Тема: кирило – мефоді вське братство



Дата конвертації16.03.2018
Розмір77.5 Kb.

ТЕМА: КИРИЛО – МЕФОДІ

ВСЬКЕ БРАТСТВО



МЕТА: ознайомити учнів з діяльністю Кирило-Мефодіївського братства, визначити його програмні цілі, значення його діяльності, як першої політичної організації в Україні; охарактеризувати діяльність Т.Г.Шевченка, як суспільно-політичного діяча, та його участь у братстві; ознайомитися із станом розвитку української національної ідеї в суспільно-політичному русі Наддніпрянської України пер. пол. ХІХ ст.;розвивати уміння працювати з документами, аналізувати їх, порівнювати, давати власну оцінку історичним фактам; виховувати зацікавленість до вивчення минулого нашої країни, гордість за боротьбу передових людей щодо української національної ідеї.

Тип уроку: урок узагальнення знань.

Обладнання: Ноутбук, мультимедійна презентація та відеофільми «Кирило-Мефодіївське братство», контурні карти, настінна карта.

Хід уроку.

І.Організаційний момент.

Слайд 1. Кирило-Мефодіївське братство. Сьогодні тема нашого уроку : «Кирило-Мефодієвське братство». Це перша в історії України нелегальна політична організація створена українськими інтелігентами. Ми встановимо причини виникнення братства, розглянемо склад, цілі, форми, методи, напрямки діяльності організації. З’ясуємо зміст та особливості програмних документів братства.



ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Слайд 2. План уроку

Учитель: Ми будемо опрацьовувати тему додержуючись певного плану і розглянемо:


  1. Утворення і склад Кирило-Мефодіївського братства.

  2. Місце Т.Г. Шевченка в українському відродженні.

  3. Програмні документи і суспільно – політична діяльність братства.

  4. Вплив кирило-мефодіївців на розвиток українського національного руху.

Слайд 3. Опорні поняття і дати.

Учитель: за для успішного опанування навчального матеріалу ми повинні засвоїти опорні поняття – Кирило - Мефодіївське братство, нелегальна політична організація, Статут, братчики, різночинна інтелігенція та опорні дати - січень 1846 - березень 1847 рр.- період діяльності Кирило-Мефодіївського братства.
Слайд 5. Творче завдання:

Учитель: Впродовж уроку ми повинні працювати так ефективно, щоб наприкінці уроку ви могли дати відповідь на питання творчого завдання - Історичне значення Кирило-Мефодіївського братства?



ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Слайд 6. Дайте відповіді на питання.

Учитель: Ви зрозуміли,що ми будемо говорити на уроці про долю України та її народу в аспекті діяльності Кирило-Мефодіївського братства – першої української політичної організації. Але спочатку ми маємо отримати доступ до цієї актуальної теми і таким ключиком доступу мають стати знання здобуті на попередніх уроках. Хочу нагадати, що братства – це релігійні громадські організації православного населення України ХVІ – ХVІІІ ст.., що відіграли важливу роль у політичному і культурному житті країни в умовах наступу католицизму та іноземного поневолення. Дайте відповіді на питання.

1. Хто такі Кирило і Мефодій?

2.Чому учасники братства назвали організацію іменами святих?


Слайд 7. Дайте відповіді на питання.

Учитель: Тепер згадаємо стан суспільно-політичного і національно-визвольного руху в Наддніпрянській Україні кінця XVIII - першої половини XIX ст. Для цього дайте відповіді на питання.



  1. Які етапи українського національного відродження можна простежити в історії України ?

  2. Чому в Україні поширився російський декабристський рух?

  3. Який вплив на Україну мало Польське повстання?

Слайд 8. Дайте відповіді на питання.

Учитель: Дайте відповіді на питання.

1.Які суспільно-політичні організації діяли в Україні на початку ХІХ ст.?

2.Назвіть місця України пов’язані з декабристами і масонами.
Слайд 10. Передумови утворення Кирило-Мефодіївського братства.

Учитель: Причин, які спонукали молодих українських інтелігентів до об’єд- нання заради боротьби за майбутню квітучу Україну, можна назвати безліч: особисті – несприйняття кріпацтва, як у Шевченка; наукові – історичні шукання Костомарова і літературні Куліша та Гулака тощо. Та насамперед найбільший поштовх до утворення братства дали чинники зовнішні - загострення боротьби між силами абсолютизму і демократії в європейських державах; розвиток філософії, суспільної думки та модернізація європейського суспільства; виникнення польського романтизму; розвиток європейських таємних організацій революційного спрямування, внутрішні - формування української національної ідеї та розвиток національно-визвольного руху; наступ російського самодержавства на права і свободи підданих імперії; посилення процесу русифікації України; активність дослідників української історії, етнографії, мови, фольклору.


Слайд 15-22. Склад Кирило-Мефодіївського братства.

Сторінки біографій братчиків.

Учитель: Прошу повідомити результати ваших досліджень. Зауважу, шо ви мали можливість самостійного дослідження біографій та пошуку зображень братчиків.
Слайд23. Вплив Т.Г. Шевченка на Кирило-Мефодіївське братство.

Учитель: Прагнення відродження вільної України, скасування кріпацтва, повалення самодержаства та звільнення слов’янських народів від деспо- тизму, що містились в творах митця, розуміли як селяни так і дворяни. Заклик поета до національного і соціального визволення став основою програмних документів Кирило-Мефодіївського братства. Доказів членства Шевченка в братстві не існує. Але його вплив на братчиків беззаперечний. На відміну від більшості членів товариства, Шевченко вважав - однієї просвітницької діяльності недостатньо, тому треба готувати збройне повстання проти самодержавства. Наступний слайд.


Слайд 24. Погляди членів Кирило-Мефодіївського братства.

Учитель: Дружні відносини між братчиками, не викликали появи однома- нітних поглядів щодо засобів досягнння кінцевої мети – ліквідації кріпацтва, самодержавства, об’єднання словян і зобуття свободи для поневолених на- родів. В братстві склалось дві течії, два підходи щодо форм і методів діяль- ності та боротьби. Ідеї помірковано-ліберальні сповідували М.Костомаров, Д.Пильчиков О.Маркович, О.Тулуб,В. Білозерський, П.Куліш; радикальні - М.Гулак, Т.Шевченко, О.Навроцький, Г.Андрузький І.Посяда, М.Савич. Наступний слайд.


Слайд 25.

Головні ідеї програмних документів Кирило-Мефодіївського братства. Учитель: Кінцевою метою своєї діяльності братчики бачили

- створення демократичної федерації християнських слов’янських республік;

- забеспечення слов’янським народам демократичних прав, свобод та рівних

можливостей розвитку національних мов і культур;

- ліквідація самодержавства, кріпосництва та поділу суспільства на стани;

- поширення християнського ладу на весь світ;

- забеспечення демократичних свобод усім громадянам.

Наступний слайд.
Слайд 26. Програмні документи Кирило-Мефодіївського братства.

Учитель: “Книга буття українського народу” –описує історію України на тлі світової історії від найдавніших часів до середини XIX ст.; розкриває причини та наслідки поділу України між Польщею і Росією, ліквідації Запо- розької Січі і Гетьманщини та запровадження кріпацтва; закликає слов’ян до боротьби за національне відродження в економічному, соціальному і духовному житті. Автор Микола Костомаров.



V. Узагальнення та систематизація знань.
По між запропонованого оберіть ідеї Кирило- Мефодіївського братства. Учитель:

1. Україна – незалежна держава.

2. Федеративний союз слов'янських держав.

3. Москва – центр слов'янського світу.

4. Україна – конституційна монархія.

5. Україна – республіка.

6. Єдину федерацію утворюють Росія та Україна.

7. Рівність всіх громадян.

8. Перетворення здійснюються революційним шляхом.

9. Свобода віросповідання.

10. Розвиток освіти.

11. Зберігаються кріпосництво і самодержавство.

12. Київ – центр федеративного союзу.

Слай29.
Учитель:

Дайте відповідь на питання, яке прозвучало на початку уроку:

Історичне значення Кирило-Мефодіївського братства?

Перша спроба політичної боротьби української інтелігенції;

Перша політична програма - дороговказ українському національно-визвольном руху наступних поколінь;



Перша українська самостіїна політична організація, яка структурно не підпорядкована та не повторює ідеологічних настанов загальноросійських і польських суспільно-політичних утворень.

Домашнє завдання: підготуватися до тестової Контрольної роботи параграфи 1-6 повторити.

Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Тема: кирило – мефоді вське братство iconКирило -мефодіївське братство
Опорні поняття І дати політична організація, Статут, братчики, різночинна інтелігенція та опорні дати січень 1846 березень 1847 рр...
Тема: кирило – мефоді вське братство icon1. Утворення і склад Кирило-Мефодіївського братства
Кирило-Мефодіївського братства як першої нелегальної української політичної організації
Тема: кирило – мефоді вське братство iconКирило І мефодій. Сторінки біографії
Кирило І мефодій – слов’янські просвітителі та проповідники християнства, творці слов'янської азбуки, перші перекладачі богослужбових...
Тема: кирило – мефоді вське братство icon«Виникнення слов’янської писемності. Кирило і Мефодій» Рекомендована література, матеріали
Кирило І мефодій. Портрети, ілюстрації. Глаголиця І кирилиця. Зразки слов’янської абетки. Ілюстративні зображення «Євангелія», «Повісті...
Тема: кирило – мефоді вське братство iconТема 5, частина 1: буддизм
Херсонській, Одеській областях та в Києві. У 2000 р в Україні існувало 35 громад буддистів. Буддисти світу об'єднані в дві міжнародні...
Тема: кирило – мефоді вське братство icon«Утворення Кирило-Мефодіївського братства. Місце Т. Шевченка в українському національному відродженні»
Тема: «Утворення Кирило-Мефодіївського братства. Місце Т. Шевченка в українському національному відродженні»
Тема: кирило – мефоді вське братство iconТара́с Григо́рович Шевче́нко (відомий також як Кобзар, 9 березня 1814 — 10 березня 1861) — український поет, письменник, художник, графік, громадський діяч. Член Кирило-Мефодіївського братства
Член Кирило-Мефодіївського братства. У творах на історичну тему показав боротьбу українського народу проти соціального й національного...
Тема: кирило – мефоді вське братство iconШкола І педагогічна думка в Україні в ХІХ столітті
Культурно-просвітницька діяльність Кирило-Мефодіївського товариства
Тема: кирило – мефоді вське братство iconНавчальний рік 9 клас І. Історичний турнір. Дайте визначення
Найбільш поширене означення масонства — це «система моралі, викладена в алегоріях та проілюстрована символами»; також — всесвітнє...
Тема: кирило – мефоді вське братство icon130 років від дня смерті Миколи Івановича Костомарова
Українського історика, етнографа, письменника, громадського діяча, одного із засновників Кирило-Мефодієвського братства


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка