Тема: Провідні актори та режисери українського театру. Лесь Курбас та ін. Сучасний драматичний, музичний та ляльковий театр >Сл



Скачати 134.11 Kb.
Дата конвертації21.03.2018
Розмір134.11 Kb.

Сл.1 ТЕМА: Провідні актори та режисери українського театру. Лесь Курбас та ін. Сучасний драматичний, музичний та ляльковий театр
Сл.2 МЕТА: ознайомлювати учнів із творчістю провідних режисерів та акторів українського театру, театрального реформатора Л. Курбаса; продемонструвати відмінності сучасного драматичного, музичного та лялькового театрів; розвивати вміння аналізувати значення української художньої спадщини в житті суспільства та власному житті; виховувати любов до мистецтва театру, зацікавленість режисерською та акторською професією.
ОБЛАДНАННЯ: мультимедійна дошка, проектор, портрет Л. Курбаса, електронна презентація з фотографіями провідних українських акторів, уривок із спектаклю «Гайдамаки» Т.Шевченко.
ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Бесіда

Віта1. Що таке театр? (Театр (від грец. θέατρον – місце видовища) – заклад культури (підприємство, установа чи організація) або колектив, діяльність якого спрямована на створення, публічне виконання та публічний показ творів театрального мистецтва.)

2. Пригадайте, які українські театри працювали в Україні на початку XX ст.

Валік 3. Хто такі «корифеї»? (Корифей (від грец. вождь, ватажок)- у давньогрецькій трагедії керівник хору, у сучасному розумінні - найвизначніший діяч у певній галузі науки, літератури, мистецтва.)

Саша 4. Кого вважають корифеями українського театру? Чому?

(У 1901 р. в Києві вийшла невеличка книжечка без автора під назвою «Корифеи украинской сцены». Це скромне видання, здійснене російською мовою, містило шість нарисів про тих, кого тепер називають фундаторами українського професійного театру. Йшлося про Марка Кропивницького (1840-1910), Михайла Старицького (1840-1904), братів Тобілевичів - Івана Карпенка-Карого (1845-1907), Миколу Садовського (1856-1933), Панаса Саксаганського (1859-1940) та Марію Заньковецьку (1854—1934). Усі вони - драматурги, режисери, актори, організатори театральної справи - стали одними з перших українських професійних театральних діячів, які створили те, що нині метафорично іменують «театром українських корифеїв».)


Наташа 5. Яке значення мало заснування стаціонарного українського театру?

Логічним продовженням і водночас завершенням справи корифеїв у XX ст. можна вважати діяльність першого стаціонарного українського театру, створеного 1907 р. у Києві М. Садовським. Активно допомагала йому М. Заньковецька, яка залучила до трупи своїх підопічних акторів-аматорів з Ніжина. Діяльність цього колективу стала свідченням того, як трансформувалася модель українського національного театру, спроектована ще на початку 80-х років XIX ст. Найвищі мистецькі досягнення театру М. Садовського пов'язані саме з музичними постановками («Різдвяна ніч», «Наталка Полтавка», «Енеїда» М. Лисенка, «Катерина» М. Аркаса, «Сільська честь» П.Масканьї, «Продана наречена» Б. Сметани та ін.). Саме в цих виставах найбільшою мірою було реалізовано модель українського музично-драматичного театру.



ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

ІV. Викладення нового навчального матеріалу

  1. Розповідь учителя

На сьогоднішньому уроці ми продовжимо розмову про театр. Тема нашого уроку: «Провідні актори та режисери українського театру. Лесь Курбас та ін. Сучасний драматичний, музичний та ляльковий театр»

Ми сьогодні ознайомимося із творчістю провідних режисерів та акторів українського театру, театрального реформатора Леся Курбаса; визначимо відмінності сучасного драматичного, музичного та лялькового театрів; будемо вчитися аналізувати значення української художньої спадщини в житті суспільства та власному житті.


Сл.3 Новітня історія українського театру починається з інноваційних пошуків, які гідно й послідовно поєднувались із традиціями, закладеними корифеями українського театрального мистецтва.

Сл.4 Серед молодого покоління театральних діячів-реформаторів особливе місце посідав Лесь Степанович Курбас, який увійшов в історію як театральний реформатор, режисер, актор, драматург, педагог, народний артист України.

Сл.1 (Повідомлення з презентацією про Лесь Курбас)

Сл.2 Народився 25 лютого 1887 року в місті Самбір (тепер Львівської області) у родині акторів галицького театру Степана та Ванди Курбасів (за сценою Яновичі). Батько його, хоча й був мандрівним українським актором, проте і в бідності своїй прагнув дати Олександрові гарну освіту.

Сл.3 Молоді роки Леся Курбаса минули на Тернопільщині, де він здобув початкову освіту, а згодом продовжив навчання у Віденському і Львівському університетах.

Сл.4 Напередодні Першої світової війни (1911 —1914) працював у «Гуцульському театрі» Г. Хоткевича та у Руському народному театрі товариства « Руська Бесіда », з 1916 р. був актором першого стаціонарного українського театру в Києві. Проте його мрією було вийти за межі етнографічно-побутового театру і створити новий за формою і змістом український театр, не відкидаючи кращі традиції театру корифеїв.

Сл. 5.Завдяки його зусиллям у 1917 р. був створений стаціонарний молодий театр у Києві, вибудуваний на принципі театральності у поєднанні з громадськістю та високою інтелектуальністю.

Сл.6 Вершиною творчого доробку Леся Курбаса було створення у 1922 р. мистецького об'єднання «Березіль» на базі театру «Березіль». Це була кузня кваліфікованих мистецьких кадрів в Україні, через яку пройшло багато талановитих акторів і режисерів, які згодом очолили різні театри України.

Сл.7 За великий внесок у розвиток театральної культури у 1925 р. Лесю Курбасу присвоєно звання народного артиста України, а в 1926 р. театр «Березіль» було переведено до Харкова — тогочасної столиці України.

Сл.8 Другом і однодумцем JIеся Курбаса був Микола Куліш — відомий український драматург XX ст. Найвідоміші його п'єси — «Народний Малахій», «Мина Мазайло», «Отак загинув Гуска», «Патетична соната», «Маклена Граса», більшість з яких ставились на сцені театру «Березіль» та викликали гострі дискусії.

На початку 1930-х pp. поширюються наклепницькі звинувачення на адресу JIеся Курбаса та його соратника Миколи Куліша в насадженні ворожнечих поглядів на мистецтво. У 1933 p. JIеся Курбаса усунуто від керівництва театром, закрито театр «Березіль».



Сл.9 У 1934 р. театр «Березіль» перейменували на Харківський академічний український драматичний театр ім. Т. Г. Шевченка, який очолив учень JIеся Курбаса М. Крушельницький, а імена JIеся Курбаса, Миколи Куліша та багатьох інших представників творчої української інтелігенції десятиліттями замовчувалися або згадувалися серед імен «ворогів народу».

Сл. 10 У 1937 р. Курбаса було заарештовано, відправлено до Соловецьких таборів, де його було розстріляно.

Слово вчителя



Сл.5 Під час вивчення наступного матеріалу ви повинні заповнити таблицю

«Провідні актори та режисери українського театру ХХ століття», яка знаходиться у вас на партах. Будьте уважними!

Період

Режисери

Актори

Початок

ХХ ст.




1930 –

1960-і рр.







Кінець

ХХ ст.





Сл.6 Із насильницьким упровадженням соціалістичного реалізму драматургів-новаторів Якова Мамонтова, Івана Кочергу, Юрія Яновського, Івана Дніпровського, Леоніда Первомайського, Миколи Куліша було замінено єдиною постановочною формулою та єдиним ім'ям — О. Корнійчук. Саме на основі його п'єс «Платон Кречет», «Правда», «Богдан Хмельницький», «В степах України» вибудовувалась модель соціалістичного театру.

Сл.7 З кінця 1930-х до кінця 1950-х pp. український театр переживає важкі часи. Це зумовлено трагічними подіями української історії — репресіями, роз'єднаністю українських земель, гітлерівською навалою. Проте і в тяжкі часи боротьби з фашистськими окупантами в тилу продовжували творчу діяльність 42 театральних колективи.

Після перемоги також продовжували діяти ідеологічні обмеження у радянській культурі, стримуючи національно-культурний розвиток.



Сл.8 Вважається, що український театр 1930-х — початку 1960-х pp.— це насамперед театр визначних акторів: фото А. Бучма, Н. Ужвій, Д. Антонович, В. Чистякова, М. Крушельницький, Г. Юра, Н. Титаренко, І. Мар'яненко, О. Сердюк та ін. Більшість із них працювали в Київському театрі ім. І. Франка, Харківському театрі ім. Т. Г. Шевченка, були або учнями, або сподвижниками Л. Курбаса, а створені ними образи мали глибокий гуманістичний зміст.

Роки «відлиги» характеризуються пожвавленням культурного життя на всій території СРСР, із забуття повернулися імена театральних діячів, репресованих у 1930-і pp., було здійснено кілька постанов за п'єсами М. Куліша, видано спогади про Л. Курбаса, реконструйовано його виставу «Гайдамаки». Пропоную вашій увазі фрагмент із цієї вистави.

Саме в ці роки формується нова генерація української театральної інтелігенції, яка шукала шляхи до національних джерел, щиро прагнула до встановлення істини у вітчизняній історії.

Сл.9 Її представниками були фото С. Данченко, Б. Ступка, В. Івченко, Ф. Стригун, які уславили український театр своєю майстерністю, щирістю, психологічністю розробки образів.
Короленко Повідомлення учня

1980—1990-і pp. позначені пошуками, організаційними змінами у театральному мистецтві. Було створено нові театри-студії, експериментальні спектаклі. Провідні режисери шукали нову знакову театральну мову. Український театр увійшов у епоху постмодернізму. Невеликі театри-студії працювали в камерних залах, а інколи — у підвальних приміщеннях, гаражах, художніх галереях. На хвилі студійного руху в Києві виникає декілька нових театрів: 1988 p.— Театр «Колесо» під керівництвом І. Кліщевської, Театр-салон «Сузір'я» під керівництвом О. Кужельного, 1989 р.— Київський театр пластичної драми на Печерську, 1991 p.— Київський драматичний театр «Браво» під керівництвом Л. Титаренка, Театр-студія «Театральний клуб», заснований режисером О. Ліпиним, 1995 р.— Театр «Актор» під керівництвом В. Шестопалова тощо.

Своєрідним майданчиком для експериментів серед молодих митців у 1990-і pp. стали театр «Березіль» у Харкові і театр в Коломиї, створений за ініціативою Д. Чеборака.

На сценах з'явився новий репертуар — раніше заборонена драматургія абсурду, спектаклі-колажі за культовою прозою (Дж. Джойс, Ф. Кафка, П. Зюскінд). Одним із найвідоміших популярних експериментальних авангардних театрів був Львівський театр ім. Л. Курбаса під керівництвом В. Кучинського.


Слово вчителя

Сл.10 На початку 1990-х pp. в Україні з'явилась когорта молодих режисерів, які творили альтернативне мистецтво не в студіях, а в системі державних театрів: на малій сцені Національного академічного драматичного театру ім. І. Франка поставив свою першу виставу А. Жолдак; Державний угорський театр у Береговому очолив А. Вінянський (нині головний режисер Національного театру в Будапешті). У Київському Державному театрі драми й комедії на лівому березі під керівництвом Е. Митницького виросла плеяда режисерів-експериментаторів (Д. Богомазов, Ю. Одинокий, Д. Лазорко), які нині успішно працюють у різних театрах України і за кордоном. Кілька спроб створити новий тип авангардного театрального колективу було здійснено в Харкові, зокрема на малій сцені Харківського театру ім. Т. Г. Шевченка (одна з кращих постановок на цій сцені — вистава «Маклена Граса» за М. Кулішем режисера С. Пасічника).

Прагнення обновити театральне мистецтво, розширити глядацьку аудиторію відбилося у формуванні нового для українського театру явища — мюзиклу. Першість у цьому належала Одеському музично-драматичному театру. У 1991 р. відбулася прем'єра першої української рок-опери «Біла ворона» Г. Татарченка і Ю. Рибчинського.


Сьогодні в Україні працюють драматичні, музичні та лялькові театри. Інформацію про них підготував____

Презентація Сл.1 Драматичні, музичні та оперні театри України


Аліна Сл.2 Академічний драматичний театр ім. Івана Франка (Указом Президента України театру надано статус Національного, 1994; у 1987—2001 pp. його очолював С. Данченко, від кінця 2001 р. очолював народний артист України Б. Ступка; акторський склад: Б. Ступка, Б. Бенюк, А. Хостікоєв, Н. Сумська, JI. Кадирова, JI. Задніпровський, О. Богданович, І. Дорошенко, В. Мазур, Л. Смородіна, С. Станкевич та ін.);

Сл.3.Національний академічний український драматичний театр ім. Марії Заньковецької, м. Львів (з 1987 р. головним режисером театру є Ф. Стригун; статус Національного здобув 2002 р.; у театрі працюють: Я. Мука, С. Глова, Р. Біль, Н. Лань, І. Швайківська, Т. Жирко, О. Гарда, І. Гаврилів, Р. Мервінський, О. Кузьменко, М. Максименко, В. Щербань, Л. Остринська, О. Самолюк, Н. Лісова, О. Огородник, О. Сікиринський, Я. Кіргач, Н. Шепетюк; розширився гастрольний діапазон театру: Велика Британія, Канада, США, Польща, Словаччина);

Сл.4 Національний академічний театр російської драми ім. Лесі Українки (ім'я присвоєно театру в 1941 p.; свого часу тут працювали: актори В. Добровольський, О. Борисов, П. Луспекаев, К. Лавров, А. Роговцева; режисери К. Хохлов, В. Неллі, М. Соколов, Л. Варпаховський, Г. Товстоногов, I. Молостова) та ін.

Сл.5 Поряд із драматичними театрами, в Україні працюють театри музичного спрямування: оперні (у Києві, сл.6 Харкові, сл.7 Львові, сл.8 Одесі, сл.9 Дніпрі, сл.10 Донецьку), сл.11 музичної комедії (у Харкові та Одесі, а також театр оперети в Києві), дитячий музичний театр у Києві.

Сл.12 Національна опера України ім. Т. Г. Шевченка. Вистави київської трупи із захопленням слухали й дивились у Німеччині, Франції, Швейцарії, Канаді, США, Мексиці, Данії, Іспанії, Італії, Японії, Польщі, Угорщині, Австрії, Голландії. У репертуарі театру понад 50 оперних і балетних вистав. Солісти: І. Даць, В. Лупалов, І. Борко. Львівський Національний академічний театр опери та балету ім. Соломії Крушельницької (до 2000 р.— ім. Івана Франка) здобув статус Національного (2005). Сьогодні у театрі працюють понад 40 солістів, балетна трупа (60 артистів), хор (60 артистів), симфонічний оркестр (90 музикантів). У репертуарі театру 22 опери, 3 оперети та близько 20 балетів. Усі опери виконуються мовою оригіналу (італійською, французькою, російською, польською). У приміщенні театру проводиться Міжнародний фестиваль оперного мистецтваім. Соломії Крушельницької. З 2009 р. театр є членом асоціації «Опера Европа».

Слово вчителя

Сл.11 Багатовікові традиції в Україні має театр ляльок, який за радянських часів традиційно вважався дитячим. Але й він зазнав певних змін. Ляльковий театр став уже не «казковим» дитячим театром, а звернувся до «дорослої» проблематики. Нині в Україні функціонують близько 30 державних, комунальних та декілька приватних лялькових театрів. В Україні проводяться популярні міжнародні фестивалі лялькарів: «Інтерлялька» (Ужгород), «Подільська лялька» (Вінниця), «Золотий Телесик» (Львів). Для деяких українських лялькових театрів є характерною тенденція виготовлення ляльок за давніми українськими традиціями (їх використовують у виставах з адаптаціями українського фольклору). Значно розширюється жанровий діапазон — у Полтавському лялькову театрі відбулася одна з перших спроб постановки оперної вистави.

Український театр початку третього тисячоліття демонструє вірність одвічно значущій класиці вітчизняної драматургії, хоча також активно звертається до творів світових класиків.



V. Актуалізація набутих знань

А тепер повернемося до таблиці, яку ви заповнювали.

Перевірте себе (Сл.12-18)

Сл.19

Період

Режисери

Актори

Початок

ХХ ст.


Л. Курбас

Г. Юра


В. Василько

М. Терещенко



М. Кропивницький

І. Карпенко-Карий

П. Саксаганський

М. Садовський

М. Заньковецька


1930 –

1960-і рр.



М.Крушельницький

В. Василько

Б. Романицький

І. Юхименко

Б. Тягно

Г. Ігнатович

І. Чабаненко


Бучма

0. Ватулян

Н. Ужвій

B. Добровольський

Д. Мілютенко

Ю. Шумський

Г. Юра

Д. Антонович



І. Мар'яненко

М.Крушельницький

0. Сердюк

В. Чистяков




Кінець

ХХ ст.


Данченко

Б. Ступка

В. Івченко

Ф. Стригун

0. Коломієць

М. Загрудний (соцреалізм)

В. Малахов

0. Більченко

0. Ліпцин (камерні театри-студії)

А. Жолдак

Р. Віктюк

С. Пасічник

Д. Богомазов

Ю. Одинокий

Д. Лазорко (авангардизм)


Б. Ступка

А. Роговцева

А. Хостікоєв

Н. Сумська

Б. Бенюк

Л. Кубюк


Л. Смородіна

0. Задніпровський

В. Заклунна

Л. Кадочникова

0. Бондаренко

В. Задніпровський

Ю. Гребельник

Т. Назарова

Ю. Мажута



Сл.20 Бесіда

- Які драматичні театри відомі вам?

(Драматичні, музичні , лялькові)

- Чому, на вашу думку, лялькові театри звертаються до репертуару для дорослих?

- Виставу за яким твором ви хотіли б переглянути?

VІ Оцінювання

VІІ. Підбиття підсумків уроку

VІІІ. Сл.21 Домашнє завдання

Групова робота: клас об'єднується в групи. Кожна група отримує завдання — підготувати доповіді:

група 1 «Біографи О. Довженка» — про біографію О. Довженка;

група 2 «Біографи І. Миколайчука» — про біографію І. Миколайчука;



група 3 «Біографи Л. Бикова» — про біографію Л. Бикова;

(дібрати цікаві уривки із фільмів Довженка , використовуючи мережу Internet);

Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Тема: Провідні актори та режисери українського театру. Лесь Курбас та ін. Сучасний драматичний, музичний та ляльковий театр >Сл icon"Лесь Курбас як фундаментатор модерного українського театру"
Розділ І. Лесь Курбас: людина, митець,знакова постать української історії та культури
Тема: Провідні актори та режисери українського театру. Лесь Курбас та ін. Сучасний драматичний, музичний та ляльковий театр >Сл iconРеферат на тему: Лесь Курбас: роль у формуванні модерного театру виконав: Скородумов Денис Сергійович
України (1925). Реформатор українського театру. Організатор та керівник трупи „Молодий театр” (1917), Березіль (1922; нині Український...
Тема: Провідні актори та режисери українського театру. Лесь Курбас та ін. Сучасний драматичний, музичний та ляльковий театр >Сл iconКіномистецтво. Історія кіно. Видатні актори та режисери світового кіно
Тема уроку: Кіномистецтво. Історія кіно. Видатні актори та режисери світового кіно
Тема: Провідні актори та режисери українського театру. Лесь Курбас та ін. Сучасний драматичний, музичний та ляльковий театр >Сл iconДніпропетровський академічний український музично-драматичний театр імені Тараса Шевченка отримав ім’я поета в 1919 році, коли ще базувався в Києві І називався Перший державний драматичний театр урср
Тараса Шевченка з'явився п'ятиметровий пам'ятник молодому Кобзареві (скульптор Володимир Небоженко, архітектор Володимир Положій)....
Тема: Провідні актори та режисери українського театру. Лесь Курбас та ін. Сучасний драматичний, музичний та ляльковий театр >Сл iconТема. Українська драматургія І театр 70-90 років ХІХ ст
Мета. Ознайомлення з непростим процесом становлення українського театру в умовах заборон І переслідувань. Розвивати вміння аналізувати...
Тема: Провідні актори та режисери українського театру. Лесь Курбас та ін. Сучасний драматичний, музичний та ляльковий театр >Сл iconТема. Українська драматургія І театр 70-90 років ХІХ ст
Мета. Ознайомлення з непростим процесом становлення українського театру в умовах заборон І переслідувань. Розвивати вміння аналізувати...
Тема: Провідні актори та режисери українського театру. Лесь Курбас та ін. Сучасний драматичний, музичний та ляльковий театр >Сл iconМикола Гурович Куліш (драматург світового рівня)
Ми не помилимось, коли віддамо йому перше місце серед сучасних драматургів “,- лесь Курбас
Тема: Провідні актори та режисери українського театру. Лесь Курбас та ін. Сучасний драматичний, музичний та ляльковий театр >Сл iconПрофтехосвіти у луганській області
Тема: Франція — батьківщина мистецтва кіно (видатні режисери, актори). Кіно США. Основні жанри американського кіно: пригодницький,...
Тема: Провідні актори та режисери українського театру. Лесь Курбас та ін. Сучасний драматичний, музичний та ляльковий театр >Сл iconВтілення образу Т. Шевченка на сцені та в кіно
Кобзарем”, неодноразово оживав на сцені українського театру та в кіно. Пробуджували безсмертного поета актори минулого І сьогодення,...
Тема: Провідні актори та режисери українського театру. Лесь Курбас та ін. Сучасний драматичний, музичний та ляльковий театр >Сл iconПлан-конспект художня культура 9 клас тема: Жанри кінематографу. Видатні режисери І актори світового кіно
Мета: Продовжити ознайомлювати учнів із мистецтвом кінематографа, розглянути основні жанри кінематографа, ознайомити з творчістю...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка