Трагікомедія «Сто тисяч» (скорочено) класичний взірець українського «театру корифеїв»



Скачати 125.09 Kb.
Дата конвертації11.07.2017
Розмір125.09 Kb.
ТипУрок

Урок № 43

Тема: Трагікомедія «Сто тисяч» (скорочено) – класичний взірець українського «театру корифеїв».

Мета: продовжити ознайомлення учнів з комедією; допомогти глибше

усвідомити ідейно-художній зміст, проблеми твору; розвивати навички


інсценізації драматичного твору, переказування для підтвердження
своєї думки, характеристики героїв, висловлення своїх суджень;
виховувати любов до прекрасного, несприйняття проявів
бездуховності.

Тип уроку: Засвоєння нових знань.

Теорія літератури: драматичний твір, комедія, трагікомедія.

Цілі.

Учні знатимуть: зміст п’єси, її сюжет, риси характеру Г. Калитки, авторське
ставлення до героя.

Учні вмітимуть: схарактеризувати героя твору; оперувати цитатами;
висловлювати свою думку щодо прочитаного, дискутувати про

бездуховність людини, про сенс життя.



Обладнання: опорні схеми, диск з уривками тексту комедії, фотографії, валюти різних країн, словники термінів, афіші з домашнім завданням.

Методи, прийоми і форми роботи: Інтерактивна вправа «Мікрофон», асоціативний ряд, робота з епіграфом, вправа «Хмара понять», словникова робота, дискусія, інсценізація, проблемне питання, гра «Що? Де? Коли?», робота в парах.

ХІД УРОКУ
Епіграф

Сцена – мій кумир,

театр – священний храм для мене.

Іван Карпенко - Карий

І. Емоційне налаштування на урок.

1. Учитель:

Притча «Час»

Уявіть, що кожного дня ви в банку отримуєте 86 400 доларів. І витратити ці гроші можна тільки цього дня, переносити покупки ні в якому разі не можна. Що ви будете робити? Звичайно, витрачати гроші!

У кожного з вас є такий банк і він називається ЧАС. Щоранку ви отримуєте

86 400 секунд. Пізно вночі ви підраховуєте підсумки, не дивлячись ні на що!



  • Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує рік, запитайте про це студента, який не склав вступні іспити до інституту.

  • Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує місяць, запитайте про це

жінку, котра чекає дитину.

  • Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує тиждень, запитайте про це

редактора щотижневої газети.

  • Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує година, запитайте про це

закоханих, які чекають на побачення.

  • Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує хвилина, запитайте про це

людину, яка запізнилась на потяг.

  • Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує секунда, запитайте про це

людину, яка дивом врятувалася від аварії.

  • Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує мілісекунда, запитайте про це спортсмена, який отримав срібну медаль на Олімпійських іграх замість золотої.

Кожного дня ви отримуєте 86 400 секунд, і кожного вечора вони

зникають. Даремно чи ні – все залежить тільки від вас.

І мені хочеться, щоб 2 700 секунд, які ми проведемо разом, минули

недаремно й торкнулися ваших сердець. Успіхів вам!



2. Учитель: А тепер давайте уявимо, що вас запросили на карнавал, маску якого кольору ви обрали б ?

(Учні обирають маску) Учитель: Призначення маски – приховати обличчя, але ваш вибір маски відкрив для мене певні особливості вашого характеру.

Ті, хто обрав маску білого кольору, стануть

великими людьми. Факти, цифри і хроніка подій для них– найголовніше!

Вибір чорної маски свідчить, що Ви

завжди будете виділятися із натовпу. Все піддавати сумніву і



критиці – сенс вашого життя.

Вам сподобалась синя маска – ви майбутні філософи. Ви йтимете лише вам відомими шляхами, не

відступаючи від мети, не поспішаючи, але й не зупиняючись.



Володарі червоної маски житимуть у волі емоцій. Для

вас навколишній світ – загадка. Інколи вам буде важко

зрозуміти самих себе.

2. Асоціативний ряд (робота біля дошки) Учні по черзі записують свої асоціації.

Учитель: кожен із вас визначився з вибором. А тепер давайте пофантазуємо і з’ясуємо, які асоціації у вас викликає слово «маска»?

Маска -

актор, театр, сцена, роль, драма, драматург.

ІІ. Оголошення теми, мети уроку.

Учитель: Ми визначились із асоціаціями, всі вони стосуються театру! А значить, ми можемо вже з впевненістю сказати, про що йтиме мова на сьогоднішньому уроці. Дивлячись на тему нашого уроку, давайте поставимо цілі та сформуємо мету уроку.


  • Продовжити речення «На сьогоднішньому уроці ми повинні…»

Запис теми та епіграфу уроку

ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями нового матеріалу.

3.1 Хмара понять

  • Учитель: На попередньому уроці ви познайомилися із біографією Івана Карпенка-Карого. Над нами нависла «Хмара понять» , скажіть, як саме запропоновані слова, цифри та дати стосуються його біографії.



3.2 Робота з епіграфом.

Учитель: ми пригадали відомості про І. Тобілевича та його життя. Зараз пропоную повернутися до епіграфу уроку.

- У дружній сім’ї Тобілевичів діти вчились не тільки розуміти і цінувати

народне мистецтво, а й любити труд, шанувати людей праці. Не випадково ця сім’я дала українській культурі чотирьох видатних артистів — корифеїв українського театру: Івана, Миколу, Панаса і Марію Тобілевичів.

Давайте повернемося до епіграфу нашого уроку й дамо відповідь на запитання « Яке значення в житті Івана Карпенка – Карого мав театр?»



  • Відповіді учнів.

3.3 Інсценізація уривків з твору «Сто тисяч» .

Учитель: Кожна людина – це творча особистість, і в цьому класі я також бачу людей творчих, я також впевнена, що кожен із вас може стати актором, для цього тільки треба натхненно працювати і мати бажання до праці. Тож давайте поглянемо, чи не помилилася я з висновками?

І

Параска. Що ти затіваєш?



Герасим. А ти почім знаєш? А тобі яке діло?

Параска. Хоч би сказав, пораявся..

Герасим. Звідкіля вона довідалась? Іди собі – іди, не заважай мені думать.

Параска. Та ти на старість дурніший робишся.

Герасим. Гей . Параско!

Параска. Чого там – Параско?

Герасим. Не чіпляйся! У мене в шапці більше розуму, ніж у тебе в голові.

Параска. Тьфу! На твою дурну голову,

Герасим. Я тебе як плюну…(заміряється її вдарить)
ІІ

Савка. Здрастуйте , з неділею будьте здорові.

Герасим. Спасибі, будьте і ви здорові.

Савка. А ви з старою, як сизі голуби, і досі буркочете?

Герасим. Еге! Нема нікого, то ми собі удвох…

Савка. Нагадали молодощі?

Герасим. Іди, Парасю, по своєму ділу, а у нас своє.

Параска. Бодай ти пропав!

Савка. Бач, Парасю . Любо слухать, то все статки роблять. А ми з старою тільки лаємось і все через гроші: того нема, другого нема – і раз у раз: гир-гир-гир, гар-гар-гар! Оце і зараз посварились6 виряджав її до церкви, а вона й напосіла: «У других, - каже , - фургони , любо глянути, а я – на возі, такий ти хазяїн», - каже. Така мене злість взяла, що мало-мало не потяг віжками, а все гроші…

Герасим. А , слава Богу, і фургони маю, та моя стара не хоче їздить. Каже: «Потрудюсь пішечком для Божого храму, а скотинка нехай одпочине».

Учитель: Ми переглянули з вами інсценізацію уривків трагікомедії І. Карпенка – Карого «Сто тисяч», які 2 події, що сталися в п’єсі, ви впізнали в цих сценках?

  • - Орієнтовні відповіді учнів.

  • 1. діалог Параски з Герасимом в час, коли чоловік задумав купити фальшиві гроші.

  • ІІ. Зустріч Савки з Герасимом , коли кум прохав чоловіка обміняти гроші в казначействі.

3.4 Словникова робота.

Учитель: Для того , щоб розпочати роботу на твором, нам треба з’ясувати його жанрову різноманітність, а також познайомитися з новими для вас поняттями.

Учні отримують словнички термінів і зачитують визначення.



Теорія літератури

Драматичний твір (від грецького слова драма — дія), або п’єса — художній

твір, в якому показано життя в дії і який написано у формі розмови дійових осіб (діалоги, монологи).



Комедія — такий драматичний твір, у якому в комічних образах

викриваються негативні суспільні або побутові явища, висміюються людські вади, негативні риси характеру.



Трагікомедія — драматичний твір, у якому об’єднані риси трагедії й

елементи комедії: твір, збудований на основі трагедійного конфлікту, розв’язка якого закінчується комічно, не вимагає обов’язкової загибелі героя.



3.5 Дискусія.

!!!! Сам автор схарактеризував жанр п’єси «Сто тисяч» як комедію. У підручнику ж зазначено, що літературознавці називають цей твір трагікомедією. Хто з них, на вашу думку, ближчий до «істини»?



  • Відповіді учнів.

ІV. Валеологічна хвилинка у супроводі класичної музики.

Сьогодні наш урок пов'язаний із театром, тому зараз кожен із вас матиме змогу стати актором. за допомогою міміки та жестівзобрізьте, будь ласка, наступні емоції: подив, сум, втому, радість, нестримне бажання, біль, сміх, аплодисменти.

Ці оплески звучать для вас, юних акторів! А ми продовжуємо працювати над твором.

V. Бесіда за змістом твору


    1. Особливості назви твору. (розповідь учня)

Першою п’єсою, що вийшла з-під пера драматурга після того, як він позбувся «гласного нагляду», була комедія «Гроші», написана в 1889 році. Того ж року автор надіслав її до цензури, але звідти вона повернулася з написом: «К представлению признано неудобным». Після переробки комедія була дозволена до постановки під зміненою назвою — «Сто тисяч». На думку самого автора, ця назва твору буде краще відповідати його сюжету. Адже ж справа йшла не взагалі про гроші та їхнє значення для селянина, а саме про суму в сто тисяч, яку наважився придбати Калитка на свої п’ять тисяч. У 1890 р. комедія була поставлена на сцені.1236878481_fist20of20money.gif

  • Учитель

Притча

Одна заможна людина зізналася, що, незважаючи на всі свої старання, вона так і не змогла перебороти пристрасті до грошей.

- І ви ладні пожертвувати через гроші радощами життя?


  • - Я прибережу радощі життя на старість.

- Якщо доживете до неї.

І тут співрозмовник згадав про одного розбійника, що напав на перехожого зі словами: «Гаманець чи життя?». На що жертва відповіла: «Візьми моє життя. Гроші я відкладаю на старість».



Проблемне запитання:

  • - Що відповіли б ви?

(Відповіді учнів)

Учитель: Навіть якщо б зараз у класі нас було двоє, ми й тоді не змогли б дійти спільної думки. Адже кожна людина має своє світобачення і цінності в житті. Ми недаремно почали говорити про гроші, адже провідною темою трагікомедії «Сто тисяч» є саме вони.

- Перегляд відео уривок з фільму «Сто тисяч»



5.2 Вправа «Мікрофон»

- Про які вади головного героя твору говорить нам щойно переглянутий уривок? (Жадоба до грошей, бажання до влади)



  • Якби вам потрібно було розповісти комусь лише одним словом, про що йдеться у творі «Сто тисяч», яке б це було слово? ( Гроші, жадібність, брехня, хитрість, влада, аморальність)

  • Хто з дійових осіб найбільше запам'ятався? Чим саме? (Герасим, Параска, еврей)

  • Головний герой трагікомедії «Сто тисяч» Герасим Калитка

мріяв тримати гроші у мішках. Про що це свідчить? (про його безмірну жадібність, шалений порив, захопленість владою та багатством).
- Зверніть увагу на прізвище головного героя трагікомедії. Чи знаєте ви лексичне значення слова «калитка»?

Словникова робота: Калитка, гаман — це шкіряна сумка для грошей.

5.2 Гра «Що? Де? Коли?» (Випереджальне домашнє завдання)

Учні підготували запитання до твору, які розпочинаються лише словами що, де і коли.

Орієнтовні питання:


  • - що запропонував єврей Герасиму в обмін на 5 тисяч?

  • - де домовилися на зустріч Калитка з євреєм?

  • - коли Параска збиралася до церкви?

5.3 Робота в парах. (Роздатковий матерал)

Кожен із трьох варіантів має на столі не пов’язані між собою слова-підказки. Наступне завдання ви виконуватимете з їх допомогою, використовуючи ці слова сформулюйте:

1варіант – тему твору;

2 варіант – ідею твору;

3 варіант – проблематику твору.


сили грошей

згубна сила

стає бездуховною

гонитва

збагачення

моральне обличчя

втрачає

засудження

жадібність

прагнення збагатитися

нечесний шлях

хижацтво


моральна деградації

призводить до

батьки

діти

задоволення власних потреб

бідність

багатство

добро

зло

моральність

аморальність

егоїзм

Орієнтовні відповіді:

І варіант: згубна сила грошей, гонитва за збагаченням, прагнення до наживи нечесним шляхом.

ІІ варіант: засудження жадібності, егоїзму, аморальності.

ІІІ варіант: моральна деградація, добро і зло, батьки і діти, багатство й бідність.

VІ. Колективний підсумок

Інтерактивна вправа Мікрофон»

Доведіть, що проблеми, висвітлені в п’єсі І.Карпенка – Карого «Сто тисяч», актуальні в наш час.



Орієнтовні твердження.

  • В наш час є багато людей, які мріють розбагатіти, не докладаючи до цього рук.

  • Є люди, які,завдяки шахрайським махінаціям, наживають мільйони.

  • Є люди багаті, але бездуховні, неосвічені.

  • Є такі лицемірні чоловіки, які на людях поводять себе інакше, ніж вдома.

  • Є люди, які одружують своїх дітей за власними корисними міркуваннями, не зважаючи на їхні почуття.

  • Є люди жадібні, які буквально над кожною копійкою тремтять.

  • Є люди, які розповсюджують фальшиві гроші.

  • Є люди - трудоголики, які самі важко працюють, але й домашні за роботою «світу білого» не бачать.

  • Є люди, які заздрять всім: сусідам, родичам, друзям.

  • Є люди, які заради грошей можуть піти на будь-який злочин.

  • Є люди, які, коли втрачають через якісь причини свої статки, здатні на самогубство.

VІІ. Рефлексія

Учитель:

- Усі люди хочуть бути молодими, щасливими та багатими, але не всі знають,

що для цього потрібно. А потрібно багато знати та багато вміти. Ще з давніх – давен люди вірять у прикмети. Вважається модним дарувати грошове дерево, дерево багатства, яке називається красула. Я вам теж хочу подарувати таке дерево. А також маю надію, що сьогодні на уроці я дещо доклала до вашого збагачення.

Чим збагатилися ви на сьогоднішньому уроці? (Учні прикрашають красулу картками-квітами:

Я дізнався...

Я усвідомив...

Я зрозумів...

(на дошці прикріплене фото дерева, діти прикрашають цого монетками , на яких записали свої відповіді).


VІІl. Домашнє завдання.

Учитель роздає завдання у вигляді афіші кожному учневі.

  1. Скласти план характеристики Герасима Калитки.

  2. Поміркуй та обґрунтуй! Скільки в кожного з нас від Калитки?

3. Написати твір-мініатюру на тему «Не в грошах щастя, а в…» (високий рівень). images (2).jpg

Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Трагікомедія «Сто тисяч» (скорочено) класичний взірець українського «театру корифеїв» iconУрок української літератури у 8 класі Тема. І. Карпенко-Карий. «Сто тисяч». Образ Калитки
Тема. І. Карпенко-Карий. «Сто тисяч». Образ Калитки. Гроші як сенс життя Герасима Калитки у п’єсі «Сто тисяч» І. Карпенка-Карого
Трагікомедія «Сто тисяч» (скорочено) класичний взірець українського «театру корифеїв» iconТема: І. Карпенко-Карий. Короткі відомості про життя І творчість видатного українського драматурга XIX ст. Театр «Корифеїв». Трагікомедія
Розвивати культуру зв'язного мовлення, логічне мислення, увагу, пам'ять, спостережливість, вміння робити висновки, узагальнення;...
Трагікомедія «Сто тисяч» (скорочено) класичний взірець українського «театру корифеїв» iconГіпермаркет Знань>>Українська література 10 клас
Українська література:«Життя І творчість Івана Карпенка-Карого – одного з корифеїв українського театру»
Трагікомедія «Сто тисяч» (скорочено) класичний взірець українського «театру корифеїв» iconКарпенко-карий
Гроші як міра випробування людини (оцінка образу Герасима Калитки у п'єсі Івана Карпенка-Карого «Сто тисяч»)
Трагікомедія «Сто тисяч» (скорочено) класичний взірець українського «театру корифеїв» iconЗвітна презентація групи “Біографи” Тематичне питання
Дослідити розвиток «театру корифеїв», з'ясувати його внесок у театральне мистецтво України
Трагікомедія «Сто тисяч» (скорочено) класичний взірець українського «театру корифеїв» icon«Майстри й шедеври»
Г. П. Юри видатного діяча українського театрального мистецтва, багаторічного незмінного керівника академічного українського драматичного...
Трагікомедія «Сто тисяч» (скорочено) класичний взірець українського «театру корифеїв» iconУрок драматургія. Розвиток національного театру
П’єси В. Винниченка, М. Куліша, І. Дніпровського, І. Кочерги, Я. Мамонтова на перетині традицій „корифеїв”, зарубіжної класики І...
Трагікомедія «Сто тисяч» (скорочено) класичний взірець українського «театру корифеїв» iconПерлина українського театру До 150-річчя від дня народження Марії Заньковецької
Перлина українського театру: До 150-річчя від дня народження Марії Заньковецької: Методично-бібліографічні матеріали / Укладачі:...
Трагікомедія «Сто тисяч» (скорочено) класичний взірець українського «театру корифеїв» iconРеферат на тему: Лесь Курбас: роль у формуванні модерного театру виконав: Скородумов Денис Сергійович
України (1925). Реформатор українського театру. Організатор та керівник трупи „Молодий театр” (1917), Березіль (1922; нині Український...
Трагікомедія «Сто тисяч» (скорочено) класичний взірець українського «театру корифеїв» iconП. Довженка, місто Київ Цариця української сцени, або Незвичайна доля непересічної особистості
Марія Заньковецька (1854-1934) була окрасою національної сцени, зіркою українського театру на зламі XIX-XX ст. В історію театру вона...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка