Тема. Світова література скарбниця духовних багатств людства. Література як мистецтво слова. Роль книги в житті людини І чужому научайтесь



Скачати 130,45 Kb.
Дата конвертації05.06.2017
Розмір130,45 Kb.

Урок-знайомство з новим навчальним предметом

Тема. Світова література — скарбниця духовних багатств людства. Література як мистецтво слова. Роль книги в житті людини



І чужому научайтесь,

Й свого не цурайтесь.

Т. Шевченко



Читання поглиблює мислення,

збуджує думку до пошуків і аналізу явищ.

М. І. Калінін



Справжній університет нашого

часу — це збірка книг.

Т. Карлайл
Мета: зацікавити учнів новим навчальним предметом; дати початкове поняття про всесвітній літературний процес, оригінальну та перекладну літературу, автора та перекладача літературного твору; розвивати в учнів інтерес до літератури різних народів світу; розкрити значення книги для розвитку людства; виховувати любов і бережливе ставлення до книги.

Обладнання: виставка книг дитячих зарубіжнних письменників, кращих читацьких щоденників і зошитів учнів попереднього року навчання, карта світу.

Зміст роботи

  • Слово вчителя.

  • “Зарубіжна література” — новий навчальний предмет:

  • мета курсу літератури;

  • її зміст, розділи, загальна характеристика;

  • різниця між уроками читання у молодших класах і уроками літератури (світової, української ) у 5 класі.

  • Література як мистецтво слова:

  • сприйняття твору у його художньо-естетичній сутності;

  • атмосфера мистецтва, творчості, роздумів, уяви, порівняння образів, уваги до слова, його переходу в образ;

  • емоційна реакція учнів щодо образів і ситуацій твору;

  • людська краса і людська потворність ( художній образ );

Висновок: носієм специфічного естетичного змісту виступає художній твір у цілому, система його образів, деталей, композиція, ліричні відступи. ( Нерозривно пов’язані принцип вивчення літератури як мистецтва слова і принцип єдності форми і змісту художнього твору ).

  • Про переклад і перекладачів.

  • Робота з епіграфами до уроку.

  • Словникова робота: світова література, всесвітня література, оригінал, переклад, художній образ, зміст і форма твору.

  • Робота з підручником. Читання вступної статті підручника.

  • Бесіда за запитаннями.

  • Як ви розумієте словосполучення “світова література”, “всесвітня література”?

  • У чому полягає особливість цього предмета ?

  • Що таке оригінал і переклад ?

  • Розкажіть, що ви дізналися про секрети перекладацької справи.

  • Назвіть відомих українських перекладачів.

  • Що означає “вміти читати” ?

  • Виразне читання вчителем вірша Марини Цвєтаєвої “Книги в красном переплете”:

Из рая детского житья Темнеет… В воздухе свежо…


Вы мне привет прощальный шлете, Том в счастье с Бэкки полон веры.

Неизменившие друзья Вот с факелом Индеец Джо


В потертом, красном переплете. Блуждает в сумраке пещеры…
Чуть легкий выучен урок, Светлее солнца тронный зал,

Бегу тотчас же к вам, бывало. Над стройным мальчиком — корона.

Уж поздно! – Мама, десять строк!.. Вдруг — нищий! Боже! Он сказал:



Но, к счастью, мама забывала. «Позвольте, я наследник трона!»
Дрожат на люстрах огоньки… Ушел во тьму, кто в ней возник,

Как хорошо за книгой дома! Британии печальны судьбы…

Под Грига, Шумана, Кюи — О, почему средь красных книг

Я узнавала судьбы Тома. Опять за лампой не уснуть бы ?
Кладбище… Вещий крик совы… О, золотые времена,

(Мне страшно!) Вот летит чрез кочки Где взор смелей и сердце чище!

Приемыш чопорной вдовы, О, золотые имена: Гек Финн,

Как Диоген, живущий в бочке. Том Сойер, Принц и Нищий!



  • Запитання до класу:

–– Про який період свого життя згадує поетеса у цьому вірші? Чим вона любила займатися у вільний від уроків час?

  • Хто може назвати твори, про героїв яких розповідається у вірші?

  • Хто автори цих книг? (Якщо ніхто з дітей не зможе назвати, це зробить учитель).

  • Про що розповідається у творах, з якими ви познайомилися на уроках у 3-му класі?

  • А що прочитали ви під час літніх канікул?

  • Які книги особливо вам запам’яталися? Хто автор цих творів?




  • Підсумкова бесіда. Як поводитися з книгою ( спогади Аріадни Ефрон про ставлення до книг М. Цвєтаєвої ).

  • Які книги зарубіжних авторів ви читали? Розкажіть про твори, що найбільше вам сподобались.

  • Дуже приємно, що ви читаєте і можете відтворити текст, відповідати на запитання… А чи знаєте ви, як треба поводитися з книгами?

( Після відповідей учнів можна прочитати уривок з книги Аріадни Ефрон “Страницы былого” про ставлення М. Цвєтаєвої до книг: «Из пузатого секретера доставалась большая книга в красном переплете — сказки Перро с иллюстрациями Дорэ, принадлежавшая еще Марининой матери, когда она была “такой же маленькой, как ты”. Я рассматривала картинки, осторожно, только что вымытыми руками переворачивала страницы с верхнего правого угла; ничто так не возмущало Марину, как небрежное и неуважительное отношение к книгам; когда я нечаянно разбила одну из двух ее любимых чашек старинного фарфора — к счастью, не ту, что с Наполеоном, а ту, что с Жозефиной, и, заливаясь слезами, кричала: “Я разбила его жену! Теперь он овдовел!”, — меня не только не ругали, но еще и утешали, а вот за какого-то “Степку – Растрепку”, разорванного, потому что он был противный, всклокоченный урод, “такой же, как ты, когда не хочешь мыться и причесываться”, пришлось-таки постоять в углу, мрачно колупая известку…

Марина не терпела ничего облегченного. Так, когда знакомые дарили мне альбомы для раскрашивания, она убирала их: Сама нарисуй, тогда и раскрашивай; кто разрисовывает, или срисовывает, или списывает — чужое, тот обирает самого себя и никогда ничему не научится!”).




  • Домашнє завдання. Дібрати українські народні приказки і прислів’я про книгу. Скласти план усної розповіді “Що означає “вміти читати”?” та “Роль книги в житті людини” ( за варіантами ).


Тема. Міф як засіб пояснення світу давньою людиною. Втілення у міфах духовно-

етичної системи цінностей давньої людини. Фантастичні елементи в міфі.

Кореневе значення давньогрецької міфології для світової культури.

кожен освічений європеєць повинен мати достатнє



уявлення про безсмертні твори величної давнини.

О. Пушкін


…знати дохристиянські вірування неодмінно треба, бо без

них нема можливості зрозуміти… історію культури і

історію літератури, заснованих на духові народу.

Митрополит Іларион



Із стародавнього дивовижного каміння

складіть сходини майбутнього.

М. Реріх
Мета: дати учням початкове поняття про міф і міфологію; розповісти про те, як і коли виникли міфи в Давній Греції, про світове значення античної міфології та її вплив на розвиток світового мистецтва; розвивати асоціативне мислення учнів, творчу уяву, формуючи вдумливу особистість; виховувати інтерес до читання.


Обладнання: книжкова виставка різних видань міфів, ілюстрації до міфів, ОС “Родовід богів грецької міфо-логії”, репродукції картин на міфічні сюжети; фотографії скульптур богів Давньої Греції (виставочний зал “Бо-ги Еллади”,
Зміст роботи.


  • Перевірка домашнього завдання:

  • Які українські прислів’я та приказки про книгу ви виписали?

  • Що вивчає новий предмет “зарубіжна література”?

  • Перевірка складених планів.

  • Усна розповідь учнів за складеним планом “Що означає “вміти читати”?

  • Яку роль відіграють книги в житті людини?

  • Робота з епіграфами.

  • Вступне слово вчителя.

Сьогодні ми з вами вирушаємо в подорож до чудової країни, яку назиають колискою європейської культу-ри. Ця країна — Стародавня Греція (Еллада). На карті ми бачимо, що вона займає незначну за розмірами територію в басейні Середземномор’я: південну частину Балканського півострова, о-ва Егейського моря і вузьку смугу малоазіатського узбе-режжя. Все населення Афінського полісу — найсильнішої грецької дер-жави і головного джерела античної культури — не перевищувало, 200 –300 тисяч чоловік. І саме тут розквітла гігантська духовна культура, що живе і сьогодні.

У еллінів, як себе називали греки, слово “міф” означало: “слово, роз-



повідь, … байка”.

  • Що ж таке міфи? (Учні читають на плакаті і записують в зошит ).
“Міфи — це давні оповіді про створення світу і людини, про діяння
богів та героїв”.

  • Сукупність міфів, а також науку про міфи називають міфологією.

  • Наукою доведено, що давньогрецькі міфи виникли в різних куточ-

ках Греції близько трьох тисяч років тому (ІV — І тисячоліття до

н. е.). Вони складалися задовго до поширення письма. Отже, міфи



були фольклорним жанром.

  • Міфи мають велике пізнавальне значення, оскільки є джерелом знань про природу, побут, вірування людей, про духовну культуру первісних людей та умови життя в тодішньому суспільстві. В основу всіх міфів покладено наївне розуміння природи, Прагнучи пізнати різні природні явища, незбагнені сили, греки називають їх іменами і оточують себе безліччю богів. Кожне явище мало свого покровителя.

  • Є такі різновиди міфів за їхнім змістом:

  1. міфи етиологічні розповідають про походження рослин і тварин;

  2. астрально – космогонічні описують походження землі і людини на землі;

  3. героїчні міфи фіксують важливі моменти біографії героя.




  • Міфічні герої поділяються на:

  1. першопредків;

  2. культурних героїв;

  3. титанів;

  4. богів;

  5. духів

  6. фантастичних істот.




  • Читання статті підручника.




  • Робота з ОС “Родовід богів грецької міфології". ( ОС додається ).




  • Бесіда за запитаннями:

  • Що в перекладі з грецької означає слово “міф”? “Міфологія”?

  • Що таке фольклор? Які види фольклорних творів вам відомі?

  • Яка різниця між міфом і казкою?

  • Для чого складались міфи? Що давні люди в них виражали?

  • Яке значення має давньогрецька міфологія для світової культури?

  • Якими ви уявляєте собі богів Стародавньої Греції?




  • Екскурсія до виставочного залу “Боги Еллади” ( фотоматеріали ).




  • Cкладання схеми “Поділ влади між богами” ( за допомогою вчителя ).




  • Підсумки уроку. Висновок. У створених багатьма поколіннями міфах відбилося все трудове життя дав-

ньої людини з її страхами, подвигами, завоюваннями і мріями про кращу долю. Міфи були фольклорним

жанром і є найважливішим елементом греко-римської культури. Вони складали важливу частину старогрець-



кої релігії.


  • Домашня робота: читати і переказувати статтю підручника; знати богів Стародавньої Греції.


Уроки № 3, № 4.

Тема. Міф про Прометея. Удосконалення людського життя “вогнем” цивілізації –– мета бунту Прометея проти богів. Велич Прометеєвого подвигу служіння людям та незламності духу героя.




А хто створив нас?

Хто дав нам душу і святий вогонь?

Ти, Прометею, спадок нам покинув

Великий, незабутній! Тая іскра,

Що ти здобув для нас від заздрих олімпійців,

Я чую пал її в своїй душі,
Він, мов пожежі пломінь, непокірний…

Леся Українка. “Іфігенія в Тавриді”
Мета: поглибити знання учнів про міфи, вивчити текстуально міф про Прометея; розвивати навички виразного і вдумливого читання, вміння виділяти в художньому тексті тему та ідею; навчити характеризувати героя за його вчинками; звернути увагу на причини популярності Прометея.
Обладнання: ілюстрації до міфу, ОК “Чотири віки людства”, репродукції картин на міфічні сюжети, фотографії скульптур богів Еллади.
Зміст роботи.


  • Перевірка домашнього завдання ( вчитель повинен звернути увагу учнів на те, що питання, з якими вони зустрінуться під час фронтального опитування, будуть використані для проведення тематичного контролю знань ).

  • Що таке “міф”, “міфологія”?

  • На які категорії можна поділити міфи?

  • Назвати категорії міфічних героїв

  • Чим міф відрізняється від казки?

  • Назвіть священну гору — місце перебування богів Стародавньої Греції.

  • Назвіть ім’я дочки Зевса, народженої з голови верховного бога, яка стала богинею мудрості і покровителькою наук.

  • Хто з олімпійських богів тримав свою кузню у вулкані Етна?

  • Назвіть ім’я грецького бога — покровителя мистецтва та музичного таланту.

  • Як була поділена влада між Зевсом і його братами?

  • Як звали бога вина, виноградарства та веселощів?

  • Хто був вісником богів і мав сандалії з крильцями? ( Кількість запитань залежить від можливостей учнів ).




  • Робота з епіграфом.

  • А хто з вас може сказати, про кого ми будемо сьогодні говорити? Як ви дізналися про

це?

  • Повідомлення теми і мети уроків ( цього і наступного ).

  • Виразне читання вчителем міфу про Прометея.

  • Обговорення прочитаного.

  • Яке враження справив на вас цей міф?

  • Хто найбільше вам сподобався і чому?

  • Чи нагадує міф про Прометея казку? А чим саме?




  • Робота з текстом. ( Вибірковий переказ тексту міфу, підтвердження власних думок цитатами з тексту,

від повіді на запитання ).

  • Хто такий Прометей? Який він?

  • В яких умовах жило тодішнє людство?

  • Чому така благодійність Прометея не подобалась Зевсу, найголовнішому з богів? Чому він всіляко пе-

решкоджав дружбі титана з людьми?

  • Прослідкуйте у деталях, як же вдалося Прометеєві викрасти вогонь і передати людям?

  • Кого Зевс відправив разом з Гефестом для допомоги?

  • Чому Гефест шкутильгав, а не йшов? Хто був винен у його каліцтві? Як це характеризує Зевса?

  • Про що сперечались Прометей з Гермесом?

  • За що Зевс, розлютившись, скинув Прометея разом зі скелею у чорну безодню?

  • Чому Зевс повертає згодом Прометея із безодні?

  • Яку нову кару вигадав Зевс Прометею?

  • Чому погрози і тортури не здолали Прометея?

  • Хто співчував титанові?

  • Хто і як звільнив могутнього героя?

  • Що ж залишилося людям на пам’ять про Прометея?

  • Що в міфі символізує вогонь? Яке значення мав він для людей?




  • Характеристика образу Прометея.

  • Початкові відомості про літературного героя.

  • Основні елементи аналізу образу-персонажу.

  1. Зовнішність героя.

  2. Його походження ( батьки, брати, сестри…).

  3. Вчинки (про які риси характеру героя вони свідчать).

  4. Ставлення героя до оточуючих його людей.

  5. Ставлення оточуючих до нього.

  6. Значення образу-персонажу для сучасного читача.

  • Колективне складання плану до образу Прометея ( за схемою-зразком.).

  • Причини популярності образу Прометея.

  • Гуманізм титана.

  • Легенда про чотири віки людства

  • І. Золотий вік. Кронос.

Молочні ріки. Земля родила всього доволі. Люди жили без турбот, без праці, без смутку.

Після падіння Кроноса тогочасні люди перетворилися в благодійних духів.



  • ІІ. Срібний вік. ( Гірший ).

Люди розвивалися повільно. Період дитинства тривав у них сто років. Життя було коротше. Злигодні.

Люди були злі й пихаті. Вони не шанували богів, не приносили їм жертви. Зевс усіх їх вигубив.



  • ІІІ. Бронзовий вік.

Жило грубе плем’я, що кохалося у війнах. Мали силу велетнів, а серця були, мов камінь. Усе робили

з бронзи. Це був героїчний період ( Геракл, Тесей, герої Трої… ).



  • ІV. Залізний вік, що триває й досі.

  • Переконання давніх греків. Вони вважали, що саме Прометей вдихнув у первісну людину душу, збу-

див її розум. Тому давні греки шанували титана як бога і встановили на його честь свято — біг із запа-

леними смолоскипами, які називалися “прометеї”. Тому найбільшою популярністю до нашого часу ко-

ристуються міфи про титана Прометея, захисника людського роду, безсмертного, який повстав проти

влади громовержця Зевса.

Отже, люди завжди мріяли, їм був потрібен герой-захисник, здатний зробити те, чого вони не можуть,

тому образ Прометея “вічний” в літературі. До образу гордого незламного титана зверталося багато мит-

ців усіх епох, зокрема давньогрецький драматург Есхіл, німецький поет ХVІІІ століття Й. В. Ґете,

англійський поет ХІХ ст. Дж. Г. Байрон, українські митці — Т. Г. Шевченко, І. Я. Франко, Леся Українка



та багато інших ( епіграфи, виставочний зал “Боги Еллади” ).

  • Підсумкова бесіда.

  • Висновок. За різних часів і в різних авторів образ Прометея набував певних рис характеру. Він був і хитромудрим царедворцем, який прагнув захопити владу у свої руки, і великим грішником, який порушив волю богів, і гордим повстанцем, і легковірним мрійником. Кожна епоха створювала свого Прометея, залежно від своїх моральних принципів. Але Прометей завжди залишався великим гуманістом, чесним, порядним, здатним на самопожертву.




  • Домашнє завдання. Виписати цитати до характеристики Прометея, виразний і послідовний переказ сюжету міфу про Прометея; прочитати перший та останній міфи про Геракла.

Каталог: svitova
svitova -> Загальна характеристика розвитку світової культури та літератури ХІХ століття у тісному зв’язку з Україною
svitova -> Сучасні типи уроків зарубіжної літератури: пошук, натхнення, фантазія
svitova -> Й. В. Гете Фауст Зміст
svitova -> Тема. О. Уайльд «Хлопчик Зірка». Еволюція образу головного героя. Символічний зміст назви твору. Мета: завершити аналітичне дослідження казки О. Уайльда «Хлопчик – Зірка»
svitova -> Зарубіжна література Календарне планування на 5 клас. Лк «Література І культура» ек
svitova -> Ковбасенко Ю.І. Світова література: Підруч для 10 кл. Знз
svitova -> Урок №1 Тема уроку: Довга дорога до спасіння. Огляд життя І творчості Джека Лондона. Робота над змістом оповідання «Жага до життя»
svitova -> Пісня про Роланда
svitova -> Перша згадка про роботу Пушкіна надроманом знаходимо в його одеському листі П. А. Вяземскому 4 листопада 1823: Що стосується до моїх занять, я пишу не роман, а роман у віршах диявольська різниця


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Тема. Світова література скарбниця духовних багатств людства. Література як мистецтво слова. Роль книги в житті людини І чужому научайтесь iconУрок №1 Тема. Література І фольклор скарбниця духовних багатств людства
Мета: донести до свідомості учнів, що література й фольклор — скарбниця духовних багатств людства; показати роль книги в житті людини;...
Тема. Світова література скарбниця духовних багатств людства. Література як мистецтво слова. Роль книги в житті людини І чужому научайтесь iconТема. Світова література скарбниця духовних багатств людства. Література як мистецтво слова. Роль книги в житті людин
Обладнання: виставка книг дитячих зарубіжнних письменників, кращих читацьких щоденників І зошитів учнів попереднього року навчання,...
Тема. Світова література скарбниця духовних багатств людства. Література як мистецтво слова. Роль книги в житті людини І чужому научайтесь iconУрок №1 Світова література духовна скарбниця людства. Роль книжки в сучасному житті 7 Урок №2
Фольклор, його характерні ознаки. Фольклорні жанри різних народів. Гуманістичні цінності, втілені у фольклорних творах
Тема. Світова література скарбниця духовних багатств людства. Література як мистецтво слова. Роль книги в житті людини І чужому научайтесь iconВступ. Казки народів світу (2 год. + 1 год. Рм.)
Художня література – духовна скарбниця людства. Роль книжки в сучасному житті. Фольклор, його характерні ознаки
Тема. Світова література скарбниця духовних багатств людства. Література як мистецтво слова. Роль книги в житті людини І чужому научайтесь iconКлас Усього – 0 годин; текстуальне вивчення творів – 56 годин; розвиток мовлення – години; позакласне читання – години; резервний час – годин
Зарубіжна література – духовна скарбниця людства. Роль книжки в сучасному житті
Тема. Світова література скарбниця духовних багатств людства. Література як мистецтво слова. Роль книги в житті людини І чужому научайтесь iconУрок позакласного читання в Тема. Твій друг книга! Гімн книзі. Слайд 1 Мета. Розкрити значення книги в житті людини. Дати учням загальні
Мета. Розкрити значення книги в житті людини. Дати учням загальні відомості про книгу як історичну пам’ятку людства, як коштовний...
Тема. Світова література скарбниця духовних багатств людства. Література як мистецтво слова. Роль книги в житті людини І чужому научайтесь iconУрок №1 Тема. Художня література як мистецтво слова, її місце серед інших видів мистецтва
Мистецтво – це найбільш концентричне І цілісне відображення життя. Завдячуючи цьому художня література – сховище духовного І соціального...
Тема. Світова література скарбниця духовних багатств людства. Література як мистецтво слова. Роль книги в житті людини І чужому научайтесь iconПовідомлення про походження книги, про мистецтво читання. Вивчити читацькі інтереси школярів за допомогою питань: Твій улюблений письменник? Твій улюблений літературний герой? Про що ти читаєш найбільше охоче?
Мета: розширювати знання учнів про роль книги в житті людини, прищеплювати навички читацької культури, виховувати дбайливе відношення...
Тема. Світова література скарбниця духовних багатств людства. Література як мистецтво слова. Роль книги в житті людини І чужому научайтесь iconТема роль мови в житті суспільства
Вона сприяє виявленню І задоволенню матеріальних та духовних потреб людей, обєднує їх у суспільство для досягнення матеріального...
Тема. Світова література скарбниця духовних багатств людства. Література як мистецтво слова. Роль книги в житті людини І чужому научайтесь iconУкр літ клас 70 год на рік, год на тиждень
Вступ. Слово в житті людини. Краса світу й людської душі в художньому слові. Образне слово — першоелемент літератури. Початок словесного...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка