Тема. Шекспірівський театр. Трагедія «Гамлет»: її філософсько-етична проблематика. Особливості конфлікту, зображення світу у творі. Мета



Скачати 313.26 Kb.
Дата конвертації12.04.2017
Розмір313.26 Kb.

Тема. Шекспірівський театр. Трагедія «Гамлет»: її філософсько-етична проблематика. Особливості конфлікту, зображення світу у творі.

Мета: схарактеризувати особливості шекспірівського театру, розкрити особливості побудови та конфлікту в трагедії; розвивати навички самостійної роботи, вміння готувати доповідь на задану тему, робити висновки з прочитаного, виховувати прагнення до світоглядних шукань,формувати моральну позицію учнів.

Інтерактивні форми роботи

  1. Робота в групах :

  • Виступи учнів – «літературознавців»;

  • Виступи учнів – «біографів»;

  • Виступи учнів – знавців театру.

  1. «Мозковий штурм»

  • Доведіть, що Гамлет надто добре розуміє те, що відбувається в Данському королівстві.

  • Прокоментуйте слова Марцелла: «Якась гнилизна в Данськім королівстві».

  • Як у словах привида оцінюється Клавдій і мати Гамлета?

3.Прийом творчої театралізації. Інсценування

  • Розмова між Офелією, її братом і батьком.

4.Метод «ПРЕС»

  • Як ви гадаєте,яке значення привида у І дії трагедії «Гамлет»? Що уособлює цей образ?


Тема. «Бути чи не бути – ось питання…» (Образ Гамлета. Трагедія його зіткнення зі злом реального світу.)

Мета:простежити еволюцію головного героя, визначити засоби розкриття його характеру, розкрити характерні особливості та функції монологів Гамлета; розвивати навички аналізу літературного образу,зіставлення образів, уміння висловлювати свою думку про твір,навички самостійної роботи з текстом; виховувати моральні якості учнів.
Інтерактивні форми роботи
1.Переказ тексту із творчим завданням.

  • Розкажіть про те, як сприйняли при дворі внутрішні зміни в Гамлеті. Які версії висувалися щодо нього, хто був їхнім автором? Яка ваша власна думка щодо «хвороби» Гамлета? На що він був «хворий»?

2.Метод «ПРЕС».

  • Чому Гамлет одразу не виконує наказ привида помститися Клавдію? Чому він зволікає?

3.Уяви себе

  • Прочитати монолог Гамлета.

4.Створення проблемної ситуації.

  • Як ви гадаєте, чому Гамлет так поводиться з Офелією?

  • Як ви поясните фразу Гамлета «Іди в черниці», яку він неодноразово повторює Офелії?

5.Усне малювання.

  • Опишіть, як поводиться Гамлет під час вистави. Чому він говорить про себе: «Я знов прикинусь хворим». Що означає його репліка під час вистави : «Полин,полин»?

  • Опишіть поведінку Клавдія. Чому він пішов з вистави?

  • Як поводяться Розенкранц і Гельденстерн?

6.Створення проблемної ситуації.

  • Чи справді Гертруда була невинною в історії з Клавдієм?

  • Гамлет говорить про неї: «Де ваші очі? Як могли зійти ви з тих верховин розкішних у багно…?» Яка ваша думка щодо цієї оцінки?



Тема. Втілення в образі Офелії ренесансного ідеалу жінки. Офелія та Гамлет.

Мета: схарактеризувати образ Офелії, виявити художні засоби його створення; розвивати вміння аналізувати художній образ, вести дискусію, добирати аргументи для доказів; формувати гуманістичний світогляд учнів.
Інтерактивні форми роботи

1.Проблемне питання

  • Образ Офелії традиційно вважають ренесансним ідеалом жінки. Але чи справді вна є ідеалом? Адже офелія брала участь у змові проти гамлета, пасивно споглядала його душевні муки. Гамлет відштовхнув її, а чи відмовляються від ідеалу? Отже, яка вона, Офелія?

2.Прийом опитування. Анкетування.

  • Скласти питання для анкетування образу Офелії.

3.Загадка на весь урок.

  • Божевільна Офелія з’являється з букетом квітів. Як ви гадаєте, що символізують ці квіти? Які квіти згадуються у розповіді королеви про смерть Офелії?

4.Завдання групі учнів «Знайти значення символів квітів в Інтернеті».

5. Прийом творчої театралізації. Інсценування.

  • Читання першої пісні Офелії ( «Як пізнати, хто ваш милий…»)

6.Дискусія

  • Чи справді Офелія – нещасна жертва?

  • Від чого гине Офелія?

  • Чи розлюбив Гамлет Офелію? Чому він її відштовхує?

  • Чи можна назвати Офелію ренесансним ідеалом жінки? Доведіть свою думку.


Тема. Мотив помсти, його зв'язок із системою образів у трагедії «Гамлет». Художні особливості побудови трагедії.

Мета: розкрити поняття «мотив»,з’ясувати художні особливості твору та способи розв’язання основних конфліктів у ньому, розвивати навички аналізу художнього твору, вміти порівнювати образи; формувати поняття про моральні цінності.

Інтерактивні форми роботи

1.Метод «Займи позицію».

  • Охарактеризувати образ Офелії та визначити її роль у п’єсі.

2.Усне малювання

  • Як поводить себе Гамлет на могилі Офелії? Опишіть його внутрішній стан. Що свідчить про те, що він не розлюбив її?

3.Проблемні ситуації.

  • Чи хотів Гамлет битися з Лаертом до того, як прийшов Озрік?

  • Чому Гамлет змінив своє рішення?

  • Чи здогадувався Гамлет, що його хотіли вбити?

4.Диферинційовано- групова робота.

  • Визначити основні мотиви трагедії «Гамлет». Як вони виявляються?

5.Незакінчені речення.

  • Чому Гамлет зволікав помститися Клавдію, а після поєдинку з Лаертом нарешті зважився це зробити?

  • На мою думку…

  • Мені здається…

  • Я не згоден… і т. п.


Тема. Підготовка до твору проблемного характеру «Сутність духовних шукань Гамлета».
Мета: узагальнити знання про трагедію «Гамлет», дати цілісну характеристику головного героя, визначити сутність духовних шукань Гамлета ; розвивати навички усного мовлення та уміння складати план до образу; формувати світоглядну позицію та моральні якості.
Інтерактивні форми роботи

1.Переказ тексту із творчим завданням.

  • Розкажіть про історію стосунків Гамлета із різними персонажами. Як у цих стосунках виявилися риси характеру героя?

2.«Займи позицію».

  • Гамлет – активний чи бездіяльний герой?

  • На совісті Гамлета не одна смерть. Чи можна назвати його героєм у повному розумінні слова?

  • Чому навколо Гамлета панує атмосфера смерті?

3.Дискусія.

  • «Гамлет проти Гамлета» або « Гамлет наодинці з собою».


Тема. «Найбільший оптиміст століття». (Короткі відомості про Ч. Діккенса. Гуманістичний пафос повісті «Різдвяна пісня у прозі». Особливості композиції).

Мета: ознайомити учнів з біографією Ч. Діккенса, підготувати дітей до сприйняття і розуміння змісту повісті; розвивати навички конспективного вивчення теми; виховувати людяність, благородство.
Інтерактивні форми роботи


  1. Мікрофон.

  • Підготувати учня – знавця біографії Ч. Діккенса, а «журналісти» («репортери»)

задають йому питання.

2.Уявна подорож в Англію.

  • Повідомлення учнів про історію створення повісті «Різдвяна пісня у прозі».

3.Оцінювання «Своя валюта»

За коротку відповідь учень збирає бонуси, в кінці уроку – оцінювання.



  • Назвіть головного героя.

  • Що відомо про Скруджа?

  • Як він зустрічав Святвечір?

  • Хто з’являється до нього вночі?

  • Яка мета візиту духа Марлея?

  • Про що він попередив Скруджа?



Тема. Подорож Скруджа в різдвяну ніч у часі і просторі.

Мета: уміти аналізувати зміст повісті, розвивати логічне мислення; удосконалювати навички виразного читання; виховувати милосердя, доброту,людяність, співчуття до ближнього.
Інтерактивні форми роботи

1.«Чарівний стілець»

  • Розповісти, як святкується Різдво в Україні.

  • Розповісти, як святкується Різдво в Англії.

  • Розповісти, як святкується Різдво у вашій родині.

2.Уявна подорож з героєм.

  • Детально переказати про подорожі Скруджа з духами Різдва.

3.Мозковий штурм.

  • Знайти у тексті описи пейзажів.

  • Порівняти внутрішній стан героя зі станом природи.

  • З якою метою автор наводить описи природи?

Тема. Причини деградації Скруджа та його переродження. Смисл назви твору.

Мета: допомогти зрозуміти причини деградації Скруджа; розвивати логічне мислення4, формувати навички аналізу твору; спонукати замислитися над проблемами життя.

Інтерактивні форми роботи

1.Бесіда

  • Знайти портрет Скруджа.

  • Чому герой відгукується на будь – яке ім’я?

  • Що про нього говорили у місті?

  • Яке слово для Скруджа було «найлиховіснішим»?

  • Які ланцюги скував для себе герой?

  • Що й коли зрозумів Марлей?

  • Хто винен у тому, що сталося з героєм?

2.Складання схеми «Ланцюжок помилок Скруджа».

Любов до грошей жадібність скнара байдужість жорстокість у стосунках зрада у коханні, друзів самотність



3.Проблемне питання.

  • Що сприяло переродженню Скруджа?

4.«Займи позицію»

  • Ч. Діккенс висловив таку думку: «Не гроші роблять людину щасливою, а людяність».

  • Висловіть власну думку щодо цього вислову.

5. Домашнє завдання: скласти план характеристики Скруджа ; дібрати матеріал про родину Кретчитів.

Тема. Життя знедоленої родини Кретчитів.

Мета: допомогти учням зрозуміти моральні цінності, які сповідує родина Кретчитів; поглиблювати навички виразного читання, аналізу образів, уміння робиит узагальнення; виховувати повагу до рідних та близьких людей.

Інтерактивні форми роботи

1.Оцінювання «Оціни друга».

  • Одні учні зачитують план характеристики Скружда, інші – оцінюють, аргументуючи бал.

2.Інсценування «Розповідь від імені героя»

  • «Зустріч із Бобом Кретчитом».

3.Розповідь ланцюжком.

  • Учні розповідають про підготовку та святкування Різдва у родині Кретчитів.

4.Створення проблемної ситуації

  • Подумайте, яку роль у розвитку сюжета мала розповідь про Боба Кретчита?

  • Які вічні істини розкрив у своїй повісті Ч. Діккенс?


Тема. «Ось мій рід занять: бути самим собою…» (Короткі відомості про

Д. Дефо і його роман «Життя і незвичайні та дивовижні пригоди Робінзона Крузо»)

Мета: перевірити знання учнів про долю письменника, дати поняття про роман; удосконалювати навички аналізу літературного твору, розпочати збір та накопичення матеріалу для характеристики головного героя; формувати читацьку культуру учня.

Інтерактивні форми роботи

  1. «Лови помилку».

  • Учні отримали домашнє завдання – опрацювати біографічні відомості про

Д. Дефо, а на уроці виявляють знання даного матеріалу.

2. Незакінчені речення.

  • Учні працюють із відкритим реченням,наприклад, «На сьогоднішньому у році для мене найбільш важливим відкриттям було…»


Тема. Подорож на остров Робінзона (Віддзеркалення в історії Робінзона Крузо шлях людства до цивілізації).

Мета:показати на прикладі історії Робінзона шлях людства до цивілізації; удосконалювати навички роботи над образом; виховувати уміння переборювати труднощі,цілеспрямованість, не втрачати рівноваги.

Інтерактивні форми роботи
1.Відгадування кросворда.

  • Домашнім завданням було складення кросворда.

  • За правильно виконане завдання учні отримують бонуси.

2.Інсценування «Сповідь Робінзона».

  • Підготований учень від імені Робінзона розповідає про свої пригоди.

3.Оцінювання «Накопичений бал»

  • На кожне запитання - коротка відповідь.

  • Чому Робінзон опинився на безлюдному острові?

  • Коли це сталося?

  • Якою було перша реакція героя?

  • Які речі мав Робінзон, коли потрапив на острів?

  • Що йому допомогло побороти відчай?

4.Колективна робота. Складання «ланцюжка» послідовності дій героя.

Збудував дім почав полювати посіяв зерно приручив тварин

навчився шити одяг виготовив посуд зробив човен
5.Мозковий штурм.

  • Як у вчинках Робінзона Крузо відбивається характер цивілізованої людини?

6. «Займи позицію»

  • Чим роман Д. Дефо цікавий і повчальний для сучасного читача?


Елементи інтерактивних технологій на уроках світової літератури

Тема. Поль Верлен - поет і людина. «Поетичне мистецтво» - віршований маніфест символізму.

Мета: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом поета, визначити особливості символізму в його творчості, розвивати вміння учнів аналізувати, зіставляти поетичні твори, робити висновки; виховувати відчуття прекрасного, розуміння краси слова.

І.Актуалізація опорних знань.


  • Психологічна розминка «Скажи мені добре слово».

  • Складання грона «Символізм

Модерністський напрям

Культура ХІХ –ХХ ст.

Франція

Мистецтво



Символ


Символізм
Підсвідомість

Насиченість змісту

Відтінки

Інтуїція


Музика у слові

Чуттєвість

Півтони

Ґ. Аполлінер



С. Малларме

А. Рембо


П. Верлен

Індивідуальна робота з картками.

    • Розкрити суть термінів « декаданс», «модернізм», «імпресіонізм», «символізм».

    • Назвати основні риси модернізму.

    • Схарактеризувати внесок Ш. Бодлера у світову літературу.

    • Робота в групах.

      • 1група. Дитячі та юнацькі роки Поля Верлена.

      • 2 група. Становлення поета.

      • 3 група. Особисте життя.

      • 4 група. Дружба П. Верлена з А. Рембо.

      • 5 група. Участь П. Верлена у Паризькій Комуні та її наслідки у його подальшій роботі.

      • 6 група. Філософські шукання поета.

  • «Мозковий штурм». Чим, за Верленом, мусить керуватися поет: логікою чи інтуїцією? (Варіанти відповідей):

Вірш, написаний у 1847 році, а надрукований у 1882 році, став маніфестом як символістів, так і імпресіоністів. Вимоги самого Верлена надавати в поезії голос найтоншим, найневиразнішим враженням та емоціям збіглися з пошуками молодих поетів.

Поет у вірші віддає перевагу відтінкам, переливам між ними, найтоншим нюансам. Таким чином він намагається виразити своє бачення природи і світу людської душі і закликає інших позбутися спрощеності та схематизму в їх змалюванні.

Цей вірш напівжартівливий, іронічний. У ньому пародіюється відомий твір теоретика класицизму Н. Буало. Верлен пропонує «давати в поезії голос найтоншим враженням і емоціям...»

У вірші поет акцентує на важливості відтворення поетичними засобами життя світу природи і людського духу в усьому їхньому розмаїтті та єдності. Саме цим зумовлене його гасло: «Найперше - музика у слові!»



- Рефлексія.

То хто ж він Пол Верлен? Складання сенкану.

1.Особистість.

2.Цікава, інтригуюча.

3.Творить, працює, страждає.

4.Король поетів.

5.Талант.

Тема. Провідні мотиви поєзій П. Верлена — «пейзажі душ», їх своєрідність та насиченість

символами ( на прикладі вірша «Осіння пісня»).



Мета: розкрити особливості поезії Верлена, охарактеризувати її провідні мотиви; розвивати вміння зіставляти переклади; формувати навички аналізу поетичних творів; виховувати любов до поезії.

і. Актуалізація опорних знань.



- Складання схеми.

Основоположник символізму таємничість поезії поетичне мистецтво




c:\docume~1\admin\locals~1\temp\finereader10\media\image1.jpeg



Групова робота з картками.

1.Чому поезія «Поетичне мистецтво» стала маніфестом символістів?

2.Скласти цитатний план вірша.

3.Які асоціативні образи виникають в уяві під час читання поезій П. Верлена?




  • Виразне читання учнями вірша «Осіння пісня» ( у перекладі М. Терещенка, Г. Кочура, М.

Рильського).
Порівняння перекладів «Осінньої пісні» шляхом стратегії «Коло думок».

    1. Хто з перекладачів краще відтворив словесну, образну, поетичну, емоційну структуру вірша?

2.Яке враження справив на вас вірш? 3.3 чим асоціюється у поета осінь?

3.Які почуття відтворив автор у вірші?

4.Який настрій передано в «Осінній пісні»?

5.Спробуйте описати картини, що виникають у вашій уяві. Доберіть відповідні кольори до картини осені у вірші.

5.Які звуки можна почути під час читання вірша?

- Прийом «Віночок». Скласти віночок символів поезії «Осіння пісня».

Осінь - час переосмислення пройденого життя, журба, втома, туга за втраченим прекрасним. Вітер - голос осені, відкритий простір, щось вороже людині.

Листя - зів'яле (прожите) людське життя.

Струни - настрій.

Годинник - час як одна із характеристик процесу буття і нагадування людині про минущість усього

сущого, зокрема її самої.

Скрипка - душа.

Осіння пісня - журба, плин часу.


Рефлексія.

З якими основними ознаками поезії П. Верлена ви ознайомилися на уроках за творчістю поета?


Відповіді учнів оформляються в зошиті за стратегією « Гронування»


Ознаки поезії Поля Верлена
Музичність Змалювання «поезії душі»

Живописність Імпресіоністичність

Сугестивність Символічність

Назвіть провідні мотиви поезії Поля Верлена. Відповіді учнів оформляються у зошиті за стратегією «Гронування»




Провідні мотиви лірики Поля Верлена
Розчарування

Печаль Туга, самотність

Тема. Своєрідність розв'язання проблеми батьків і дітей в оповіданні

Дж. Олдріджа «Останній дюйм».

Мета: ознайомити учнів з життям і творчістю Дж. Олдріджа, розвивати вміння переказувати текст, висловлювати власне судження про прочитане; виховувати повагу до батьків, бажання знайти спільну мову із рідними людьми.

Презентація теми, мети, епіграфа уроку.



  • Розповідь учителя про письменника, робота з підручником, картою Австралії.

  • Словникова робота.

  • Бесіда за змістом оповідання.

Групова робота. Розповідь учнів про Єгипет, Акулячу бухту в Єгипті, про акул.

Прийом «Стоп - кадр». Проілюструвати епізод «Поранений батько навчає сина, як управляти

літаком».



Рольова гра. Робота в групах.

Перша група. Уявіть, що ви психологи і перед вами стоїть завдання розповісти Бену про сина, про всі його страхи, переживання з метою допомоги у встановленні духовного контакту із Деві. Бен поставив вам запитання. Дайте на них відповідь. Запитання Бена.

1.Як почуває себе Деві в польоті? Що страшніше для нього: політ чи залишитися наодинці з батьком?

2.Як ставився Деві до мене?

3.Невже можна роками жити із сином і не розгледіти його обличчя?

4.Чи є надія на порозуміння?

5.Чи стане Деві сильнішим після пригод? Чи стане він добрішим



Друга група. Уявіть: вам випала нагода переконати Деві, що батько його любить. Для переконання використовуйте цитатний матеріал, ваші спостереження за текстом і розуміння підтексту. Запитання Деві.

1.Чому батько взяв мене в Акулячу бухту?

2.Батько в хвилини «великодушності» вирішує навчити мене вести літак, не запитавши, чи потрібно це мені. Чому він думає тільки про свої бажання?

3.Як ви розумієте значення слова «великодушність»?

4.Чому батько говорить зі мною тільки наказовими реченнями: «Не плач! Підведи голову!»?

5.Яке право мав батько довірити мені, десятирічному, вести літак?

6.Батько так нічого і не зрозумів. Коли я прийшов до лікарні, то він мене запитав:»Здорово було, га?» Невже ви думаєте, що він збагнув, який страх я пережив?

Домашнє завдання. Підготувати розповідь від імені одного з героїв; підготувати питання до героїв для прийому «Мікрофон».

Тема. Головна думка оповідання Дж. Олдріджа «Останній дюйм».

Мета: узагальнити знання про оповідання, формувати навички спостереження над художнім твором, розвивати вміння учнів аналізувати текст, визначати головну думку, виховувати повагу до батьків, бажання зробити перший крок до подолання сімейних конфліктів.

Останній дюйм, який розділяє всіх і все,нелегко подолати, якщо не бутимайстром своєї справи.

Дж.Олдріж

Актуалізація опорних знань.

Прийом «Мікрофон». Репортаж з місця подій.


  • Чому не склалися стосунки Бена і Деві?

  • Які деталі свідчать про те, що справжнім батьком Бен не був?

  • Яке значення для розуміння оповідання має запитання Деві : «А хто-небудь знає, що ми тут?» Чому для Бена найголовніше було «вижити до Каїра»?

  • Чи можемо ми сказати, що в Акулячій бухті ставлення Бена до Деві змінилося кардинально?

  • Які риси характеру Деві проявилися до пригоди і після неї?

Робота з епіграфом. Метод «ПРЕС». Символом чого став у оповіданні дюйм?

а) викладіть свою думку: «Я вважаю, що...»

б)поясніть причину появи цієї думки: «Тому що...»

в)наведіть аргументи на підтримку вашої позиції: «Наприклад,,...»

г)зробіть висновок: «Таким чином...»

Робота в парах. Завдання. Візьміть до рук лінійку і в зошиті накресліть відрізок довжиною 2,54 см. Яке враження на вас справляє довжина відрізка? Виріжте із паперу квадрат, сторони якого рівні 2,54 см, візьміть його до рук, уявіть, яке значення дюйм може мати в стосунках Бена і Деві в збереженні миру?


  • Скільки разів слово «дюйм» вживається в оповіданні?

  • Яке значення має дюйм у творі?

  • Навіщо долати ці дюйми в стосунках між людьми?

  • Чи долали ви останній дюйм? - Чи легко це зробити?

Прийом «Незакінчені речення».

  • Останній дюйм у стосунках батьків і дітей можна подолати, якщо...

  • Останній дюйм буде завжди розділяти батьків і дітей, якщо...

Прийом «Мозковий штурм». Яка головна думка оповідання «Останній дюйм»?

- Домашнє завдання. Знайти у словнику значення слів «дебати, екстремальний, сутність».


Тема . Екстремальна ситуація допомагає розкрити сутність людини. Підготовка до написання твору за творчістю О.Генрі, Дж. Олдріджа.

Суперечка — словесне змагання, під час якого кожен захищає власну думку.

С. Ожегов



Кращий засіб перемогти в суперечці — в неї не

вступати.

Д. Карнегі



Мета : узагальнити знання учнів про особливості розкриття характерів людей, які опинилися в екстремальній ситуації, на прикладі літературних творів; показати шляхи розвитку ерудиції людини, дати уявлення про дебати як інтелектуальну гру; розвивати вміння робити висновки на основі вивченого, прочитаного, навички порівняльного аналізу; формувати логічне, творче мислення, усне зв'язне мовлення, елементи ораторської майстерності; виховувати в учнів толерантність, уміння вислуховувати протилежну думку, бажання виявляти кращі риси свого характеру не тільки в екстремальній ситуації, а й у повсякденному житті.

Обладнання: схема "Що допоможе залишитися людиною в екстремальній ситуації?".

Тип урок: урок розвитку мовлення (усного).

Хід уроку

Інтелектуальна гра-дебати.

Презентація теми та мети уроку.

Слово вчителя. "Життя — це каса, куди ми складаємо усі духовні скарби, що нам належать", — вважав Вільгельм Гумбольдт. Знайомлячись із творами О.Генрі, Джеймса Олдріджа, ми мали змогу переконатись, що героям творів цих письменників є що покласти до каси життя, хоча шкода, що ці скарби проявились в незвичайних життєвих ситуаціях. Роздумуючи над характерами героїв вивчених творів, спробуймо знайти відповідь на запитання: "Чи тільки в екстремальній ситуації розкривається сутність л юди н и ? "



Мотивація навчальної діяльності.

Бесіда.


Що відчуває людина в екстремальних ситуаціях?Чи соромно відчувати страх в екстремальнихситуаціях?

Робота з епіграфами.

Слово вчителя. Відповідь на запитання, яке ми поставили перед собою, може бути або ствердною, або заперечливою. Щоб уникнути суперечки, пропоную урок провести в формі інтелектуальної гри — дебати.



Дебати (фр.debats) — обговорення, обмін думками на нараді або засіданні. Ця гра розроблена з метою допомогти отримати важливі навички, необхідні для досягнення життєвого успіху в сучасному демократичному суспільстві. Основні принципи дебатів — 1 ) брати у них участь потрібно для того, щоб навчатись; 2) говорити правду; 3 ) учасники дебатів мають поважати однеодного.

Фрагмент інтелектуальної гри-дебатів на тему «Екстремальна ситуація допомагає розкрити сутність людини».

Робота в групах. Виступ гравця команди ствердження. Дозвольте представити наші дефініції (визначення ключових слів теми. їх має бути небагато, але достатньо, щоб розкрити тему). -Людина — особа як утілення високих інтелектуальних і моральних властивостей.

  • Екстремальний — незвичайний, крайній, межовий, надзвичайний.

  • Екстремальна ситуація — загроза життю людини, її здоров'ю, майну.

  • Ситуація — сукупність умов та обставин, що створюють певне становище, зумовлюють ті чи інші взаємини людей.

  • Характер — сукупність стійких психічних властивостей людини, її особистих рис, що виявляються в поведінці й діяльності; вдача.

- Допомагати — справляти певний вплив, давати потрібні наслідки.

  • Сутність — найголовніше, основне, істотне в комусь,-чомусь; суть, сенс, зміст.

Метод «ПРЕС». Наш критерій ( головна мета теми, має бути представлена одним реченням, відповідати аргументам) такий:

Справжньою людину можна побачити в ситуації, що загрожує її життю.

Аргументи на користь цієї думки. По-перше, інстинкт самозбереження показує істинну сутність людини; по-друге, справжній характер людини виявляється тоді, коли вона перестає контролювати себе, коли її вже не стримують моральні принципи, а на перше місце стає проблема збереження життя. Дякую за увагу. Я готовий до ваших запитань.

Виступ гравця команди заперечення. Члени нашої команди заперечують, що екстремальна ситуація допомагає розкрити сутність людини. Ми погоджуємося з вашими дефініціями тільки тому, що тема спільна і дібрати інші було просто неможливо, але хочемо додати свої:

Стрес (від англ. stress — тиск, напруження) — реакція тіла і психіки на ситуацію, що вимагає функціональної перебудови організму, відповідної адаптації.

Воля— це свідоме керування емоціями, діями, вчинками. Людина — носій певної сукупності стійких психічних властивостей.

Ми вважаємо, що ваш критерій не дає змоги розкрити тему і провести дебати, тому пропонуємо свій: "Поведінка в екстремальній ситуації залежить від фізіологічних і психологічних особливостей людини".

Спростовуючи ваші аргументи, зазначимо. По-перше те, що духовна краса героїв виявилася за екстремальних умов, — це збіг обставин, по-друге, не всі люди носять маски, які спадають у час небезпеки.

Пропонуємо свої аргументи.

По-перше, на поведінку людини в екстремальній ситуації впливають психологічні особливості, а не характер; по-друге, в усіх важливих подіях життя діє інстинкт любові, за висловом Поля Шарля Жозефа Бурже.

А любов виявляється у ставленні до інших людей. Тож найповніше особистість розкривається саме у стосунках з людьми.



Підбиття підсумків уроку. Прийом «Займи позицію». Слово вчителя. Золоте правило моралі стверджує: "Стався до людей так, як хотів би, щоб вони ставилися до тебе". Нам сьогодні так не вистачає тих, які зробили б це правило суттю свого життя. Проблеми, конфлікти між людьми виникають через непорозуміння. Вміння спілкуватися — це мистецтво. Воно не всім підкоряється з першого разу, але коли ви вмієте слухати, поважаєте свого співрозмовника, тоді маєте шанс на успіх, в Бесіда.

Які провила спілкування вам відомі ?

Чи можна сказати, що герої творів О.Генрі "Останній листок", "Дари волхвів,» ,Дж.Олдріджа "Останній дюйм", "Акуляча клітка" опанували мистецтво спілкування ?

Чому красивими можуть бути не тільки речі, твори мистецтва, а й стосунки між

людьми ?

Очікувані результати.

Учень:

- уміє доводити твердження, аргументувати свою думку.



Домашнє завдання .Дібрати цитатний матеріал, необхідний для написання твору на тему "Краса чистих людських взаємин" (за творами О. Генрі та Дж. Олдріджа), скласти літературний путівник для людини, яка мріє стати кращою.
Тема. Засудження війни в оповіданні Г. Белля «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа...»

Мета:дати короткі відомості про життя та творчість Г. Белля; показати антигуманну й протиприродну сутність війни на прикладі оповідання; виховувати повагу до учасників війни.

  • Організаційний момент.

  • Робота з підручником. Самостійне ознайомлення з відомостями про життя і творчість Г. Белля. Прийом «Лови помилку». Учитель зачитує факти біографії письменника, учні знаходять помилку.

Коментоване читання оповідання «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа.. Дослідницька робота. Створення «обличчя війни» в оповіданні.

ВІЙНА

звуки

кольори

ознаки

сліди




























Прийом «Уявна прогулянка». Від імені героя розповісти про пережите ним у останні місяці війни.

Учитель. Недоречно й некоректно звучатиме запитання: чи важко буде жити герою нашого оповідання в майбутньому? Але знаю, що вистояти важче, ніж впасти. Тому ми маємо з повагою ставитися до людей з обмеженими фізичними можливостями. Вони живуть у нелегкому світі. І наша увага, допомога важить для них багато.



Прийом «Займи позицію». Учень висловлює особисте ставлення до проблем, порушених в оповіданні, аргументуючи свою думку прикладами і цитатами з тексту.

  • Домашнє завдання. Написати листа героєві оповідання. Прийом «Мікрофон».



Тема. Особливості будови оповідання «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа...». Внутрішній монолог у творі.

Мета:навчати учнів використовувати деталь під час аналізу оповідання; поглибити знання про особливості будови, виховувати почуття милосердя до оточення, любові до життя.

Інколи застогнати можна і мужчині.

Цицерон

Часто для того, щоб жити, треба більше мужності, ніж для того, щоб вмерти.



В. Альфьєрі

1.Організаційний момент.

Перевірка домашнього завдання.



2.Прийом «Літературна розминка».

  • Як герой опинився на фронті?

  • Які деталі підказують юнакові, що він у власній школі?

  • Чому всі школи Рейху обладнані однаково?

  • Чому герой «мусив, мусив дізнатися», чи у своїй він школі?

  • Чи випадково він не зміг дописати фразу?

  • Чому герой не має власного імені?

3.Перевірка домашнього завдання. Презентація листів у підтримку героя.

4.Дослідницька робота. Визначення особливостей будови твору. Оповідання - розповідь про окрему подію з життя героя.

Новела - розповідь про незвичайну подію з динамічним розвитком сюжету і гострими поворотами.



Прийом «Обери позицію»:

Я вважаю, що цеоповідання...

Я вважаю, що це новела...


    1. Робота в групах.

Завдання: розмежуйте монолог героя на часові відрізки ( минуле, сьогодення, майбутнє). 6.Домашнє завдання. Прочитати оповідання М. Шолохова «Доля людини».


Тема. Оповідання М. Шолохова «Доля людини». Трагічна доля Андрія Соколова як втілення трагедії всього народу під час Другої світової війни.

Мета: ознайомити учнів із фактами життя і творчості М. Шолохова; розкрити сенс назви оповідання; виховувати здатність співпереживати.

Одна і та сама сила, яка приходить лихоліттям, добрих перевіряє, очищає,а поганих відсіває, спустошує, викорінює.

Августин Блаженний


  • Оголошення теми, мети уроку.

  • Формування нових знань, умінь і навичок.

Робота з підручником. Прийом «Вікторина: що я запам'ятав».

  • Робота над оповіданням. Асоціативна розминка.

Людина-душа, вірність, розум... Справжня людина -...

Словникове лото (за окремими словами скласти вислів). Рідше, героїзм, характер, ніж, зустрічається ( «Характер зустрічається рідше, ніж героїзм» Поль Клодель).

Господарі, долі, люди, власної («Люди - господарі власної долі» В. Шекспір). Формує, долю, характер («Характер формує долю»).



  • Прийом «Закінчіть речення».

« Доля нічого не дає на довічну власність»,- стверджував Сенека, але нашому герою доля все ж дала у довічну власність...

Оповідання «Доля людини» присвячено темі... Найбільше в образі Соколова вражають...



  • Домашнє завдання. Виписати цитати до образів Соколова та Ванюшки.


Тема. Оптимістичний пафос оповідання. Уславлення сили людського духу і віра в людину. Андрій Соколов і Ванюшка.

Мета: розкрити пафос оповідання, продовжити роботу над образом Андрія Соколова, його стосунків з Ванюшкою; виховувати шанобливе ставлення до сильного, стійкого характеру.

Єдине страждання - бути самотнім.

Г. О. Марсель

  • Оголошення теми, мети уроку.

  • Робота у групах. Прийом «Віночок». Скласти схему «Національний характер» за оповіданням «Доля людини».


стійкість

мужність

доблесть



ненависть



гідність

гуманізм



вірність



моральність



відвага




  • Перевірка домашнього завдання. Рольова гра.

Уявіть, що вам необхідно написати статтю в газету про Андрія Соколова. Редактору шляхом відкритого опитування своїх працівників потрібно визначити того, який досить глибоко знає історію життя героя, а отже, отримає замовлення на статтю. Переможець гри (усно) пише статтю «Доля Андрія Соколова». Учасники гри: редактор, журналісти.

  • Переказ епізоду першої зустрічі Андрія Соколова з Ванюшкою.

  • Виразне читання епізоду повідомлення Андрієм Соколовим хлопчику про те, що він - його батько.

  • Творче моделювання. Як ви гадаєте, якою буде подальша доля наших героїв? Спробуйте аргументувати відповідь, спираючись на знання історії нашої країни.

  • Домашнє завдання. Підготувати розповідь «Доля людини і людства у оповідання Г. Белля та М. Шолохова».


Тема. Доля людини і людства у оповіданнях Г. Белля та М. Шолохова.

Мета: узагальнити знання про особливості зображення війни утворах Белля та Шолохова, знайти

спільне та різне; виховувати повагу до історичного минулого народів.

Історія - це святая святих народу, недоторкана для злодійських рук.

О.Довженко


  • Оголошення теми, мети уроку,

  • Робота над темою уроку.

  • Робота в групах. Завдання для груп. Знайдіть спільне в оповіданнях Г. Белля та

М. Шолохова. Визначте спільні моменти в долях героїв оповідань. Дослідіть відмінність в оповіданнях.

  • Робота з підручником. Складання плану статті «Узагальнення за розділом «Література проти війни». Прийом «Лови помилку».

  • Створення асоціативної картини «Доля людини у війні».

  • Оцінка діяльності учнів. Прийом оцінювання «Своя валюта».


Тема уроку: О.С.Пушкін «Пісня про віщого Олега»

Прийом «Я - режисер»

Інструкція. Ви знімаєте фільм за мотивами «Пісні...». Вам, як режисеру, треба підібрати акторів для фільму. Напишіть, з якими зовнішніми даними (зріст, статура, обличчя) ви б узяли акторів на ці ролі. Під час проб, які б костюми запропонували».

Додатково:

1). Якщо ви швидко впорались із завдання, опишіть місцевість, яку б ви обрали для зйомок фільму.

2). Можливо, ви зможете ввести у твір нових героїв?

Прийом «Я - лінгвіст»

Інструкція. Напишіть визначення пропонованих слів, користуючись тлумачним словником. Аркуші з поясненнями слів прикріпіть до дошки.



Прийом «Я - поет»

Інструкція. Напишіть віршований (2-4 рядки) відгук на «Пісню...». Використайте опорні слова: Олег - войовник, князь, чарівник, старець, броня, товариш, гадюка тощо. Якщо у вас виникли труднощі, не зневіряйтесь, напишіть у прозовій формі, хто з героїв уособлює владу, хто - мудрість. Чому?



Прийом «Я - художник»

Інструкція. Намалюйте ілюстрації до будь-яких цитат з твору. (Учні не просто малюють ілюстрації до твору, а створюють діафільм, озвучуючи його).

Тема уроку: Оскар Уайльд «Портрет Доріана Грея»

Використання різноманітних прийомів:

1. «Я і слово» (розкрити зміст слів: «краса», «мораль», «естетизм», «гедонізм»).

2. «Я і думка» (пояснити життєві позиції лорда Генрі, Безіла Голуорда, Д. Грея).

3. «Я і портрет» (відобразити зміни портрету, створити універсальний портрет Д. Грея).

4. «Я і Д. Грей» (дати поради Д. Грею).

В кінці уроку діти дають відповідь на проблемне питання: «Чому пошук краси не приніс щастя



Д. Грею?»

Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Тема. Шекспірівський театр. Трагедія «Гамлет»: її філософсько-етична проблематика. Особливості конфлікту, зображення світу у творі. Мета iconС. Голубівка Тема. Шекспірівський театр. Трагедія «Гамлет»: її філософсько-етична проблематика. Особливості конфлікту, зображення світу у творі. Мета
Леніна, 17, с. Голубівка Новомосковського району, Дніпропетровської області, 51230
Тема. Шекспірівський театр. Трагедія «Гамлет»: її філософсько-етична проблематика. Особливості конфлікту, зображення світу у творі. Мета icon«Влада золота» і справжні життєві цінності у повісті О. де Бальзака
Проблематика твору, соціально-історична зумовленість, персонажів неоднозначність образу Гобсека. Художні особливості повісті «Гобсек»....
Тема. Шекспірівський театр. Трагедія «Гамлет»: її філософсько-етична проблематика. Особливості конфлікту, зображення світу у творі. Мета iconТема: Пауль Целан. «Фуга смерті». Трагедія Голокосту у вірші «Фуга смерті»
Мета: ознайомити учнів із життєвим та творчим шляхом поета; розкрити особливості зображення трагедії Голокосту в поезії, формувати...
Тема. Шекспірівський театр. Трагедія «Гамлет»: її філософсько-етична проблематика. Особливості конфлікту, зображення світу у творі. Мета iconПолтавська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №9 Полтавської міської ради Полтавської області Предмет Світова література
Тема: Давньогрецький театр та його особливості. Есхіл як видатний давньогрецький драматург. Трагедія «Прометей закутий»
Тема. Шекспірівський театр. Трагедія «Гамлет»: її філософсько-етична проблематика. Особливості конфлікту, зображення світу у творі. Мета iconКомунальний заклад
Мета: дослідити жанрові особливості повісті-казки, знайти казкове й реалістичне у творі, особливості часопростору; розвивати вміння...
Тема. Шекспірівський театр. Трагедія «Гамлет»: її філософсько-етична проблематика. Особливості конфлікту, зображення світу у творі. Мета iconЗарубіжна література 8 клас урок №17 Тема. Давньогрецький театр, його характерні особливості, роль в античному суспільстві. Основні жанри давньогрецької драми – трагедія І комедія. Значення творчості Есхіла для розвитку європейської драми і
Основні жанри давньогрецької драми – трагедія І комедія. Значення творчості Есхіла для розвитку європейської драми І театру. «Прометей...
Тема. Шекспірівський театр. Трагедія «Гамлет»: її філософсько-етична проблематика. Особливості конфлікту, зображення світу у творі. Мета iconТема. Булат Шалвович Окуджава. «До побачення, хлопчики…» та інші. Зображення трагедії Другої світової війни з різних боків Європи
Та аналізу художнього тексту, визначати актуальні проблеми й художні особливості твору; висловлювати власне ставлення до зображених...
Тема. Шекспірівський театр. Трагедія «Гамлет»: її філософсько-етична проблематика. Особливості конфлікту, зображення світу у творі. Мета iconУроку Предмет: «німецька мова» Тема програми : «Кіно І театр» Тема уроку : «Мій улюблений актор» Вчитель: Пустова Альона Ігорівна
Дидактичні матеріали: підручник, зошит, картки із завданнями, зображення відомих людей
Тема. Шекспірівський театр. Трагедія «Гамлет»: її філософсько-етична проблематика. Особливості конфлікту, зображення світу у творі. Мета iconУрок 4 Тема. Графіка ритм ліній
Мета: Поглибити знання учнів про графіку. Розвивати вміння просторово будувати перспективне зображення. Виховувати естетичне сприйняття...
Тема. Шекспірівський театр. Трагедія «Гамлет»: її філософсько-етична проблематика. Особливості конфлікту, зображення світу у творі. Мета iconТема. «Діалектика душі» героїв роману Л. Толстого «Анна Кареніна» Мета: дати учням уявлення про особливості зображення людини в романі Л. Толстого «Анна Кареніна»



База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка