|
 Тема семінару: «Функціональна структура діяльності соціального педагога з розвитку соціальності учнів у школі»
|
Сторінка | 1/3 | Дата конвертації | 19.10.2017 | Розмір | 0,52 Mb. |
|
Матеріали семінару для соціальних педагогів
Тема семінару: «Функціональна структура діяльності соціального педагога з розвитку соціальності учнів у школі»
Дата проведення 08.04.2013
Місце проведення ХЗОШ №146
Присутні:
Автор матеріалу: Рассказова Ольга Ігорівна к.п.н., доцент кафедри соціальної педагогіки КЗ «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» ХОР, контакти: 097-461-48-85, olgarasskazov@yandex.ru
Функціональна структура діяльності соціального педагога з розвитку соціальності учнів у школі
№
|
Функції діяльно-сті
|
Предмет
|
Засоби діяльно-сті
|
Процедури діяльності
|
Продукт
|
Уміння
|
Знання
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
1
|
Організаторська
|
Групи дітей та підлітків, що включають до свого складу дитину з особливими освітніми потребами
|
Виховні та організа-ційні засоби
|
Організація спільної діяльності учнів зі звичайним розвитком та дітей з інвалідністю у навчально-виховному процесі, вплив на зміст дозвілля, допомога у професійній орієнтації та адаптації випускників з інвалідністю
|
Організований, вихований, згуртований дитячий колектив в умовах інклюзивного освітнього середовища
|
Організовувати соціальну взаємодію дітей; культурно-дозвільну діяльність учнів, у тому числі з особливими потребами, їх батьків, інших суб’єктів педагогічного впливу у соціальному середовищі; розробляти заходи по організації вільного часу, різних видів творчості учнів
|
Основ менеджменту; володіння способами надбання, збереження та передавання соціального досвіду, базисних цінностей культури; розуміння інвалідності як культурного феномену
|
2
|
Діагно-стично-прогно-стична
|
Групи учнів, у складі яких є дитина з особливими освітніми потребами
|
Діагно-стичний інстру-ментарій з вимірю-вання складових соціально-сті учнів, визначен-ня їх соціально-педагогіч-них проблем
|
Встановлення та вивчення ознак, які характеризують стан розвитку соціальності учня, зокрема, дитини з особливими потребами; групи, де знаходиться така дитина, середовища школи та виявлення можливих перспективи їх розвитку при збереженні визначеної сукупності соціальних впливів
|
Ознаки, які характеризують стан розвитку соціальності дитини в умовах інклюзивної освіти, соціальні паспорти учня, класу, середовища школи
|
Складати соціально-педагогічну характеристику особи, визначати рівень суб’єктності індивіда, оцінювати за допомогою соціально-педагогічного інструментарію соціальні потреби, особливості поведінки, емоційно-ціннісну сферу учня; здійснювати прогноз розвитку соціальності учнів та середовища
|
Основних закономірностей розвитку особистості; психічних функцій та їх фізіологічних механізмів; співвідношення природних і соціальних факторів у становленні психіки; значення волі та емоцій, потреб і мотивів, а також підсвідомих механізмів у поведінці людини; вікових та індивідуальних особливостей розвитку учнів; методів психолого-педагогічної діагностики розвитку дітей різного віку та їх оточення, особливостей розвитку соціальності дітей з інвалідністю
|
|
Продовж. табл.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
3
|
Поперед-жувально-профілак-тична та соціально-терапев-тична
|
Девіантні діти з різним рівнем здоров’я; класний колектив, де є прояви не толерант-них відносин
|
Корекційні та профі-лактичні програми, соціально-педагогіч-ні тренінги
|
Попередження і подолання негативних впливів середовища на учнів; організація соціально-терапевтич-ної допомоги дітям з інвалідністю та їх сім’ям, забезпечення захисту їх прав у суспільстві, допомога старшокласникам з інвалідністю у період соціального і профе-сійного визначення; корекція міжособистіс-них стосунків у класі, допомога у соціальній реабілітації дітям з інвалідністю
|
Зменшення кількості асоціальних явищ серед неповнолітніх та у соціаль-ному середо-вищі, у цілому, сприятлива атмосфера у класі
|
Використовувати та укладати нормативні та правові документи стосовно майбутньої діяльності; вживати необхідні заходи щодо відновлення порушених прав дітей в умовах інклюзивного середо-вища; запобігати конфліктним ситуаціям, вирішувати їх на правовій основі; виявляти шляхи подолання міжособистісних конфліктів; володіти засобами соціально-педагогічної профілактики та корекції
|
Сучасного стану здоров’я дітей та молоді, шляхів підтримки та відновлення здоров’я, людини, здоровий спосіб життя, основи фізичної культури, особливості роботи з категоріями людей, що знаходяться у групі ризику щодо стану здоров’я; сутті та причин відхилень у поведінці учнів; особливостей впливу колективу на індивіда
|
4
|
Комунікативна
|
Особистість, сім’я, заклади освіти та виховання, реабіліта-ційні центри, громадські організації, соціальні служби тощо
|
Комунікативні тренінги, засоби обміну інформацією, у тому числі комп’ю-терні
|
Встановлення контактів з тими, хто потребує допомоги у процесі інклюзивного навчання; організація обміну інформацією з питань соціального виховання та соціаль-ної реабілітації учнів з інвалідністю; залучен-ня добровільних по-мічників, зосеред-ження інформації
|
Єдина система закладів соціального виховання учнів, центром якої є інклю-зивна школа
|
Вільно володіти державною мовою України; уміти в письмовій чи усній формі логічно оформити свої думки; володіти комп'ютерними методами збирання, зберігання та обробки інформації, що застосовується у сфері його професійної діяльності; освоїти зміст підручників, програм для загальноосвітньої школи з інклюзивним навчанням, методику використання різних видів наочності, ТЗН у навчанні учнів соціальній взаємодії
|
Теоретичних основ організації інклюзивного навчання (цілі, принципи, зміст, форми, методи, засоби освітньо-виховної роботи у соціальному середовищі, сім'ї); форми, засоби та методи педагогічної діяльності; інформації щодо чинників розвитку соціальності учнів; функцій, прав, системи державних установ, громадських, релігійних організацій у галузі освіти та соціальної реабілітації; основ педагогічної майстер-ності; різних формам соціально-педагогічно-го впливу на особистість; основ родинної педагогіки, сімейного та національного виховання
|
|
Продовж. табл.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
5
|
правозахисна
|
жертви несприятливих умов соціалізації, зокрема стигматизовані у шкільному середовищі діти з інвалідністю
|
правові норми, адміністративні заходи, правозахисні тренінги
|
забезпечення у навчально-виховному процесі принципів громадянської рівності, контроль за дотриманням прав усіх дітей, незалежно від стану здоров’я та можливостей розвитку, використання правових норм для захисту прав та інтересів дітей з інвалідністю та їх родин
|
пом’якшення дії несприятливих умов соціалізації на клієнта, встановлення соціальної справедливості
|
вміти: використовувати та укладати нормативні та правові документи стосовно майбутньої діяльності; вживати необхідних заходів щодо відновлення порушених прав; запобігати конфліктних ситуацій або вирішувати їх на правовій основі; виявляти шляхи подолання міжособистісних конфліктів.
|
знання: основ української правової системи та законодавства, у тому числі стосовно прав інвалідів; прав дітей, особливостей їх реалізації у різних сферах життєдіяльності; правових та морально-етичних норм у сфері професійної діяльності; етичних та правових норм, що регулюють взаємини людини та суспільства, людини та оточуючого середовища, механізмів врахування їх у розробці соціально-педагогічних проектів; норм сімейного, трудового, житлового законодавства та охорони материнства і дитинства; основних державних документів з питань розвитку інклюзивної світи освіти та соціального захисту дітей з інвалідністю
|
6
|
соціально-педагогічна
|
діти та молодь, а також різні установи, організації, суспільні, творчі спілки, спеціалістів і організаторів культурно-дозвіллєвої діяльності
|
засоби соціально-педагогічного управління (виховні заходи, зустрічі, години спілкування тощо)
|
соціальне виховання учнів у різноманітних видах діяльності (навчальній, культурно-дозвіллєвій, спортивно-оздоровчій, технічній та художній творчості, туристській тощо), соціальна допомога учням, усунення дії на розвиток їх соціальності негативних чинників середовища
|
організоване навколо учнів виховне середовище, яке вміщує систему діяльності установ, організацій, творчих спілок, спеціалістів і організаторів культурно-дозвіллєвої діяльності
|
вміти: здійснювати педагогічне керівництво процесом виховання дітей у родинах; допомагати сім'ям у розвитку інтелектуальних, морально-естетичних, фізичних якостей їх дітей; вивчати ти інтереси та потреби дітей та молоді у різноманітних видах діяльності; забезпечувати посередництво між особистістю та сім'єю, між особистістю та різними суспільними і державними інституціями; володіти методикою і технологією соціального прогнозування та проектування.
|
знати: основи загальної педагогіки (цілі, принципи, зміст, форми, методи, засоби освітньо-виховної роботи у соціальну середовищі, сім'ї); форми, засоби та методи педагогічної діяльності; сучасний стан і тенденції розвитку дитячих і підліткових спілок, рухів, організацій, їх вплив на особистість; функції, права, системи державних установ, інститутів, громадських, релігійних організацій у галузі освіти, навчання та виховання молодого покоління; основи педагогічної майстерності; різні форми соціально-педагогічного впливу на особистість, різні категорії дітей, молоді, людей похилого віку; основи родинної педагогіки, сімейного виховання; інформацію про національні особливості побуту та родинного виховання, народні традиції регіонів.
|
7
|
психолого-соціально-педагогічна
|
дитина та родина у проблемній ситуації, дезадаптовані учні, соціальні групи у стані конфлікту
|
консультативні корекційні та профілактичні засоби
|
передбачає різноманітні види консультування та корекції міжособистісних відносин учнів в умовах класу з інклюзивним навчанням, допомогу в соціальній реабілітації дітям з інвалідністю, сприяння подоланню психологічних труднощів, що можуть виникнути у дітей в процесі адаптації до інклюзивного освітнього середовища
|
зменшення дії негативних чинників мікросередовища на розвиток дитини впливаючи на її психологічний стан соціально-педагогічними засобами
|
вміти: складати психологічну характеристику особи; давати інтерпретацію власного психічного стану; володіти способами психічної саморегуляції; надавати психологічну допомогу людині у кризовому стані; здійснювати корекційний вплив на дітей і молодь у конфліктних ситуаціях.
|
знати: основні закономірності розвитку особистості; основні психічні функції та їх фізіологічні механізми; співвідношення природних і соціальних факторів у становленні психіки; значення волі та емоцій, потреб і мотивів, а також підсвідомих механізмів у поведінці людини; вікові та індивідуальні особливості людини; методи психолого-педагогічної діагностики розвитку дітей різного віку та їх оточення.
|
8
|
соціально-медико-реабілітаційна
|
діти, молодь, родина; учні з обмеженими можливостями
|
просвітницькі лекції, тренінги, семінари, акції, флеш-моби з питань здоровя
|
передбачає організацію роботи з профілактики проблем здоров'я серед учнів, надання у разі необхідності першої медичної допомоги, зокрема й дітям з різними нозологіями, просвітницька робота з класним колективом здорового способу життя, організація реабілітаційних заходів з дитиною-інвалідом
|
пріоритет здорового способу життя серед дітей, свідоме ставлення учнів до власного здоров’я, сприятливі умови для соціалізації хворих дітей та осіб з обмеженими можливостями
|
вміти: проводити фізкультурно-оздоровчу діяльність в школі, за місцем проживання, сімейно-побутовому середовищі, позашкільних закладах і центрах дитячої творчості; володіти навичками фізичного самовдосконалення
|
знати про: сучасний стан здоров’я дітей та молоді, шляхи підтримки та відновлення здоров’я, зокрема, репродуктивного, людини, здоровий спосіб життя, основи фізичної культури, особливості роботи з категоріями дітей, що знаходяться у групі ризику щодо стану здоров’я або мають інвалідність
|
9
|
морально-гуманістична
|
діти та молодь, а також їх оточення
|
засоби масової інформації, просвітницькі семінари, конференції, зустрічі
|
поєднує риси всіх попередніх функцій, надає соціально-педагогічній діяльності гуманістичної спрямованості, полягає у створенні умов для спільної, основаної на принципах колективізму діяльності учнів з різним рівнем здоров’я, формування гуманних відносин між вчителями, батьками та учнями
|
сприятливі умови для гідного функціонування людини, групи людей у суспільстві
|
вміти: науково аналізувати соціально значущі проблеми та процеси, використовувати методи історичних, соціальних, педагогічних наук у різних видах професійної та соціальної діяльності; застосовувати можливості сучасних наукових методів пізнання природи, суспільства, особистості та володіти ними на рівні, необхідному для вирішення завдань, що постають у процесі виконання професійних функцій; висловлювати та обґрунтовувати свою позицію з питань ціннісного ставлення до процесів соціальної та освітньої інклюзії; збирати, аналізувати, систематизувати інформацію про соціальні проблеми дітей з інвалідністю, людей похилого віку; уміти прогнозувати напрями продуктивної діяльності дітей.
|
знати: основні історичні факти, дати, події та імена історичних діячів; типологію, основні джерела виникнення та розвитку масових соціальних рухів, форм соціальних взаємодій, фактори соціального розвитку, типи та структуру соціальних організацій, їх аналіз; умови формування особи, її свободи, відповідальності за збереження життя, природи, культури, розуміння ролі насильства та ненасильства в історії та людській поведінці, моральних зобов'язань людини стосовно себе та інших людей; знати специфіку роботи в різноманітному соціальному середовищі; мати наукове уявлення про соціологічний підхід до трактування особистості, чинники її формування в процесі соціалізації; основні закономірності та форми регуляції соціальної поведінки; соціальні спільноти та соціальні групи.
|
Поділіться з Вашими друзьями: |
Схожі:
|
|