Тема. Альбер Камю. Роман



Скачати 64,64 Kb.
Дата конвертації14.05.2017
Розмір64,64 Kb.

Тема. Альбер Камю. Роман «Чума».
Художнє осмислення подій Другої світової війни у світлі екзистенціалістської філософії у романі. Алегоричне зображення Руху Опору. Проблема пізнання сенсу буття в «межовій ситуації», бунту й свободи людини в світі, де «Бог помер».
Мета.Ввести учнів у художній світ А.Камю, створити умови для усвідомлення ними основних світоглядних екзистенціалістських ідей та їх впливу на творчість письменника; сприяти вихованню почуття відповідальності людини за власну долю і долю людства.
Обладнання. Портрет А.Камю, репродукції картин: С.Далі «Обличчя війни», С.Далі «Метаморфози», Г.Клімта «Життя і смерть», Рембрандта «Філософ у роздумах», кадри художнього фільму «Чума», слайди, фрагменти «Ленінградської симфонії» Д.Шостаковича.
Людина мусить залишатися

вірною людському в собі;

повинна протистояти злу

навіть у тому випадку,

коли немає ніякої

перспективи і ніякої надії

Альбер Камю
На дошці прикріплені листки, на яких надруковані пояснення окремих термінів:

  • Екзистенційний (від лат. – існування) – той, що стосується одвічних питань буття особистості.

  • «Межова ситуація» - кризовий момент, коли особистість потрапляє на «межу життя та смерті», робить певний моральний вибір.

  • «Трагічний гуманізм» бунту героїв: герої, навіть усвідомлюючи обмеженість своїх можливостей у боротьбі зі злом, не складають зброї.

  • Література екзистенціалізму – література, в якій закарбувалися…


ХІД УРОКУ

І. 1. Вступне слово.

Визначний французький романіст, філософ, публіцист А.Камю вважав, що письменник – це «оголений нерв епохи», і тільки він здатний відчути «духовні потоки», які линуть від кожної людини окремо і людства взагалі, визначаючи моральний стан всієї цивілізації.

Камю став одним із лідерів філософсько-мистецького напряму екзистенціалізму.

2. Повторення вивченого. Завдання учневі.

Скласти з окремих визначень (правильних і помилкових) повне визначення літератури екзистенціалізму (на окремих листках надруковані складові визначення; учень вибирає правильні і прикріплює поряд із листком, на якому написано «Література екзистенціалізму – література, в якій закарбувалися …»

На листках:


  • зображення нездоланного трагізму людського життя (приреченість на самотність, відчуженість і занедбаність у ворожому світі);

  • відчуття втрати сенсу буття;

  • напружене переживання духовної кризи західної цивілізації;

  • перенесення у творчість принципів дослідження, притаманних науці;

  • оспівування романтичних пригод, подвигу, мужності, герой – надлюдина»;

  • змалювання ситуації морального вибору особистості в «межовій ситуації».

  1. Запитання класу:

  • Що поставив Камю в центр буття? (Існування людини)

  • Письменник боровся за звільнення розуму, душі людини від чого? (Від абсурдної дійсності)

  • Що таке абсурд? (Безглуздя, протиріччя)

  • В яких 3 напрямках розвивалась творча діяльність Камю? (Література, театр, філософія)

  • Які три цикли творчості Камю вам відомі? (Абсурд, бунт, любов)

  • Який міфологічний образ відповідає кожному з циклів? (Сізіф, Прометей, Немезида)

  1. Гра «Так. Ні».

- На формування світогляду молодого письменника вплинули:

а) алжирське походження;

б) спілкування з учителем Реньє;

в) перекладацька діяльність.

- На думку письменника, особистість повинна бунтувати проти світового абсурду, оскільки це:

а) єдиний спосіб утвердитись у світі;

б) єдина можливість остаточно здолати світовий абсурд;

в) єдиний шлях ствердити моральні цінності людського буття.

- Коло читацьких зацікавлень молодого Камю складали твори:

а) мислителів і письменників античності;

б) західних філософів ХІІІ-ХV ст..;

в) сучасних французьких письменників.

- До «циклу бунту» увійшли:

роман «Чума», п’єси «Стан облоги», «Праведники», есе «Шлюбні бенкети», трактат «Бунтівна людина».



ІІ. 1. Повідомлення теми, мети і епіграфу уроку, плану уроку.

План ( на екрані)



  1. Історія створення роману А.Камю «Чума».

  2. Особливості сюжету та жанру твору.

  3. Система образів роману.

Вчитель Отже, «цикл бунту». Роман «Чума».

- Що таке бунт?

(Бунт – опір чомусь, протистояння).

Ідея бунту у творах Камю – ідея морального опору людини абсурдному світові.

- Яким був світ, що його спостерігав Камю?

Друга світова війна закінчилась; війна, яка усвідомлювалась людством як найжахливіша за всю історію.

Масові знищення людей, непоправні втрати, обірвані життєві шляхи й зруйновані долі, знівечені тіла та розтоптані душі.

Вчитель.'>Вчитель. Прослухайте фрагмент симфонії.

Ваше завдання визначити, скільки музичних тем у творі?

Що вони означають?

(Прослуховування фрагменту сьомої «Ленінградської» симфонії Д.Шостаковича.)



Вчитель. Музику, яку випочули, створив мешканець Ленінграда, взятого в облогу, оточеного «коричневою чумою». І йдеться у симфонії про виникнення і наступ зла та про людський опір силам, що нівечать та руйнують.

Презентація репродукцій картин С.Далі «Обличчя війни», «Метаморфози», Г.Клімта «Життя і смерть», Рембрандта «Філософ у роздумах», які є на столах учнів і на екрані.

Вчитель. Які почуття викликають ці картини?

Які асоціації викликають?

Якими словами можна назвати цей стан?

(Жах,

смерть,

паніка,

страждання,

відчайдушний крик)

(Пустеля – байдужість.

Змії – агресивне довкілля.)

Вчитель. Я виділила 2 картини? (С.Далі «Обличчя війни», Рембрандта «Філософ у роздумах»)

- Чому?


- Як ці картини пов’язані з темою уроку?

Вчитель. Роман «Чума» є вершинним досягненням А.Камю. Він увійшов до історії літератури ХХ століття як літературний пам’ятник борцям проти гітлерівської навали.

1. Історія створення твору. (Учень)

Писав 8 років. Змінювалась концепція твору і його зміст.

Перші нотатки – 1838р. Розповідь про двох бідних людей, що покохали, знайшли щастя – любов. (Пізніше у романі – тема кохання Жозефа Грана).

1941 р. – Камю прибув до Орана, який справив на нього гнітюче враження. З’явилась ідея активного опору злу.

Війна для Камю – наочне втілення абсурдності існування.



  1. Робота над схемою про особливості сюжету та жанру твору. (Схема на екрані)

Роман А.Камю «Чума»

  • епіграф вказує на алегоричний зміст (тема ув’язнення поєднує вигаданий сюжет про блокаду зачумленого Орана з ситуацією в Європі, ураженій бацилами «коричневої чуми»);

  • «подвійне бачення» речей (ізоляція хворих – гестапівські в’язниці, стадіони з людьми – концтабори, захоронення померлих – масові розстріли …);

  • роман – хроніка;

  • роман – притча;

  • Оран – «універсальна модель міста»;

  • «Чума» Камю - філософський роман.

3.Система образів роману.

(На екрані – схема).



Система образів роману А.Камю «Чума»

Лікар Ріє

Жан Тарру

Раймон Рамбер

Жозеф Гран

лікар Кастель

отець Панлю

Коттар
«Межова ситуація»


добровільні санітарні егоїстичні,

дружини, допомога корисливі цілі

жертвам лиха

(Учні дають коротку характеристику кожному героєві, аналізують його поведінку у «межовій ситуації», визначають, до якої групи, згідно схеми, належить герой).



ІІІ. Демонстрація кадрів кінофільму «Чума».

Завдання перед переглядом:



  • Визначити відмінності між романом і фільмом.

Використання наступних епізодів фільму:

Хвилини фільму Зміст

1) 00.05 – 00.07 Зустріч героїв на вокзалі

- Чи такими ви собі уявляли героїв?

2) 00.26.43 - Гнітюча картина міста

00.26.53 (здохлі щури)

- Яке попередження приховане у даних кадрах?

3) 0.39.57 – 00.43.38 Перша відповідь

отця Панлю



  • До чого закликає отець Панлю? Чим відрізняється його друга проповідь? Який займенник він у ній тепер вживає? Чому?

4) 00.46.42 - Стадіон

00.48.49


- З чим асоціюється вигляд стадіону?

5) 0.50.11 - «Запах печей,

0.51.13 запах чуми»

- У чому символіка цієї розмови героїв?

6) 01.38.10 Кінець фільму,

01.42.42 попередження

- Про що попереджає лікар Ріє, закінчуючи свою розповідь?

ІV. Робота в групах.

Завдання. Закінчити речення.

І група Роман «Чума» - це роман-хроніка, тому що …

ІІ група Роман «Чума» - це притча, тому що …

ІІІ група Роман «Чума» - це попередження людству про …

V. Підсумок.

Чому ми можемо сказати, що роман А.Камю відноситься до літератури екзистенціалізму?



VІ. Домашнє завдання. Скласти усну характеристику героїв роману, виписати їх висловлювання про чуму, про ставлення до життя.
Каталог: bitstream -> 123456789
123456789 -> Урок позакласного читання у 8 класі Презентація проекту
123456789 -> Творчість А. Міцкевича апогея польського романтизму
123456789 -> Ключове запитання: Справжній Митець… Який він? Для реалізації проекту було створено групи „Біографи”
123456789 -> В. Стефаник. Новаторство письменника. Експресіонізм у його творчості
123456789 -> Урок 1 Тема. Як не любить той край Матеріал уроку. Володимир Сосюра "Як не любить той край "
123456789 -> Конспект уроку із світової літератури для 7 класу Тема. Поетизація давньоруської минувшини в баладі О. С. Пушкіна «Пісня про віщого Олега»
123456789 -> 5 клас Тема уроку. Шлях Мауглі від вихованця джунглів до їх володаря. Мета уроку


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Тема. Альбер Камю. Роман iconКонспект уроку Альбер Камю. Життєвий І творчий шлях письменника. Його філософські й естетичні погляди. Роман
Тема. Альбер Камю. Життєвий І творчий шлях письменника. Його філософські І естетичні погляди. Камю й екзистенціалізм. Роман
Тема. Альбер Камю. Роман iconАльбер Камю. Життєвий І творчий шлях. Філософські й естетичні погляди. Камю І екзистенціалізм. Провідні мотиви творчості
Мета уроку: формувати інформаційну компетентність учнів про життя та творчість Альбера Камю; визначити основні світоглядні позиції...
Тема. Альбер Камю. Роман iconТема уроку: А. Камю – видатний французький письменник. Камю І екзистенціалізм. «Чума» антифашистський роман-притча. Філософський сенс притчі про чуму. Мета уроку
Тема уроку: А. Камю – видатний французький письменник. Камю І екзистенціалізм. «Чума» антифашистський роман-притча. Філософський...
Тема. Альбер Камю. Роман iconМультимедійна презентація по вивченню творчості Альбера Камю
Кожен митець мусить сьогодні пливти на галері сучасності А. Камю Мати А. Камю Мадлен Марі Камю
Тема. Альбер Камю. Роман iconВідділ освіти Києво-Святошинської райдержадміністрації Районний методичний центр
Тема: Життєвий І творчий шлях письменника А. Камю; його філософські та естетичні погляди. Камю та екзистенціалізм 6
Тема. Альбер Камю. Роман iconТема. Життєвий І творчий шлях французького письменника Альбера Камю; його філософські та естетичні погляди. А. Камю й екзистенціалізм
Ета: простежити життєвий І творчий шлях письменника, дослідити вплив ідей філософії екзистенціалізму на творчість А. Камю; розвивати...
Тема. Альбер Камю. Роман icon«Їм судилася доля генієв». Павло Тичина. Альбер Камю. Біографія і творчість
Унаочнення: портрети Павла Тичини та Генріх Гейне, збірки творів, мультимедійні презентації «Життєвий шлях Павла Тичини» та «Там,...
Тема. Альбер Камю. Роман iconУрок 1 Тема: Альберт Камю французький письменник, лауреат Нобелівської премії. Його філософські й естетичні погляди. Камю І екзистенціалізм
...
Тема. Альбер Камю. Роман iconТема: “Чорна рада” П. Куліша перший україномовний історичний роман. Історична основа сюжету. Тл: роман, роман хроніка, історичний роман. Мета навчальна
Тема: “Чорна рада” П. Куліша перший україномовний історичний роман. Історична основа сюжету. Тл: роман, роман хроніка, історичний...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка