Тема. Гійом Аполлінер (1880-19180). «Лорелея», «Зарізана голубка й водограй», «Міст Мірабо». Життєвий І творчий шлях письменника. Шлях французького поета Гійома Аполлінера від неоромантизму до кубофутуризму



Скачати 84.71 Kb.
Дата конвертації29.11.2017
Розмір84.71 Kb.

Тема. Гійом Аполлінер (1880-19180). « Лорелея», « Зарізана голубка й водограй», « Міст Мірабо». Життєвий і творчий шлях письменника. Шлях французького поета Гійома Аполлінера від неоромантизму до кубофутуризму. Реакція на символізм , звернення до реального , предметно-чуттєвого і його вираження «прямим словом». Зміна позиції щодо життя, ствердження активно-творчого ставлення до нього.

Мета. Допомогти учням з’ясувати етапи життя й творчості поета, його естетичні погляди, риси модернізму й авангардизму; розвивати навички виразного читання, аналізу ліричних текстів, висловлення своїх уподобань і вражень; виховувати гуманістичний світогляд, несприйняття війни та розбрату між людьми.

Обладнання. Презентація , репродукції картин Пікассо

Тип уроку . Вивчення нового матеріалу

ХІД УРОКУ

І. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Максим Рильський «Поетичне мистецтво»


Лише дійшовши схилу віку,

Поезію я зрозумів

Як простоту таку велику,

Таке єднання точних слів,

Коли ні марній позолоті,

Ні всяким викрутам тонким

Немає місця, як підлоті

У серці чистім і палкім,

Коли епітет б’є стрілою

У саму щонайглибшу суть,

Коли дорогою прямою

Тебе метафори ведуть,

Коли зринає порівняння,

Як з моря синього дельфін:

Адже не знає він питання,

Чом саме тут зринає він!

Слова повинні буть покірні

Чуттям і помислам твоїм,

І рими мусять бути вірні,

Як друзі в подвигу святім.

Свій парус ладячи крилатий,

Пливти без компаса не смій!..

Світ по-новому відкривати,

Поете, обов’язок твій



Хоча життєвий шлях поета творчість якого ми вивчатимемо зупинився на зльоті, але вони яскраво характеризують сутність його творчості та зміни, які в ньому відбувалися. Мистецтво ХХ століття розвивалося дуже швидко, течії змінювали одна одну; те, що було новим вчора, сьогодні здавалося застарілим. Відчувала ці зміни на собі і поезія, яка вирізнялася новими формами, символами, змістом. Деякі мистецтвознавці вважають, що без Аполлінера ці зміни не були настільки б яскравими та бурхливими. Відкривши скарби авангарду, захопившись новизною поезій Гійома Аполлінера, ми усвідомлюємо, що сучасній молодій людині важливо не тільки відкривати нові авангардні аспекти музичних творів сучасної музики, але й долучитись до строкатого мистецтва на зорі XX століття. Перлини поезій Гійома Аполлінера не тільки дивують, але й підносять людину в інтелектуальному та духовному розвитку. В його творчості кожний може знайти щось, що близьке саме йому. Одних приваблює «Міст Мірабо», інші особливо цінують його мистецькі каліграми. Хтось вважає найвищим творінням майстра «Рейнську осінь», а хтось – «Зарізану голубку та водограй». І всі сходяться на думці, що Аполлінер був майстром, який найбільш повно зумів показати у своїй творчості дух минулого століття.Сьогодні на уроці ми спробуємо доторкнутися біографії метра через аналіз творів та обов’язково віднайдемо свої твори у скарбниці майстра

ІІ. Оголошення теми і мети уроку

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Слово вчителя.

Бурхливо розпочалося ХХ століття. Розмаїття нових течій у мистецтві , зокрема в літературі , наче грандіозний феєрверк, осяяло глибини людської думки . Саме ці течії іменуючи себе авангардистським , прагнули докорінно оновити художню систему , віднайти більш досконалі форми для зображення оновленої дійсності.

2.Використовуючи знання з теорії літератури , згадаємо, що таке авангардизм.

Складання грона на тему «Авангардизм»



IV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1. Слово вчителя

— Як бачимо, поезія кінця ХIХ — початку ХХ ст. непроста, як саме життя. Але вдумливий читач обов’язково знайде в ній глибокий зміст і красу, відгомін своїх думок, навіть відчує «смак» слова. Ось послухайте.



Виразне читання учителем поезії Ґ. Аполлінера

«Міст Мірабо»

— Краса й неповторність, чи не правда? Ці рядки належать Ґійому Аполлінеру. Справжнє його ім’я — Вільгельм-Альберт-Володимир-Олександр-Аполлінарій Костровицький. Народився він 1880 року в Римі. Його мати була дочкою польського емігранта і мала родовий маєток у Білорусії під Новогрудкою, по сусідству з Міцкевичами. До 9 років Аполлінер жив у Італії; потім його відправили вчитися в Монако. Він часто був у Каннах та Ніцці, де мав друзів і пережив свою першу закоханість. 1899 року Костровицькі переїхали до Парижа, де Аполлінер прожив більшу частину свого життя, хоч його статус як громадянина Франції тривалий час був невизначеним, що дуже його засмучувало.

 У Парижі Аполлінер нерідко бідував, жив на випадкові заробітки. Нарешті влаштувався приватним учителем. Почав писати й друкуватися під різними псевдонімами. Перша поетична збірка мала назву «Бестіарій» («Звіринець»). У підзаголовку стояло: «Кортеж Орфея», тобто почет диких звірів, що покірно йшли за співцем.

Пригадайте, яким даром володів Орфей. (Орфей зачаровував своїм мистецтвом природу, звірів, весь світ.)

Своє мистецтво Аполлінер теж уважав своєрідним орфізмом, що впливав на духовний стан світу, допомагаючи приборкати «звірів сучасності» — війну, розбрат, насильство. Поняття «орфізм» Аполлінер уперше використав у книзі «Художники-кубісти» (1913). Прагнучи підкреслити «перетворювальний» характер поезії, він уживав цей термін і пізніше стосовно своєї творчості. У 31 рік письменника заарештовують, несправедливо звинувативши у викраденні з Лувра знаменитої «Джоконди» Леонардо да Вінчі. Він перебував у в’язниці всього тиждень, але пам’ятав цю неприємність усе життя.

У 1900-х роках Аполлінер захопився кубізмом, товаришував з художником Пабло Пікассо. Для кубізму характерні розкладання предметів і форм на геометричні фігури, вільна комбінація їх відповідно до задуму митця, а також симультанеїзм (франц. одночасний) — зображення в одній площині різноманітних об’єктів, віддалених, не пов’язаних між собою образів, мотивів, вражень.

2. Огляд учнями виставки репродукцій картин П. Пікассо, висловлення свого враження, відшукування рис «кубізму»

3. Продовження слова вчителя

— Але Ґ. Аполлінер не обмежувався рамками кубізму чи будь-якої іншої течії. Його поетичне новаторство було значно ширшим і надзвичайно багатогранним. Поет дивовижно вмів поєднувати фантастику та сатиру, героїку й інтимність, трагічне, комічне і ліричне. Аполлінер називав своє мистецтво «новим реалізмом», «надреалізмом», «сюрреалізмом». Він поєднував у творчості сміливі новації з давніми традиціями, лірику з прозою, історію з міфом. Нерідко відмовлявся від пунктуації, щоб посилити динаміку вірша, звертався до верлібру та монтажу як способу поєднання різноманітних елементів із метою відобразити розмаїття життя.

·         ŠŠ Пригадайте, що таке «верлібр». (Система віршування без рими, суворого поділу на строфи, сталого ритму.)

1913 року вийшла друком збірка Ґ. Аполлінера «Алкоголі. Вірші 1898–1913 рр.», що увібрала в себе все найкраще, створене письменником за 15 років. Але сучасники не сприйняли її, надто новаторською вона була за змістом і формою («Алкоголі» — «жит-

тя палюче, як спирт»).

Коли почалася Перша світова війна, Аполлінер добровільно записався в армію. Служив спочатку в артилерії, потім у піхоті, був поранений у голову осколком снаряда. Поет не припиняв творчості. У його ліриці з’являються антивоєнні мотиви, занепокоєння через занепад віри, гуманістичних цінностей. Це знаходить відображення в збірці «Каліграми. Вірші Миру і Війни» (1918). Каліграми-вірші написані так, що їхні рядки утворюють певний

малюнок.

Ослаблений після тяжкого поранення, Аполлінер захворів на іспанку й помер 1918 року. Лише наступні покоління належно оцінили творчій доробок поета.



4. Виразне читання вчителем поезії «Лорелея»

Бесіда за змістом вірша. Пригадайте народну німецьку легенду про Лору та Лорелею з поезії Г. Гейне. (За народною німецькою легендою Лору, бідну красуню, покохав багатий лицар. Через підступність його матері закохані розлучилися, і Лора вирішила помститися. За допомогою

 бога Рейна вона перетворилася на чарівницю-русалку, що зваблювала чоловіків дивовижним співом. Наречений Лори, зачарований її піснями, кинувся в річку, щоб дістатися скелі, де сиділа дівчина, але хвилі накрили його. Рятуючи коханого, загинула й Лора. У Гейне легенда про Лорелею (Лора — діва, лей — скеля) — метафора внутрішнього світу ліричного героя, який задумливо й задушевно розповідає про свої переживання, відображаючи різні грані кохання — його красу, чарівність, стихійну силу та фатальність.)


  • Який епізод лежить в основі вірша Ґ. Аполлінера «Лорелея»?

  • Як замальовується світ у вірші?

  • Визначте основний конфлікт твору.

  • Охарактеризуйте образ Лорелеї (портрет, художні засоби, художні деталі, мову героїні).

  • Š Яка ідея утверджується в поезії?

5. Повторне виразне читання поезії «Міст Мірабо»

6. Повідомлення учня про Марі Лорансен, дівчину Аполлінера

— Поезія «Міст Мірабо» присвячена Марі Лорансен, з якою поет познайомився 1907 року. Їй було двадцять два роки, йому — двадцять сім. Марі — художниця, писала й вірші. Їхні стосунки тривали п’ять років, і, за словами митця, «можливо, були найважливішими» для нього. Але закоханим не судилося бути разом. У вірші відтворений не лише сум розлуки, а й роздуми поета про саме життя, про плин часу. До речі, у Марі теж був вірш, присвячений

розлуці з Ґ. Аполлінером.

7. Виразне читання вірша Ґ. Аполлінера «Зарізана голубка й водограй»

8. Перегляд каліграм поета

Бесіда за змістом вірша та виконання завдань


  • Визначте основну тему й основну думку вірша.

  • У якій формі написаний цей вірш, чи додає щось до розкриття змісту його малюнок?

  • Визначте функцію антитези у вірші.

  • Поясніть образ «раненого» сонця на «багрянистому горизонті».

  • Хто згадується у вірші, чому? Чи сподівається ліричний герой почути відповіді на свої запитання? Як називається цей художній засіб?

- Š Розкрийте символічне значення образів зарізаної голубки та водограю.

V. Підбиття підсумків роботи



(Визначення особливостей стилю Г.Аполлінера через систему запитань до класу і спільних пошуків відповідей , які записуються до зошитів)

  1. Елементи яких напрямків та течій знайшли відбиття у творчості Г. Аполлінера?

А. «поетичний реалізм»; Б. імпресіонізм; В)символізм; Г) романтизм; Д)футуризм; Е) кубофутуризм;Є) сюрреалізм.

2. Якими новими знахідками завдячує поезія Г. Аполлінеру?

А) упровадження поняття «сюрреалізм»; Б) створення каліграм;В)подальший розвиток верлібру; Г) використання прийому монтажу

VI. Домашнє завдання



Для всіх учнів

1.Розповідати про життя і творчість поета Ґ. Аполлінера. Виразно читати й аналізувати його вірші.



2. Повторити поняття « модернізм»

Індивідуальне завдання

  1. Підготувати усну розповідь за планом

  • Рання творчість Еліота;

  • Популярність Т.С. Еліота;

  • Нобелівська премія з літератури

  • Виразне читання поезій.




Каталог: Files -> downloads
downloads -> «Це склад книжок» так скептик говорив, «Це храм душі» естет йому відмовив, Тут джерело всіх радощів земних, І їх дарують нам без цінним словом…»
downloads -> Для вчителів зарубіжної літератури
downloads -> Методичні рекомендації щодо викладання світової літератури в загальноосвітніх навчальних закладах у 2013-2014 навчальному році // Зарубіжна літератури в школах України. 2013. №7-8
downloads -> Талант людини це божий дар
downloads -> Василь Стус постать,що єднає
downloads -> Антон павлович чехов
downloads -> Остап Вишня. Трагічна доля українського гумориста. Моя автобіографія
downloads -> Урок 1 т ема. Вступ. Роль художньої літератури у формуванні життєвих цінностей людини


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Тема. Гійом Аполлінер (1880-19180). «Лорелея», «Зарізана голубка й водограй», «Міст Мірабо». Життєвий І творчий шлях письменника. Шлях французького поета Гійома Аполлінера від неоромантизму до кубофутуризму iconШлях французького поета гійома аполлінера від неоромантизму до кубофутуризму
Аполлінера, простежити шлях творчого встановлення поета-авангардиста, з’ясувати основні риси кубофутуризму; розвивати вміння систематизувати...
Тема. Гійом Аполлінер (1880-19180). «Лорелея», «Зарізана голубка й водограй», «Міст Мірабо». Життєвий І творчий шлях письменника. Шлях французького поета Гійома Аполлінера від неоромантизму до кубофутуризму iconТема: Ґійом Аполлінер як чільна постать європейського авангарду. Особливості віршів «Лорелея», «Міст Мірабо», каліграми «Зарізана голубка й водограй». Мета
Тема: Ґійом Аполлінер як чільна постать європейського авангарду. Особливості віршів «Лорелея», «Міст Мірабо», каліграми «Зарізана...
Тема. Гійом Аполлінер (1880-19180). «Лорелея», «Зарізана голубка й водограй», «Міст Мірабо». Життєвий І творчий шлях письменника. Шлях французького поета Гійома Аполлінера від неоромантизму до кубофутуризму iconОсмислення Аполлінером трагедії існування особистості на початку ХХ ст
Стилю та сутності нововведень поета, аналізуючи вірші «Міст Мірабо» та каліграму «Зарізана голубка та водограй; формувати навички...
Тема. Гійом Аполлінер (1880-19180). «Лорелея», «Зарізана голубка й водограй», «Міст Мірабо». Життєвий І творчий шлях письменника. Шлях французького поета Гійома Аполлінера від неоромантизму до кубофутуризму iconТема. Життєвий І творчий шлях французького письменника Альбера Камю; його філософські та естетичні погляди. А. Камю й екзистенціалізм
Ета: простежити життєвий І творчий шлях письменника, дослідити вплив ідей філософії екзистенціалізму на творчість А. Камю; розвивати...
Тема. Гійом Аполлінер (1880-19180). «Лорелея», «Зарізана голубка й водограй», «Міст Мірабо». Життєвий І творчий шлях письменника. Шлях французького поета Гійома Аполлінера від неоромантизму до кубофутуризму iconУрок №3 Тема. Гійом Аполлінер як чільна постать європейського авангарду
«Каліграми. Вірші Миру і Війни», «Міст Мірабо»; розвивати в учнів уміння визначати основні риси поетичної творчості поета; виховувати...
Тема. Гійом Аполлінер (1880-19180). «Лорелея», «Зарізана голубка й водограй», «Міст Мірабо». Життєвий І творчий шлях письменника. Шлях французького поета Гійома Аполлінера від неоромантизму до кубофутуризму iconТема. Михайло Лермонтов. Життєвий І творчий шлях
Мета: поглибити знання учнів про життєвий І творчий шлях поета, на основі біографічних відомостей сформувати образ поета-романтика;...
Тема. Гійом Аполлінер (1880-19180). «Лорелея», «Зарізана голубка й водограй», «Міст Мірабо». Життєвий І творчий шлях письменника. Шлях французького поета Гійома Аполлінера від неоромантизму до кубофутуризму iconГорда самотність Михайла Лермонтова (Життєвий І творчий шлях поета)
Мета: поглибити знання учнів про життєвий І творчий шлях поета, на основі біографічних відомостей сформувати образ поета-романтика;...
Тема. Гійом Аполлінер (1880-19180). «Лорелея», «Зарізана голубка й водограй», «Міст Мірабо». Життєвий І творчий шлях письменника. Шлях французького поета Гійома Аполлінера від неоромантизму до кубофутуризму iconТема. Іван – Карпенко – Карий. Життєвий та творчий шлях письменника. Багатогранність його літературної та театральної діяльності Мета
Мета: поглибити знання учнів про життєвий І творчий шлях драматурга, його просвітницькими ідеями, участю у культурно – просвітницьких...
Тема. Гійом Аполлінер (1880-19180). «Лорелея», «Зарізана голубка й водограй», «Міст Мірабо». Життєвий І творчий шлях письменника. Шлях французького поета Гійома Аполлінера від неоромантизму до кубофутуризму iconУрок світової літератури в 11 класі Тема. Михайло Булгаков. Життєвий І творчий шлях письменника. Роман «Майстер І Маргарита» вершина творчості письменника
Тема. Михайло Булгаков. Життєвий І творчий шлях письменника. Роман «Майстер І маргарита» – вершина творчості письменника
Тема. Гійом Аполлінер (1880-19180). «Лорелея», «Зарізана голубка й водограй», «Міст Мірабо». Життєвий І творчий шлях письменника. Шлях французького поета Гійома Аполлінера від неоромантизму до кубофутуризму iconУрок№65 євген маланюк. Життєвий І творчий шлях поета й літературознавця, яскравого представника «празької школи»
Вген маланюк. Життєвий І творчий шлях поета й літературознавця, яскравого представника «празької школи». Роль поета-патріота в суспільному...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка