Тема Олександр Довженко. Розповідь про видатного українського кінорежисера й письменника. Зачарована Десна



Скачати 112,25 Kb.
Дата конвертації11.06.2017
Розмір112,25 Kb.
#4644
ТипКонкурс



Конспект 1

Тернопільська загальноосвітня школа

І-ІІІ ступенів №16 ім. В.Левицького

Конспект уроку з української мови

на конкурс «Вчитель року – 2012»

на тему

«Тема Олександр Довженко. Розповідь про видатного українського кінорежисера й письменника. «Зачарована Десна» — твір про великий і красивий світ дитинства Сашка»




Підготувала

вчитель української мови та літератури

Балящук М.М.

Тернопіль



Тема: Олександр Довженко. Розповідь про видатного українського кінорежисера й письменника. «Зачарована Десна» — твір про великий і красивий світ дитинства Сашка

Мета: ознайомити учнів із найважливішими фактами з біографії О. Довженка, його творчими здобутками, дати поняття про кіноповість як жанр художньої літератури ; розвивати навички сприймання тексту на слух та його аналізу; удосконалювати вміння виразно читати описи (пейзажі, портрети), монологи; формувати ціннісне ставлення особистості до природи, до духовних пріорітетів.

Тип уроку: формування вмінь і навичок.

Обладнання: портрет О. Довженка, вислови відомих людей (слайд-шоу),фото - колаж фотографій О. Довженка, аудіозапис фільму «Зачарована Десна», аудіозапис мелодій, текст повісті «Зачарована Десна», літературознавчий словник
Епіграф: «Зачарована Десна» -- енциклопедія

сільського життя України кінця XIX

початку XX століття .

Олесь Гончар


Перебіг уроку

І. Організація навальної діяльності.

1.Визначення емоційної готовності до уроку (прийом «Долоньки»).

2.Слово вчителя.

Слайд №1 схема висловів про О. Довженка.

Митця, про якого сьогодні будемо розповідати, нерідко порівнюють із видатними майстрами епохи Відродження, які були водночас живописцями і поетами, архітекторами й природознавцями. Видатний письменник Олесь Гончар назвав його «українським Мікеланджело», англійський кіносценарист Айвор Монтегю – «поетом життя вічного» , А. Малишко говорив, що « він залишався як дерево, що вічно цвіте, вічно плодоносить, який може стояти поряд із Сократом і Гомером», а знаменитий американський актор і кінорежисер Чарлі Чаплін стверджував, що слов’янство дало світовій кінематографії лише одного митця — Олександра Довженка.

Діти, ми почули відомі прізвища: Мікеланджело, Сократ і Гомер. Хто вони такі ?

ІІ. Захист самостійно здобутих знань.

1.Інформаційно-пошукова робота учениці …

(Повідомлення «Цікавинки із мистецької торбинки»).

Мікеланджело – великий італійський художник, скульптор, живописець, поет, який створив відомі світу полотна «Битва кентаврів», «Мадонна».

Гомер – давньогрецький поет, який написав відомі поеми «Ілліаду» і «Одісею».

Сократ – давньогрецький філософ, який переконував суспільство, що кожна людина – неповторна особистість.

Саме про Довженка, геніального режисера, талановитого письменника, художника, філософа ми говоритимемо на уроці.Знайомство наше буде дещо незвичайне: кадр за кадром ми переглянемо уявний кінофільм, прочитаємо кіноповість його життя і творчості.



2.Ознайомпення із терміном «кіноповість».

(Слайд№2. Схема-алгоритм «Кіноповість»). [Увага: джигсоу ]

Кіноповість —  це літературний твір, за яким складають кінофільм. Це короткі оповіді епізодів, лаконічні діалоги, авторські пояснення, монтаж епізодів.

Ми сьогодні працюватимемо над автобіографічною кіноповістю. Пригадайте, що ж таке автобіографічний твір?

Автобіографічний твір – життєпис людини, який вона склала самостійно у хронологічному порядку.

ІІІ. Коригувальна мотивація пізнавальної діяльності учнів спрямована в єдине русло.

1.Запишіть тему уроку...

Отже, сьогодні ми розпочнемо перегляд цікавих кадрів уявного кінофільму.



2. Оголошення епіграфа уроку.

О.Гончар про кіноповість сказав: «Зачарована Десна – енциклопедія сільського життя України кінця XIX початку XX століття».



3.Формулювання проблемного запитання з поясненням опорного слова.

Чому ж енциклопедія? Ми скажемо вкінці уроку. Поясніть, що ж таке енциклопедія? Слайд №3.

Енциклопедія – науково-довідкове видання, яке об*днує відомості з усіх галузей знань.

4.Внесення доцільних корекцій до формулювання мети.

Ознайомимося із творчим здобутками митця, розвиватимемо навички сприймання тексту та ідейно-художнього аналізу персонажів, виховуватимемо любов до природи, повагу до старших. У ході роботи на уроці вчитимемось відбирати із поданої інформації головне, аналізувати і систематизувати матеріал.


IV. Поглиблена проблематизація навчального діалогу (метод джигсоу).

1.Слово вчителя.

Генії починаються змалку. Пам’ятайте про це! Ми всі родом із дитинства. Отже, сьогодні помандруємо «чарівною річкою життя». Познайомимося із Довженком-автором і Довженком-героєм твору. Удома кожен попередньо ознайомився із найважливішими фактами біографії О.Довженка та прочитав кіноповість «Зачарована Десна». Розпочинаємо роботу. У вас на парті лежать картки оцінювання«Піраміда успіху», прошу виконати самооцінку згідно із виконаним домашнім завданням.



2.Навчальний діалог(інтерактивна вправа «Перекотиполе»).

Погляньте на схематичну річечку життя митця і наповніть її знаннями з біографії Довженка. (Фото розставлено хаотично. Той, хто дає відповідь на питання розташовує фото у потрібному порядку).



Коли і де народився Довженко? (Фото №1).

(10 вересня 1894 р. в с. Сосниці на Чернігівщині в родині неписьменного хлібороба. Невеличка хатка-мазанка знаходиться неподалік мальовничої Десни).

Чи великою була родина О.Довженка? (Фото №2)

(У родині було 14 дітей, які помели із різних причин, живими залишилося двоє — Сашко і Поліна, яка стала лікарем. Хоч у родині були страшні злидні, але Сашко ріс напрочуд доброю дитиною і любив милуватится рідними краєвидами).

Де навчався і працював О. Довженко? (Фото №3).

(Початкову освіту здобув у сільській школі, потім вступив до Глухівського учительського інституту. Навчався у Києві на економіста, працював українським дипломатом за кордоном у Варшаві, Парижі, Лондоні. У Берліні навчався на художника. Згодом працював карикатуристом у місцевій газеті ).

3.Слово вчителя.

Маленький човник життя завжди плавав у бурхливих водах. Під час Другої світової війни у 1941 році Олександр Довженко(47років) – солдат- фронтовик(фото№4).Усе життя натхненно працював, любив те, що робить.Напевне, тому кожен твір, написаний ним, є шедевром. А їх чимало. (Фото №5, таблиця ).

У таблиці «Скарбниця надбань» вміщено назви кінофільмів, роки їх видання і кіностудії, на яких знімалися ці шедеври. Серед них — автобіографічна стрічка «Зачарована Десна», над якою Довженко працював 14 років.А «Поема про море» стала його лебединою піснею.

Коли поиер О.Довженко? Де він похований?

У 1956 р. під час зйомок цього фільму помер геній кінематографії. Поховай Довженко у Москві на Новодівичому кладовищі (фото № 6).

Зараз на подвір’ї батьківської садиби стоїть скульптура замисленого хлопчика Сашка, який ніби пригадує цікаві історії з життя.

Інтерактивна вправа «Віночок очікування»з використанням фонової музики та слайд-шоу Десни.

4.Актуалізація ціннісних пріорітетів учнів.

У кіноповісті «Зачарована Десна» автор чуттєво описав ті місцини, де промайнуло його дитинство. І ми маємо можливість доторкнутися душею до тієї краси, щоб вийти після уроку іншими. Якими ви би хотіли вийти після уроку?



(Добрими, люблячими, щирими, кращими, співчутливими, доброзичливими, незаздрісними, такими, що приходять на допомогу…)

Читаючи кіноповість «Зачарована Десна», ми пірнаємо у чарівний світ почуттів головного героя і сповнюємося любов’ю до усього живого.



Драмхвилинка «Малий Сашко» /монолог/ та її обговорення.

Уявіть собі, що до нас на урок завітав маленький Сашко (учень розповідає уривок напам’ять, с.93 (Слайд № 3) /спів пташок і слайди/. Сідай, Сашко, перепочинь. А ви, діти, скажіть, які думки і почуття викликав у вас цей монолог? /Інтерактивна вправа «Закінчи речення» /.Прослухавши цей монолог, ми дізналися про…



  • велику любов хлопця до природи;

  • те, що Сашко був надзвичайно спостережливим;

  • велику любов до землі, людей;

  • Сашка, якого на городі цікавило геть усе.

Саме ця надмірна цікавість і формувала такого уважного, бешкетливого хлопчика, який любив своїх рідних, боявся і поважав їх, захоплювався красою Десни.

Знайомство із героями твору відбудеться у формі літературного конструювання,

яке ми проведемо за такою схемою: (Слайд № 4«Піраміда успіху»)прочитав → вибрав → сформулював власну позицію.

У вас на парті три кольорових краплинки (зелена, голуба, жовта). Оберіть ту, яка вам найбільше сподобалась. А тепер візьміть аркуш того ж кольору, на якому надруковано уривок із тексту. Прочитайте і відгадайте, кого так описував Сашко. Далі ми будемо працювати у парах, які вкінці об’єднаються у велику групу.



! Гра «Чи знаєте ви свого літературного героя?». Виразно прочитайте уривки і відгадайте кого так описував Сашко. Молодці.Ви уважно читали.

Прочитайте завдання на барвистих краплинках і виконайте їх (3-5 хв.).Цитати висвічуються на екрані.(Слайд № 1, 2, 3 почергово).

Краплинка № 1. 1) Ким для Сашка є дідусь Семен? Опишіть словесно діда (випишіть слова і словосполучення, які б характеризували його у дії).



2)Поясніть виділені слова.

Краплинка № 2.1) Чому Сашко найбільше боявся баби? (які дієслова її влучно характеризують внутрішній світ?)



2) Які художні засоби використовує автор для характеристики баби Марусини? Підкресліть.

Краплинка № 3. 1) Чому Сашко порівнює батька з Богом? За що його так любить? (випишіть ті слова, які найвлучніше характеризують персонажа).5



2) Відзначте у тексті ті художні засоби, якими автор характеризує героя (наведіть приклади).

5. Літературне конструювання.

Першою сходинкою літературного конструювання є прочитання цитат. Чи впізнали ви свого літературного героя?

Слайд №1. (Дід Семен)

«… Він був письменний по-церковному і в неділю любив урочисто читати Псалтир. Ні він , ні ми не розуміли прочитаного... Він був добрий дух лугу і риби. Гриби і ягоди збирав він у лісі краще за усіх і розмовляв із кіньми, з телятами…Любив .. гарну бесіду і добре слово...»

Мандруємо далі.Слайд №2. (Баба Марусина)



«…Вона була маленька й така прудка, і очі мала такі видющі й гострі, що сховатись од неї не могло ніщо в світі. Їй можна було по три дні не давати їсти. Але без прокльонів тепер вона не могла прожити ні дня. Вони були її духовною їжею. Вони лились з її вуст потоком...»

А чи впізнаєте ви наступного героя? Слайд№3 (Батько).



«…Багато бачив я гарних людей, ну такого, як він не бачив. Голова в нього була темноволоса, велика і великі розумні сірі очі, тільки в очах чомусь завжди було повно смутку. Жарт любив точне, влучне слово…Мав руки широкі, щедрі.

Одне, що у нього було некрасиве — одяг. Із нього можна було писати лицарів, богів, апостолів, великих учених… Був схожий на Бога…»

м».

Молодці. Другою сходинкою нашої «Піраміди успіху» є робота із запитаннями, які сформульованні на краплинках.

Відповідь 1. Ким для Сашка є дід?... (Дід є символом добра, розуму, честі, гідності, а також є справжнім другом, який, незважаючи на свої роки, вів Сашка незвіданими чумацькими шляхами; був найвправнішим рибалкою, цікавим оповідачем. Про чималі роки свідчила не лише потреба полежати на погребі ближче до сонця; любив погрітися на сонці; любив дід кашляти (старі люди по дідовому кашлю вгадували навіть погоду —  це був своєрідний сільський барометр).

Відповідь 2. Чому Сашко найбільше боявся баби? (які дієслова її влучно характеризують внутрішній світ? Які художні засоби підкреслювали колоритність образу ?)

Епітети: маленька, прудка, мала видющі й гострі очі.

Метафори: прокльони лились

Гіпербола: без прокльонів не могла прожити ні дня.

Порівняння : прокльони були духовною їжею.

Відповідь 3. Чому Сашко порівнює батька з Богом? Випишіть слова, які влучно характеризують його.

(Тому, що здавна на Україні образ батька є символом мудрості, справедливості, захисту від усього злого. А ще Сашко любив батька за те, що той завжди захищав малого від нападів матері, брав його на косовицю, а ще він був вправним рятівником під час повені.Батько любив жарт, влучне слово, рятував людей від повені, був вправним косарем.)

Гіпербола: багато бачив я гарних людей, ну такого, як він не бачив.

Епітети: великі розумні сірі очі;точне, влучне слово; руки широкі, щедрі.

Метафори: в очах було повно смутку, жарт любив.

Порівняння : був схожий на Бога.

-- Мандруючи сторінками кіноповісті, Сашко розповідає нам про …



Слайд №4 (Річка Десна)

«Благословенна будь, моя дівице…, що, згадуючи тебе вже много літ, я завжди добрішав, почував себе невичерпно багатим і щедрим. Так багато дала ти мені подарунків на все життя.

Далека красо моя! Щасливий я, що народився…, не втратив щастя бачити оті зорі навіть у буденних калюжах на життєвих шляхах».

-- Які звертання використовує Довженко до Десни ?



Моя дівице.Далека красо моя.

Довженко - митець звертається до річки, як до людини, дякує їй за те, що вона зробила його добрим, щедрим, щасливим, навчила радіти життю і долати перешкоди. З великою любов*ю Сашко описує своїх рідних, наділяє їх яскравими рисами характеру і зображає кожного в дії.



Отже, третьою сходинкою «Піраміди успіху» є сформулювати думку, підсумувати вивчене і вибрати влучні дієслова, які яскраво передадуть внутрішній світ персонажів.

V.Закріплення навчальних досягнень.

Бліц-опитування.

  1. Що найбільше любив дід Улас? (Кашляти)

  2. Що найбільше любила баба Марусина? (Проклинати)

  3. Що найбільше любив робити батько? (Рятувати, косити)

  4. Що найбільше любила робити мати? (Саджати)

  5. Що найбільше любив робити Сашко? (Розповідати, спостерігати)

  6. Чого, за словами О.Довженка, навчила його Десна? (Жити, радіти).

VІ. Рефлексія та оцінювання продуктивності навчання.

1.Асоціативний інструктаж.

Погляньте, якою повноводною була ріка життя О. Довженка. Тож наповнюймо і ріки нашого життя краплинками вміння, добра, розуміння. Сьогоднішній урок-кіноподорож завершимо (Слайд № Епіграф) словами Олеся Гончара: «Зачарована Десна» — енциклопедія сільського життя України кінця ХІХ початку ХХ століття. Чому кіноповість називають енциклопедією? Сформулюйте свою позицію і наповніть ріку краплинками - думками.



2.Інтерактивна вправа «Сформулюй позицію».

Кіноповість називають енциклопедією життя, тому що у ній розповідається про... Очікувані відповіді.

  • перші захоплення і розчарування; -- долю українського народу;

  • культуру родини Сашка; -- народну творчість;

  • українське село; -- красу природи;

  • сімейні традиції; -- долю допитливого хлопця.

  • духовну красу людини;

  • тонкий гумор;

  • чарівний світ природи;

  • тяжке життя хлібороба;

  • непохитну віру у справедливість;

  • торжество добра над злом.

(Учні записують на краплинках свої твердження).

Усі разом піднімімо краплинки – думки вгору. Подивіться, діти, якою

повноводною стала ріка життя не лише О.Довженка, а й наша.

3. Словесне цінування та оцінювання учнів.

Молодці, сьогодні усі гарно працювали, отож поставте відповідні бали згідно із карткою оцінювання і ознайомтеся із диференційованим домашнім завданням.



VІI. Проектування домашнього завдання.

Вибір учнями диференційованого домашнього завдання з додатковими коментарями вчителя.



1. Переказ епізоду «На косовиці».

2. Письмовий міні-твір на тему: «Чим причарувала мене кіноповість «Зачарована Десна»?


Каталог: bitstream -> 123456789 -> 4049
123456789 -> Творчість А. Міцкевича апогея польського романтизму
123456789 -> Ключове запитання: Справжній Митець… Який він? Для реалізації проекту було створено групи „Біографи”
123456789 -> В. Стефаник. Новаторство письменника. Експресіонізм у його творчості
123456789 -> Урок 1 Тема. Як не любить той край Матеріал уроку. Володимир Сосюра "Як не любить той край "
123456789 -> Конспект уроку із світової літератури для 7 класу Тема. Поетизація давньоруської минувшини в баладі О. С. Пушкіна «Пісня про віщого Олега»
123456789 -> 5 клас Тема уроку. Шлях Мауглі від вихованця джунглів до їх володаря. Мета уроку
4049 -> Проект «чому ми так говоримо?»

Скачати 112,25 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Тема Олександр Довженко. Розповідь про видатного українського кінорежисера й письменника. Зачарована Десна iconТема. О. Довженко видатний кінорежисер І письменник. Кіноповість «Зачарована Десна»
Мета: ознайомити учнів із життям І творчістю О. Довженка, його кіноповістю «Зачарована Десна»
Тема Олександр Довженко. Розповідь про видатного українського кінорежисера й письменника. Зачарована Десна iconІ письменник» «Зачарована Десна»
Тема о. Довженко – видатний український кінорежисер І письменник. «Зачарована Десна». Великий І чарівний світ дитинства у «Зачарованій...
Тема Олександр Довженко. Розповідь про видатного українського кінорежисера й письменника. Зачарована Десна iconУрок екологічного спрямування за технологією 3 по 30 хвилин. Тема: О. П. Довженко. " Зачарована Десна ". Видатний український кінорежисер І письменник. Великий І чарівний світ дитинства в " Зачарованій Десні "
О. П. Довженко. " Зачарована Десна ". Видатний український кінорежисер І письменник. Великий І чарівний світ дитинства в " Зачарованій...
Тема Олександр Довженко. Розповідь про видатного українського кінорежисера й письменника. Зачарована Десна iconОлександр Довженко. Розповідь про письменника. Оповідання „Воля до життя
Правдиве зображення трагічних подій Другої Світової війни. Тема та ідея художнього твору
Тема Олександр Довженко. Розповідь про видатного українського кінорежисера й письменника. Зачарована Десна iconЛітературно-музичний вечір “Син свого часу” О. П. Довженко Мета
Мета. Відродження національної духовності народу України на прикладі життя видатного українського кінорежисера І письменника О. П....
Тема Олександр Довженко. Розповідь про видатного українського кінорежисера й письменника. Зачарована Десна iconВеликий зодчий українського кінематографу до 120-річчя з дня народження українського кінорежисера І письменника
Часницький М. Тут вперше Довженко побачив кіно [Текст] / М. Часницький // Глухівщина. – 2001. – 28 квітня. – С
Тема Олександр Довженко. Розповідь про видатного українського кінорежисера й письменника. Зачарована Десна iconПовторити розділові знаки в безсполучниковому реченні, вправи 6-15 з роздаткового матеріалу
Прочитати О. Довженка «Зачарована Десна», «Україна в огні», законспектувати біографію письменника
Тема Олександр Довженко. Розповідь про видатного українського кінорежисера й письменника. Зачарована Десна iconОлександр Довженко. Огляд життя І творчості письменника. Олександр Довженко – кінематографіст. Кіностудія імені О. Довженка Тип уроку
Тип уроку: урок-вивчення нового матеріалу з елементами повторення основних віх літературного процесу ХХ століття
Тема Олександр Довженко. Розповідь про видатного українського кінорежисера й письменника. Зачарована Десна iconТема. Утвердження любові до всього живого в оповіданні
Розповідь учнів про цікаві факти з життя Е. Сетона-Томпсона Розповідь про письменника
Тема Олександр Довженко. Розповідь про видатного українського кінорежисера й письменника. Зачарована Десна iconТема: Остап Вишня. Трагічна доля українського гумориста. «Моя автобіографія» гумористична розповідь письменника про свій життєвий шлях. Мета
Тема: Остап Вишня. Трагічна доля українського гумориста. «Моя автобіографія» гумористична розповідь письменника про свій життєвий...




База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка