні поняття теми та виписати їх з поясненням у тематичний словник.
-
Порівняти поняття «віковий розвиток» та « функціональний розвиток» дитини.
-
Довести, що «онтогенез ─ єдиний цілісний процес», хоча і виявляється в різних формах.
-
Як розуміти «норму психічного розвитку», якщо одна дитина за один і той період вже навчилася щось робити, а інша ─ ні?
-
Сутність культурного розвитку дитини Л. С. Виготський бачив в оволодінні нею процесами власної поведінки. Доведіть цю думку.
-
Порівняти понятт: розвиток, соціалізація, індивідуалізація.
-
Прокоментувати положення Р. Кемпбелла: «…важливий урок, який повинні здобути батьки: для найкращого розвитку дитини важливіший тип материнства (і природно, батьківства), ніж тип вродженого темпераменту дитини».
-
В чому полягає головний зміст критичних періодів вікового розвитку?
-
Чи існують протиріччя в самому психічному житті, відносно незалежні від зовнішніх впливів? Доведіть думку.
-
«Праця створила людину» (Ф. Енгельс), а що створює свідомість дитини?
Література
-
Максимова Н. Ю. Психологія адитивної поведінки. ─ К., 2002.
-
Кузьменко В. Ч. Відверті розмови дитячого психолога з батьками. ─ К., 2002.
-
Вікова та педагогічна психологія./О. В. Скрипченко, Л. В. Долинська, З. В. Огороднійчук та ін. ─ К., 2001.
Контроль знань
-
Розвиток ─ це зміни, які відбуваються:
а) внаслідок біологічних процесів в організмі;
б) внаслідок впливу навколишнього середовища;
в) в організмі та психіці людини під впливом біологічних процесів та впливів довколишнього середовища;
г) у психіці людини.
-
Представниками когнітивних теорій розвитку є:
а) Л. С. Виготський;
б) З. Фрейд;
в) К. Юнг;
г) Дж. Локк.
-
Яких теорій психічного розвитку (назвіть їх) стосуються наведені положення:
а) розвиток відбувається за законами научіння і визначається, в основному, подіями зовнішнього середовища;
б) при розв’язування задач на людей впливає впевненість у своїх силах і здібностях, їх раціональність, інтелектуальний розвиток;
в) особистість мотивується внутрішніми біологічними потягами;
г) люди роблять щось у відповідності до своєї волі і діють творчо, здатні до повної реалізації свого потенціалу?
-
Провідна діяльність ─ це:
а) екстеріоризація;
б) принцип вікової періодизації;
в) критерій вікової періодизації;
г) ознака психічного розвитку.
-
Характер соціальних взаємин, місце дитини в системах «дорослий ─ дитина» та «дитина ─ дитина» ─ це:
а) ознака психічного розвитку;
б) соціальна ситуація розвитку;
в) научіння;
г) сензитивний період.
-
Гра є провідним видом діяльності у:
а) немовлячому віці;
б) дошкільному віці;
в) ранньому віці;
г) у молодшому шкільному віці.
-
Загострення суперечностей між тим, чого досягла дитина, і тим, до чого вона прагне, ─ це:
а) об’єктивна криза;
б) сензитивний період;
в) інтеріоризація;
г) імпринтинг.
-
Період, найбільш сприятливий для розвитку певних психічних функцій, ─ це:
а) соціальна ситуація розвитку;
б) суб’єктивна криза;
в) екстеріоризація;
г) сензитивний період.
-
Ієрархічність мотивів як особистісне утворення виникає у:
а) ранньому віці;
б) дошкільному віці;
в) немовлячому віці;
г) молодшому віці.
Тема 3: Психологія новонародженої людини та
немовляти (від народження до 1 року)
План:
-
Фази пренатального розвитку.
-
Особливості психіки новонароджених.
-
Комплекс пожвавлення.
-
Основні фази розвитку немовляти.
-
Новоутворення періоду.
-
Криза 1 року життя.
Основні поняття теми: фаза, немовля, новоутворення, криза 1 року.
Обговорення проблемних питань:
-
Коли закладаються підвалини для психічного розвитку дитини немовлячого віку? Відповіді обґрунтуйте результатами новітніх досліджень.
-
Які нейрофізіологічні, психологічні і соціальні передумови нормального психічного розвитку новонародженої дитини?
-
В якому напрямку відбувається розвиток спілкування дитини з дорослими? Від чого це залежить?
-
У чому полягає підготовка до мови протягом першого року життя?
-
Який вплив сенсорного розвитку дитини, рухів руки на її пізнавальну сферу?
-
Коли потрібно розпочинати виховання дитини? Чому суворе дотримання режиму дня є однією з важливих умов нормального фізичного і психічного розвитку дитини?
-
Які новоутворення в психіці дитини з'являється і розвивається в період немовляти?
Індивідуальна робота студентів.
-
Які з безумовних рефлексів новонародженого зберігаються, а які видозмінюються з розвитком дитини? Як? За яких умов? Які зникають? Чому?
-
У двох дітей першого року життя дослідник виробляв диференційований умовний рефлекс на два звуки: дзвінкий і тихий. В однієї дитини рефлекс утворився після 6 сполучень, у другої ─ після 14. Назвіть можливі причини цієї відмінності.
-
Чому свята збуджують 5-6-річних дітей і лишають спокійними дітей першого і другого року життя? Як пояснити цей факт?
-
Гібсону належить теорія потенційних можливостей використання об’єктів дитиною. Діти, як стверджує Гібсон, майже від самого народження все, що бачать і чують, оцінюють з боку можливого використання. Наведіть приклад. Чи не є вони передумовою виникнення категоризації предметів? Згадайте теорію когнітивного розвитку Ж. Піаже. Чи відображені ці можливості в зазначених стадіях когнітивного розвитку дитини? Ж. Піаже звинувачують у тому, що перцептивний розвиток дитини є найслабшою ланкою його теоретичних побудов.
-
Міжаналізаторні зв’язки ─ вроджені? Як вони впливають на психічний розвиток? За яких умов вони можуть зникати?
-
Символічна репрезентація ─ це здатність уявляти минулі й теперішні події, досвід за допомогою слів, текстів та інших засобів. Психологи вважають, що це явище лежить в основі таких форм поведінки дитини, як наслідування, пошук захованого предмета, уявні дії (дії «понарошку» ─ складає ручки, на них кладе голову, удаючи, що спить, інші дії). Поясніть зв'язок указаних форм поведінки з символічною репрезентацією.
-
У чому полягає різниця між розумінням мовлення та активним мовленням? Як ці процеси пов’язані між собою, як вони розвиваються?
Питання, які виносяться на практичне заняття:
-
Анатомо-фізіологічні особливості новонародженої дитини і немовляти.
-
Психологічна характеристика дитини у фазі новонародженого. Соціальна ситуація розвитку. Розвиток емоційної сфери. «Комплекс пожвавлення».
-
Сенсорно-перцептивний розвиток немовляти.
-
Спілкування та його роль у психічному розвитку немовляти. Підготовка до оволодіння мовленням.
-
Новоутворення в психічному розвитку немовляти.
-
Криза першого року життя.
Самостійна робота студента
-
Опрацювати першоджерела (за рекомендацією викладача).
-
Визначити основні поняття теми та виписати їх з поясненням у тематичний словник.
-
Назвати складові «комплексу пожвавлення» дитини і довести, що це перший поведінковий акт. По можливості, провести спостереження за реакцією дитини на обличчя та голос матері та на обличчя незнайомої людини.
-
Які індивідуальні особливості поведінки новонароджених дітей під час неспання?
-
Які вимоги висуваються в наш час до догляду за новонародженою дитиною і яке це має значення для її розвитку?
-
Яке значення має пошукова активність дитини в її психічному розвитку?
-
Роль матері в психічному розвитку немовлячого віку (синдром ізоляції в досвідах на мавпах).
-
Дати аналіз ситуації спостереження за дитиною 9 міс.:
Хлопчику подобається викидати іграшки з манежу. Він просуває їх між стійками манежу і випускає з рук. Мати постійно піднімає їх і знов кладе в манеж, а він бере їх і знов кидає на підлогу.
Яке значення мають ці та подібні дії з іграшками для дитини?
Як повинна поводити себе мати в такій ситуації?
-
Дати оцінку акту прямоходження дитини наприкінці першого року життя.
-
Дати психологічну оцінку явищу «госпіталізму». Які умови його запобігання?
Література
-
Актуальні проблеми генези особистості в контексті навчання і виховання. К., 2001.
-
Титаренко Т. М. Життєвий світ особистості у межах і за межами буденності. К., 2003.
-
Поліщук В.М. Виховання особистості: повсякдення і стереотипи. Глухів, 2004.
Каталог: depart -> KolPed -> resource -> filedepart -> О. Д. Шуляр Мистецтво в сучасній школі: проблеми, пошукиdepart -> Навчально-методичний посібник для студентів Інституту історії, політології І міжнародних відносинdepart -> Р. В. Дудик Мистецтво в сучасній школі: проблеми, пошукиdepart -> Анотації навчальних дисциплін відповідних напрямів підготовки (назва дисципліни, статус, рік/семестр, мета, завдання, зміст дисципліни, викладацький склад, тривалість, оцінювання). Методологічні та теоретичні проблеми психології викладачdepart -> Ірина барган повернись у реальністьdepart -> European credit transfer system ects – інформаційний пакетdepart -> “хіх – хх” ббк 63. 3(4Укр)52 Любов Сливка епістолярна спадщина та мемуариdepart -> Ббк 3. Ганна Скорейко, Ірина Яворськаfile -> Програма нормативної навчальної дисципліни підготовки бакалавра
Поділіться з Вашими друзьями: |