Тема. Джон Кітс- англійський поет-лірик. Сонет «Про коника та цвіркуна»



Скачати 50.03 Kb.
Дата конвертації13.04.2017
Розмір50.03 Kb.

Конопля Тамара Григорівна, учитель світової літератури, 5 клас

Тема. Джон Кітс- англійський поет-лірик. Сонет «Про коника та цвіркуна».

Поетизація образу природи у вірші, його ідея

Мета: познайомити учнів із біографічними даними англійського поета-романтика Джона Кітса;

дослідити втілення ознак романтизму в його поезіях;

дати характеристику сонета «Про коника та цвіркуна», визначити особливості ліричного героя;

удосконалювати в учнів навички аналізу й виразного читання поетичного тексту;

виховувати повагу й любов до оточуючої краси природи.

Обладнання. Портрет Джона Кітса; мультимедійна презентація до уроку;

музичні записи творів П.Чайковського «Пори року»; Вівальді.



Епіграфи.

1.Природа – єдина книга, всі сторінки якої мають глибокий зміст.

Й.В.Гете

2.Краса врятує світ.

Ф.М.Достоєвський

Хід уроку

І.Оголошення теми й мети уроку

(Звучить музичний запис П.Чайковського «Літо», на екрані - красиві літні пейзажі).



1.Слово вчителя

Поезія стала незмінним супутником людства . Переживши віки, вона продовжує хвилювати серця сучасників, пробуджує творчу уяву й мудрість

читачів, спонукає до втілення найсміливіших мрій. Стародавні поети –рапсоди розкривали струни своєї душі на музичних лірах. Звідси й походження лірики як музичного жанру. Важко знайти людину, яка б заперечила , що поетичне слово має значну силу впливу на душевний стан.

Вивчаючи поезії, ви розвиваєте свої почуття, вчитесь співпереживати, відчувати навколишній світ. На сьогоднішньому уроці мова буде йти про прекрасного поета - романтика Джона Кітса ,чиє ім’я не було широко відоме за життя ні в Англії, ні в інших європейських країнах. Він не мав гучного титула лорда, не був багатим, не написав багато творів. Але доля, наділяючи талантом своїх обранців, на їх походження не дуже звертає увагу. За її волею спалахують на поетичному небосхилі яскравими зірками все нові й нові іме-

на. Колись у далекому й таємничому для нас кінці ХVІІІ століття ніхто не міг навіть припустити , що хлопчик Джон , який народився в сім’ї володаря платної стайні Томаса Кітса , з часом проголосить слова , визначаючи суть поезії:

Краса є правда, правда є краса. (Ода «До грецької урни»)

Однак іноді доля , нагороджуючи талантом , забирає щось інше ,не менш важливе , дороге. Так Джон у вісім років залишився без батька , а в п’ятнадцять і без матері. Не можна сказати , що дитинство було щасливим.

Кітс намагається отримати освіту, одержати спеціальність лікаря, вивчає хірургію та фармакологію , практикує в лондонському госпіталі Гая. Та поезія все більше й більше глибоко ранить душу. Піклування про двох молодших братів і сестру не зробили юнака жорстоким чи бездушним. Усі найменші порухи людської душі, усі найсміливіші мрії він відображав на папері у своїх

багатьом не зрозумілим його сучасникам поезіях. Та й жанри Джон обрав не

всім звичні: сонети, оди, поеми.

(Під звуки музики П. Чайковського вчитель читає сонет «До яскравої зорі»)

До яскравої зорі

Коли б несмертним був ,

Як ти , яскрава зоре,

То не світився б я в нічній височині

І все життя земне , таємне, неозоре

Не зрів самотником крізь одсвіти нічні.

Не споглядав би я священнодій ні води

І береги морів, що вічно миє плин,

Зими алмазний хід і сніжну маску броди

На кремені верхів, на чагарях долин.

А пригорнувся б я у радості глибокій

До стану любої, до трепетних грудей,

Щоб кров її дзвінка будила мій неспокій,

Кохав би так повік, захоплений, відвертий ,

Волів би жити цим, без цього – вмерти.

2.Обговорення з учнями почутого

- Який настрій створюють поезії?

- Назвіть, які відомі вам художні засоби використовує автор і з якою метою?

-Порахуйте, із скількох рядочків складається вірш?



ІІІ.Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1. Із теорії літератури



Сонет- (звучати)-вірш , який складається з 14 рядків п’ятистопного або шестистопного ямба. Основні особливості сонета полягають у його філософському характері, автор бажає зрозуміти справжність життя. У сонетах відтворено найменші порухи людської душі ліричного героя. Звучання сонетів завжди схвильоване й мелодійе.

2.Звучить сонет «Про коника та цвіркуна» у записі на фоні звуків літнього

вечора - звучання цвіркуна , на дошці - картини літнього пейзажу , що змінюється до холодної зими.



3.Слово учителя

Уявіть собі картину літнього вечора десь біля річки чи озера. Вечір особливо благодатний для польоту думок , невимовна радість і чистота звучить у повітрі, широкими потоками ллються в душу чарівні звуки матінки-природи.

І тільки дуже спостережлива та чуйна людина може це все чути та сприймати.

А Джон був саме такою людиною. Будучи тяжко хворим ,він написав епітафію: «Тут лежить той, чиє ім’я накреслено на воді.” Важко сказати, що мав на увазі автор, але ім’я його , «навіть накреслене на воді», залишилося в пам’яті людей, а твори, повні уяви й чарівних думок, уже два сторіччя залишаються улюбленими й загадковими для багатьох шанувальників краси й поезії.



4.Бесіда-аналіз вірша

-Визначте сюжет вірша «Про коника та цвіркуна».

-Поясніть, які думки й почуття переживає автор і хоче передати читачу?

-Через які образи у творі Джон розкриває свій стан душі?

-Знайдіть відомі вам художні засоби використані автором у творі.

-Яким ви побачили ліричного героя в творі?



5.Із теорії літератури

Пейзаж- опис, зображення природи, природних явищ , краєвидів у художньому творі.

Епітет-яскраве образне означення, яке підкреслює певну рису зображуваного

і допомагає відчути ставлення автора до нього.



Порівняння- слово або вираз, одні предмети або явища, зіставляються з іншими на основі спільності певних ознак.

6.Вправа «Мозковий штурм»

- З якою метою поет використовує художні засоби у творі? (За допомогою художніх засобів створюються неповторні образи природи, мова автора стає

незвичайною, мальовничою, а читач яскравіше уявляє картини та образи, створені митцем. Враження залишаються незабутніми.)

-Які ще види мистецтва можуть зображати пейзаж? (Музика, фотомистецтво,

живопис…)

7.Розгляд фотоілюстрацій , які демонструються на фоні звучання запису творів Вівальді «Пори року».

-Які із продемонстрованих фото, на вашу думку, найбільше за змістом відповідають твору, що вивчається сьогодні на уроці й чому?

-Що більше передає ілюстрація до твору- тему чи головну думку? Аргументувати свою відповідь, підтвердивши словами з тексту сонета.

Y.Підсумки уроку

1.Робота з епіграфами

2.Прийом «Мікрофон»

- Які завдання ми ставили перед собою на початку уроку й чи виконали їх?

(Відповіді дітей)

YI. Висновок

Перекладати твори Джона Кітса складно, тому що втрачаїться неповторність оригіналу, порушуються форма й та загадковість і водночас простота. Але нічим не знищити й не завуалювати ту безмежну насолоду від спілкування з

найменшою частинкою оточуючої матінки-природи, насолоду від її споглядання. В Україні твори Джона Кітса перекладали Григорій Кочур, Дмитро Павличко, Василь Мисик.

YI. Домашнє завдання

Читати сонет «Про коника та цвіркуна», аналізувати його.



Намалювати ілюстрацію до твору, що вивчається.

Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Тема. Джон Кітс- англійський поет-лірик. Сонет «Про коника та цвіркуна» iconДжон Кітс (1795 1821) Вірш про коника та цвіркуна
Кітс, Джон (Keats, John 31. 10. 1795, Лондон 23. 02. 1821, Рим) — англійський поет
Тема. Джон Кітс- англійський поет-лірик. Сонет «Про коника та цвіркуна» iconУрок №22. Дата 24. 11. 14. Клас Світова література
Тема. Джон Кітс «Про коника та цвіркуна». Поетизація образу природи у вірші, його ідея
Тема. Джон Кітс- англійський поет-лірик. Сонет «Про коника та цвіркуна» iconДжон Кітс. «Про коника та цвіркуна»
Державного стандарту; розвивати навички виразного читання та початкового аналізу поезії; сприяти усвідомленню понять «тема» та «ідея»...
Тема. Джон Кітс- англійський поет-лірик. Сонет «Про коника та цвіркуна» iconДжон Кітс. «Про коника та цвіркуна»
Державного стандарту; розвивати навички виразного читання та початкового аналізу поезії; сприяти усвідомленню понять «тема» та «ідея»...
Тема. Джон Кітс- англійський поет-лірик. Сонет «Про коника та цвіркуна» iconДжон Кітс. «Про коника та цвіркуна»
Мета: познайомити учнів з творчістю відомого англійського письменника Джона Кітса; розвивати навички виразного читання та початкового...
Тема. Джон Кітс- англійський поет-лірик. Сонет «Про коника та цвіркуна» iconОзнайомитися з біографією Джона Кітса; Ознайомитися з біографією Джона Кітса
Дж. Кітс Джон Кітс був найстаршим із чотирьох дітей Томаса та Френсіс Дженнінгс Кітсів. Джон народився у центральному районі Лондона,...
Тема. Джон Кітс- англійський поет-лірик. Сонет «Про коника та цвіркуна» iconУроку : Вільям Шекспір геніальний англійський драматург і поет доби
Тема уроку: Вільям Шекспір геніальний англійський драматург І поет доби Відродження. Заглиблення в людську психологію, поетизація...
Тема. Джон Кітс- англійський поет-лірик. Сонет «Про коника та цвіркуна» iconІз лірики європейського бароко
Джон Донн «Священні сонети» (19-й сонет «Щоб мучить мене…»). Напруга почуттів ліричного героя. Символіка. Поетична мова
Тема. Джон Кітс- англійський поет-лірик. Сонет «Про коника та цвіркуна» icon25018_kontrolni-svitova-5.doc [джон кітс біографія на українській мові]
Світова література. 5 клас. Комплексний зошит для поточних перевірочних та тематичних контрольних робіт/Т. Кабанова. – Глухів, 2013...
Тема. Джон Кітс- англійський поет-лірик. Сонет «Про коника та цвіркуна» iconДжордж Ноел Гордон Байрон (1788—1824) — англійський поет-романтик, фундатор течії байронізму. Провідні мотиви І домінуючі настрої його творчості
Тема уроку: Джордж Ноел Гордон Байрон (1788—1824) — англійський поет-романтик, фундатор течії байронізму. Провідні мотиви І домінуючі...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка