Тема. Утвердження ідеї права людини на щастя, прагнення до втіхи та радощів життя у творчості Омара Хайяма



Скачати 99.24 Kb.
Дата конвертації19.04.2017
Розмір99.24 Kb.
ТипУрок

Урок світової літератури

8 клас
Тема. Утвердження ідеї права людини на щастя, прагнення до втіхи та радощів життя у творчості Омара Хайяма.





Учитель Капуста Олександра Михайлівна

Покровська ЗОШ I-III ст.№2

Тема. Із персидської лірики. Роздуми, життєві спостереження та їх узагальнення в творчості Омара Хайяма.

Мета: познайомити учнів із життям та творчістю, математичними відкриттями Омара Хайяма; розвивати навички конспектування, виразного читання, творчу уяву учнів; допомогти засвоїти поняття про особливості східної поезії та рубаї; сприяти розширенню світогляду учнів.

Обладнання: фонозаписи східних мелодій; репродукції зі східними краєвидами; тексти творів Омара Хайяма у перекладі В. Мисика; словник літературознавчих термінів.

Очікувані результати:

  • Розуміння глибинної філософської суті твору;

  • Визначення ідейно-художнього змісту рубаї;

  • Виразне читання творів Омара Хайяма;

  • Усвідомлення особливості рубаї як жанру східної (персидської) лірики.


Хід уроку

І.Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Літературний диктант.

Вчені вважають, що хронологічні рамки Середньовіччя…(IV-XIV ст.)

В ужиток дане поняття ввели…(італійські гуманісти в XV-XVI ст.)

В суспільному житті відбулися такі зміни: (занепад Римської імперії; нові феодальні відносини; зміцнення християнської ідеології.)

В епоху Середньовіччя були поширені такі види літератур: (світська, міська,куртуазна.)

У літературі цієї доби найбільше популярними були жанри: (героїчний епос-саги, руни, слово - короткі оповідання комічного чи сатиричного характеру.)

Література слав’янських народів була пройнята…(християнською ідеєю)



  1. Бесіда про своєрідність китайської культури та китайської поезії:

  • У чому заключається унікальна особливість літератури і культури Сходу? (тісний зв’язок із філософією)

  • З якою метою в Китаї у ІІ тис. до н. е. використовували писемність? (із культовою метою, для ворожіння)

  • Які особливості китайського письма? (китайці пишуть згори донизу)

  • З якого матеріалу китайці робили папір? (із кори шовковиці)

  • Які комахи «підказали» секрет виготовлення паперу? (оси)

  • Який предмет був головним на іспитах, які давали право посісти державну посаду у Танській державі? (поезія)

  • Назвіть найвідоміших представників китайської поезії (Лі Бо, Ду Фу)

  • Що пов’язувало Лі Бо і Ду Фу? (разом мандрували, щоб краще пізнати світ, зрозуміти сенс життя)

ІІ. Оголошення теми і мети уроку.

ІІІ. Підготовка до сприйняття навчального матеріалу.

Вступне слово вчителя (звучить фонозапис східної мелодії)

Поетична спадщина народів сходу вражає європейців своїми ліричними і філософськими шедеврами. Оспівуючи жіночу красу, кохання, розмірковуючи над сенсом життя, намагаючись доторкнутися до таємниці Всесвіту, східні митці творили самобутні й оригінальні за формою поезії, які, мов різнобарвні й неповторні самоцвіти, сяють у сузір’ї поезії.




Театральна імпровізація за книгою

Г.Гуліа «Сказання про Омара Хайяма»

Оповідач. Вечір був тихий і ніжний: блищав місяць, за балконом стояли мовчазні кипариси, вони були майже чорні на тлі світло-зеленого неба, всіяного зірками.

Омару Хайяму сьогодні так потрібна поезія. Тепер він особливо відчуває нерозривний зв’язок з нею.



Омар Хайям.

Хай кожна мить, що в вічність промайне,

Тебе вщасливлює, бо головне,

Що нам дається тут, - життя: пильнуй же!

Як ти захочеш, так воно й мине.

Ельпі.'>Ельпі. Ти так любиш вірші?

Омар Хайям. Люблю.

Ельпі. Більше, ніж свої зірки?

Омар Хайям. Як тобі сказати, Ельпі? Зірки – це моя робота, моє життя. Я помер би без них. Але ще раніше помер би без віршів. Вони теж життя. Ти мене розумієш? Ось ми їмо хліб, п'ємо воду або вино… Це теж життя. Так і вірші. Людина не може без них. Разом із повітрям, яким дихає, вона вбирає в себе і поезію. Ось ти могла б прожити без поезії?

Ельпі. Могла б!

Омар Хайям. Помовч, Ельпі. Ти не подумала. Поезія і життя – це одне ціле.

Ельпі. Можливо. А як же зірки?

Омар Хайям. Я ставлю знак рівності між коханням і хлібом, між коханням і вином, між коханням і повітрям. Щоправда, звір існує і без поезії… йому достатньо шматка м’яса і ковтка води. А людині?

Ельпі. Це для мене складно. Та я звикла до того, що ти завжди говориш правильно. Кохання завжди приємне, якщо воно легке, але його тягар нестерпний.

Омар Хайям. Ти так вважаєш?

Ельпі. А ти?

Омар Хайям. Мені здається, Ельпі, що істинне кохання завжди легке. Воно живе разом із тобою, біля тебе, в тобі. Подібне до поезії.

Оповідач. І Омар Хайям почав читати мовою фарсі, не дуже зрозумілою Ельпі.

Омар Хайям.

Шукав поради я у зошитах сторіч –

І скорбний друг таку промовив річ:

«Щасливий тільки той, з ким поруч мила, схожа

На місяць-білозір у довгу-довгу ніч!»f:\омар\images (2).jpg

Оповідач. За вікнами світає. Зірки бліднуть на його тлі. Ось-ось погаснуть. Але яскраво горять дві зірки: очі Ельпі. І світло цих двох зірок невгасиме.


Вчитель:

Сьогодні на нас чекає зустріч з Омаром Хайямом – видатним поетом, мислителем, який мав багату уяву. Вона дозволяла йому малювати надзвичайно масштабні, іноді космічні, картини в чотирьох рядках літературного жанру рубаї:



Від хліба, що творець нам посилає,

Ніхто й малої скибки не відкрає.

Тож не турбуйсь про те, що в тебе є,

І не турбуйсь про те, чого нема.
Я б краще ворон копався у ріллі,

Ніж у негідника живився при столі.

Сухим окрайчиком задовольнятись краще,

Ніж губи мазати в чужому киселі.
Запитання: Виходячи зі змісту цих двох рубаї, що можна сказати про позицію письменника, його ідели?

(Поет – людина, яка стверджує ідеали людської свободи і життя такого, яке воно є. Не варто заздрити іншим, краще радіти тому, що маєш, що послав Бог. Поет заради кращого життя не збирається живитися «чужим киселем».)

Так, саме возвеличення гідності людської особистості, утвердження за кожною людиною права на радість буття є основним мотивом творчості Омара Хайяма.



Біографічна довідка. (виступ підготовленого учня)

Омар Хайям – повне ім’я Гійяс-ад-Дін Абу-аль-Фатх Омар ібн Ібрагім аль-Хайям ан Нішапур. Народився приблизно 1048 р. в Нішапурі, розташованому на сході Ірану, у давній культурній провінції Хорасам. За твердженням істориків, це було одне з розвинених міст ХІ ст. Обнесене високою стіною з баштами, воно займало територію в 40 км2, згідно з описом арабських географів, у ньому було не менше п’яти великих вулиць. Нішапур – один з головних культурних центрів Ірану – був знаменитий своїми бібліотеками. З ХІ ст. в місті діяли школи середнього і вищого типу – медресе.

Про сім’ю Омара Хайяма відомостей не збереглося. Літературне ім’я поета – Хайям – означає «наметник», «наметний майстер», що дозволяє висунути версію про його походження з кола ремісників. У всякому разі сім’я мала достатньо коштів, щоб дати майбутньому поетові можливість багатолітнього навчання. Він спочатку здобував освіту в Нішапурському медресе (на той час аристократичний навчальний заклад), що готував чиновників для державної служби, потім продовжував навчання в Самарканді.

У 25 років Омар Хайям робить свої перші великі наукові відкриття. Його діяльність проходить при дворах різних правителів: спочатку в Бухарі, 1074 р. поета запрошено на службу до царського двору могутнього султана Малік-шаха в м. Ісфаган. Саме тут працював на той час геніальний Авіценна, або Ібн-Сіна, видатний лікар, філософ, поет того часу.

У Малік-шаха Омар Хайям керував обсерваторією, яка належала шаху, розробив новий календар, що відрізнявся особливою точністю. Саме тут були написані його праці з алгебри, що стали відомими серед учених того часу.
Підготовлений учень старшого класу:

Хайям першим серед математиків створив теорію розв’язування рівнянь до третього ступеня включно і дав загальну класифікацію всіх рівнянь у трактаті «Про доведення задач з алгебри». Він також першим поставив питання про зв’язок геометрії з алгеброю і про геометричне пояснення і розв’язання алгебраїчних рівнянь.

Як бачимо, великим талантом був Омар Хайям. Двадцятирічний відносно спокійний період життя Омара Хайяма при дворі Малік-шаха обірвався наприкінці 1092 р., коли шах помер. Ісфахан після смерті правителя через деякий час перестає бути головним науковим центром, обсерваторія занепала і була закрита. Омар Хайям назавжди покинув двір і повернувся до Нішапура, де прожив до своїх останніх днів.

Омар Хайям викладав у Нішапурському медресе, мав невелике коло близьких учнів, зрідка приймав учених і філософів, брав участь у наукових виступах. Рік смерті поета невідомий, але приблизно – 1123.



Вчитель: (на фоні східної мелодії).

Із глибини ХІІ ст. дійшла до нас розповідь про останній день життя Хайяма. «Омар Хайям у той день уважно читав «Книгу зцілення» Авіценни. Коли дійшов до розділу «Про єдність і загальність», уклав золоту зубочистку між двома сторінками, щоб написати заповіт. Весь цей день він не їв і не пив. Коли на землю прийшов вечір, Омар закінчив останню молитву, вклонився до землі і сказав: «О Боже, ти знаєш, що я пізнав тебе по своїй змозі. Пробач мені, моє пізнання тебе – це мій шлях до тебе.» І вмер.

Шукав жаданий плід, знайшов, та все не те.

Хто доленьку мені в кромішній тьмі знайде?

Тісна сумна буття мого в’язниця,

Де отвір той знайти, у вічність що веде?



Літературна спадщина поета.

Вчитель:

Хайям залишив по собі величезну кількість наукових трактатів і досліджень, та все ж у світі його знають більш як поета, аніж як ученого.

Його дивовижні чотиривірші (рубаї) й досі захоплюють читачів філософською глибиною, щирістю почуттів, лаконічністю, підкресленою простотою зображувальних засобів і водночас гнучкістю форми, яскравою ритмомелодикою.

Запис до словника:



Рубаї – чотиривірш філософсько-ліричного змісту, у якому римуються 1, 2 і 4 рядки.

Рубаї об'єднані у збірку «Рубайят». Форма рубаї часто використовувалась для викладу філософських роздумів.



Робота з підручником, бесіда, узагальнення.
Особливістю творчості Омара Хайяма є те, що він відшліфовував свої рубаї, надавав їм досконалої форми. Улюблені мотиви поета – кохання і вино; однак кохання – це і земна радість, і любов до Бога; вино – напій насолоди із джерел мудрості.

Давайте послухаємо, як звучали ці мотиви у творчості поета й обговоримо почуте.



(Виконання рубаї підготовленими учнями.) Аналіз рубаї.

У своїх рубаї Омар Хайям закликає насолоджуватись життям, адже нікому не відомо, чи є він – рай, який обіцяють церковники. Але й поет досить сміливо звинувачує Творця в тому, що, створивши людину, він не дбає про її благо.

Омар Хайям уважає, що людина не зникає після смерті; глина, із якої виліплені чаші для вина і глечики, цегла у стінах будинків, пісок під ногами – все це могло бути людиною.

Гончар і черепки – чи є зв’язок? І все ж…

Він ліпить, бо талант його не знає меж.
Ось на брус буття перевернув він чану –

Палають в чані тій всі пристрасті. Амінь.
Гончаре, схаменись! Який незламний дух!

Мнеш глину ти, в якій живий вогонь ущух.

Вологий був цей прах колись людською плоттю.

В твоїх руках чиясь кров починає рух.
Дослідники творчості Хайяма, захоплюючись логікою думки його, майже діалектичним мисленням, помітили у світогляді поета багато протирічь. Учений, який у галузі математики, астрономії, фізики випередив своїх сучасників, навіть більше – випередив свій час, не зрозумів закономірностей розвитку суспільства. Через це в житті його спіткало багато труднощів, які розбивали його благородні мрії. Поет, що пережив чимало трагічних моментів, у деяких віршах висловлює занепокоєння щодо можливостей людини, скаржиться на невідворотність долі, впадає в песимізм і фаталізм.

Для чого світу ти? Ніщо ти перед ним.



Існуєш ти чи ні – примара все і дим.

Безодні з двох боків буття твого зіяють.

А поміж ними – ти, ніщо у світі цім.
Творчість Омара Хайяма свідчить про те, що і в добу середньовіччя, попри свавілля владарів, попри неуцтво й релігійний фанатизм, духовний розвиток людства не припинявся.

Наукова і літературна спадщина східного мислителя є непересічною і залишається незрівнянною сторінкою світової цивілізації.



Підсумок уроку.

Вчитель: Давайте підсумуємо, чи отримали ми те, що чекали від уроку (відповіді учнів)

Отож, вдома ви вивчите напам’ять 4-5 рубаї О.Хайяма (на ваш вибір); проаналізуєте їх, розкриєте їх філософський зміст.



Упевнена, знайомство з довершеною поезією Омара Хайяма запалить натхнення у ваших серцях, як колись у серці однієї вчительки.

Хай живе життя!

Зупини ту хвилину,

Коли падають зорі,

Коли дощ веселково

Струменіє в росі,

Коли небо молочно

Зливається з морем, -

Зупинись, подивуйся

Чудовій красі.

Зупини ту хвилину,

Коли перша дитина

Перший крок відчайдушно

До мами несе,

Коли вперше промовить

Слово ясне й привітне, -

Зупинись і послухай,

Покинувши все.

Зупини ту хвилину,

Коли щастя прилине,

Коли серце наповнить

Світлий, радісний щем, -


Скільки гарних хвилин

Ти відчула, Людино, -

Скільки треба прожити їх ще.

Та життя швидкоплинне,

В нім є різні хвилини,

Тож щоб душу твою

Не окутував страх,

Зупинись, оглянися,

Хай погане все згине,

Хай добро і надію

Принесе Синій птах!

У Омара Хайяма

Я навчилася жити,

Почуття цінувати,

Як некуплений скарб,

Що зробила в житті

І що треба зробити –

Малювати життя,

Не шкодуючи фарб.



Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Тема. Утвердження ідеї права людини на щастя, прагнення до втіхи та радощів життя у творчості Омара Хайяма iconУрок світової літератури. 8 клас
Тема. Роздуми, життєві спостереження та їх узагальнення у творчості Омара Хайяма. Утвердження ідеї права людини на щастя, прагнення...
Тема. Утвердження ідеї права людини на щастя, прагнення до втіхи та радощів життя у творчості Омара Хайяма iconОмар Хайям корифей персько-таджицької поезії
Обладнання: портрет Омара Хайяма; презентація до уроку; аудіо/відеоматеріали, вислови -мудрі поради Омара Хайяма
Тема. Утвердження ідеї права людини на щастя, прагнення до втіхи та радощів життя у творчості Омара Хайяма iconУрок №7 клас Тема. Позакласне читання. Прагнення кожної людини бути щасливою
«Легендою про щастя», формувати світогляд, кругозір, висловлювати власні роздуми про щастя людини; розвивати творчу уяву учнів, прищеплювати...
Тема. Утвердження ідеї права людини на щастя, прагнення до втіхи та радощів життя у творчості Омара Хайяма iconУрок позакласного читання
Тема. Б. Лепкий. Коротко про письменника. «Цвіт щастя». Прагнення кожної людини бути щасливою, істинні та фальшиві цінності на дорозі...
Тема. Утвердження ідеї права людини на щастя, прагнення до втіхи та радощів життя у творчості Омара Хайяма iconУрок-конференція
Життя й багатопланова діяльність Бориса Грінченка як митця І вченого. Утвердження прагнення людини до любові й добра в оповіданнях...
Тема. Утвердження ідеї права людини на щастя, прагнення до втіхи та радощів життя у творчості Омара Хайяма iconВічна історія кохання. Трагедія В. Шекспіра «Ромео І Джульєтта» Мета: розкрити
Вільяма Шекспіра "Ромео І джульєтта" як втілення ренесансної ідеї права людини на кохання І земне щастя
Тема. Утвердження ідеї права людини на щастя, прагнення до втіхи та радощів життя у творчості Омара Хайяма iconБогдан лепкий. Коротко про письменника. «Цвіт щастя». Прагнення кожної людини бути щасливою, істинні та фальшиві цінності на дорозі до щастя мета
Б. Лепкого, проаналізувати новелу «Цвіт щастя», дослідити реальне І уявне у творі; розвивати логічне мислення, пам’ять, творчу уяву,...
Тема. Утвердження ідеї права людини на щастя, прагнення до втіхи та радощів життя у творчості Омара Хайяма iconБагатогранна діяльність Б. Д. Грінченка як митця І вченого. Утвердження прагнення людини до любові, добра в оповіданні

Тема. Утвердження ідеї права людини на щастя, прагнення до втіхи та радощів життя у творчості Омара Хайяма iconУрок у 8 б класі «Божественна комедія»
Мета: доповнити знання учнів про життя та поезію Омара Хайяма, жанр рубаї та мусульманське Відродження; розвивати навички виразного...
Тема. Утвердження ідеї права людини на щастя, прагнення до втіхи та радощів життя у творчості Омара Хайяма iconШляхи до щасливого життя
Великого Корану й Мудрого Пророчого Керівництва. Власне, таким І є щастя для віруючої людини – щастя, яке впорядковує суспільне життя,...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка