Тема: Дитячі роки Т



Скачати 120,43 Kb.
Дата конвертації03.04.2018
Розмір120,43 Kb.

Тема: Дитячі роки Т.Г. Шевченка

О.Іваненко «Тарас у наймах»
Мета: - поглибити знання учнів про історію українського народу;
- ознайомити учнів з деякими відомостями про раннє дитинство

великого українського поета і художника;


- вчити аналізувати твір;
- виділяти в тексті головне; характеризувати головного героя твору;

робити висновки з прочитаного;


- розвивати зорову пам'ять, зв’язне мовлення, читацькі інтереси учнів;
- виховувати інтерес до вивчення історії України, любов і повагу до

художника і поета Т.Г.Шевченка.


Обладнання: портрет Т.Г. Шевченка, репродукції художніх творів поета,

автопортрети, автопортрети – офорти Великого Кобзаря, запис

пісні «Зацвіла в долині…», виставка книг про Т.Г.Шевченка,

закодоване послання, портрет О.Іваненко, портрет І.Їжакевича і

його картина «Тарас – пастух».
Тип уроку: Вивчення нового матеріалу.


Хід уроку:
1. Організація класу до уроку

Наш девіз: «Працюй - творчо,

відповідай – швидко,

точно і правильно!»


2. Актуалізація опорних знань

(Звучить мелодія пісні «Зацвіла в долині…»)

2.1. Гра «Прочитай послання»

2.2. Гра «Риминки»

2.3. Робота з класом
- Про кого сказано ці слова?

«Він був і пастухом, і погоничем, і «козачком», і ким тільки не був, і чого

тільки не робив! Але все ж йому хотілося бути малярем. Все що бачив,

хотілося малювати!»

(Про Тараса Григоровича Шевченка)


  • А хто такий Тарас Григорович Шевченко?

2.4. «Асоціативний кущ»

ШЕВЧЕНКО



2.5. Перевірка риминок.

Тече вода з – під … калина

Яром на … водою

Пишається над … долину

Червона … явора

Пишається… зеленіють

Явір… верболози

А кругом їх … молодіє

І лози… калинонька
* * *

Садок вишневий коло … дівчата

Хрущі над вишнями … йдуть

Плугатарі з плугами … гудуть

Співають ідучи … ждуть

А матері вечерять … хати



2.6. Перевірка послання.

Б) Тарас Григорович Шевченко народився 9 березня 1814 року у селі

Моринці на Черкащині. У 9 років померла мати, а в 11 – помер і батько. 24

роки він був кріпаком, 10 років мучився у солдатській неволі на заслані і

лише 13 років був вільною людиною. Всього прожив поет 47 років. Помер

10 березня 1861 року і похований на Чернечій або Тарасовій горі у місті

Києві.

У своїй автобіографії він писав:



1

Частину

5

історії

70-24=46

500-32=468

2

Становить

6

мого

100-18=82

100+115 = 215

3

Батьківщини

7

моєї

50-35=15

66+7 = 73

4

Історія

8

життя

100-27=73

(46821573)




(46821543)




2.7. Мотивація навчальної діяльності

«Історія мого життя становить частину історії моєї Батьківщини»


- Чи мав право Тарас Григорович Шевченко сказати так про своє життя?

(Доведемо це).




3. Повідомлення теми уроку

- Ми продовжуємо вивчати розділ «Шевченкове слово». І сьогодні одну із

сторінок біографії Т.Г.Шевченка, а саме дитячі роки малого Тараса,

відкриває нам О.Д. Іваненко (портрет на дошці).

- А хто така О.Д. Іваненко?
3.1. Повідомлення пошукової групи (ерудитІ)

а) Народилась О.Д.Іваненко 13 квітня 1906 року у місті Полтаві. У домі

О.Д. Іваненко була чимала бібліотека, тож дівчинка змалку

заприятелювала з книгами. А улюбленим письменником Оксани був Тарас

Григорович Шевченко. Оксана Дмитрівна Іваненко написала славнозвісну

книгу «Тарасові шляхи» і отримала за неї у 1974 році премію імені Лесі

Українки – це найвища нагорода у світі дитячої літератури.

- Так О.Іваненко писала книгу «Тарасові шляхи» (ось вона) цілих 20 років,

їздила по тих місцях, де жив і творив Тарас Шевченко.

- З якої сім’ї походив Тарас Григорович Шевченко?

(З сім’ї селянина – кріпака)

- Так, кріпак і син кріпака – це власність пана.

Справді давно те діялось. Це був історичний період – кріпаччина.


б) Повідомлення пошукової групи (ерудитІІ)

«Кріпаччина – велике лихо для народу. Кріпак був у повній залежності від

пана, працював на нього цілісінький день, а своє поле залишалося

необробленим»



в) Повідомлення пошукової групи (ерудитІІІ)

«Пан міг засікти кріпака до смерті, бити так батогом, що спина

перетворювалась у криваві шматки м’яса, на які ще й сипали сіль, або міг

продати кріпака, розлучивши його із сім’єю, міг програти в карти,

обміняти на собак».

- Уявляєте собі таке безправ’я, приниження, яке терпів народ! Кріпак був у

повній неволі, був невільником.
4. Робота над новим матеріалом

«Там матір добрую мою

Ще молодую у могилу

Нужда та праця положила.

Там батько плачучи з дітьми,

А ми малі були і голі,

Не витерпів лихої долі,

Умер на панщині, а ми –

Розбіглися межи людьми

Мов мишенята…» - так писав Тарас Григорович Шевченко про свою гірку

долю, коли залишився сиротою

.

4.1. Ерудит VI. «Калинова схованка»

«Вже другий день Тарас сидів у кущах калини голодним. У чоловіка, що в їхній хаті був на постої, хтось гроші вкрав. «А він же їх, тих грошей, не бачив навіть…»

Смоктало в животі. Зірвав кетяг калини укинув ягідку до рота й одразу виплюнув. «Яка ж терпка й недобра! А вже червона…»

І насторожився. Раптом: почулися кроки. Прибрав рукою лапате віття і обережно визирнув. «Сестра Ярина! Таки прийшла, втекла від лютої мачухи». Лише вона та ще Тарасів друг, знали, де ховався бідний утікач.

- Принесли їсти? – ковтнувши слину, подавсь до сестри Тарас.

- Еге, - озвалась Ярина, і з білого рукава дістала м’який, пахучий, ще навіть

теплий окраєць хліба».


- Ця історія не закінчилася просто. Син мачухи Оксани Степан, який і вкрав гроші, дізнався, де ховається Тарас і виказав місце схованки. Знайшовши хлопця, мачуха і дядько Павло 3 дні його били і знущалися над ним. Врятувала його подруга Оксана і сусіди, заступившись за сироту. Після цього Тарас покинув рідну хату (втік) і пішов у найми.
Сценка «Тарас і Ярина»

Ярина: Я на хвилинку забігла до тебе.

Тарас: Спасибі, Яринко, хоч ти мене не забуваєш.

Ярина: Тарасику, а в тебе є малюнки? Покажи.

Тарас: Добре, тільки, тобі, сестричко (показує дощечку з малюнками). Ось

наша хата.



Ярина: Дуже схожа. Невже це ти сам? А чого ж на дощечці?

Тарас: Паперу не було. Дяк не давав. Обіцяв учити малювати. А …! Хіба

йому болить голова за мене? Тільки п’є та шмагає мене різками.



Ярина: І зараз? (Тарас киває головою). Та хай йому грець. Вертайся додому.

Тарас: А там що?
- Що сталося далі з Тарасом ми почуємо, прочитавши оповідання О.Іваненко

«Тарас у наймах». Але згадаймо значення деяких слів.


4.2. Словникова робота

Пан – багатий чоловік

Дяк – людина, яка прислуговує церкві

Маляр – художник

«Даровий наймит» - людина, яка працює задарма

Кріпак – невільник

Управитель – людина, яка керує панським маєтком

«Козачок» - хлопчик-прислужник

«Ні на дуду грець» - людина, яка нічого не вміє робити
4.3.Робота над текстом

О.Іваненко «Тарас у наймах»



а) Читання тексту вчителем і учнем

- Яка була у Тараса заповітна мрія? (навчитися малювати)



б) Мовчазне читання тексту учнями

- Які власні назви зустрічаються у тексті?

- Скільки дітей було у сім’ї Тараса, назвіть їх імена.

в) Тестування

1. Після смерті батька Тарас пішов до:

а) тітки; б) пана; в) учителя - дяка

2. Другий дяк був:

а) учителем; б) служкою; в) малярем

3. Третій дяк сказав, що з Тараса вийде:

а) великий художник; б) козачок; в) нічого не вийде

4. Потім Тарас пішов:



а) у найми; б) у солдати; в) додому

5. Що купував собі Тарас на зароблені гроші?

а) цукерки; б) бублики; в) папір

6. Тараса залишили у пана:



а) козачком; б) управителем; в) конюхом
г) Перевірка тексту (відповідь на дошці, оцініть себе)

д) Читання тексту вголос (різні види читання)

- в особах; - в зірочку;

- ланцюжком; - абзацами.

- «буксиром» ;



4.4. Гра «Голка і нитка» (перше слово читає вчитель)
4.5. Релаксація (фізхвилинка)

- Що любив Тарас малюючи робити? (співати)

- А який голос був у Тараса? (дуже хороший голос був у Тараса)

- Ось і ми зараз з вами відпочинемо, поспіваємо.



Пісня «Зацвіла в долині червона калина…»
4.6. Продовження роботи над текстом

- Гра «Слідопит» (Вибіркове читання).

- Чого дяк не шкодував для школярів? (різок)

- Що купував Тарас на зароблені гроші? (папір)

- Куди пішов Тарас, коли третій дяк йому відмовив у навчанні? (у найми,

пастухом пасти громадську отару овець у с. Кирилівка, у 1827р.)


4.7. Інсценізація

Оксана: - Чом же ти плачеш? От дурненький! Давай я сльози витру. Не

сумуй, Тарасику, адже кажуть найкраще від усіх ти читаєш,

найкраще за всіх співаєш, ще й кажуть малюєш. От виростеш –

будеш малярем!



Тарас: - Еге ж, Оксано, малярем. А всі кажуть, що я ледащо, ні на що не

здатний. Ні, я не ледащо! Я буду таки малярем!



Оксана: - Авжеж будеш! А що ти ледащо, то правда. Дивись де твої

ягнята.


4.8. Робота над картиною І. Їжакевича «Тарас – пастух» (1935р)

- Портрет І. Їжакевича (1864 – 1962)

- Коротке повідомлення про художника



4.9. Ерудит V. Повідомлення про художника І.Їжакевича

Іван Сидорович Їжакевич – народний художник України, відомий за її

межами. В дитинстві йому, як і Тарасу, довелося пасти овець. Він

самотужки «вибрався в люди»завдяки своєму таланту художника.

В основу картини покладено вірш «Мені 13 минало, я пас ягнята за

селом…»


- Де відбуваються події зображені на картині? (За селом, під парканом

панської садиби)

- Хто зображений на передньому плані? (У центрі картини ми бачимо



хлопчика, що сидить, а біля нього лежить солом’яний бриль, і хліб у

торбинці – весь його обід, про який він, мабуть, забув)

- У що одягнутий хлопець? (Одяг у хлопця старий, весь в латках і дірках)

- Що робить хлопчик? (Він поклав на коліна клаптик паперу й малює,

забувши про овець)

- Що ви можете сказати про нього? (Він захоплено малює, мріє стати



художником)

- Що зображено на задньому плані картини? (Там, вдалині видніється



церква)

- Що ви бачите в лівому кутку картини? (В лівому кутку картини,



вдалині, видно сільські хатки, а на пагорбку, за березами – вітряк)

- Які враження справила на вас картина? (Сумні, показана важка доля



хлопчика – сироти, кріпака)

- У цих місцях, де Тарас пас овець, за селом Кирилівка стоїть пам’ятник

малому Тарасу – пастуху. (Демонстрація фото)
4.10. Складання характеристики головного героя оповідання.

- Знайдіть у тексті і прочитайте слова, які характеризують Тараса.

- Який був Тарас? (Голодний, обідраний, мрійливий, сумний, добрий,

щирий…)


- Що робив Тарас? (хотів учитися, прибирав, розтирав, носив, мріяв,

малював, співав, заробляв, купував, ховався)

- Яка ж головна думка тексту? (Тарас весь час мріяв вчитися малювати)
5. Ознайомлення з репродукціями картин Тараса Григоровича

Шевченка.

Розповідь вчителя:

- Ставши «козачком» - прислужником у пана з Т.Г.Шевченком стався

такий випадок:

(1829р) – 15 років

«Одного разу пан Енгельгардт та пані поїхали на бал, а Тарас засвітив

свічку і став малювати портрет козака Платова – учасника Вітчизняної

війни 1812 року.

Він так захопився, що й не почув, як пани повернулися додому, і не зустрів

їх як належить слузі. За це пан намяв йому вуха, кричав, що він міг

спалити будинок і наказав відшмагати його на стайні різками.


- Оскільки пан хотів мати свого власного художника, то він віддав Тараса в

науку до В.Ширяєва – майстра різних живописних справ і саме тоді Тарас

намалював портрет пана Енгельгардта (1833р.)
Вірш: Хоче малювати, прагне він до знань

Та за це багато зазнає знущань

Нишком він малює статуї в саду,

Вночі пише вірші про людську біду.

О, довіку вдячний був Тарас Шевченко,

Що в саду, у Петербурзькім

Стрів його Сошенко

Сошенко й Григорович у розумнім колі

Вирвали талант вкраїнський

З тяжкої неволі.

- 22 квітня 1838 року Шевченко став вільною людиною. За 2500

карбованців його викупили у пана Енгельгардта. І він вступив до

Петербурзької Академії Мистецтв, закінчив її і став художником –

академіком (академіка отримав за гравюру)


5.1.Словничок:
«Гравюра» – (вирізати, створювати рельєф), вид графічного мистецтва,

створення тиражованих зображень шляхом контрастного

друку з рельєфних поверхонь або через трафарет.

«Офорт» - (буквально міцна вода і азотна кислота), різновид гравюри на

металі, котрий дозволяє отримувати відтиски з друкарських

форм, які попередньо оброблені кислотами.
5.2. В галереї Тараса Григоровича Шевченка.

- Погляньте, які чудові картини залишив нам у спадок Тарас Григорович

Шевченко (майже 1200 мистецьких творів дійшло до нас)

- Він залишив 60 автопортретів своїх, без яких ми б не знали, яким був

Великий Кобзар. В його очах – журба, біль, туга за Україною,

невиплакані сльози.

- А ось його хатина (1843р.) виконана в техніці – сепія. І фарба – сепія,

зроблена з чорнильного мішочка морського молюска – каракатиці,

коричневого кольору.

- Зараз це хата-музей, а біля неї стоїть пам’ятник малому Тарасу.


6. Підсумок уроку

- То чи мав право Тарас Григорович Шевченко сказати так: «Історія мого

життя становить частину історії моєї Батьківщини» ?

(Так, мав. Саме на його життєвому прикладі виразно показане життя

селян-кріпаків.)

- Чи здійснилася заповітна мрія Тараса Григоровича Шевченка?

(Так, він став художником)
6.1. Складання сенкану

Тарас Дитинство

Мрійливий, допитливий Тяжке, сумне

Малював, читав, мріяв Мріяв, малював, вчився

Син кріпака – власність пана Весь час мріяв Тарас

Художник вчитися малювати

Мрія

7. Домашнє завдання

Читати і переказувати оповідання О.Іваненко «Тарас у наймах»



Скласти сенкан за словом Шевченко
Каталог: ld
ld -> Ахматова Анна Андріївна Ахматова Анна Андрі́ївна (Горенко) — російська поетеса, родом з України, представниця акмеїзму. Лауреат міжнародної літературної премії «Етна-Таорміна»
ld -> Творчість
ld -> Освіта. Виховання. Навчання бабенко, Тамара Василівна
ld -> 49 науково-дослідних робіт із 52, які виконувалися за договорами із замовниками у 2013 році, були складовими частинами державних і галузевих програм (планів)
ld -> Альбер Камю. Життєвий І творчий шлях. Філософські й естетичні погляди. Камю І екзистенціалізм. Провідні мотиви творчості
ld -> Програма для загальноосвітніх навчальних закладів
ld -> Проект змін до програми Робоча група
ld -> Художня спадщина: студії
ld -> В. Домонтович Доктор Серафікус. Без ґрунту [Романи]
ld -> Державна науково-педагогічна бібліотека україни


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Тема: Дитячі роки Т iconДитячі роки

Тема: Дитячі роки Т iconТема. Дитячі роки Тараса Шевченка. О. Іваненко «Тарас у наймах». Мета
Ми домовились, що новий розділ будемо вивчати у вигляді засідань науковців у дослідницькій літературній лабораторії. Отже, наша лабораторія...
Тема: Дитячі роки Т iconІ. Котляревський (малюнок Т. Г. Шевченка) Дитячі роки Івана Котляревського Біографія

Тема: Дитячі роки Т iconУрок позакласного читання 5 клас Тема. Ірен Роздобудько. Що може пензлик? Історія про Катрусю Білокур Слайд №2
Роздобудько, дати уявлення про дитячі роки української художниці Катерини Білокур
Тема: Дитячі роки Т iconНіжинського обласного педагогічного ліцею Масючок Катерина, Матраєв Максим, Мішаков Руслан Дитячі роки

Тема: Дитячі роки Т iconПлан-конспект уроку з української літератури у 5 класі Тема уроку: Тарас Шевченко. Життєвий шлях. Мета уроку
Тараса Шевченка, особливу увагу звернути на дитячі роки, дослідити риси характеру малого Тараса за допомогою твору Степана Васильченка...
Тема: Дитячі роки Т iconУрок з укр літератури для учнів 6 класу. ( Стежками Великого Кобзаря ) Тема. Дитинство та юність Тараса Шевченка
Мета : поглибити знання учнів про дитячі та юнацькі роки Тараса Шевченка від народження до його відʼїзду з паном Енгельгардтом в...
Тема: Дитячі роки Т iconПрихід до влади
Народився син Петра Івановича Скоропадського та Марії Андріївни Миклашевської у травні 1873-го у Вісбадені, на німецьких мінеральних...
Тема: Дитячі роки Т iconВеликомостівський навчально-виховний комплекс «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-ліцей»
...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка