Тема. Квінт Горацій Флакк один із найвидатніших поетів римської літератури. Ода «До Мельпомени» як початок традиції підбиття поетом підсумку свого творчого шляху



Скачати 89,75 Kb.
Дата конвертації12.05.2017
Розмір89,75 Kb.

Світова література 8клас

Тема. Квінт Горацій Флакк — один із найвидатніших поетів римської літератури. Ода «До Мельпомени» як початок традиції підбиття поетом підсумку свого творчого шляху.

Мета:

НА: ознайомити з біографічними відомостями про Горація; з’ясувати особливості тематики та основні особливості поезій; провести літературні паралелі; порівняти вірші Горація, Державіна, Пушкіна;

РА: розвивати навички виразного читання, аналізу поетичного тексту, зв’язного мовлення; уважність, логічне мислення;

ВА: виховувати повагу до митців слова, сприяти виникненню цікавості до давньої літератури.

Методи і методичні прийоми: словесні (розповідь, пояснення), наочні (ілюстрації, спостереження, дослідження), практичні («Гронування», «Кола Вена», «Сенкан»)

Тип уроку: вивчення та закріплення знань

ФОПД: групова, індивідуальна,колективна

Обладнання: картки з біографією Горація, з текстами віршів Горація, Державіна, Пушкіна « Звів я пам’ятник свій...», портрети поетів, шаблони таблиць

ХІД УРОКУ

I. Організаційний етап

II . Підготовка учнів до засвоєння нових знань отивація). Евокація

1. Бесіда (початковий рівень)

- Який період розвитку літератури ми вивчаємо?

- Антична література – це ...

- Які роди літератури та їх представників ми розглянули, вивчаючи Давню Грецію? ( Лірика: Тіртей – елегійна, Архілох – ямбічна, Сапфо – пісенна; походження слова)

- Як пов’язаний розвиток грецької та римської літератури?

- Кого з представників римської літератури ми вивчили?

- Як називається доба в римській літературі, в яку жив Вергілій, вкажіть ім’я імператора?

- Хто такий Меценат, як він пов’язаний з Вергілієм? ( Вергілій, Горацій, Тібулл)

2. Робота з афоризмами.

На сьогоднішньому уроці ми вивчаємо творчість одного з найвідоміших поетів не лише римської, а й світової літератури. Зверніть увагу на епіграф до нашого уроку: «Vita brevis, ars longa» ( Життя коротке, мистецтво вічне).

Як цей афоризм пов’язаний з Горацієм ви скажете наприкінці уроку, склавши сенкан.

На дошці записані деякі афоризми Горація:

Труднощі долаю терпінням. Золота середина.

Обирай завдання по силах. Смерті весь не скорюсь.

У таланта божий дух. Звів я пам’ятник свій.



ІІІ. Вивчення нового матеріалу (середній рівень). Осмислення

Останні два афоризми пов’язані з темою нашого уроку. Розгорніть зошити й запишіть …

— Горацію належить вірш, перший рядок якого звучить так: «Звів я пам’ятник свій...»

Яким може бути пам’ятник? Навіщо люди їх зводять? Від якого кореня утворилося це слово?

(Відповіді учнів.)

Пам’ятник — від слова пам’ять. Отже, зводять пам’ятники, щоб люди пам’ятали про інших, шанували їх, не забували про їхні досягнення.



1. Ґронування

— Щоб ми не забували про класиків античної літератури, звернімось до текстів на картках, у яких йдеться про життя та творчість Горація.

Завдання: прочитати текст, скласти інформативне ґроно, яке виконує роль опорного конспекта.

Текст для опрацювання

ЖИТТЯ ТА ТВОРЧІСТЬ ГОРАЦІЯ

Квінт Горацій Флакк (65–8 рр. до н. е.) народився на півдні Італії, в сім’ї вільновідпущеника — раба, відпущеного на волю. Батько Горація багато працював для того, щоб син здобув гідну освіту. Майбутній поет пройшов усі сходинки тогочасної освіти: від початкового навчання у Римі до філософських занять в Афінах, як це було прийнято у римській знаті.

Захопившись ідеями республіки, Горацій боровся в лавах захисників республіки і став військовим трибуном (командиром легіону) в армії Брута.

Після поразки армії Брута розчарований Горацій повертається на батьківщину. Тут на нього чекає ще одне випробування: маєток його батька був конфіскований, і поет залишився без засобів до існування. Саме в цей час Горацій починає писати вірші. Його перші вірші привернули увагу Вергілія, який познайомив молодого поета з Меценатом, що став другом і покровителем Горація.

Познайомившись з Августом, Горацій стає імператорським співцем, проповідником цезаріанства. Але, відчуваючи, що таке життя йому не до душі, усамітнюється у своєму маєтку в Сабінських горах. Згодом Меценат та Август знову викликають поета в Рим. Так і минає його життя — у втечах на лоно природи та поверненнях до Рима.

Перу Горація належать 2 книги сатир, книга еподів (ліричних віршів), 4 книги од, 2 книги послань. У своїх одах Горацій, будучи філософським, інтелектуальним поетом, оспівує Рим і Августа, кохання і красу, розмірковує про поезію, життя і смерть, наслідуючи заклик епікурейства «Carpe diem!» («Лови день!»).

Творчість Горація творила величезний вплив на розвиток світової культури. У Римі його твори вивчали в школах, укладали до них коментарі. Не зникав інтерес до творчості поета і в середні віки, й у добу Відродження.



Г південь Італії, родина раба

о 6 початкова освіта – Рим, філософ – Афіни (20р.)

р 5 ідеї республіки, командир легіону в армії Брута

а - конфіскація маєтку, написання віршів, знайомство з

Меценатом



ц 8 проповідник цезаріанства, природа - Рим

і написав: 2кн. сатир, 1кн. еподів, 4кн. од, 2кн. послань

й значення творчості:

  • започаткував традицію повчання поетичного мистецтва;

  • підбиття поетами підсумку свого творчого шляху;

  • підніс римську поезію до рівня еллінської.

( Сатири – бесіди на філософсько – моральні теми; еподи – двовірш, у якому довгий рядок чергується з коротким)

2. Ідейно – художній аналіз оди «До Мельпомени» ( достатній рівень):

а) історія написання: 23 рік до н.е.( в 42 роки), ввійшла до 3 книги № 30 (1-38, 2-20, 3-30, 4-15);

б) жанр - ода (у Горація –ліричні пісні – вірші, далекі від «високого» стилю: гімни богам, морально – філософські й політичні роздуми,дружні поради, бесіди,викривально – іронічні пісні);

в) виразне читання оди «До Мельпомени» (переклад Андрія Содомори);

г)пояснення незрозумілих слів:

Аквілон – північний вітер;

Весталки – жриці богині Вести;

Капітолій – підвищення, святе місце;

Афрід – річка на півдні Італії;

Давн – міф. владар Апулії ( обл. в півд. Італії);

Еолійські пісні – розміри поезій Сапфо, Алкея;

Дельфи – центр Ст. Греції



Мельпомена – муза трагедії ( ст.86)

д) бесіда:

- Про який пам’ятник йдеться у поезії «До Мельпомени»? (Поет упевнений, що є пам’ятники, яким не загрожують ні дощі, ні буревії. Вони — у пам’яті людей, адже йдеться про найкращих, найзнаменитіших діячів в історії людства. Вони — у поетичних рядках, що переживуть віки, бо написав їх талановитий поет.)

- Які автобіографічні відомості зазначив поет у вірші? («Я — славний з убогого» — Горацій нагадує про своє «заплямоване» походження: був сином колишнього раба.)

- Про яку заслугу в галузі поетичного мистецтва згадує Горацій? («Вперше скласти зумів по-італійському Еолійські вірші» — це означає, що Горацій писав латиною, використовуючи віршові розміри, винайдені Сапфо, Архілохом, Алкеєм.)

- Що незвичного є в поезії поета? (По-перше, він зводить пам’ятник собі сам, не чекаючи, доки його увічнять у мармурі чи бронзі. По-друге, поет настільки упевнений у своєму таланті, що вважає себе гідним лаврового вінка Мельпомени.)

е) тема – поета і поезії;

є) ідея – пам’ять про поета повинна бути увінчана в його творчому доробку;

ж) художні засоби;

з)віршовий розмір.



ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

3. « Літературні паралелі» Прийом «Кола Вена»

Ода Горація «До Мельпомени, що стала відома під назвою «Пам'ятник» , є для поета програмним віршем. Вона поклала початок традиції підбиття митцем підсумків свого творчого шляху. Саме з цим твором у поезію входить мотив увічнення пам’яті поета в його творчому доробку,який буде потрібен майбутнім поколінням. Ода Горація послужила зразком для поезій В.Шекспіра, Г. Державіна, О. Пушкіна, М. Рильського.



ДО МЕЛЬПОМЕНИ (III, 30)

Звів я пам’ятник свій. Довше, ніж мідь дзвінка,

Вищий од пірамід царських, простоїть він.

Дощ його не роз’їсть, не сколихне взимі,

Впавши в лють, Аквілон; низка років стрімких —

Часу біг коловий — в прах не зітре його.

Смерті весь не скорюсь: не западе в імлу

Частка краща моя. Поміж потомками

Буду в славі цвісти, поки з Весталкою

Йтиме понтифік-жрець до Капітолію.

Там, де Авфід бурлить, де рільникам колись

Давн за владаря був серед полів сухих,—

Будуть знати, що й — славний з убогого —

Вперше скласти зумів по-італійському

Еолійські пісні. Горда по праву будь,

Мельпомено, й звінчай, мило всміхаючись,

Лавром сонячних Дельф нині й моє чоло.

(Переклад Андрія Содомори)



ПАМЯТНИК (1796)

Я памятник себе воздвиг чудесный, вечный,

Металлов тверже он и выше пирамид;

Ни вихрь его, ни гром не сломит быстротечный,

И времени полет его не сокрушит.

Так! — весь я не умру: но часть меня большая,

От тлена убежав, по смерти станет жить,

И слава возрастет моя, не увядая,

Доколь славянов род вселенна будет чтить.

Слух пройдет обо мне от Белых вод до Черных,

Где Волга, Дон, Нева, с Рифея льет Урал;

Всяк будет помнить то в народах неисчетных,

Как из безвестности я тем известен стал,

Что первый я дерзнул в забавном русском слоге

О добродетелях Фелицы возгласить,

В сердечной простоте беседовать о боге,

И истину царям с улыбкой говорить.

О Муза! возгордись заслугой справедливой,

И презрит кто тебя, сама тех презирай,

Непринужденною рукой, неторопливой,

Чело твое зарей бессмертия венчай.

Г. Р. Державин



Exegi monumentum (1836)

Я памятник себе воздвиг нерукотворный,

К нему не зарастет народная тропа,

Вознесся выше он главою непокорной

Александрийского столпа.

Нет, весь я не умру — душа в заветной лире

Мой прах переживет и тленья убежит —

И славен буду я, доколь в подлунном мире

Жив будет хоть один пиит.

Слух обо мне пройдет по всей Руси великой,

И назовет меня всяк сущий в ней язык,

И гордый внук славян, и финн, и ныне дикий

Тунгуз, и друг степей калмык.

И долго буду тем любезен я народу,

Что чувства добрые я лирой пробуждал,

Что в мой жестокий век восславил я свободу

И милость к падшим призывал.

Веленью божию, о муза, будь послушна,

Обиды не страшась, не требуя венца;

Хвалу и клевету приемли равнодушно

И не оспаривай глупца.

О. С. Пушкін

а) виразне читання поезій Г. Державіна й О. Пушкіна;

б) з’ясовування спільних ознак:

1.Тема: підсумок творчого шляху.

2. Створення пам’ятників .

3. Невмирущість душі.

4. Невмирущість слави, поширення на батьківщині.

5. Заслуги, досягнення.

6. Національні особливості.

7. Звернення до Музи.

в) відмінність

Перші рядки поезії схожі між собою: поети упевнено заявляють про те, що вони створили пам’ятник. У поезіях Горація та Державіна зазначається, що він вищий, ніж царські піраміди; ні дощ, ні буревій, ні грім не зможуть йому зашкодити. У вірші Пушкіна говориться лише про те, що пам’ятник «выше Александрийского столпа». Деякі дослідники вважають, що йдеться не про Александрійську колону, зведену на Дворцовій площі у Петербурзі, а про одне з чудес світу. Таким чином, в усіх віршах пам’ятник порівнюється з чудесами світу, навіть перевершує їх.

В усіх поезіях йдеться про невмирущість душі поета, яка «оттлена убежав, по смерти станет жить», і про неминучість слави, що прийде до митця. Цікаво, що кожний із поетів обмежує час своєї слави різними причинами. Для Горація — це існування Риму, для Державіна — повага світу до слов’ян, для Пушкіна — наявність у світі хоча б одного поета.

Поети передбачають, що слава їхня переживе їх самих і пошириться на Батьківщині. Горацій переконаний, що його пам’ятатимуть в Італії, Державін і Пушкін перелічують велику кількість народів, що живуть на безмежних просторах Росії. Горацій та Державін акцентують на тому, що стали відомими сааме завдяки своїй поетичній творчості.

Своєю заслугою перед людьми римський поет вважає те, що він почав писати латиною вірші у стилі давньогрецької поезії, яка була зразком, ідеалом, моделлю для римлян і не тільки для них.

І Державін, і Пушкін наголошують, що їхнє досягнення — це як літературна творчість («Что первый я дерзнул в забавном Русском слоге О добродетелях Фелицы возгласить»), так і вплив на формування моральних якостей читачів, високий рівень моральності, що несе і сам автор, і його поезія:

Звернення до музи в останніх рядках поезій у Горація пов’язане з правом митця на увінчання лавровим вінком. Державін та Пушкін не прагнуть негайного визнання та спокійно благословляють музу на непростий шлях.

г) висновок: при спільності мотивів велику роль відіграють світоглядні позиції поетів, їхні власні переконання, потреби часу.

IV. Контроль та самоперевірка знань

1. Створення сенкану:



Горацій.

Вічний, безсмертний («славний з убогого»).

Не скорився, увіковічив, прославив.

Підсумок поетом творчого шляху.

Пам'ятник

2. Звернення до епіграфа



V. Підведення підсумків. Рефлексія.

VІ. Інформація про домашнє завдання:

4-6б. повторити біографію Горація;



7-9б. підготувати ідейно – художній аналіз оди «До Манлія Торквата»;

10-12б. підібрати 5 афоризмів Горація, прокоментувати їх.
Каталог: attachments
attachments -> Урок-роздум після знайомства з інтимною лірикою Анни Ахматової та Ліни Костенко
attachments -> Вступ Література кінця XIX
attachments -> Усний журнал
attachments -> України Львівський коледж транспортної інфраструктури
attachments -> Проблема особистості людини у творчості А. П. Чехова
attachments -> Уроку : Антон Павлович Чехов «Товстий і тонкий»
attachments -> Позакласний захід із світової літератури На гостину до ювіляра
attachments -> Костенко Ліна Василівна
attachments -> Конспект відкритого уроку в 11 класі


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Тема. Квінт Горацій Флакк один із найвидатніших поетів римської літератури. Ода «До Мельпомени» як початок традиції підбиття поетом підсумку свого творчого шляху iconОчікувані результати: Знати
Звів я пам'ятник свій…" Квінт Горацій Флакк поет "золотої доби". Ода "До Мельпомени" як початок традиції підбиття поетом підсумку...
Тема. Квінт Горацій Флакк один із найвидатніших поетів римської літератури. Ода «До Мельпомени» як початок традиції підбиття поетом підсумку свого творчого шляху iconГорацій (65 p до н е. — 8 р до н е.)
Горацій та стародавніх римських поетів, а потім подався в Афіни. Там Горацій займався грецькою поезією І філософією
Тема. Квінт Горацій Флакк один із найвидатніших поетів римської літератури. Ода «До Мельпомени» як початок традиції підбиття поетом підсумку свого творчого шляху icon«Світова література» Синельниківський район Головіна Неля Григорівна, вчитель світової літератури «Вивчення життєвого і творчого шляху М. Булгакова засобами інноваційних технологій»
«Вивчення життєвого і творчого шляху М. Булгакова засобами інноваційних технологій»
Тема. Квінт Горацій Флакк один із найвидатніших поетів римської літератури. Ода «До Мельпомени» як початок традиції підбиття поетом підсумку свого творчого шляху iconУкраїнська література 11 клас Урок №33 Тема уроку. Еміграційна література (огляд). Євген Маланюк. Огляд життєвого й творчого шляху письменника. «Під чужим небом»
Тема уроку. Еміграційна література (огляд). Євген Маланюк. Огляд життєвого й творчого шляху письменника. «Під чужим небом», «Стилет...
Тема. Квінт Горацій Флакк один із найвидатніших поетів римської літератури. Ода «До Мельпомени» як початок традиції підбиття поетом підсумку свого творчого шляху iconКонспект уроку у 9 класі тема. М. В. Гоголь. Своєрідність творчого шляху. Поєднання реалістичних І романтичних тенденцій у творах «Вечори на хуторі біля Диканьки»
...
Тема. Квінт Горацій Флакк один із найвидатніших поетів римської літератури. Ода «До Мельпомени» як початок традиції підбиття поетом підсумку свого творчого шляху iconМета: розкрити учням значення творчості "празької школи" українських письменників у розвитку національного літературного процесу, ознайомити із доробком окремих письменників. Тип уроку
Празька школа українських письменників. Українські письменники в діаспорі, інтелектуальна лірика поетів «празької школи». Стисла...
Тема. Квінт Горацій Флакк один із найвидатніших поетів римської літератури. Ода «До Мельпомени» як початок традиції підбиття поетом підсумку свого творчого шляху iconУроках української літератури" Учитель Городецька Г. З. Тернопіль-2013 р. "
Вивчення життєвого І творчого шляху письменника — важлива ланка в системі викладання літератури в школі. Насамперед це пояснюється...
Тема. Квінт Горацій Флакк один із найвидатніших поетів римської літератури. Ода «До Мельпомени» як початок традиції підбиття поетом підсумку свого творчого шляху iconАндрій миколайович колмогоров(1903-1987) один з найвидатніших радянських математиків
Андрій миколайович колмогоров(1903-1987) – один з найвидатніших радянських математиків
Тема. Квінт Горацій Флакк один із найвидатніших поетів римської літератури. Ода «До Мельпомени» як початок традиції підбиття поетом підсумку свого творчого шляху iconПрактичне заняття №1 періодизація життєвого І творчого шляху план
Рання творчість поета. „Кобзар” 1840 р., його епохальне значення для української літератури, аналіз збірки
Тема. Квінт Горацій Флакк один із найвидатніших поетів римської літератури. Ода «До Мельпомени» як початок традиції підбиття поетом підсумку свого творчого шляху iconТема. Михайло Коцюбинський
Мета: ознайомити учнів з основними фактами життєвого І творчого шляху письменника, його світоглядом; підготувати старшокласників...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка