Тема: Євген Гуцало. “Сім’я дикої качки”. Твір про людину І світ довкола неї. Мета: Поглибити знання школярів про життєвий І творчий шлях Є. Гуцала, ознайомитися з його твором «Сім’я дикої качки»



Скачати 110,85 Kb.
Дата конвертації21.06.2017
Розмір110,85 Kb.


Білан Леся Петрівнаf:\рисунок1.jpg

Учитель української мови і літератури ліцею № 38

імені В. М. Молчанова

міста Києва

Українська література 7 клас


Тема: Євген Гуцало. “Сім’я дикої качки”.

Твір про людину і світ довкола неї.
Мета: Поглибити знання школярів про життєвий і творчий шлях Є. Гуцала, ознайомитися з його твором «Сім’я дикої качки», з’ясувати ідейно-тематичне спрямування, особливості композиції, сюжет; дослідити, як у твої на прикладі героїв оповідання зображена людська доброта й жорстокість, милосердя і справжня турбота про природу, охарактеризувати образи Тосі та Юрка; розвивати в учнів мислення, увагу, спостережливість, вміння «повільного читання» тексту; виховувати доброту, милосердя, небайдужість до навколишнього світу, любов до життя.

Цілі.

Учні знатимуть:

цікаві факти з життя і творчості письменника; зміст оповідання «Сім’я дикої качки»; морально-етичні проблеми, порушені у творі.



Учні вмітимуть:

“повільно читати” та переказувати твір, “доповнювати” його зміст; висловлювати власну думку з приводу прочитаного; складати порівняльну характеристику вчинків героїв.



Тип уроку.  Засвоєння знань і формування вмінь.

Обладнання: портрет Євгена Гуцала; дидактичні мультимедійні матеріали; малюнки учнів до твору «Сім’я дикої качки» (домашнє завдання), підручник.

Хід  уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань. Бесіда с запитаннями.

  • Які твори Є.Гуцала вам відомі?

  • Чим пояснити те, що Євген Пилипович Гуцало написав багато творів для дітей та про дітей?

  • Чому у своїх творах письменник значну увагу приділяв взаємостосункам людини і природи?

  • Як ви розумієте, що таке сім’я? (на прикладі вашої родини)

  • Чи є, на ваш погляд, сім’ї у птахів та тварин?

ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку. Мотивація діяльності.

Отож сьогодні на уроці ми ознайомимося з життям і творчістю письменника, дослідимо, як у творі на прикладі героїв оповідання зображена людська доброта і жорстокість, милосердя і справжня турбота про природу, охарактеризуємо образи Тосі та Юрка.



ІV. Основний зміст уроку.

1.Учнівська презентація. Біографія Євгена Пилиповича Гуцала.

2.Розповідь учителя. Сьогодні на уроці ми міркуватимемо над серйозними, дорослими питаннями: якою має бути людина, для чого вона прийшла в цей світ, як ми повинні ставитись до своїх ближніх. Епіграфом буде народне прислів’я:

«НЕ ВСЯКА СТЕЖЕЧКА БЕЗ СПОРИША,



НЕ В КОЖНОЇ ЛЮДИНИ ДОБРА ДУША»

Одвічні поняття добро і зло, милосердя і жорстокість, над якими замислюється кожна людина. Вона, до речі, і є уособленням цих понять. Доброта у кожної людини асоціюється з любов’ю, щирістю, чуйністю, а зло – жорстокістю, жадністю, бездуховністю. Щоб краще зорієнтуватися у цих поняттях, Є. Гуцало надає читачеві можливість оцінити вчинки, поведінку героїв, їх ставлення одне до одного. Висловити свої почуття, враження, спостереження. Саме таким є оповідання «Сім’я дикої качки», де ми засуджуємо Юрка, захоплюємося Тосею, співчуваємо качці та її дітям.



3. Словникова робота.

Учитель. Давайте спробуємо визначити, що таке «добро», його складові, і що таке «зло» та його компоненти?

Складові добра:



  • Доброзичливість

  • Людяність

  • Чесність

  • Сміливість

  • Ввічливість.

Компоненти зла:

  • Боягузтво

  • Грубість

  • Егоїзм

  • Злість

  • Зазнайство

  • Скупість.

Що таке «доброта» тлумачний словник української мови пояснює так: «Доброта-чуйне, дружнє ставлення до людей, готовність до добрих вчинків.»

Яке враження залишив у вас твір? Сподобався? Чим? Не дуже? Чому? Які запитання у вас виникли? (Відповіді учнів).



4. Учнівська презентація. Ідейно-тематичне спрямування, жанр, композиція оповідання.

5. Аналіз змісту оповідання (вироблення умінь  “повільного читання”).

Учитель. Фабула твору проста. Однак перед нами – художній твір. Який має свої секрети. Не кожному вони відкриваються. І не одразу. Але пам’ятаємо слова І.Франка, що той, хто пірне аж до дна книжки, хоч і труду мав досить, дивнії перли виносить”. Спробуймо і ми пірнути, аби знайти секрети письменницької майстерності Є. Гуцала.

Пропоную роботу над змістом твору побудувати таким чином: окремі місця ми перечитуємо, щось переказуємо, і заразом озвучуємо питання, які виникнуть, звертаємо увагу на цікаві слова, вирази, мовні звороти тощо. У ході роботи укладається план оповідання. Приймається?

1. Ранок у літньому лісі.

(Назва епізоду обговорюється з учнями або на початку роботи над змістом, або після її завершення.

Уривок переказує учитель або заздалегідь підготовлений учень. У класі, де подібні види роботи практикувалися й раніше, це може зробити будь-хто з присутніх без підготовки).

– Сонячний ранок… Вранішній ліс… Високе небо… Синє-синє… Настільки синє, що й повітря здається синім… І чисте… Як кришталь… Здається, синява ось-ось задзвенить, як кришталь… Не дивно, що у душі хлопчини, який прямує лісовою стежкою, “так само ранково й прохолодно”. І святково… Навіть вудочка (він іде, дізнаємося ми, на риболовлю) лежить на плечі, “як великий промінь”. Юркові, так звуть хлопця, хочеться “не йти, а бігти”, хочеться співати, кричати… І він кричить, і ліс відповідає йому… “У дзеркало ріки дивилося і не могло на себе надивитися небо”. “Як добре, як щасливо Юркові!” Що ми можемо сказати про хлопчика на основі змісту цього уривку? (Відповіді учнів).

2. Поява Тосі.

– Прикрою несподіванкою стала поява Тосі. Юрко чомусь зовсім не радий їй. Та й дівчинка відчуває, як сказано у тексті, якусь провину. Вона не підійшла близько, а присіла неподалік “зовсім тихо”, “почувала себе ніяково й пригнічено”. Що між ними сталося, ми поки що не знаємо. Про це автор повідомляє трохи пізніше: Тося “з першого дня прив’язалась до Юрка, весь час намагалася бути в його товаристві, не спускала з нього очей”, і Юркові така увага почала надокучати, хоча спочатку подобалась. Це повідомляє автор. Але він не каже, чому саме Тося “прив’язалася” до Юрка. Судячи з розмови, яка відбулася між дітьми на річці, дівчинка цілком самостійна, з почуттям самоповаги і почуттям гідності, здатна постояти за себе. (Відповіді учнів).

3. Розповідь “досвідченого рибалки”.

Діти повертаються з річки. Юрко нічого не впіймав. Він пробував це пояснити присутністю Тосі, але і вона, і ми розуміємо, що це не так. Хлопчик починає розповідати про колишні успіхи на риболовлі. Автор знову “втручається в текст”, кажучи, що той бреше. Своєрідні коментарі Є.Гуцало робить і далі. Цікаво, чому? (Відповіді учнів).

Юркові “приємне захоплення дівчинки” і він продовжує вигадувати (на цей раз саме таке слово). А коли побачив, що Тося не дуже повірила про впійманого на вудку крокодила, починає… “глузувати з неї”. Як це характеризує Юрка? (Відповіді учнів).

4. Зустріч із качиною сім’єю.

– Простуючи від річки, діти помічають качину сім’ю. Юрко, кинувши вудочку, починає ловити пташенят. Прослідкуємо, як автор коментує цей епізод. Чи письменник тут не присутній?

Якщо учням складно відповісти на це запитання, їм допоможе учитель:

Присутність автора виявляється на рівні лексики.

Каченята котилися по землі “дрібненькими полохливими клубочками”, “сіра качка, помітивши небезпеку,скрикнула і разом з каченятами дременула в траву”. Вона не кидала своїх дітей, не злітала в повітря, а“кидалася то туди, то сюди, захищаючи їх”. Коли ж Юрко почав хапати пташенят, “од річки долетіврозпачливий материн крик”. Качка пролетіла зовсім близько біля хлопця, “сіла на землю, пробігла в напрямку до дітей, – і знову зірвалася, гнана страхом і розпукою”. Які почуття викликає цей опис? (Відповіді учнів).

Саме почуття співчуття, неприязні до Юрка і хотів викликати автор, саме з цією метою він використовує згадувані художні засоби (епітети, метафори, порівняння тощо).

5. “Який він меткий і проворний…”

– Для чого ж Юрко забрав каченят у матері? Що за причина, через яку “крик сірої качки… нітрохи не схвилював Юрка”? (Відповіді учнів).

А як на це питання відповідає автор? (Відповіді учнів).

Справді, виявляється, для Юрка ці дрібненькі полохливі клубочки лише забавка, іграшка, якою він хоче похизуватися перед своїми товаришами у місті, аби викликати їхні заздрощі. У творі є ще одне підтвердження цієї думки. Коли пташенята “в’яли, як рослини в спеку”, для Юрка вони одразу ж стаютьнецікаві”. (Страшне слово з огляду на те, що мова йде про живих істот, які вмирають!).



Учні зачитують уривок: “Він уявляв, як повезе каченят у місто, як показуватиме своїм товаришам, як вони заздритимуть. Він ішов і пританцьовував. Оля-ля-ля!.. Тра-ля-ля!.. Який він меткий і проворний. Оля-ля-ля!..”

6. Сум і біль Тосі.

– А що ж відчуває Тося?

Учні зачитують уривок: “А Тосі було сумно… У її вухах стояв отой качиний крик, довго стояв, навіть тоді, коли вони вийшли з лісу й через городи йшли до хати”.

Звернімо увагу: Юрка крик сірої качки “нітрохи не схвилював”, а Тосі він вчувається довго-довго. Автор починає відкривати “завісу таємничості”: що ж привабило дівчинку до Юрка. Слухаючи його розповіді про місто, де сама ніколи не була, дівчинка зачарувалася, їй “здавалося, що на неї падає чарівливе [звернімо увагу на це слово: здавалося б, майже однозвучне з “чарівне”, але ж ні] світло його знань”. Юрко вміє розповідати, а ще любить похизуватися. Автор уже повідомив нам, що Юркові спочатку дуже подобалася увага дівчинки.

З цього ж епізоду ми дізнаємося, що Тося вміє слухати і чути розмову берези (хто з героїв яких творів ще володів таким умінням?), володіє надзвичайно тонким відчуттям природи. Вона навіть помічає, як сонячне проміння падає на землю, уміє робити з кленового пагінця свистки, що виграють “зеленим звуком” (Цікаво, чиє це означення? Автора? Чи дівчинка сприймає звук у кольорі, дар, яким володів і П.Тичина? Як ви гадаєте?) (Відповіді учнів).

Але сьогодні “Все втікає від неї, наче змовилось”. Як ви розумієте зміст цих слів? (Відповіді учнів).

Дівчинка володіє надзвичайно тонким відчуттям світу. Вона може передчувати події: біду, коли Юрко забрав пташенят у матері, їх смерть у неволі. Звернімо увагу: коли Тося біжить до річки, аби врятувати каченят, “дуби співчутливо поглядали на неї, ніби хотіли допомогти”. Дівчинка розуміє і відчуває природу, і природа підтримує її. (Цікаво, чому ж кущі “перепиняли… дорогу, …шмагали по литках, ніби мстилися невідомо за що?). “Душею й очима” (що дає читачеві оце уточнення “душею”, що значить “благати душею?) благає дівчинка каченят: попливіть! “Вона сама ладна була стати тією качкою, сама ладна попливти разом з ними, тільки якби вони пливли”. Але її надії марні.

7. Уявна розправа.

– Толя, привівши сільських хлопців, щоб похвалитися своєю знахідкою, зрозумів, хто їх забрав. Він дуже сердитий, він хоче розправитися з Тосею, щоб “не лазила слідом за ним, щоб не втручалася”. І тут автор додає ще одну фразу, яка остаточно дає зрозуміти читачеві, хто ж він насправді, цей хлопчак. Назвіть її. (Відповіді учнів).

Як ви розумієте цей вислів: “Щоб знала своє місце”? Яке місце відводить Тосі Юрко? (Відповіді учнів).

8. Юрко залишається сам.

– Юрко залишається сам. Як вигадаєте, це закономірний результат чи випадковість, що від нього відвернулися і сільські хлопці? (Відповіді учнів). Вони, як і Тося, виросли серед природи і відчувають її, уміють переживати і співчувати (“І собі кинулися в річку, й собі взялися… підштовхувати” пташенят, “підтримували знизу долонями, щоб не потонули”. Цікаво, а де в цей момент був Юрко? Автор цього не вказує, а як ви гадаєте? (Відповіді учнів). Цікаво, що автор не пояснює, чому перестали дружити хлопці з Юрком (“Чи то вони не приймали його до свого гурту, чи то, як казав Юрко, він не захотів більше з ними знатися”). А як ви думаєте? І чому письменник саме так сказав? (Відповіді учнів). Та й про Тосю Юрко висловлюється різко й несправедливо, мовляв, прогнав, бо від неї “слова живого не почуєш”. Чи додає щось до нашого розуміння хлопця це зауваження? (Відповіді учнів).

9. І як же нам бути далі?

Чи усвідомив Юрко, що він накоїв? Як ви гадаєте? Пошукайте відповідь у тексті. (Відповіді учнів).

Тося таки вийшла з хати перед від’їздом Юрка. Але не підійшла, “не наважилася”. Як ви гадаєте, чому? (Відповіді учнів).

Й нарешті закінчення оповідання:

-Поклич її, – сказала мати Юркові.

-А-а, – махнув той рукою й одвернувся, скривившись.

Що відчував хлопець, що він вкладав у своє “А-а..”? Чи вірите ви у його сором? А хто, на ваш погляд, повинен був підійти першим?* Чи хочете ви, щоб діти помирилися?

6. Складання порівняльної характеристики Юрка і Тосі. Учнівська презентація та робота учнів класу.


ТОСЯ


ЮРКО

Позитивні риси

Любить і розуміє природу

Товариська

Чуйна, добра і щира

Прагне до нових знань

Засуджує зло

Здатна до співпереживання

Негативні риси


Позитивні риси

Любить милуватися природою

Життєрадісний

Багато знає

Має почуття сорому

Негативні риси


Дуже довірлива

Не наполеглива при захисті своєї правоти



Хвалькуватий і брехливий

Нетовариський

Грубий у ставленні до Тосі

Не думає про наслідки своїх вчинків




7. Інтерактивна гра «Коло ідей».

  • Що б ви запропонували для перевиховання героя?

  • Що треба зробити, щоб стати добрим і милосердним?

  • Чи можна цього навчитися за один день?


8.Захист творчих робіт.

Тепер я хочу звернути увагу на ілюстрації, які прикрашають дошку від самого початку уроку. Я пропоную авторам вийти до дошки та прокоментувати, який фрагмент твору ви проілюстрували й чому саме цей фрагмент твору взяли за основу свого малюнка.



V. Рефлексія

1. Бесіда.

Які враження залишив по собі твір?

Що символізує дика качка у творі? Чому на ваш погляд письменник остаточно не визначив долю качиної родини?

Як на вашу думку, що хотів Є. Гуцало сказати цим твором читачам?



2. Оцінювання

3. Слово вчителя

Сьогодні ми з вами розглянули ще один прекрасний твір Є. Гуцала, який учить нас добра, людяності, застерігає від черствості, нахабства, егоїзму. І хай залишає по собі це оповідання доволі суперечливі почуття (і жаль, і гнів, і щиру приязнь, і співчуття, і дружнє ставлення), але все ж таки зумів автор досягти найголовнішого – не дати прорости байдужості в серцях юних читачів. Цінуйте, любіть, бережіть світ довкола себе, учіться бачити красу в кожній дрібничці, а побачивши, не займайте, не руште, адже створена ця краса для всіх.


VI. Домашнє завдання.

Підготувати власну версію подальшого розвитку подій оповідання «Сім’я дикої качки».



Скласти план твору. Дякую за увагу.

VII. Список літератури

  1. Пометун О. і. Енциклопедія інтерактивного навчання. – К., 2007. – 144с.

  2. Пометун О. І. та ін. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук.-метод. посібник / О. І. Пометун, Л.В. Пироженко / За ред. О. І. Пометун. – К. : В-во А.С.К., 2004. – 192 с.

  3. Слоньовська О., Пасічник Є. Українська література: Підручник для 7 кл. – К.: Арт-Освіта, 2005. – 352 с.

  4. Степанишин Б. Викладання укр. л-ри в школі: Метод. посібник для вчителя. - К.:РВЦ «Проза», 1995. – 254 с.

  5. Українська література. Програма для загальноосв. навч. закл. з українською мовою навчання для 5-12 кл. /Жулинський М. та ін.. – К.: ВТФ «Перун», 2005

  6. Ярещенко А. П., Бездітко В. І., Козир О. В. Сучасний фразеологічний словник словник української мови. – Харків: ТРОСІНГ ПЛЮС, 2008. – 640 с.



Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Тема: Євген Гуцало. “Сім’я дикої качки”. Твір про людину І світ довкола неї. Мета: Поглибити знання школярів про життєвий І творчий шлях Є. Гуцала, ознайомитися з його твором «Сім’я дикої качки» iconТема. Євген Гуцало. «Сім’я дикої качки» твір про людину І світ крізь призму морально-етичних проблем. Мета: поглибити знання учнів про життєвий І творчий шлях Є. Гуцала, ознайомити з його твором «Сім’я дикої качки»
Тема. Євген Гуцало. «Сім’я дикої качки» твір про людину І світ крізь призму морально-етичних проблем
Тема: Євген Гуцало. “Сім’я дикої качки”. Твір про людину І світ довкола неї. Мета: Поглибити знання школярів про життєвий І творчий шлях Є. Гуцала, ознайомитися з його твором «Сім’я дикої качки» iconУрок Тема: Євген Гуцало. "Сім’я дикої качки"
Тема: Євген Гуцало. “Сім’я дикої качки”. Людина І світ, морально-етичні проблеми в оповіданні. Образи Юрка й Тосі, їхні слова І вчинки...
Тема: Євген Гуцало. “Сім’я дикої качки”. Твір про людину І світ довкола неї. Мета: Поглибити знання школярів про життєвий І творчий шлях Є. Гуцала, ознайомитися з його твором «Сім’я дикої качки» iconЄвген Гуцало «Сім’я дикої качки»
Обладнання: портрет Є. Гуцала, підручники літератури для 7 класу, малюнки учнів до твору «Сім’я дикої качки» (домашнє завдання);...
Тема: Євген Гуцало. “Сім’я дикої качки”. Твір про людину І світ довкола неї. Мета: Поглибити знання школярів про життєвий І творчий шлях Є. Гуцала, ознайомитися з його твором «Сім’я дикої качки» iconКонспект уроку української літератури в 11- а класі Тема. Остап Вишня (Павло Губенко). «Моя автобіографія», «Сом», «Як варити І їсти суп з дикої качки». Риси індивідуального почерку письменника Мета: поглибити знання учнів про Остапа Вишню
Метод проведення – інтерактивна навчальна діяльність як форма особистісно зорієнтованого навчання. Випереджувальні завдання: Інтерв’ю...
Тема: Євген Гуцало. “Сім’я дикої качки”. Твір про людину І світ довкола неї. Мета: Поглибити знання школярів про життєвий І творчий шлях Є. Гуцала, ознайомитися з його твором «Сім’я дикої качки» iconТема. Іван – Карпенко – Карий. Життєвий та творчий шлях письменника. Багатогранність його літературної та театральної діяльності Мета
Мета: поглибити знання учнів про життєвий І творчий шлях драматурга, його просвітницькими ідеями, участю у культурно – просвітницьких...
Тема: Євген Гуцало. “Сім’я дикої качки”. Твір про людину І світ довкола неї. Мета: Поглибити знання школярів про життєвий І творчий шлях Є. Гуцала, ознайомитися з його твором «Сім’я дикої качки» iconТема: Остап Вишня. Загальний огляд життя І творчості письменника-гумориста. Тематика І проблематика усмішок «Моя автобіографія», «Зенітка», «Як варити І їсти суп із дикої качки» : життєвий оптимізм, любов до природи та людини

Тема: Євген Гуцало. “Сім’я дикої качки”. Твір про людину І світ довкола неї. Мета: Поглибити знання школярів про життєвий І творчий шлях Є. Гуцала, ознайомитися з його твором «Сім’я дикої качки» icon2014 р. Тема: Ернест Міллер Хемінгуей. Життєвий і творчий шлях письменника.«Старий і море»-повість- притча про людину. Мета уроку
Мета уроку: поглибити знання учнів про життя І творчість лауреата Нобелівської премії
Тема: Євген Гуцало. “Сім’я дикої качки”. Твір про людину І світ довкола неї. Мета: Поглибити знання школярів про життєвий І творчий шлях Є. Гуцала, ознайомитися з його твором «Сім’я дикої качки» iconТема. Михайло Лермонтов. Життєвий І творчий шлях
Мета: поглибити знання учнів про життєвий І творчий шлях поета, на основі біографічних відомостей сформувати образ поета-романтика;...
Тема: Євген Гуцало. “Сім’я дикої качки”. Твір про людину І світ довкола неї. Мета: Поглибити знання школярів про життєвий І творчий шлях Є. Гуцала, ознайомитися з його твором «Сім’я дикої качки» iconКраса рідної природи, м’який гумор в усмішках Остапа Вишні «Як варити І їсти суп із дикої качки»,
«Краса рідної природи, м’який гумор в усмішках Остапа Вишні «Як варити і їсти суп із дикої качки»
Тема: Євген Гуцало. “Сім’я дикої качки”. Твір про людину І світ довкола неї. Мета: Поглибити знання школярів про життєвий І творчий шлях Є. Гуцала, ознайомитися з його твором «Сім’я дикої качки» iconУрок з української літератури в 11 класі
Остап Вишня «Моя автобіографія»,»Сом»,»Як варити І їсти суп із дикої качки». Трагічна творча доля українського гумориста,велика популярність...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка