Тема. Олександр Пушкін «Казка про царя Салтана »



Скачати 176,44 Kb.
Дата конвертації23.05.2017
Розмір176,44 Kb.
ТипУрок

Урок читання

Тема. Олександр Пушкін «Казка про царя Салтана...».

Мета: ознайомити учнів з «Казкою про царя Салтана...» видатного

російського поета О. С. Пушкіна; зацікавити учнів змістом казки,

привернути увагу до засобів створення поетичних образів, розши-

рювати словниковий запас учнів; розвивати навички виразного чи-

тання, кмітливість, пам'ять, логічне мислення, уяву учнів, уміння

обґрунтовувати свою думку; виховувати доброзичливе ставлення до

оточуючих, бажання творити добро; засудити жорстокість, заздрощі,

ненависть.



Обладнання: портрети О. Пушкіна в різні роки життя, добірка книжок з творами О. Пушкіна, картки зі словами, запис музики Миколи Олександровича Римського-Корсакова «Полёт шмеля», відеофільм з казкою, свічка, перо, чорнильниця, карта світу, радіомікрофон, картина М.Врубеля «Царівна – Лебідь».

ХІД УРОКУ

І. Організація класу.

II. Психологічний настрій на урок.


  • Встаньте, діточки, рівненько, Слова дітей

Посміхніться всім гарненько.

Привітайте гостей, що до нас завітали. (діти повертаються до гостей,

кажуть їм «добрий день», і так стоять)


  • Чого б усім ви їм побажали? Всім присутнім здоров’я

Ми зичим й добра.

(повертаються до вчителя)



  • А тепер до роботи нам братись пора!

Сподіваємось на вашу ласку

І запрошуємо в казку.


ІІІ. Основна частина.

1. Актуалізація опорних знань учнів.
(Вчитель таємниче знімає парчу з магнітофона, включає «чарівну» музику і, розмахуючи руками, як фея, іде до столу, читаючи напам’ять вірш)
Є на світі місце, далеко – далеко,

За лісами й за морями,

Де відчиняє сонце брами (ворота).

Там за брамами отими –

Чарівними й золотими,

Диво – казки проживають

Всіх гостинно зазивають…

І нас часто кличе та

Диво – дивна сторона.


  • Друзі, кличе вас казковий світ? (Так!)

  • А що найбільше приваблює вас у казках? (Різні скарби, незвичайні місця, незвичайні предмети, чудесні перетворення, дива).

  • Сьогодні на уроці ми використаємо деякі особливості казок. Чекають нас заклинання, чарівні перетворення, дивовижний скарб. (На дошку вивішую надписи – знімаю їх по мірі необхідності). А щоб взнати, що за дивовижний скарб чекає на нас, ми повинні пройти через деякі випробування.


Дивовижний

скарб


Заклинання

Перетворення




  • Не забувайте, що слід працювати старанно, бо завжди гарна робота, як у казках, так і у житті, дає гарні результати й винагороджується.




  • Чого очікуєте від уроку?


2. Мовна зарядка.

  • Починаємо, як завжди, з мовної зарядки.

  • Сьогодні у нас скоромовка? (Перегортаю листок із скоромовкою, а на буквах прикріплені малюнки гусениць, так, що закривають їх і роблять неможливим прочитати текст скоромовки).

  • Ой, що це? Букви обсіла гусінь. Певно, з якоїсь літньої казки прибула. Та яка велика! Це, і є наше перше випробування! Потрібно знищити усю гусінь та тлю! Не обійтись нам без чарів. Що ж , використаємо (показую табличку з надписом) заклинання – тобто такі слова, які мають магічну силу, бо коли ми промовимо їх, щось трапиться. Повторюйте за мною:

Наші друзі, з’явіться!

З шкідниками боріться!



  • Як ви гадаєте, кого ми викликаємо? (Птахів)

  • Так, найбільших та найстрашніших ворогів шкідників.

  • Першим після довгої зими з’явився у наших краях ГРАК (З малюнком грака іду до скоромовки і відчіпляю малюнок гусені.) А решта прилетять нам на допомогу тоді, коли ви прочитаєте їх назви.

(На звороті малюнків пташок написані їх назви по методу В.Едигея)


  1. ЛОСОВЕЙ (СОЛОВЕЙ)

  • Так, це соловейко – найкращий соліст наших лісів і садів.

  1. ЛАКАСТІВ (ЛАСТІВКА)

  • Так, вона велика трудівниця, працює 18 годин на добу, і встигає знищити за літо біля мільйона різних мошок, комарів, тлі.

  • Молодці, справились з завданням, скоромовка стає більш зрозумілою.




Соловейко

грак

1

А Б В
За допомогою гри «Дешифрувальники» викликаємо іншого птаха.


6

Л М Н

5

Й К

3

Е Є Ж

2

Г ґ Д


0

Ь Ю Я

9

Ц Ч Ш Щ

8

Т УФХ

7

ОП РС





20

836

ДЯ-ТЕЛ

    • Так, це дятел. Він стукає не по всьому лісі, а вибирає стовбури «хворі», пошкоджені личинками комах.




    • Розпізнайте іншого птаха, працюючи в парах. Ось «замок» (прикріплюю малюнок замка, на якому в різних геометричних фігурах написані букви: у,п,і,к,р,ш,а) і «ключик» до нього (із замка звисає ключ, на якому намальовані геометричні фігури. За допом. фігур діти мають скласти слово ШПАК).




    • Вчені підрахували, що ця пташка виконує близько 200 вильотів за 17 годин.




  • Сьогодні назва цього птаха опинилась під хмаринкою «И».




ИИИЛИИИЕИИИБИИИіИИДИИЬИИ





  • Завдання знаходиться у кожного на парті. Візьміть картку з червоним квадратом. (Діти закреслюють літеру «И» і у них залишається слово ЛЕБІДЬ. Забираю останнього шкідника, а малюнок лебедя залишаю з лівої сторони дошки).

  • Так, це лебідь. Серед усіх птахів, самий красивий, чарівний, той, який притягує увагу всіх людей, а поети і письменники оспівують його у своїх творах.

  • Молодці, врятували скоромовку.

Недаремно кажуть:

Де багато пташок, там нема комашок.

2.1. Прочитайте скоромовку мовчки:


Сорока на хвості

присорочила сиру

шматок

для сорока сорок






  • Яке слово вам здалось незвичним? (Присорочила – причепила)

1)Прочитайте в повільному темпі пошепки.

2)Проговорюємо разом із постукуванням в темпі 1.2.3. (наколюємо кожне слово на олівець. Я стукаю, а діти підхоплюють). Почали, підхопили.

3)Збільшуємо темп до 1і 2і. Почали, підхопили.

4)Ще збільшуємо темп до 1і2і3і. (Закриваю листок)



  • Спробуйте відтворити скоромовку з пам’яті (відповіді дітей).




  • Як думаєте, чому саме птахів викликали, а не інших істот? (Напевно тому, що рятували скоромовку про птахів)


ПІДСУМОК: Гарно працювали! І перше випробування пройшли. (Відрізаю від картки «випробування» №1)

3. Робота над темою.

3.1. Повідомлення теми уроку.

  • Надійшла черга відкрити дивовижний скарб. Про що піде мова? Як ви гадаєте? (Відповіді дітей: про коштовності, про перлини, шапка-невидимка, чарівна паличка, діаманти, мішок золота…)

  • Цей скарб є у мене, і він набагато дорожчий, ніж мішок золота. Це – (повільно розгортаю збірку казок, замотану в парчу) книга – дивовижний скарб, скарб мудрості.

  • А чому книга – це скарб мудрості? (Відповіді дітей)

  • Сьогодні – це збірка казок видатного російського поета Олександра Сергійовича Пушкіна, який відкриває розділ «Твори зарубіжних письменників» (Показую збірку казок). І на уроці ми прочитаємо уривок «Казки про царя Салтана...»




  • Чого очікуєте від уроку? (Відповіді дітей)



  • Хто ж такий О.С.Пушкін – автор віршів, поем, повістей, романів і чудових казок і хто навчив його любити казки? (Вивішую кілька різних портретів Пушкіна, а малюнок лебедя забираю. Підношу його до свого столу і, з файла, який розташовано за картиною, на стіл сиплються пір’їнки).



(О.А.Кипренський «Портрет О.С.Пушкіна. 1827р.)



  • Ой, диво, почав лебідь пір’ячко своє скидати.

Треба нам це пір’ячко позбирати.

Кожне пір’я – непросте – про поета

відомість якусь вам принесе.


  • Нумо, нумо до мене – пір’їнку брати – мудрість добувати!

  • Запрошую нашу красу і елегантність!

  • Хлопці – наша сила і мужність – до мене!


3.2. Знайомство з біографією О.С.Пушкіна

ЗАВДАННЯ: На кожній пір’їнці сторінки з біографії О.С.Пушкіна. Ознайомтесь з ними. У вас 1хв.

(Народився Олександр Сергійович Пушкін 6 червня 1799 року в Москві у дворянській сім’ї. В сім’ї Пушкіних було троє дітей, Олександр був середнім. Старшу сестру звали Ольгою, молодшого брата – Левом. Коли Сашко був маленьким, батьки не передбачали в ньому ніякого особливого таланту. Навпаки. Їм здавалось, що з нього нічого в житті не вийде. Він був повним хлопчиком, мовчазним, неповоротким і неініціативним.

До 12 років він виховувався вдома. З дітьми в сім’ї займалися гувернантки. В сім’ях дворян розмовляли не на російській, а на французькій мові. Тому в дитинстві Пушкін розмовляв на рос. мові гірше, ніж на французькій. Його першим вчителем російської мови була бабуся Марія Олексіївна.

Починаючи з дев’яти років, Сашко став багато читати, закриваючись у величезній бібліотеці свого батька Сергія Львовича. Так, як в основному у ній була французька література, восьмирічний Сашко пише свій перший вірш, звичайно ж французькою.

19 жовтня 1811р. Олександр поступив в імператорський ліцей, який відкрили в Царському Селі за наказом царя Олександра І, де провчився 6 років. Хлопчики тут мали рости і розвиватися виключно в атмосфері учбового закладу; додому їх не відпускали, навіть на канікули.

Непокірність поета привела до заслання. Місцем заслання стало с. Михайлівське, сімейний маєток Пушкіних. Майже два роки він провів в селі в повному відчуженні, зі своєю старою нянею Ориною Родіонівною. Від неї він почув і записав 50 текстів російських народних пісень. Майже цілими днями Саша слухав казки своєї няні. І, якщо ім’я матері в творчості Пушкіна обійшло мовчанням, то з образом няні зв’язано аж 5 творів.

За свої 37років Пушкін написав багато добрих віршів про природу і місто, в якому прожив більшу частину свого короткого життя, про Санкт-Петербург. Улюбленою порою року у Пушкіна була ОСІНЬ!

Загинув Пушкін на дуелі у 1837 році.

—Про що повідала тобі (ім’я учня) пір’їнка?



  • Що ти нам скажеш, (ім’я)?

  • Чого ще не згадали, а ви про це читали?

(Коли хтось з дітей скаже, що поет народився у Москві, прикріплю на карту прапорець чи маленький портрет Пушкіна і скажу, що до кінця розділу «Твори зарубіжних письменників» ми будемо подорожувати картою світу. Сьогодні ми зупиняємось у державі, яка межує з нашою Батьківщиною. Також прикріплюю до дошки портрет няні Орини Родіонівни і будинку, в якому народився поет).

З барельєфа

19 вік

3.3. Опрацювання статті у підручнику.


  • Читаючи самостійно «розповідь» птаха з підручника, що на с. 92, ви дізнаєтесь які казки створив геніальний російський поет і ще дасте відповідь на декілька питань, що записані на картці із зеленим квадратиком.

(Робота в парах. На партах лежать листочки із зеленим квадратиком.)

3.4. Перевірка засвоєння матеріалу.
І ряд – Які казки згадано у статті?

ІІ ряд – Хто є перекладачем цих казок?



ІІІ ряд – Що створено за сюжетом казок?


  • З дня народження автора цих казок пройшло вже майже 210 років, а казки – живуть. Вони розвивають нашу уяву, зацікавлюють своїм змістом, вчать обґрунтовувати свою думку, виховують доброзичливе ставлення до оточуючих, бажання творити добро, засудити жорстокість, заздрощі і ненависть.

  • За свої 37 років життя О.С.Пушкін написав багато різних творів. Серед них 7 казок. І першою, у 1825 році, була казка «Наречений». У 1830 році почата робота над так і не завершеною «Казкою про ведмедицю». У цьому ж році написано «Казку про попа і про його робітника Балду». У 1831 році Пушкін закінчив роботу над «Казкою про царя Салтана…». У 1833 році написані «Казка про рибака і рибку» та «Казка про мертву царівну». А в 1834р. – «Казка про золотого півника».

ПІДСУМОК. Отже, ми познайомились з біографією О.С.Пушкіна, знаємо які казки він написав.

  • Перш ніж почати читати уривок однієї із казок геніального російського поета, «Казки про царя Салтана» - попрацюємо над словами.


3.5. Словникова робота.

  • У вас на партах лежать картки з синім квадратиком. Прочитайте слова, які на них записані. Вони зустрінуться вам у казці.

  • Спробуйте пояснити їх зміст. З’єднайте стрілкою слово з поясненням його значення.


Світлиця жінка, яка займається сватанням, влаштовує шлюби.

Прясти старовинна міра довжини, приблизно 70 см .

Хороми хочуть.

Сіни брехня.

Аршин тільки народжена дитина.

Гонець скручуючи волокна, робити нитки.

Сваха світла парадна кімната в будинку.

Хтять невелике приміщення між житловою частиною будинку і

Ґанком.

Обмова великий дім.

Немовля чоловік, якого посилають з терміновим повідомленням.


  • Прочитайте ці слова вголос, правильно ставлячи наголос.


3.6. Робота над розумінням учнями незрозумілих слів.

  • Яким словам відповідають наступні визначення?

    • Чиста, світла, ошатна кімната в будинку.

    • Великий розкішний будинок.

  • Що значить прясти? А ткати? (З ниток робити полотно)

  • Кого називають свахою?

  • Хтять – що це роблять?

  • Аршин – це скільки?

  • Що таке сіни?

  • Немовля – малятко – це про кого мова?

  • А що таке обмова?

ПІДСУМОК. Молодці! Біографію Пушкіна читали? Слова незрозумілі запам’ятали?
3.7. Виразне читання тексту казки вчителем.

  • А тепер запрошую вас у казку. (Ставлю на стіл чорнильницю з пером). Завдання. Я буду читати текст із своєї книги, а ви з підручника. Чи співпадуть наші тексти?

  • Будьте уважні, слідкуйте за мною! (Читаю текст – переклад Тетяни Корольової. Читаю кілька речень)

  • То що, співпали наші тексти? (Відповіді дітей)

  • Так, дійсно, тексти неоднакові. А чому б їм бути однаковими, адже перекладом займається не одна людина. Текст, що в підручнику і у мене переклали різні поети. У вас – наша відома письменниця Наталя Забіла, а цю збірку казок О.Пушкіна переклала Тетяна Корольова. Ми ще повернемось до цього перекладу на наступному уроці. Деякі казки Пушкіна переклав на українську мову Максим Рильський. А зараз я продовжую читати. (Сідаю і запалюю свічку).

  • Будьте уважні, запам’ятовуйте дійових осіб казки. (Читаю з підручника)

  • Скажіть мені, чи знайома вам ця казка?

  • Назвіть її дійових осіб.

  • Дякую.


3.8. Фізкультхвилинка.

(Під музику Римського-Корсакова «Полёт шмеля» діти виконують певні рухи, які вивчали на уроках хореографії)

3.9. Гімнастика для очей.

(Стоячи на місці, діти виконують рухи очима, відповідно кольору квадратів, на які вказує вчитель)


4. Виразне читання тексту казки учнями частинами і відтворення змісту прочитаного з елементами вибіркового читання.
4.1. Виразне читання за особами і відповідь на питання першої частини казки (с. 92-93 підручника).

  • Які обіцянки давали сестри, мріючи стати царицями?

  • Хто підслухав їхню розмову?

  • Слова якої сестри найбільше сподобались царю?

  • Чим закінчилася зустріч сестер із царем?

  • Назвіть професії заздрісних сестер дружини царя Салтана.

    1. Виразне читання ланцюжком другої частини казки і робота над її змістом (с. 94—95 підручника).

  • Куди вирушив цар зі своїм військом?

  • Яка подія відбулася у родині царя під час його військового походу?

  • Як відреагували на цю подію ткачиха, повариха та сваха баба Бабариха? Що вони зробили?

  • Яку відповідь дав цар на звістку з дому?

  • Чи виконали ткачиха, повариха та сваха баба Бабариха наказ царя?




    1. Виразне читання «ланцюжком» частини, яка написана прозою.

— Що трапилося з бочкою?

— Кого врятував князь Гвідон?

— Хто передавав запрошення князя Гвідона царю Салтану?

—Як реагували на це злі сестри і Бабариха?



    1. Словникова робота.

  • На вас чекає друге випробування.

  • Доберіть синоніми до слів: зарипіли — заскрипіли; володар — господар; тин — паркан; повінчався — одружився; потішити — порадувати; брехливе – неправдиве; мудрувати — думати; отямившись — опам'ятавшись.

—Молодці. Поясніть значення висловів.

Злого лиха стерегтись бути обережним.

Вів походи безупинні — постійно воював.

Сина Бог їм дав в аршин у них народився син, 70 см на зріст.

Пустили в окіян скинули в океан.

Перейнять гінця перехопити гінця.

  • Молодці, і з цим випробуванням справились. (Відрізаю від картки «випробування» -№2)




    1. Робота над ілюстраціями.

  • На вас чекає третє випробування. Знайдіть слова з тексту, якими можна підписати ці малюнки…(демонструю малюнки з казки).

  • Розгляньте ілюстрацію до казки, що в підручнику на с.93. який епізод зобразив художник?

  • Знайдіть рядки твору, які підходять до малюнка.

  • Яка із намальованих дівиць майбутня цариця? Ткачиха? Повариха? Чому ви так думаєте? Якими їх зобразив автор?

    1. Гра «Перекладачі»

(Демонструю 2-3 уривки з казки)

  • Знайдіть відповідний переклад уривку.




    1. Дослідження художнього тексту.

  • Знайдіть у тексті казки порівняння. (Цариця над малятком –

мов орлиця над орлятком…)

  • Знайдіть у тексті казки протиставлення. (Народилось дитинча –

не дівчатко, не хлопча,

не пацюк, не жабенятко,

а невидане звірятко…)

  • Знайдіть у творі приклади великодушності в стосунках.

(Ви ж, голубоньки-сестриці,

вибирайтеся з світлиці.

їдьте з нами заразом

до царських моїх хором…)

  • Молодці, і з цим випробуванням справились. (Відрізаю від картки «випробування» №3)


ІV. ПІДСУМОК УРОКУ. Оцінювання.

    • Які жанри усної народної творчості ви знаєте? (Пісні, казки, бувальщини, прислів’я, приказки)

—До якого типу казок належить «Казка про царя Салтана...»? (Це зарубіжна літературна чарівна казка.)

— Хто переклав цю казку українською мовою? (Наталя Забіла, Тетяна Корольова).


Гра «Мікрофон»

  • Чи справдились ваші сподівання щодо уроку?

  • Що нового дізнались з уроку? Чим вам сподобався урок?

—Молодці. Ви всі сьогодні гарно попрацювали, але я хочу виділити високим балом …

  • А зараз на вас чекає чудесне (показую табличку з надписом) перетворення. Красивий птах перетворюється у царівну-лебідь. (Замінюю малюнок лебедя на картину М. Врубеля «Царівна – Лебідь»). Про цю, рідкісної краси дівчину ми прочитаємо на наступному уроці читання, у другій частині казки. Забігаючи наперед, хочу сказати, що художник Врубель написав цю картину у 1900 році, коли працював над декораціями до опери Римського – Корсакова «Казка про царя Салтана».


V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  • Підготуватися до виразного читання уривку казки. Скласти план до першої частини.

  • Дякую.

Що запланували – зробили.

Гостей, напевно, трішки притомили.


(Діти) Завжди раді бачить вас у нашій хаті

Будьте нам здорові. А собі багаті!




Інформація для вчителя. В основу більшості своїх казок поет поклав народну творчість. Так, у «Казці про царя Салтана…» він використав сюжет народної казки «Косоручка», у «Казці про рибака та рибку» - казки «Жадібна баба», а у «Казці про мертву царівну…» - сюжет казки «Чарівне дзеркало»

Вороновицька загальноосвітня школа І-ІІ ступенів

Підготувала

вчителька 4 класу

Ячиченко Тетяна Михайлівна

2014р.

Каталог: attachments
attachments -> Урок-роздум після знайомства з інтимною лірикою Анни Ахматової та Ліни Костенко
attachments -> Вступ Література кінця XIX
attachments -> Усний журнал
attachments -> України Львівський коледж транспортної інфраструктури
attachments -> Проблема особистості людини у творчості А. П. Чехова
attachments -> Уроку : Антон Павлович Чехов «Товстий і тонкий»
attachments -> Позакласний захід із світової літератури На гостину до ювіляра
attachments -> Костенко Ліна Василівна
attachments -> Конспект відкритого уроку в 11 класі


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Тема. Олександр Пушкін «Казка про царя Салтана » iconТвори зарубіжних письменників
Мета уроку: познайомити учнів з казкою О. С. Пушкіна «Казка про царя Салтана…», з життям та творчістю поета. Формувати навички виразного...
Тема. Олександр Пушкін «Казка про царя Салтана » iconОлександр Пушкін «Казка про рибака та рибку»
Сьогодні ми продовжимо мандрівку в захопливий світ літературної казки. На уроці на вас чекає нова зустріч. На уроці ми прочитаємо...
Тема. Олександр Пушкін «Казка про царя Салтана » iconТема. Олександр Сергійович Пушкін. Вступ по поеми «Руслан І Людмила»

Тема. Олександр Пушкін «Казка про царя Салтана » iconОлександр Пушкін видатний російський поет, шанувальник народної казки. Вступ до поеми «Руслан І Людмила»
Тема: Олександр Пушкін – видатний російський поет, шанувальник народної казки. Вступ до поеми «Руслан І людмила»
Тема. Олександр Пушкін «Казка про царя Салтана » iconРобоча картка уроку №14 Тема уроку : Синтез фольклорних І літературних елементів у творчості О. Пушкіна. О. Пушкін. «Казка про рибака та рибку»
Тема уроку : Синтез фольклорних І літературних елементів у творчості О. Пушкіна
Тема. Олександр Пушкін «Казка про царя Салтана » iconОсновний Вересень- травень Реалізація моделі здійснюється через: Літературознавча секція
Тема «Сонце російської поезії». (Олександр Пушкін. Життєвий І творчий шлях митця.) Реалізація проекту «Подорож до Росії за часів...
Тема. Олександр Пушкін «Казка про царя Салтана » iconОлександр сергійович пушкін (1799-1837) Видатний російський письменник

Тема. Олександр Пушкін «Казка про царя Салтана » iconОлександр Сергійович Пушкін народився 26 травня 1799 року у Москві у дворянській поміщецькій родині

Тема. Олександр Пушкін «Казка про царя Салтана » iconТема Олександр Довженко. Розповідь про видатного українського кінорежисера й письменника. Зачарована Десна
«Тема Олександр Довженко. Розповідь про видатного українського кінорежисера й письменника. «Зачарована Десна» — твір про великий...
Тема. Олександр Пушкін «Казка про царя Салтана » iconТема поета І поезії у творчості Лесі Українки. „Давня казка” Мета
Сьогоднішній урок ми проведемо у формі дослідження. А предметом дослідження буде тема поета І поезії у творчості Лесі Українки І...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка