Тема: Г. Гарсіа Маркес – відомий колумбійський письменник, лауреат Нобелівської премії. Органічне поєднання буденного й фантастичного як характерні риси «магічного реалізму» в оповіданні «Стариган із крилами». Мета



Скачати 243.96 Kb.
Дата конвертації09.03.2018
Розмір243.96 Kb.

Тема: Г. Гарсіа Маркес – відомий колумбійський письменник, лауреат Нобелівської премії. Органічне поєднання буденного й фантастичного як характерні риси «магічного реалізму» в оповіданні «Стариган із крилами».

Мета: поглибити знання учнів про латиноамериканську літературу;

ознайомити із особливостями життєвого та творчого шляху Г. Маркеса,

дати поняття « магічний реалізм» та йог сутність у творі «Стариган із крилами»; розкрити як автор вводить у свої твори національний колорит.

Обладнання: портрет письменника, карта Латинської Америки

Тип уроку: урок – уявна мандрівка

Учень (учениця):

розповідає про головні віхи життєвого і творчого шляху письменника та місце в ньому оповідання «Стариган із крилами»;

характеризує підкреслено «буденне» зображення автором фантастичного як характерну ознаку «магічного реалізму»;

розповідає про національний колорит художнього твору.



Хід уроку

Я вважаю себе професіональним оптимістом.

Я завжди дуже сподівався і сподіваюсь на молодь…і вірю, що світ майбутнього буде кращим, ніж наш світ.

Г. Г. Маркес

І. Оголошення теми, мети, завдань уроку.

ІІ. Опрацювання теми уроку.

Учитель. Коли ми говоримо про того чи іншого письменника, ми обов’язково пригадуємо, де народився письменник, в якій країні писав свої твори. А буває і так, що починаємо читати певний твір і відразу стає зрозуміло, де формувалася творчість митця. І це не випадково. Навіть, по найменш помітним штрихам у творі ми вловлюємо національність того чи іншого поета, прозаїка. Адже з самого дитинства вони вдихали і запахи своєї вітчизни, відчували та переживали історичні події, милувались краєвидами та мистецтвом її. То ж і самі ставали частинкою , а потім і національною гордістю своєї батьківщини.

Г. Маркес - представник латиноамериканської літератури. Читаючи твори письменника, ми відразу ж можемо відмітити, як глибоко письменник любив свою Батьківщину, фольклор, знав народні традиції. Отож ми зробимо сьогодні уявну мандрівку на батьківщину письменника.

Готувати мені даний урок допомогли учні класу, які зарані отримали певні ролі. Отож рольова гра - мандрівка.

1 зупинка «Зустріч зі знавцями творчості Г. Маркеса».

1 знавець - географ. Відомості про Латинську Америку я знайшов у книзі «Велика ілюстрована енциклопедія географії».

Батьківщиною Г. Маркеса є маленьке м. Аракатака, розташоване на Карибському узбережжі Колумбії. Відомо, що клімат Колумбії переважно тропічний і мало змінюється протягом року. Колумбія вважається однією з найбільш біологічно різноманітних країн світу. Знайдено тут більше 130 видів рослин . Основою економіки Колумбії є сільське господарство.

Г. Маркес любив свою країну, але любив і подорожувати. Як кореспондент колумбійської газети, він об’їхав Західну Європу, жив у Парижі, Римі, Лондоні, Гавані, Нью – Йорку, а потім поселився у Мехіко.

Основою економіки Колумбії є сільське господарство.

2 знавець – історик. Життя Колумбії обтяжене політичною нестабільністю. Довгий час даний континент перебував у статусі колоніальної провінції Іспанії та Португалії. Габріель Гарсіа Маркес щиро проймався історичними подіями, які відбувалися на його, такому неспокійному, узбережжі. Ще зовсім молодим журналістом виступив проти терору в своїй рідній Колумбії, вітав падіння диктатури у Венесуелі і перемогу Кубинської революції. Формування творчості письменника відбувалося в епоху віоленсії (від ісп. – насилля)(1948 – 1957) – період протистояння Ліберальної і Консервативної партій. Протистояння прирівнювалося до громадянської війни, де панував диктаторський режим. Загинуло понад 200 тисяч чоловік.

3 знавець – бібліограф. Народився майбутній письменник 6 березня 1928 р. Батько був телеграфістом. Батьки матері не схвалювали шлюб доньки, тому хлопчика виховували самостійно. Бабуся Транкіліна знала безліч цікавих історій, якими люб’язно ділилася з онуком. Ще в дитинстві хлопчина прочитав книгу «Тисяча і одна ніч». Саме з розповідей бабусі дізнався. Що у світі багато дива,а себе бачив у мріях магом.
або ж чарівником. Дідусь Ніколас , полковник у відставці, ветеран громадянської війни. Цікаві дідусеві розповіді, похід до пересувного цирку запам’яталися майбутньому письменнику назавжди.

Зі спогадів письменника:

«Я виріс в Аракатаці, селищі на узбережжі поблизу Санта – Марти, у великому будинку. Мій дід був солдатом громадянських воєн Колумбії. Це була незвичайна людина, найнезвичайніша з усіх, кого я тільки знав. Він помер, коли мені було 8 років. Бабуся моя була теж жінкою дивовижною. Завжди одягнена в чорне , вона була наповнена фантастичними історіями»

У 1936, р. , після смерті дідуся, хлопчина переїздить до м . Сапакіри, де навчається в інтернаті.

З 1946р. Маркес стає студентом юридичного факультету в Боготі – столиці Колумбії. У 1947 видає перший свій твір .

У 1948 переїхав до Картахени. Займався юриспруденцією, а згодом журналістською діяльністю.

З 1954 року Маркес працював у газеті «Ель Еспектадор», публікуючи невеличкі статті та рецензії на фільми. Як кореспондент цієї газети він побував у ПольщіІталіїФранціїВенесуелі та США.

У 1982 році Маркесу було присуджено Нобелівську премію з літератури: «за романи і оповідання, в яких фантазія і реалізм, поєднані у світі уяви, що віддзеркалює життя і конфлікти цілого континенту».

У 1989 році у письменника виявили ракову пухлину в легенях, яка, імовірно, розвинулась через його багаторічну звичку курити під час роботи. Після операції 1992 року розвиток пухлини призупинився. Проте медичне обстеження у 1999 році виявило в нього іншу форму раку — лімфому. Його довелося двічі оперувати в США і Мексиці.

У серпні 2004 року Маркес продав права на екранізацію свого роману «Кохання в час холери» голлівудській кінокомпанії «Stone Village Pictures». Фільмування відбувалося в 2006 році в Картахені, що на карибському узбережжі Колумбії.

На початку березня 2014 року, в день свого народження, Габрієль Маркес вийшов зі свого будинку для спілкування з журналістами та шанувальниками. Це була остання публічна поява письменника.

Помер Габрієль Гарсія Маркес 17 квітня 2014 на 88-му році життя у своєму будинку в Мехіко від пневмонії.

У зв'язку зі смертю письменника влада Колумбії оголосила в країні триденний траур, а президент Колумбії Хуан Мануель Сантос висловив свої співчуття в Twitter.

Учитель. Письменника глибоко шанують у всьому світі. За життя письменника, його було нагороджено такими преміями.

Учень – дослідник



  • 1971 — Почесний доктор Колумбійського університету в Нью-Йорку;

  • 1972 — Премія Ромуло Гальєгоса;

  • 1979 — Премія Jorge Dimitrov por la Paz;

  • 1982 — Орден Почесного легіону Франції;

  • 1982 — Нобелівська премія з літератури;

  • 1982 — Орден Ацтекського орла;

  • 1993 — Почесний доктор Інституту Каро і Куерво (колумбійський центр наукових досліджень літератури, філології та лінгвістики іспанської мови та інших мов Колумбії);

Учитель. А яким же письменника уявляли його сучасники?

Учень - бібліограф. «Він простий. Наче сірник. Його серце і думки на боці прогресивних сил. Розмовляє неквапно, кожна його фраза виникає несподівано, мов карта з колоди фокусника. …Він «всюдисущий». Сьогодні летить до Кантука, заклопотаний результатами зустрічі президентів, завтра вирушає в далеку подорож до Делі, звідти ділиться з нами своїми роздумами про конференцію позаблокових країн. Нині він пише статті на найрізноманітніші теми , які друкуються у більш ніж 20 періодичних виданнях світу.» (Зі спогадів Енрі Луке Муньйос, колумбійського поета, літературного критика)



Учитель. 2 наша зупинка «Магія творчості письменника»

Давайте поговоримо, які твори написав письменник, та чому вони цінні для нашого народу в наш час.



1 учень – літературознавець. Латиноамериканська література особливого розвитку досягла у 50 – 70 рр. Стали відомі імена кубинця Алехо Карпентьєра.

гватемальця Мігеля Анхеля Астуріаса, мексиканця Карлоса Фуентеса, бразильця Жоана Гімараенсо Розу, парагвайця Августо Роа Бастоса, аргентинця Хуліо Кортасара, перуанця Маріо Варгаса Льосу. Латиноамеритканці автори здебільшого писали під гнітом тоталітарного режиму. Тому головна тема у їх творах – боротьба за демократію та протистояння диктаторським режимам.

2 учень – літературознавець. Латиноамериканська культура формувалася під впливом 3 традицій: індіанської, негритянської, європейської. Художня манера, що утвердилася в літературі, отримала назву «магічний реалізм»

Учитель. На даному уроці, для визначення даного терміну, ми використаємо словник – довідник «Зарубіжна література від античних часів до сьогодення», який створила Т. П. Матюшкіна.

«Магічний реалізм - умовна назва модерністської течії в літературі Латинської Америки. Термін увів А. Карпентьєр, який ... був одним із найяскравіших представників цієї течії. Для літератури «магічного реалізму» характерним є поєднання фантастичного та реального, своєрідне їх «сплавлення» у ціле, причому вторгнення фантастичного в реальне не супроводжується яскравими ефектами, а подається як звичайна подія. Створення особливої фантастичної дійсності є засобом пізнання та відображення глибинного, прихованого смислу явищ реального життя…»



Учитель. Г . Маркес говорив «Всі ми пишемо перший великий роман про людину Латинської Америки» Та мабуть саме в такій сімї, як саме в Маркеса, потрібно було народитися, виховуватися письменнику, щоб даний модерністський термін найяскравіше проявився в творчості митця. Також

Г. Маркес вважав своїми справжніми вчителями Життя ліцейського викладача іспанської мови і літератури Карлоса Хуліо Кальдерона Ерміду та 4 всесвітньовідомих письменників – австрійця Франца Кафку, американця Вільяма Фолкнера, англійку Вірджинію Вульф, нікарагуанського поета Рубена Даріо.

Самі ж земляки Г. Маркеса називають його великим письменником, генієм. Є й такі, які називають його великим фантазером, що вигадує небувальщину. «…опис того, що читач бачить і відчуває у реальному житті, мало кого цікавить. Шахерезада, барон Мюнгаузен – тобто все неймовірне, дивовижне, екзотичне, неправдоподібне – ось чого очікують читачі! Своєю творчістю він довів. Що був правий» Ю Папоров. Учень – літературознавець зробить короткий огляд творчості письменника.

Учень – літературознавець. Перші твори письменника – «Опале листя» (1955), «Полковникові ніхто не пише» (1958), «Лиха година» (1961).

Центральна тема перших творів письменника - самотність. Місце дії – колумбійська провінція.

4 книга «Похорон Великої Мами» (1962) – збірка оповідань, де автор вперше використав фантастику як суттєвий елемент оповіді. Велика Мама – родоначальниця містечка має надлюдські риси , здобуває надзвичайну славу.

Найвизначніший твір письменника роман «Сто років самотності» (1967). У даному творі автор поєднав фантастику з реальністю, використав фольклор. Дія роману відбувається у провінційному колумбійському містечку Макондо, та читач догадується, що це Аракатака. Через 6 поколінь родини Буендіа автор описує історію всієї Латинської Америки. Головна ідея твору, як підказує сам автор, - утвердження солідарності серед людей. Адже відсутність солідарності призводить до занепаду рід Буендіа.

У важких умовах писав автор даний твір. Дружина Маркеса взяла на себе всі турботи про благополуччя сім’ї. Хоча гроші на прожиття вже давно закінчилися, але вона й слова про це не сказала, відкриваючи нові борги. Тираж роману розійшовся за тиждень, став знаменитим у всьому світі. Так до письменника прийшла слава, добробут, напевно ж і спокій. Та кращим своїм твором письменник уважає роман «Осінь патріарха» (1975)

Твір «Кохання під час холери» з’явився у 1985р.



Учитель Перлиною творчості письменника серед «малих жанрів» можна назвати твір «Стариган із крилами» (1968р. ) Даний твір входить до циклу оповідань «Неймовірна історія про невинну Ерендіру та її бездушну бабуню»

Підведення підсумків уроку.

Прийом мікрофон. Учням пропонуємо дати відповіді на запитання:


  • Що вам сподобалось на уроці, що зацікавило, що б ви ще хотіли дізнатися про письменника, про його творчість .

Домашнє завдання : скласти усну розповідь про письменника. Відшукати цікаві факти з його біографії, прочитати твір «Стариган з крилами»

Урок 2

Тема: Зустріч людей із янголом, її символічний сенс. Трагікомічне зображення ставлення людей до дива.

Мета: поглибити знання учнів про латиноамериканську літературу на прикладі творчості Г. Г. Маркеса, проаналізувати його оповідання «Стариган із крилами», визначити філософсько – етичний смисл твору та особливості магічного реалізму,

навчати учнів аргументувати свою точку зору прикладами і цитатами з тексту

Обладнання: портрет письменника, збірки творів,



Учень :висловлює судження про символічний сенс зустрічі людей із янголом, багатозначність назви та фіналу оповідання;

знаходить у тексті приклади трагікомічного зображення ставлення людей до дива;

висловлює особисте ставлення до проблем, що піднімаються в творі, аргументуючи свою точку зору прикладами і цитатами з тексту.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання.



  1. Цифровий диктант. Учитель диктує цифри, учні записують, а поряд події (стисло), що відбулись у житті письменника.
  • Учні повідомляють цікавинки з життя письменника.

  • За часів, коли Маркес тільки починав свою кар'єру письменника, йому часто не вистачало грошей на власний кут.


  • У 2009 році уряд Мексики визнав, що мексиканська влада вела стеження за Габрієлем Маркесом з 1967 року по 1985 рік (тобто в період президентства Луїса Ечеверрії і Хосе Лопеса Портільо) через його прихильне ставлення та зв'язки з комуністичними режимами і лідерами.

  • IV Міжнародний конгрес іспанської мови визнав «Сто років самотності» другим за важливістю твором іспанською мовою після «Дон Кіхота» Сервантеса. На сьогодні у світі продано більше 30 мільйонів екземплярів цього роману, його перекладено 35 мовами світу.

  • За місяць до офіційної презентації останньої книги Маркеса «Згадуючи моїх сумних повій» у 2004 році книжкові «пірати» викрали рукопис і почали продавати книгу. У відповідь на це письменник змінив фінал повісті, після чого мільйонний тираж розійшовся в рекордно короткий термін. Піратські екземпляри, більшість із яких конфіскувала поліція, стали предметом полювання колекціонерів.

Учитель Вчора ввечері, готуючись до наступного з вами уроку, діти, на просторах інтернет я почитала вірш, який привернув мою увагу, і який я хочу продекламувати Вам .

АНГЕЛ

Це вірш виставлю на огляд в перше, бо до сьогоднішнього дня про існування моїх віршів , пісень, музики знали тільки друзі. Вважаю за потрібне поділитись частиною себе, частиною свого життя яке я пережив ,а пережите я відтворюю у своїх творах.
Не шукаю тут ні визнання а ні пошани, а натомість передам Вам те, що я відчуваю.
З повагою до всіх авторів Sasha Rossi


Тріпоче білими крильми, 

Господній ангел біля мене. 

Він заглядає в мої сни, 

Шепоче тихо - спи за мене. 

Мій ангел вдень і уночі, 

Він захищає мене сміло. 

Його молитви до душі, 

Вони лікують моє тіло. 

Твою присутність відчуваю, 

Куди б я вперто не пішов. 

Тебе не бачу і не знаю, 

А ти зі мною знову й знов. 

Нести мій сум тобі не важко, 

Крильми своїми огорнеш мене, 

Ти поруч є коли так тяжко, 

Ти вмить пожертвуєш себе. 

Подібним бути я так хочу, 

Нажаль слабка моя душа. 

З тобою разом я все зможу, 

Бо ти мій меч, моя броня... 






Даний вірш вразив мене. Кожна віруюча людина впевнена в існуванні янголів. У сучасному ж світі все менше людей, які мають подібне бачення світу. Стрімкий бурхливий плин часу часто мало залишає нам миттєвостей на роздуми про вічність, духовність. Та що гріха таїти , не завжди і в усьому дотримуємося в своїх стосунках моральних правил. До чого ж це призводить? А погляньте довкола.. Часто можна почути, що молодь не вміє прислухатися до порад старших людей, не завжди вміють молоді люди ввічливо знайти рішення спірних питань, не завжди уявляють до чого призводять шкідливі звички. Образив, ну що від цього буде, адже я сильніший… сварки, гнів, а іноді вирішення питань і при допомозі сили. Ну що ж побились, посперечались, переступили межі дозволеного. Ну і що? А те, що втратили … людяність. А при цьому втратили те, що в давні часи називали гуманізм, духовність втратили ті моральні закони, які відрізняють нас від звірів, тварин, те,чому ми називаємось Людина… Якщо ж людина втрачає свою сутність, духовність, то за християнськими законами вона втачає свого ангела – охоронця. Втратити легко, а ось повернути…

Ангол? Яке лексичне значення даного слова? Відповіді учнів.



Учень. З давньогрецької мови янгол – «вісник, посередник між богом і людьми.»

Учень. Я у «Вікапедії» знайшла таке тлумачення. «Ангол -  надприродна істота, посередник між Богом і людьми, виконує волю Бога. У християнстві вважається, що кожна людина має свого янгола-охоронця. Їх називають синами неба або синами Бога. У християнстві (насамперед, в аскетичній традиції) мета віруючого полягає в досягненні рівноянгольского стану — у звільненні від пристрастей, беззаконь й в усвідомленні шляхів Бога.

Учитель. У який же час з’являється янголи, боги до людей? Чи читали такі твори?

Учень. У творі Овідія «Фелімон і Бавкіда» до людей зявляються бог Юпітер із сином. Їх зустріли радо тільки подружжя Філімон і Бавкіда. Інші відвернулися від них. За це боги подружжя перетворили на дуб і липу. Всі ж інші жителі загинули.

Учень. Я згадав твір Булгакова «Майстер і Маргарита». Воланд з’являється до людей, щоб нагадати людям про їх людську сутність, навести 6 доказ про існування Бога.

Учитель. І легко можна визначити в якій країні був написаний кожен названий твір. За якими ознаками можна довести , що твір Г. Г. Маркеса «Стариган із крилами» латиноамериканський твір?



Учні. «Дощ не вщухав уже третю добу, і з напівзатопленого подвір'я краби весь час повзли до будинку: Пелайо тільки те й робив, що знищував їх, а на світанку йому довелося винести і викинути в море цілий кошик цих істот.» Море, краби.

Учитель. Якими ви в’являєте анголів?



  • Молоді, красиві. Білосніжні, прекрасні, витончені, з білими крилами.

Учитель. А як янгола описує автор?

Учні. «Старенький дід, який упав обличчям у грязюку, борсається там, але не може підвестися, бо йому заважають великі крила.»…



«Обоє з німим заціпенінням дивились на старого. Він був одягнений, як жебрак, череп його був лисий, як коліно, рот беззубий, як у старезного діда, великі пташині крила, обскубані та брудні, лежали в болоті, і все це разом надавало йому кумедного й неприродного вигляду, Пелайо та Елісенда довго й уважно дивились на старого, нарешті, трохи отямившись, дійшли висновку, що він навіть симпатичний, і наважилися звернутись до нього.»

Учитель. Чи змогли янгола впізнати?.

Учень. Поддружжя припустило, що це «людина, яка потерпіла під час аварії якогось іноземного пароплава.» А сусідка сказала, що « Це ангел. Мабуть, він прилетів по дитину, але сердега такий старий і немічний, що злива збила його на землю.»

Учитель. А чому автор саме так зображує янгола?

Учні. Посланці Богів, Боги з’являються до людей не завжди такими якими вони є насправді. Згадаймо ті міфічні образи пришельців, які вигадали Булгаков, Овідій. Це, напевно тому , щоб мати можливість перевірити, як люди будуть відноситись до пришельців. . Звичайно, коли б вони з’явились у справжньому вигляді, то люди б перед ними поклонялись, влещувались, догоджали. А тут просто старенький дідок, та ще й у грязі.

Учень. Мені здається, що це янгол став таким через гріхи людей. Ангел – утілення світлих ідеалів істини. А якщо суспільство, зображене у творі, духовно хворе, то і ангел змінює свій зовнішній вигляд.

Учитель. А чому могла здогадатись сусідка, що це з’явився янгол?.

Учні. Напевно, читала Біблію, знала про ангелів, а також по білих крилах, які помітила в старого.

Учитель. А чому з’являється янгол до людей?

Учні. Напевно тому, що саме в цей час і саме ці люди повинні змінитися, напевно, вони втрачають духовність, моральність. У Бібліє говориться, що коли люди перестали вірити в Бога, то був потоп. Врятувався тільки Ной. Як дізнаємося з твору, тут також безперервні дощі, сморід, хвора дитина.

Учитель. Так. Автор піднімає у творі проблему добро чи зло, жорстокість чи людяність, любов, повага чи зненависть до старих людей, готовність прийти на допомогу нужденним. Та найголовніша проблема – духовне падіння суспільства, моральна деградація людства

_ Учитель. А чому автор вводить образ хворої дитини?

Учень. Це як прояв духовно хворого суспільства.

Учитель. Завдання «Таємничий лист». Учні класу поділяються на 2 групи. На дошці 2 плакати.

І група. На дошці, на плакаті, записані тільки жителі селища. У конверті листочки з записами, які потрібно розмістити поруч з жителями, як і хто ставився до янгола, та пояснити, як жителі відносились до янгола.



Жителі селища.

Ставлення дщо янгола.




Пелайо та Елісенда

1.Пелайо «витяг його з грязюки й замкнув у дротяному курнику.»

2. Спочатку вирішили , що «відпустять ангела, посадять його на тин, дадуть прісної води та харчів на три дні й нехай летить у відкрите море.» 

3. «Елісенді, що вже втомилась вимітати з подвір'я сміття; спало на думку брати з кожного, хто хоче зайти у двір і подивитись на ангела, п'ять сентаво.»

4. « Пелайо з Елісендою несподівано виявили, що в них зібралася вже кругленька сума; менш ніж за тиждень вони заповнили мідяками всі посудини, які мали в домі, а черзі бажаючих подивитись на живого ангела не видно було кінця-краю.»

5 «Перебудували свій дім, зробили його двоповерховим, з балконом, заклали садок, на вікна поставили залізні ґрати, щоб не залітали ангели. Пелайо почав розводити кролів..Елісенда купила собі лакові босоніжки на високих підборах, кілька барвистих шовкових суконь, у які вбиралася щонеділі, мов багата сеньйора.»

6 «Елісенда у відчаї плакала й бідкалась, що їй уже несила жити в цьому пеклі, повному ангелів.»

7. « Елісенда полегшено зітхнула. Вона ще довго дивилася вслід ангелові, який нарешті забрався від них і полетів у бік моря, перетворившись на маленьку чорну цятку.»

2

Сусіди

« стояли юрмою перед курником, розглядаючи ангела без ніякої святобливості, й кидали йому їжу крізь сітку, немов то було не надприродне створіння, а якась циркова звірина.»

3

Інші цікаві, найпростодушніші

« пропонували призначити його головою всесвіту; інші наполягали на тому, щоб зробити його генералом, який, напевне, виграв би всі війни.»

4

Фантазери

« пропонували з допомогою ангела вивести новий рід крилатих людей, котрі підкорили б всесвіт.»

5

Отець Гонзага

«1.не сподобалось те, що ангел не розуміє божої мови й не вміє шанувати божих слуг..»

  1. «в короткій провід застеріг парафіян від зайвої наївності, додавши, що крила ще ні про що не свідчать, їх мають і літак, яструб, отож, це — атрибут не тільки ангелів. Тут же він нагадав, що саме диявол володіє неабиякими здібностями перевтілюватись і дурити необережних людей. Отець Гонзага пообіцяв написати листа єпископові, щоб той, у свою чергу, написав главі церкви, а той — папі й щоб, таким чином, остаточне рішення прийшло з найвищої церковної інстанції.»




6

Недужі 

 «Видирали з крил пір'я, щоб доторкнутись ним до своїх болячок..»

7

Безбожники

« Кидали в нього камінням щоб старий підвівся й вони змогли розгледіти його тіло. »

8

сміливець

« навіть припік йому бік розжареною залізякою, котрою таврують бичків, бо ангел так довго не ворушився, що всі подумали, чи він, бува, не вмер»

9

папа

папа все ще з'ясовував, чи має це надприродне створіння пуп, чи схожа його мова на арамейську, чи здатний він утриматись на кінчику голки, чи, може, зрештою, це якийсь іноземець.










Учитель Поглянувши на заповнену таблицю, скажіть, чи змінилося життя людей після прибуття янгола?

Учень З прибуттям янгола ніхто не змінився, духовно не очистився. Подружжя матеріально збагатилося, тільки про янгола не дбали, про його житло. Жителі тільки на «дивину» приходили подивитися, священик прагнув , щоб не втратити свою роботу, парафію.

Учень. Мірилом людських взаємин продовжують бути гроші, матеріальна вигода. Ніщо не змінюється в житті людей. Люди корисливі, байдужі. Тому вони не здатні поруч із собою помічати незвичні випадки. Коли ж і помічають, то на короткий час, а потім відносяться як до звичайних речей. Згодом збайдужіло і, навіть, з’явилося почуття роздратування.

ІІ група. Розкривши таємничий лист, і розмістивши листочки у «хронологічній послідовності», розказати про життя янгола у селищі.




    1. Пелайо «витяг його з грязюки й замкнув у дротяному курнику» 
    1


2. «Дід сидів у кутку, розправивши крила, які сохли на сонці; довкруж валялись шкуринки від фруктів та недоїдки, які кидали люди.»



Очманілий від нестерпної спеки й смороду свічок, що їх віруючі ставили перед курником, ангел намагався якнайдалі забитися в куток. Спочатку його частували кристаликами камфори, якою, на думку тієї ж мудрої сусідки, харчувалися ангели. Але він навіть не глянув на ці ласощі; так само знехтував стравами, які ставили біля нього ті, що приходили сповідатись, і, нарешті, вибрав баклажанну кашу



Крім того, нечисленні чудеса, які приписували ангелові, були якимись сумнівними й свідчили швидше про його розумовий розлад, як-от у випадку із сліпим, до якого не повернувся зір, зате в нього виросли три нових зуби, або у випадку з паралітиком, що так і не почав ходити, але раптом виграв у лотерею великі гроші, чи з прокаженим, у якого на уражених хворобою місцях виросли соняшники. Ці чудеса, схожі більше на жарт, похитнули репутацію ангела, а жінка-павук зруйнувала її остаточно.





Єдине, що господарі залишили без змін, то це курник; щоправда, іноді вони мили його з хлоркою і обкурювали всередині, щоб позбутися гострого запаху курячого посліду, який стояв у всіх закутках.



Ангел до хлопчика ставився так само байдуже, як і до інших смертних, але покірливо, мов дворняга, терпів усі його примхи й витівки.



Одного дня хлопчик і ангел одночасно захворіли на вітряну віспу. Викликали лікаря. Він не втримався й, оглянувши ангела, знайшов у нього стільки хвороб у серці та нирках, що просто дивно було, як цей сердега ще живе на світі. Але найбільше лікаря здивували крила старого, які були такими природними в цьому організмі, що виникло логічне запитання, чому їх не мають інші люди.



Новий будинок устиг постаріти, курник розпався зовсім, і безпорадному ангелові не було тепер куди подітися. Він тинявся двором, повитоптував городину, заходив до спальні, а коли його виганяли звідти віником, миттю опинявся на кухні; здавалося, він перебував одночасно в кількох місцях; подружжя дійшло висновку, що він має здатність роздвоюватись, ділитись на безліч своїх особин. Елісенда у відчаї плакала й бідкалась, що їй уже несила жити в цьому пеклі, повному ангелів.



Господарі занепокоїлись, щоб старий, бува, не вмер, бо тоді ніхто, навіть їхня розумна сусідка, не зможе їм сказати, що робити з померлим ангелом.



Та ангел не вмер тієї зими, а, навпаки, почав оклигувати. Кілька днів він сидів нерухомо у найвіддаленішому куточкові двору, дивлячись майже прозорими очима на перші промені грудневого сонця; потім у нього почало рости тверде й довге, як у старих птахів, пір'я. Іноді, коли ніхто не чув, старий наспівував пісні давніх мандрівників.



…Рухи його були невправні, він витоптав усю городину й мало не розвалив повітку. Нарешті йому таки пощастило здійнятися вгору.

Учитель. Як же поводить себе янгол у селищі?

Учні. Спокійно. Він, навіть не намагається щось змінити. Мабуть тому, що він зрозумів, що сам не зможе щось змінити на краще. Люди егоїстичні, байдужі.

Їх цікавлять матеріальні вигоди , а про духовність тут уже і говорити нічого, нема з ким.

Учитель. «Янгол був єдиним, хто не брав участі в подіях, яким сам був причиною» - пише Маркес. У цьому полягає головний філософсько – етичний сенс оповідання. Люди настільки стали бездуховні, що вже не заслуговують на нагороду янгола. Через духовну обмеженість люди янгола вважають нерівним собі. Люди не задумуються, що роблять.

Учитель А чому в курнику крила янгола нагадують курячі, а коли залишає селище, то стають красивими.

Учні. У людей відчуває себе приниженим, пригніченим. Радіє. Надіється, що знайде місце, де ще на нього чекають.

Учитель. Чому янгол залишає людей?.

Учні. Тому, що люди втратили духовність. Суспільство, при появі янгола навіть не пробує змінитися. Ангел, як показує автор в кінці твору, уже нікого не цікавить. А звідси й ніби застереження – не було б біди, бо де втрачається духовність, там з’являється зло.

Учитель. А чи актуальний твір в наш час?.

Учні. Нині люди можуть ходити до церкви, відвідувати монастирі. Багато з’являється нових церков. Але в суспільстві ще залишаються прояви людської бездуховності. Не всі ще розуміють, що диво може з’явитися поруч. Але, щоб зрозуміти появу дива, щоб воно зявилося, потрібно оберігати, збагачувати скарбницю своєї душі, плекати її.

Учитель. А як це можна зробити в наші дні?.

Учні. Не проходити мимо тих людей, яким можемо надати допомогу: хворим, бідним. Велику підтримку можна надавати як воїнам АТО, так і людям- жителям, які знаходяться в районі бойових дій.

Учитель. Автор має надію на краще, тому ангел не помирає, а одужує і відлітає в піднебесся.

У даному творі образи набули символічного значення. Давайте поміркуємо.

Робота в парах. Визначити , яке символічне значення мають образи.

Образи – люди:

Стариган з крилами – символ знехтуваної віри

Пелайо, Елісенда – подружжя, що прагне до матеріальної вигоди, переступаючи моральні закони

Хлопчик (хворий) – дитя суспільства, що занепадає

Жінка – павук – метаморфоза, які відбуваються, коли люди переступають моральні закони. Нарцис, Хлопчик – Зірка.

Образи – природи.

Дощ – символ необхідності очищення земного суспільства

Бурхливе море - неспокійне життя

Вітер морський – воля

Селище – модель суспільства

Учитель. Як би ви визначили жанр даного твору.

1 група – оповідання - притча 2 група - новела

Твір невеликого обсягу - невеликого обсягу


оповідання - притча

новела

Твір невеликого обсягу

Твір невеликого обсягу

Небагато дійових осіб

Небагато дійових осіб. Герої потрапляють у незвичайні життєві обставини.

Розповідь про 1 подію в

житті героя




Розповідь про незвичайну життєву подію

Повчальність

Повчальність, несподіваний фінал.

Учні дійшли висновку, що за жанром даний твір новела

Учитель. Закінчити свій твір хочу віршем Оксани Винницької.

У кожного свій ангел є на небі,

Та на землі теж ангела нам треба,

Щоби крильми зміг в холод обійняти,

В важку хвилину руку нам подати...

Тих ангелів тобі хай не бракує,

Небесний хай від зла завжди рятує,

Земний же хай віддасть тобі всю ласку

Житя хай перетворить в справжню казку.

Отож , діти будьте готові до появи янголів у Вашому житті, будьте готові до зустрічі з ними.



Д. З. скласти есе «Моя розмова з янголом»

Список літератури:

  1. Гіффорд К. Велика ілюстрована енциклопедія географії. – К.: Махаон – Україна, 2005. – 496с.

  2. Ісаєва О. О. Світова література: підр. для 11 кл. загальноосвітніх навч. закладів. – Харків: Сиция, 12011. – 320 с.

  3. Штейнбук Ф. М. Вивчення зарубіжної літератури. 11 клас. – Харків: Веста: Видавництво Ранок, 2003. – 256с.

  4. Зарубіжна література: підручник для 11кл. / за ред.. проф. Чиркова. – К. : Вежа, 2000р. / від античних часів до сьогоденняСловник – довідник школяра.- Х. ТОВ»НОВА тема» 2009р. – 336 с.

  5. Шевченко Н. В. Зарубіжна література: практичний довідник: Харків; Весна, 2009 . – 496с.

  6. Ковбасенко Ю. І. Світ літератури: підручник для 11 кл. К.: Грамота, 2012. – 336 с.


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Тема: Г. Гарсіа Маркес – відомий колумбійський письменник, лауреат Нобелівської премії. Органічне поєднання буденного й фантастичного як характерні риси «магічного реалізму» в оповіданні «Стариган із крилами». Мета iconСвіт — чудове місце, гідне того, щоб за нього боротися відомий американський письменник, журналіст, лауреат Нобелівської премії
Світ чудове місце, гідне того, щоб за нього боротися відомий американський письменник, журналіст, лауреат Нобелівської премії
Тема: Г. Гарсіа Маркес – відомий колумбійський письменник, лауреат Нобелівської премії. Органічне поєднання буденного й фантастичного як характерні риси «магічного реалізму» в оповіданні «Стариган із крилами». Мета iconУрок 1 Тема: Альберт Камю французький письменник, лауреат Нобелівської премії. Його філософські й естетичні погляди. Камю І екзистенціалізм
...
Тема: Г. Гарсіа Маркес – відомий колумбійський письменник, лауреат Нобелівської премії. Органічне поєднання буденного й фантастичного як характерні риси «магічного реалізму» в оповіданні «Стариган із крилами». Мета iconГарсіа Маркеса «Стариган з крилами»
Причину появи ангела у селищі всезнаюча сусідка пояснила забрати хворого хлопчика
Тема: Г. Гарсіа Маркес – відомий колумбійський письменник, лауреат Нобелівської премії. Органічне поєднання буденного й фантастичного як характерні риси «магічного реалізму» в оповіданні «Стариган із крилами». Мета iconУроку зі світової літератури «Чи потрібні людству янголи? Г. Маркес «Стариган з крилами»
З практики використання мультимедійних технологій та прийомів розвитку критичного мислення
Тема: Г. Гарсіа Маркес – відомий колумбійський письменник, лауреат Нобелівської премії. Органічне поєднання буденного й фантастичного як характерні риси «магічного реалізму» в оповіданні «Стариган із крилами». Мета iconЕрне́ст Гемінґвей[2], Ернест Мі́ллер Гемінґвей
Ерне́ст Гемінґвей[2], Ернест Мі́ллер Гемінґвей (англ. Ernest Miller Hemingway); 1 липня 1899 — липня1961) — американський письменник...
Тема: Г. Гарсіа Маркес – відомий колумбійський письменник, лауреат Нобелівської премії. Органічне поєднання буденного й фантастичного як характерні риси «магічного реалізму» в оповіданні «Стариган із крилами». Мета iconПрезентація “Шляхами Б. Шоу” Бернард Шоу (1856-1950) Майстер англійської драми ХХ століття. Лауреат Нобелівської премії 1925 року
Майстер англійської драми ХХ століття. Лауреат Нобелівської премії 1925 року Життя родини супроводжува-ли матеріальні нестатки
Тема: Г. Гарсіа Маркес – відомий колумбійський письменник, лауреат Нобелівської премії. Органічне поєднання буденного й фантастичного як характерні риси «магічного реалізму» в оповіданні «Стариган із крилами». Мета iconНаталія звольська
Олексі́йович Бу́нін 10 (22) жовтня 1870, Воронеж — †8 листопада, 1953, Париж) — російський поет, письменник, почесний академік Петербурзької...
Тема: Г. Гарсіа Маркес – відомий колумбійський письменник, лауреат Нобелівської премії. Органічне поєднання буденного й фантастичного як характерні риси «магічного реалізму» в оповіданні «Стариган із крилами». Мета iconГенріх Белль 1917 1985
...
Тема: Г. Гарсіа Маркес – відомий колумбійський письменник, лауреат Нобелівської премії. Органічне поєднання буденного й фантастичного як характерні риси «магічного реалізму» в оповіданні «Стариган із крилами». Мета iconКонкурсів, навряд чи існувало б поняття «відомий письменник»
«відомий письменник». Чим більше титулів та нагород отримує літератор, тим охочіше його книжки друкують, читають та розкуповують....
Тема: Г. Гарсіа Маркес – відомий колумбійський письменник, лауреат Нобелівської премії. Органічне поєднання буденного й фантастичного як характерні риси «магічного реалізму» в оповіданні «Стариган із крилами». Мета iconЖиттєвий І творчий шлях Т. Х. Моргана
Морган, томас хант (Morgan, Thomas Hunt) (1866-1945), лауреат Нобелівської премії по фізіології І медицині, 1933


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка